varför skiter katten i hörnet?

#1 - 2 oktober 2006 13:44
Min katt har alltid vart så himla duktig att gå på lådan. Men för någon vecka sedan så bajsade hon i hörnet bortanför lådan. Iom detta så spydde hon måndag och torsdag under den veckan. Sen efter det så har hon bajsat nästan varje dag där! det har väl försegott i en vecka.. vet inte alls vad det beror på. För det började även före akvariumet försvann. Men att hon då bajsade utanför kan ha haft o göra med att hon tyckte lådan var för smutsig. Så det hade jag förståelse för. Men hon har även skitit utan anledning och då i det där hörnet. Sen nu efter akvariumet försvann som stått i samma rum så har hon ju bajsat varje dag! Har skurat upp efter varje gång men jag antar dom endå känner lukten? ska jag torka med ättika på golvet? Eller vad ska jag göra? och varför gör hon såhär??
#2 - 2 oktober 2006 14:36
Prova att ställa en skål med mat i hörnet. Katter bajsar aldrig vid samma plats som de äter (för det mesta!). Hon protesterar förmodligen mot någonting, om det helt enkelt inte rör sig om en ful ovana. Kanske saknar akvariet, eller är upprörd att något ser "fel" ut?
#3 - 4 oktober 2006 14:00
och så hände det igen... igår kväll sket hon utanför lådan igen! Hade ställt dammsugaren ivägen för det där hörnet men då blev det brevid istället. Sen så vaknade jag en timma innan jag egentligen skulle gått upp av ett hulkande. Då spydde hon igen... och innan jag skulle åka så upptäckte jag att hon skitit utanför lådan igen, fast utanför toalettdörren. Vad är det för fel på henne?! Nu börjar jag bli riktigt förbannad på henne faktiskt... hon har skött sig SÅ bra hela tiden men sen akvariumet försvann typ så spåra hon ur helt. Antingen är det att det är borta som hon beter sig såhär, eller så är det något annat. Men spyandet har ju inte med saken att göra egentligen. Men hur hon kan ha det fattar jag inte heller. Hon har inte gjort något speciellt! Sen så var det fem dagar sedan hon spydde senast. Är hon sjuk så borde det ju inte vara något uppehåll. Sen verkar hon frisk o pigg o allt =\
#4 - 4 oktober 2006 16:19
Vad spyr hon upp? Hår? Gräs? Mat? Hon verkar ju bajsa normalt så att hon spyr kanske beror på att hon är stressad? Mina katter spyr ibland för att de saknar gräs, och ibland för att de ätit för mycket av det. Är hon innekatt eller utekatt?
Är hon långhårig kan det bero på hårbollar, det börjar bli vinter nu och mina katter har fått mer päls på sig allihop. Så det är bara att borsta lite extra.
Tar du henne på bar gärning med att bajsa så sätt henne i lådan så fort hon är klar. Kan hända att hon behöver en påminnelse om varför den står där. Och som sagt, prova att ställa dit lite mat. Det brukar fungera. Risken finns att hon bajsar någon annanstans istället men då är det bara att ställa lite mat där också.
#5 - 4 oktober 2006 16:26
hon spyr upp mat. Man ser lite rester av pillret så jag kan inte se att hon ätit något omlämligt. Kanske är bara att hon fått i sig för mycket? kanske borde börja ge henne mat lite då och då istället för att det ska ligga mat där hela tiden? men det har ju fungerat under tre månader, förstår inte varför det ska bli såhär nu. Hon är en innekatt.

