Vargen kommer...

#1 - 3 april 2012 12:52
En del anser vi gör intrång på vargens revir om vi förvillar oss in i skogen...
I så fall undrar jag om det inte är tvärtom här:
Det kan vara en cityvarg
På så sätt tur att vi flyttat från Uppsala. När vi bodde i Bälinge fanns det vargspår i närheten. Senare en natt såg man en varg på centralstationens trappa. Stora djur är farligare än små.
#2 - 3 april 2012 13:24
Samtidigt är det vi som till att börja med tränger undan stora rovdjur genom att bebygga områden som från början var deras, till slut har de ingen annanstans att ta vägen, än in i städerna. Att vi är så slarviga med våra sopor och matrester, och roar oss med att "nöjesjaga" deras bytesdjur, gör heller inget för att hålla dem borta. Så som så ofta annars, har människan bara sig själv att skylla. Och ja, stora djur är ofta farligare än små (men långt ifrån alltid), men det farligaste djuret av dem alla är Homo sapiens. Ett ganska stort djur, med ett väldigt stort ego.
#3 - 3 april 2012 13:40
Personligen, tror jag inte att det är en varg.

/Inger
#4 - 3 april 2012 13:49
gullefjun skrev:
Personligen, tror jag inte att det är en varg.

/Inger

Nej, det kan vara en tidningsanka.
#5 - 3 april 2012 13:57
Vi här i ordentliga skogen gillar varg.

Media trycker tidningar med budskapet "demonstration mot rovdjuren"

500 kom, vi var långt över 150 000 som inte kom. Så är det :)
#6 - 3 april 2012 14:03
Aha - vi har här experter duktigare än länsstyrelsens...

Men seriöst talat det är inte första gången vilda djur irrar sej in Uppsala och Kåbo har ju uppenbarligen viss naturkontakt. Man har hittat lodjur uppe i träden i Sunnersta och när jag bodde så centralt man kunde i Uppsala sprang ibland älgen omkring där. Oftast slutade det då med avlivning.
#7 - 3 april 2012 14:10
Det handlar inte om att vara expert, utan om att ha ett öppet sinne (det är troligtvis inte länsstyrelsen mer expert på än nå´n annan), och vara lite förstående inför de andra varelser vi delar planeten med, även om vi gör vårt bästa för att bli ensamma kvar, förutom de djur vi "designat" så att de ska passa oss.
#8 - 3 april 2012 18:01
Vargar är ofarliga, så vad spelar det för roll. Det är som att oroa sig över lodjuren som redan finns där. För att inte tala om hundarna som redan finns där.
#9 - 3 april 2012 19:10
Vargar är inte ofarliga - du vet mycket väl att dom tar livet av hundar av och till - samt en del boskap av olika former...
Så varför skulle de inte kunna ta ett barn om de hade tillfälle?
#10 - 3 april 2012 19:18
Det är mycket större risk att ett barn blir taget av en pedofil, och dessa skjuter vi tyvärr inte..
#11 - 3 april 2012 19:20
De flesta vet kanske vart jag står i Vargfrågan!
Men ett par sakfel borde man kanske rätta till. Vargar är inte helt ofarliga! Speciellt i en miljö som är främmande för djuren. Samma gäller förövrigt rådjur och älgar som förirrar sig in i storstäder. Exempelvis skulle även jag tänka till innan jag gick in i ett litet hägn med vargar eller andra stora rovdjur. Att möta samma djur ute i skog och mark är en annan sak.

Den Svenska rovdjursfrågan behandlas fel från alla håll anser jag. Det finns en hel del av maktfulkomlighet i alla led där vi människor vet bäst och skall reglera allt. I vargens fall kommer det troligtvis att gå över styr. Det kommer att bli problem med inavel och beteende störningar med den lilla stam man nu har och vill skydda. Detta kommer troligtvis att leda till att fler ”ensamma strövarger” ger sig av från flockarna för att leta partner som de inte hittar. Så är naturens gång. Det är dessa strövargar som oftast river får, tar hundar och kattor samt letar sopor nära människor. Vi bör därför antingen ta bort de Vargar som finns eller kraftigt utöka stammen snabbt på flera håll samtidigt. Det senare vore att föredra men bättre inga vargar än en dålig vargpolitik.

Att säga att stora djur är farligare än små är rent ut sagt galet! Det är faktiskt helt tvärs om. Jag tycker synd om folk som resonerar så och skulle faktiskt vilja hjälpa dessa att komma till rätta med diverse fobier. Ni får gärna höra av er på PM eller mail.
#12 - 3 april 2012 19:31
erikthur skrev:
Vargar är inte ofarliga - du vet mycket väl att dom tar livet av hundar av och till - samt en del boskap av olika former...

Att vargar tar hundar är väl inte så konstigt, är man så dum så att man släpper sin hund lös i en skog där man VET att det finns varg får man fan skylla sig själv. Har själv hund men skulle aldrig komma på tanken att släppa han lös i en skog där jag vet att det finns varg, det är ju nästan som att be om det liksom. Man får ju tänka på att man är i vargens hem och är deras villkor. Och att dom skulle ta barn är bara bullshit säger jag.

MVH/Freddan
#13 - 3 april 2012 19:39
[h=2]Senast en varg dödad ett människa här i Sverige var 18 mars 1821 då sonen till Olof Ersson och Lisa Clasdotter, den 6-årige Anders, från Vatebo i By socken i Dalarna dödades av en av dem mycket omnämnde Gysingevargarne.[/h]
#14 - 3 april 2012 19:44
bossep skrev:

Att säga att stora djur är farligare än små är rent ut sagt galet! Det är faktiskt helt tvärs om. Jag tycker synd om folk som resonerar så och skulle faktiskt vilja hjälpa dessa att komma till rätta med diverse fobier. Ni får gärna höra av er på PM eller mail.

Behövs inte - ingen fobi egentligen bara en fråga om bedömningar. Låt vara att mindre djur även kan orsaka stor skada men kolla upp med djurskötarna på zoologiska anläggningar så ser du att säkerhetstänkandet är mycket viktigt. T ex i Borås vars fot blev söndertuggad. "Olycksrisken" är definitivt inte negligerbar i djurparkerna. Men jag tänker inte diskutera djurslag för djurslag och inte heller förolämpa ovanstående inläggs tveksamma retorik.
#15 - 3 april 2012 19:44
Berserken skrev:
[h=2]Senast en varg dödad ett människa här i Sverige var 18 mars 1821 då sonen till Olof Ersson och Lisa Clasdotter, den 6-årige Anders, från Vatebo i By socken i Dalarna dödades av en av dem mycket omnämnde Gysingevargarne.[/h]

Och senaste ren, får eller hund då?
#16 - 3 april 2012 19:46
Älgattack
http://www.dn.se/nyheter/sverige/misstankt-mord-var-algattack
Kanske dags att rensa bort skogens konung
#17 - 3 april 2012 19:53
Stora djur är farligare - precis vad jag tänkte på faktiskt plus det det där med björnar som försöker tugga upp människor osv
#18 - 3 april 2012 20:13
bossep skrev:
Vargar är inte helt ofarliga!

Jämfört med vildsvin, hundar, bilar, cigaretter, istappar, blixtar, kyckling(!), stingrockor, flygplan, hala badkarsgolv, getingar, och precis allt annat som minst en person dödats av under de senaste hundra åren så är vargar helt ofarliga.

Vargar försvarar inte ens sina valpar mot mänskliga angripare, till skillnad från t.ex. björn. Som märkligt nog ingen oroar sig över trots att vi har i runda slängar 3000 i sverige.

I Sverige har vi tillochmed vid ett tillfälle haft en person som trängde in en vild varg i hörnet på en inhägnad, utan att vargen bet honom.[SIZE=2][SIZE=1][/SIZE]
[/SIZE]
erikthur skrev:

Kan kan de, men bevisligen gör de det inte. Det enda historiska angreppet i sverige utfördes av en utsläppt tamvarg.

Inte ens om man tittar i hela världen ändras bilden. Kanada och Alaska har många tusentals vargar, och det finns ETT känt fall där vargar kan ha dödat en människa (fast det kan ha varit grizzly också, det gick inte att avgöra).

Det finns ett starkt mönster att vargar bara dödar människor där det inte görs brottsplattsundersökningar - på 1500 talet dödade "vargar" tusentals människor per år i bara i europa, nuförtiden dödar "vargar" uteslutande enstaka personer i avlägsna delar av Sibirien, och hundratals personer i delstaten Uttar Pradesh (som är indiens mest korrumperade, och där den indiska staten med brutala metoder bekämpar en maoistisk guerilla).

Motståndet mot vargen har ingenting med farlighet att göra - det är ett svepskäl. Det har inte ens något med dödade hundar att göra (risken för en drivande jakthund att bli dödad vid jakt i ett vargrevir är hälften så stor som risken att den blir trafikdödad).

Det har uteslutande att göra med att vargar konkurrerar om älg och rådjur, som jägarna inte ser som vilda djur, utan som sin eget ägda frigående boskap. Men det får vargmotståndarna inte mycket sympati för, så därför måste vi tänka på barnen!
#19 - 3 april 2012 20:23
Azur skrev:
Jämfört med vildsvin, hundar, bilar, cigaretter, istappar, blixtar, kyckling(!), stingrockor, flygplan, hala badkarsgolv, getingar, och precis allt annat som minst en person dödats av under de senaste hundra åren så är vargar helt ofarliga.

Vargar försvarar inte ens sina valpar mot mänskliga angripare, till skillnad från t.ex. björn. Som märkligt nog ingen oroar sig över trots att vi har i runda slängar 3000 i sverige.

I Sverige har vi tillochmed vid ett tillfälle haft en person som trängde in en vild varg i hörnet på en inhägnad, utan att vargen bet honom.[SIZE=2][SIZE=1][/SIZE]

[/SIZE]

Kan kan de, men bevisligen gör de det inte. Det enda historiska angreppet i sverige utfördes av en utsläppt tamvarg.

Inte ens om man tittar i hela världen ändras bilden. Kanada och Alaska har många tusentals vargar, och det finns ETT känt fall där vargar kan ha dödat en människa (fast det kan ha varit grizzly också, det gick inte att avgöra).

Det finns ett starkt mönster att vargar bara dödar människor där det inte görs brottsplattsundersökningar - på 1500 talet dödade "vargar" tusentals människor per år i bara i europa, nuförtiden dödar "vargar" uteslutande enstaka personer i avlägsna delar av Sibirien, och hundratals personer i delstaten Uttar Pradesh (som är indiens mest korrumperade, och där den indiska staten med brutala metoder bekämpar en maoistisk guerilla).

Motståndet mot vargen har ingenting med farlighet att göra - det är ett svepskäl. Det har inte ens något med dödade hundar att göra (risken för en drivande jakthund att bli dödad vid jakt i ett vargrevir är hälften så stor som risken att den blir trafikdödad).

Det har uteslutande att göra med att vargar konkurrerar om älg och rådjur, som jägarna inte ser som vilda djur, utan som sin eget ägda frigående boskap. Men det får vargmotståndarna inte mycket sympati för, så därför måste vi tänka på barnen!

Ibland blixtrar det bara till på forumet.

Du är fantastisk faktiskt och genast blev det lite trevligare att ligga hemma med influensan. (något som faktiskt borde utrotas på riktigt)

:)
#20 - 3 april 2012 20:36
Azur skrev:

I Sverige har vi tillochmed vid ett tillfälle haft en person som trängde in en vild varg i hörnet på en inhägnad, utan att vargen bet honom.[SIZE=2]

[/SIZE]

precis så är det!!!! kunde inte sagt det bättre själv!!!:)
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 3 april 2012 20:38

Men det vet man väl att vargen är mycket farligare för bevisligen var det ju en varg som åt upp Rödluvan och björnen han sover ju i sitt lugna bo och och han är inte farlig.
Så självklart är vargar farliga och björnar snälla det vet ju varenda barnunge:D
#22 - 3 april 2012 21:56
Men det vet man väl att vargen är mycket farligare för bevisligen var det ju en varg som åt upp Rödluvan och björnen han sover ju i sitt lugna bo och och han är inte farlig.

Så självklart är vargar farliga och björnar snälla det vet ju varenda barnunge:D

Ibland blixtrar du riktigt till!

Det här är riktigt bra och kanske det viktigaste i hela vargdebatten. Det finns nog inget djur som fått utstå att bli personifierad med ondskan som just Vargen. Det skall då vara hajar i så fall.

Denna kulturella bit skall vi inte ringakta den är kanske viktigare än just jägarnas konkurrent syn, eller kanske det är ärelystnaden efter att ha nedlagt ett monster?
#23 - 3 april 2012 21:58
bossep skrev:
Det här är riktigt bra och kanske det viktigaste i hela vargdebatten. Det finns nog inget djur som fått utstå att bli personifierad med ondskan som just Vargen. Det skall då vara hajar i så fall.

Och ormar.
#24 - 3 april 2012 22:04
erikthur skrev:
Behövs inte - ingen fobi egentligen bara en fråga om bedömningar. Låt vara att mindre djur även kan orsaka stor skada men kolla upp med djurskötarna på zoologiska anläggningar så ser du att säkerhetstänkandet är mycket viktigt. T ex i Borås vars fot blev söndertuggad. "Olycksrisken" är definitivt inte negligerbar i djurparkerna. Men jag tänker inte diskutera djurslag för djurslag och inte heller förolämpa ovanstående inläggs tveksamma retorik.

erikthur, Tycker du som du skriver eller vill du bara skapa debatt?

Som du såg av det jag skrev så är det betydligt farligare med djur i fångenskap och så kallade tama vilda djur.
Även du måste inse att det dör mer folk av myggbett än av däggdjur. Jag har ju inte bott i Sverige under många år men det jag ser som det största hotet mot folkhälsan i Svensk natur är troligtvis fästingar. Vilka sprider nu dessa? Vargar hundar eller vad då?
#25 - 3 april 2012 22:05
Animaniac skrev:
Och ormar.

Glömde det, tack!
#26 - 3 april 2012 22:18
bossep skrev:
Glömde det, tack!

Se´n skiljer det ju sig mellan olika kulturer vilka djur som anses onda, heliga, och så vidare. Människan tycks rent allmänt ha svårt för att se på vilda djur på ett nyktert sätt, så även här i "civiliserade Sverige". Och man bör kanske inte svälja alla myter och fördomar som finns om olika arter.
#27 - 3 april 2012 22:35
Se´n skiljer det ju sig mellan olika kulturer vilka djur som anses onda, heliga, och så vidare. Människan tycks rent allmänt ha svårt för att se på vilda djur på ett nyktert sätt, så även här i "civiliserade Sverige". Och man bör kanske inte svälja alla myter och fördomar som finns om olika arter.

