varför så stora pris skillnader?

#1 - 13 juli 2006 16:29
Tittat på ett juwel rio 400 l.
priset varierar mellan 6200 upp till 10900?
Det är nästa dubbelt så mycket?
Tittat på helt nya och med exakt med samma utrustning.
Är riktigkt sjukt, om jag får säga vad jag tycker.
Vet någon vad ett kostar för en återförsäljar att köpa in?
#2 - 13 juli 2006 16:33
Nej, men det är säkert mindre än hälften av det billigaste priset kanske 30% av det så runt 2000 kr kanske.

En god prisidé/uppskattning man kan få är om man hela tiden tänker att oavsett hur lite en vara kostar så kommer försäljaren aldrig att sälja en produkt och göra en förlust på försäljningen t ex vid mellandagsrean.

Du får väl säga vad du tycker, lite av meningen med ett forum....
#3 - 13 juli 2006 16:35
Vissa handlare har väl inte lika bra villkor som andra.
Herkules Zoo tar bara 5695:- visserligen ett rea pris
#4 - 13 juli 2006 16:37
[quote=the toe]Vissa handlare har väl inte lika bra villkor som andra.
Herkules Zoo tar bara 5695:- visserligen ett rea pris[/quote]Men dom köper nog stora partier och dom säljer knappast med någon större vinst enligt vad dom själva säger...
#5 - 13 juli 2006 16:44
[quote=johannesnk]Tittat på ett juwel rio 400 l.
Vet någon vad ett kostar för en återförsäljar att köpa in?[/quote]Inte akvarie alls men...Varför tar zoogiganten utanför Lomma 189 kr för fiskmat när den lokala handlaren tar för samma mängd samma mat 89kr??????:confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 13 juli 2006 16:57
[quote=johannesnk]Tittat på ett juwel rio 400 l.
Vet någon vad ett kostar för en återförsäljar att köpa in?[/quote]

Har bara generella synpunkter eftersom jag inte känner till prisbilden på den specifika produkten.

Inköpspriset på en och samma produkt kan variera ganska mycket för de olika affärerna. Dels är ju fraktkostnaderna väldigt olika mellan orter (grossisten för Juwel håller till i Göteborgstrakten), dels har olika kunder olika rabatter hos grossisten (beroende på hur mycket de handlar där). Bara detta gör att prisskillnaderna kan bli ganska stora.
Dessutom har ofta grossisterna något som kallas "Öppna hus" och även kampanjer på olika produkter. Vid dessa tillfällen lämnar grossisten stora rabatter (ofta har också dessa i sin tur då fått en rejäl rabatt från tillverkaren). De affärer som då har bra ekonomi samt rejält med lagerplats kan då handla på sig massvis av t.ex. akvarier som de sedan säljer ut under året. Ett sådant företag är Herkules Zoo som ju har funnits länge samt har ett bra rykte och har en mycket stabil ekonomi.
Dessutom är de smarta affärsmän och säljer sina akvarier billigare än alla andra vilket ytterligare förbättrar deras rykte vilket gör att de säljer ännu mer:D . Visst de tjänar minimalt (om ens något) på akvarierna men det de förlorar på gungorna tar de igen på karusellerna eftersom kunderna sedan då också handlar, fisk, växterna inredning, tillbehör etc. etc. där.

Detta kan naturligtvis inte mindre affärer med dåligt lagringsutrymme, samt inte kan lägga upp en halv miljon (eller nåt sånt) cash på bara akvarier och dessa mindre affärers inköpspriser ligger då ofta t.o.m högre än vad Herkules (och andra affärer med samma förutsättningar) säljer akvarierna för till sina kunder.
#7 - 13 juli 2006 17:21
Enastående analys Kjell! Tog ju upp både en och två saker man inte tänkt på.
#8 - 13 juli 2006 19:13
[quote=Kjell Fohrman]Har bara generella synpunkter eftersom jag inte känner till prisbilden på den specifika produkten.

