att plantor visst blir "förgiftade" vid mycket stora doser (det har du också defdac påpekat i någon tråd vad gäller överskott av Fe):
Jo visserligen men jag tror inte du klarar av det om du inte dumpar ner en flaska TMG, och knappt ens då eftersom TMG:n är så välchelaterad. Vattenberedningsmedel är i princip bara en chelator som binder upp metalljonerna i större ofarliga molekyler. Har man t ex en ansenlig mängd koppar i sitt kranvatten och använder vattenberedningsmedel så chelaterar man bara kopparn, den finns fortfarande kvar.
Tom Barr har av misstag hält ner så mycket Flourish (svagare chelatering än t ex TMG) att vattnet blev the-färgat utan att något speciellt hände.
Överdosering är normalt sett inte det man behöver vara rädd för, speciellt inte med EI.
Detta är ett uttalande från Dr. Pat A. Rorabaugh vid Plant Science Dept, University of Arizona.
Det är en väldans skillnad mellan direktkontakt av väldigt kraftiga koncentrationer vid rötterna för vanliga landväxter jämfört med i vatten eftersom koncentrationerna inte kan komma upp så farligt högt utan att bete sig riktigt illa.
Men kan inte det vara tvärtom - att vattenbyten *tillför* mer av viss gödning än vad vi annars skulle få av våra pmdd-tillsatser? Jag
Det finns ju en oherrans massa "super-mikroämnen" i allt vatten som är svårt att mäta. Du skulle kunna koncentrera dessa genom att fylla upp med vatten, låta det avdunsta helt och fylla upp med vatten igen varpå dessa nivåer skulle vara de dubbla - men fortfarande extremt låga.
Så nej, om du hypotetiskt skulle låta vattenmassan avdunsta flera gånger gånger om skulle du inte märka någora toxiska nivåer. Många low-techare har kört sin burk i flera år utan vattenbyten - bara påfyllning, och då får man ändå en viss uppbyggnad av makroämnen t ex natrium/calcium/magnesium.
För att bara i förbigående ta en annan fråga så nämner Dr. Pat att gödning med Ca i skall inte blandas tillsammans med PO och SO då den fäller ut och blir otillgänglig för växterna. (Detta har du defdac också berört för rätt länge sedan när du försökte göra en helkomplett gödning med allt-i-ett).
Både ja och nej. Jag har åter gjort experimentet med NutriSi och TMG med att ta koncentrerad TMG/NutriSi och tillförd min koncentrerade KH2PO4-lösning utan att få någon fällning. Däremot med Seaceh flourish som har en svagare chelatering.
TMG/NutriSi har en kraftigare chelatering jämfört med Seachem flourish som tydligen skyddar väldigt bra.
Det har diskuterats alldeles nyligen (det var därför jag gjorde testet igen):
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/showthread.php?t=7775
Numera doserar jag CaCl2 och MgSO4 för sig direkt efter vattenbyte utan att vänta, och sedan direkt TMG/NutriSi, KNO3 och KH2PO4 direkt efter utan några problem.
Däremot blir det problem om man blandar väldigt starka lösningar (vilket jag gjorde med min helhetsgödning). Mina tankar ang. det har på sista tiden varit att göra en tio ggr svagare lösning och blanda ut varje ämne i en större mängd vatten var för sig och sedan introducera dom för varandra med förhoppningen att deras koncentrationer är så låga att man inte når den kritiska koncentrationsjämvikten som gör att dom fäller ut.
Det är inte omöjligt, Peter Nyman (
http://www.pny.se), gör sin gödningsblandning på det sättet som han har en autodoserare till.