Varför så få yngel? Palettciklider.... och en fjäriksciklid undran?

#1 - 14 januari 2012 10:43
Har ett Palettciklidpar som lyckats få yngel vid 2 tillfällen. Tyvärr verkar de bara lyckas få 2-3 yngel varje gång. När de är ytte pytte små plockar de ut dem i sanden utanför grottan också pysslar de om dem hela dagen. Efter en natt är de borta också får de försöka igen med en ny kull om några veckor.

Honan har varit riktigt tjock båda gångerna och vi har trott att det ska bli massor av yngel men ack nej...
Trodde från början att de kanske plockade ut några yngel från början för att testa lite men det verkar inte så...
Hur har era Palettciklider gjort? Plockar de ut alla på en gång eller håller de på att plockar ut några åt gången...

När jag har läst på fakta sidor så verkar det som om Palettciklider ska få massor av yngel.
Eller är det kanske så att vår hona inte kan få fler än 2-3 st?

Samtidigt har även våra fjärilsciklider lagt rom. De gjorde det i går och i dag har det försvunnit en del av rommen. När jag sitter och kollar när honan vaktar tar hon in romkornen i munnen och gurglar runt med kornet i munnen sedan spottar hon ut det igen. I bland spottar hon inte ut det och det är väl anledningen att det minskar i högen men varför tar de in dem i munnen?

/Annicka
#2 - 14 januari 2012 10:50
Har du släckt på nätterna, och nattaktiva fiskar, som nå´n mal? Det kan förklara varför de försvinner under natten. Å andra sidan brukar paletter lära sig när ljuset släcks (om det släcks samma tid varje kväll), och i början ta in ynglen i grottan innan skymningen, så att säga.

Vad det gäller fjärilarna, vad jag vet ska de inte ta in ägg i munnen, substratruvande ciklider brukar ta de nykläckta ynglen i munnen, och flytta dem, men äggen brukar de bara putsa, och äta upp de som är obefruktade och/eller mögliga. Fjärilar brukar vara rätt svåra att få fram kläckta yngel av.
#3 - 14 januari 2012 11:22
Hejsan! Tack för ditt svar. Nej vi har inte haft helt släckt på natten. Vi har "efterliknat skymning" som vi har fått tips om. Akvarielampan går på timer så den släcks samma tid varje kväll... Sedan har vi haft taklampan tänd ett tag sedan har vi släckt i taket och låtit fönsterlampan varit tänd hela natten...
...men oavsett det så verkar det inte som om de har fler än 2-3 yngel... Vi ser rakt in i deras grotta och ser inga flera...

Ang. fjärilscikliderna så kanske det är de dåliga äggen honan äter upp....men som det verkar så är det svårt att få fjärilscikliderna att föröka sig....
Nu har vi ett ordnat ett lite mindre akvarium till ett annat par fjärilsciklider så får vi se hur det går där. Tyvärr har vi nog lite för ljust där. Såg i dag att de behöver lite mer skum belysning så det kanske vi får ändra på!
#4 - 14 januari 2012 11:32
Just det.. skulle fråga om malarna....
Äter de ägg och yngel? Trodde att de var växtätare?!
Vi har både Plecto......? , ancistrus och pansarmalar.
#5 - 14 januari 2012 11:34
Alla kan äta yngel i större eller mindre utsträckning. Pansarmalar är dessutom nästan uteslutande köttätare, dvs lever på smådjur.
#6 - 14 januari 2012 11:45
Oj då! Det låter ju inte bra! Hmm... å de far ju runt på botten där de har sina yngel.
Det blir mycket vaktande då. Tack för svaret!
#7 - 14 januari 2012 11:59
Just pansarmalar och paletter har jag märkt är en ganska dålig kombination, särskilt för pansarmalarna. De simmar ju runt planlöst på botten, och dundrar in i paletternas revir, och bland ynglen, under sitt födosök, och paletter brukar ju hålla sig längs botten med ynglen, vilket kan resultera i att pansarmalarnas fenor ser mindre roliga ut, när paletterna försöker köra bort dem. Paletter är vanligtvis ganska ettriga i sitt försvar av ynglen.

Och även om Pleco (ett ganska vitt begrepp) och Ancistrus äter växtföda, så tvekar de inte att äta ägg och yngel om de får chansen.
#8 - 14 januari 2012 13:03
Paletter har nog ingen chans att hålla undan en ancistrus (jag minns inte säkert men jag tror det var just palett jag hade där ancistrusen bara simmade rakt in och åt upp äggen och helt ignorerade de desperata föräldrarna som högg den i sidorna), men en sak du kan testa är att låta ljuset vara på dygnet runt när paletterna lagt ägg. Det stör inte fisken och gör det mycket lättare för föräldrarna att hålla koll.

Fjärilar är otroligt dåliga föräldrar, jag kan inte påminna mig att jag nånsin hört talas om några fjärilar som klarat att på egen hand ta hand om ägg och yngel. Jag har faktiskt funderat på om fjärilar kanske inte har samma typ av yngelvård som andra ciklider, och det kanske är meningen att ynglen ska skingras och ta hand om sig själva direkt de blivit frisimmande?
#9 - 14 januari 2012 13:09
Animaniac skrev:

Och även om Pleco (ett ganska vitt begrepp)

Upptäckte att det var ett ganska vitt begrepp ja..... De enda info jag fick från djuraffären är att de hette "Plecostomus". Det är ju en hel vetenskap. Kanske ska försöka fotografera dem och ställa en fråga om vad det är.....
#10 - 14 januari 2012 13:17
Azur skrev:
Paletter har nog ingen chans att hålla undan en ancistrus

Fjärilar är otroligt dåliga föräldrar, jag kan inte påminna mig att jag nånsin hört talas om några fjärilar som klarat att på egen hand ta hand om ägg och yngel. Jag har faktiskt funderat på om fjärilar kanske inte har samma typ av yngelvård som andra ciklider, och det kanske är meningen att ynglen ska skingras och ta hand om sig själva direkt de blivit frisimmande?

Det är bara små 3cm ancistrus så det kanske fungerar. Det är ju värre med pansarmalar och Pleco då kanske.....

Ojdå... Var är det som brukar fela??? Är det att de äter upp dem själva eller att andra fiskar äter upp dem???
Tänkte på det andra paret (som ej lagt rom) som vi har flyttat över i ett eget akvarium om de kanske kan klara det...
Om man plockar bort föräldrarna när ynglen börjar simma fritt...då kanske det fungerar????
#11 - 14 januari 2012 13:48
Angående fjärilar, så har jag haft ett par som fick frisimmande yngel. Vanligtvis brukar det aldrig ens bli yngel av äggen, innan de försvinner, eller om de försvinner i samband med kläckningen, så att de skulle skingras och klara sig själva är nog inte förklaringen, eftersom de sällan kommer så långt. Och när jag hade frisimmande yngel så har jag för mig att de skötte dem som de flesta andra sydamerikaner. Jag tror snarare att det antingen har med att göra att de behöver väldigt lågt pH för att äggen ska kläckas, och/eller att fjärilar massproduceras, äggen tas från föräldrarna, och därmed blir avkomman själva dåliga föräldrar, då de aldrig blir präglade av föräldrarna.

Paletter däremot brukar vara mycket bra föräldrar, och är mycket lättare att föda upp än fjärilar.
#12 - 14 januari 2012 14:19
Annicka 74 skrev:
Det är bara små 3cm ancistrus så det kanske fungerar. Det är ju värre med pansarmalar och Pleco då kanske.....

