Varför ställer du inte upp i fototävlingen ?

#1 - 20 januari 2006 16:31
Det finns nu 539 goldmedlemmar som alla har möjligheten att ställa upp i fototävlingarna som hålls varje månad där det utdelas fina priser och framför allt stora ära till vinnaren. Det brukar vara mindre än 20 goldmedlemmar som ställer upp i tävlingen och av dessa är det 12 som väljs ut, det är alltså 3-4% av medlemmarna som ställer upp och 96-97% som inte ställer upp.

Jag ställer frågan för att det har varit lite diskussioner kring anledningen att det är så få deltagare i fototävlingstråden, men jag misstänker att de flesta av ni som inte ställer upp inte läser den tråden.

Så du som tillhör de 96-97% som inte ställer upp, varför ställer du inte upp i fototävlingen ?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 20 januari 2006 16:35
Så du som tillhör de 96-97% som inte ställer upp, varför ställer du inte upp i fototävlingen

Kompletterar med frågan - vad skulle få dig att ställa upp?
#3 - 20 januari 2006 16:39
Jag tycker inte att jag kan ta tillräckligt bra kort. har bara en vanlig medelbra digitalkamera och tänker inte lägga en massa tusenlappar och lära mig hur en bra kamera funkar bara för att va med i fototävlingarna.

Jag skulle ställa upp om jag fick en lyckträff med nuvarande kamera (tar bilder ibland) eller om någon jag bor med skulle skaffa en häftig kamera =P
#4 - 20 januari 2006 16:44
Jag har tänkt försöka när jag köpt en kamera som klarar av de hela...
Mina bilder som jag har nu är tagna med en dålig digitalkamera som fungerar en gång av tio.
#5 - 20 januari 2006 16:57
[quote=Kjell Fohrman]Kompletterar med frågan - vad skulle få dig att ställa upp?[/quote]
En hyfsad kamera samt en portion talang!! :D
#6 - 20 januari 2006 17:02
har ingen kamera alls ja. kanske har kvar min gamla kamera (inte digital) så de e inte så stor vits. men ja tittar och beundrar er som får till alla superfina bilder som lägger ut dom här på zoopet.
#7 - 20 januari 2006 17:49
Jag har ställt upp - och skall minsan komma tillbaka när jag slickat mina sår... Blev lite grinig när inte ens den bild som jag var riktigt nöjd med (och som hade skärpan på fisken för en gångs skull *S*) blev bortvald medan en snarlik gick till final... [}:)] Det är lätt att tappa sugen då och man blir lite överkritisk mot bilderna man får till ett tag fram över. MEN jag kommer tillbaka, skall parkera med kameran framför karen när jag bara kommer så långt som att göra rent rutorna....[:P]
#8 - 20 januari 2006 18:17
Är helt enkelt för lat och omotiverad för att lära mig fota med digitalkamera trots att min fru äger en.För övrigt var jag ingen hängiven fotograf innan den digitala tekniken kom heller.Tar inte ens foto när jag är utomlands eller på andra minnesvärda platser eller situationer man kanske borde föreviga.Men det är förbaskat roligt att titta på alla fina foton som finns här.
#9 - 20 januari 2006 18:34
Av de 539 medlemmarna har 1 skickat in bidrag till artikeltävlingen, varför ställer inte fler upp där? Det kanske är en diskussion för en egen tråd men jag tycker att det är en minst lika viktig fråga. Visst är det roligt att se fina bilder, men jag tycker att det är ännu roligare att kunna läsa om andra akvaristers akvarier och fiskar coh deras erfarenheter.
En orsak tror jag är att artiklarna har en allt för undanskymd roll här på zoopet. Om man mot förmodan skulle hitta den lilla länken till artiklarna i menyn :eek: så ställs man inför ett nytt menysystem där man ska hitta till rätt avdelning. Hade artiklarna fått en mer central plats kanske intresset att bidra också hade ökat?
#10 - 20 januari 2006 18:44
För egen del gäller det fixeringen vid storleken (som nästan alltid...).
Dvs här på själva bilden ifråga.
Aningen mindre bilder kommer ju inte ifråga.
I vare sej tävligen eller till artbeskrivningarna.

