Varför gör min mal såhär?

#1 - 7 april 2007 16:21
Min ancistrusmal har nåt skumt för sig. Han ligger på botten, på rygg, andas ganska snabbt och viftar med bukfenorna.
För det mesta är han ute och simmar eller sitter på en rot nånstans men jag har nu sett flera gånger att han legat såhär. Oftast under en rot eller i kokosnöten.
Bild: http://i54.photobucket.com/albums/g114/bloodylicious2006/PICT0752.jpg
#2 - 7 april 2007 16:55
Har du bara en Ancistrus i karet?
#3 - 7 april 2007 17:16
ansjo skrev:
Har du bara en Ancistrus i karet?

Nej, han har en tjej också :) Honan är väl 10 cm ungefär och hannen 10-12 nånting.
#4 - 7 april 2007 17:20
En ancistrus på rygg är en döende ancistrus.

Börja med ett vattenbyte ifall det är kass vattenkvalitet.
Fundera sen över om nåt hänt som kan ha skadat ancistrusen - grotta som kollapsat, du har flyttat om saker och kanske lagt något på honom, barn som har släppt diskmedel eller något i akvariet, kanske du tillsätter CO2 och reglerventilen har hängt sig etc etc.
#5 - 7 april 2007 17:24
Vattenbyte gjorde jag tidigare idag. Har gjort det varje vecka sen akvariet startade. Ingen annan fisk har dött och alla växter och sånt är gröna och fina så kass vattenkvalitet tror jag inte att det är.

Har inga grottor som kan kollapsa, inget som jag vet har landat på honom.

Vill verkligen inte att han ska dö så vad ska jag göra?
#6 - 7 april 2007 18:13
Eller så kan det vara lek på G. Hannen fläktar rommen med bröstfenorna för att den ska få friskt vatten på sig och de brukar hitta ett trångt skrymsle någonstans under en rot eller liknande.
Om han ligger på samma ställe utan att flytta på sig och fläktar så kommer du förhoppningsvis att få se ett gäng miniancistrus om ett par veckor.
Jag hoppas för din skull att det är jag som har rätt och inte Azur[:o] !
#7 - 7 april 2007 18:14
Stopp & belägg, blev han så här efter vattenbytet?

EDIT: Ja, ligger han bara på rygg i trånga utrymmen och inte t.ex. mitt på sanden, då kan det mycket väl vara att han letar lekgrotta.
#8 - 7 april 2007 18:20
varför är en ryggliggande ancistrus en död ancistrus? jag ser ofta flera av mina vuxna ligga på rygg och bara vara.. ingen har dött än. visserligen går de alldeles för trångt så alla har inte en grotta men de ska snart flytta på sig. Men de andas normalt.

edit: de ligger som du säger Azur, inte mitt på en öppen yta utan snarare under växter eller under en sten
#9 - 7 april 2007 18:38
Nej nej, han blev inte såhär efter vattenbytet, han gör så ibland bara. Inte så att det bara blev nu helt plötsligt efter vattenbytet.

Men det kan nog mycket väl stämma att han letar lekplats, skulle vara mycket trevligt isånafall! Han ligger bara i trånga skrymslen, under kokosnöten eller under en rot. Han ser pigg och fräsch ut annars så jag tycker inte att han känns sjuk.
Har inte lagt ner någon speciell lekgrotta till ancistrusarna, kokosnötterna är mer till för cikliderna. Kanske får hitta nåt lite bättre till malarna då, kokosnöten verkar lite liten :p
Kanske ska tillägga att jag aldrig sett honom ligga på rygg mitt ute på sanden eller liknande.

Kollade under kokosnöten tidigare idag och där fanns ingen rom. Vid den tidpunkten hade han inte lagt sig där.
#10 - 7 april 2007 18:42
Gör ingenting, jag menar vända på grejer för att kolla om där är rom och annat störande i malens ögon. Det är många gånger som de leker i kokosnötter eller krukor så han kanske har hittat "sin" plats.
Du får hoppas att det blir lite bebbar snart då!
Mata på med algtabletter, broccoli och annat grönt så de äter upp sig och fortsätt med dina vattenbyten så ska du se!
#11 - 7 april 2007 18:50
Jag rör jag inte grottor och liknande om jag inte är helt säker på att det inte är något där. Idag var den så, jag var helt säker på att ingen fisk hade lekt där så jag flyttade på den en liten bit då öppningen hade blivit igenbommad av sanden.
Det var efter det som han åkte in där, la sig på rygg och viftar lite förstrött med bukfenorna. Ibland viftar han även på hela kroppen så att sanden yr, som för att göra öppningen större.
#12 - 7 april 2007 18:52
Då vill han göra ett ställe som han kommer in i, och sedan locka dit honan för lite kuckeliku.
Då är det bara att vänta och se, och hoppas på det bästa!
#13 - 7 april 2007 18:58
Jag misstänkte det :)
Tack för all hjälp!
#14 - 7 april 2007 19:00
Du får meddela hur det går och lycka till!
#15 - 9 april 2007 08:39
Min största ancistrushona brukar ligga på rygg och "sova" rätt ofta. Då börjar det med att hon sugit sig fast under en rot och sen "tappat" taget. Jag har inte sett dom små/mindre ancistrusarna göra så, inte hon heller när hon var mindre. Men hon ligger inte helt öppet utan har ett skydd över som hon tappat taget från.
#16 - 9 april 2007 08:59
Hehe mina stora ligger så med ofta det är som sonja skriver de verkar tappa taget och somna in en runda knackar man lite lätt på glaset så vaknar de till och suger sig fast igen.. ingen fara alltså

Men kan hålla med om att det ser lite läskigt ut...
#17 - 9 april 2007 10:55
Okej, tack alla, det låter ju bra :)
Han är väldigt pigg annars så jag tror inte han är påväg att kola som tur är.

Nu idag såg jag honom liggandes i ett trångt utrymme i en rot, även där hade han släppt/tappat taget.
#18 - 9 april 2007 11:11
Nä du kan nog vara lugn, våran bulldog gör på samma vis, han brukar ligga och "sova" i sin grotta
#19 - 9 april 2007 13:44
Så där gör mina ancistrusar ofta, somnar under en rot och tappar taget.

Ligger sen och liksom vilar på ryggfenan, ser roligt men inte så bekvämt ut.

MVH/anita

Annons