Varför fick den ena clownen spatt?

#1 - 10 december 2007 12:30
Köpte mig 2st ocellaris i lördags. Dessa verkade anpassa sig ganska kvickt till sitt nya hem och körde rundor bland LS och letade räkor med mera. Även i söndags så såg de ut att må toppen.

De ser ut att må toppen även idag men det jag undrar är varför den större av dem fick ett megaspatt när jag tände lampan i morse? Han/hon körde upp och ner, fram och tillbaka som en projektil i akvariet.

Har jag för strömt i akvariet, eller har jag för skarpt ljus direkt på?

Jag har som bekant ett Clownhotell på 58L
1st pump 650 l/h
1st pump 900 l/h
samt originalpumpen som bland annat driver skummaren + UV-C med mera så den räknar jag inte ens in.

De simmar just nu helt normalt igen men ca 30 minuter efter att jag tänt i morse så var det fullständigt spatt på den stora av dem.

Vattenkemin är följande.

Nitrit: 0
Nitrat: 5
KH: 11.5
pH: ca 8.3
Temperatur: Var nere på 25 men ligger normalt omkring 26 - 27.4

Några tips här?

/Henke
#2 - 10 december 2007 14:11
skrämde den kanske
#3 - 10 december 2007 15:07
Troligen inget att bry sig om, clownen är lite saltvattensakvariets guldfisk och dess agerande bör inte överanalyseras;)

//NiXoN
#4 - 10 december 2007 15:10
skrämde den kanske

Mycket möjligt för de åt strax innan jag gick hemmifrån så något illa verkade det inte vara. De nobbar för övrigt pellets och tar just nu bara fryst artemia, kanske beror på att de är så pass nya ändå.

/Henke
#5 - 11 december 2007 22:22
Håller med NiXon - inget att bry sig om just nu.

(han kanske såg dig på andra sidan glaset och undrade hur i helsike hamnade jag i denna soppa :))

MVH Lasse
#6 - 12 december 2007 08:16
Lasse skrev:
Håller med NiXon - inget att bry sig om just nu.

(han kanske såg dig på andra sidan glaset och undrade hur i helsike hamnade jag i denna soppa :))

MVH Lasse

Hehe, så kanske det var ;)
Jag har sett hur de "sover" nu så jag tror det kan ha varit så att han såg mig genom glaset och undrade vad jag är för en ful jätte ;)
De "sover" av någon anledning hängandes i vattnet bakom den ena pumpen. Med hängandes menar jag att huvudet upp eller ner för den delen och sen fladdrar de lite med fenorna för att hålla sig på samma ställe.
Möjligheten finns ju att de inte sov utan jagade "godis" på glasrutan för jag har otroligt mycket smådjur som befinner sig på just glasrutan.

De simmar extremt sällan ensamma utan håller sig i paret som jag köpte, ser ganska roligt ut att de faktiskt håller reda på varandra ;)

För övrigt, vad kan jag sätta in som liknar anemon men ändå inte är det och som jag kommer klara av så att säga?

/Henke
#7 - 17 december 2007 20:20
När en lampa plötsligt tänds eller släcks är det oerhört påfrestande för, vissa, fiskar och de kan göra sådana utspel som du råkade ut för. Detta förhindras oftast genom dimmbara lampor, successiv nedsläckning eller någon form av månljus.

Tycker förövrigt det ser lite tomt ut i karet! Du kan ju införskaffa någon form av macroalg för att liva upp det lite, utan att riskera allt för höga summor.

En euphyllia kanske skulle passa? Används ofta som substitut för anemoner, men det är inte säkert att euphyllian gillar uppmärksamheten eller att clownerna nappar på betet.

Mvh Thomas
#8 - 18 december 2007 11:56
havre skrev:
När en lampa plötsligt tänds eller släcks är det oerhört påfrestande för, vissa, fiskar och de kan göra sådana utspel som du råkade ut för. Detta förhindras oftast genom dimmbara lampor, successiv nedsläckning eller någon form av månljus.

Tycker förövrigt det ser lite tomt ut i karet! Du kan ju införskaffa någon form av macroalg för att liva upp det lite, utan att riskera allt för höga summor.

En euphyllia kanske skulle passa? Används ofta som substitut för anemoner, men det är inte säkert att euphyllian gillar uppmärksamheten eller att clownerna nappar på betet.

Mvh Thomas

Kalt är det men det är för att jag tar det lilla lugna med vad som ska i ;)

Men klart en Euphyllia skulle väl inte vara fel om jag klarar en sådan vill säga. Någon som har en fragg till salu?

/Henke

Annons