Ja är de så små är det ingen fara. Plecon däremot är förstås ett hot om den inte också är mycket liten, och pansarmalarna vimsar förstås omkring.

Ojdå... Var är det som brukar fela??? Är det att de äter upp dem själva eller att andra fiskar äter upp dem???

Alltsammans. De vanligaste felen är nog att de äter upp sina egna ägg eller att de äter upp sina egna nykläckta yngel. Ynglen är dessutom mycket små och svårare att utfodra än t.ex. palettynglen.

Om man plockar bort föräldrarna när ynglen börjar simma fritt...då kanske det fungerar????

Normalt sett brukar fjärilar odlas genom att man plockar ut äggen direkt efter de lagts och kläcker dem artificiellt i ett eget akvarium, med svag cirkulation och tillsatt anti-mögelmedel. Ynglen utfodras sen med väldigt smått foder.
Den är svårodlad för att vara ciklid.
#13 - 14 januari 2012 18:26
Azur skrev:

Normalt sett brukar fjärilar odlas genom att man plockar ut äggen direkt efter de lagts och kläcker dem artificiellt i ett eget akvarium, med svag cirkulation och tillsatt anti-mögelmedel. Ynglen utfodras sen med väldigt smått foder.

Den är svårodlad för att vara ciklid.

Nu blir det "tusen frågor här" hoppas du kan svara.
Jag är ju lite nybörjare och tycker det är roligt att experimentera. Har tyvärr inte tillräckligt med utrustning kanske för att klara det så här en lördag kväll.
Fattade ett hastigt beslut eftersom honan började vräka i sig äggen och sedan när jag flyttat äggen står jag nu här som ett frågetecken.
Jag lyfte ut den stora roten som äggen låg på och la den i en väl rengjord hink. Äggen kom aldrig över vatten ytan! Hinken har jag ställt brevid vårt yngelakvarium och gjort en grenkoppling från en syrepump och dragit en slang ner i hinken med en "bubbelsten" i änden.
Ser att du skrev att det skulle vara svag cirkulation. Är det till för att efterlikna föräldrarnas fläktande med fenorna????
Ska man styra bubblorna mot äggen eller räcker det med att hålla dem en bit i från?
Antimögelmedel???? Finns det på vanliga djuraffärer?...Tyvärr blir det väl försent att ordna med det eftersom alla djuraffärer är stängda fram till på måndag nu och då borde de ha hunnit kläckas om de nu gör det..... Jag har bebisfoder hemma så det borde inte vara något problem men frågan är ju om jag kommer så långt!! ;)
Nu ska vi försöka hitta något lock till hinken så inte barnen förstör vårt projekt......

Tack för hjälpen!
/Annicka
#14 - 14 januari 2012 18:32
Azur skrev:
Ja är de så små är det ingen fara. Plecon däremot är förstås ett hot om den inte också är mycket liten, och pansarmalarna vimsar förstås omkring.

Största Plecon i akvariumet är 13 cm men tyvärr är nog problemet löst nu. Paletterna har gett upp och hanen har blivit knäpp. Den andra honan vi har är full med rom och har börjat fjanta för hanen så han vet inte vad han ska göra. Just nu jagar han båda två och vaktar sin grotta men håller inte på med några yngel.
#15 - 14 januari 2012 19:59
Annicka 74 skrev:
Hinken har jag ställt brevid vårt yngelakvarium och gjort en grenkoppling från en syrepump och dragit en slang ner i hinken med en "bubbelsten" i änden.

Låter utmärkt.

Ser att du skrev att det skulle vara svag cirkulation. Är det till för att efterlikna föräldrarnas fläktande med fenorna????

Ja. Fläktandet undviker att äggen drabbas av syrebrist.

Ska man styra bubblorna mot äggen eller räcker det med att hålla dem en bit i från?

En bit ifrån. Vattnet ska inte stå still kring äggen, utan röra sig långsamt. En mild men tydlig ström.

Antimögelmedel???? Finns det på vanliga djuraffärer?

Mjaaaaaa.... Jag vet faktiskt inte längre. På min tid använde man metylenblått, men det är väl förbjudet nu tror jag.

Annicka 74 skrev:
Paletterna har gett upp och hanen har blivit knäpp.

En grej att se upp med vad gäller paletter är att när de misslyckas med leken kan hanen besluta sig för att det var honans fel, och slå ihjäl henne.
#16 - 15 januari 2012 13:51
Tack snälla för svaren! Paletterna verkar vara hårda rackare. Tur att våra är rätt så snälla ....men som sagt knäppa. Har lugnat ner sig i dag som tur är.
I dag håller vi på och mixtrar med syret till fjärilarna och det verkar gå bra hittills. Några ägg har dock dött under natten men övriga ägg är gråa och fina och nu kan man se den svarta pricken (ögonen?).
Ska bli kul att se vad som kommer att ske.
Det vi är lite undrande över nu är temperaturen. Vad ska det vara för temperatur?
Äggen kom från en temperatur på 28 grader som har sjunkit under natten till 22 eftersom vi inte hittade doppvärmaren i går kväll. I dag hittade vi den och den är så himla dum eftersom det inte finns någon termostat på den. Så nu har vi satt timer på den så den går en timme och är avstängd i en halvtimme... Får se vad det blir för temperatur i slutänden. Är lite orolig eftersom jag tror ju att det är bra att ha en jämn temperatur.
Som sagt... tack för hjälpen!

Fortsättning följer!
#17 - 15 januari 2012 14:15
Om ni ser ögon genom äggskalen kommer äggen att kläckas mycket snart. Ynglen kan inte simma första dagarna, utan ligger på bottnen. Mata inte förrän du ser att ynglen börjat simma, innan dess livnär de sig på sin gulesäck.

22 grader är inga problem, men 28 grader är bättre.
#18 - 15 januari 2012 14:36
Å vad spännande om de kläcks snart! Vi har sett prickarna sedan i morse. Tre ägg är större än de andra och ser ut att ha två prickar (ögon). Det stod i en fjärilsciklid beskrivning att de kläcks 2-3 dagar efter befruktning så det borde stämma. De befruktades i fredags mellan 20.00- 21.30 Så efter i kväll vid den tiden så börjar vår väntan! Får knappt något gjort här hemma nu. Vi sitter bara och blänger på akvarium! :)
#19 - 15 januari 2012 19:58
Då har ni minst en vecka på er att lära er kläcka artemia... (och att få tag på artemia av bra kvalitet)
#20 - 15 januari 2012 21:18
Då har ni minst en vecka på er att lära er kläcka artemia... (och att få tag på artemia av bra kvalitet)