Brukar ibland sätta henne i lådan när jag ser hon bajsat, somsagt när man tar henne på bar gärning. Hon bajsade alldeles nyss igen, fast i ett annat rum igen. Sen spydde hon förut här ikväll. Det är liksom varje dag nu.....
Ska börja med att inte ge henne så mycket mat och se vad som händer då.
#6 - 5 oktober 2006 10:54
Är hon avmaskad? Mask kan ju göra att de "mår illa" och kräks? Kan behövas även om det är en innekatt.
#7 - 5 oktober 2006 11:05
Om hon inte har kräks så där förrut, så tycker jag du ska gå till veterinären med henne. Om hon inte mår bra fysiskt kan det mycket väl vara orsaken att hon bajsar utanför toalådan. Hon kanske försöker visa att nånting inte är som det ska.
#8 - 5 oktober 2006 16:25
Är hon lös i magen? Är hon långhårig? Skulle tro att hon har mask eller så har hon hårbollar som hon vill få bort. Tycker inte att du ska bli arg på henne när hon mår dåligt. Du kan säkert få råd av en veterinär. Hoppas hon piggnar på sej.
#9 - 8 oktober 2006 08:22
kanske borde pröva att avmaska henne då. det skadar ju inte! har endå haft henne ute några gånger i sommar men tänkte att det var så lite så hon inte skulle hunnit få något av det... men avföringen är inte lös. och hon är långhårig. men hon äter royal canin och då ska ju håret dom får i sig komma med avföringen istället. hon har inte spytt nu sedan i torsdags tror jag det var. och jag har börjat potionera upp mat några gånger om dagen istället för att ha mat där jämt. ska se om det berodde på att hon vräkte i sig för mkt..
bajsa utanför lådan gör hon istortsett varje dag. nu hittar man dom även utanför hennes rum, hon har bajsat utanför toalettdörren någon gång också..
men jag har ju spekulerat i att det kunde bero på att akvariumet är borta. att hon är orolig för det. för det porlade och tog stor plats. så hon kanske visar att hon protesterar lite över det?
#10 - 8 oktober 2006 09:00
En av min katter spydde nästan varje dag pga hetsätning. Så det är nog en bra idé att ta bort maten ett tag, när jag gjorde det slutade det helt.
#11 - 8 oktober 2006 09:29
Va skönt att hon inte har kräkts på några dagar! Hoppas det håller i sej. Angående bajsproblemet, så kan det tyvärr räcka med att du inte städar lådan . Då kan hon få som ovana att bajsa utanför. Katter är otroligt renliga djur. Men visst kan det vara en protest mot att nåt är fel. Hoppas det räcker med att portionera maten. En innekatt har ju inte så mycket att göra på dagarna, och då kan de ju sysselsätta sej med att äta om maten står framme. Kanske hon kan få gå ut i koppel. Hoppas allt blir bra snart.
#12 - 12 oktober 2006 18:48
Jo nu har hon somsagt ej spytt på en vecka typ.. jag portionerar tre gånger dagligen och då väldigt lite.. så jag antar det berodde på hetsätning här också! konstigt det blir så.. har ju hört katter ska kunna ha mat i skålen hela tiden. men de kanske var lite att hon kände sig uttråkad osv.. sen får jag försöka städa lådan varje dag så kanske den duger åt henne. det är som att hon bara gör utanför lådan en gång om dagen. sen kissar hon o bajsar ibland i lådan.. gör ingen annorlunda än förut liksom. rengör ju lådan då jag ser det behövs o jag låtar det inte bli jättefullt heller. de är vissa ggr då man glömt o då förstår ja henne att hon gjort utanför låda. då har jag inte blivit arg alls. men just nu är det så underligt...
#13 - 12 oktober 2006 20:26
Har du hört talas om Feliway?
#14 - 12 oktober 2006 20:42
ne vad är det?
#15 - 12 oktober 2006 21:21
Kattferomoner på burk ;) När katten av någon anledning känner sig missnöjd eller orolig kan feromoner hjälpa den att känna sig lugnare och mer harmonisk.

