Nja, kan man egentligen se det? Det enda jag med säkerhet ser är att Zoopets vill att fiskarna ska få mer utrymme - men det säger ju inget om vad de behöver. Sedan är det mycket möjligt att Zoopet verkligen baserar sig på mer kunskap. Frågan är: om man har två källor som ingendera redovisar på vilka grunder rekommendationerna vilar, vilken ska man välja?
jag har sett samma fenomen, dvs att en hel del andra källor anger
exempelvis klart mindre volym för fiskar än vad zoopet gör.
(även om jag på zoopet har sett andra hållet oxå)
jag skulle tro (vill tro iaf) att zoopet vill dra volymer och annat på rätt håll.
dvs det är klart bättre att fiskar har mer vatten att simma i hur man
än vrider på det. även om en firre inte "behöver" mer än 100 liter, så måste det vara ytterligare lite bättre med 125 liter.
det är likadant med rekomendationerna på foder. jag har sett ett antal källor som anger att exempelvis guppies och platys inte behöver något annat än flingfoder. och visst, de klarar sig på enbart flingfoder, men de mår bättre med mer variation.
an så länge så har jag inte hittat någon annan site / källa som ger samma gedigna intryck som zoopet och ciklid.se
en av de saker som är en klar fördel med zoopet + ciklid.se är att de är öppna forum. dvs enskilda personer kan i forum och mail ha en direkt kommunikation med "alla andra", inklusive ägarna / ansvariga.
om enskilda personer hittar fel, har andra erfarenheter, så är det relativt enkelt att uttrycka sin åsikt, och få ett direkt svar från antingen andra på forumet, eller av ägarna / ansvariga.
det borgar för att informationen är mer korrekt än exempelvis böcker.
jag tror nog att om det skulle komma 250-300 inlägg av olika personer som hävdar att ex guppies måste ha kar på 175 liter, så skulle de ansvariga ganska omgående kontrollera, och uppdatera informationen om så är fallet.
om inte, så skulle siten inom kort tid självdö.
det sprids alltför fort i dagens värld när något inte är att lita på.
exempelvis så hade en stor kedja för något år sedan i sina artbeskrivningar en massa tokigheter, exempelvis att altum scalarer blev enbart 5 cm stora, det var många som påpekade detta till just kedjan, och väldigt kort tid efter det så var infon borta, och senare tillbaka med mer rätt info.
.