Ojojoj!!!! Är de det enda de kan äta!!!! Nybörjare som man är så stöter man på patrull i bland! Vår djuraffär har inga Artemia ägg och närmaste djuraffär ligger 5 mil bort!!!
Hektiskt vecka blir det då!!!!
TAck för tipset!
#21 - 16 januari 2012 14:23
Jahapp! Då var det stop. Blev visst ingenting eftersom äggen var mögliga i morse. Har iallafall köpt artemia ägg i dag så jag ska lära mig att odla...
...precis när jag skriver detta skriker min sambo: "Det är ju yngel här!!!!!!"
VI HAR FÅTT FJÄRILSCIKLIDYNGEL!!!!
Fy attan vad små de är!!!!
Det här så häftigt så jag tror jag dör!!!!!!!
Vilken tur att min sambo kollade. Jag drog upp roten de hade legat på och slängde ner bubbelstenen lite väl häftigt i hinken. Tänkte att jag skulle hälla bort vattnet men något sa mig att jag skulle vänta ett dygn för att se om det blev något!!!
Måste lära mig odla artemia nu!
Just nu ligger de i en hink och frågan är hur vi ska få över dem i ett akvarium!!!!...men det blir nästa fråga!!!!
Tjohooo!
Vi har fått så himla bra råd så vi kunde genomföra detta! Tack!
Om någon har några andra tips mottages det tacksamt!
:)
#22 - 16 januari 2012 14:32
"Svälj"... Tog du ur de nykläckta Fjärilsynglen, från föräldrarna, i en hink..?
#23 - 16 januari 2012 14:42
Nope!
Våra fjärilsciklider hade lagt rom och som vanligt började de käka upp dem. Så skulle vi göra en test med att plocka ur äggen och se om det fungerade.
Tyvärr var roten så stor som äggen låg på att jag var tvungen att lägga ner en stor 10 litershink i akvariumet för att få ur roten utan att äggen kom ovanför vattenytan.
Sedan blev det bara att roten blev kvar i hinken, hade tänkt flytta över dem i vårt lilla akvarium men det gick inte! Hann inte tänka efter riktigt eftersom fjäriljsciklidmamman började vräka i sig äggen helt plötsligt!
Så där står vi nu!
Klantigt JA!
...men nu är det bara att förtsätta och se vad som händer!!!!
#24 - 16 januari 2012 14:48
Annicka 74 skrev:
Nope!

Våra fjärilsciklider hade lagt rom och som vanligt började de käka upp dem. Så skulle vi göra en test med att plocka ur äggen och se om det fungerade.

Tyvärr var roten så stor som äggen låg på att jag var tvungen att lägga ner en stor 10 litershink i akvariumet för att få ur roten utan att äggen kom ovanför vattenytan.

Sedan blev det bara att roten blev kvar i hinken, hade tänkt flytta över dem i vårt lilla akvarium men det gick inte! Hann inte tänka efter riktigt eftersom fjäriljsciklidmamman började vräka i sig äggen helt plötsligt!

Så där står vi nu!

Klantigt JA!

...men nu är det bara att förtsätta och se vad som händer!!!!

Åhh... aha... ok...
Så, nu har du alltså en rot i en hink och där har det precis kläckts fjärilsyngel? Kan bli tricky att få ynglen att överleva - även om du får över dom (ytterligare en gång) till ett ensamt kar. Nåväl, god genomströmning på vattnet är väl det första tipset i nuläget.
Lycka till nu!:)
#25 - 16 januari 2012 14:56
Jo jag har dem i en hink men som sagt så slet jag ur roten när jag trodde att det hade misslyckats. Så nu ligger de på botten i hinken och snurrar runt. Jag har en syresten och en doppvärmare i hinken.
Har ett 30 liters akvarium där jag har ett annat fjärilsciklidpar i som jag tänker tömma. (Paret får flytta in i 375 litersakvariumet igen) Då kan jag tömma det helt också får vattnet som nu är i hinken bli basen för det nya akvariumet. 1/3 med vatten blir det väl då.
Sedan får vi väl fylla på vatten vartefter. Vet ej hur mycket och hur ofta men.... det kanske du vet? :)
#26 - 16 januari 2012 15:09
Annicka 74 skrev:
Jo jag har dem i en hink men som sagt så slet jag ur roten när jag trodde att det hade misslyckats. Så nu ligger de på botten i hinken och snurrar runt. Jag har en syresten och en doppvärmare i hinken.

Har ett 30 liters akvarium där jag har ett annat fjärilsciklidpar i som jag tänker tömma. (Paret får flytta in i 375 litersakvariumet igen) Då kan jag tömma det helt också får vattnet som nu är i hinken bli basen för det nya akvariumet. 1/3 med vatten blir det väl då.

Sedan får vi väl fylla på vatten vartefter. Vet ej hur mycket och hur ofta men.... det kanske du vet? :)

Puuhhh, Haha!:D Jag skall erkänna att jag inte riktigt är med i alla turerna här... men jag gör ett litet försök;
Det 30-litare som du har tänkt att föra över ynglen till - fyll detta med samma vatten som i det kar där själva leken hände. Ynglen kan du med en hävert suga från spannen till 30-litaret - (spannen får du ha i en nivå högre än karet - hävertprincipen... ja, detta vet du säkert...). Se till att du har vatten åtminstone halvfyllt i karet du hävertar över ynglen i, från spannen. Se till att hålla hyfsat samma temperatur, som ursprungskaret, i det lilla karet. Du kan nog köra helt utan sand - men skall du sand i karet så välj ett finkorningt substrat.
Har du lite flyt nu så kanske ynglen överlever - och så fort de blir frisimmande, om de inte redan är det, så se till att ha nykläckt artemia redo så att de får käka upp sig.
De här ynglen blir, som så många andra artificiellt uppfödda Fjärilsyngel - om de klarar sig - helt opräglade av föräldravården... och allt vad detta innebär... Men, det är ett helt annat kapitel.

Ja, jävlars - det här skall bli spännande! Skriv in löpande och berätta hur det går!:)
#27 - 16 januari 2012 15:24
Å tack för hjälpen!
Jo du verkar ha förstått mina turer...
Tänkte på om det går att hälla alltihopa ner i akvariumet på en gång...
Eller är det risk att ynglen fastnar på hinksidorna då?
Om jag ska häva över dem med slang då kanske det är bra att ha ganska kort slang så det blir kort väg och att det går lätt att skölja ur så det inte blir någon kvar i slangen...(som förövrigt hände när jag skulle flytta ancistrusyngel).
Jag har just nu så fin sand i akvariumet att det nog inte går att få finare och det kanske fungerar att ha kvar. Det jag är lite orolig för är att ynglen kommer att följa med vattenströmmen och kanske hamna under sanden...

Så har vi det där med Artemia.... Har köpt ägg i dag och ska testa men alla beskrivningar jag har hittat verkar vara sådana där man vill ha stora artemior.
Har du något tips på hur man gör?

Visst ska det bli spännande! Jag har hoppat jämfota här av glädje att det överhuvudtaget blev yngel.
Det där med att det är opräglade av föräldravården kan man ju fundera över....undrar om inte många fjärilsciklider man köper också är opräglade eftersom det inte verkar fungera med yngelvården för några av de fjärilar vi har köpt...

Har varit så skoj med akvariumen på sista tiden. Vi har fått tre kullar ancistrus (alla kvar), 2 kullar Texas (1 finns kvar) också nu fjärilarna.. :)
#28 - 16 januari 2012 15:43
Hittade denna sida om artemiakläckning:
http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page92.html

Verkar detta bra?
Såg himla enkelt ut jämfört med hur krångligt det verkar att föda upp stora artemier.
..men det jag funderar över är hur man ska få upp artemierna (de verkar ju väldigt små). Sedan står det att man ska sila dem och skölja dem för att få bort saltvattnet! Vad sjutton ska man sila något så smått med????

Hoppas någon kan svara!
#29 - 16 januari 2012 15:51
Annicka 74 skrev:
Å tack för hjälpen!

Jo du verkar ha förstått mina turer...

