Såg att du kommenterade citrontetrorna under artbeskrivningen. Jag funderar själv på att införskaffa ett större stim, 100-150 st kanske.
Hur stimmar dessa? Håller de ihop bra? Var befinner de sig i karet? Mellanpartiet, vid botten?
Hur glupska är de med växterna?
Färgar de ut bra hos dig?
Många frågor nu hehe, men jag tänker köra ungefär som du. Har ganska varmt vatten och tänker diskus framöver.
Ska försöka svara efter bästa förmåga, kort och koncist.
De stimmar som de flesta högryggade tetror, vilket innebär att om det är lugn och ro i karet så försöker hanarna hålla små revir dit de lockar honor. Hanarna stilar för varandra och vill visa vem som är finast/störst/starkast. Detta innebär att de blir rätt så spridda i karet. De är en utpräglad mellannivå fisk.
Jag har aldrig haft problem med att de ätit växter, men jag har inte haft riktigt finbladiga växter typ cabomba i mina kar. Men att de gillar grönfoder är det ingen tvekan om, jag har gett dem gröna ärter vilket de slåss om.
Ja, jag tycker nog att de färgade ut bra, kopplingen mellan att färga ut bra och ha ett lungt akvarium tror jag är mycket viktig. Är de stressade så att hanarna inte får tillfälle att spela för varandra och honorna, så förblir de lika tråkiga som i affären.
Enligt mig är detta en av de finaste högryggarna i ett akvarium, de ger en riktigt fin färgklick och det är ju ett faktum att de flesta tetror går i röd/blå/svart nyanserna, det gör inte de här.