Inköpspriset på en och samma produkt kan variera ganska mycket för de olika affärerna. Dels är ju fraktkostnaderna väldigt olika mellan orter (grossisten för Juwel håller till i Göteborgstrakten), dels har olika kunder olika rabatter hos grossisten (beroende på hur mycket de handlar där). Bara detta gör att prisskillnaderna kan bli ganska stora.
Dessutom har ofta grossisterna något som kallas "Öppna hus" och även kampanjer på olika produkter. Vid dessa tillfällen lämnar grossisten stora rabatter (ofta har också dessa i sin tur då fått en rejäl rabatt från tillverkaren). De affärer som då har bra ekonomi samt rejält med lagerplats kan då handla på sig massvis av t.ex. akvarier som de sedan säljer ut under året. Ett sådant företag är Herkules Zoo som ju har funnits länge samt har ett bra rykte och har en mycket stabil ekonomi.
Dessutom är de smarta affärsmän och säljer sina akvarier billigare än alla andra vilket ytterligare förbättrar deras rykte vilket gör att de säljer ännu mer:D . Visst de tjänar minimalt (om ens något) på akvarierna men det de förlorar på gungorna tar de igen på karusellerna eftersom kunderna sedan då också handlar, fisk, växterna inredning, tillbehör etc. etc. där.

Detta kan naturligtvis inte mindre affärer med dåligt lagringsutrymme, samt inte kan lägga upp en halv miljon (eller nåt sånt) cash på bara akvarier och dessa mindre affärers inköpspriser ligger då ofta t.o.m högre än vad Herkules (och andra affärer med samma förutsättningar) säljer akvarierna för till sina kunder.[/quote]

Jag förstår, tycker ändå att det är konstigt.
Borde då inte de som inte ha bra förutsättningar, inte sälja produkten.
Borde vara extremt svår sålt om man ligger på det dubbla priset mot konkurenterna?
Bara än tanka, kan tänka mig att många inte "orkar" leta efter ett bättre pris utan köper den dya pga av enkelheten.
#9 - 13 juli 2006 19:20
Antingen det eller så vet de inte var man ska leta så de tittar i de två butikerna som finns i stan och båda har samma höga pris och då tror folk att det är det som gäller.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 13 juli 2006 19:26
Jag förstår, tycker ändå att det är konstigt.

Borde då inte de som inte ha bra förutsättningar, inte sälja produkten.

Borde vara extremt svår sålt om man ligger på det dubbla priset mot konkurenterna?

Bara än tanka, kan tänka mig att många inte "orkar" leta efter ett bättre pris utan köper den dya pga av enkelheten.

Det finns väl många andra aspekter som spelar in än just priset som närhet till företaget, service och som du skriver så kanske inte alla jämför priset etc. etc.
Men självklart är det väl som så att om man då är konkurrent till Herkules (och andra med ungefär samma priser på Juwel) och håller till i Göteborg så säljer man helt enkelt inte Juwel-akvarier utan satsar på något annat märke istället - för Herkules kan ju inte ha alla märken i lager och de har definitivt inte möjlighet att få lika stor rabatt på andra märken.
Eller så kanske man helt enkelt är så "klurig" att man rekommenderar kunden att köpa akvariet på Herkules och räknar istället då med att kunden kommer tillbaka och köper allt det övriga (dvs det man tjänar pengar på) från dom själva.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 13 juli 2006 19:31
Visst finns det också stora prisskillnader i andra branscher. Jag var akut tvungen att få tag i A3 lamineringsplast för en tid sen. Åkte då till ett stort kontorsvaruhus och pröjsade lite drygt 800 spänn för det.
Dan efter gick jag in på Clas Ohlsson för att titta på något annat och hittade då exakt samma lamineringsplast för drygt 200 spänn:(
Det var alltså mer än 3 ggr dyrare i kontorsvaruhuset och då kände man sig lite blåst[:o]
#12 - 13 juli 2006 19:38
Prisskillnader får vi alltid leva med det går alltid att hitta biligare någon stans.Har slutat helt med det trött på att höra folk säga ..VARFÖR KÖPTE DU DET INTE DÄR MYCKET BILLIGARE (Svärfar--Mossan)man kan inte åka omkring och leta det är ju skillnad om det rör sig om tusenlappar och om det är i närheten.Min kusin körde 3 mil för att tanka 10 öre billigare SMART
#13 - 13 juli 2006 19:48
Jag körde 4 mil för att tanka 2 kronor biligare men på 63liter som jag tanka gjorde det ju lite skillnad fast skulle ända göra annat där samtidigt. så man får slå två flugor i en smäll. Ibland är det bättre att bara ta det på närmaste stället med om det blir problem.
#14 - 13 juli 2006 19:52
[quote=vinyl]Jag körde 4 mil för att tanka 2 kronor biligare men på 63liter som jag tanka gjorde det ju lite skillnad fast skulle ända göra annat där samtidigt. så man får slå två flugor i en smäll. Ibland är det bättre att bara ta det på närmaste stället med om det blir problem.[/quote]Han körde bara dit för att tanka :D
#15 - 13 juli 2006 21:35
Att priser kan variera är ju allmännt kännt, det konstiga är att en del människor är beredda att slanta upp 11'000 kronor för ett akvarium och sen ett antal tusen till för fiskar och inredning utan att komma på tanken att det skulle kunna vara värt att kolla med en konkurent. Själv blir jag bedrövad när jag ser sebrafiskar för 25:-/st eller svärdbärare för 40-60:-/st, vi börjar närma oss 1000% påslag, Men som sagt, det finns folk som betalar, när personalen dessutom är okunnig blir man lite sugen att berätta för en del kunder att det skulle löna sig ekonomiskt att ta taxi till andra sidan stan även om de bara ska köpa ett stim sebrafiskar.
#16 - 13 juli 2006 21:38
Håller med om att det i visssa fall skiljer förmycket, framförallt om det är exakt samma produkt!
De butiker som gör allt för att sälja billigare än andra ska då inte gnälla över hur dålig lönsamhet det är att driva butik.

