Varför orkar inte pumpen?

#1 - 6 januari 2012 14:48
Jag trodde jag skulle få starta upp ytterligare 4 akvarier i mitt akvarierum nu i helgen. Det var meningen att alla skulle gå på samma ytterfilter- ett AM top 3338, 1200 l/h.
Samtliga akvarier är borrade i bakrutan och kopplade med pvc-rör för en bra ytavrinning. Vattnet rinner ner till en sump som står på golvet, därifrån ska pumpen sedan orka dra in vatten och pumpa det tillbaka till akvarierna. Problemet är att pumpen inte verkar orka med, ibland är det bara ett av de översta karen som får vatten, ibland bara de två understa.. Men inte ens då kommer den igång ordentligt för att det ska bli bra cirkulation i akvarierna.

Jag vet inte om det är för mycket slang för att det här ytterfiltret ska orka med, eller om den inte orkar lyfta vattnet 1,5 m upp i luften. Eller orkar den inte suga från golvet, måste vattnet kunna rinna ner i filtret av sig självt? Tror utblåset har cirka 3 meter slang att jobba med, och insuget 1,5 meter... Slangarna har måtten 16/22.

Det är nog inte något fel med pumpen heller, för har en precis likadan ny pump som inte heller orkade pumpa ordentligt.

Är det jag som har tänkt helt fel när jag byggde upp det här systemet?
#2 - 6 januari 2012 15:21
Hej,
Det är alltid lite pilligt med centralfilter, speciellt om du skall ha akvarierna ovanför varandra.
Du måste sätta kranar på tillflödet tryckledningen in i akvarierna. Det kan räcka med de 2 nedre och sedan ha fritt flöde i det översta.
Ditt utflöde skall vara demissionerat så att vart och ett av akvarierna klarar fullt pumpflöde. Annars finns det risk att det blir vått på golvet.
Med en burk på golvet så måste du se till så att vatten kan rinna ned i den obehindrat annars orkar inte pumpen.
Generellt tror jag du har lite klena slangar eller rör. Går du upp en storlek eller 2 minskar du flödesförlusterna som kan bli rätt stora med vinklar och sånt.
Jag brukar köra med raka stigar rör efter ena sidan och sedan T kopplingar till vart akvarium på både tryck och sugsida. Sugsida är ett dumt ord egentligen då de pumpar vi normalt använder inte har kapacitet för att suga. Det borde heta retur sida.
Försök att hitta en pumpkurva på din pump. Då ser du hur många liter du kan pumpa upp till en viss höjd. Detta kanske inte är så viktigt i ditt fall då det är skillnaden mellan retur och trycksida på det översta akvariet som bestämmer. Kom dock ihåg att du kan fylla de undre akvarierna med vattnet från de övre om du har otur.
Kan du inte försöka posta en bild på hur det serut?
#3 - 6 januari 2012 15:25
bossep skrev:
Hej,

Det är alltid lite pilligt med centralfilter, speciellt om du skall ha akvarierna ovanför varandra.

Du måste sätta kranar på tillflödet tryckledningen in i akvarierna. Det kan räcka med de 2 nedre och sedan ha fritt flöde i det översta.

Ditt utflöde skall vara demissionerat så att vart och ett av akvarierna klarar fullt pumpflöde. Annars finns det risk att det blir vått på golvet.

Med en burk på golvet så måste du se till så att vatten kan rinna ned i den obehindrat annars orkar inte pumpen.

Generellt tror jag du har lite klena slangar eller rör. Går du upp en storlek eller 2 minskar du flödesförlusterna som kan bli rätt stora med vinklar och sånt.

Jag brukar köra med raka stigar rör efter ena sidan och sedan T kopplingar till vart akvarium på både tryck och sugsida. Sugsida är ett dumt ord egentligen då de pumpar vi normalt använder inte har kapacitet för att suga. Det borde heta retur sida.