Tänkte på om det går att hälla alltihopa ner i akvariumet på en gång...

Eller är det risk att ynglen fastnar på hinksidorna då?

Om jag ska häva över dem med slang då kanske det är bra att ha ganska kort slang så det blir kort väg och att det går lätt att skölja ur så det inte blir någon kvar i slangen...(som förövrigt hände när jag skulle flytta ancistrusyngel).

Jag har just nu så fin sand i akvariumet att det nog inte går att få finare och det kanske fungerar att ha kvar. Det jag är lite orolig för är att ynglen kommer att följa med vattenströmmen och kanske hamna under sanden...

Så har vi det där med Artemia.... Har köpt ägg i dag och ska testa men alla beskrivningar jag har hittat verkar vara sådana där man vill ha stora artemior.

Har du något tips på hur man gör?

Visst ska det bli spännande! Jag har hoppat jämfota här av glädje att det överhuvudtaget blev yngel.

Det där med att det är opräglade av föräldravården kan man ju fundera över....undrar om inte många fjärilsciklider man köper också är opräglade eftersom det inte verkar fungera med yngelvården för några av de fjärilar vi har köpt...

Har varit så skoj med akvariumen på sista tiden. Vi har fått tre kullar ancistrus (alla kvar), 2 kullar Texas (1 finns kvar) också nu fjärilarna.. :)

Ynglen tar betydligt mindre skada om du använder slang än om du häller i dom direkt från hinken. Men som mats säger se till att ha akvariet minst halvfullt innan du börjar suga. När du fått upp ynglen så sug lite vatten högre upp i hinken så blir slangen rensad.
Alltså. 1 vatten i akvariet
2 Sug upp ynglen efter botten.
3 Sug lite "tomvatten"
#30 - 16 januari 2012 16:07
Åh hur skulle jag klara mig utan er?!

En fråga till nu....när tror ni att det är läge för flytt?
#31 - 16 januari 2012 16:33
Annicka 74 skrev:

Jag skulle flytta nu. Det blir enklare att få up ynglen nu innan de börjar simma fritt.
#32 - 16 januari 2012 16:40
Oj! Det har du rätt i! Det blir nog enklare. Hur är det med känsligheten då? Klarar de "flytten"? Det "skojiga" blir nog att hitta dem... Just nu får man dra upp bubbelstenen, låta ytan bli stilla, lysa med ficklampa och sitta ett bra tag innan man ser ett yngel! Det är inga mängder....Kanske 10-15 stycken!
#33 - 16 januari 2012 16:47
Vill bara säga: Riktigt intressant tråd, det här ska bli roligt att följe. Lycka till med allt :D
#34 - 16 januari 2012 16:51
Annicka 74 skrev:

Jaaa... jag köppte en kåk för snart två år sedan, och tyckte det var ett jädra bra läge att flytta då!

...

Det var inte det du menade va?:p Skämt åsido - vad är det för flytt du menar? Ynglen?

Annars, precis som Bosse skriver - mycket bättre, typ det enda sättet, att suga ur ynglen med hävert, än hälla direkt ur hinken!

Sedan det här med yngel, föräldrar och deras yngelvård, varför man överhuvudtaget skall "rädda yngel" och en massa liknande diskussionsämnen, kan jag breda ut mig om oerhört länge och mycket - och tar gärna upp den här typen av spörsmål om du vill, och ger min syn på saken.

Jag har en känsla av att du i nuläget har "förstört" ganska mycket av den känsliga balans som Fjärilscikliderna i ditt kar behöver. Om man hela tiden är på djuren och skall flytta undan inredning, är där och donar och stör kan det aldrig, eller sällan bli några långvariga tillfällen för fiskarna att någon gång få lära sig hur man gör. Bara det faktum att de är i ett akvarium drar ner oddsen för att de skall lyckas.
Jag har själv haft en hel del Fjärilsciklider med frisimmande yngel - men detta blir alltmer ovanligt i våra kar nu för tiden - mycket beroende på (tror vi iallafall) att många av de Fjärilsciklider, och andra, som vi köper är massuppfödda artificiellt - och får således inte den prägling av föräldrarna - i generation efter generation - som de behöver för att bli "ordentliga".
Det går mycket diskussioner om "präglingen" är anledningen till detta, om det finns fler faktorer - men åtminstone jag tycker detta verkar plausibelt.

Om jag får ge ett litet råd nu, så tycker jag att du skall låta dina fjärilar leka i lugn och ro. Det kan ta många lekar för dom att få till det. Bara låt karet och fiskarna vara ifred, så kommer det att bli hur najs som helst!:)
#35 - 16 januari 2012 16:56
Jag tror att det Mats säger stämmer väldigt bra. Du ska nog låta allt vara så lär de sig av sina misstag. :)
#36 - 16 januari 2012 16:57

Om jag får ge ett litet råd nu, så tycker jag att du skall låta dina fjärilar leka i lugn och ro. Det kan ta många lekar för dom att få till det. Bara låt karet och fiskarna vara ifred, så kommer det att bli hur najs som helst!:)

Jodå jag håller med dig till fullo. Det är bara det att jag är lite småknäpp och vill testa saker!
Nu så ska de få vara i fred!
#37 - 16 januari 2012 17:09
Jaaa... jag köppte en kåk för snart två år sedan, och tyckte det var ett jädra bra läge att flytta då!

...

Det var inte det du menade va?:p Skämt åsido - vad är det för flytt du menar? Ynglen?

Annars, precis som Bosse skriver - mycket bättre, typ det enda sättet, att suga ur ynglen med hävert, än hälla direkt ur hinken!

Sedan det här med yngel, föräldrar och deras yngelvård, varför man överhuvudtaget skall "rädda yngel" och en massa liknande diskussionsämnen, kan jag breda ut mig om oerhört länge och mycket - och tar gärna upp den här typen av spörsmål om du vill, och ger min syn på saken.

Jag har en känsla av att du i nuläget har "förstört" ganska mycket av den känsliga balans som Fjärilscikliderna i ditt kar behöver. Om man hela tiden är på djuren och skall flytta undan inredning, är där och donar och stör kan det aldrig, eller sällan bli några långvariga tillfällen för fiskarna att någon gång få lära sig hur man gör. Bara det faktum att de är i ett akvarium drar ner oddsen för att de skall lyckas.

Jag har själv haft en hel del Fjärilsciklider med frisimmande yngel - men detta blir alltmer ovanligt i våra kar nu för tiden - mycket beroende på (tror vi iallafall) att många av de Fjärilsciklider, och andra, som vi köper är massuppfödda artificiellt - och får således inte den prägling av föräldrarna - i generation efter generation - som de behöver för att bli "ordentliga".

Det går mycket diskussioner om "präglingen" är anledningen till detta, om det finns fler faktorer - men åtminstone jag tycker detta verkar plausibelt.

