varför höjs inte mitt PH???

#1 - 8 november 2005 22:49
Jag har försökt höja mitt PH. Köpte ett jbl-test 7.4-9 och ett jbl KH.
Nu har jag haft i två påsar bikarbonat till 180l. KH gick från 3 till 11 efter en påse. (har inte mätt sedan dess) PH ligger fortfarande på 7.4 eller under. Jag har även tillsatt snäckkross i en strumpa som ligger i mitt innerfilter.

Borde inte PH höjas om KH gått från 3 till 11?
Kan jag ha i för mycket bikarbonat på en gång?
#2 - 8 november 2005 23:05
någon.....?
#3 - 8 november 2005 23:23
Påsar? Oj, jag har KH <1 på mitt kranvatten och har i ett kryddmått bikarbonat per 10L. Du kanske har nånn annan buffer verkan i spel, kan inte på rak arm men fosfor spelar in.
#4 - 9 november 2005 01:48
Du har antagligen ett gammalt eller värdelöst pH test.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 9 november 2005 07:38
[QUOTE=Azur]Du har antagligen ett gammalt eller värdelöst pH test.[/QUOTE]
INstämmer med föregående talare
#6 - 12 november 2005 00:46
ska väl inte vara något större fel på JBL's dropptester. Får väl ta med lite vatten från karet till affären där jag köpte testet och jämföra. om det inte stämmer så får jag helt enkelt kräva ett nytt. Så att ha två påsar bikarbonat till 180l borde alltså med all säkerhet höja PH till över 7.4 om KH gick från 3 till 11?
#7 - 12 november 2005 09:24
ge det lite tid
#8 - 12 november 2005 17:02
Räcker det inte att köra kalksten i filtret
#9 - 12 november 2005 20:25
idag var jag till royal zoo där jag inhandlade testet. Han testade med sitt dropptest och med en sticka och fick samma låga PH-värde som jag. 7.4-7.6.
Jag mätte nyss mitt KH till 19.
Varför får jag inte ett högre PH än så med ett så pass högt KH?
Jag vill ha ett PH på över 8. Ska väl knappast behöva mer bikarbonat?

KH 19
PH (7.4-7.6)
#10 - 13 november 2005 11:07
Frågan kvarstår. Varför inte köra med kalksten i akvariet eller filtret??Tror du inte det kommer opp till dina värden du vill ha eller???
#11 - 13 november 2005 11:38
jag ska köpa kalksten imorgon. Skulle gjort det igår egentligen men dum som man är trodde jag att det var vardag och att min zoohandlare stängde 6. Var till en annan zooaffär i Västerås som när jag frågade om de hade kalksten kliade sig i huvudet när jag sa att jag skulle ha det i ett akvarium och inte till några sköldpaddor??? De hade ingen iallafall. Nej, ska köpa på Royal zoo imorgon. 20:-/kg tar dom. Mycket bra affär! Det enda som gäller i Västerås!

Men kommer inte kaltstenen bara ha samma effekt som bikarbonaten? Eller är kalk bättre för höjning av PH? Man kalkar ju sura sjöar, men det kanske är för att bikarbonaten är för dyr?
#12 - 13 november 2005 12:41
Såg att jag misstagit mig. Du höjer inte ph:t med kalk. Bara gör vattnet hårdare.Fortsätt du på din inslagna väg.
#13 - 13 november 2005 13:57
Går det inte att behandla vattnet direkt med kalciumcarbonat?

Annars kan du ju ta ut en liten mängd 5 el 10L och ha i lite Bikarbonat i taget och mäta, lite mer och mäta osv. Kanske ger dig en hint om hur mycket du ska ha i i slutändan.
#14 - 13 november 2005 14:01
För att höja PH:t när du har KH 19 krävs det rätt mkt för att det ska ändras..

man brukar väl säga 30 gram per 100 liter höjer en PH grad,
men nu borde du göra lite vattenbyten så du får ner KH:t (PH:t blir oförändrat pga högt KH iaf) sen kan du tillsätta bikarbonat igen.
#15 - 13 november 2005 14:02
och om du har i kalksten eller liknande så är det mindre/jätteliten/ingen risk att PH.t går under 7, så det är mest för att vara säker, och vattnet blir hårdare också.
#16 - 13 november 2005 15:26
[QUOTE=Bulaan]och om du har i kalksten eller liknande så är det mindre/jätteliten/ingen risk att PH.t går under 7, så det är mest för att vara säker, och vattnet blir hårdare också.[/QUOTE]
Så du menar att jag hade lite rätt ändå!!!
#17 - 13 november 2005 17:01
Efter 2 påsar bikarbonat a 70 g ? så borde ditt pH vara på ca 8,3-4.
Det måste vara något fel vid testningen.
#18 - 13 november 2005 18:47
jag önskar att så vore fallet men eftersom tre olika tester har gjorts och det visar samma resultat så tror jag inte att det är fel på alla tre.
#19 - 13 november 2005 20:25
Asbisarrt. Inte pH't i sig, det är ett helt vettigt pH, men inte i kombination med hög KH.

