Målet i ett hemakvarium är att inreda och göra så att den naturliga miljön för den fisk du har efterliknas.
Håller inte med. Detta är upp till ägaren och alla vill verkligen inte ha biotoper. Mina barn till exempel och väldigt många andra. De vill fascineras av vackra fiskar och deras beteende.
Personligen kan jag dock hålla med ofta kommer spännande beteenden fram hos fisken om den får bra betingelser.
Jag ser mest att anledningen till att inte har för många fiskar är:
[LIST]
[*]Hög beslatning på akvariet, dvs stor risk för att få ett smutsigt akvarium (nitrit mm.)
[*]Fiskarna får trängas och blir stressade vilken kan öka risken för att de blir sjuka
[*]Du begränsar fiskarnas beteende till att stirrigt simma omkring i akvariet vilket blir tråkigt att se på på sikt samt är
väldigt tråkigt för fisken.
[/LIST]I en butik så har de ofta kontinuerliga vattenbyten, fiskar kommer och går, de dör i alla de butiker som jag varit i. De finns inte där för att leva sitt liv utan det är en business som måste vara lönsam och fisken får lida i viss mån till förmån för detta. Dock tror jag inte att det går någon större nöd på dem. Jämför med hur vår matfisk behandlas vid fångst. Organ sprängs vid upptagande pga av tryckförändringar, självdör pga syrebrist, slängs tillbaka halvdöende pga uppnådd kvot,... Svårt att jämföra självklart och inget att sikta på ens som minimum nivå [xx(].