Hej
Ja, papegojciklidodlingen tycker jag är ganska oetisk, de ger sig in och mixtrar i deras gener och kroppsform bara för att de kan. Men av nå´n anledning verkar människan vara fascinerad av det som är onormalt och udda, och vi vill gärna leka gud. Se´n färgar de en del av dem också. De behandlar dem som om de vore prydnadssaker, och inte levande varelser. Och se´n har vi alla dessa slöjstjärtsvarianter som knappt kan simma. Vad det gäller färgvarianter, så är de något bättre, om de har använt sig av urvalsavel, och förstärkt vissa färger. Då har de ju åtminstone sin vanliga kroppsform kvar, och kan röra sig normalt, även om de nog blir lite handikappade ändå, eftersom ciklider verkar signalera mycket med färger och kroppsspråk. Att fiskar med framavlade färger ändå lyckas rätt bra med att signalera till varandra och sina yngel, beror nog på att även fenor och ställningar är viktiga.
Men jag tycker att vildformerna är de finaste, de ser mer naturliga ut, och har en naturlig skönhet som avelsvarianterna inte har, som ibland mest ser konstgjorda ut. Det gäller t.ex många discus och scalarevarianter. Mina vanliga är nog odlade, men jag tror leopoldina är vildfångade. Köpte dem som vanliga, men leopoldi är nog oftast vildfångade, precis som altum. Vildfångade brukar vara känsligare, men vad det gäller scalarer undrar jag om det inte är tvärtom, för de är så hårt avlade. Men nå´n större skillnad vet jag inte om jag sett, har nog aldrig haft vanliga vildfångade scalarer, bara F1:or. Japp, jag har haft discus. Tycker inte de är så svåra. Mitt senaste par lekte med en veckas mellanrum, men jag sålde dem, för honan var så aggressiv mot de små scalarerna jag hade då. Och de kan vara svåra att para ihop. Hade ett "par" en gång, som visade sig vara två honor. Bytte ut den ena, hona igen. Se´n fick jag tag i en som jag tror var en hane, och de lekte ett par gånger, men de kom inte så bra överens, honan var rätt grinig på hanen. Hade ett bra scalarepar en gång, som vaktade ynglen bra, men så dog honan. Köpte en ny, vildfångad (jo, en vanlig vildfångad har jag tydligen haft). Det dröjde innan de lekte, och när de väl gjorde det gav sig honan på hanen, och gav honom rejält med stryk. Så man ser att det är viktigt att låta större ciklider välja partner själva, och inte bara fösa ihop två, och hoppas att det ska funka. Som med människor.
Japp, det har jag nog [:)] Satte mig på det, i sängen.
MVH Micke