Jag trodde det var ganska givet att fisken tappar sin yngelvårdande förmåga efter ett par kullar artificiellt uppdragna. I alla fall har det varit så för mig. Det är lite synd att pengarna skall styra allt men som odlare som skall leva på att odla fisk så finns det inget annat sätt att hänga med i konkurransen. Jag blir ofta ledsen när jag ser diskussioner typ ”oh va dyrt det var i X affären! Y har samma fisk mycket billigare”. Ingen (mycket få) pratar längre om kvalité på fiskarna.
Sedan tror jag många odlare ser det som en fördel att avkomman inte klarar att producera yngel.
#38 - 16 januari 2012 17:27
Nu håller vi på och fundeliferar hur vi ska göra med vattnet i ynglens nya hem. (30 liter)
Vattnet i hinken, där ynglen är nu, är nog 8-9 liter.... Är rädd att det inte kommer att kunna täcka upp över sanden knappt. Kan man låta lite av det gamla vattnet (som har varit i akvariumet i 1 ½ vecka) som har samma temperatur, vara kvar i akvariumet? I allafall så det täcker sanden?
Eller kan man ta vatten från akvariumet där rommen lades från början att fylla på med?
#39 - 16 januari 2012 18:16
Som Mats sa,
Ta vatten från akvariet som fisken lekte i.
Jag skulle fylla till hälften och sedan fylla på med rent kolfiltrerat vatten lite pö om pö.
#40 - 16 januari 2012 18:17
Annicka 74 skrev:
Nu håller vi på och fundeliferar hur vi ska göra med vattnet i ynglens nya hem. (30 liter)

Vattnet i hinken, där ynglen är nu, är nog 8-9 liter.... Är rädd att det inte kommer att kunna täcka upp över sanden knappt. Kan man låta lite av det gamla vattnet (som har varit i akvariumet i 1 ½ vecka) som har samma temperatur, vara kvar i akvariumet? I allafall så det täcker sanden?

Eller kan man ta vatten från akvariumet där rommen lades från början att fylla på med?

Yngelakvarium, 30-liter; I detta häller du vatten från karet där själva leken skedde, fyller upp till ungefär hälften!

Hink där ynglen finns; Ta en hävertslang, och sug ur ynglen från spannen - har du inte så mycket vatten i spannen så fyll i vatten från samma kar som du fyllde på till yngelkaret - och ner med ynglen i yngelkaret - detta går på ett kick, är det styvt 15 yngel så säger det bara "slurp" så är dom i yngelkaret. Sug lite extra vatten med slangen ur hinken - så vet du att alla yngel har kommit med.

Yngelakvarium, 30-liter, igen; Nu är ynglen i baljan och kan inte göra så mycket mer än att ligga där och darra - har du tur så kanke de överlever. Om inte hela karet är fyllt med vatten, så häll i vatten, återigen, från det ursprungliga karet. Se till att hålla en jämn och bra temperatur i yngelkaret. Ett litet luftdrivet filter hade varit topp till yngelkaret - både yngelsäkert och effektivt.
När/om ynglen blir frisimmande kan du börja mata dom med nykläckt artemia. Vattenbyten gör du som vanligt - typ 25% i veckan eller däromkring. I yngelkar där det matas mycket, då alltså mat kan bli liggandes (det är därför man sällan har sand i speciella yngelkar, för att det skall vara lättstädat) byter man vatten oftare.

Där har du det i runda tag. Om du nu kan få Fjärilarna att leka igen och dom kanske på egen hand drar upp lite yngel, så förbereder du ett yngelkar med rätt parametrar - och när du tycker att föräldrarna har gått tillräckligt länge med sina yngel tar du bara häverten och suger upp ynglen och rätt ner i yngelbaljan!
#41 - 16 januari 2012 20:33
Så där... Ynglen är flyttade!
Nu ligger de och darrar lite här och där!
Det är inte lätt att se dem så nu vet jag vi har framför oss. Tid framför akvariumet istället för framför TV:n. Där sitter vi och räknar och försöker visa varandra vart vi ser ett yngel!!! Det här är ju värre än ""Hitta smurfen boken" barnen fick i julklapp.

Nu har vi lagt ner en bubbelsten och imorgon får jag åka till djuraffären och fråga efter ett luftdrivet filter för det har jag ingen aning om vad det är. Eller kan ni ge en bra förklaring?

Just det..... Vi har hittat 7 eller 8 levande yngel sedan flytten. Ska leta vidare nu när barnen har somnat. De tycker att vi är riktigt tråkiga när vi sitter och blänger!
TAck för hjälpen!
#42 - 16 januari 2012 20:56
Luftdrivet filter, typ "Billi". Här;
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/sera-billifilter-p-217
#43 - 17 januari 2012 20:05
Fjärilsciklidynglen är ett dygn gamla nu! :)
Vi har hittat 11-12 överlevande. De far runt på botten nu...rullar snurrar och förflyttar sig på olika vis!
Vansinnigt små fortfarande så man får sitta och kika ett tag innan får syn på dem!
Har köpt två syrestenar nu som jag ska använda när jag ska kläcka artemia. Glömde köpa salt så jag får väl vänta till i morgon innan jag fortsätter mitt projekt.
Det stod att man skulle använda grovt havssalt. Är det något jag ska tänka på med saltet. Är det vanligt grovt matsalt utan tillsatt jod eller är det något specialsalt som behövs?
#44 - 17 januari 2012 21:37
Annicka 74 skrev:

Det stod att man skulle använda grovt havssalt. Är det något jag ska tänka på med saltet. Är det vanligt grovt matsalt utan tillsatt jod eller är det något specialsalt som behövs?

Nej, det spelar ingen större roll så länge det är vanligt salt (natriumklorid). Bordssalt (med eller utan jod) funkar det med.

Bli inte allt för ledsen om det misslyckas, fjärilar är svåra.

Om jag får ge ett litet råd nu, så tycker jag att du skall låta dina fjärilar leka i lugn och ro. Det kan ta många lekar för dom att få till det. Bara låt karet och fiskarna vara ifred, så kommer det att bli hur najs som helst![:)]

Jag har aldrig sett eller ens hört talas om fjärilar som klarat att ta hand om sina yngel. Mina brukade klara att ta hand om äggen (efter ett par försök) men sen åt de upp ynglen när de blev frisimmande. Animaniac tidigare i tråden verkar ha haft liknande erfarenheter (han får rätta mig om jag har fel).
Nuförtiden finns det ju ibland vildfångade fjärilar att köpa, och det vore intressant att veta om de har fungerande yngelvårdsbeteende.
#45 - 17 januari 2012 22:25
Jaha! Ojdå! Så det går att använda vanligt salt också!
Då får jag ta tag i det i morgon då! I kväll blev det försent!

Jo jag kommer att bli jättebesviken om jag misslyckas. Jag går in så helhjärtat för mina fiskprojekt så......
..men jag ska ställa in mig på det. Då blir man ännu gladare om det skulle lyckas! Tack för ditt råd! :)
#46 - 17 januari 2012 23:41
Azur skrev:

Jag har aldrig sett eller ens hört talas om fjärilar som klarat att ta hand om sina yngel. Mina brukade klara att ta hand om äggen (efter ett par försök) men sen åt de upp ynglen när de blev frisimmande. Animaniac tidigare i tråden verkar ha haft liknande erfarenheter (han får rätta mig om jag har fel).

Nuförtiden finns det ju ibland vildfångade fjärilar att köpa, och det vore intressant att veta om de har fungerande yngelvårdsbeteende.

Det är helt riktigt att det idag verkar vara topp tunnor omöjligt att få Fjärilar att klara sina yngel - men det går, tittar man på youtube så finns en del exempel.
Själv har jag (och jag måste förtydliga att detta var för många herrans år sedan) haft Fjärilar med frisimmande yngel ett flertal gånger. Det har dock inte varit långvariga tider utan ynglen har ganska snabbt reducerats - ätits upp av föräldrarna, eller på annat sätt försvunnit.