Har varit i en butik där fiskarna var väldigt magra, handlaren sa att han hade inte råd att mata dem!! Kanske skulle företaget ha råd att mata dem OM butiksägaren hade lärt sig hur kassaapparaten fungerar och inte stoppa alla pengar i sin egna ficka!

Det är mycket man inte förstår[B)]

//Calle
#17 - 13 juli 2006 21:41
[quote=Erik...]Att priser kan variera är ju allmännt kännt, det konstiga är att en del människor är beredda att slanta upp 11'000 kronor för ett akvarium och sen ett antal tusen till för fiskar och inredning utan att komma på tanken att det skulle kunna vara värt att kolla med en konkurent. Själv blir jag bedrövad när jag ser sebrafiskar för 25:-/st eller svärdbärare för 40-60:-/st, vi börjar närma oss 1000% påslag, Men som sagt, det finns folk som betalar, när personalen dessutom är okunnig blir man lite sugen att berätta för en del kunder att det skulle löna sig ekonomiskt att ta taxi till andra sidan stan även om de bara ska köpa ett stim sebrafiskar.[/quote]

Har en butik något att erbjuda mig som jag verkligen vill ha, d.v.s en bra produkt av hög kvalité, service osv, ja då kan jag tänka mig att betala mer för en vara, men inte annars.

//Calle
#18 - 13 juli 2006 21:44
1000% påslag, bah, skitsummor. När jag jobbade på teknikmagasinet försökte vi hitta produkten med bäst påslag, sista noteringen jag hörde var väl ett knappcellsbatteri för 25:- där påslaget var över 3000%
#19 - 13 juli 2006 23:13
[quote='[xstream]']1000% påslag, bah, skitsummor. När jag jobbade på teknikmagasinet försökte vi hitta produkten med bäst påslag, sista noteringen jag hörde var väl ett knappcellsbatteri för 25:- där påslaget var över 3000%[/quote]

