Varför ligger en platy i krukan?

#1 - 27 februari 2005 12:24
Hej

En av mina platyhonor tillbringar hela sin tid med att ligga stilla i en upp-och-ner-vänd kruka på botten. Hon kommer bara fram när det vankas mat, och när hon har ätit simmar hon omkring ett litet tag och sen in i krukan igen. Platys ligger väl inte stilla i grottor?

Jag fattar inte alls vad det är, det har varit så sedan i torsdags, fyra dagar nu. Det finns inga synliga fel på henne, och när hon kommer fram vid utfodring tittar jag på hennes simsätt men jag märker inget annorlunda. Hon ser OK ut och simmar bra.

Vad är det för konstigt beteende, har någon sett något liknande? Jag är orolig, det är kanske en "osynlig" sjukdom? Det är svårt att veta om hon mår bra eller dåligt eftersom hon ser bra och pigg ut när hon äter, men blotta faktum att hon ligger hela dagarna i en kruka tyder på något fel.
#2 - 27 februari 2005 12:26
kanske är gravid? dom brukar dra sig tillbaka då.. kolla om hon är tjock eller svart vid analfenan..
#3 - 27 februari 2005 14:07
Nej, hon är inte gravid. Tyvärr, det hade ju varit en logisk slutsats även för mig i så fall. Jag har inte hanar och honor ihop utan i olika akvarier. Senast en hane gjorde ett besök i den här burken med honor var i november, och de ynglen är födda. Vet dock ej av vilken hona, det bor fyra stycken här. Eller hur fungerar det där med förrådsbefruktning egentligen? Kan hon ha ett fåtal "gamla" yngel i magen som är färdigutvecklade nu och tänker komma ut? Fast hon är inte tjock...
#4 - 27 februari 2005 14:30
då tror jag inte att den är gravid.. kanske skrämd? vad finns i krukan? har ingen aning om vad det kan vara..
#5 - 27 februari 2005 14:31
Ja, platys sparar spermier, så de kan befrukta ett antal kullar efter senaste parningen.

Jag tippar hon är gravid och snart skall föda.
#6 - 27 februari 2005 15:00
klart kan hon vara gravid i efterhand men det låter inte rätt tycker jag..
det är först inte för mig iaf vanligt att en hona föder flera kuller på raken i många månader o sen tycker jag inte att beteendet passar in.. fort fram när det matas.. kollar läget.. o sen in i krukan.. tycker det är ett för rakt mönster.. beteendet att dra sig undan vid yngling hålls ju sen på andra grunder..
men det är väll olika, den kanske är gravid ändå..
#7 - 27 februari 2005 17:38
Det finns ingenting i krukan, den är alldeleles ointressant. Bara en kruka halvt nergrävd i gruset. Öppningen är inte ens särskilt stor så hon får simma in lite grann "på sidan" för att komma in.

Hon är som sagt inte tjock utan ser helt normalbyggd ut. Om hon ska föda så är det inte många yngel därinne.

Är jag grym om jag lyfter ur krukan? Hon tycks ju vilja vara därinne, men jag vill kunna hålla koll på henne lite lättare. De bor i ett 54-liters så det är inte särskilt stort, men det finns ju växter om hon vill kunna simma undan från de andra tre.

Vad kan det annars vara om det inte är yngel på gång? Om vattnet vore dåligt så borde väl de andra tre fiskarna reagera negativt?

Syresättningen ser bra ut, utblåset sitter precis i vattenytan så det är rejält med vågor. Är det för strömt kanske? Försöker hon komma undan? Jag gjorde rent filtret tidigare i veckan och det blev mer sprutt faktiskt.
#8 - 27 februari 2005 17:56
Strömmen stör henne inte - mina platys bryr sig inte om strömmen i mitt akvarium, och jag har 1500L/h i ett 160-liters.

Platyhonor drar sig undan när de skall föda, men också om de mår dåligt av annan anledning. Det kan tänkas honan är sjuk.
#9 - 27 februari 2005 18:08
tänkte också på sjukdom..
har dock ingen aning om vilken, är dålig på sjukdomar
#10 - 1 mars 2005 17:24
Jag får nog helt enkelt acceptera att fisken förmodligen är sjuk. Synd att det inte finns några klara symptom, annars hade jag ju försökt behandla. Hon verkar pigg, men det kan vända fort. Jag håller lite extra koll och om hon ser ut att lida så får jag väl göra något åt det.