Jag har jobbat en hel del med bevarande av kattdjur här i Centralamerika och det finns en hel del myter här också. Men tror du inte jag kommit in på diskussionen om varg här också? Bland annat med en bonde vars ko hade blivit dödad av ett bergslejon /puma eller Jaguar. Det var ett verkligt socialt problem eftersom mjölken var en stor del av familjens matförsörjning. I sådana fall får man ha förståelse för att folk kan klaga och kanske vilja ta död på kattuslingen. Men nejdå när jag frågade svarade manen ” oh jag trodde det kunde ha varit varg! Är det en Jaguar förstår jag det eftersom de håller på att hugga ned skogen”. Till saken hör att det kommit in ett relativt stort antal Coyotes som jagade småvilt på kalhyggena. Dessa är i sin tur mycket lika vargar men har inte alls samma dåliga ryckte.
http://en.wikipedia.org/wiki/Coyote
Till saken hör att bonden fick en ny ko av mig.
#28 - 3 april 2012 22:37
Azur skrev:

I Sverige har vi tillochmed vid ett tillfälle haft en person som trängde in en vild varg i hörnet på en inhägnad, utan att vargen bet honom.[SIZE=2]

[/SIZE]

Bra inlägg,
vi är på samma sida i boken.
#29 - 3 april 2012 23:18
Bra att debatten kom upp igen, Tack skall du ha erikthur!

Eftersom vi alla är djur älskare så borde vi inte kunna styra in diskussionen på att söka finna en lösning på frågorna och problemen.
Hur skall vi kunna ändra den kulturella synen som Kjell belyser?

Hur skall vi kunna öka förståelsen för varför de stora rovdjuren behövs och i vilken mängd?

Hur skall vi upplysa folk om hur de skall agera i ett samhälle med en ökad rovdjursstam?

Vi får inte blunda för att det kommer att ske konfrontationer mellan en urbaniserad befolkning och fler rovdjur. Gör vi rovdjursälskare det gör vi oss själva en björntjänst, se där, där fick björnen sig en känga!

Exempel på detta: Jag har just nu 2 st. stadshundar i mitt hus för rehabilitering och träning. Jag hade planerat att åka upp till mitt ställe vid Atitlansjön under påskhelgen. Nu kan jag inte göra det då risken är stor för att hundarna kommer att sluta i småbitar pga. en rejäl flock coyotes som bor en bit upp på bergssluttningen. Det är inga problem med hundarna som bor där normalt men de här två måste man ta det lugnt med då de inte förstår dynamiken. Det vore helt oansvarigt att utsätta dessa hundar för en sådan risk.

Jag vet hur jag tänker hantera detta på mitt vis men hur skulle ni göra? Till saken hör att den ena hunden hamnat hos mig då hon har ett aggressivt beteende mot folk men framför allt andra hundar.
#30 - 4 april 2012 09:15
Även om vargen nästan helgonförklarats i somliga inlägg kvarstår faktumet att vargen (likt en stor hund) kan ha ihjäl en människa. Vargen har ihjäl renar, tama boskapsdjur och hundar. Varför en del är mer rädda för vargen än björnen beror nog troligen på att vargen börjat springa runt knutarna (som t ex UNT-artikeln visade) vilket björnen inte så ofta gör. Men visst kan tidig indoktrinering med "mors lilla Olle" och Rödluvan spela roll.
#31 - 4 april 2012 09:51
erikthur skrev:
Även om vargen nästan helgonförklarats i somliga inlägg kvarstår faktumet att vargen (likt en stor hund) kan ha ihjäl en människa.

Kan kan dom, men gör gör dom inte.
Hm det där ser inte så vist ut som det lät i mitt huvud. Men sant är det!
#32 - 4 april 2012 09:51
bossep skrev:

Eftersom vi alla är djur älskare så borde vi inte kunna styra in diskussionen på att söka finna en lösning på frågorna och problemen.

ABSOLUT INTE !

Är djurvän av alla djur utom en liten grupp av djur.

Bin, Getingar och liknande borde "skjutas av" med omgående verkan.

Skall gladeligen ta den svält som uppkommer pga taskig pollinering av grödor.

Totalt maniskt livrädd för dessa monster !!!!!

Kanske beror det på den där j-a getingen som stack mig i halsen när jag var 6 år.

Den skräcken som kom när jag satt med tuben i halsen på vårdcentralen i flera timmar
kommer jag nog aldrig över.......

Sorry....men dom djuren funkar bara inte.......

.
#33 - 4 april 2012 09:55
Häpp! En till med fobi för de små surrande sakerna :D Håller dock inte med om skjutas av delen. Man får helt enkelt undvika att klappa dem, och skaffa myggnät så de inte flyger in genom fönstrena och orsakar panik.
#34 - 4 april 2012 12:05
Det finns bara en djurgrupp jag känner obehag inför (observera, känner obehag inför, inte hatar och vill förbjuda/utrota), och det är maskar :p Inom den gruppen finns det en hel del vidriga typer som är parasiter, och jag tycker de är något äckliga både att se på, och att ta på. MEN jag är fullständigt medveten om att daggmaskar är helt ofarliga, och jag springer definitivt inte runt och flaxar med armarna som den flygoförmögna ankan Bengan i serien Träsket, med vild panik i blicken, och skriker i falsett, om jag får syn på en. Jag kan t.o.m ställa mig och titta på den, men be mig inte plocka upp den, och be mig för allt i världen inte sätta den på en metkrok.

Vi ska för övrigt vara glada att det finns farliga djur och sjukdomar, för även vi människor är djur, och lyder, vare sig vi vill eller inte, under naturens lagar, och att där finns djur och sjukdomar (även om nog sjukdomarna leder ligan) som håller vårat bestånd i schack är nog våran stora lycka, eftersom människan förökar sig som kaniner, och en befolkningsexplosion är det sista vi behöver, den här planeten bågnar under människans tyngd och påverkan som det är.
#35 - 4 april 2012 15:25
Kensa skrev:
ABSOLUT INTE !

Är djurvän av alla djur utom en liten grupp av djur.

Bin, Getingar och liknande borde "skjutas av" med omgående verkan.

Skall gladeligen ta den svält som uppkommer pga taskig pollinering av grödor.

Totalt maniskt livrädd för dessa monster !!!!!

Kanske beror det på den där j-a getingen som stack mig i halsen när jag var 6 år.

Den skräcken som kom när jag satt med tuben i halsen på vårdcentralen i flera timmar

kommer jag nog aldrig över.......

Sorry....men dom djuren funkar bara inte.......

.

Jag gillar ditt inlägg!
Man måste inte älska alla djur bara för att man är djurvän! Själv satte jag upp en sån där myggätande maskin vid stugan i Sverige eftersom ingen ville komma och hälsa på. Elektriker vägrade att arbeta där, etc.
Sådana där mardrömsupplevelser kan skapa fobier hos vem som helst! Troligtvis kunde du få hjälp att bli av med det. Inte för djurens skull men din egen. Då kunde du njuta av livet även om det surrar i luften.
#36 - 4 april 2012 15:42
Animaniac skrev:
Det finns bara en djurgrupp jag känner obehag inför (observera, känner obehag inför, inte hatar och vill förbjuda/utrota), och det är maskar :p Inom den gruppen finns det en hel del vidriga typer som är parasiter, och jag tycker de är något äckliga både att se på, och att ta på. MEN jag är fullständigt medveten om att daggmaskar är helt ofarliga, och jag springer definitivt inte runt och flaxar med armarna som den flygoförmögna ankan Bengan i serien Träsket, med vild panik i blicken, och skriker i falsett, om jag får syn på en. Jag kan t.o.m ställa mig och titta på den, men be mig inte plocka upp den, och be mig för allt i världen inte sätta den på en metkrok.

Vi ska för övrigt vara glada att det finns farliga djur och sjukdomar, för även vi människor är djur, och lyder, vare sig vi vill eller inte, under naturens lagar, och att där finns djur och sjukdomar (även om nog sjukdomarna leder ligan) som håller vårat bestånd i schack är nog våran stora lycka, eftersom människan förökar sig som kaniner, och en befolkningsexplosion är det sista vi behöver, den här planeten bågnar under människans tyngd och påverkan som det är.

Mja, vet inte om jag riktigt håller med dig om hur man skall bli av med befolknings explosionen och detta kan vi nog se som OT i vargfrågan!
Jag lever i 2 länder där detta är ett problem Guatemala och Sverige. I det första föds det för mycket barn. Detta beror på brist på utbildning framför allt av kvinnor. Detta vore ganska enkelt och billigt att fixa om man vill. Här finns en hel del sjukdomar lurande och malaria och dengue feber tar sin del vart år. Men man gör av med mycket lite av de ändliga naturresurserna som finns. För inhemskt bruk i alla fall.
I Sverige är det tvärs om. En liten och kontrolerbar folkmängd, men de gör av med betydligt mer resurser både av sina egna och framför allt från andra länder. Detta är betydligt svårare att fixa eftersom en del tycks tro att välstånd är samma som konsumption.
Så vart skall man sätta in pest epidemin?
#37 - 4 april 2012 15:54
Dubbelt så många människor på 50 år kan nog räknas som en befolkningsexplosion, lite läskigt är det. Jorden har ju en tendens att göra en ordentlig utrotning lite då och då, 5st "mass extinctions" hittills var det va? Lär inte bli roligt men behövs gör det allt. Förhoppningsvis överlever svenska vargstammen i alla fall! :D
#38 - 4 april 2012 16:18
erikthur skrev:
Även om vargen nästan helgonförklarats i somliga inlägg kvarstår faktumet att vargen (likt en stor hund) kan ha ihjäl en människa. Vargen har ihjäl renar, tama boskapsdjur och hundar. Varför en del är mer rädda för vargen än björnen beror nog troligen på att vargen börjat springa runt knutarna (som t ex UNT-artikeln visade) vilket björnen inte så ofta gör. Men visst kan tidig indoktrinering med "mors lilla Olle" och Rödluvan spela roll.

Visst kan de flesta djur av de du nämner ha ihjäl en människa i ett extremt läge! Men handen på hjärtat brukar inte det ske på grund av vår okunskap när vi tränger in på djurens revir? Hundar har ju diskuterats i en av de längre trådarna här på forumet och det tycks som om det blir alldeles för infekterat. Av de djur du räknar upp står nog människan för den stora merparten av dödandet.
Men jag förstår att du är orolig över att dina barn skall falla offer för en olycka. Men spelar det egentligen någon roll hur det sker? Är olyckan framme så är det lika gräsligt hur det än sker.

Det där med Vargar nära våra hus kan bli ett problem vilket också kan inkludera björn. Jag kan garantera att det inte är så roligt att träffa på vare sig nalle eller gråben en morgon när man går ut med sopporna. Men frågan är om det inte är bättre att lära sig hantera sopor än att ta död på alla djur av en hel ras på grund av att en konfrontation kan hända? Lär man sig sedan hur man skall agera i en sådan situation så kommer det att fungera bra.

Det är vår rädsla och okunskap som är den största faran i vår relation till vilda djur. Eller kanske bättre andra djur!

En liten anekdot från Storuman där jag hade bekanta som var hängivna hjortron plockare. Jag frågade åldermannen i familjen:
-Vad gör du om du möter en stor björn hane på myren?
-Då vänd han.
-Om du möter en björn hona med ungar då?
-Då vänd jag.
Därmed gick vi ut och plockade bär.
#39 - 4 april 2012 16:20
Rebah skrev:
Dubbelt så många människor på 50 år kan nog räknas som en befolkningsexplosion, lite läskigt är det. Jorden har ju en tendens att göra en ordentlig utrotning lite då och då, 5st "mass extinctions" hittills var det va? Lär inte bli roligt men behövs gör det allt. Förhoppningsvis överlever svenska vargstammen i alla fall! :D

Troligtvis speciellt om vi gasar alla gammla gubbtjyvar som mig!
#40 - 4 april 2012 16:31
När man för renar på tal så startar det ett litet morrande i mig.

Samerna är helt beroende av statligt stöd för att rennäringen ens skall överleva, till detta så byggs det milvida staket längs järnvägarna för att hindra renarna för att bli brutalmördade av ett tåg, något som hände över 1000 gånger 2005 ändå.

Jag tycker att hela verksamheten är bakåtsträvande, det finns en verklighet i Sverige som inte längre ser ut på detta viset, ska man då med bidrags hjälp få bo kvar i sin bubbla?

Jag är hemskt ledsen och ni kan tycka att jag är en idiot, jag är bara arg för att mina skattepengar brukas till något som kallas för "rennäring" En näring som går back minst *5 varje år. Till-råga på allt så är den inte till min nytta på ett enda litet vis.

Det är lite som Saab, någon gång är det dags att se förlustaffären.

Sorry, jag är snäll egentligen..
#41 - 4 april 2012 17:04
När man för renar på tal så startar det ett litet morrande i mig.

Samerna är helt beroende av statligt stöd för att rennäringen ens skall överleva, till detta så byggs det milvida staket längs järnvägarna för att hindra renarna för att bli brutalmördade av ett tåg, något som hände över 1000 gånger 2005 ändå.

Jag tycker att hela verksamheten är bakåtsträvande, det finns en verklighet i Sverige som inte längre ser ut på detta viset, ska man då med bidrags hjälp få bo kvar i sin bubbla?

Jag är hemskt ledsen och ni kan tycka att jag är en idiot, jag är bara arg för att mina skattepengar brukas till något som kallas för "rennäring" En näring som går back minst *5 varje år. Till-råga på allt så är den inte till min nytta på ett enda litet vis.

Det är lite som Saab, någon gång är det dags att se förlustaffären.

Sorry, jag är snäll egentligen..

Jag tror nog man har råd med rennäringen och Samer i Sverige! Det finns nog en hel del annat som borde revideras när det kommer till skatter, stöd och subventioner.

Skulle vi ta bort allt som kan ses som onödigt av en del så blir nog livet för alla ganska tråkigt. Sedan kan man ju fundera på det här med viltstängsel i all oändlighet. Är det till för att skydda djuren eller för att skydda oss människor och det vi äger?

För många år sedan var det en debatt om hur man skulle få en viss folkgrupp att sluta mota ut renar på spåren då det var bättre betalt med tågslakt än vad de fick för köttet. Frågan är vilka som var dummast, de som motade renar eller de som betalade för det?

Sedan kan man ju undra med vilken rätt vi har att åka tåg som rusar fram i mer än 200 km/tim genom landskapet eller att sitta ensamma i bilar som far fram i 130 km/tim på motorvägar. Själv gör jag både och om jag får chansen men fundera kan man ju alltid.
#42 - 4 april 2012 17:31
bossep skrev:
Troligtvis speciellt om vi gasar alla gammla gubbtjyvar som mig!

