Varför ser mina växter ut så här ??

#1 - 27 februari 2007 10:55
Hej ..

Mina växter ser ut så här (see bild) Kunde inte klistra in bilden i forumet. Så skickar med en länk istället.

http://picasaweb.google.com/johan.m.lindblom/Akvarium?authkey=Z9_R_Gm86qw

Vad är fel ?

/johan
#2 - 27 februari 2007 11:18
Det ser ut som en algbeläggning på bladet. Utan att veta något om växtens förutsättningar så gissar jag att den får för lite ljus och/eller näring.
#3 - 27 februari 2007 13:01
Är det vänstra en Cryptocoryne?
Hur som så tycker jag det ser ut precis på samma sätt som mina crypts visar tendenser till.
Dom är främst begränsade av ljus i dagsläget. Har inte mer än ca 0.16W/l för tillfället.
#4 - 27 februari 2007 14:12
Men är inte det ljus som gör att man får mycket alger. Vi har bara igång lysrören mellan 12 - 22 .

/johan
#5 - 27 februari 2007 14:25
daFlower skrev:
Men är inte det ljus som gör att man får mycket alger. Vi har bara igång lysrören mellan 12 - 22 .

Blanda nu inte ihop ljusmängd och belysningstid... 10 timmar belysningstid är bra.
#6 - 27 februari 2007 14:26
Tyckte inte algerna var det värsta utan den något deformerade bladformen, lite konvexa.
Alger kan man få med lite likväl som med mycket ljus. Mycket ljus gör det svårare att hänga med i svängarna och ha koll på gödningen.
Mer ljus, mer näring, mindre marginaler.

Edit: 10h är som sagt bra. Hur ser det ut med mängden ljus, kar storlek, gödning?
#7 - 28 februari 2007 01:15
Ja, du har gett lite för lite information:
Hur stort är akvariumet (mått/volym)?
Hur många watt är lysrören på?
Har du reflektorer?
Hur ofta/stora vattenbyten?
Hur mycket/ofta göder du växterna, om du gör det?

Med den informationen så kan man börja göra vettiga gissningar. För det kan bero på så många saker att växterna ser konstiga ut.
-
Växtakvarium (typ djungel) 540l i gävle och mer "städat" 450 l i lumsheden.
Jag försöker undvika att mata troll. Se http://susning.nu/Hackerslang/Troll
För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Annons