Då jag själv nöjer mej med mindre bilder så väljer jag att avstå.
Men om man skulle lägga ner mer pengar på ett minneskort???
Men det skulle ju i så fall bara vara för att delta i denna fototävling...
I och för sej kan min lilla kamera även ta stora bilder det är bara det att minnet inte räcker till för att rassla iväg på allvar...
Eller om man köper sej en riktig fräsarkamera.
Då kanske möjligen osv
#11 - 20 januari 2006 18:45
Att jag inte tar några bilder beror nog mest på att intresset inte finns..
Sen när det krävs värstingkameror för att ha en chans byggs inte intresset på!
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 20 januari 2006 18:47
Av de 539 medlemmarna har 1 skickat in bidrag till artikeltävlingen, varför ställer inte fler upp där? Det kanske är en diskussion för en egen tråd men jag tycker att det är en minst lika viktig fråga

Håller helt med. Fler artiklar vore verkligen kul.
Jag tror dock att det för många är ett betydligt större steg att delta i artikeltävlingen - att skicka in ett foto vågar kanske en del - men att både skicka in foton + en artikel då blir det för mycket för de allra flesta.
det är väl lite samma med videotävlingen den har ju också floppat rejält trots att den är precis lika mycket exponerad som fototävlingen.

Sedan tycker jag definitivt inte att man skall se Zoopets fototävling som en flopp - tvärtom den är en formidabel succé. Den gensomsnittliga nivån på fotona tycker jag är en bra bit högre än i andra akvaristiska nordiska fototävlingar och det är faktiskt också relativt många som röstar. Men visst den kan bli bättre som Erland tar upp genom att fler röstar.
Vad vi sedan kan göra för att få fart på artikeltävlingen borde vi sedan kanske diskutera i en annan tråd.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 20 januari 2006 19:02
Sen när det krävs värstingkameror för att ha en chans byggs inte intresset på

LÅt oss en gång för alla slå fast - det är en myt att det är så. Vinnaren i årets foto 2005 tog sitt foto med en normal digitalkamera (ingen systemkamera).
Vinnaren i Zoopets förra fototävling (den vi hade ihop med NCS) tog sitt foto med en digatal (icke system)-kamera.
Vinnaren i Back to Natures fototävling var samme person som vann ovanstående tävling (dvs återigen en icke systemdigitalkamera).
Vinnaren i NCS fototävling för året (den andra stora akvaristiska fototävlingen i Sverige) togs om jag inte är felunderättad också med en högst ordinär digitalkamera.

Så sluta med det där tramset om att det krävs värstingkameror. Vad som FRÄMST krävs är en duktig och intresserad fotograf - så skyll inte ifrån dig på kameran. Det är dig det hänger på.
#14 - 20 januari 2006 19:09
[quote=Kjell Fohrman]Vinnaren i NCS fototävling för året (den andra stora akvaristiska fototävlingen i Sverige) togs om jag inte är felunderättad också med en högst ordinär digitalkamera. [/quote]
Den är tagen med en kompaktkamera på 4mp - en Olympus 770Z
#15 - 20 januari 2006 19:18
Jag har ingen kamera, ej heller kompetens ! [:o]
#16 - 20 januari 2006 19:27
Jag har fått med några foton tävlingen ett par gånger i början och hamnade då inte i topplacering....vilket inte gör mig nåt alls. Va bara kul att få vara med.

Anledningen till att jag inte nu har skickat in något bidrag beror på följande:

- Stämmer teorin om afrikanska ciklider (om den teorin fortfarande gäller) så är det tämligen kört för min del ;) Har tre kar med dessa fiskar i.

- Har inte haft tid eller lust till att ligga framför karet och vänta på att fiskarna ska samarbeta. De vill inte riktigt göra som jag säger åt dom trots mutor i form av god mat.

- Kan inte annat än konstatera att jag inte är nån fotograf, inte ens på hobbynivå, när jag ser de foton som de senaste gångerna varit med. Är definitivt inte i deras klass.

Jag vet att det inte beror på kameran i sig men jag måste förmodligen bli kompis med den jag har innan jag få bilder som skulle kunna användas till tävlingen. Jag skulle kunna tro att det är ganska få tävlande fotografer som skickar in foton tack vare att de foton som varit med de senaste gånger har hållit otrolig hög klass.

Som Kjell skriver

Sedan tycker jag definitivt inte att man skall se Zoopets fototävling som en flopp - tvärtom den är en formidabel succé. [COLOR=blue]Den gensomsnittliga nivån på fotona tycker jag är en bra bit högre än i andra akvaristiska nordiska fototävlingar[/COLOR] och det är faktiskt också relativt många som röstar.