Eller om man "kraftigt utökar stammen snabbt på flera håll samtidigt" :) Lagas måste den ju abselut, vargstammen.
Brukar ju vara en tendens att pusha för den snabbaste och enklaste lösningen, men den är ju sällan den bästa. "Work with mother nature, not against her" som han som viskar till hundar brukar säga :D
Apropå älgar så är ju de farligare än vargar de med, men ingen skulle ju tänka tanken att minska på dom kassakorna. Brukar allt promenera förbi en mor+ungar lite då och då här i trakten, då har ju folk vett att hålla sig undan i alla fall och ingen gapar om avlivning.
#43 - 4 april 2012 17:36
bossep skrev:
Mja, vet inte om jag riktigt håller med dig om hur man skall bli av med befolknings explosionen och detta kan vi nog se som OT i vargfrågan!

Jag lever i 2 länder där detta är ett problem Guatemala och Sverige. I det första föds det för mycket barn. Detta beror på brist på utbildning framför allt av kvinnor. Detta vore ganska enkelt och billigt att fixa om man vill. Här finns en hel del sjukdomar lurande och malaria och dengue feber tar sin del vart år. Men man gör av med mycket lite av de ändliga naturresurserna som finns. För inhemskt bruk i alla fall.

I Sverige är det tvärs om. En liten och kontrolerbar folkmängd, men de gör av med betydligt mer resurser både av sina egna och framför allt från andra länder. Detta är betydligt svårare att fixa eftersom en del tycks tro att välstånd är samma som konsumption.

Så vart skall man sätta in pest epidemin?

Menar inte att man ska sätta in nå´n pestepidemi :p Bara att vi gör oss själva en björntjänst (om uttrycket tillåts) om vi försöker utrota allt som kan tänkas vara farligt, vare sig det är djur eller sjukdomar. Vi kommer nog tack och lov aldrig att lyckas. Men se vad som händer när man försöker, och går till överdrift, då får man fram penicillinresistenta bakterier... Nog knappast resultatet man var ute efter. Naturen har nämligen en tendens att slå tillbaka. Om vi försöker ge oss in i ett genetikkrig med moder natur så kommer vi att få storstryk. Men såklart är det naturligt att man försöker bota människor som blir sjuka, men vi får nog snällt inse att vi får dras med virus och bakterier. Har för mig att jag såg nå´t program på TV, där de sa att vi t.o.m behöver virus för att överleva som art.
#44 - 4 april 2012 17:48
Vargen? Den har inte gjort ett piss gentemot vad vi groteska människor gjort. Vi utrotar och tar ihjäl, snart dör väll även isbjörnarna också ut. Många arter hinner inte ens bli upptäckta innan dom dör ut pga att vi människor skövlar regnskog. Det bästa vore om vi människor inte funnits, om vi bara vore varit en gnagare eller något annat oskyldigt djur.
#45 - 4 april 2012 17:55
Azur skrev:

[/SIZE]

Trycker på GILLA-KNAPPEN:).

//Inger
#46 - 4 april 2012 18:18
Om vargar kan jag säga så här:

Jag bor på landsbygden i Finland och känner flera bönder. Flera av mina bekanta har fått boskap riven av varg. En som jag känner mötte faktiskt vargen mitt i ladugården.

Men i alla fall har det gått så här: När människan kommit har vargen backat undan.

Jag tror inte att en frisk varg i en miljö där han känner sig hemma kommer att attackera en människa. MEN om man provocerar honom genom att stänga in honom mot en vägg, skrika, en skällande hund mm. så kan djur göra vad som helst.

Oftast är det okunnighet som utlöser djurattacker.
#47 - 4 april 2012 19:11
Rebah skrev:
Eller om man "kraftigt utökar stammen snabbt på flera håll samtidigt" :) Lagas måste den ju abselut, vargstammen.

Brukar ju vara en tendens att pusha för den snabbaste och enklaste lösningen, men den är ju sällan den bästa. "Work with mother nature, not against her" som han som viskar till hundar brukar säga :D

Apropå älgar så är ju de farligare än vargar de med, men ingen skulle ju tänka tanken att minska på dom kassakorna. Brukar allt promenera förbi en mor+ungar lite då och då här i trakten, då har ju folk vett att hålla sig undan i alla fall och ingen gapar om avlivning.

Jag såg en studie som jag tror det var Uppsala Universitet som gjort och den stämmer till mycket stora delar med min åsikt. Jag tror de kom fram till att det behövs mellan 1 000 -2 000 individer.
Om vi skall ha en bra och stabil vargstam kan vi inte hålla på att hyckla och dividera om 250 eller 450 vargar utspridda på diverse obefolkade områden. Då är det bättre att sluta med varg experimentet, om nu inte det är till för att bevisa att man inte kan ha varg eller andra rovdjur i ett modernt samhälle. Som du säger moder natur är klokare än vi, jag är den förste att skriva under på det.
Vad som händer i en så liten vargpopulation är att det blir en genetisk kollaps. Detta medför bland annat att det blir svagare djur som inte orkar jaga traditionella byten. Då ger de sig på exempelvis tamboskap och kanske människor vilka inte är alltför svårjagade. Moder natur än en gång. Alla vill överleva till nästan vilket pris som helst. Relaterat till detta är att vargar är utpräglade flockdjur. Blir flocken för liten fungerar inte samarbetet inom den och man börjar jaga enkla byten.
Moder natur har också lurat ut det så bra så unga vargar körs bort av flocken av olika anledningar. Andra söker sig bort själva. Meningen med det är att anpassa flocken till reviret och dess bytesdjur samt att undvika inavel. Det är på det sistnämnda som vi leker experter och försöker spela moder natur och göra hennes jobb. Återigen blir det kollision med människor. Jag kan nästan ta gift på att den varg som alfreds berättar om är en strövarg på friar stråt. Ju längre mellan flockarna ju längre strövar dessa runt och blir hungrigare och hungrigare. Då slinker det ned en tam hund eller katt och kanske en kalv eller ett får. Jag skulle göra lika dant!
#48 - 4 april 2012 19:13
rasermusen skrev:
Vargen? Den har inte gjort ett piss gentemot vad vi groteska människor gjort. Vi utrotar och tar ihjäl, snart dör väll även isbjörnarna också ut. Många arter hinner inte ens bli upptäckta innan dom dör ut pga att vi människor skövlar regnskog. Det bästa vore om vi människor inte funnits, om vi bara vore varit en gnagare eller något annat oskyldigt djur.

Vi fyller nog en funktion vi också i vår herres hage! Fast det kan vara nog så svårt att se i bland.
#49 - 4 april 2012 19:45
Är det bara jag som börjar få Jokela-vibbar av att läsa en del av inläggen?
#50 - 4 april 2012 19:47
erikthur skrev:

Vad menar du?
#51 - 4 april 2012 20:18
erikthur skrev:

Förmodligen...
#52 - 4 april 2012 22:56
"rennäring" En näring som går back minst *5 varje år.

Det går inte back för samerna. Rennäringen i Sverige omsätter flera hundra miljoner kronor per år, och har god vinstmarginal.
Däremot kan det vara sant att näringen bara går med vinst pga subventioner, det vet jag inte.
#53 - 5 april 2012 01:20
Azur skrev:
Det går inte back för samerna. Rennäringen i Sverige omsätter flera hundra miljoner kronor per år, och har god vinstmarginal.

Däremot kan det vara sant att näringen bara går med vinst pga subventioner, det vet jag inte.

http://www.regeringen.se/content/1/c4/38/87/126fa93a.pdf

Läs inledningen, din bild kommer kanske inte ändras men den kommer prövas.
#54 - 5 april 2012 02:07
erikthur skrev:

Vad är Jokela-vibbar? Det är ett nytt utryck för mig.
#55 - 5 april 2012 03:27
Kanske vi borde leda tillbaks dialogen till det erikthur började med, Vargar i bebyggelse?
Eller i alla fall Vargar i Sverige?

Erikthur: Du ville helt klart få igång en diskussion när du öppnade tråden, vart vill DU komma eftersom du är trådskapare?
En fråga jag ställer seriöst och utan baktankar, är om du är rädd att du och din familj skall komma till skada även av andra djur som räknas till de stora rovdjuren. Björn, Varg, Järv, Lodjur och även Kungsörn räknas nog dit.
#56 - 5 april 2012 06:21
Hej,
Kan Jokela-vibbar handla om "Massakern i Jokela" och den tokiga eleven [COLOR=#000000][FONT=sans-serif]Auvinens inspirationskällor?![/FONT][/COLOR]
se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Massakern_p%C3%A5_Jokelaskolan

Nåväl.

Själv går jag ut så mycket jag kan i skogen när vi är på landet runt Åtorp med förhoppningen av att få se vargen, vildsvin, älg och senaste året även björn. Inte en enda gång har jag sett varg. Grannarna har sett den flera gånger. Men jag går bet. Jag har dock sett spår och de var imponerande stora - större än min näve...

Vildsvin däremot ser jag nästan varje gång. Och har jag varit rädd någon gång i skogen så är det när en vildsvinshona rusat mot mig... Jag skulle gissa att sannolikheten är större att ett vildsvin gör mig illa är än vargen... Och de är närgångna också - hört att de är i Hässelbytrakten (förort i Stockholm) och på landet är de uppe på gården och går ibland... Men samtidigt är de skygga...

Är inte vargrädslan ungefär som flygrädsla? Konsekvenserna kan bli stora om något händer men sannolikheten är mycket liten jämfört med exempelvid bilen...
#57 - 5 april 2012 07:02
http://www.regeringen.se/content/1/c4/38/87/126fa93a.pdf

Läs inledningen, din bild kommer kanske inte ändras men den kommer prövas.

Mja, jag nöjer mig med att konstatera att ingen egentligen vet hur stor rennäringen är, bara att samerna kraftigt underrapporterar omfattningen - och att samernas egen rapportering ligger nästan hundra miljoner kronor högre än vad den där utredningen kommer fram till.

bossep skrev:
Kanske vi borde leda tillbaks dialogen till det erikthur började med, Vargar i bebyggelse?

Eller i alla fall Vargar i Sverige?

Jag tycker man ska vara tydlig med vad riskerna är. En tätare vargstam innebär minskad älg och rådjursstam - empiriskt sjunker bägge med omkring 20-40% när vargar kommer in - och spridda fall av skadade/dödade hundar, hästar, kor, och framförallt får. Tamboskap som går ute måste inhägnas med vargsäkert flertrådigt elstängsel, jakt med drivande hund försvåras (märkligt nog är vissa raser mycket mer utsatta för angrepp, t.ex. tax). Då och då kommer vargar att döda barnfamiljens älskade Fluffy mitt framför ögonen på barnen, med gråt och tandagnisslan och indignation i kvällspressen som resultat.

Riskerna med vargar är ekonomiska, framförallt i form av uteblivet viltkött.
fisheye skrev:

Jag skulle gissa att sannolikheten är större att ett vildsvin gör mig illa är än vargen

Ja, tveklöst, nån person per år blir skadad av vildsvin. Vildsvin dödar dessutom för närvarande fem gånger fler hundar per år än vargen gör.
Bägge är förstås oändligt mycket mindre farliga än tamhundar, som skadar runt 12000 personer varje år så illa att de behöver sjukhusvård, och dödar i snitt en person vart femte år bara i sverige.

Är inte vargrädslan ungefär som flygrädsla? Konsekvenserna kan bli stora om något händer men sannolikheten är mycket liten jämfört med exempelvid bilen...

Jag tror som sagt inte att vargrädsla driver vargdebatten, utan det är ett svepskäl för att det verkliga skälet - konkurrens om älg och rådjur - inte ger genomslag i media och opinion.
#58 - 5 april 2012 07:09
Azur skrev:

Jag tror som sagt inte att vargrädsla driver vargdebatten, utan det är ett svepskäl för att det verkliga skälet - konkurrens om älg och rådjur - inte ger genomslag i media och opinion.

Överlag JA - men inte när storstadsbor är rädda för att vargen kommer in i deras områden. Då är det nog mer rädsla för det okända. En mycket vanlig rädsla. Jag tror inte det ekonomiska spelar in att vargen mumsar sopor i Uppsala eller en enstaka varg jagar enstaka älg i STHLMs kranskommuner. Där är det nog mer rädslan. I skogen i Värmland är det nog andra aspekter som du mycket riktigt pekar på som spelar in.
#59 - 5 april 2012 07:16
Vi rör oss ofta i skogen, jag är uppväxt mitt ute i skogen utanför Hagfors.

Ingen rädsla här, man får helt enkelt leva med att det bor djur i skogen. Nu bor vi närmare Karlstad men vi har mycket skog runt oss, det finns inte en tanke på attacker för oss när vi är ute och rör oss.

Det är mer en verklighet för oss, vi kör bil lite försiktigare i gryning/skymning då det rör sig vilt på vägarna, i övrigt så skiter vi oftast i vilket :)
#60 - 5 april 2012 12:11
Azur skrev:

Jo, klart att riskerna är ekonomiska. Precis så här tänkte MAO i Kina när han sa att alla sparvar ska dödas för att de äter säd.
Inga sparvar=mycket gräshoppor.
Mycket gräshoppor=ingen säd.
Ingen säd= en av de största hungersnöder som drabbat Kina.

Jag säger inte att det kommer att gå så här men det finns vissa likheter.;)

Ja Bossep det var troligen någon strövarg som rev boskap. Skulle vargen haft en flock att höra till skulle de ha käkat älg i skogen istället. Så jag säger mera varg i Finland.

Och väldigt mycket mera varg i Svergie för där bor jag inte:D
#61 - 5 april 2012 14:26
fisheye skrev:
Hej,

Kan Jokela-vibbar handla om "Massakern i Jokela" och den tokiga eleven [COLOR=#000000][FONT=sans-serif]Auvinens inspirationskällor?![/FONT][/COLOR]

se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Massakern_p%C3%A5_Jokelaskolan

Rätt svar men mer med tanke på inspirationskällan dvs:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pentti_Linkola
#62 - 5 april 2012 15:25
Mera varg eller inte har jag inte kompetens att ta ställning till. Det har rört sig varg i SW Finland där jag bor mycket nära bosättning. De har inte enss varit i närheten av hundar eller övriga husdjur då det finns gott om rådjur i de här trakterna. Det som jag hörde på nyheterna i går är mer oroväckande. På Ryska sidan gränsen i Kajanaland har de släppt ut tiotals uppfödda vargar. De här djuren är vana med människor och förmodligen mindre skygga.
#63 - 5 april 2012 17:30
erikthur skrev:
Rätt svar men mer med tanke på inspirationskällan dvs:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pentti_Linkola

Tak för klargörandet!
Jag lider nog av lite Linkola tendenser, men det får man inte säga högt!;)
#64 - 5 april 2012 17:56
Azur skrev:

Jag tycker man ska vara tydlig med vad riskerna är. En tätare vargstam innebär minskad älg och rådjursstam - empiriskt sjunker bägge med omkring 20-40% när vargar kommer in - och spridda fall av skadade/dödade hundar, hästar, kor, och framförallt får. Tamboskap som går ute måste inhägnas med vargsäkert flertrådigt elstängsel, jakt med drivande hund försvåras (märkligt nog är vissa raser mycket mer utsatta för angrepp, t.ex. tax). Då och då kommer vargar att döda barnfamiljens älskade Fluffy mitt framför ögonen på barnen, med gråt och tandagnisslan och indignation i kvällspressen som resultat.
Detta låter som ett sannolikt scenario. Men har vi råd med det ekonomiskt och moraliskt? Jag tycker tveklöst, ja.
Normalt är sådant här lite besvärligt i ett övergångsskede men jag är inte så säker på det när det kommer till Varg.