Togs det hänsyn till miljöskatten då? inte så svårt att få bra påslag om man fuskar bort skatten på vissa saker, knappcellsbatterier, tobak och alkohol. teknikmagasinet är fö inte direkt kända för bra priser, fascinerande att dom får sälja saker för flera tusen kronor, det mesta om inte allt går att hitta samma sak eller bättre för halva priset.
#20 - 13 juli 2006 23:28
What do i know?
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 14 juli 2006 05:26
[quote=Erik...]Att priser kan variera är ju allmännt kännt, det konstiga är att en del människor är beredda att slanta upp 11'000 kronor för ett akvarium och sen ett antal tusen till för fiskar och inredning utan att komma på tanken att det skulle kunna vara värt att kolla med en konkurent. Själv blir jag bedrövad när jag ser sebrafiskar för 25:-/st eller svärdbärare för 40-60:-/st, vi börjar närma oss 1000% påslag, Men som sagt, det finns folk som betalar, när personalen dessutom är okunnig blir man lite sugen att berätta för en del kunder att det skulle löna sig ekonomiskt att ta taxi till andra sidan stan även om de bara ska köpa ett stim sebrafiskar.[/quote]
Själv tycker jag att det är bra om det levande kostar rejält - fisk i Sverige är t.ex. generellt billigare än i det stora akvarielandet Tyskland.
Räknar man in sådant som hanteringskostnad, skötselkostnad, elkostnad, matkostnad, svinn (främst sådana man inte får sålt men även dödsfall), utrymmeskostnad så måste det levande kosta rejält.
På den tiden jag hade affär så var det rent krasst om man räknar in alla kostnader mer lönsamt att sälja kattmat med 25% i pålägg än det var att sälja fisk med 300-400% i pålägg.
#22 - 14 juli 2006 10:35
borde inte affärer men sämre rabbat välja något annat varumärke på just dessa produkterna, det klart lite pris skillnader kan man förstå om man tittar på t ex det att juwel har sin grund leverantör i göteborg kan man räkna med lite högra pris på grund ut av frakt och dylikt.
Men att ha ett pris som ligger 100 % högre en konkurenterna, är lite i kraftigaste laget när det gäller x antal tusen.
Man köper knappast en bil för 200k istället för 400k bara för att man bor lite avigt (finns kanske en och annan med dessa ekonomiska möjligheterna dock inte den stora massan)
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 14 juli 2006 10:49
[quote=johannesnk]borde inte affärer men sämre rabbat välja något annat varumärke på just dessa produkterna, det klart lite pris skillnader kan man förstå om man tittar på t ex det att juwel har sin grund leverantör i göteborg kan man räkna med lite högra pris på grund ut av frakt och dylikt.
Men att ha ett pris som ligger 100 % högre en konkurenterna, är lite i kraftigaste laget när det gäller x antal tusen.
Man köper knappast en bil för 200k istället för 400k bara för att man bor lite avigt (finns kanske en och annan med dessa ekonomiska möjligheterna dock inte den stora massan)[/quote]
Detta tog jag upp i #10
#24 - 14 juli 2006 10:55
Om jag hade en Akvarieaffär skulle jag resonera som så: Desto fler i bygden som har ett akvarium desto fler kunder kan jag få! Därför skulle jag sälja mindre akvarium upp till ca 180 L för självkostnadspris! Desto fler jag får ut desto mer av andra lönsamma saker som filter,fiskmat mm kommer jag då att kunna sälja! Om kunden köper akvariet någon annan stans är risken att kunden fortsätter köpa där!

Obs! ovanstående är bara hypotetiskt, jag har inget intresse för att öppna en akvarieaffär!
#25 - 14 juli 2006 11:03
[quote=johannesnk]borde inte affärer men sämre rabbat välja något annat varumärke på just dessa produkterna, det klart lite pris skillnader kan man förstå om man tittar på t ex det att juwel har sin grund leverantör i göteborg kan man räkna med lite högra pris på grund ut av frakt och dylikt.
Man köper knappast en bil för 200k istället för 400k bara för att man bor lite avigt (finns kanske en och annan med dessa ekonomiska möjligheterna dock inte den stora massan)[/quote]

Och då köper du hellre bil i Tyskland, för där är dem ju billigare ?
och inte i Norge, för där är dem mycket dyrare än här!

//Calle
#26 - 14 juli 2006 11:13
[quote=laerni]Om jag hade en Akvarieaffär skulle jag resonera som så: Desto fler i bygden som har ett akvarium desto fler kunder kan jag få! Därför skulle jag sälja mindre akvarium upp till ca 180 L för självkostnadspris! Desto fler jag får ut desto mer av andra lönsamma saker som filter,fiskmat mm kommer jag då att kunna sälja! Om kunden köper akvariet någon annan stans är risken att kunden fortsätter köpa där!

Obs! ovanstående är bara hypotetiskt, jag har inget intresse för att öppna en akvarieaffär![/quote]

Ja alla resornera vi olika, men tror inte att det är en hållbar affärsrörelse, men jag kan ha fel.

