Varför "kliar" dom sig mot blad och stenar?

#1 - 11 januari 2004 14:34
Har precis kört igång (2 veckor sen - fiskarna har varit i karet 1 vecka) ett 240L kar med ett tjugotal små och "snälla" arter. Igår såg jag att en svärdbärarhane och ett par purpurhuvudsbarber har börjat "klia sig" mot blad och stenar. Kan det vara nån sjukdom på gång? De har inga andra symptom. Eller kan det vara så att vattnet har fel egenskaper? (Bor i uppsala som är känt för att ha ganska hög kalkhalt på vattnet tror jag). Kan det vara nåt fel på PHvärdet som orsakar detta? Jag lät vattnet stå och "stabilisera sig" i en vecka innan fiskarna lades i och jag har även använt ett vattenberedningsmedel enligt instruktioner på asken.
#2 - 11 januari 2004 14:43
Låter lite som om det vore ett parasitangrepp. Jag råkade själv ut för det (eller fiskarna rättare sagt [;)])
Det som hjälpte mig var salt, är ju dock inte säker på att detta var den "rätta" metoden, men som sagt det funkade.
#3 - 11 januari 2004 14:44
Det låter som att du har en aningens för hög nitrithalt i ditt vatten. Har du möjlighet att testa nitrithalten? När nitrithalten är för hög blir fiskarna stressade vilket oftast leder till en sjukdom: vita prick.. det börjar med att de kliar sig, därefter får de vita prickar på fenorna och till slut över hela kroppen. Det du kan göra nu direkt är att göra ett vattenbyte, och därefter hålla koll på nitritvärdet och se så det är stabilt. Börjar de få prickar så är det lätt botat med medicin som finns att köpa på zooaffärerna.
#4 - 11 januari 2004 14:46
Tack för era råd, ska göra ett litet vattenbyte på en gång. (har ännu inte utr. för att kolla nitrithalten)

Annons