Försök att hitta en pumpkurva på din pump. Då ser du hur många liter du kan pumpa upp till en viss höjd. Detta kanske inte är så viktigt i ditt fall då det är skillnaden mellan retur och trycksida på det översta akvariet som bestämmer. Kom dock ihåg att du kan fylla de undre akvarierna med vattnet från de övre om du har otur.

Kan du inte försöka posta en bild på hur det serut?

Edit: Läste lite slarvigt. Om du har en öppen sump så är det hela lyfthöjden som räknas. Detta kallas för head på engelska och anges i feet eller meter. Jag skulle tro att du förlorar knapt 1/2 flödet 1.5 m upp.
#4 - 6 januari 2012 15:59
Jag använder en hel del Atman pumpar vilket jag tror du har.
Dom är billiga, bra osv men har inte mycket till lyfthöjd. 1.5 m ligger som Patrik säger på fisens mosse. Stäng de nedre akvarierna och mät fullt flöde till det översta. Enklast med ett litermått och en klocka.
#5 - 6 januari 2012 21:38
liindaa skrev:
Jag trodde jag skulle få starta upp ytterligare 4 akvarier i mitt akvarierum nu i helgen. Det var meningen att alla skulle gå på samma ytterfilter- ett AM top 3338, 1200 l/h.

Samtliga akvarier är borrade i bakrutan och kopplade med pvc-rör för en bra ytavrinning. Vattnet rinner ner till en sump som står på golvet, därifrån ska pumpen sedan orka dra in vatten och pumpa det tillbaka till akvarierna. Problemet är att pumpen inte verkar orka med, ibland är det bara ett av de översta karen som får vatten, ibland bara de två understa.. Men inte ens då kommer den igång ordentligt för att det ska bli bra cirkulation i akvarierna.

Jag vet inte om det är för mycket slang för att det här ytterfiltret ska orka med, eller om den inte orkar lyfta vattnet 1,5 m upp i luften. Eller orkar den inte suga från golvet, måste vattnet kunna rinna ner i filtret av sig självt? Tror utblåset har cirka 3 meter slang att jobba med, och insuget 1,5 meter... Slangarna har måtten 16/22.

Det är nog inte något fel med pumpen heller, för har en precis likadan ny pump som inte heller orkade pumpa ordentligt.

Är det jag som har tänkt helt fel när jag byggde upp det här systemet?
jag tror ditt problem beror på att ett ytterfilter inte både orkar suga in vatten och även trycka upp det, det är beroende av att vattnet rinner ner till filtret med häverteffekt!
#6 - 7 januari 2012 04:03
Jag fattar inte det där med sumpen och filtret. Hur står dom inbördes i höjd? Om det är som både jag och åheim tycks misstänka att du försöker suga vatten från sumpen och upp i filtret blir det tokigt.
1 Då är det bättre med en vanlig dränkbar pump i sumpen.
2 Skippa sumpen och kör bara med filtret
3 Få till så filtret står lägre än sumpen.
#7 - 8 januari 2012 16:20
Tack för alla svar. Ja antagligen så är pumpen alldeles för klen, för systemet vi har byggt. Ja vattennivån i sumpen är lägre än i pumpen. Dock är det ingen stor skillnad. Nu har vi satt igång endast de två nedersta akvarierna vilket funkar utmärkt. Dock märker man att pumpen inte pumpar 1200 l/h.
Men jag är nöjd på sätt å vis att vi iallafall fick igång 2 kar.

Den bästa lösningen när jag bestämmer mig för att starta upp ännu fler akvarier lär ju vara att investera i en dränkbar pump, som du säger.

Känns så snopet efter så mycket limmande och skarvande med alla dessa rör och slangar, så fungerar det inte när man startar upp det... :P

Åter igen, tack för svaren :)
#8 - 9 januari 2012 06:11
har du ventiler på slangarna till karen? för du måste strypa in flödet på de nedre karen för att du ska få upp vatten de övre med. iaf om du vill samma flöde överallt. precis som ett värmesystem i ett hus. vattnet tar alltid lättaste vägen så då kommer allt flöde till de första karen o knappt nått till de sista

Annons