varför sjunker ph

#1 - 28 februari 2008 20:38
har ett akvarium med snäckor och yngel men jag byter vatten men ändå så sjunker ph till 6 och under,jag har inga rötter i akvariet.
#2 - 29 februari 2008 06:09
Kolla testen i kranvattnet.
Har du egen brunn?
#3 - 29 februari 2008 11:20
kranvattnet ligger på 7.8ph
#4 - 29 februari 2008 12:09
Det är mycket osannolikt att pH spontant sjunker under 6. Vad använder du för att mäta pH?
#5 - 1 mars 2008 11:04
en elektrisk mätare
#6 - 1 mars 2008 11:55
Hej
Lägger mig i detta ämne. Har ett kar där jag kolla ph i går det låg på 5!!!.
Fick panik, har bytt ca 50 % vatten, Har ph 6,5 i kranen. och tillsatt kalk.
Hur i hela friden kan det sjunka så? Jag har visserligen stora rötter men det har jag i alla mina kar och inget annat (jag mätte dom alla när jag upptäckte detta) ligger under 6,5.

Vad gör jag nu???

/B
#7 - 1 mars 2008 12:07
Man bör låta kranvattnet stå en liten stund innan man mäter pH. pH kan skilja en del beroende av hur syrerikt det är. Många kranar blandar in luft vid utkast, så man har hög syrehalt och således något högre pH precis vid upptappning.

Man bör också mäta kH, har man lågt kH finns risk att vattnet i karet kan få lägre pH beroende av omständigheterna i karet. Rötter bidrar till att sänka pH.

Har man egen brunn (främst jordbrunn) är det heller inte helt osannolikt att man får in ytvatten en årstid som denna när vädret är som det är, detta kan göra att vattnet har lägre kH samt pH än det normalt har

Kommunalt vatten har i normalfallet ett högt pH, men lågt kH. Detta kan också innebära att det inte krävs så mycket för att sänka pH. Att däremot hamna under 6 känns dock som osannolikt om man inte har något i akvariet som sänker pH
#8 - 1 mars 2008 12:33
Blossom7 skrev:
Hej

Lägger mig i detta ämne. Har ett kar där jag kolla ph i går det låg på 5!!!.

Fick panik, har bytt ca 50 % vatten, Har ph 6,5 i kranen.

Vad har du för vatten?
Har du kommunalt vatten är din pH mätare garanterat fel. Har du eget brunnsvatten är din pH mätare troligen fortfarande fel, men det kan vara läge att skicka vatten på analys.

Anledningen till att jag har svårt att tro att ni har pH 5 är att det är väldigt svårt att komma ner så långt i pH, och normalt sett kräver pH under 6.5 att man aktivt jobbar för att sänka pH. När jag fyllde ett akvarium med endast destillerat vatten och inredde med ett 5 cm tjockt lager torv, fick jag ett pH på 4.5.

Ett akvarium som innehåller kalk (snäckskal, kalksten etc) har jag mycket svårt att tro att det kan ramla under 6.5.
#9 - 1 mars 2008 15:09
Jag har också problem med att mitt pH-värde sjunker i karen. Det ligger nog på 6 i de flesta. Är ganska tråkigt tycker jag. Varje gång jag byter vattnet stiger pH-värdet ganska mycket igen, det kan ju inte vara bra för fiskarna/räkorna.
#10 - 1 mars 2008 15:32
Buffra med lite natriumbikarbonat. Mät sedan upp KH någon dag efter vattenbytet. KH skall ligga på ca 4. Järfälla - Stockholmsvatten - ej buffrat med karbonater utan pH-höjt med hydroxider. Går inte lita på KH direkt i från kranen - testen visar också den sk hydroxidalkaniteten som inte är någon direkt bra buffrare. Ta KH en dag efter vattenbytet - skall vara på minst 3 helst över 4. Kalksten och snäckskal funktion kan hindras av mikroalgsbildning på materialet vilket hindrar direk vattenkontakt.

MVH Lasse
#11 - 2 mars 2008 10:22
Azur skrev:
Vad har du för vatten?

Har du kommunalt vatten är din pH mätare garanterat fel. Har du eget brunnsvatten är din pH mätare troligen fortfarande fel, men det kan vara läge att skicka vatten på analys.

Anledningen till att jag har svårt att tro att ni har pH 5 är att det är väldigt svårt att komma ner så långt i pH, och normalt sett kräver pH under 6.5 att man aktivt jobbar för att sänka pH. När jag fyllde ett akvarium med endast destillerat vatten och inredde med ett 5 cm tjockt lager torv, fick jag ett pH på 4.5.

Ett akvarium som innehåller kalk (snäckskal, kalksten etc) har jag mycket svårt att tro att det kan ramla under 6.5.

Hej
Jag har egen brunn, att det skulle vara fel på testet tror jag inte. Samma dag testade jag ju de andra karen och fick där normala värden. Det är alltså endast i detta karet så testen visar lågt PH (det är tetra test dropp test som jag använder). Men visst känns det osannolikt. Skall mäta vattnet senare idag igen och se ifall det stigit något sen igår.

/B
#12 - 3 mars 2008 09:35
men vad e det i ett akvarium som kan göra att det sjunker då,om man matar mycket kan det beröra pht eller något annat.
#13 - 3 mars 2008 12:09
Hagi skrev:
pH kan skilja en del beroende av hur syrerikt det är. Många kranar blandar in luft vid utkast, så man har hög syrehalt och således något högre pH precis vid upptappning.

Vad har syrgas med pH att göra? Jag fattar inte.:confused:
#14 - 3 mars 2008 19:05
Krax skrev:

Inget vad jag vet. Hagis iaktagelser har nog snarare med koldioxid att göra - inblandningen av luft gör att man driver ut koldioxid - pH stiger - när det stått stilla en stund så återställs balansen mellan luftens koldioxid och vattnet och pH går ner något. I alla fall den enda förklaringen jag kan tänka mig om Hagis iaktagelser stämmer.

MVH Lasse
#15 - 3 mars 2008 19:10
Krax skrev:

När gasutbytet är optimalt höjs pH (ex om du luftar vattnet hårt), läs Lasses inlägg ovan

Annons