Bara något år innan jag blev medlem på forumet (och pinsamt typiskt inte hade någon kamera) hade jag i ett 600-literskar tre lekande par Fjärilsciklider varav det blev några kortvarigt frisimmande yngel vid några tillfällen - men oftast inga yngel alls av lekarna.
De senaste åren har jag testat Fjärilsciklider igen, men detta har varit fullständigt meningslöst - de leker och romläggningen fullbordas, men det blir aldrig något resultat, dessutom får Fjärilarna väldigt ofta HiH och andra sjukdomar och dör inom en kort tidsperiod.

Får jag tag på garanterat vildfångade exemplar skall jag gärna göra en studie av dessa, och kolla om det kan funka!
#47 - 18 januari 2012 04:10
Hehe, den här tråden har väl mer hamnat i Sydamerika än i Afrika ;)

Nu har jag faktiskt ett fjärilspar som verkar tåligt, och visade i butiken upp den gråspräckliga skrämselteckningen man kan se på vildfångade exemplar, men som man, vad jag har förstått, sällan ser på de massproducerade broilers som brukar finnas. Dessutom är de här mindre, och verkar inte bli mycket större än de är nu.

Angående yngel, så var det nå´n tjej på zoonen som lagt upp bilder på fjärilsyngel som var nå´n cm i storlek.
#48 - 18 januari 2012 17:18
Animaniac skrev:
Hehe, den här tråden har väl mer hamnat i Sydamerika än i Afrika ;)

Oj sorry;)...Jag var ju rätt från början när jag frågade om paletterna när det helt plötsligt slog mig att jag skulle fråga om fjärilarna. Tänkte inte då att jag tog en "Överatlantisk tur". Helt plötsligt blev den delen sååååå mycket mera intressant än palett frågan!
Ops!
#49 - 18 januari 2012 17:28
Annicka 74 skrev:
Oj sorry;)...Jag var ju rätt från början när jag frågade om paletterna när det helt plötsligt slog mig att jag skulle fråga om fjärilarna. Tänkte inte då att jag tog en "Överatlantisk tur". Helt plötsligt blev den delen sååååå mycket mera intressant än palett frågan!

Ops!

Lätt hänt :)
#50 - 18 januari 2012 17:30
Å just det!!! Dagsrapport!

Fjärilarna lever fortfarande!
De har letat sig till varandra och flertalet ligger i en grupp och darrar.
Har inte räknat dem i dag så jag vet ej om det blivit något bortfall!
#51 - 18 januari 2012 19:56
bossep skrev:
Som Mats sa,

Ta vatten från akvariet som fisken lekte i.

Jag skulle fylla till hälften och sedan fylla på med rent kolfiltrerat vatten lite pö om pö.

Hur gör du när du kolfiltrerar vatten?
#52 - 19 januari 2012 01:13
Annicka 74 skrev:
Hur gör du när du kolfiltrerar vatten?

Jag har ett kolfilter som sitter på mitt inlopsvatten, alltså det frånkranen. Jag vet att många andra börjat köra med det också.
Mitt är ett ganska stort ett med flera kilo löst kol men många i Sverige kör med 1 eller flera kasetter som finns att köpa på bland annat Jula varuhusen och är relativt billiga och enkla att kopplaihop.
#53 - 19 januari 2012 17:47
bossep skrev:
Jag har ett kolfilter som sitter på mitt inlopsvatten, alltså det frånkranen. Jag vet att många andra börjat köra med det också.

Mitt är ett ganska stort ett med flera kilo löst kol men många i Sverige kör med 1 eller flera kasetter som finns att köpa på bland annat Jula varuhusen och är relativt billiga och enkla att kopplaihop.

Ojojoj! Börjar bli komplicerat det här! :)
Får se hur jag ska göra med den där kolhistorien.....

Har räknat in fjärilarna i dag och det är 22 st. Det ökar varje dag!!!

Har kört i gång en artemiaodling också nu och jag har ingen aning om hur det ska ut när de kläcks men det skulle visst ta ett dygn så jag får väl vänta och se!
Trodde att de hade kläckts när jag kom hem från jobbet men det var visst flaskans mönster i plasten som spelade mig ett spratt :)
#54 - 19 januari 2012 23:26
Annicka 74 skrev:
Ojojoj! Börjar bli komplicerat det här! :)

Får se hur jag ska göra med den där kolhistorien.....

Har räknat in fjärilarna i dag och det är 22 st. Det ökar varje dag!!!

Har kört i gång en artemiaodling också nu och jag har ingen aning om hur det ska ut när de kläcks men det skulle visst ta ett dygn så jag får väl vänta och se!

Trodde att de hade kläckts när jag kom hem från jobbet men det var visst flaskans mönster i plasten som spelade mig ett spratt :)

Om du fyller med trädgårdslang är det bus enkelt. Köp ett patronfilter på Jula. Köp samtidigt kopplingar som passar mellan slangen och filterhuvudet (du använder nog 1/2 eller 3/4 tum slang). Kapa slangen på lämpligt ställe och tryck dit slangändarna. Det kan vara smart att sätta på ett par slangklämmor också. Ta det lite lugnt när du fyller om du bara har 1 patron. Då funkar filtret bättre.

Hur har du satt upp din artemia kläckning? Om du kör uppochned vänd pet så stäng luften då skall det bli lite rosa nedvid korken.
#55 - 19 januari 2012 23:35
[ATTACH=CONFIG]50879[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50880[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]50881[/ATTACH]

Ett enkelt vattensystem. Två slangar, tömmer ett samtidigt som ett annat fylls. På bild ett och tre syns filterpatronen :)
#56 - 19 januari 2012 23:44
Nu är det seriös Fjärilsodling på gång!:)
#57 - 20 januari 2012 15:01
Nu är det seriös Fjärilsodling på gång!:)

Jo du! Här händer det grejjer! :)
#58 - 20 januari 2012 15:06
bossep skrev:

Hur har du satt upp din artemia kläckning? Om du kör uppochned vänd pet så stäng luften då skall det bli lite rosa nedvid korken.

Jag har gjort så här: [COLOR=#0033cc]http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page92.html[/COLOR]
men syrestenen gick inte ner i flaskhalsen så jag var tvungen att kapa den så jag har inga korkar på..... Behövs det?

Blir ju lite nyfiken vad du menar med upp och ned vänd pet.....?
#59 - 20 januari 2012 15:09
Åh tack för er hjälp!

Var in på djuraffären och frågade om artemiaodling men de visste inte hur de skulle se ut när de var kläckta. Experten var ute i ett ärrende.
Däremot blev de ganska förvånade när jag sa att vi hade fjärilsciklidyngel!!!! :) *stolt fiskmatte*
#60 - 20 januari 2012 16:10
Annicka 74 skrev:
Jag har gjort så här: [COLOR=#0033cc]http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page92.html[/COLOR]

men syrestenen gick inte ner i flaskhalsen så jag var tvungen att kapa den så jag har inga korkar på..... Behövs det?

Blir ju lite nyfiken vad du menar med upp och ned vänd pet.....?