Detta är en stor del av problemet. Vargen konkurrerar med en viktig hobby som också har visst ekonomiskt inflytande. Det finns nog inte så många som lever på jakt i dag i Sverige. Det skulle iså fall vara några enstaka tjuvjägare. Dessa borde man kunna omskola till viltvårdare, som man gjort på vissa ställen i Afrika!

Ja, tveklöst, nån person per år blir skadad av vildsvin. Vildsvin dödar dessutom för närvarande fem gånger fler hundar per år än vargen gör.
De konkurrerar inte med oss om maten framför allt inte om rådjurs steken och hornet på väggen.
Bägge är förstås oändligt mycket mindre farliga än tamhundar, som skadar runt 12000 personer varje år så illa att de behöver sjukhusvård, och dödar i snitt en person vart femte år bara i sverige.
Fy Fluffy! Och de flesta olyckor med hundar beror på okunniga hundägare och allmänhet. Troligtvis i minst lika stor utsträckning som med vilt.

Jag har varit helt inne på den linjen men jag tror vi underskattat "the fear factor". Att sedan vissa lobbygrupper spinner på just det är en annan sak. Jag har ett konkret exempel:
Min dotter som vuxit upp med allehanda problem hundar och en hel massa annat som man skall skydda bar ifrån. Samt bott merparten av sitt liv mitt i skogen och är i princip inte rädd för något som går kryper eller simmar. Får en glansig panik i ögonen om man pratar om Vargar speciellt i samband med hennes barn.
Det finns ingen logik i detta!
#65 - 6 april 2012 15:04
Ja, som konstaterats är det inte alla som gillar vargen men accepterar björnen i naturen. Och vi har varit inne på tidig indoktrinering och ju mer man tänker på det så kan det ju spela roll. Jag nämnde mors lilla olle och rödluvan i ett tidigare inlägg men det är ju så mycket mer än det. Massor av teddybjörnar i barnkamrarna - nalle puh, björne, bamse (med ursprungligen en elak svart varg tom) osv. Den store stygga vargen, vargen i rödluvan, varulvar osv å andra sidan. Tom "ville vara varg" gav ju knappast ett helt snäll vargkaraktär. Och hur många varg-gosedjur har ni egentligen sett?

Men det kan knappast vara jägarlobbyn som ligger bakom det här eller hur. Det går längre tillbaks i "folksjälen" och kanske finns det en orsak till detta...
#66 - 6 april 2012 15:59
erikthur skrev:
Ja, som konstaterats är det inte alla som gillar vargen men accepterar björnen i naturen. Och vi har varit inne på tidig indoktrinering och ju mer man tänker på det så kan det ju spela roll. Jag nämnde mors lilla olle och rödluvan i ett tidigare inlägg men det är ju så mycket mer än det. Massor av teddybjörnar i barnkamrarna - nalle puh, björne, bamse (med ursprungligen en elak svart varg tom) osv. Den store stygga vargen, vargen i rödluvan, varulvar osv å andra sidan. Tom "ville vara varg" gav ju knappast ett helt snäll vargkaraktär. Och hur många varg-gosedjur har ni egentligen sett?

Men det kan knappast vara jägarlobbyn som ligger bakom det här eller hur. Det går längre tillbaks i "folksjälen" och kanske finns det en orsak till detta...

Jo det är konstigt att björnen framställs som gullig och gosig. För om stora stygga vargen bestämmer sig för att han vill ta sig en tugga så finns det ännu en chans. Men om bamse vill smaka så är det bara att börja be.
#67 - 6 april 2012 16:12
erikthur skrev:

Det vore faktiskt ganska intressant att veta hur och varför det blivit så!
Man kan spekulera i att vi och vargen alltid konkurrerat om maten. Säkert kan det ligga något i hur Vargen jagar och hur effektiva och planerande de tycks vara. Kanske man studerat just hur Vargar jagar och sedan försökt sätta sig in i hur bytesdjuret känner sig? Varför nalle har blivit så snäll så att han får sova i barnsängar har jag lite svårt att förstå logiken i! Kanske det är som med min dottersons gosekrokodil Hugo som alltid sov under hans säng och höll rent på monster och trolltyg?
Vad som också är lite förvånande är vår kärlek till hundar och samtidiga rädsla för Vargar. Även om jag träffat på många hundägare som varit rädda för sin egen hund!

Om någon sätt en studie på det här som kan anses som vederhäftig så är jag mycket intresserad att läsa det.
#68 - 6 april 2012 16:33
Såg en dokumentär om hunden, och hur den kom att hamna i människans "tjänst" så att säga. Och helt uppenbart så kan inte människan och vargen enbart ha haft en negativ inställning till varandra, eftersom vargen tydligen sökte sig till människan, och det slutade, vad jag förstod, med att de vänligaste och lugnaste vargarna tillbringade mer och mer tid i människans sällskap, och la grunden till tamhunden.

Människans bästa vän... Man tycker ju att människan kunde visa lite mer respekt och tacksamhet till denna vår bästa väns förfader, istället för att hitta på en massa skrämselpropaganda för att bli av med vad som ses som en rival och konkurrent om både utrymme och mat.
#69 - 6 april 2012 16:49
en förvirrande syn på det hela... tro mej eller ej.
Men jag har faktiskt en avhandling här hemma och teorin i denna säger att molosserhundar, alltså rottweiler, st berhards, olika mastiffhundar faktiskt härstammar från björn.
Medan en annan typ av hund härstammar från varg.
Detta låter fett konstigt - tänkte bara flika in det, nu när ni pratar om varg och björn och hund...

Folk har väl en snällare inställning till björn därför att dom är relativt lugna.
Dom jagar inte lika aggressivt som varg (men såklart så kan dom det)
Dom strövar mest runt och käkar rötter och bär, det är väl mest på våren, när dom går ur sitt ide som dom är så fruktansvärt hungriga att dom jagar vilt, det är iaf bilden jag har av björn.
#70 - 6 april 2012 17:01
Tja, vad jag har förstått så är vargar/hundar och björnar ganska nära släkt. Men jag har däremot för mig att jag läst att molosserhundarna (tror Rottweiler nämndes) står vargen närmare rent genetiskt, än vad många raser som mer fysiskt liknar vargen gör (som Schäfer, och andra liknande raser).
#71 - 6 april 2012 17:29
Animaniac skrev:
Tja, vad jag har förstått så är vargar/hundar och björnar ganska nära släkt. Men jag har däremot för mig att jag läst att molosserhundarna (tror Rottweiler nämndes) står vargen närmare rent genetiskt, än vad många raser som mer fysiskt liknar vargen gör (som Schäfer, och andra liknande raser).

har inte läst avhandlingen så noga ännu.
Det står säkert mer exakt vilka hundraser det gäller.
skrev bara rottis så att man snabbt förstår vilken typ av hund jag menade.
Dock är rottis, vad jag förstått, i ganska rakt nedstigande led från den gamla molosserhunden, men kan ha förvirrat mej där.
Och ska man tro på min bunt med papper så är alltså molosserhunden mer björn än varg.

Men det är absolut inte nåt som är vetenskapligt bevisat, det är alltså bara en teori som vissa människor intresserar sej av.
Samband kan man ju hitta överallt liksom.
#72 - 6 april 2012 17:45
Det som talar emot att de skulle härstamma från björn är dels att de har lång svans (björnen har en kort stump vad jag vet), och att det är mer naturligt att vargen söker sig till människan, och blir tämjd, än björnen, eftersom vargen är ett flockdjur, och sällskaplig av naturen, medan björnen är en mer av en ensamvarg (haha), och inte söker sig till människan på samma sätt. Jamen katten då, säger kanske nå´n... Tja, katten sågs som ett nyttodjur, och drog sig till människan på grund av gnagarna som också drog sig till oss, och katten har en mer behändig storlek än björnen. Och den moderna tamkatten är faktiskt en sällskaplig varelse, halvvilda katter kan bilda kolonier i utkanten av städer vad jag förstår, och har även sett på TV hur katter på landet betett sig som lejon, några honor tog hand om varandras ungar, och en hane gick runt och patrullerade reviret mot andra hankatter. En del kattraser beskrivs dessutom som så sällskapliga att de får beteendestörningar om de lämnas ensamma för mycket.
#73 - 6 april 2012 18:02
Animaniac skrev:
Det som talar emot att de skulle härstamma från björn är dels att de har lång svans (björnen har en kort stump vad jag vet), och att det är mer naturligt att vargen söker sig till människan, och blir tämjd, än björnen, eftersom vargen är ett flockdjur, och sällskaplig av naturen, medan björnen är en mer av en ensamvarg (haha), och inte söker sig till människan på samma sätt. Jamen katten då, säger kanske nå´n... Tja, katten sågs som ett nyttodjur, och drog sig till människan på grund av gnagarna som också drog sig till oss, och katten har en mer behändig storlek än björnen. Och den moderna tamkatten är faktiskt en sällskaplig varelse, halvvilda katter kan bilda kolonier i utkanten av städer vad jag förstår, och har även sett på TV hur katter på landet betett sig som lejon, några honor tog hand om varandras ungar, och en hane gick runt och patrullerade reviret mot andra hankatter. En del kattraser beskrivs dessutom som så sällskapliga att de får beteendestörningar om de lämnas ensamma för mycket.

Såg en dokumentär på national geographic där det påstods att katter är det mest anpassningsbara djuret som finns i världen.

Skulle människorna helt försvinna på en sekund så skulle tamkatter ändå klara sig helt problemfritt. Rätt fränt egentligen :)
#74 - 6 april 2012 19:23
Såg en dokumentär på national geographic där det påstods att katter är det mest anpassningsbara djuret som finns i världen.

Skulle människorna helt försvinna på en sekund så skulle tamkatter ändå klara sig helt problemfritt. Rätt fränt egentligen :)

Det är många arter som skulle klara sig alldeles utmärkt utan oss :p Men vårat ego vill inte höra talas om nå´t så´nt. Hehe, men ändå, katten har blivit en rätt social art se´n vi började lägga oss i deras liv.
#75 - 6 april 2012 19:38

Jag tror faktiskt våra tamhundar klarar sig utan oss också!
#76 - 6 april 2012 19:39
bossep skrev:
Jag tror faktiskt våra tamhundar klarar sig utan oss också!

Ja, de gör så i flera länder, har sett en dokumentär där de bl.a visade förvildade hundar i Moskva, där en del hundar t.o.m lärt sig åka tunnelbana på egen hand, vad jag förstod.
#77 - 6 april 2012 20:01
karrokaja skrev:

Dock är rottis, vad jag förstått, i ganska rakt nedstigande led från den gamla molosserhunden, men kan ha förvirrat mej där.

Och ska man tro på min bunt med papper så är alltså molosserhunden mer björn än varg.

Men det är absolut inte nåt som är vetenskapligt bevisat, det är alltså bara en teori som vissa människor intresserar sej av.

Tittar man på den vedertagna systematiken så är vi alla släkt långt tillbaks.

Men våra tamhundar hamnar mycket närmare Vargar än björnar fast det inte är så långt ifrån varan som man kan tro. I den Svenska naturen så är nog räven mer besläktad med våra hundar än björnen. De ingår alla i ordningen rovdjur men sedan hamnar björn i en egen familj Ursidae eller Björnar.

Varg, räv och hund hamnar i familjen Hunddjur eller Canidae där också den afrikanska vildhunden ingår.

Studerar man dessa och exempelvis förvildade tamhundar påminner deras beteende mer om varandra än med Vargen. Så frågan är om inte detta kan vara urhunden som följde människan när vi vandrade ut ur Afrika! Sedan kan den nog ka blandat sig med varg osv.

Hur som helst så är björnspåret intressant. Vi vet ju att fiskar flyttas om inom systematiken så varför inte hundar?
#78 - 6 april 2012 21:16
bossep skrev:
Tittar man på den vedertagna systematiken så är vi alla släkt långt tillbaks.

Men våra tamhundar hamnar mycket närmare Vargar än björnar fast det inte är så långt ifrån varan som man kan tro. I den Svenska naturen så är nog räven mer besläktad med våra hundar än björnen. De ingår alla i ordningen rovdjur men sedan hamnar björn i en egen familj Ursidae eller Björnar.

Varg, räv och hund hamnar i familjen Hunddjur eller Canidae där också den afrikanska vildhunden ingår.

Studerar man dessa och exempelvis förvildade tamhundar påminner deras beteende mer om varandra än med Vargen. Så frågan är om inte detta kan vara urhunden som följde människan när vi vandrade ut ur Afrika! Sedan kan den nog ka blandat sig med varg osv.

Hur som helst så är björnspåret intressant. Vi vet ju att fiskar flyttas om inom systematiken så varför inte hundar?

Jag tyckte det var lite kul faktiskt...
hoppas verkligen att det ligger nåt i detta, skulle vara coolt, då har jag en hund-varg-björn sovande och fisande bredvid mej:D

Räven är ju ett flummigt kapitel... den hamnar både under hund och mårddjur, beroende på vem man frågar, dessutom finns det vissa rävar som har ett helt eget släkte (tror det var nån typ av ökenräv...)

För övrigt tycker jag det är idiotiskt att jämföra hund och varg.
hunden och vargen gick skilda vägar long time ago.
(många hundpsykologer kör vargkrafs på hundar)

Sen undrar jag varför vi pratar om detta nu?
Det är nog mitt fel, eftersom jag då ska röra till det med onödig fakta.
förlåt! återgå nu till ämnet om vargen/människan som gör "intrång"
#79 - 7 april 2012 21:37
Att rävar skulle placeras under mårddjur har jag riktigt svårt att tro. De hör visserligen till underordningen Caniformia båda två, men det är allt. Rävar i familjen Canidae och mårddjuren i Mustelidae. De har inga av de anatomiska kännetecken som just mårddjur delar med varandra. Sant att alla rävar inte hör till släktet Vulpes, men det är bara ett fåtal. Men fortfarande inte ett mårddjur.
Björnar är närmare släkt sälar än vad de är hundar. Så att vissa hundraser skulle härstamma från just björnar är nonsens och rent påhitt.

Aja...back to topic.