Japp, och det är kanske av den anledningen det är så få som "vågar" skicka in. En gissning men det kanske ligger nåt i det.
#17 - 20 januari 2006 19:49
Skickade in en gång, kom näst sist, och det var ändå en av dom bättre bilderna jag kunde hitta av dom jag hade tagit.. (ett par hundra)... så man blir la inte så inspirerad...
DOCK har jag ett projekt på G, och ev. kan man skriva en artikel på detta.. men när man skall få tummen ur, det vet jag inte :/...

och om man inte placerar sig på en tävling får man ju nada, om man röstar får man iaf. en lott som man kan vinna på... (som jag oxå gjorde på mina 5 lotter förra året)
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 20 januari 2006 20:00
och om man inte placerar sig på en tävling får man ju nada, om man röstar får man iaf. en lott som man kan vinna på...

Tänkvärt - vi kommer nog att tänka om där - vi får se:rolleyes:
#19 - 20 januari 2006 20:21
[quote=MagicFingers]
och om man inte placerar sig på en tävling får man ju nada, om man röstar får man iaf. en lott som man kan vinna på... (som jag oxå gjorde på mina 5 lotter förra året)[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=royalblue]Exakt!! Kunde inte sagt det bättre själv!! Jag hade bestämt mig för att inte delta alls i år men så nu när jag kollade in hur många bidrag som var inskickade så såg jag att det bara var 12 - å så enkelt skall det väl inte vara???:eek: Nä, lika bra att skicka ett bidrag så månadsfinalisterna åtminstone kan känna sig svettiga en liiiiiiiiiiiten stund ;). Fast jag vet att det inte är en tia och absolut ingen vinnare och att jag inte kommer kunna vara med i den andra tävlingen där man får poäng om man röstar. Fasiken oxå, nu har jag ju pajjat mina chanser att komma bra till där [:(] ...[/COLOR][/FONT]
Å sen upptäckte jag att tidsfristen var framflyttad en dag..... BAH!!!!
#20 - 20 januari 2006 21:00
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=royalblue]Exakt!! Kunde inte sagt det bättre själv!! Jag hade bestämt mig för att inte delta alls i år men så nu när jag kollade in hur många bidrag som var inskickade så såg jag att det bara var 12 - å så enkelt skall det väl inte vara???:eek: Nä, lika bra att skicka ett bidrag så månadsfinalisterna åtminstone kan känna sig svettiga en liiiiiiiiiiiten stund ;). Fast jag vet att det inte är en tia och absolut ingen vinnare och att jag inte kommer kunna vara med i den andra tävlingen där man får poäng om man röstar. Fasiken oxå, nu har jag ju pajjat mina chanser att komma bra till där [:(] ...[/COLOR][/FONT]
Å sen upptäckte jag att tidsfristen var framflyttad en dag..... BAH!!!![/QUOTE]

ta det lugnt, jag missade ju TOTALT att rösta i förra fototävlingen, så en lott mindre till mig :/.. fast.. det räcker ju med 5 till mig *ler*.
#21 - 20 januari 2006 21:17
[quote=MagicFingers]ta det lugnt, jag missade ju TOTALT att rösta i förra fototävlingen, så en lott mindre till mig :/.. fast.. det räcker ju med 5 till mig *ler*.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=seagreen]Förväntar mig faktiskt att få låna boken när du tummat färdigt!! [^] [:P][/COLOR][/FONT]
#22 - 20 januari 2006 21:52
För min del så har ett foto varigt med en gång och jag blev röstad till 12 plats alltså sista plats , men jag är så nöjd att ha varigt med en gång.Jag har en usel digetalkamera på 3 megaplix.Anledningen att jag skickade in ett foto nu til Feb var att jag blev sporrad av min röst vinst som gav mig en väldigt snygg bok nämligen "Drömciklider".
#23 - 20 januari 2006 23:22
[quote=erland]varför ställer du inte upp i fototävlingen ?[/quote]

den enda digitalkameran jag kan få tag på är på 0,3mp och det är åt h*****e för lågt för att ens få en vettig helheltsbild på ett akvarie oavsett storlek.
#24 - 21 januari 2006 08:41
[QUOTE=MagicFingers]och om man inte placerar sig på en tävling får man ju nada, om man röstar får man iaf. en lott som man kan vinna på... (som jag oxå gjorde på mina 5 lotter förra året)[/QUOTE][QUOTE=Kjell Fohrman]Tänkvärt - vi kommer nog att tänka om där - vi får se:rolleyes:[/QUOTE]
Det är nog en alltför smal balansgång mellan att få folk att skicka in bilder och att rösta på fotografierna. Kanske dags att sänka röst-kravet till elva bilder så man både kan delta i fototävlingen och få lotter i samtidigt? Personligen ser jag ingen konflikt i det...
#25 - 21 januari 2006 09:50
[quote=petnym]Det är nog en alltför smal balansgång mellan att få folk att skicka in bilder och att rösta på fotografierna. Kanske dags att sänka röst-kravet till elva bilder så man både kan delta i fototävlingen och få lotter i samtidigt? Personligen ser jag ingen konflikt i det...[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Instämmer återigen![/COLOR][/FONT]
#26 - 21 januari 2006 09:52
[quote=Kjell Fohrman]Kompletterar med frågan - vad skulle få dig att ställa upp?[/quote]

