varför filter, syrepump och doppvärmare?

#1 - 10 augusti 2007 09:34
Hej,
jag förstår mig inte riktigt på varför alla är så benhårda på att det ska finnas filter + syrepump + doppvärmare i varje akvarium .. även små nanokar .. varför??

Jag har 5 akvarier igång och äger varken filter, syrepump eller doppvärmare och mina fiskar mår prima. Visserligen är mina kar inte så stora (största på runt 100l) och det kanske är annorlunda att hålla igång en större kar ..

Vad är grejjen? Vad är det jag missar?? Jag menar snackar man med personalen i sin lokala akvarieaffär så är det klart att dom talar sig varma om alla dyra tillbehör man "måste" ha för att hålla igång ett akvarium .. för dom är det juh pengar in i kassan ..

/P
#2 - 10 augusti 2007 10:05
cirkulation är faktiskt en grundläggande förutsättning för organismer och allt som lever i vattnet, finns ingen cikulation kan man kalla det "dött vatten" därför använder man pump och sätter man ett filter på den så får man en hedersam funktion, nämligen nitrifikation och en syresättning av vattnet som gör det möjligt för bakterier att effektivt bryta ner föroreningar! Visst kan man få det att funka utan pump men då krävs det att man gör dagliga vattenbyten och endast har väldigt få fiskar och många välmående växter men risken för att fisken dör av förgiftning eller syrebrist stor! fördelarna med en pump med filter är för många för att bortse ifrån och hittils har jag aldrig sett nån fördel med ett filterlöst akvarium, bara nackdelar!
#3 - 10 augusti 2007 10:12
ps. ett befolkat akvarium utan pump i 14dgr och utan skötsel är garanterat dött och luktar ruttet! har man däremot en pump så kommer det vara helt fungerande!
#4 - 10 augusti 2007 10:42
Två vattenbyten i veckan ungefär och jag har inge problem med nitrit/ nitrat. Funderade ett tag på att sätta in en oxydator i mitt stora men avvaktar då allt fungerar bra just nu ..

Jag gillar iden med att hålla akvariena så okomplicerade som möjligt. Jag har ca 35 fiskar i mitt ~100l och jag ser då inga tecken på att någon skulle lida .. ingen fisk har dött heller.

Sen är jag en sån typ som hellre vill pilla och fixa med akvarierna varje dag än att de ska kunna gå självgående med foderautomat och diverse maskiner i veckor .. Ser inte riktigt akvarierna som nån prydnadsak heller utan lägger gärna ner tid på dem.

Jag blir bara förvånad över att det är så strikt .. Någon nybörjare frågar av vad som behövs inhandlas till det lilla akvariet och alla basunerar "filter! .. doppvärmare! .. syrepump!" .. om bara fler testade utan filter och doppvärmare skulle fler inse att det fungerar helt ok utan ..

Sen hela grejjen med att det måste vara en konstant temperatur i karet förstår jag mig inte heller på .. vår lägenhet blir extremt varm på sommaren (dock inte i år hittills) och i mina kar kan det vara ~24-25 grader i början på sommaren och >30 när det är som värst (det är då jag funderar på om det vore en ide med en oxydator i karet) fast även när det är som varmast ser fiskarna helt obrydda ut .. såå .. jag vet inte vad man ska tro ..

/P
#5 - 10 augusti 2007 10:50
eftersom du gillar att hålla på med akvariet och håller koll på hur fiskarna mår varje dag så kan du säkert få det att funka men lång ifrån alla är så noggranna:) men nog tycker jag ändå att du skulle sätta i ett litet filter tex aquael fan 2plus i ditt största, kostar bara ca200kr[:o] Hur länge har du haft karen igång?
#6 - 10 augusti 2007 11:02
hallå

ursäkta om jag tränger mig på men när jag såg denna tråd tänkte jag "ah va fasen", kan ställa frågan här. jag har osså tänkt på att ta bort min pump mn låta doppvärmaren vara på för att hålla värmen, men min tanke är då om jag kna ha de utan pump?...jag ska ta bort några av mina fiskar eftersom jag har lite för mkt fisk i men, jag hade tänkt ha mina pygmè guramis och kampfiskar där bara, mina växter växer som bara den och och mina fiskar frodas bra.

jag har en granne som hade under flera år ett 100 liter utna pump med blackmollys och guppys, och de förökade sig som fasen och han gjorde vatten byten en gång i veckan och hans växter växte som f*n^_^
#7 - 10 augusti 2007 11:03
Somligt fungerar för somliga, åtminstonde ett tag. Att mitt akvarium hittills varit så stabilt, algfritt, växter och fisk verkar trivas, det ser jag som ett smärre underverk, ..ta i trä!