Det säljs på vissa djurkliniker och det är en dosa som man stoppar i ett eluttag. Då frigörs feromonerna långsamt i luften. Varje refill räcker till ca 1 månad.
#16 - 13 oktober 2006 11:08
Jag har funderat på att köpa detta då det är lite spänt mellan katterna ibland. Ungefär hur mycket kostar det?
#17 - 13 oktober 2006 13:16
Hmm jag vet inte riktigt. Det är min kompis som brukar köpa det till en va sina katter. Men runt hundranånting kanske. Första gången är dyrare, sen är det bara refillgrejen man måste köpa.
#18 - 13 oktober 2006 17:02
ok.. kanske skulle vara något det. jag misstänker att lille kissen känner av stress o diverse oroligheter här hemma för när man är stressad och springer fram o tillbaka osv. så blir hon själv lite crazy. och som idag.. trodde ja tappat plånboken o sprang hit o dit o letade o blev arg. samtidigt stog hon och åt lite i skålen av de vi hällt upp till henne. så strax efter det går hon och spyr. hon hade väl hetsätit då eller nåt och det pga att vi var stressade kanske. kan det vara så? för hon har ju inte spytt på över en vecka. men jag tycker hon var ju inte sån här förr. har hon helt plötsligt blivit känslig eller vad är det frågan om?
#19 - 13 oktober 2006 18:05
Min katt är likadan. Hon har alltid varit lite orolig av sig och inte tagit några risker, men har inte stessätit förrän nu. Kan bero på de andra katterna. Varje gång de "bråkade" med henne gick hon och åt, kanske mest för att de lät henne vara ifred vid skålen.
Jag ska ringa veterinären och fråga mer om medlet, det skulle nog behövas här.
#20 - 14 oktober 2006 18:51
Min första omgång Feliway kostade 370 kr och sen kostade refillen 170 kr... var refill varar ca 6 veckor.
Läs mer här: http://www.feliway.se
#21 - 14 oktober 2006 19:06
Tackar! Refillen låter dyr, men det är säkert värt det.
#22 - 19 oktober 2006 20:08
förstår inte vad det är med katten... hon verkar bajsa i lådan, för efter ett dygn eller två så ligger det ju lite i lådan. men hon kan lik förbannat skita utanför när hon känner för det. igår tog jag och skurade upp golvet kring lådan och gnuggade bort diverse fläckar sen hon bajsat. medan jag står på knä o gnuggar så går hon till lådan o bajsar där... oj tänkte jag, nu ville hon visa att hon tyckte om en rengjord låda o att hon bättrat sig. men så imorse låg det en korv på golvet utanför lådan igen... kan någon förklara detta?? =S
#23 - 19 oktober 2006 21:06
det har inte hänt något speciellt där hemma då???
Någon förändring!!???
typ nya folk i familjen.. ny sand (kanske parfymerad)...
Många katter skiter utanför eller på mindre populära ställen i ren protest....
finns fyspray du kan spraya där om du vill och prova lägg lite kattmynta i lådan..
man brukar inte behöva avmaska en katt om maninte ser att det e mask i avföringen.. och av mask brukar de inte gå på lådan utanför....
// Miguel (jobbar på zoobutik)
#24 - 19 oktober 2006 21:40
Belönade du henne när hon bajsade i lådan?
#25 - 20 oktober 2006 15:16
det är nog akvaiumet isåfall som är förändringen. hon hade lådan precis vid det stora 160L akvariumet och den brukade ju porla också.. jag har antagit att det var den men jag kan inte mkt göra. vad jag märkt också är att hon bajsat i hörn och vid väggen. sen nu när den stora tv-lådan står i hennes rum så skiter hon intill den. hon kanske saknar att ha något högt vägg-aktigt som är vid lådan? hon var väl trygg med det...

ska testa fy-srpay o kattmyntan kanske då!

ne jag har inte gett henne nå godis eller så när hon bajsat i lådan. men jag kanske har pratat till henne med snäll röst o klappat henne. blir ju glad när hon bajsar i lådan då jag tror hon fattat vinken så då blir ju reaktionerna mot henne glatt :)
#26 - 20 oktober 2006 15:52
trollet85 skrev:
ne jag har inte gett henne nå godis eller så när hon bajsat i lådan. men jag kanske har pratat till henne med snäll röst o klappat henne. blir ju glad när hon bajsar i lådan då jag tror hon fattat vinken så då blir ju reaktionerna mot henne glatt :)

Att visa att du är glad när hon bajsat i lådan och klappa henne och så ÄR belöning :)

Har du ringt veterinären? Jag kan säga att fy-spray har samma effekt på människor som på katter. Det stinker alltså, så jag vet faktiskt inte om det är så praktiskt att använda den inomhus... Dessutom kommer hela lägenheten/huset att lukta vilket antagligen kommer att innebära ännu mer stress för henne.
#27 - 21 oktober 2006 10:01
ok.. men om man stryker på sån där fy-spray där hon bajsat så hon håller sig borta just därifrån? så man liksom gnider bort lukten tänkte jag. för hon känner ju lukten endå även fast jag skurar bort det väl?

men jag kanske kan börja med att köpa katt-mynta på sprayflaska och dutta lite i lådan så hon gillar den mer? för hon kanske har något emot den. men hon går ju endå på lådan. de är typ en skit om dagen som är hennes motto. sen resten går hon på lådan för... fattar inget :s
#28 - 21 oktober 2006 13:30
köpt ättika nu iaf som jag ska ta bort luktspåren med. har hört den ska rengöra så pass att katten inte känner lukten längre heller. för då kanske hon slutar skita också.. hon tror väl annars golvet tillhör lådan :D
#29 - 31 oktober 2006 13:18
ättika hjälpte inte ett skit kan jag då säga.. vet ej om ni hört att ättika ska vara bra också? katten skyr väl det. men det hindrade inte min katt från att fortsätta gå utanför lådan... men så köpte jag wash and get off 500ml för 122kr. kan starkt rekomendera det medlet! det är värt varenda krona. Hon har inte gått utanför lådan nu sedan jag strök det där på golvet. Det var verkligen skillnad direkt.. gud så skönt att slippa torka upp från golvet :)
#30 - 31 oktober 2006 13:48
Schysst :) Var har du köpt det?
#31 - 31 oktober 2006 14:40
nu händer samma sak här... flickvännens katt som inte bajsat utanför lådan på flera månader har nu regelbundet börjat skita utanför lådan under natten.

