För fyra dagar sedan köpte jag två bolivianska fjärilsciklider, en hanne och en hona. Jag har aldrig tidigare haft bolivianer, och har därför begränsad erfarenhet av deras naturliga beteende. Mitt problem är att särskilt honan uppvisar stressbeteende genom att ofta simma upp och ner längs rutan. Jag vet inte vad som är fel, bara att jag gärna skulle vilja göra något åt det om jag kan.
De har båda varit lite skygga sedan de kom, och har först nu börjat våga sig på att äta lite artemia. De har dock inventerat hela akvariet och törs vara framme och simma runt. Honan ser fin och rund ut, medan hannen var mager och blek redan i butiken. Det borde inte finnas några missförhållanden i akvariet, då vattnet är bra, de andra fiskarna mår bra och det finns mycket plats att röra sig på och växter och annat att gömma sig bland. Någon som har någon idé om varför hon är så stressad? Kan det vara stressen efter flytten som ännu inte lagt sig, att hon inte hunnit finna sig till rätta, eller kan det bero på att hon delar akvarium med en hanne som hon kanske inte vill ha? Han verkar så mycket svagare än hon. Kan hon vara stressad över att inte ha tillgång till en partner hon vill ha? Hur brukar bolivianska fjärilsciklider bete sig i par? Mina simmar tillsammans ibland, kaxar ibland upp sig mot varandra (honan vinner alltid) och ibland jagar honan iväg hannen. Oftast befinner de sig i varsin ände av akvariet.
Tacksam för all information och alla idéer någon eventuellt vill bidra med.
Hälsningar
Maria