Vad det gäller filtrering och cirkulation är det ju rent generellt så som åheim säger. Val av fiskarter, hur mycket man matar, mängden fisk och hur mycket pyssel man lägger ner spelar såklart även det in.

Att du har lyckats, än så länge, är väl dock ett väldigt dåligt statistiskt underlag för att rekommendera nybörjare att köra utan filter och cirkulation!? De flesta nybörjare har svårt att få 4 guppies och två svärdbärare att överleva trots filter och cirkulation!

Jag tror att deras huvudsakliga misstag är 2 olika saker. Övermatning och överdriven renlighet. Grus och filter tvättas i varmvatten och fiskarna göds på samma sätt som deras knubbiga hundar och katter. :p Men i vattnet blir oäten mat till nitrit... Möjligen är även oregelbundenhet en bov i dramat, vattenbyten, matning och skötsel sker efter humör.
#8 - 10 augusti 2007 11:27
Jag har inte hållt på med akvarie så länge. Men gillar inte att göra saker bara för att man "ska" göra så .. testar hellre på mitt sätt och ser till att det fungerar .. Visst, skulle de visa sig att jag måste göra något åt syresituationen så är det väl bara att åtgärda det DÅ .. en sak i taget lixom ..

3 av mina kar har varit igång ca 4 månader .. 2 av dom bara några veckor.

De fiskar jag vill yngla på kör jag i mindre kar .. ca 20l utan pump eller filter och båda sorterna har ynglat av sig ett antal gånger nu .. så det ser jag som ett tecken på att allt är ok ..

Hur gör ni som vill ha mycket flytväxter tillsammans med bra cikulation vid ytan? Lägger sig inte alla flytväxterna i ett hörn då? ..

/P
#9 - 10 augusti 2007 11:34
proOve skrev:
Hur gör ni som vill ha mycket flytväxter tillsammans med bra cikulation vid ytan? Lägger sig inte alla flytväxterna i ett hörn då? ..

Flytväxterna lägger sig så bra själva i något hörn om man har cirkulation på ytan.
#10 - 10 augusti 2007 12:30
Jag har doppvärmare i mina kar, dock urkopplade då de inte fyller nån funktion för tillfället, men det beror på värmen i lägenheten. Startade första burken i april. Har inte haft under 26 grader hittils (eventuellt när jag kylt lite med vattenbyten), utan snarare för varmt. Nu vet jag att vi har det extemt varmt hemma, även vintertid, men de finns i karet för att kunna hålla en stabil temp om det behövs. Pumpar 1400 - 1700L i timmen i mitt 250L malawi och det behövs.
#11 - 10 augusti 2007 12:53
har man levandefödare som tex guppy, molly så säger aveln ingenting om att de trivs, de avlar av sig även under vidriga förhållanden!
#12 - 10 augusti 2007 13:00
35 fiskar i 100L utan cirkulation och de överlever? Är du magiker? Eller är det små yngel?
#13 - 10 augusti 2007 13:01
proOve skrev:
Jag har inte hållt på med akvarie så länge. Men gillar inte att göra saker bara för att man "ska" göra så .. testar hellre på mitt sätt och ser till att det fungerar .. Visst, skulle de visa sig att jag måste göra något åt syresituationen så är det väl bara att åtgärda det DÅ .. en sak i taget lixom ..

3 av mina kar har varit igång ca 4 månader .. 2 av dom bara några veckor.

De fiskar jag vill yngla på kör jag i mindre kar .. ca 20l utan pump eller filter och båda sorterna har ynglat av sig ett antal gånger nu .. så det ser jag som ett tecken på att allt är ok ..

/P
Man gör inte så bara för att man "ska göra så" utan det handlar om biologi och i naturen renas vatten genom jordskorpan och rinner slutligen tillbaka till vattendraget återmineraliserat och renat men i akvariet är inte detta möjligt så därför är man tvungen att skapa cirkulation och filtrering med hjälp av filter! jag vågar lova att dina kar och dess invånare inte kommer överleva någon längre tid utan filtrering[:o] men jag kommer inte säga -vad va det jag sa!;)
#14 - 10 augusti 2007 13:49
Ja vi får väl se .. jag är övertygad om att det kommer fungera utmärkt .. har även bevis på att det fungerar utmärkt då jag sett andra kar i samma storlek med betydligt mer fisk som fungerar utmärkt med varken filter eller doppvärmare .. men men .. vi får väl se som sagt ..