Tycker inte mina bilder platsar helt enkelt.
#27 - 21 januari 2006 11:32
Usel kamera+usel fotograf.
#28 - 21 januari 2006 11:32
Dom bidragen som kommit med de senaste omgångarna är så hög klass på så jag har inte en chans att ens komma med. Har en digitalkamera men har inte någon som helst talang som fotograf. Jag har tom skaffat mig adobe photoshop för att få bilderna bättre, men får inte ett bra stuk ändå.

Varför ska man lägga in en bild som antingen inte kommer med eller som kommer sist. Nej jag kör med att rösta istället så kanske jag har en chans att vinna ett pris igen på lottdragningen.

Kanske man ska ha två fototävlingar? En för "expertfotograferna" och en för oss andra dödliga. Vinnare av den sistnämnda går automatisk in i Expertgruppens tävlig. Ett litet förslag bara för att motivera de som inte är så mega duktiga fotografer.....
#29 - 21 januari 2006 13:15
Bra förslag marie typ som når vi körde radiostyrt att man klassas upp för varje vinst eller pallplats typ A,B,C och Debutant klasser...
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 21 januari 2006 14:02
Kanske man ska ha två fototävlingar? En för "expertfotograferna" och en för oss andra dödliga. Vinnare av den sistnämnda går automatisk in i Expertgruppens tävlig. Ett litet förslag bara för att motivera de som inte är så mega duktiga fotografer.....

Ett klart tänkvärt förslag - men varje fototävling innebär en himla massa jobb för oss. Det innebär också att det kostar rätt mycket i priser etc. - Ok man kan ju dra ner priserna, men redan nu tycker jag att det är lite för få som röstar och plockar man bort de fina "röstvinsterna" från denna fototävling tror jag att det kommer att bli väldigt få röstande.
Nåväl en tanke bara.

Tänkte för övrigt på en annan sak på Västträffen senast - nämligen att de som var där och brukar placera sig högst i fototävlingen sprang runt som skållade råttor och fotade (en kakafoni av blixtar) fiskar. Man kunde nästan utifrån detta se vilka som ligger i topp och vilka som inte brukar göra det;)

Så dags för en lämplig floskel - träning ger färdighet[:o)]
#31 - 21 januari 2006 16:47
[quote=Kjell Fohrman]Tänkte för övrigt på en annan sak på Västträffen senast - nämligen att de som var där och brukar placera sig högst i fototävlingen sprang runt som skållade råttor och fotade (en kakafoni av blixtar) fiskar. Man kunde nästan utifrån detta se vilka som ligger i topp och vilka som inte brukar göra det;)

Så dags för en lämplig floskel - träning ger färdighet[:o)][/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Å hur pinsamt tror du inte det är att på en sådan träff plocka fram en liten canon ixus i som väger kanske 186 gram och som är vackert pärlemorvit??? VA?!?[:O] :eek: [:-12] [:-82] [:-119] [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Till denna tävlingen skickade jag återigen in ett dåligt kort och retar mig enormt på att jag inte kommer kunna rösta på alla 12 korten och därmed inte få någon lott... Självklart skall man inte kunna rösta på sitt egna kort men man röstar ju ändå på alla andra???[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 21 januari 2006 17:42
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Å hur pinsamt tror du inte det är att på en sådan träff plocka fram en liten canon ixus i som väger kanske 186 gram och som är vackert pärlemorvit??? VA?!?[/COLOR][/FONT]

Ja säkert hade hela Göteborg pratat om det nu:p
Trodde bara att det vi män som bekymrade oss om storleken[:I]. Det är väl en sak att man bara har en liten - värre är väl om man pga litenheten skäms för den och inte vågar använda den - som sagt övning ger färdighet på både det ena och andra området:cool:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Till denna tävlingen skickade jag återigen in ett dåligt kort och retar mig enormt på att jag inte kommer kunna rösta på alla 12 korten och därmed inte få någon lott.[/COLOR][/FONT]

Som jag mer än antydde en bit upp när det hela togs upp så kommer det med all säkerhet att bli nya regler vad gäller detta
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 21 januari 2006 18:52
varför ställer du inte upp i fototävlingen ?