Vargen hör hemma i Sverige. Så är det bara. Jägarlobbyn/jägareförbundet. vill få folket att tro att naturen inte fungerar utan jägarnas inblandning helt enkelt. De vill panga på allt som rör sig, och om något är ute efter samma byte som jägarna så ska ju de självklart bort.
Men det är inte bara jägare som vill bli av med rovdjuren. Där jag kommer från så är det två män som nu står åtalade för att ha jagat ihjäl en järv med skoter. En är same och den andra "lappdräng" som det kallas. De skjuter kungsörn, havsörn, järv, lo, björn, varg och allt annat som är ett hot mot rennäringen. De skjuter ofta djuren i magen så de inte dör direkt, utan ofta vandrar/flyger långt innan de dör av inre blödning eller liknande. De vill samtidigt se sig vara ett folk som lever i harmoni med naturen. Jag blir extremt förbannad och ledsen när jag hör historier om djur som hittats skjutna och överkörda med skoter.

Jag är uppväxt i norrland. Rätt långt norrut. Mitt i skogen. Har sett många stora rovdjur och spåren efter dom. När jag planterat skog eller fiskat så har jag ofta sett färska björnspår. Både stora och små. Jag vet att de är nära och vet vart jag är. Men de vill inte ha med mig att göra och gör allt för att undvika människor, så varför vara rädd då? Det är ologiskt. Har aldrig varit rädd för ett djur när jag varit ute i skogen. Enda gången jag blivit "anfallen" av ett vilt djur i skogen var i höstas när jag och en kompis var ute och traskade runt en sjö. Det var en kärrspindel som krupit upp i byxbenet och bitit mig på smalbenet. Gjorde rätt så jäkla ont och det kändes som om benet brann. Men det är enda gången jag varit nära ett "farligt" djur som gick till angrepp. Men är jag rädd för spindlar även om jag blivit biten. Självklart inte. Hade bara otur.

Här nere i söder så är det en annan sak, försöker undvika ställen där jag vet det finns vildsvin. Jag skulle aldrig undvika ställen där jag vet det finns björn eller varg dock.
Mer stora rovdjur tack och mindre antal idioter som skjuter på dom utan egentlig anledning.
#80 - 7 april 2012 22:24
Att rävar skulle placeras under mårddjur har jag riktigt svårt att tro. De hör visserligen till underordningen Caniformia båda två, men det är allt. Rävar i familjen Canidae och mårddjuren i Mustelidae. De har inga av de anatomiska kännetecken som just mårddjur delar med varandra. Sant att alla rävar inte hör till släktet Vulpes, men det är bara ett fåtal. Men fortfarande inte ett mårddjur.

Björnar är närmare släkt sälar än vad de är hundar. Så att vissa hundraser skulle härstamma från just björnar är nonsens och rent påhitt.

Aja...back to topic.

Vargen hör hemma i Sverige. Så är det bara. Jägarlobbyn/jägareförbundet. vill få folket att tro att naturen inte fungerar utan jägarnas inblandning helt enkelt. De vill panga på allt som rör sig, och om något är ute efter samma byte som jägarna så ska ju de självklart bort.

Men det är inte bara jägare som vill bli av med rovdjuren. Där jag kommer från så är det två män som nu står åtalade för att ha jagat ihjäl en järv med skoter. En är same och den andra "lappdräng" som det kallas. De skjuter kungsörn, havsörn, järv, lo, björn, varg och allt annat som är ett hot mot rennäringen. De skjuter ofta djuren i magen så de inte dör direkt, utan ofta vandrar/flyger långt innan de dör av inre blödning eller liknande. De vill samtidigt se sig vara ett folk som lever i harmoni med naturen. Jag blir extremt förbannad och ledsen när jag hör historier om djur som hittats skjutna och överkörda med skoter.

Jag är uppväxt i norrland. Rätt långt norrut. Mitt i skogen. Har sett många stora rovdjur och spåren efter dom. När jag planterat skog eller fiskat så har jag ofta sett färska björnspår. Både stora och små. Jag vet att de är nära och vet vart jag är. Men de vill inte ha med mig att göra och gör allt för att undvika människor, så varför vara rädd då? Det är ologiskt. Har aldrig varit rädd för ett djur när jag varit ute i skogen. Enda gången jag blivit "anfallen" av ett vilt djur i skogen var i höstas när jag och en kompis var ute och traskade runt en sjö. Det var en kärrspindel som krupit upp i byxbenet och bitit mig på smalbenet. Gjorde rätt så jäkla ont och det kändes som om benet brann. Men det är enda gången jag varit nära ett "farligt" djur som gick till angrepp. Men är jag rädd för spindlar även om jag blivit biten. Självklart inte. Hade bara otur.

Här nere i söder så är det en annan sak, försöker undvika ställen där jag vet det finns vildsvin. Jag skulle aldrig undvika ställen där jag vet det finns björn eller varg dock.

Mer stora rovdjur tack och mindre antal idioter som skjuter på dom utan egentlig anledning.

Tack för att du skrev detta så slapp jag!
Den enda gång jag varit riktigt rädd i den Svenska skogen var när jag var 7-8 år och hamnade mellan en älgko och hennes kalv och dom envisades att vända när jag gjorde det.
Nu för tiden klär jag på mig eftersom jag inte gillar fästingar vilket det tycks krylla av.
#81 - 7 april 2012 22:26
karrokaja skrev:

Det vore kul att läsa den avhandlingen! Men går man tillräckligt långt tillbaks i historien så är jag nog släkt med en scalar.[:o]
#82 - 7 april 2012 22:38

Aja...back to topic.

Säger som bossep... Bra att du skrev det, så slapp jag :p Ska jag vara ärlig så tror jag faktiskt att man löper större risk att bli vådaskjuten av en jägare, än att bli attackerad av varg eller björn, när man är ute i skogen. Har för mig att jag har läst att det är fler jakthundar som vådaskjuts av jägare, än som dödas av vargar. Vilket är det farligaste djuret? Det finns en myt om rovdjur, t.ex rävar och minkar om jag minns rätt, att de dödar för nöjes skull, men vilket djur förknippar man med uttrycket nöjesjakt?

Se´n hör man ju ibland exempel på att ett djur inte ens behöver vara ett hot mot olika tamdjur, det verkar räcka att djurhållarna TROR att de är ett hot för att de ska skjuta, eller förgifta dem.
#83 - 8 april 2012 11:25
Animaniac skrev:
Har för mig att jag har läst att det är fler jakthundar som vådaskjuts av jägare, än som dödas av vargar. Vilket är det farligaste djuret? Det finns en myt om rovdjur, t.ex rävar och minkar om jag minns rätt, att de dödar för nöjes skull, men vilket djur förknippar man med uttrycket nöjesjakt?

Se´n hör man ju ibland exempel på att ett djur inte ens behöver vara ett hot mot olika tamdjur, det verkar räcka att djurhållarna TROR att de är ett hot för att de ska skjuta, eller förgifta dem.

sen får man ju inte glömma alla hästar och kor som får sätta livet till under jakten.... men den statistiken finns naturligtvis inte på någons papper...
#84 - 8 april 2012 11:28
Som någon tidigare skrev, så stämmer det att i det skandinaviska ekosystemet så behövs verkligen en jägare. Jag tycker dock att jägaren bör vara vargar, björnar, lodjur och så vidare istället för människan. Men jag stöder ändå jakten på alla djur, bara den sker under kontrollerade former.

En annan förklaring till varför björnar är gosigare än vargar är deras form. Det har vetenskapligt bevisats att runda former är attraktivare än kantiga former. Där vinner den fluffiga, mjuka och runda björnen medan den kantiga vargen förlorar.
#85 - 8 april 2012 12:15

Vilken omnipotent mäktig ton du har i ditt skrivande!
Man skulle nästan tro att du jobbar på nåt viktigt ställe.
#86 - 8 april 2012 13:06
Där jag kommer från så är det två män som nu står åtalade för att ha jagat ihjäl en järv med skoter. En är same och den andra "lappdräng" som det kallas. De skjuter kungsörn, havsörn, järv, lo, björn, varg och allt annat som är ett hot mot rennäringen. De skjuter ofta djuren i magen så de inte dör direkt, utan ofta vandrar/flyger långt innan de dör av inre blödning eller liknande. De vill samtidigt se sig vara ett folk som lever i harmoni med naturen.

Det ska i ärlighetens namn sägas att samerna har försökt miljöanpassa renhållningen det senaste årtiondet, den är nog inte fullt lika katastrofal för fjällnaturen som den var på 80- och 90-talet.

Här nere i söder så är det en annan sak, försöker undvika ställen där jag vet det finns vildsvin.

Det behövs inte. Vildsvinsattacker är precis som björnattacker, det rör sig om skadskjutna djur som försöker försvara sig.
#87 - 8 april 2012 16:32
karrokaja skrev:
Vilken omnipotent mäktig ton du har i ditt skrivande!

Man skulle nästan tro att du jobbar på nåt viktigt ställe.

Om jag saltar pommes på donken eller är biolog är irrelevant. Det som är relevant är fakta. Uppenbarligen tog du det personligt, och i så fall ber jag om ursäkt.

Azur skrev:
Det ska i ärlighetens namn sägas att samerna har försökt miljöanpassa renhållningen det senaste årtiondet, den är nog inte fullt lika katastrofal för fjällnaturen som den var på 80- och 90-talet.

Det behövs inte. Vildsvinsattacker är precis som björnattacker, det rör sig om skadskjutna djur som försöker försvara sig.

Nja, jag har sett modern renskötsel på nära håll. Både den som syns utåt och det som pågår i smyg. Det är smutsigt. På många sätt. Ofta med rasistiska undertoner samt hot från vissa renskötare. Det är ingen hemlighet att de skjuter ett rovdjur om de får chansen, men de hittas sällan och därför nästan inget som allmänheten får reda på.

Vet av personlig erfarenhet att både den tama och vilda grisen kan vara lite oberäknelig. Sen att de är betydligt smartare än en björn gör det inte så mycket bättre. Så jag kommer fortsätta undvika vildsvin så mycket jag bara kan :)
#88 - 8 april 2012 22:02
Om jag saltar pommes på donken eller är biolog är irrelevant. Det som är relevant är fakta. Uppenbarligen tog du det personligt, och i så fall ber jag om ursäkt.

haha donken...
ja jag tog det nog personligt, får jag skylla på dåligt morgonhumör?
I vilket fall så är ursäkten mottagen :)

hade!
#89 - 9 maj 2012 16:20
Nu var det dax igen!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14801539.ab
För mig låter detta som totalt idiotiskt beteende bland inblandade människor!
Konstigt att de inte avlivade Vargen!
#90 - 9 maj 2012 16:38
Nu får vi väl inte ens ha dem i djurparker snart..
#91 - 9 maj 2012 17:06
Man kan iaf ifrågasätta det här med att släppa in folk till de "ofarliga" vargarna...
#92 - 9 maj 2012 17:20
Vargar gillar lammkött...
#93 - 9 maj 2012 22:25
erikthur skrev:
Man kan iaf ifrågasätta det här med att släppa in folk till de "ofarliga" vargarna...
Djur i hägn är oftast farligare än samma djur i frihet. Troligtvis var det någon som lekte amatörpsykolog och ville bota tösens hundrädsla. Med VARG! Om jag missförstått hela episoden rätt. Riktigt smart jobbat i så fall.
#94 - 19 oktober 2012 18:01
Ny varg i Uppsala?

Lägger in det i den här tråden. Om det är en ny varg eller den gamla på nytt besök vet jag inte. Men jag gillar faktiskt inte att lösspringande vargar härjar mitt på ljusa dagen på Akademiska sjukhuset:
med stor sannolikhet just en varg, bekräftar länsstyrelsen
#95 - 20 oktober 2012 10:25
mer info i UNT idag:
De fick besök av varg
#96 - 20 oktober 2012 10:43
Jag tycker inte att den hunden ser ut som en varg.

Olle
#97 - 20 oktober 2012 11:33
Så någon har släppt ut en hund med sändare som springer lös i Uppland menar du?
#98 - 20 oktober 2012 11:42
Klicka på din senaste länk en gång till! :)

Olle
#99 - 20 oktober 2012 11:46
OK texten helt reviderad på UNT-artikeln men obs kommentaren:
"Djuret som observerades tidigare under veckan är dock med all säkerhet en varg, uppger Johan Månsson."
(om den nu skulle revideras bort också)
#100 - 20 oktober 2012 11:52
Jakthund som flytt från slagfältet kanske...
#101 - 20 oktober 2012 11:52
Vad det springer omkring för andra djur i Uppsala har jag ingen koll på. Däremot såg jag att djuret på den aktuella bilden var en hund.

Olle
#102 - 20 oktober 2012 16:29
erikthur skrev:
mer info i UNT idag:

De fick besök av varg

Klockren hund ju.

Jag mötte en varg förrförra vintern när jag var ute på promenad med pållen. I utkanten av Stockholm av alla ställen. De passerar ibland där när isen är tjock. Jag och hästen tittade på vargen, den tittade tillbaka. 20 meters avstånd. Magiskt. Oerhört magiskt. Efter några sekunder drog den vidare in i skogen. En klockren varg. Vargar och jakthundar är ju inte ens lika om man är insatt i hur vargarna ser ut och vilket beteende de har. Ringde då Länsstyrelsen för jag tyckte att de skulle komma ut och kolla spåren (nysnö dessutom) men de trodde inte riktigt på mig. Tack vare alla som tycker att lösspringande Schäfrar , katter och rävar ser ut som vargar. De hade åkt ut på några felaktiga observationer och var väl lite ledsna på det. Trist tyckte jag. Absolut bra att folk ringer in men hallå, en röd räv och en varg borde ju vem som helst se skillnad på.

& varför skulle en varg inte kunna traska igenom Uppsala? De har ju för sjutton gått rakt igenom Stockholm vid några olika tillfällen. Nästan genom City om jag inte minns fel. Då kan de väl gå varsomhelst ;)
#103 - 2 november 2012 07:32
Vargen kommer... i centrala Götaland

Varg angrep hund
Enligt Jönköpingsposten idag kan det dock finnas en positiv sida för hundägaren att det konstaterats vara varg. Staten kanske måste betala delar av veterinärräkningen.
#104 - 2 november 2012 07:49
erikthur skrev:

Varg angrep hund

Enligt Jönköpingsposten idag kan det dock finnas en positiv sida för hundägaren att det konstaterats vara varg. Staten kanske måste betala delar av veterinärräkningen.

