varför så dyra reservdelar

#1 - 16 mars 2006 21:30
varför är reserv delar så dyra. nu har jag inte kollat upp så många reservdelar
men var precis med om nå väldigt lustigt. köpte ett wromak akvarie 240 liter för ett år sedan eller nåt sånt, och nu är jag sugen på att fixa lite mer ljus till det. så jag mailade stället där jag köpte karet å frågade vad det skulle kosta att bara köpa själva lysrörhållaren. det är för 2 st 30W rör.
fick svar idag att det det skulle kosta 1250kr vist kankse inte så dyrt
juwel har ju nån liknande upphänging i nåt av deras kar församma pris

Men nu till saken. hela paketet med ljusramp å allt gick ju lös på 1618kr.
då kan man ju lika gärna köpa hela paketet igen å sen sälja karet för 368 kr eller vad det blir. ska det behöva vara så dyrt med delar bara för att man inte köper ett paket??

EDIT: det var 1450 dom skulle ha alltså bara en skillnad på 168kr
#2 - 16 mars 2006 21:33
är det inte så men allting då? köper du massa reservdelar så du kan bygga en helt ny bil lär de bli mycke dyrare än o köpa en färdigbyggd bil
#3 - 16 mars 2006 21:34
[quote=fabiaRS]varför är reserv delar så dyra. nu har jag inte kollat upp så många reservdelar
men var precis med om nå väldigt lustigt. köpte ett wromak akvarie 240 liter för ett år sedan eller nåt sånt, och nu är jag sugen på att fixa lite mer ljus till det. så jag mailade stället där jag köpte karet å frågade vad det skulle kosta att bara köpa själva lysrörhållaren. det är för 2 st 30W rör.

då kan man ju lika gärna köpa hela paketet igen å sen sälja karet för 368 kr eller vad det blir. ska det behöva vara så dyrt med delar bara för att man inte köper ett paket??[/quote]

Det är väl tyvärr som med så mycket annat, det är reservdelarna dom tjänar pengar på... Paketpriserna kan ju vara pressade pga konkurrens men har du väl paketet och något går sönder så har du ju inget val...

/Fredrik
#4 - 16 mars 2006 21:34
[quote=andreassofus]är det inte så men allting då? köper du massa reservdelar så du kan bygga en helt ny bil lär de bli mycke dyrare än o köpa en färdigbyggd bil[/quote]

Du var en minut snabbare än mig.....:)
#5 - 16 mars 2006 21:35
haha ja såg de :p
#6 - 16 mars 2006 21:36
[quote=andreassofus]haha ja såg de :p[/quote]

Nästa gång är jag snabbast....;)
#7 - 16 mars 2006 21:41
hehe ja vi får väl se ;)
#8 - 16 mars 2006 21:41
[quote=andreassofus]är det inte så men allting då? köper du massa reservdelar så du kan bygga en helt ny bil lär de bli mycke dyrare än o köpa en färdigbyggd bil[/quote]

jo vist ligger det nåt i det..men att det ska vara sån stor skillnad trodde jag inte... men det får väl bli glomats lysrörshållare istället då. men jag som tänkte jag skulle slippa mickla med sånt.. men det är väl bara till å göra det
#9 - 16 mars 2006 21:42
[quote=hfh75]Det är väl tyvärr som med så mycket annat, det är reservdelarna dom tjänar pengar på... Paketpriserna kan ju vara pressade pga konkurrens men har du väl paketet och något går sönder så har du ju inget val...

/Fredrik[/quote]

nu har ju dock inget gått sönder som tur var..tänkte bara det skulle vara smidigt att köpa en till hållare å bara slänga i den i ramen.
Bilagor:
#10 - 16 mars 2006 21:43
ja hade nog djort som du sa istället, o köpa hela paketet o sen sälja de ena karet eller ha de till nåt annat
#11 - 16 mars 2006 21:45
[quote=andreassofus]ja hade nog djort som du sa istället, o köpa hela paketet o sen sälja de ena karet eller ha de till nåt annat[/quote]

ja ett till kar är ju alltid kul.men då ska man ju ha lyse till det också ;) ..så är man i en ond cirkel. så det blir till att köra glomat å bygga eget
#12 - 16 mars 2006 21:46
ja eller så kan du ju ta bort de tillhörande locket o ha en vanlig ljusramp över, dom e ju betydligt billigare
#13 - 16 mars 2006 21:46
Men utan växter behövs inte särskilt mycket ljus...
Kanske ska göra dig ett ciklidkar med någon annan billigare belysningsform!
#14 - 16 mars 2006 21:47
[quote=andreassofus]ja eller så kan du ju ta bort de tillhörande locket o ha en vanlig ljusramp över, dom e ju betydligt billigare[/quote]