Du har ju inte själv skickat in nåt foto Erland:rolleyes:
#34 - 21 januari 2006 21:53
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Å hur pinsamt tror du inte det är att på en sådan träff plocka fram en liten canon ixus i som väger kanske 186 gram och som är vackert pärlemorvit??? VA?!?[:O] :eek: [:-12] [:-82] [:-119] [/COLOR][/FONT][/quote]

Men om det är den kameran jag tror så kvittrar den så vackert när du fotarså det är därför vi stirrar :D [^]
#35 - 21 januari 2006 22:36
Janne har en liten minikamera från Nikon som visar glada gubbar när allt är ok, och som frågar med text om han verkligen vill spara en oskarp bild :D
#36 - 21 januari 2006 22:42
Ja, nån hjälp måste man ju ha om man skall våga ställa upp i samma tävling som du :)
#37 - 21 januari 2006 22:59
Häftigt! Vilken modell är det? Skulle vilja ha en liten kompakt oxå och vad passar bättre än en som kan visa gubbar? ;)
#38 - 21 januari 2006 23:31
Nikon Coolpix 7600 ;)
#39 - 21 januari 2006 23:49
Tyvärr är det nog så att fototävlingen blivit en "jetset" snurra för dem som har rätt utrustning o behärskar digital doping.
Hur många av medlemmarna har dom förutsättningarna ??????
#40 - 22 januari 2006 00:54
[QUOTE=Kjell Fohrman]Du har ju inte själv skickat in nåt foto Erland:rolleyes:[/QUOTE]
Nej, hade planerat att göra det på kvällen den 21'a i vanlig ordning så jag är säker på att få med bästa fotot i lagret. Tyvärr körde det ihop sig lite och jag "råkade" bli bortbjuden på kvällen och kom inte hem förrän efter midnatt, så jag satsar på att knipa en röstlott denna månad istället. Nästa måndad skall jag se till att få in ett bidrag, tror jag har missat 2 tävlingar hittills, en p.g.a. jag inte kom bland de 12 utvalda och en p.g.a. slarvigheten denna gång.

Hoppas någon ny fotograf som inte brukar vara med kommer med nu denna månad istället när jag inte ställer upp.
#41 - 22 januari 2006 01:05
Om ni vill slippa administrera fler tävlingar med fler priser kanske det kan vara ett alternativ att hitta på någon variant så att fler kan/vill delta. Några tankar och ideer följer nedan:

1. Säg att en viss fotograf inte får ställa upp i två månadstävlingar i rad, alternativt att de 6 bäst placerade inte får ställa upp två månadstävlingar i rad. Detta skulle förmodligen sänka kvaliteten överlag temporärt, men det skulle säkert också göra att fler sporras att försöka delta och tränar upp sig med tiden så att kvaliteten på bidragen sikt höjs.

2. Man kanske skulle kunna dela ut "lotter" tilli rösttävlingen eller något annat tröstpris till de som hamnar på 2-6 plats, detta skulle göra att man inte går lottlös om man inte vinner en månadstävling. Så då låter man inte bli att skicka in bidrag bara för att man är rädd att blir helt utan vinst jämfört med röstlotten man får om man inte ställer upp och istället röstar på alla 12 fotona.

Jag tycker fototävlingen är en stor framgång hittills om man ser till själva bildkvaliteten på bidragen, men det som känns lite trist är att det är ungefär samma personer som kämpar i toppen i alla månadstävlingar. Det är inte heller så stor variation på övriga deltagare. Kunde man få fler att skicka in bidrag tycker jag det vore ett stort lyft.
#42 - 22 januari 2006 08:39
Som sagt...det hjälper att träna.
Det är så himla lätt att skylla på att man är för dålig eller har för dålig utrustning...när man inte ens har försökt att bli bättre.
Men sen är det ju så att är man inte intresserad av att fotografera så är man inte. Då hjälper det inte hur bra utrustning man än köper, man kommer ändå inte att använda den... ;)
Så tror jag att det är för många. De vill kanske ta en bra bild att skicka in till fototävlingen men när bilderna inte blir som de tänkt sig från början så ger de upp.
De har kanske inte ett intresse för att sitta och träna flera timmar åt gången för att bli bättre...
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 22 januari 2006 08:51
Tyvärr är det nog så att fototävlingen blivit en "jetset" snurra för dem som har rätt utrustning o behärskar digital doping.

Hur många av medlemmarna har dom förutsättningarna ??????

Som jag sagt tidigare så har det tyvärr blivit som så att väldigt många skyller på att andra har så bra teknisk utrustning att man inte har en chans när det i själva verket är som så att de själva inte ids träna eller bry sig tillräckligt om fotografering för att få fram ett bra foto.
Som jag skrev i en tidigare tråd så har än så länge samtliga större akvarie fototävlingar (Zoopets bägge finaler, ciklid.se finalen samt BTN finalen) vunnits av fotografer som använt vanliga digitalkameror (dvs ej system) så skyll inte ifrån er.