Äntligen är Dr. Varghatare igång igen....
#105 - 2 november 2012 07:57
Hatar jag varg för att jag publicerar detta som de flesta av er inte hittar iaf inte idag eftersom det är en lokal nyhet?
Däremot kan man lätt påstå att ditt inlägg är typiskt för häcklande.
#106 - 2 november 2012 08:00
Ja eftersom det så fort det sker ett vargangrepp någonstans i landet, så kommer det en länk från dig som ett brev på posten... Eller har jag fel???
#107 - 2 november 2012 08:22
Skulle alla incidenter med vargar läggas upp här så skulle tråden vara långt mycket längre. Det är nog snarare så att det inte riktigt stämmer med den bild av verkligheten som en del har att vargar orsakar problem och då gillar man inte att läsa om det som händer. Hjälper nog inte så mycket att länka heller, har man bestämt sig för att vargar är snälla djur som undviker människor så verkar det inte gå in riktigt att det inte är riktigt så ute i verkligheten.

I alla fall börjar det röra på sig mot nåt slags beslut nu, Naturvårdsverket indikerar en nivå på 180 - 380 djur som möjligt för gynnsam bevarandestatus och miljöministern siktar mot nederkanten i det spannet. Målet verkar vara en mindre vargstam som inte ställer till allt för mycket problem men samtidigt att få en sund vargstam utan de akuta inavelsproblem som finns nu. Det är väl bara obotliga vargromantiker som kan tycka att det vore bättre med okontrollerad tillväxt på dagens vargar vilket inte löser inavelsproblemet och absolut gör det PR-problem som vargstammen har än mer besvärande. En begränsad men sund vargstam, jag kan inte se nåt långsiktigt bättre sätt att hantera problematiken.
Kjell Fohrman
Administrator
#108 - 2 november 2012 09:06
Vargar är inte snälla djur, men de är fullkomligt ofarliga för människan.

Satsa först på en utökning av stammen till uppåt 2.000 djur och börja sedan med vargjakt. Det vore en begränsad sund stam.
#109 - 2 november 2012 09:07
Nu har jag aldrig inbillat mig att vargar alltid undviker människor, det är svårt när vi finns överallt.. Och självklart ställer de till problem för oss ibland, men vi kan väl inte utrota alla som gör det?
#110 - 2 november 2012 10:48
stefanr72 skrev:
Nu har jag aldrig inbillat mig att vargar alltid undviker människor, det är svårt när vi finns överallt.. Och självklart ställer de till problem för oss ibland, men vi kan väl inte utrota alla som gör det?

Det är i stort sett ingen som vill utrota vargarna heller, inte jag i a f.
#111 - 2 november 2012 10:53

Satsa först på en utökning av stammen till uppåt 2.000 djur och börja sedan med vargjakt. Det vore en begränsad sund stam.

En stor stam med allvarliga inavelsproblem är fortfarande en stam med allvarliga inavlesproblem. För att lösa inavelsproblemet måste man få in nya djur och inplantering förutsätter godkännande från markägare vilket i sin tur förutsätter förtroende för förvaltningen. Jag ser inget sätt att hantera problemet som inte förutsätter jakt. Och med 2000 vargar, då har vi verkligen fått problem, bland annat lär jag ha anslutit mig till skjut-tig-gräv gänget i så fall och är det nåt som borde utrotas är det egentligen de. Vilket kommer att hända om de får syrebrist p g a en ansvarsfull förvaltning.
#112 - 2 november 2012 11:36
Vargen kommer...

Bygert skrev:
En stor stam med allvarliga inavelsproblem är fortfarande en stam med allvarliga inavlesproblem. För att lösa inavelsproblemet måste man få in nya djur och inplantering förutsätter godkännande från markägare vilket i sin tur förutsätter förtroende för förvaltningen. Jag ser inget sätt att hantera problemet som inte förutsätter jakt. Och med 2000 vargar, då har vi verkligen fått problem, bland annat lär jag ha anslutit mig till skjut-tig-gräv gänget i så fall och är det nåt som borde utrotas är det egentligen de. Vilket kommer att hända om de får syrebrist p g a en ansvarsfull förvaltning.

Äh, du driver Bygert..

En ansvarsfull förvaltning kommer inte leda till att vargen undviker att bli påskjuten årets alla månader.

Du är för smart för sådana antaganden, jag har vänner med gevär och de hatar vargen, oavsett hur många de är.
#113 - 2 november 2012 11:46
Det finns en liten minimal kärna av rovdjurshatare som vill utrota vargen, visst är det så. Frågan är ju bara, vill vi att de skall vara isolerade och påpassade eller vill vi att de skall få en massa nya kompisar som hjälper dem?
#114 - 2 november 2012 15:28
Bygert skrev:
Det finns en liten minimal kärna av rovdjurshatare som vill utrota vargen, visst är det så. Frågan är ju bara, vill vi att de skall vara isolerade och påpassade eller vill vi att de skall få en massa nya kompisar som hjälper dem?

Jag skulle vilja påstå att den där minimala kärnan inte är fullt så minimal som du tycks tro. Människor som enbart ser till sitt eget bästa finns det gott om på den här planeten. Hans Rosling säger att det är statistiskt säkerställt att vi kommer att bli 10 miljarder människor på jorden innan befolkningskurvan planar ut, Afrika kommer att fördubbla sin befolkning... Om det ska finnas några (rov)djur kvar den dagen, så krävs nog att vi börjar tänka på ett annorlunda sätt än vi gör idag. Om inte glest befolkade Sverige kan ha en rovdjursstam utan att det blir ramaskri, så lär inte övriga världen kunna det heller.
#115 - 2 november 2012 16:43
Om nu fundamentalisterna inte är så få så är det ju desto större anledning att inte ge dem draghjälp.
#116 - 2 november 2012 17:09
Så du menar att man bör vika sig för fundamentalism?
#117 - 2 november 2012 18:39
Animaniac skrev:
Samtidigt är det vi som till att börja med tränger undan stora rovdjur genom att bebygga områden som från början var deras, till slut har de ingen annanstans att ta vägen, än in i städerna. Att vi är så slarviga med våra sopor och matrester, och roar oss med att "nöjesjaga" deras bytesdjur, gör heller inget för att hålla dem borta. Så som så ofta annars, har människan bara sig själv att skylla. Och ja, stora djur är ofta farligare än små (men långt ifrån alltid), men det farligaste djuret av dem alla är Homo sapiens. Ett ganska stort djur, med ett väldigt stort ego.

Ditt inlägg är intressant tycker jag.....Du skriver att vi bygger områden som tillhör rovdjuren!? OK? Har människan inte rätt att finnas till eller vad menar du? Sedan skriver du att vi roar oss med att nöjesjaga rovdjurens bytesdjur??? Antyder du att människor inte behöver äta, utan vi skaffar bara mat för nöjes skull....hur blir du mätt?? Är inte människan en del av naturen??
#118 - 2 november 2012 18:41
stefanr72 skrev:
Det är mycket större risk att ett barn blir taget av en pedofil, och dessa skjuter vi tyvärr inte..

Det är större risk att dö av cancer än av en mördare, så varför bry sig om mördare....
#119 - 2 november 2012 18:45
sjobbe skrev:
Ditt inlägg är intressant tycker jag.....Du skriver att vi bygger områden som tillhör rovdjuren!? OK? Har människan inte rätt att finnas till eller vad menar du? Sedan skriver du att vi roar oss med att nöjesjaga rovdjurens bytesdjur??? Antyder du att människor inte behöver äta, utan vi skaffar bara mat för nöjes skull....hur blir du mätt?? Är inte människan en del av naturen??

Med nöjesjaga menar jag nöjesjakt, och huvudsyftet med det är sällan att skaffa mat, även om de som ägnar sig åt nöjesjakt äter djuren, de människorna kan skaffa mat på annat sätt... Jo, människan har rätt att finnas till... Vad vi däremot inte har rätt till, är att tränga undan andra arter, jaga dem till utrotningens brant och ibland ännu längre, på grund av att vi är för giriga, och inte tycks tåla konkurrens. Och vi har ingen rätt att klaga när djuren bara försöker överleva. Det är människan som sysslar med rovdrift, tjuvjakt, och skövling av skogar. Det vi håller på med är inte hållbart, och det har inget att göra med om vi har rätt att finnas till eller inte.
#120 - 2 november 2012 18:45
Erik har fått en bundsförvant...
#121 - 2 november 2012 18:50
127bubbel skrev:
Att vargar tar hundar är väl inte så konstigt, är man så dum så att man släpper sin hund lös i en skog där man VET att det finns varg får man fan skylla sig själv. Har själv hund men skulle aldrig komma på tanken att släppa han lös i en skog där jag vet att det finns varg, det är ju nästan som att be om det liksom. Man får ju tänka på att man är i vargens hem och är deras villkor. Och att dom skulle ta barn är bara bullshit säger jag.

MVH/Freddan

Nja...nu har du nog fått en del om bakfoten.....Vargen är på dom flesta ställen i sverige en ny företeelse. Om du tittar på en karta över vargreviren i sverige så är dom ihopklumpande på ett och samma ställe. Vargens förekomst i sverige har ingenting med naturen att göra utan är ett resultat av mänsklig påverkan. Sverige har skrivit på två konventioner. FN:S konvention om ursprungsbefolkningars rättigheter samt EU:s Art och habitat direktiv. Detta gör att vi enbart har varg söder om renbetesland samt norr om dom stora sjöarna, eftersom det skulle bli för dyrt att hålla varg på jordbruksmarkerna i södra sverige. Att då säga åt bönder och jägare inom vargbältet att dom får skylla sig själva ifall dom har oturen att födda och bo inom detta område, känns i bästa fall som ett skämt. Försök att sätta dig in i frågan innan du kommer med nedlåtande inlägg i en mycket komplicerad fråga.
#122 - 2 november 2012 18:50
stefanr72 skrev:
Så du menar att man bör vika sig för fundamentalism?

Absolut inte! Varken när det gäller vargar, muslimer, invandring eller nåt annat. Däremot råkar det faktiskt vara så att det är rätt korkat att driva en politik som gör att många börjar tycka att fundamentalisterna egentligen har rätt.
#123 - 2 november 2012 18:56
Animaniac skrev:
Med nöjesjaga menar jag nöjesjakt, och huvudsyftet med det är sällan att skaffa mat, även om de som ägnar sig åt nöjesjakt äter djuren, de människorna kan skaffa mat på annat sätt... Jo, människan har rätt att finnas till... Vad vi däremot inte har rätt till, är att tränga undan andra arter, jaga dem till utrotningens brant och ibland ännu längre, på grund av att vi är för giriga, och inte tycks tåla konkurrens. Och vi har ingen rätt att klaga när djuren bara försöker överleva. Det är människan som sysslar med rovdrift, tjuvjakt, och skövling av skogar. Det vi håller på med är inte hållbart, och det har inget att göra med om vi har rätt att finnas till eller inte.

Jo man kan skaffa mat på annat sätt än att äta älgkött. Man kan t ex hugga ner lite mer regnskog i Sydamerika så vi kan öka vår import av mat därifrån ännu mer. Fast vad är det som blir så mycket bättre med det?
#124 - 2 november 2012 18:59
Eller så kan man äta mat som är odlad/uppfödd i Sverige, eller nå´n annanstans i Europa... Tror inte att skövlingen av regnskogarna har så mycket med matimport därifrån att göra. Dels hugger de ner skog för att få mer åkermark, och vad jag har förstått, så sker den mesta skövlingen olagligt, som tjuvjakt på träd :p
#125 - 2 november 2012 19:00
OT - men jag läste för ett tag sedan om någon som förespråkade etisk livsföring och hon var mer inne på att helst äta vilt än nöt och gris eftersom hon tyckte den uppfödningen var etiskt tveksam - apropå det där om jägare.
#126 - 2 november 2012 19:03
Vargen kommer...

sjobbe skrev:
Nja...nu har du nog fått en del om bakfoten.....Vargen är på dom flesta ställen i sverige en ny företeelse.

Sverige är en ny företeelse, riket framstår som någorlunda enat först under medeltiden.

Du kanske ska blicka lite längre bak i tiden innan du börjar yra, jag tror att det fanns vargar innan Sverige kliver in på marknaden som ett rike.

Jag har svårt att se att du på något vis kan yttra dig om hur det såg ut ur ett naturligt perspektiv faktiskt, du får nog försöka bläddra lite i källmaterialet och se om du kan finna stöd för dina antaganden.

Jag antar att du vet om att Varg kan anses ha varit ett av världens mest spridda däggdjur? Hur kan du då försöka påstå att vargens närvaro i vissa områden skall vara en nyhet?

Jag antar att du försöker leka med tid där människan skall fungera som den fasta referenspunkten, det blir faktiskt helt galet i ett ekologiskt globalt perspektiv. Jag tror att det är bra att vara medveten om folkvandringar och på vilket sätt dessa påverkar miljön, ur ett perspektiv där vi sätter oss in i djurens faktiska förhållanden.

Så, nya företeelser är lurigt, speciellt när det är du som är en sådan.
#127 - 2 november 2012 19:04
sjobbe skrev:
Nja...nu har du nog fått en del om bakfoten.....Vargen är på dom flesta ställen i sverige en ny företeelse. Om du tittar på en karta över vargreviren i sverige så är dom ihopklumpande på ett och samma ställe. Vargens förekomst i sverige har ingenting med naturen att göra utan är ett resultat av mänsklig påverkan. Sverige har skrivit på två konventioner. FN:S konvention om ursprungsbefolkningars rättigheter samt EU:s Art och habitat direktiv. Detta gör att vi enbart har varg söder om renbetesland samt norr om dom stora sjöarna, eftersom det skulle bli för dyrt att hålla varg på jordbruksmarkerna i södra sverige. Att då säga åt bönder och jägare inom vargbältet att dom får skylla sig själva ifall dom har oturen att födda och bo inom detta område, känns i bästa fall som ett skämt. Försök att sätta dig in i frågan innan du kommer med nedlåtande inlägg i en mycket komplicerad fråga.

Och vems fel är det att vargen är en "ny företeelse"? Man kan tycka att FN:s konvention borde gälla all ursprungsbefolkning, inte bara dem på 2 ben..
#128 - 2 november 2012 19:32
Azur skrev:

[/SIZE]

Hörru Azur, du verkar ju äga sanningen, människors motstånd mot varg handlar om att vargen konkurrerar om älg och rådjur påstår du!

Vargen är ingen betydande predator av rådjur. Lo men framförallt räv påverkar rådjursstammen, märker du någon debatt kring dessa djur? OK, Älg är vargens huvudföda, men vore tillgången på älg det enda problemet så skulle det finnas en lätt lösning.

En naturlig svensk ojagad älgstam skulle ha en täthet av någonstans kring 45 älgar per 1000 ha. Människan håller älgstammen på konstgjord väg (jakt) långt under den naturliga bärkrafen. Den genomsnittliga älgtätheten i sverige ligger på 10 älgar per 1000 ha, skulle vi släppa upp älgstammen till 15 älgar per 1000 ha så skulle det årliga uttaget av kött vara på samma nivå innan björn och vargexplosionen.