Håller med Kjell om att fiskar är för billiga, och det värsta är att för många är bara priset det viktiga, kvalité är av underordnad betydelse.

//Calle
#27 - 14 juli 2006 11:18
Ang. mitt inlägg #24! Exakt så fungerar det på åtskilliga företag! Eftermarknaden är det som ger mest pengar!:)
#28 - 14 juli 2006 12:19
[quote=laerni]Ang. mitt inlägg #24! Exakt så fungerar det på åtskilliga företag! Eftermarknaden är det som ger mest pengar!:)[/quote]

Som du säger så ger "eftermarknaden " nog mest pengar, men varför "ge" bort saker?
Känner att jag inte orkar diskutera detta mer, för alla gör som dem vill.

//Calle
#29 - 14 juli 2006 12:40
Såg en affär där dom tog 49:- för en guppy.....
#30 - 14 juli 2006 14:10
[quote=Kjell Fohrman]Själv tycker jag att det är bra om det levande kostar rejält - fisk i Sverige är t.ex. generellt billigare än i det stora akvarielandet Tyskland.
Räknar man in sådant som hanteringskostnad, skötselkostnad, elkostnad, matkostnad, svinn (främst sådana man inte får sålt men även dödsfall), utrymmeskostnad så måste det levande kosta rejält.
På den tiden jag hade affär så var det rent krasst om man räknar in alla kostnader mer lönsamt att sälja kattmat med 25% i pålägg än det var att sälja fisk med 300-400% i pålägg.[/quote]

Visst ska levande kosta, och det måste få kosta, men vi har lite olika åsikter då om hur mycket det ska kosta, själv är jag orolig för nyrekryteringen till hobbyn om en femtonåring ska behöva lägga hela sin månadsinkomst för få ett duktigt stim sebrafiskar, visst sebrafiskar kan man lätt odla själv från ett par, men den kunskapen föds inte alla med.

Jag är visserligen bortskämd eftersom jag vuxit upp i Uppsala där påslagen varierade från olika butiker från ca 100% till 400% på fisk, när jag var i tonåren. Det var ganska enkelt när man kunde gå omkring i en butik och dra av momsen och sedan halvera priset för att få veta vad man skulle få om man odlade den arten, dessutom utan tjafs, kontanter i handen direkt om man ville det.
Ägaren till butiken med de lägsta påslagen bytte till ny bil med några års mellanrum, han var juste öppen och ärlig, även om han var tvungen att hålla koll på utgifterna.

Antar att du knappast behövde vända på slantarna när du fått fart på rörelsen Kjell, även om det är fruktansvärt mycket jobb att driva eget så kan det löna sig bra för duktiga arbetsnarkomaner.

Jag blir ibland sugen på att hyra en billig industrilokal och fylla med små bassänger med tranparenta sidor och sälja fisk med 100% påslag och ännu något billigare för det jag odlar själv, och kanske hålla 20% påslag på vad jag kallar nyttig hårdvara, det skulle vara fantastiskt roligt att sälja stim om 100st till exempel sebrafiskar till vallfärdande stockholmsakvarister, eller varför inte mbuna-lekgrupper för en hundring gruppen :D Men jag är ingen arbetsnarkoman, hade det bara handlat om att köpa/odla och sälja och hålla lokalen någorlunda fräsch så hade det nog redan varit verklighet.

Det är intressant att foderkostnaden ofta tas upp som exempel på kostnader när man driver butik, 20kr om dan är väl ingenting för en medelstor butik, särskilt inte när det inte ens motvarar påslaget på en enda sebrafisk? Eller ska vi jämföra det med att ha en anställd i en halv fikapaus? För det är väl ingen som tror att zooaffärerna matar fiskarna med sera flingfoder på 100ml förpackningar och får betala sina egna priser?

Om någon frågar mig vad de flesta aktiva akvarister har gemensamt vill jag hellre kunna svara att de är kreativt tänkande människor, än att det är folk som har alldeles för mycket pengar som vill visa att de är rikare än du.

Om man tar 49:- för en guppy, är det då för att fisken inte ska hamna i "fel händer" eller är man mån om en levande hobby? Jag tror mer att man är ute efter att köpa en dyrare bil än grannen. Kom igen, det är en fisk som mår bäst i grupp, ska vi säga 6 st, eller tio? en tredjedel eller halva barnbidraget för en ensamstående förälder.

