Wieder skrev:Jag har tänkt på en sak. Varför vill så många egentligen använda ytterfilter? Varför inte bara köpa en modul som man fyller med filtermassa samt driver med en cirkulationspump? Det är både billigare och snyggare än ett vanligt ytterfilter. Man slipper slangar som kan läcka, en stor fyrkantig låda brevid akvariet och så vidare... Man kan dessutom gömma all teknik i modulen. Varför har inte fler personer filtermoduler?
Dem flesta som har sysslat med detta länge gör nog också på detta viset som du beskriver plus dem komleterar med ett ytterfilter också,vad som är negativt är den stora volymen det själ ifrån karet.Wieder skrev:Jag har tänkt på en sak. Varför vill så många egentligen använda ytterfilter? Varför inte bara köpa en modul som man fyller med filtermassa samt driver med en cirkulationspump? Det är både billigare och snyggare än ett vanligt ytterfilter. Man slipper slangar som kan läcka, en stor fyrkantig låda brevid akvariet och så vidare... Man kan dessutom gömma all teknik i modulen. Varför har inte fler personer filtermoduler?
Patrik Steen skrev:Dem flesta som har sysslat med detta länge gör nog också på detta viset som du beskriver plus dem komleterar med ett ytterfilter också,vad som är negativt är den stora volymen det själ ifrån karet.
Förklara mer vad som menas med detta jag är Skåning och har ingen aning:confused:;):Dpello skrev:åtminstånde för mig som inte är estettaliban.
Wieder skrev:Jag har tänkt på en sak. Varför vill så många egentligen använda ytterfilter? Varför inte bara köpa en modul som man fyller med filtermassa samt driver med en cirkulationspump? Det är både billigare och snyggare än ett vanligt ytterfilter. Man slipper slangar som kan läcka, en stor fyrkantig låda brevid akvariet och så vidare... Man kan dessutom gömma all teknik i modulen. Varför har inte fler personer filtermoduler?
Patrik Steen skrev:Förklara mer vad som menas med detta jag är Skåning och har ingen aning:confused:;):D
Esja skrev:Jag var på Åleds med en kompis och pratade med personalen där om olika sorters filter. Hon frågade:
"Men varför är det så många som har ytterfilter då?"
Svaret blev:
"För att dom gillar att göra av med pengar i onödan, tror jag."
Själv har jag ingen aning, jag har inget ytterfilter. Det kanske är jättebra, vad vet jag... Men jag tyckte det var ett roligt och lite kaxigt svar... :D
Galne-Gurra skrev:Vad har du för filtreringslösning i ditt kar???
Fast ett väldigt okunnigt svar;) ytterfilter är väldigt effektiva och klarar stora fisklaster och ger möjlighet för fisken att leva sin fulla livslängd! dålig filtrering av innerfilter är utan disskussion vanligaste orsaken till problem!Esja skrev:Jag var på Åleds med en kompis och pratade med personalen där om olika sorters filter. Hon frågade:
"Men varför är det så många som har ytterfilter då?"
Svaret blev:
"För att dom gillar att göra av med pengar i onödan, tror jag."
Själv har jag ingen aning, jag har inget ytterfilter. Det kanske är jättebra, vad vet jag... Men jag tyckte det var ett roligt och lite kaxigt svar... :D
Hogan1 skrev:Och där ser man vad deras kommentarer är värda.:) Fråga Kjell vad han tycker om bottenfilter.
(Iofs hade jag det själv förr och det funkade... nog...)
DJ_Metal skrev:tycker jag nog är enklare med innerfilter.
1.ur med sladden.
2.kopplaloss filter delen.
3.lyfta över den till en hink och gå in i badrummet.
göra rent i hinken med akvarie vatten.
Narii skrev:fortsättning på 2:an.
Koppla loss filterdelen lyft sakta upp den iofs spelar d ingen roll hur sakta man tar ut för skiten som finns där i kmr endå flyga ut i karet. Sen så tar d 1 timme för filtrena att ta bort allt skit ur vattnet och när d gjort d så måste man göra rent dom igen, och då flygar all skit ut igen... Innerfilter funkar bara bra till små kar.. me neontetror som inte skiter 1cm's korvar.
macke_fisk skrev:själv så föredrar jag innerfilter framför ytteerfilter. har alltid haft innerfilter under mina år som akvarist och jag har inte haft så stort problem med att skit har flugit ur pumpen och om det gör det så har det ändå försvunnit inom någon timme igen. inget som stör mig direkt :P. men alla får tycka som de vill :)
Wieder skrev:Varför inte bara köpa en modul som man fyller med filtermassa samt driver med en cirkulationspump?
Gaffel skrev:Fråga dom på åleds vad som händer i ett bottenfilter i samband med ett strömavbrott.
Gaffel skrev:en annan bra lösning om man ofta utsätts för långa strömmavbrott är en jordfelsbrytare som förhindrar att ytterfiltret startar upp när strömmen går på igen.
flygrc skrev:Är det någon skillnad på vad som händer med ett ytterfilter?