Föresten Kaj så är det inte så jäkla konstigt att du kan odla så mycket diskus med alla pengar du har lagt på fisk och tekniska tillbehör - då kan väl vilken flane som helst odla diskus. Vi som inte har så gott om pengar har ju inte en chans.
Jag har minsann försökt odla och trots att jag matade åtminstone en gång i månaden och bytte vatten en gång efter ett år så funkade det minnsan inte utan fiskarna bara dog. Men hade man all den tekniken du har hade det varit en baggis[:D] Förbaskat orättvist och meningslöst att försöka - såna som du skulle inte få odla fisk[B)]
#44 - 22 januari 2006 10:20
[QUOTE=erland]Om ni vill slippa administrera fler tävlingar med fler priser kanske det kan vara ett alternativ att hitta på någon variant så att fler kan/vill delta. Några tankar och ideer följer nedan:

1. Säg att en viss fotograf inte får ställa upp i två månadstävlingar i rad, alternativt att de 6 bäst placerade inte får ställa upp två månadstävlingar i rad. Detta skulle förmodligen sänka kvaliteten överlag temporärt, men det skulle säkert också göra att fler sporras att försöka delta och tränar upp sig med tiden så att kvaliteten på bidragen sikt höjs.

2. Man kanske skulle kunna dela ut "lotter" tilli rösttävlingen eller något annat tröstpris till de som hamnar på 2-6 plats, detta skulle göra att man inte går lottlös om man inte vinner en månadstävling. Så då låter man inte bli att skicka in bidrag bara för att man är rädd att blir helt utan vinst jämfört med röstlotten man får om man inte ställer upp och istället röstar på alla 12 fotona.

Jag tycker fototävlingen är en stor framgång hittills om man ser till själva bildkvaliteten på bidragen, men det som känns lite trist är att det är ungefär samma personer som kämpar i toppen i alla månadstävlingar. Det är inte heller så stor variation på övriga deltagare. Kunde man få fler att skicka in bidrag tycker jag det vore ett stort lyft.[/QUOTE]
Ditt förslag 1 tror jag inte leder till att fler utan snarare färre deltagare i fototävlingarna. Vem som vinner skulle i alltför stor utsträckning bero på taktik, vilket antagligen skulle få de bättre fotograferna att tröttna på tävlingen.

Förslag 2 tror jag också på. Dvs att de deltagande fotograferna också får vara med och tävla om röstnings-lotterna och vid årsfinalen även lotta ut en del av priserna bland de som haft bilder med i månadsfinalerna under året.
#45 - 22 januari 2006 10:32
Jag var med i början men kände snabbt att jag inte skulle ha en chans. Sedan har det varit mycket i livet som gjort att jag varken har varit aktiv fotograf eller zoopetare... men det är en annan sak..

Jag tror på Maries idé om olika tävlingsgrupper, där de bästa hamnar på elitlistan...
Bilagor:
#46 - 22 januari 2006 10:53
[quote=Kjell Fohrman]Som jag sagt tidigare så har det tyvärr blivit som så att väldigt många skyller på att andra har så bra teknisk utrustning att man inte har en chans när det i själva verket är som så att de själva inte ids träna eller bry sig tillräckligt om fotografering för att få fram ett bra foto.
Som jag skrev i en tidigare tråd så har än så länge samtliga större akvarie fototävlingar (Zoopets bägge finaler, ciklid.se finalen samt BTN finalen) vunnits av fotografer som använt vanliga digitalkameror (dvs ej system) så skyll inte ifrån er.

Föresten Kaj så är det inte så jäkla konstigt att du kan odla så mycket diskus med alla pengar du har lagt på fisk och tekniska tillbehör - då kan väl vilken flane som helst odla diskus. Vi som inte har så gott om pengar har ju inte en chans.
Jag har minsann försökt odla och trots att jag matade åtminstone en gång i månaden och bytte vatten en gång efter ett år så funkade det minnsan inte utan fiskarna bara dog. Men hade man all den tekniken du har hade det varit en baggis[:D] Förbaskat orättvist och meningslöst att försöka - såna som du skulle inte få odla fisk[B)][/quote]

Vill först säga att jag gillar fototävlingen och tycker det är lika kul varje månad när de nya bilderna presenteras. Men det är över 500 goldisar o hur många deltar? Nu sist 18 st dvs runt 2% Hur många av dessa 18 var debutanter då??? Tror ändå att kvaliteten och ev också terminologin som används kan avskräcka.