Jag vet inte vad ni betalar för praktbotior, jag kan tycka att 100:-/st för en stimfisk är lite mycket även om det är underbara fiskar. Antar att butiker med 49 kronors guppys ligger i närheten av 200:-/st för praktbotior, antar att det bär emot för medelinkomsttagaren att köpa ett riktigt stim.

Jag tycker inte konsumenten ska "luras" att kompensera för att handlaren inte är kompetent, när vissa kan leva gott på 100% påslag på fisk och andra går i konkurs med 1000% eller mer i påslag, Jag vet inte för tillfället hur årsrabatterna ser ut, men jag tror inte det kan göra hela skillnaden, om man ska öppna butik och tro att man kan skära guld med täljkniv från första dan, då får man nog tänka om.

Att fiskar är dyra är ingen garanti för att de kommer att skötas korrekt, snarare blir följden att stimfiskar får gå i minimala grupper, och många får mindre pengar kvar till vettig utrustning.

Det är ju väldigt lägligt att sälja sällskapsfisk till höga priser nu när reglerna är som dom är för odling i vinstsyfte, själv har jag inte sålt fisk på länge, nu är det räkor, äppelsnäckor och växter, dom lägger sig djurskyddsmyndigheten inte i, men var ska jag göra av all min fisk, tills jag fixat allt jag behöver för att sälja lagligt? Det är ju kul att odla.
#31 - 14 juli 2006 14:11
[quote=amazonfarmen]Och då köper du hellre bil i Tyskland, för där är dem ju billigare ?
och inte i Norge, för där är dem mycket dyrare än här!

//Calle[/quote]

precis, dock med undantag.
Hur mycket tjänar man på en bil?
10-60 tusen ibland mer ibland mindre beroende på vad bilen kostar gentemot svensk marknads pris, dessto dyrare desto mer tjänar man på att köpa den i tyskland.
Dock är det väldigt få bilar där du gör en förtjänst som är 50% eller mer.
Men jag undrade hur den kan skilja 100 % inom den svenska gränsen, och hur man kan driva ett företag som tar så otroligt mycker mer betalt än sina konkurenter på samma marknad.
Självklart kan man sitta och komma på saker, skulle kiosken hos mig ta 10 kr för en 33 cl cola skulle jag köpt den istället för att åka tvärs över stan och köpa den för 5 hos någon annan.

Men i detta fallet skulle jag tjäna 5-6 tusen på att åka till göteborg/malmö för att köpa akvariumet.

Jag förstår och köper Kjells inlägg dock tycker jag personligen att företagen som försöker fiska så mycket pengar som möjligt, är fel ute.
Om man köper tex ett akvarium till ett pris som man i efterhand märker var lite överkant av den gällande marknaden så skulle inte jag sökt mig ditt mer utan bara känt min lurad.
Men om man köper ett akvarium till ett bra pris så kommer man troligvist tillbaka för mer saker så som tillbehör,fiskar och kanske yttligare ett nytt akvarium. Till detta måste man även köpa fiskar och tillbehör till, och så måste de flesta tjäna mer/mest pengar på.

Oavsett vad det är förakvarium, pga av mitt personliga tycke som är att de akvarium som finns på marknaden är av någorlunda samma kvalitet, i dagens läge handlar det ofta om hur det ser ut inte vad det är för märke.
Och då borde åf se till vad de kan få in till ett bra pris, och sälja det till ett shyst pris till köparna. istället för att titta på märke.

Just i detta fallet handlar det om ett juwel i 400 liters klassen men om jag skulle hittat ett akvarium+möbel som tilltalar mig så skulle jag inte brytt mig så mycket om märket utan tillmesta dels pris.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 14 juli 2006 14:27
[quote=Erik...]Visst ska levande kosta, och det måste få kosta, men vi har lite olika åsikter då om hur mycket det ska kosta, själv är jag orolig för nyrekryteringen till hobbyn om en femtonåring ska behöva lägga hela sin månadsinkomst för få ett duktigt stim sebrafiskar, visst sebrafiskar kan man lätt odla själv från ett par, men den kunskapen föds inte alla med. [/quote]
Nej men den kunskapen kanske blir intressantare att skaffa sig när fiskarna får ett större värde.
Sedan har jag ju dessutom alltid sagt att det levande är på tok för billigt i Sverige, men det "döda" är för dyrt så i det stora hela kommer det i så fall att bli billigare för de som sköter sina fiskar och dyrare för de som vansköter dom och det tycker jag är helt OK