Vad står det på ditt hårdhetstest?
19 dKH är väldigt högt, så de här "19 KH" du uppmätt - det måste vara ju vara mg/L? Men å andra sidan är 19 mg/L av CaCO3 är _ingenting_, det motsvarar 0.3 dKH, och är orimligt mjukt istället...

Du är helt spikad på att det är natriumbikarbonat du hällt i, och inte t.ex. natriumklorid?

Annars, som nån föreslog, lägg i kalksten. Kalksten kommer att stabilisera ditt pH till ungefär 7.5, och höjer också din hårdhet en bit.
#20 - 13 november 2005 23:08
det är JBL's KH dropptest, en droppe per tysk KH grad. jag måste hälla i 19 droppar för att blått ska bli gult. alltså KH 19

Jag har köpt bikarbonat på ICA. Natron står det under och det är väl bara ett annat namn för bikarbonat?

Jag har också funderat på om PH kanske inte ökar eftersom ett högt KH-värde gör att PH inte ändras lika lätt. Men gäller det inte bara åt det sura hållet? Jag menar om det skulle fungera på det viset vore man ju tvungen att vara kemist för att räkna ut den exakta mängden bikarbonat som behövs för att höja PH.
#21 - 14 november 2005 01:02
Njaeae vet inte. Jag vet inte exakt vad som läggs i termen på svenska. Enligt en urgammal uppslagsbok på nätet är natron på svenska samma som natriumhudroxid, dvs lut; enligt engelska uppslagsverk är det en blandning mellan natriumbikarbonat, natriumkarbonat, och natriumklorid.

Det får snarast mysteriet att tätna ännu mer, för lut & natriumkarbonat är mycket basiska, och kan snabbt dra upp pH över 11 (dvs frätande).

19 dKH är alltså så pass högt att jag har svårt att tänka mig att pH inte borde ligga kring 8 - 8.3.

Eftersom jag blir allt mer övertygad om att antingen pH kitet, hårdhetskitet, eller bägge två visar fel, så röstar jag för att du nöjer dig med pH 7.5. Dina fiskar mår 100% och leker 100% vid det pH't, men genom att mickla med kemin KAN du döda dem.
#22 - 14 november 2005 17:11
Om det nu är på det viset så undrar jag vad alla andra som kör med bikarbonat använder för något? JAg använder SantaMaria Bikarbonat /Natron(=norsk översättning) E500 på 40 g påsar.

Lite om bikarbonat http://www.shenet.se/ravaror/natriumbikarbonat.html
#23 - 14 november 2005 19:35
Jag använder Knorr, det funkar.

Din story här är väldigt konstig.
1/ Du har kollat pH med 3 tester. Två i affären, av olika typ, och 1 hemma
2/ Du har haft i en massa bikarbonat

Vilket KH du faktiskt har är nog ganska irrelevant eg. Efterssom du masa i så mycket bicarbonat som du säger stiger ju KH.

Har du testat med något annat märke? Att det skulle vara fel på bicarbonatet i sig är ju det enda som återstår "utanför" tanken. Eller för att vara korrekt, KHtestet och Bikarbonatet finns kvar utanför tanken, en eller bägge av dem måste ljuga/vara fel.

Visst väldigt surt kranvatten kanske, men det verkar ologiskt. Har du testat att hälla i bikarbonat i en hink utanför för att se vad som händer?
#24 - 15 november 2005 12:12
Jag kan tillägga att jag har EXAKT samma problem. Jag var på vippen att skriva en fråga om det här, när jag upptäckte att hultanhasek upplevde samma sak.

Jag har ett kranvatten på pH 7.4 ungefär. KH ligger på 3. Jag tillsatte tre (eller möjligen fyra) påsar natriumbikarbonat till mitt 375-liters och höjde därmed KH till 11 enligt JBL:s test. Efter det mätte jag pH, som låg kvar på 7.4!

Alltså, mina tanganyikaciklider har väl inget emot pH 7.4, men det är ju riktigt skumt att inte pH höjs. Skönt att se att man inte är ensam i sin förvirring iallafall.
#25 - 17 november 2005 21:56
På något sätt känns det alltid skönt att inte vara ensam om något. När det är negativt självklart!
Enligt artbeskrivningarna ska mina malawi ha ph 7,5-8.5 så mitt ph som ligger på 7.4-7.6 är ju dugligt men som sagt det känns konstigt att höra hur andras ph ökat så mycket. jag får väl nöja mig med det! Fast jag gärna sett en lila färg på testvattnet istället för pissgul.
Ska dock börja köra vattenbyte i början av veckan istället för helgen då ph-värdet (enligt min zoohandlare) är högre i början av veckan än i slutet.

Annons