Lådan ligger i badrummet, och hon skiter bara utanför i badrummet, och bara på den vita mattan... När vi har hängt den vita mattan på tork har hon inte skitit utanför.

En dag låg den vita mattan långt ifrån sin plats i badrummet, men likförbaskat så sket hon på den.

skall testa nu med at ta bort den vita mattan ett tag och se vad som händer
#32 - 31 oktober 2006 19:22
Mattan kanske luktar lite konstigt??

Apropå katter som slutar med sina behov på låda:
Oftast handlar det om protester.. konstiga förändringar som inte känns bra för katten.
Eller helt enkelt om för smutsiga kattlådor! Vi skaffade en kisse här i somras och han var jätteduktig o gick på lådan o så. Sen helt plötsligt slutade han med det o tyckte att det var mkt bättre att kissa i sängen (på sambons sida). Vet inte hur många ggr jag tvättade överkast o lakan o diverse mattor..
Det var endast kisseriet som var träligt med, nr 2 var på lådan.
Den andra katten går alltid på lådan o är mkt noga med att städa undan efter sej.
Hur som helst, började göra rent lådan efter varje gång nån varit där, o det hjälpte. Lille killen var helt enkelt känslig när det gällde renlighet..
minskade successivt på rengöringen och gör det nu 2ggr varje dag o det funkar kalas!

Måste påminna om att hela lådan ska tvättas ur nån gång i månaden oxå.. inte bara sanden som ska hållas ren, utan själva lådan oxå.. sitter mkt dofter i plasten som de kan reagera på oxå...
#33 - 2 november 2006 16:35
whizzer, jo ibland så har det vart för att lådan vart för full. Så då har jag inte ens klandrat henne utan få har de vart mitt fel. Iom medlet som jag använde nu så var jag noga med o rensa bort ofta. Verkar som de hjälpte. Jobbigt bara o måsta hålla efter dem så ofta! Men i början var hon inte sån... nu måste jag ta bort bara de ligger två korvar där i och kissat två-tre gånger kanske! Hon har blivit petigare tror jag :P Jo jag brukar rensa ut lådan en gång i månanden. Då klorar jag den o sköljer ordentligt o sen i med helt ny sand.. :)

kanotisten, testa o köp det jag nämnde i förgående inlägg! Min katt slutade helt med att bajsa utanför. Det var som att minnet på den hade raderats! Men nu när ja kom hem från arbetet idag så hade katten skitit utanför igen men jag tror de är för att killen min reste bort idag o hon kände nog de på sig. för han har gått hemma nu i flera veckor o idag var de ingen hemma med henne... snacka om känsliga typer :P

batski, det finns i djuraffären! Jag köpte mitt på granngården. Men vilken djuraffär somhelst ska ha den =) flaskan står tillsamans med fy sprayen o kattmynte sprayen o de...
#34 - 2 november 2006 16:47
trollet85 skrev:
batski, det finns i djuraffären! Jag köpte mitt på granngården. Men vilken djuraffär somhelst ska ha den =) flaskan står tillsamans med fy sprayen o kattmynte sprayen o de...

Tack!

Jag vet inte men jag tror inte du ska klorera toalådan. Det finns nånting i klorin som luktar som kattpiss. Hon kanske tror att nån annan katt har varit i lådan?
#35 - 3 november 2006 16:52
oj då =\ är ju inge bra om det är så! men på klorin flaskan så är det en bild på en kattlåda så jag antar den är ok kanske?
#36 - 9 november 2006 07:53
De som tillverkar klorin vet kappast nånting om katter. Allt de vet är att klorin desinficerar, men inte hur katter reagerar på lukten. Annars hade de inte haft en bild på en katt-toalåda på flaskan ;)
#37 - 9 november 2006 10:07
trollet85 skrev:
och så hände det igen... igår kväll sket hon utanför lådan igen! Hade ställt dammsugaren ivägen för det där hörnet men då blev det brevid istället. Sen så vaknade jag en timma innan jag egentligen skulle gått upp av ett hulkande. Då spydde hon igen... och innan jag skulle åka så upptäckte jag att hon skitit utanför lådan igen, fast utanför toalettdörren. Vad är det för fel på henne?! Nu börjar jag bli riktigt förbannad på henne faktiskt... hon har skött sig SÅ bra hela tiden men sen akvariumet försvann typ så spåra hon ur helt. Antingen är det att det är borta som hon beter sig såhär, eller så är det något annat. Men spyandet har ju inte med saken att göra egentligen. Men hur hon kan ha det fattar jag inte heller. Hon har inte gjort något speciellt! Sen så var det fem dagar sedan hon spydde senast. Är hon sjuk så borde det ju inte vara något uppehåll. Sen verkar hon frisk o pigg o allt =\