Sedan Kjell när det gäller del 2 Tycker jag du har fel. Det lag som har råd o köpa dom bästa spelarna vinner oftast inte ligan. Och om jag skulle använda alla "mina pengar" till att anställa en proffsfotograf för att ta mina bilder så ökar klart mina förutsättningar men det finns ingen garanti för att jag vinner zoopets fototävling.:D :D :D
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 22 januari 2006 11:20
Vill först säga att jag gillar fototävlingen och tycker det är lika kul varje månad när de nya bilderna presenteras. Men det är över 500 goldisar o hur många deltar? Nu sist 18 st dvs runt 2% Hur många av dessa 18 var debutanter då??? Tror ändå att kvaliteten och ev också terminologin som används kan avskräcka.

Säkert är det så att den höga kvalitén kan verka avskräckande på en del men det är ju lite av poängen med en fototävling att få fram så bra foton som möjligt.
Kanske också "terminologin" som du skriver - på samma sätt som en del kan bli rädda av att börja med växtakvarier och fråga här på Zoopet pga den höga nivån hos många här.
Felet som jag ser det är att många har för höga mål - självklart är det så att alla inte vare sig har kunskap eller intresse nog av fiskfotografering för att kunna nå en topplacering. Men då skulle man kanske kunna sätta upp andra mål som att gå till en final, hamna bland topp 10, bland topp 6 - dvs mål som är genomförbara utifrån det fotointresse man har. Alla kan ju trots allt inte bli bäst och så är det ju med mycket.
Självklart trycker jag att 18 är få men trots allt är det ju faktiskt inte mer än ca. 50 som röstar i varje omgång trots att det för detta inte krävs några kunskaper alls och priserna är lika fina. Utifrån detta är ju 18 rätt många deltagare.
Jämför också med NCS 1300 deltagare - där det i deras senaste fototävling skickades in 12 foton........

Vad gäller del 2 så var det avsett som ironi - lägg märke till smileysarna. Tvärtom så menade jag självklart också att det inte är tekniken som är det viktigaste.
#48 - 22 januari 2006 11:26
Det lag som har råd o köpa dom bästa spelarna vinner oftast inte ligan.

Säger bara en sak: [COLOR=Blue]Chelsea FC[/COLOR]
#49 - 22 januari 2006 11:37
Om man bortser från tekniken så finns det ett annat tydligt mönster bland de som brukar placera sig högt i tävlingarna - dom är alla fotointresserade. Många av dom som brukar få topplaceringar är också registrerade användare på sveriges största fotosite. Intresse, övning och förståelse för fotografering är betydligt viktigare faktorer än tekniken.
Om tekniken varit allt, ja då hade jag köpt den häftigaste kameran som fanns och sagt upp mig från jobbet...
En tanke kunde kanske vara att man lät alla inskickade foton vara med i månadstävlingarna och att man lottade ut en mindre vinst till någon av deltagarna. Det skulle uppmuntra deltagandet och tona ner tävlingsmomentet. Ett viktigt skäl att delta i fototävlingar är att få kritik på sina bilder för att kunna utvecklas till att bli en bättre fotograf.
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 22 januari 2006 11:46
Ett viktigt skäl att delta i fototävlingar är att få kritik på sina bilder för att kunna utvecklas till att bli en bättre fotograf.

Instämmer - men det har ibland varit lite dåligt med synpunkter (positiv som negativ) på de foton som varit med i fototävlingen. Det var dock en klar uppryckning i den senaste omgången så vi får hoppas att det håller i sig med kommenterandet.
Själv skulle jag gärna vilja vara med i fototävlingen bara för att få kritik och lära mig hur jag skall fota bättre -tycker att det är orättvist att bara ni andra får chansen. Tänker själv försöka var med i akvaforums (norsk sida) fototävling samt den på ciklid.se under året men tyvärr ges det där nästan inte alls bildkritik (finns inte möjlighet i direkt anlsutning till fotona) så därför är dessa tävlingar inte så utvecklande
#51 - 22 januari 2006 11:54
Om man bortser från tekniken så finns det ett annat tydligt mönster bland de som brukar placera sig högt i tävlingarna - dom är alla fotointresserade. Intresse, övning och förståelse för fotografering är betydligt viktigare faktorer än tekniken.