35 fiskar ja .. den största är väl på 4-5cm den minsta på ca 1cm .. medel ligger väl runt 2cm antar jag .. enbart 2 av de 35 är yngel .. resten av ynglen håller jag i mindre burkar ca 1l .. även där inga problem ..

ang. levandefödare eller ej så den ena sorten det men den andra är det inte .. Sen om just mina arter är svåra eller lätta att odla på har jag ingen aning om ..

Hur resonerar ni med kar innehållandes fibertorv da? Jag har torv i två av mina och där är det ju en omöjlighet att ha någon typ av cirkulation(?) då detta skulle göra hela karet till en torvröra ..

hmm .. jag kanske är lite magisk när jag tänker efter ...

/P
Guest
#15 - 10 augusti 2007 13:51
Jag är åxå anti mot alla dyra akvarietillbehör.
Men eftersom jag hållt på ett tag med detta så är ett minimum två saker.
Växter o cirkulation.
Om du gör en sökning här så ser du även att de flesta här är emot syrepumpar (och även doppvärmmare) då det inte behövs.
Men syrepump o cirkulationspump är två helt skilda saker.
Vad händer i dammar om vattnet står helt stilla?
Att använda sig av filtermedia i samband med cirkulation är det som delvis skapar en fungerande kultur i karet, så varför göra det svårt för sig?
Att du anser att dina fiskar o ditt vatten klarar sig utan cirkulation, så säger jag grattis!
#16 - 10 augusti 2007 13:53
Ja snitt på 2cm är ju ingen överbelastning i det karet, men som sagt jag har syrekrävande ciklider och rätt fullt i förhållande till volym (när de vuxit sig fullstora). Problemet med torven förstår jag men har ingen erfarenhet av så det får någon annan svara på.
#17 - 10 augusti 2007 14:06
hehe .. mina fiskar är fulllvuxna redan nu .. så det ska nog gå att ha ytterligare ett 20tal innan jag bör tänka mig för ..

Stora fiskar har aldrig intresserat mig .. Min största är nästan för stor för min smak och det är nästan så att jag ångrar det inköpet. Neh fiskar runt 1-2 cm är perfekt storlek ..

Nu kör jag iof bara torven i mindre kar men är helt klart intresserad att sätta igång även ett lite större. Förutom att det inte går att plantera några växter och allt få stå i krukor så ser jag inga nackdelar med torven ..

/P
#18 - 10 augusti 2007 14:13
Faktum är att det antagligen inte enbart är era akvarier som är väldigt simpla utan också era fiskar.

Testa att ha i lite mer krävande fisk, de fiskar man menar är de snyggare tex diskus och liknande så får vi se hur länge det kommer att hålla.

jag vet en del som haft blackmollys och kampfiskar i små små skålar utan att något gått fel. Tycker det är riktigt sjukt att ni tror att det funkar utan pump och massa annat då ni kör med de lättaste fiskarna som finns i marknaden.

Proove vill som sagt gärna se dig hålla praktbotian utan att ha doppvärmare. Vill gärna se dig hålla större fiskar som skiter mycket utan pump/filter.
Vill gärna se dig hålla mer krävande fiskar som sagt innan du menar att saker och ting fungerar utan vad som idag är grundläggande för att ha ett avancerat akvarium med speciella fiskar.

Visst vill fiskbutikerna tjäna på att mena att pumpar mm är ett måste. Ett måste är det absolut inte om man kör med tex guppys. Däremot så är det ett måste då man håller fiskar som kostar 200-800kr st !
Bilagor:
#19 - 10 augusti 2007 14:25
Jag är som sagt inte intresserad av de större fiskarna .. och många med mig har "enklare" fiskar men blir ändå pålurade en massa utrustning som ej är nödvändig det är DET som jag irritera mig på ..

Sen är det klart som fan att det finns fiskar som kräver utrustning och det FÖRSTÅR jag så klart .. det har jag ingenting att säga om .. men att säga att även de minsta nanokar måste vara utrustade med en massa teknikprylar bara för att det 'bör' vara så .. det gillar jag inte ..

Är det en statuspryl bland akvarister att den som har de mest svårskötta fiskarna är bättre än de andra eller? .. känns lite hundutställning över det hela i så fall .. Rottweilerkillarna med sina lädervästar som ser ner på småtjejjerna med fönade pudlar .. Tycker du låter lite nedlåtande om simpla fiskar Amaro ..

Sen bara för att man gillar simplare fiskar betyder det inte att man har guppys eller black mollys .. finns juh intressanta 'simpla' fiskar oxå förstår du ..

