Varför finns inte silver- och dalmatinermolly med?

#1 - 27 oktober 2003 22:17
Varför finns det inget skrivet om silvermolly och dalmatinermolly här på zoopets artbeskrivning? Då jag (och förmodligen många andra) har en hel del olika molly vore det önskvärt att zoopet skrev lite om dessa arter. För det borde väl skilja en del i vad Black molly och Silvermolly har för vattenkrav, egenskaper etc. Vad tycker ni andra?
#2 - 28 oktober 2003 08:30
molly som molly ... är väl bara varianter på samma fisk?
#3 - 28 oktober 2003 09:28
Tror också att det är samma fisk, jfr tex. guldgurami, blågurami och marmorgurami, som är tre färgvarianter av samma fisk. Om du tittar på "fler foton" under segelfensmolly tror jag du har din dalmatinermolly där, silvermollyn är också en färgform av segelfensmollyn.
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=36
#4 - 28 oktober 2003 10:22

Dalmartiner molly är ofta blackmolly som haft vita piggment (som ofta räknades som dåliga fiskar som plockades bort förr)

Har odlats och kallats just dalmartinermolly för att inte behöva kasta några fiskar.
#5 - 28 oktober 2003 11:15
Aha! Då fattar jag lite mer. Men jag tycker ändå att de borde finnas med i sökregistret då de är så vanligt förekommande både i akvariebutikerna och i hemmen!
#6 - 28 oktober 2003 11:26
Har själv Dalmatiner Molly, och gillar dem skarpt. Själv tycker jag dem är vackra och funderar på fler eftersom dem blir fina tillsammans med andra färgglada fiskar.

Är man nyfiken och funderar på vad man kan få tag på dem är ett tips HERCULES ZOO bortanför Backaplan i Göteborg. Dem har även ett brett och rent snyggt utbud på en massa andra fiskar. Dessutom har dem väldigt bra priser. Har du inte varit där så kan jag varmt rekomendera dem.

Stefan
#7 - 28 oktober 2003 12:40
kan dalma yin o silver o black molly korsasig??
#8 - 28 oktober 2003 12:46
Ja det kan dom, det är samma art olika färger bara ju.

Annons