Jag skall se om jag har grejor hemma att bygga ihop en modell. Det är enklare att visa än att förklara.
Men om du tar en eller gärna ett par normala petflaskor så kapar du först av allt bort botten på dom.
Sedan borrar du ett hål i korken som är lite mindre än slangens ytterdiameter. Använd vanlig luftslang. Trä in slangen genom hålet i korken. Jag brukar klippa sönder en T koppling för luftslang då får jag 3 små rörbitar. Jag tar en och trycker i slangen som sticker upp på insidan av korken. Sedan drar jag försiktigt ut den så att rörbiten ligger an mot korkbotten. Då blir det oftast tätt! Sedan fyller jag i korken med lite silikon så att det ligger jämsmed slangstumpen som sticker upp. Sätt i en tändsticka eller liknande i slangen, den tar du bort när silikonen härdat lite!
Ta en snörstump och gör en ögla. Ta sedan ett buntband (kattstrypare) och sätt fast snöret på flaskan så det sitter stadigt och flaskan kan hänga med halsen nedåt.
Skruva fast flaskan i korken innan silikonet stelnat. Vänta tills silikonet stelnat. Häng flaskan i en lämplik krok. En liten hylla på väggen brukar vara bra. Då kan man ställa pumpen på den så att den är över nivån i flaskorna. Sätt sedan en avstängnings kran på slangen mellan flaskan och pumpen. Har du bara en flaska kan du sätta den direkt på pumpen. Men det kan vara bra att kunna strypa luftflödet lite.
Starta alltihop med vanligt vatten och testa. Skruva in luftflödet så det rumlar om rejält i vattnet.
Töm ut vattnet och häll i saltvatten och artemia ägg. Låt det puttra 24 tim i 25 grader eller något längre vid lägre temperatur. Se till att du har hyffsad kontroll på kläckningstiden.
Stäng av luften i 5 min. Då skall artemian ha samlats som en bottensats vid korken och de tomma skalen och okläckta ägg brukar flyta upp. När du ser att det blivit en bottensats lossar du slangen från kranen och tömmer lämplig mängd artemia i din artemia sil. Stoppa innan du får med skal och okläckta ägg. Du kan slå tillbaks det silade vattnet i flaskan. Mata.
Du kan kläcka ungefär 1 dags förbrukning sedan sätter du på en ny sats.
#61 - 20 januari 2012 16:23
Oj vilken beskrivning. Tack!
Om, jag har förstått det rätt så ska det var öppet i botten och den ska vänd uppåt och luften ska komma underifrån genom korken.

Vad är skillnaden med att få upp luften underifrån och att lägga i en syre-sten som jag gjorde?
#62 - 20 januari 2012 16:51
Annicka 74 skrev:
Oj vilken beskrivning. Tack!

Om, jag har förstått det rätt så ska det var öppet i botten och den ska vänd uppåt och luften ska komma underifrån genom korken.

Vad är skillnaden med att få upp luften underifrån och att lägga i en syre-sten som jag gjorde?

Ja du har uppfattat rätt!
skall besvara skillnade med en fråga. Hur får du ut artemian ur din flaska?
Jag får ut min via slangen i botten. Där är den helt ren från skadliga skal osv.
#63 - 21 januari 2012 16:06
bossep skrev:
Ja du har uppfattat rätt!

skall besvara skillnade med en fråga. Hur får du ut artemian ur din flaska?

Jag får ut min via slangen i botten. Där är den helt ren från skadliga skal osv.

Aha! Då är jag med!
Visste inte att skalen var skadliga!
Har inte fått till någon kläckning heller så vi får väl se hur jag kommer att få ut dem!
I beskrivningen jag hade, där sög de ut dem från botten.
#64 - 21 januari 2012 16:26
Annicka 74 skrev:
Aha! Då är jag med!

Visste inte att skalen var skadliga!

Har inte fått till någon kläckning heller så vi får väl se hur jag kommer att få ut dem!

I beskrivningen jag hade, där sög de ut dem från botten.

Jo jag har testat det men saltvatten smakar pyton! Man kan ju kanske använda någon form av hävert men för mig brukar alltihop hamna i bästa fall på diskbänken.
#65 - 21 januari 2012 16:50
bossep skrev:
Jo jag har testat det men saltvatten smakar pyton! Man kan ju kanske använda någon form av hävert men för mig brukar alltihop hamna i bästa fall på diskbänken.

Ops!

MMmm då verkar ju din idé mycket bättre.
Ska försöka få till någon bra lösning!

För övrigt började ynglen simma i går :D
Nu simmar de i hela akvariumet.

Vi har nu matat dem med en sorts bebis mat (fin fin fördelat torrfoder) som vi även födde upp Texasciklidynglen med. Men de bodde ju med sina föräldrar ett tag i stora karet så de blev ju uppfödda på rester från botten och även bebismat som vi tillsatte. Om de fick i sig något av det vi ej eftersom det har ju kunnat landa var som helst i akvariumet och ynglen höll ju sig bara på ett ställe oftast.
Artemian får jag väl vänta med till på måndag så jag kan få tag på material att bygga med och eventuellt bättre ägg för de jag hade nu verkar inte ha varit något vidare.

Tack igen!
#66 - 21 januari 2012 17:01
Ett tips är att köpa en rund artemiakläckare, som har ett lock med ett hål i mitten, och en sil. Den stora ytan gör att det blir mer syre, utan att man behöver använda en högljudd luftpump, och när de kläcks drar de sig till ljuset i hålet i mitten, där silen är, och då är det bara att lyfta upp silen, med artemia i.
#67 - 21 januari 2012 17:17
Animaniac skrev:
Ett tips är att köpa en rund artemiakläckare, som har ett lock med ett hål i mitten, och en sil. Den stora ytan gör att det blir mer syre, utan att man behöver använda en högljudd luftpump, och när de kläcks drar de sig till ljuset i hålet i mitten, där silen är, och då är det bara att lyfta upp silen, med artemia i.

Åh... det lät ju också bra...men det är inbyggd syrepump i den eller?
#68 - 21 januari 2012 17:24
Annicka 74 skrev:
Åh... det lät ju också bra...men det är inbyggd syrepump i den eller?

Nej, det behövs ingen pump, eftersom ytan är såpass stor.
#69 - 21 januari 2012 20:39
Animaniac skrev:
Nej, det behövs ingen pump, eftersom ytan är såpass stor.

Kollade på vissa artemiakläckningsapparater på nätet men de hade ungefär samma funktion som uppochnedvända petflaskor...får leta vidare....
#70 - 21 januari 2012 20:49
Det finns många sätt att kläcka artemia. Det här är ett sätt:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=46
#71 - 21 januari 2012 20:49
Får väl slå ett slag för detta, då. Det är metoden jag använder för kläckning.
#72 - 21 januari 2012 21:48
Vad matar du ynglen med medan du funderar på hur du skall kläcka artemia?
Vad som gäller med det senare är att ha det kläckt i tillräcklig mängd när inglen blir frisimmande.
Jag har kläckt i. Konservburk, petflaska, akvarium osv. Det är bara lite olika smidigt.
Det viktigaste är att dina fiskar får mat om de skall bli stora och starka fjärilar!
#73 - 21 januari 2012 21:53
Skalad artemia-->vatten-->mata. Enklare blir det inte!

Inget meckande med kläckning, det är för oss latmaskar som inte orkar dola. Färdigt på ett par minuter.
#74 - 21 januari 2012 22:10
Skalad artemia-->vatten-->mata. Enklare blir det inte!

Inget meckande med kläckning, det är för oss latmaskar som inte orkar dola. Färdigt på ett par minuter.