Problemet är att samhället inte accepterar en högre älgstam, eftersom detta skulle resultera i en oacceptabel skada på skogen samt för många viltolyckor. Konflikten handlar om att en stor vargstam är svår att kombinera med frigående tamdjur och löshundsjakt. Eftersom det idag enbart är en liten spillra av befolkningen som fortfarande lever ett något sånär miljövänligt liv genom delvis självhushållning så är det också en majoritet av befolkningen som inte förstår problemen, eftersom dom köper ompackad köttfärs och kinesrensad lax på ica. Vissa har t.o.m gått så långt att man är vegetarianer och lever på exotiska växter som transporteras kors och tvärs över jordklotet.

Det är möjligt att vargen tycker att det är bra att Azur driver med hund o tamdjursägares frustration, men isbjörnarna drunknar fortfarande uppe i arktis.

Jag vill minnas att 80% av sveriges rödlistade arter är beroende av skogsbetande kreatur, vilket en stark vargstam hotar. Jag skulle vilja kontra med att miljörörelsens värnade om den svenska mångfalden via vargen, enbart är ett svepsjäl för att utrota den svenska traditionen med fäbodbruk och löshundsjakt.

Skulle vargen i sverige utrotas, så finns det hundratusentals individer att importera i den talrikaste populationen av rovdjur på det norra halvklotet. Våga värna den unika svenska kulturlandskapet som skapats de senaste tusen åren, Svenskar är en del av den svenska naturen!!!
#129 - 2 november 2012 19:46
sjobbe skrev:
Våga värna den unika svenska kulturlandskapet som skapats de senaste tusen åren, Svenskar är en del av den svenska naturen!!!

Hehe, har du gått vilse?
#130 - 2 november 2012 19:50

Detta är lögn Azur, det skulle vara intressant och veta var du får dina siffror ifrån. Ett genomsnittligt svenskt vargrevir ligger på 100.000 ha. med en genomsnittlig älgtäthet på 10 älgar/1000 ha leder detta till att det finns 1000 älgar i vinterstam inom ett vargrevir. Dessa älgar föder i snitt 465 kalvar, och ett vargrevir oavsett om det innehåller 2 eller 22 vargar dödar mellan 120-140 älgar/år.

Fler vargar leder till minskad jakt och en ökad älgstam. Allt annat är enbart lögn. För den som är intresserad av fakta kan man titta på exemplet Isle of Royale, som är en ö utanför alaska som är ett slutet ekonsystem älg/varg. Forskarna har kunnat följa ekosystemet där sedan tidigt 50-tal och har kunnat konstatera att älgstammen styrs av tillgången på mat och vargstammen följer älgstammen, inte tvärtom.

Var vänlig visa på fakta Azur, så lovar jag att ändra mig :-)
#131 - 2 november 2012 19:57
Sverige är en ny företeelse, riket framstår som någorlunda enat först under medeltiden.

Du kanske ska blicka lite längre bak i tiden innan du börjar yra, jag tror att det fanns vargar innan Sverige kliver in på marknaden som ett rike.

Jag har svårt att se att du på något vis kan yttra dig om hur det såg ut ur ett naturligt perspektiv faktiskt, du får nog försöka bläddra lite i källmaterialet och se om du kan finna stöd för dina antaganden.

Jag antar att du vet om att Varg kan anses ha varit ett av världens mest spridda däggdjur? Hur kan du då försöka påstå att vargens närvaro i vissa områden skall vara en nyhet?

Jag antar att du försöker leka med tid där människan skall fungera som den fasta referenspunkten, det blir faktiskt helt galet i ett ekologiskt globalt perspektiv. Jag tror att det är bra att vara medveten om folkvandringar och på vilket sätt dessa påverkar miljön, ur ett perspektiv där vi sätter oss in i djurens faktiska förhållanden.

Så, nya företeelser är lurigt, speciellt när det är du som är en sådan.

Jag förstår precis vad du menar mattias, dina argument liknar judarnas argument när dom hävdar sin rätt över palestiniernas rätt till jorden i östra medelhavet. Judarna fanns där för en sisådär 2000 år sedan, medan palestinierna har funnits där dom senaste 2000 år sedan.

Vad jag menar är om du tar den äldsta nu levande människan i byarna i dalarna och värmland, så finns det ingen som har sett ett enda vargspår, och att då komma och påstå som skribenten säger att man får skylla sig själv ifall man lever som man gjort dom senaste 150 åren så får man skylla sig själv, det tycker jag är provocerande.
#132 - 2 november 2012 20:01
stefanr72 skrev:
Och vems fel är det att vargen är en "ny företeelse"? Man kan tycka att FN:s konvention borde gälla all ursprungsbefolkning, inte bara dem på 2 ben..

Jag reagerade enbart på att skribenten ansåg att man fick skylla sig själv ifall hundar blev dödade, när det är mänsklig politik som reglerar vilka djur som finns i vår natur.

Finns det överhuvudtaget någon natur på vårt klot som inte är påverkad av människor?
#133 - 2 november 2012 20:02
Bygert skrev:

Jag anser att ni båda har rätt här. En genetiskt bärkraftig stam kräver runt 2000 djur.
Men det går inte att släppa upp den nuvarande redan inavlade stammen dit. Det blir bara värre.
Med en så stark inavel finns det stor risk att djuren blir så försvagade så de inte klarar att jaga. Speciellt om flockarna hålls små men distribuerade inom tillåtna revir. Båda dessa saker KAN leda till mer dödande av tamboskap och exempelvis sälskaps och jakthundar. Man kan nog tänka sig att även ett så otympligt djur som människan kan falla offer. Det finns ju gott om dessa också, betydligt fler nu än när vargen senast fanns vild och oreglerad.
Kan vi inte skapa en stor nog stam med genetiskt mångfald bör vi nog ta bort de vargar som finns i dag helt och hållet.
#134 - 2 november 2012 20:05
Hehe, har du gått vilse?

Hehe, nu tog jag i va :D

Jag tycker att det är förvånande att inte du med din bakgrund har en mer nyanserad bild av probemställningen mattias...
Du och jag har en liknande bakgrund, jag är uppfödd i en by utanför rättvik, men har flyttat och bor idag i tätort, men kan ändå förstå problemen som tamdjursägarna har med framförallt varg, vad har du missat??

Vargen kommer ju att finnas i sverige, varför skall vi inte kunna begränsa stammen såsom vi gör med alla andra djur, speciellt eftersom det minskar vår matproduktion??
#135 - 2 november 2012 20:17

Hej Chefen,

Jag skulle aldrig säga emot dig i något annat sammanhang, men nu har faktiskt forskarna visat att det som krävs för att garatantera en utdöende risk på mindre än 10% inom hundra år är 80 individer i skandinavien, varför i hela fridens namn önskar du dig då 2000 individer i sverige, när dom ställer till så stora problem för människor som lever med tamdjurshållning?.

Det är viktigt att ha empati för andra människor, även fast dom enbart är en liten minoritet i samhället!

Om inte för något annat så borde du för den biologiska mångfalden önska dig så få vargar som möjligt eftersom majoriteten av dom rödlistade arterna i sverige är beroendende av frigående djur på skogsbete.
#136 - 2 november 2012 20:22
sjobbe skrev:
Hehe, nu tog jag i va :D

Jag tycker att det är förvånande att inte du med din bakgrund har en mer nyanserad bild av probemställningen mattias...

Du och jag har en liknande bakgrund, jag är uppfödd i en by utanför rättvik, men har flyttat och bor idag i tätort, men kan ändå förstå problemen som tamdjursägarna har med framförallt varg, vad har du missat??

Vargen kommer ju att finnas i sverige, varför skall vi inte kunna begränsa stammen såsom vi gör med alla andra djur, speciellt eftersom det minskar vår matproduktion??

Jag har en väldigt nyanserad bild av problematiken, min grundar sig på en annan bas bara. Jag ser problematiken när folk inte kan försörja sig, där en stor investering slits i bitar.

Jag är skeptisk till renbetesområden, enbart för att det är en näring som inte bidrar något ekenomiskt till mig som medborgare. Jag har visat på en studie i den här tråden som är genomförd av regeringen, där visar det sig att det här fenomenet som kallas för rennäring går back *5 varje år. Jag tycker att de ska leva enligt tradition om det är det som är poängen, där hör inte flygande farkoster hemma, inte skotrar eller bilar heller. Är det som så att de ska få rätt i vissa frågor så är det egenförsörjning som gäller, då kan jag likställa dem med bonden i Tolita.

Om vi nu återgår till det här med ett stabilt men lågt bestånd av vargen så finns det en viss problematik inblandad, berörde denna tidigare i en textsnutt riktad till Bygert. Vargen skjuts ändå, oavsett vad regeringen sätter för nivå på kalaset. Jag är uppväxt utanför Hagfors, hamnade sedan i Torsby och sen blev det Kil, det är liksom naturligt att bo på landet och här har jag fått mina vänner. Det är skjut, tig och gräv som gäller, ofta. Det här kan ingen reglera, djuren skuts ändå.

Jag ser naturligtvis gärna att det får förekomma fler åtgärder för att säkra boskapen, ordentliga stängsel är ett alternativ. Ett annat alternativ är att det släpps ut vapen som kan ge en bedövande effekt, sömnpilar till exempel. Sen får någon form av myndighet flytta djuren. På något vis måste det gå att lösa problemen utan att skapa en flaskhals där genutbytet är marginellt, vi borde ju i alla fall ha en fin och livsduglig population i skogen. Det låter naivt men det finns lösningar, bara någon kör igång och utforskar möjligheterna ordentligt.

Återigen, jag tycker synd om folk som drabbas men frågan är inte enkel. Vi pratar knappt om frågorna längre här, det går liksom inte.

Det här blev personligt men det visar lite mer hur jag som individ i ett vargtätt område ser på saken..
#137 - 2 november 2012 20:28
Mathias jag klickar på gilla knappen där...
#138 - 2 november 2012 20:31
bossep skrev:
Jag anser att ni båda har rätt här. En genetiskt bärkraftig stam kräver runt 2000 djur.

Men det går inte att släppa upp den nuvarande redan inavlade stammen dit. Det blir bara värre.

Med en så stark inavel finns det stor risk att djuren blir så försvagade så de inte klarar att jaga. Speciellt om flockarna hålls små men distribuerade inom tillåtna revir. Båda dessa saker KAN leda till mer dödande av tamboskap och exempelvis sälskaps och jakthundar. Man kan nog tänka sig att även ett så otympligt djur som människan kan falla offer. Det finns ju gott om dessa också, betydligt fler nu än när vargen senast fanns vild och oreglerad.

Kan vi inte skapa en stor nog stam med genetiskt mångfald bör vi nog ta bort de vargar som finns i dag helt och hållet.

“When the last tree is cut down, the last fish eaten and the last stream poisoned, you will realize that you cannot eat money.”

Native American saying

Dags att uppdatera dig lite bossep, om du vill fördjupa dig kring genetik så kan du läsa följande blogginlägg av genetikprofessorn Dag Lindgren http://vargdag.wordpress.com/

jag tror att du då förstår att ett krav på 2000 vargar enbart är fråga om ett personligt känslomässigt ställningstagande som andra människor får betala priset för
#139 - 2 november 2012 21:21
Jag har en väldigt nyanserad bild av problematiken, min grundar sig på en annan bas bara. Jag ser problematiken när folk inte kan försörja sig, där en stor investering slits i bitar.

Jag är skeptisk till renbetesområden, enbart för att det är en näring som inte bidrar något ekenomiskt till mig som medborgare. Jag har visat på en studie i den här tråden som är genomförd av regeringen, där visar det sig att det här fenomenet som kallas för rennäring går back *5 varje år. Jag tycker att de ska leva enligt tradition om det är det som är poängen, där hör inte flygande farkoster hemma, inte skotrar eller bilar heller. Är det som så att de ska få rätt i vissa frågor så är det egenförsörjning som gäller, då kan jag likställa dem med bonden i Tolita.

Om vi nu återgår till det här med ett stabilt men lågt bestånd av vargen så finns det en viss problematik inblandad, berörde denna tidigare i en textsnutt riktad till Bygert. Vargen skjuts ändå, oavsett vad regeringen sätter för nivå på kalaset. Jag är uppväxt utanför Hagfors, hamnade sedan i Torsby och sen blev det Kil, det är liksom naturligt att bo på landet och här har jag fått mina vänner. Det är skjut, tig och gräv som gäller, ofta. Det här kan ingen reglera, djuren skuts ändå.

Jag ser naturligtvis gärna att det får förekomma fler åtgärder för att säkra boskapen, ordentliga stängsel är ett alternativ. Ett annat alternativ är att det släpps ut vapen som kan ge en bedövande effekt, sömnpilar till exempel. Sen får någon form av myndighet flytta djuren. På något vis måste det gå att lösa problemen utan att skapa en flaskhals där genutbytet är marginellt, vi borde ju i alla fall ha en fin och livsduglig population i skogen. Det låter naivt men det finns lösningar, bara någon kör igång och utforskar möjligheterna ordentligt.

Återigen, jag tycker synd om folk som drabbas men frågan är inte enkel. Vi pratar knappt om frågorna längre här, det går liksom inte.

Det här blev personligt men det visar lite mer hur jag som individ i ett vargtätt område ser på saken..

Du blandar och ger mattias, vi tar frågan om ekonomi först.

Du ogillar att samer sköter renäringen på ett olönsamt sätt, men samtidigt tolkar jag din text som att du inte bryr dig om det ekonomiska, ifall dom sköter rennäringen likt Amish folket i USA. Med den inställningen så är det ju tur att FN, bevakar samernas rätt kan jag då tycka....Om det är det ekonomiska du är orolig över så kan jag meddela att ifall Kjell Formans önskemål om 2000 vargar blir verklighet, så kommer enbart stängslingen av västra götalands fårbesättningar att kosta staten 1,2 miljarder kronor. Så jag önskade att vanliga människor kunde besinna sig och sätta sig in i frågan innan man uttalar sig.

Sedan konstaterar jag att du oroar dig över den olagliga jakten, vilket du inte behöver göra. Faran är över för den inavlade stammen. vi har nu kommer över en tröskel. Och förra året var tillväxten hela 40%. Om vi räknar lågt så är den svenska vargstammen idag 300 djur. Om vi räknar med att tillväxten enbart skulle ligga på 20% under 2013 så skulle den illegala vargjakten enbart bromsa ökningstakten. Därav den frustration som du märker av i dina hemtrakter.....Dom vill ha man ur huse för att minska stammen....

Jag konstaterar att du har en viss förståelse för att det finns problem, och skulle det vara ett djur som var akut hotat, exempelvis noshörning, tiger eller snöleopard, så kulle jag också skriva om sömnpilar och liknande. Men vi pratar om det mest spridda rovdjuret på det norra halvklotet, som ställer till enorma problem för vissa människor. Då har jag svårt att förstå varför man inte engagerar sig mer för Zebraplecon L046 eller något annat viktigt djur.

