Jag trodde jag skulle få starta upp ytterligare 4 akvarier i mitt akvarierum nu i helgen. Det var meningen att alla skulle gå på samma ytterfilter- ett AM top 3338, 1200 l/h.
Samtliga akvarier är borrade i bakrutan och kopplade med pvc-rör för en bra ytavrinning. Vattnet rinner ner till en sump som står på golvet, därifrån ska pumpen sedan orka dra in vatten och pumpa det tillbaka till akvarierna. Problemet är att pumpen inte verkar orka med, ibland är det bara ett av de översta karen som får vatten, ibland bara de två understa.. Men inte ens då kommer den igång ordentligt för att det ska bli bra cirkulation i akvarierna.
Jag vet inte om det är för mycket slang för att det här ytterfiltret ska orka med, eller om den inte orkar lyfta vattnet 1,5 m upp i luften. Eller orkar den inte suga från golvet, måste vattnet kunna rinna ner i filtret av sig självt? Tror utblåset har cirka 3 meter slang att jobba med, och insuget 1,5 meter... Slangarna har måtten 16/22.
Det är nog inte något fel med pumpen heller, för har en precis likadan ny pump som inte heller orkade pumpa ordentligt.
Är det jag som har tänkt helt fel när jag byggde upp det här systemet?