<<<< Lägger den late parveln över knät! Det skall kläckas i tid det som kläckt skall bli!
Man kan också skala artemia med väteperoxid och mata med de okläckta cystorna!
#75 - 21 januari 2012 22:18
haha!

Min röst, skit i mecket om köp skalad artemia. Jag hittar inget som påvisar ett negativt resultat när jag söker. Det funkar tydligen lika bra.

Om du inte hade en aning om att detta finns så vet du det nu :)

Man behöver inte gå över ån efter vatten --> Jag var tvungen eftersom ditt inlägg klirrade så fint :D
#76 - 21 januari 2012 22:21
haha!

Min röst, skit i mecket om köp skalad artemia. Jag hittar inget som påvisar ett negativt resultat när jag söker. Det funkar tydligen lika bra.

Man behöver inte gå över ån efter vatten --> Jag var tvungen eftersom ditt inlägg klirrade så fint :D

Vi tar resten i din tråd! Eller?
#77 - 22 januari 2012 03:20
Annicka 74 skrev:
Kollade på vissa artemiakläckningsapparater på nätet men de hade ungefär samma funktion som uppochnedvända petflaskor...får leta vidare....

Det är väl ingen "apparat" i egentlig mening, den jag pratar om, det är en svart plastskål med ett lock, som har ett hål i mitten. Jag har två eller tre så´na, som jag har köpt i en butik.

Färdigskalad artemia har jag fött upp ett litet gäng scalarer på, så det funkar, i alla fall till scalarer.
#78 - 22 januari 2012 09:12
Alla fiskar äter inte skalad artemia. Jag vet inte hur det är med fjärilar? Sedan tror jag det är bra med foder som rör på sig (fast jag vet egentligen inte varför - bara att det är "naturligt". Men grodor reagerar ju på rörelse och inte lukt så...). Skalad artemia innehåller troligen inga kemikalier när man matar, men jag är alltid lite skeptisk till att tillföra saker till akvariet i onödan som inte hör hemma där.

Men visst, lite pyssel med att kläcka är det ju.
#79 - 22 januari 2012 11:21
Jag hittar inget som påvisar ett negativt resultat när jag söker. Det funkar tydligen lika bra.

Det beror litegrann på. Om ynglen tar foder som inte sprattlar så funkar skalad artemia (eller pellets för yngel, finkrossat torrfoder etc) lika bra, men en del yngel kräver att fodret sprattlar. Jag vet inte hur fjärilsyngel är.
#80 - 22 januari 2012 19:04
Alla fiskar äter inte skalad artemia. Jag vet inte hur det är med fjärilar? Sedan tror jag det är bra med foder som rör på sig (fast jag vet egentligen inte varför - bara att det är "naturligt". Men grodor reagerar ju på rörelse och inte lukt så...). Skalad artemia innehåller troligen inga kemikalier när man matar, men jag är alltid lite skeptisk till att tillföra saker till akvariet i onödan som inte hör hemma där.

Men visst, lite pyssel med att kläcka är det ju.

Man brukar skala med blekmedel antingen någon form av klor eller väteperoxid. I det första fallet är det mycket små mängder kvar i det andra så borde det inte vara skadligt alls.
#81 - 27 januari 2012 18:43
bossep skrev:
Vad matar du ynglen med medan du funderar på hur du skall kläcka artemia?

Vad som gäller med det senare är att ha det kläckt i tillräcklig mängd när inglen blir frisimmande.

Jag har kläckt i. Konservburk, petflaska, akvarium osv. Det är bara lite olika smidigt.

Det viktigaste är att dina fiskar får mat om de skall bli stora och starka fjärilar!

Det gick åt *piiiiiiip*. Vi var ju tvungen att mata med ett yngelfoder (torrfoder) eftersom vi inte fick ordning på artemia odlingen. Ett av ynglen såg vi äta men de andra dog som flugor.Nu ska jag försöka om jag får tid att ordna med artemia odling så jag är förberedd om det behövs. Nu ska vi ju inte plocka upp några fjärilsyngelmera så... Men det kanske behövs till någon annan fisk!
#82 - 27 januari 2012 19:25
Annicka 74 skrev:
Det gick åt *piiiiiiip*. Vi var ju tvungen att mata med ett yngelfoder (torrfoder) eftersom vi inte fick ordning på artemia odlingen. Ett av ynglen såg vi äta men de andra dog som flugor.Nu ska jag försöka om jag får tid att ordna med artemia odling så jag är förberedd om det behövs. Nu ska vi ju inte plocka upp några fjärilsyngelmera så... Men det kanske behövs till någon annan fisk!
Som jag sagt till många andra som vill prova att odla fisk.
Det är ofta ingen konst att få fiskarna att leka! Konsten är att få yngel som överlever.
Det är några saker som är viktiga och som man nog skall ta sig en funderare på hur man skall lösa.
Hygien: Både för rom och yngel.
Mat: Vad skall jag mata med och hur fixar jag det.
Vatten och akvarium. Hur stort akvarium och hur håller jag vattenvärdena under kontroll.
Rom angrips lätt av svamp, mögel och bakterier. Hur skyddar man romen från det?
Yngel skall simma i mat den första tiden. Man måste i princip mata hela tiden de första dagarna.
Detta ställer till det med vattnet då det blir en hel del mat över? Hur skall man lösa det?
Sedan har olika arter olika krav och är olika känsliga. Vilket man måste ta hänsyn till.
Hygienen kan man lösa mekaniskt, kemiskt och biologiskt.
Mekaniskt, kan vara ett filter av något slag man tar helt enkelt bort överflödig mat med. Mekaniskt kan också vara byte av vatten.
Kemiskt, man använder något preparat som inte tar död på ynglen.
Biologiskt, kan vara allt från alger till bakterier i ett filter.
Men att lära sig att odla levandefoder i yngelstorlek är en viktig del i det hela. Artemia är inte alltid den bästa lösningen då de inte överlever så länge i sötvatten. Infusorier exempelvis är både mindre och lever längre utanför fiskmunnarna. Micromask lika så.
#83 - 27 januari 2012 19:33
Vi hade väl inte tänkt odla fisk egentligen utan blev bara lite sugen att testa när fjärilsmamman började käka rom.
Jättebra information som jag definitivt ska gå efter nästa gång jag får ett odlingsinfall!
Tack! Nu ska jag googla "infusorier" och micromask!
#84 - 27 januari 2012 19:47
Ett annat foder som jag tyckar funkar bra på ynglen är fryst cyclops.
#85 - 27 januari 2012 20:13
Annicka 74 skrev:
Vi hade väl inte tänkt odla fisk egentligen utan blev bara lite sugen att testa när fjärilsmamman började käka rom.

Jättebra information som jag definitivt ska gå efter nästa gång jag får ett odlingsinfall!

Tack! Nu ska jag googla "infusorier" och micromask!

Det låter bra! Här har du en bra länk skriven av ett av de riktiga proffsen. http://hem.passagen.se/vaaf/tips/toffel.htm
#86 - 27 januari 2012 20:24
Peter1904 skrev:
Ett annat foder som jag tyckar funkar bra på ynglen är fryst cyclops.

Det funkar bara till relativt stora yngel. Sedan har du problemet att det skitar ned vattnet.
#87 - 29 februari 2012 14:41
Har glömt att skriva att Fjärilsynglen dog. En vecka efter hade vi micromask i hela karet hur det nu var möjligt?! Det har ju varit bra om de hade kommit lite tidigare!

Annons