Jag blir ibland sugen på att hyra en billig industrilokal och fylla med små bassänger med tranparenta sidor och sälja fisk med 100% påslag och ännu något billigare för det jag odlar själv, och kanske hålla 20% påslag på vad jag kallar nyttig hårdvara, det skulle vara fantastiskt roligt att sälja stim om 100st till exempel sebrafiskar till vallfärdande stockholmsakvarister, eller varför inte mbuna-lekgrupper för en hundring gruppen :D Men jag är ingen arbetsnarkoman, hade det bara handlat om att köpa/odla och sälja och hålla lokalen någorlunda fräsch så hade det nog redan varit verklighet.

Dels så finns det knappt några billiga industrilokaler längre och skulle de finnas så är de svindyra att värma upp. Dessutom ställer ju myndigheterna krav på lokalen och för deras kontroll får man betala uppåt 3000 per år, dessutom krävs det att du gått en utbildning som kostar 6-7 tusen osv. så kostnaderna rinner iväg

Det är intressant att foderkostnaden ofta tas upp som exempel på kostnader när man driver butik, 20kr om dan är väl ingenting för en medelstor butik,

Det är väl bara en av många saker som kostar - många bäckar små som stora blir till slut till en stor å:p
Kommer ihåg att bara elräkningarna från när jag hade affär uppgick till 20.000 i månaden - det vill till att man sålde många zebrafiskar innan den var betald;)
#33 - 14 juli 2006 14:55
[quote=Kjell Fohrman]Nej men den kunskapen kanske blir intressantare att skaffa sig när fiskarna får ett större värde.
Sedan har jag ju dessutom alltid sagt att det levande är på tok för billigt i Sverige, men det "döda" är för dyrt så i det stora hela kommer det i så fall att bli billigare för de som sköter sina fiskar och dyrare för de som vansköter dom och det tycker jag är helt OK

Dels så finns det knappt några billiga industrilokaler längre och skulle de finnas så är de svindyra att värma upp. Dessutom ställer ju myndigheterna krav på lokalen och för deras kontroll får man betala uppåt 3000 per år, dessutom krävs det att du gått en utbildning som kostar 6-7 tusen osv. så kostnaderna rinner iväg

Det är väl bara en av många saker som kostar - många bäckar små som stora blir till slut till en stor å:p
Kommer ihåg att bara elräkningarna från när jag hade affär uppgick till 20.000 i månaden - det vill till att man sålde många zebrafiskar innan den var betald;)[/quote]

Det mesta kännde jag redan till, kurserna hade jag tänkt att gå, jag odlar redan på hobby-basis så det kan vara kul att ha.

Men el för 20'000 kr i månaden? wow! ca 28kr i timmen om man slår ut det på dygnets alla timmar 30 dagar i månaden, till vilket elpris då? Eller var det mest belysnings-el alltså ca 50kr i timmen dagtid? Måste vart en riktigt häftig anläggning!

Edit: Glömde säga: Jag kommer med största sannolikhet inte starta någon firma, om någon missförstått det, bara det att man blir väldigt sugen ibland.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 14 juli 2006 15:11
[quote=Erik...]Men el för 20'000 kr i månaden? wow! ca 28kr i timmen om man slår ut det på dygnets alla timmar 30 dagar i månaden, till vilket elpris då? Eller var det mest belysnings-el alltså ca 50kr i timmen dagtid? Måste vart en riktigt häftig anläggning![/quote]
Det var den nog kan man säga ;) och ändå kostade elen då hälften mot idag.

Men el är dyrt - vet bara att det kostade närmare 2.000 i månaden (uppvärmning + vatten) när jag använde mitt garage som fisklokal och det var ju inte så stort.

Annars brukar ju knepet vara att hyra en lokal där el och vatten ingår - fast problemet är att de då brukar komma på att det är en dålig affär efter en tid och då blir man uppsagd:(

Annons