[quote=Kjell Fohrman]Själv tycker jag att det är bra om det levande kostar rejält - fisk i Sverige är t.ex. generellt billigare än i det stora akvarielandet Tyskland.
Räknar man in sådant som hanteringskostnad, skötselkostnad, elkostnad, matkostnad, svinn (främst sådana man inte får sålt men även dödsfall), utrymmeskostnad så måste det levande kosta rejält.
På den tiden jag hade affär så var det rent krasst om man räknar in alla kostnader mer lönsamt att sälja kattmat med 25% i pålägg än det var att sälja fisk med 300-400% i pålägg.[/quote]
Visst ska levande kosta, och det måste få kosta, men vi har lite olika åsikter då om hur mycket det ska kosta, själv är jag orolig för nyrekryteringen till hobbyn om en femtonåring ska behöva lägga hela sin månadsinkomst för få ett duktigt stim sebrafiskar, visst sebrafiskar kan man lätt odla själv från ett par, men den kunskapen föds inte alla med.
Jag är visserligen bortskämd eftersom jag vuxit upp i Uppsala där påslagen varierade från olika butiker från ca 100% till 400% på fisk, när jag var i tonåren. Det var ganska enkelt när man kunde gå omkring i en butik och dra av momsen och sedan halvera priset för att få veta vad man skulle få om man odlade den arten, dessutom utan tjafs, kontanter i handen direkt om man ville det.
Ägaren till butiken med de lägsta påslagen bytte till ny bil med några års mellanrum, han var juste öppen och ärlig, även om han var tvungen att hålla koll på utgifterna.
Antar att du knappast behövde vända på slantarna när du fått fart på rörelsen Kjell, även om det är fruktansvärt mycket jobb att driva eget så kan det löna sig bra för duktiga arbetsnarkomaner.
Jag blir ibland sugen på att hyra en billig industrilokal och fylla med små bassänger med tranparenta sidor och sälja fisk med 100% påslag och ännu något billigare för det jag odlar själv, och kanske hålla 20% påslag på vad jag kallar nyttig hårdvara, det skulle vara fantastiskt roligt att sälja stim om 100st till exempel sebrafiskar till vallfärdande stockholmsakvarister, eller varför inte mbuna-lekgrupper för en hundring gruppen :D Men jag är ingen arbetsnarkoman, hade det bara handlat om att köpa/odla och sälja och hålla lokalen någorlunda fräsch så hade det nog redan varit verklighet.
Det är intressant att foderkostnaden ofta tas upp som exempel på kostnader när man driver butik, 20kr om dan är väl ingenting för en medelstor butik, särskilt inte när det inte ens motvarar påslaget på en enda sebrafisk? Eller ska vi jämföra det med att ha en anställd i en halv fikapaus? För det är väl ingen som tror att zooaffärerna matar fiskarna med sera flingfoder på 100ml förpackningar och får betala sina egna priser?
Om någon frågar mig vad de flesta aktiva akvarister har gemensamt vill jag hellre kunna svara att de är kreativt tänkande människor, än att det är folk som har alldeles för mycket pengar som vill visa att de är rikare än du.
Om man tar 49:- för en guppy, är det då för att fisken inte ska hamna i "fel händer" eller är man mån om en levande hobby? Jag tror mer att man är ute efter att köpa en dyrare bil än grannen. Kom igen, det är en fisk som mår bäst i grupp, ska vi säga 6 st, eller tio? en tredjedel eller halva barnbidraget för en ensamstående förälder.
Jag vet inte vad ni betalar för praktbotior, jag kan tycka att 100:-/st för en stimfisk är lite mycket även om det är underbara fiskar. Antar att butiker med 49 kronors guppys ligger i närheten av 200:-/st för praktbotior, antar att det bär emot för medelinkomsttagaren att köpa ett riktigt stim.
Jag tycker inte konsumenten ska "luras" att kompensera för att handlaren inte är kompetent, när vissa kan leva gott på 100% påslag på fisk och andra går i konkurs med 1000% eller mer i påslag, Jag vet inte för tillfället hur årsrabatterna ser ut, men jag tror inte det kan göra hela skillnaden, om man ska öppna butik och tro att man kan skära guld med täljkniv från första dan, då får man nog tänka om.
Att fiskar är dyra är ingen garanti för att de kommer att skötas korrekt, snarare blir följden att stimfiskar får gå i minimala grupper, och många får mindre pengar kvar till vettig utrustning.
Det är ju väldigt lägligt att sälja sällskapsfisk till höga priser nu när reglerna är som dom är för odling i vinstsyfte, själv har jag inte sålt fisk på länge, nu är det räkor, äppelsnäckor och växter, dom lägger sig djurskyddsmyndigheten inte i, men var ska jag göra av all min fisk, tills jag fixat allt jag behöver för att sälja lagligt? Det är ju kul att odla.