Hur kan Du bli förbannad på din katt när det är tydligt att katten är sjuk.
Katter börjar inte bajsa på andra ställen utan anledning...om det har skött sig exemplariskt innan.
Hon kan ha mask eller svalt något som gör att magen inte är som den ska. Vår katt hade ätit en öronpropp som satte sig på tvären,
så vår katt kunde inte äta eller spy. Totalt stopp alltså.
Man får helt enkelt gå till vetrinären och göra en röntgen.
Om katten är uttorkad kan man se på att när man drar i nackskinnet så går det inte tillbaka lika snabbt.

Hoppas den är bra nu:)
Mvh acinna
#38 - 10 november 2006 18:24
om du läser vad jag skrivit tidigare i tråden här så har jag skrivit anledningen som högst troligt gör så hon går utanför lådan. sen sa jag även att hon hade slutat gå utanför lådan när jag använde ett medel. men så resten en person från hemmet iväg och då började hon genast gå utanför lådan igen. nu när den personen är hemma så har det lugnat ner sig igen.. men det är i protest som hon gör så och antagligen för att hon blivit för kräsen med renligheten i lådan. så att det är "tydligt att hon är sjuk" tror jag knappast på. äter o dricker gör hon friskt också satt det har jag allt hållit koll på.. hon är pigg o precis som vanligt. sen att jag blir förbannad är väl inte så konstigt, inte kul o skura o plocka upp bajs ständigt. men jag har aldrig skrikigt åt henne eller nåt. men tror inte att någon ler o blir glad när dom hittar något utanför lådan!

Jag hoppas bara på att hennes osäkra period går över snart, men försöker hålla efter i lådan så hon ska känna det är fräscht. och hoppas på att hennes protester slutar snart. börjar bli tröttsamt med överraskningar lite då o då... ^^
#39 - 12 november 2006 08:10
undrar bara, om man nu inte ska använda klor o rengöra med. vad ska man då använda? bara tvål o vatten rengör ju inte så bra väl?
#40 - 12 november 2006 12:21
Såpa kanske? Jag använder aldrig klor och det gjorde jag inte heller när jag bodde med katter.
#41 - 15 november 2006 07:16
För att dela med sig av en erfarenhet... även om det kankse inte är så i ditt fall...

När vår ena katt hade en infektion i magen eller snarare tarmarna så gick han o satte sig på brunnen i duschen istället för att gå på lådan... efter en genomgång av foder och behandling av magen med medecin så upphörde det direkt, tydligen kan katter välja ett annat ställe att gå på toa på om de associerar lådan med att det gör ont att gå på toa, vilket den stackarn då hade eftersom han blev lite lös i magen... det luktade inte tårta heller om man säger så!

Citron brukar vara bra att svätta lite med om det är något ställe man vill att de ska undervika med sånt här, men har katten problem så blir det bara ett nytt ställe... Citron bleker med så man tänker på att inte ha det på något känsligt..
#42 - 15 november 2006 19:24
känns som det kan vara vad somhelst.. men de är ju inte bara utanför lådan hon går heller. så ja vet inte vad man ska tro riktigt.
#43 - 27 november 2006 18:19
Jag blir upprörd när jag läser att ni drogar era katter med Feliway. Umgås och lek med era katter istället är det en hona kanske hon löper då bajsar dom på konstiga ställen.eller så är hon ensam för lång tid på dagarna och är depremerad.
#44 - 27 november 2006 20:11
Jag blir upprörd när jag läser att ni drogar era katter med Feliway. Umgås och lek med era katter istället är det en hona kanske hon löper då bajsar dom på konstiga ställen.eller så är hon ensam för lång tid på dagarna och är depremerad.

Feliway är ingen drog, utan feromoner som finns naturligt i kroppen. Även om man umgås med sina katter kan katter av någon psykosomatisk orsak må psykiskt dåligt, precis som vi människor. Och då kan feromoner hjälpa dem känna sig mer harmoniska.
#45 - 27 november 2006 20:21
jo ensam om dagarna är hon då man jobbar, men är upp i henne mestadels hela tiden när man är hemma så. men man märker ju att hon inte vill man ska åka på morron.. men men :\

Annons