join4t:
"Jag har en platyhona som gillar att va för sig själv"
Servant:
"har märkt att endel platyhonor är typ enstöringar... inte är så mycket för sällskap"
Ja det skulle vara att hon blivit enstöring nu i så fall. Jag har haft henne sedan förra våren, snart ett år. Krukan har funnits i akvariet lika länge och hon har aldrig brytt sig om den förrän i torsdags. Då upptäckte jag att det fattades en fisk och lyfte på krukan när jag inte hittade hinne. Och där var hon, simmade ut som ett skott. Och som sagt, hon kommer fram när jag matar.
Hon kanske börjar bli gammal och har ändrat beteende för det? Jag vet inte hur gammal hon är är, hon är köpt i butik. Men jag tyckte redan då att hon och två andra likadana såg ut att vara annorlunda än de andra som fanns i butiksakvariet, så jag tänkte att hon kanske var "begagnad"... Hon är jättestor för att vara platy, och varken färg, form eller fjäll såg ut som på de andra i butiken så jag tippade att det inte var samma grossist alternativt någon privatperson som fött upp dem. Jag frågade förstås inte om hon och hennes två kompisar var inbyten eller nå't, jag ville bara ha dem så jag köpte.
Beter sig gamla fiskar "gammalt"? Alltså blir de sura och tvära som...min mormor?
Jag har inte tagit bort krukan förresten, men jag har vinklat upp den mer så jag ser rakt in när jag har näsan i bänkhöjd. Sen har jag faktiskt lyft på krukan då och då, bara för att se henne simma... Taskigt att störa, jag vet, men jag vill ju hålla koll.
För övrigt så är alla mina fiskar "sällskapliga". De blir inte störda när man pysslar om burkarna, grejar med växter och byter vatten o.s.v. De kommer fram och "smakar" på mina armar och händer, och simmar upp i handen när jag håller ner något smaskigt under ytan. Så hon är van att jag håller på i akvariet och blir nog inte så störd ändå. Tror jag alltså. [:-116]