Ursprungligen skickat av Sonja
Hur går det med "kliandet"? Ursäkta att jag läste fel tidigare. Om du bytt allt i akvariet, rengjort allt grus och tvättat filtret så är det som en nystart. Det kan vara så att du fått nitrit i vattnet för att det inte finns tillräckligt med bakterier som bryter ner fiskarnas avföring och matrester. Det tar ett tag innan det kommer igång. Håll koll på fiskarna och byt en del av vattnet kanske ett par gånger i veckan några veckor. Du kan köpa en nitrittest, inte teststickor bara, och kolla med. Men ärligt talat har jag kört utan tester i ca 20 år. Inte förrän rätt nyligen har jag skaffat lite olika tester i droppform för jag var nyfiken. Det är rätt praktiskt att t ex kunna mäta nitrat, som är steget efter nitrit. Nitraten tar växterna upp som näring till viss del. Men det får inte heller bli för högt. Så det brukar jag kolla ibland.
Tackar för att du frågar:)och det gör inget att du läste fel sånt händer ibland:). jodå dom håller på än emellanåt,så vi får nog prova nitrat och ph värdet.tackar för din råd och tips,alltid bra att ha folk kring sig som vet mer:)
jag har även fixat en hemsida nyss om du vill kika in:)
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=313804