Tack så mycket för svar, det är väldigt uppskattat.
Precis som du beskriver så startade jag med ett gäng på 5st unga anomalochromis thomasi. När tiden var kommen bildades mitt nuvarande par och de andra två blev till övers(den tredje råkade katten få tag på). Jag hade då inte vetenskap om att det kunde vara lönsamt att behålla dessa två utan de fick nya hem då de verkligen inte trivdes tillsammans med paret. Hade jag sparat de 2 andra så hade de nog inte orkat med länge till och strukit med av stressen. Jag har ändå ett växtakvarium väl planerat för ciklider med gott om gömställen.
Kanske glömde jag nämna det innan men det finns även 2 apistogramma borellii, hane+hona i akvariet. Är det störfisk nog?
Akvariet är inrett med flera flata stenar i vetenskap om artens behov, trots det har paret ändå valt en svärdsplanta där de lägger rommen. Den kraftfulla med mer hull är den som håller sig till reviret, det borde alltså vara hanen.
Vad råder du mig till att göra för att de ska lyckas?
Jaaa... Det verkar som att de rätta förutsättningarna inredningsmässigt finns, och kanske är det så att de beskedliga borellisarna kan utgöra viss "störning". Sålunda borde det vara fritt fram för lyckade lekar, kan man tycka.
Nu är det ju så att varje kar, och varje situation i karet är unik, och det finns inga pricksäkra metoder som säkerställer att det per automatik skall fungera.
Då får man titta på hur dina thomasi ser ut, och gärna kika lite på hur själva karet ser ut. Har du möjlighet att dra in några bilder, gärna en film? Har du under tiden du haft dina fiskar röjt runt, möblerat om eller på annat sätt stört lunken i karet?
Det är ofta väldigt små parametrar och detaljer som kan rubba ordningen - och man skulle behöva uppleva karet lite mer närgående för att kunna ge mer exakta tips.
Har den ena, som du säger är lite tanig, varit det en längre tid? Är det ett jädrans jagande nu?
:)