kan man också göra. vi får se hur det slutar. ,men som sagt just nu lutar det åt glomat. vad kan man få för ett 240 liters kar då..det är väl inte mer än 3-400 när det inte är ett skit till.
#15 - 16 mars 2006 21:49
Men det är ju helt nyt å andra sidan...Inga repor gör ju att det ligger bättre till än andra begagnade.
Ett nytt ramakvarium på 222liter kostar 1065 på herkules zoo här i gbg som jag oftast tycker är billigast.
Är det ställning eller möbel med?
#16 - 16 mars 2006 21:50
[quote=greken]Men det är ju helt nyt å andra sidan...Inga repor gör ju att det ligger bättre till än andra begagnade[/quote]

ok det visar sig vilket jag gör då.köper jag paketet så får jag se till å få händerna ur fickorna å bli goldmember som jag tänkt i flera månader nu å sen slänga ut en annons
#17 - 16 mars 2006 21:50
Kolla tillägget i min förra post...
#18 - 16 mars 2006 21:53
[quote=greken]Men det är ju helt nyt å andra sidan...Inga repor gör ju att det ligger bättre till än andra begagnade.
Ett nytt ramakvarium på 222liter kostar 1065 på herkules zoo här i gbg som jag oftast tycker är billigast.
Är det ställning eller möbel med?[/quote]

nej det är bara karet.

nu lämnar jag den här diskutionen även fast det blev en jävla fart på den. måste sova så man kan jobba.

men som sagt. ni får väl hålla utkik efter ett 240l helglaskar.

godnatt allesammans
#19 - 16 mars 2006 21:57
[quote=fabiaRS]varför är reserv delar så dyra. nu har jag inte kollat upp så många reservdelar

då kan man ju lika gärna köpa hela paketet igen å sen sälja karet för 368 kr eller vad det blir. ska det behöva vara så dyrt med delar bara för att man inte köper ett paket??[/quote]Hela kvariepaketet för 1618kr...... det va billig!! ang. reservdelar så är det väldigt kostsamt för tillverkarna att hålla reservdelar i lager, tex eheim som har reservdelar till filtermodeller och annat som som har slutat tillverkas för länge sen...det kostar!
#20 - 16 mars 2006 22:00
[quote=sunkan aspidoras]Hela kvariepaketet för 1618kr...... det va billig!! ang. reservdelar så är det väldigt kostsamt för tillverkarna att hålla reservdelar i lager, tex eheim som har reservdelar till filtermodeller och annat som som har slutat tillverkas för länge sen...det kostar![/quote]

jag tyckte också det var bra pris därför jag köpte det.
det roliga i det hela är att när jag fick akvariet så var det trasig å då skickade dom ett nytt utan problem.då borde dom ju ha en ramp till övers tycker jag. men det hade dom inte. så så jävla dyrt kan det inte vara för dom att ta hem saker från Polen tycker jag..men som sagt..dom vill väl tjäna pengar som alla andra.
nu är det slut skriver för idag..hej hej
#21 - 16 mars 2006 22:09
EDIT: det var 1450 dom skulle ha alltså bara en skillnad på 168kr
det är ju bra å få ett 240 liter kar för 168 kr ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 16 mars 2006 22:19
Att reservdelar är svindyrt är ju inte alltför ovanligt om man säger så . Det är ju nästan billigare att köpa en ny skrivare med färgpatroner än nya färgpatroner till skrivaren[:(!]
#23 - 16 mars 2006 22:32
[quote=Kjell Fohrman]Att reservdelar är svindyrt är ju inte alltför ovanligt om man säger så . Det är ju nästan billigare att köpa en ny skrivare med färgpatroner än nya färgpatroner till skrivaren[:(!][/quote]

det har ja också tänkt på. har sett skrivare som är billigare än riktigt bra patroner .
#24 - 16 mars 2006 22:34
[quote=andreassofus]det har ja också tänkt på. har sett skrivare som är billigare än riktigt bra patroner .[/quote]

Jag har hört att färgpatronerna som följer med inte är fulla patroner...
#25 - 16 mars 2006 22:37
...varför är reservdelar så dyra?...

Lagerhållning, förpackning, distribution och små volymer. Allt bidrar till att det verkligen är dyrt.

Men viktigast är att kunden är beredd att betala mycket, ibland ända upp till 3/4 av nypriset av hela varan för en reservdel.

Intressant i sammanhanget är hemelektronik, där sjunker priserna hela tiden, när då något går sönder kostar det mindre att köpa nytt än vad reservdelarnas faktiska kostnad är. Därför finns inte specifika reservdelar att köpa i någon större utsträckning, både kund och leverantör tjänar på att ersätta hela varan.
#26 - 16 mars 2006 22:37
ja det kan säkert stämma i vissa eller i många fall. när ja köpte skrivare en gång i tiden så va dopm fulla men som sagt så finns det säkert många som är halvfulla bara. dom gör allt för o tjäna pengar :)

Annons