/P
#20 - 10 augusti 2007 14:43
ProOve jag förstår att du inte är intresserad av de större fiskarna vilket är perfekt med tanke på att du inte gillar doppvärmare och pumpar mm. Men för mig lät det lite som att du mena att man inte behöver dessa saker vilket för mig är en fantasi och inte verklighet, detta pga valet av fiskarna jag har.

jag håller med dig om att man i nanokar inte behöver ha en del prylar. Vill man däremot vara på den säkrare sidan, kanske lite för mycket på den säkra sidan så fixar man ändå alla dessa prylar. Skälet till detta är att man verkligen bryr sig om fisken och vill ge den allt man kan. Jag menar inte att du skiter i fiskarna, du ger dem allt på ditt eget sätt, tex mer tid om man säger så. Medans jag gör bådera, jag lägger ner mycket cash på teknik samt mycket tid på att trixa och fixa.

angående "statuspryl" så stämmer inte det du skrev överens med hur jag är. Jag har själv kampfiskar, guppys mm. Det som störde mig var att andra som är mindre erfarna kanske får för sig att de kan ha svåra fiskar i de förhållanden du menar. Dvs utan pump och liknande, detta är ju inte en verklighet. Som en person längre upp skrev så har nybörjare svårt att ens hålla guppys och svärdbärare vid liv. Med detta i åtanke är det optimala för alla (förutom gällande den ekonomiska faktorn) att man har det som är rekomenderat. Dessa prylar har ju genom massa års forskning tagits fram, inte finns de i onödan direkt.

visst är de mindre svåra fiskarna också minst lika intressanta. Smaken är som sagt som baken.
#21 - 13 augusti 2007 13:08
Gjorde en damm på ett par tusen l förra sommaren. Det första jag valde bort när jag läster in mig var pump. Har mycket växter och sommarfisk som tetror, killis och guppy och det funkar utmärkt (Inga gödselmaskiner som guldfisk m.m).
Tänkte att det borde funka då jag har ett antal 11l burkar hemma (Torvbotten) där jag håller och odlar tetror, Boraras, Celesticthus och killis utan cirkulation. Utfodrar man rätt (aldrig torrfoder) har nedbrytare (Snäckor) byter lite vatten 1 gång i veckan håller dessa burkar länge. Torven verkar dessutom ha nån slags egenskap som håller vattnet kristallklart jämfört med sand.
#22 - 13 augusti 2007 19:17
Det finns ju sk "low-tech" eller Walstad-akvarier som ju är ungefär samma sak som du har och det är det väl ingen som tycker är så värst konstigt. Sen så brukar man väl inte rekommendera varken nano- eller low-tech till nybörjare vilket kanske är orsaken till att råden till de som frågar brukar vara på säkra sidan: - börja med en burk med lite fisk av tåliga arter, med cirkulationspump kopplat till någon typ av filtrering för nedbrytning av nitriten, och doppvärmare för att hålla jämn temp, och ju större akvarium desto bättre.

Jag tror inte det är någon som tipsar nybörjare som frågar om detta av något annat skäl än att det helt enkelt är enklare att lyckas då! :) Ja, förutom då att vi alla är betalda av akvarietillbehörstillverkarna att säga så då förståss.... :p
#23 - 13 augusti 2007 21:48
En zoobutik försökte kränga doppvärmare för 250 spänn till mitt ena 39L :-D

Jo tjena! Tempen UTAN doppvärmare är runt 25-27 dygnet runt..
#24 - 13 augusti 2007 22:05
Att inte använda någon form av maskin som skapar rörelse på vattnet tycker inte jag verkar så bra. Eftersom att fiskar inte kan prata och berätta om de mår dåligt så tkr jag att man kan vara på den säkra sidan och försöka efterlikna den naturliga miljön där fisken lever i, för då blir chansen så stor som möjligt att fiskarna har det bra.Bara för att något fungerar så betyder det inte att det fungerar bra, lika lite som att säga att bara för att en fisk lever så mår den bra.
Även om man tkr att pump/Filter kostar en del så finns det mkt billiga bra pumpar som fungerar utmärkt...
Men de e som sagt vad jag tkr. :)
Tror du att dina fiskar trivs utan pump ProOve, och tror jag att mina fiskar trivs med pump så har vi ju båda ro i själen och vi gör båda vad vi tror är bäst, för som sagt kan ju inte fiskar tala, så vi kan bara gissa oss till hur det står till med våra fjälliga husdjur!

Annons