Tack för svaren.
#11 - 1 mars 2005 17:47
Jag har en platyhona som gillar att va för sig själv i ett legohus jag har i det akvariumet oavsett om hon ska föda eller inte, hon har alltid varit sån och jag har aldrig sett nåt tecken på sjukdom. Hon får ibland besök av de andra platysarna men hon stannar oftast kvar när de simmar ut. Jag tyckte också att det kändes ondskefullt att plocka bort hennes gömställe så jag byggde om huset så det blev betydligt mindre och nu visar hon sig iaf lite mer än tidigare.

Du kan ju försöka göra nåt så att krukan inte känns lika trevlig längre genom att fylla ut så det inte blir så mycket plats kvar om di vill fast jag tror inte det är nån fara om hon inte verkar sjuk i övrigt.
#12 - 1 mars 2005 17:54
jo join4t.. har märkt att endel platyhonor är typ enstöringar.. någon har tillbringat den större delen av sin livstid under en rot tex.
det kan ju helt enkelt vara så att din platy Serengeti inte är så mycket för sällskap..
#13 - 1 mars 2005 20:53
join4t:
"Jag har en platyhona som gillar att va för sig själv"

Servant:
"har märkt att endel platyhonor är typ enstöringar... inte är så mycket för sällskap"

Ja det skulle vara att hon blivit enstöring nu i så fall. Jag har haft henne sedan förra våren, snart ett år. Krukan har funnits i akvariet lika länge och hon har aldrig brytt sig om den förrän i torsdags. Då upptäckte jag att det fattades en fisk och lyfte på krukan när jag inte hittade hinne. Och där var hon, simmade ut som ett skott. Och som sagt, hon kommer fram när jag matar.

Hon kanske börjar bli gammal och har ändrat beteende för det? Jag vet inte hur gammal hon är är, hon är köpt i butik. Men jag tyckte redan då att hon och två andra likadana såg ut att vara annorlunda än de andra som fanns i butiksakvariet, så jag tänkte att hon kanske var "begagnad"... Hon är jättestor för att vara platy, och varken färg, form eller fjäll såg ut som på de andra i butiken så jag tippade att det inte var samma grossist alternativt någon privatperson som fött upp dem. Jag frågade förstås inte om hon och hennes två kompisar var inbyten eller nå't, jag ville bara ha dem så jag köpte.

Beter sig gamla fiskar "gammalt"? Alltså blir de sura och tvära som...min mormor?

Jag har inte tagit bort krukan förresten, men jag har vinklat upp den mer så jag ser rakt in när jag har näsan i bänkhöjd. Sen har jag faktiskt lyft på krukan då och då, bara för att se henne simma... Taskigt att störa, jag vet, men jag vill ju hålla koll.

För övrigt så är alla mina fiskar "sällskapliga". De blir inte störda när man pysslar om burkarna, grejar med växter och byter vatten o.s.v. De kommer fram och "smakar" på mina armar och händer, och simmar upp i handen när jag håller ner något smaskigt under ytan. Så hon är van att jag håller på i akvariet och blir nog inte så störd ändå. Tror jag alltså. [:-116]
#14 - 13 mars 2005 19:23
Jag kan rapportera att "enstöringen" slutat bo i krukan och blivit sällskaplig igen, men jag vet inte varför. Inget är ändrat, krukan är kvar som förr. Jag fick istället ta bort en annan platyhona i samma akvarium. Hon började se lite tufsig i fenorna först, och på bara en vecka magrade hon säkert 25% av sin storlek. Fenorna var till slut alldeles ihopklibbade och stela, hon simmade dåligt och spottade ut allt foder såg det ut som. Jag kunde inte titta på det längre så jag fick henne avlivad. Det var väldigt tråkigt...
[:(]
#15 - 14 mars 2005 07:58
:( usch vad det är hemskt när man måste ta bort sjuka fiskar..inte trevligt alls. Men vad gäller "enstöringar" så kan jag tala om att en av mina platyhonor åxå helst ville vara ifred å gömde sej i grottorna..helst så trånga som möjligt så att inte hannarna kunde följa med ;) Hoppas den sjuka inte hade nåt smittsamt nu då. Lycka till.

Annons