Du har så rätt...
( Nu säger jag inte att jag är en duktig fiskfotograf )
Jag kan absolut ingenting om fotografering eller kameror och dess teknik...och jag är inte speciellt intresserad heller.
Men jag har fotograferat sedan jag var mycket liten ( med varierande resultat givetvis ) och tycker att det är kul.
Om man fotograferar mycket får man ( förhoppningsvis ) ett helt annat bildseende än de som "bara" tar semesterbilder någon gång ibland...
Detta tror jag att man väldigt ofta har en fallenhet för från början, men jag är också helt säker på att det går att öva upp sitt bildseende.
Sen att inte alla är intresserade av det är ju inte så mycket att göra åt.

Jag tror inte heller på indelning av fototävlingen, men att alla inskickade bilder skulle vara med i månadsfinal tror jag är en bättre idé. ( och även utlottning av något litet "tröstpris" )
Kan tänka mig att fler tycker att det är lönt att skicka in sina bilder då.
#52 - 22 januari 2006 13:30
Visst kan man öva upp sitt bildseende. Mina bilder ser idag helt annorlunda ut jämfört med när jag började fota på allvar, man lär sig en massa hela tiden. Avbildade mest med den enklare kameran jag hade innan men nu kan jag skapa bilder.
Men det man lär sig mest på är att få kritik på bilden för då lär man sig skapa intressantare bilder som upplevs som bättre av betraktaren.
Nu är ju jag en glad amatör men jag försöker lära mig nya saker hela tiden och tycker jag utvecklas hela tiden.
Sen har jag ju märkt att mina bilder med lite annorlunda ljus inte mottas så väl här på forumet men jag ger mig inte. Jag ska nog få er att uppskatta bilder med annorlunda ljusvinklar och med motivet ocentrerat. :)

Förslaget att på nått vis belöna de som kommer 2-6 eller så låter ju bra annars, även att man kanske ska öka antalet foton i tävlingen. Tror det vore kul för många att få lite tips och idéer. Kanske kan sporra fler att skicka in sina bilder. Det går ju att ta bra bilder med enklare kameror men man kanske inte får till en tekniskt perfekt bild men man kan iaf förmedla en kul situation eller liknande. Såna bilder tycker iaf jag är intressanta.
#53 - 22 januari 2006 15:44
Varfor inte skapa en tråd i foto o film der man kan lägga upp sina alster ,
och komenterar varandras bilder
mvh janne
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 22 januari 2006 15:55
[quote=janne dansk]Varfor inte skapa en tråd i foto o film der man kan lägga upp sina alster ,
och komenterar varandras bilder
mvh janne[/quote]
Bra idé
#55 - 22 januari 2006 20:42
Jag ställde upp för första gången i den här tävlingen som kommer nu, får se om jag kommer med..

Nu på vintern blir det mer fiskfoton än vanligt, men på sommaren tycker jag faktist att det finns roligare saker att fota.
#56 - 22 januari 2006 20:46
Marcus du får berätta vad du fotograferar på sommaren...!
#57 - 22 januari 2006 20:53
sånt här:
#58 - 22 januari 2006 20:59
Väldigt snygg bild...
#59 - 22 januari 2006 20:59
Mycket tjusig!
#60 - 22 januari 2006 21:13
Landskapsbild...
#61 - 22 januari 2006 21:31
På sommaren finns massa båtliv.... och grilla... och ta sig en kall.....
#62 - 22 januari 2006 22:06
Snart sommar...
#63 - 23 januari 2006 00:56
Marie J f*n vilka goa bilder speciellt dom 2 översta.
#64 - 23 januari 2006 10:14
Jag har ingen bra kamera. Jag har ställt upp i fototävlingen en gång med en bild på Periophtalmus barbarus. Då fick jag låna en kamera.
#65 - 23 januari 2006 11:06
[quote=Raven]Marie J f*n vilka goa bilder speciellt dom 2 översta.[/quote]Tack så mycket!
#66 - 23 januari 2006 11:10
finns inte mycke som slår en fin solig da liggandes i båt ute vid vinga fiskandes.
Kjell Fohrman
Administrator
#67 - 23 januari 2006 11:16
Håller med om att riktigt många fina foton lagts in ovan. De skulle passa bra in i Off Topic-tråden där ju även icke akvaristiskt passar in:cool:
#68 - 27 januari 2006 06:46
Har ingen kamera att fota med:mad:. Ska skaffa en snarast men tycker att det är svårt att veta vilken man ska ha. Behöver lite tips och hjälp av er. Den får kosta ca 2000kr och den ska klara att fotografera det här: Familjefoton(tex skolavslutning, dop mm)Akvariefiskar(så att ni andra äntligen ska få lite värdigt motstånd[;)] )Natur(Rödlöga). Vad ska man tänka på och vad ska finnas på kameran?:confused:

Annons