Vargen är ett ickeproblem i detta sammanhang!
#140 - 2 november 2012 21:46
Animaniac skrev:
Eller så kan man äta mat som är odlad/uppfödd i Sverige, eller nå´n annanstans i Europa... Tror inte att skövlingen av regnskogarna har så mycket med matimport därifrån att göra. Dels hugger de ner skog för att få mer åkermark, och vad jag har förstått, så sker den mesta skövlingen olagligt, som tjuvjakt på träd :p

Sverige importerar redan idag mat, och konsumerar mer än vad vi producerar. Tror du att en större vargstam underlättar för dom gröna näringarna att öka sin produktion? Tänk efter.....vi kan ha en vargstam som kontrolleras, precis som vi kontrollerar alla andra djurarter i sverige....
#141 - 2 november 2012 21:54
sjobbe skrev:
Sverige importerar redan idag mat, och konsumerar mer än vad vi producerar. Tror du att en större vargstam underlättar för dom gröna näringarna att öka sin produktion? Tänk efter.....vi kan ha en vargstam som kontrolleras, precis som vi kontrollerar alla andra djurarter i sverige....

Ja, men det verkar mest som man är ute efter att utrota vargen, inte kontrollera den.
#142 - 2 november 2012 22:16
Animaniac skrev:
Ja, men det verkar mest som man är ute efter att utrota vargen, inte kontrollera den.

100% av den svenska riksdagen och en överväldigande majoritet av den svenska befolkningen vill ha en svensk vargstam. Det som den drabbade delen av befolkningen önskar, är att den är så liten som det bara går.

Om den drabbade fårbonden, ställer upp på att människor som aldrig kommer att stöta på en varg vill ha varg, kan du ställa upp på att begränsa stammen till minsta möjliga???

Kan du då också ställa dig upp och applådera detta? Jag tycker att dom drabbade är fantastiska människor.

Tänk dig själv ifall du har barn på dagis, där det jobbar en pedofil....sen kommer det någon barnlös medmänniska som säger att pedofiler också skall ha rätt att ha jobba på dagis som alla andra...

Den barnlösa människan tycker att det är föräldrarnas ansvar ifall det händer barnen något illa........dom kan ju vara hemma själva och ta hand om barnen eller hur???
#143 - 3 november 2012 00:06
Animaniac skrev:

Men herre jisses....ja du menar helt säkert väl med det du skriver. Jag ställer upp varje dag på att vi inte får syssla med rovdrift, tjuvjakt, skövling av skogar, eller jakt till utrotningens brant. Men vad i hela fridens namn har det med detta att göra.

Svensk riksdag har bestämt att vi skall ha ett tak på 210 vargar. Dessa vargar skall hållas inom det svenska vargbältet. Idre i norr till örebro i söder. Detta har överklagats i diverse s.k naturvårdsorganisationer, vilket lett till att vi idag har en vargstam i fri tillväxt.

Vargen drabbar i första hand människor som lever ett förhållandevis miljövänligt liv av delvis självhushållning. tamdjushållare, samer och jägare. Dessa är idag i minoritet av det svenska samhället.

Dagens globala miljöproblem är snarare dom människor som INTE lever på detta sätt, utan man skaffar hela sin föda genom ompackad köttförs, eller kinesrensad lax på ICA. Dom största miljöförstörarna är anser jag vara vegetarianer som lever helt på exotiska växter som fraktas kors och tvärs över jordklotet.

Sverige är idag långt ifrån självförsörjande på mat. Vi tvingas idag importera stora delar av vår matkonsumtion ifrån utlandet.

En större rovdjurstam leder till en minskning av vår matproduktion

Om du verkligen brinner för denna fråga, så sätt dig in i detaljerna, eftersom att propagandan från dom stora organisationera wwf och snf drivs av pengar.

Vill du göra skillnad så måste du förstå helheten. OK??
#144 - 3 november 2012 00:40
stefanr72 skrev:
Erik har fått en bundsförvant...

Stefan, det skall bli jättekul att bemöta dina argument för en vargstam i fri tillväxt. Jag kan lova dig att det inte finns något annat land i hela världen som tillåter det.

Kör.......jag tro nog att du på ett faktabaserat sätt kommer att köra över mig ;)
#145 - 3 november 2012 02:03
Vargen kommer...

sjobbe skrev:

Svensk riksdag har bestämt att vi skall ha ett tak på 210 vargar. Dessa vargar skall hållas inom det svenska vargbältet. Idre i norr till örebro i söder. ?

Grannen hade en skylt vid uppfarten där det stod "pissa inte här" - en direkt syftning till hundarna på gatan.

Det märkliga var ändå att det fortsatte att pissas i snön utanför huset. Hundar kan således inte läsa, kan ni tänka er?

Att besluta vart vargen ska gå har ju spår av samma dilemma, vem ska berätta för vargen vart den ska gå? Hur ska vi få in nya gener i stammen?

- Snälla vargen, stanna i Idre, om du nödvändigtvis vill röra dig lite kan du väl knalla ner till Örebro..

Det är ju så omöjligt så att det blir lite humoristiskt :)
#146 - 3 november 2012 03:55
sjobbe skrev:
Dags att uppdatera dig lite bossep, om du vill fördjupa dig kring genetik så kan du läsa följande blogginlägg av genetikprofessorn Dag Lindgren http://vargdag.wordpress.com/

jag tror att du då förstår att ett krav på 2000 vargar enbart är fråga om ett personligt känslomässigt ställningstagande som andra människor får betala priset för

Det må vara att jag rent känslomässigt vill ha mer varg. Inget fel i det tycker jag.
Siffran är dock inte helt tagen ur luften. Det har gjorts en stor studie av, jag tror Upsala Universitet och de kom fram till att med de 4 eller 5 ursprungsvargarna som bas så var inavel redan ett stort problem.

Jag har inte läst igenom Dag Lindgrens blogg men skall göra det. Jag hittar inte heller den studie jag nämner. Teoretiskt sätt skulle man kunna minska inavelsproblematiken genom att skjuta bort ett antal individer ur den befintliga stammen och ersätta dessa med friskt blod. Då skulle man teoretiskt sätt kunna hålla stammen sund med en relativt liten population. Problemet är att man då måste ta blod prov eller liknande innan man avlivar vargarna. Men släpper vi Genetiken lite så har vi nästa problem och det är flockarnas storlek och möjligheten för dessa att jaga. Där ligger nog det största hotet mot tamboskap och husdjur.

Sedan har vi andra djur som har återintroducerats i Sverige som troligtvis ställer till med större skada än Vargen. Jag tänker då på Vildsvin, bäver och diverse hjortdjur. Låt vara att de inte äter får och kalvar. Varför nämns aldrig hjortdjurens medverkan till exempelvis spridning av Borrelia via fästingar? Vilket kostar samhället en otrolig massa pengar.

Här kan vargen ses som ett nyttodjur. Den till skillnad från jägare tar bort de hjortar som är hårt angripna och försvagade av fästingangrepp. Jagare skjuter ofta de kraftigaste exemplaren i stället.

Jag vill också påpeka att jag inte är emot jakt. Tvärs om, vi människor har all rätt i världen att ta del av naturens skafferi. Jag anser också att en viss jakt på varg kan vara befogad om stammen är tillräckligt stor.

Nåväl vi kommer aldrig att bli ense i vargfrågan. Vår vargskräck ligger djupt rotad i vår historia och det är nog ett större hinder än både genetik och några rivna får.
#147 - 3 november 2012 04:02
sjobbe skrev:
Men herre jisses....ja du menar helt säkert väl med det du skriver. Jag ställer upp varje dag på att vi inte får syssla med rovdrift, tjuvjakt, skövling av skogar, eller jakt till utrotningens brant. Men vad i hela fridens namn har det med detta att göra.

Svensk riksdag har bestämt att vi skall ha ett tak på 210 vargar. Dessa vargar skall hållas inom det svenska vargbältet. Idre i norr till örebro i söder. Detta har överklagats i diverse s.k naturvårdsorganisationer, vilket lett till att vi idag har en vargstam i fri tillväxt.

Vargen drabbar i första hand människor som lever ett förhållandevis miljövänligt liv av delvis självhushållning. tamdjushållare, samer och jägare. Dessa är idag i minoritet av det svenska samhället.

Dagens globala miljöproblem är snarare dom människor som INTE lever på detta sätt, utan man skaffar hela sin föda genom ompackad köttförs, eller kinesrensad lax på ICA. Dom största miljöförstörarna är anser jag vara vegetarianer som lever helt på exotiska växter som fraktas kors och tvärs över jordklotet.

Sverige är idag långt ifrån självförsörjande på mat. Vi tvingas idag importera stora delar av vår matkonsumtion ifrån utlandet.

En större rovdjurstam leder till en minskning av vår matproduktion

Om du verkligen brinner för denna fråga, så sätt dig in i detaljerna, eftersom att propagandan från dom stora organisationera wwf och snf drivs av pengar.

Vill du göra skillnad så måste du förstå helheten. OK??

Jag jobbar i ett projekt om hållbar matproduktion och problematiken du nämner med frakt över gränser och sådant. är du intresserad så kontakta mig via PM. Ett öppet synsätt är dock ett krav. Det är otroligt komplexa problem och allt är inte svart eller vitt.
#148 - 3 november 2012 04:03
Grannen hade en skylt vid uppfarten där det stod "pissa inte här" - en direkt syftning till hundarna på gatan.

Det märkliga var ändå att det fortsatte att pissas i snön utanför huset. Hundar kan således inte läsa, kan ni tänka er?

Att besluta vart vargen ska gå har ju spår av samma dilemma, vem ska berätta för vargen vart den ska gå? Hur ska vi få in nya gener i stammen?

- Snälla vargen, stanna i Idre, om du nödvändigtvis vill röra dig lite kan du väl knalla ner till Örebro..

Vargpiss håller hundarna borta!
#149 - 3 november 2012 06:07
sjobbe skrev:
Stefan, det skall bli jättekul att bemöta dina argument för en vargstam i fri tillväxt. Jag kan lova dig att det inte finns något annat land i hela världen som tillåter det.

Kör.......jag tro nog att du på ett faktabaserat sätt kommer att köra över mig ;)

Jag har aldrig krävt en fri tillväxt, dock betydligt större stam än riksdagens 210st...
#150 - 3 november 2012 13:35

Hehe, ja nu märker jag att du börjar att tänka till lite mattias. Självklart har ju vargen ingen aning om vilka gränser som människan sätter, vare sig dig gäller politiska beslut från FN och EU eller nationsgränser.

Det var slående att du nämde idre i detta sammanhang, eftersom det var en s.k genetiskt viktig varg som hade oturen att förvirra sig dit. Hade det varit en vanlig inavlad varg, hade den skjutits av länsstyrelsen på en gång, men eftersom den var invandrad så sövde dom den och flyttade den söderut. Vargen gav sig inte utan sprang upp till idre både två och tre gånger. Det var först när vargen sövdes för tredje gången, som den tydligen fattade poängen och vandrade någon annanstans.

Det komiska i sammanhanget är att detta inte ens är en riktig varg, utan en varghybrid som är gul! Men enligt länsstyrelsen därför genetiskt viktig.

Samma öde väntar dom stackars vargar som får den dåliga idén att vandra söderut. Så snart dom dyker upp söder om dom stora sjöarna, beviljar länsstyrelserna skyddsjakt med olika motiv om att dom är skadliga.

Vargar som dock håller sig inom det av människorna satta gränserna i mellansverige, får dock göra lite som dom vill. Åtminstone i dalarna så är det nästan omöjligt att få tillstånd för någon skyddsjakt.

Kan du förstå att bönder och jägare i mellansverige inte tycker att det känns så där riktigt hundra, att vara hela sveriges miljösamvete, när stora delar av landet är tifri från vargproblemen?

Hur som helst, så var det inte min mening att trampa någon på tårna, det var när jag läste bubbels inlägg om att tamdjursägare som får sina djur dödade, får skylla sig själva som det brann till i skallen på mig. Jag tyckte inte att jag kunde låta alla dessa tokigheter få stå oemotsagda.

Jag har lärt mig att det nästan är stört omöjligt att få människor att ändra sin ståndpunkt i politiska frågor, här är vargfrågan inget undantag. Människor får tycka som man vill, personligen tycker jag att debatten präglas av mycket känslomässigt tyckande, där dom flesta inte har ens den minsta grundläggande kunskapen i frågan.

Detta gäller båda sidor i konflikten. Allt för många jägare tror på fullaste allvar att vargen hotar att utrota älgen, och många s.k vargvärnare tror att människor går omkring och hatar varg.

Vargfrågan är oerhört komplicerad, men frågan handlar ju inte OM vargen skall finnas, det är hur många som skall finnas. För mig personligen spelar detta ingen större roll, men jag lider med människor som skall hanskas med problemen.
#151 - 3 november 2012 13:41
stefanr72 skrev:
Jag har aldrig krävt en fri tillväxt, dock betydligt större stam än riksdagens 210st...

MVP ligger på 80 vargar i skandinavien, varför önskar du dig fler än 210? Ju fler individer desto större problem. Är det inte viktigare att få en genetisk frisk stam, än många inavlade individer?
#152 - 3 november 2012 13:43
Jo, precis, människan verkar förvänta sig att djur ska rätta sig efter oss, och vad vi säger och vill, och det är, milt uttryckt, ganska korkat. Människan påstås vara anpassningsbar, men att anpassa sig till att kunna leva i hyfsad harmoni med resten av djurvärlden verkar rätt svårt. Vi påstås ju ha intelligensen att lösa så´na problem, kanske dags att visa det, istället för att mer eller mindre utrota de stackars arter som är lite "obekväma" för oss.

Och när länsstyrelsen tycker att en varghybrid(!) är genetiskt viktig tappar man ju hoppet om människans (eller i alla fall politikers) intelligens alldeles... Den är snarare ett hot mot den rena vargstammen, precis som tamhundarna i Australien, som ofta "kontaminerar" dingostammen.
#153 - 3 november 2012 18:00
sjobbe skrev:
MVP ligger på 80 vargar i skandinavien, varför önskar du dig fler än 210? Ju fler individer desto större problem. Är det inte viktigare att få en genetisk frisk stam, än många inavlade individer?

Där har du nog tänkt lite tokigt. Du kan inte bara tänka genetik utan beteende också. Därför blir Vargen en ganska svår problematik att lösa.

Jag har från och till jobbat med liknade problematik för främst Jaguar och Puma i samband med en så kallad biologisk korridor genom Centralamerika. Detta är MYCKET enklare än Vargfrågan. Dessa kattdjur är solitära låt vara med ett ganska stort revir men de flyttar runt en hel del de lever inte i ett socialt förhållande och byter oftast partner. På det viset blir genetiken löst med ett mindre antal djur.

Tamboskaps problematiken löser man ganska enkel via ersättning för rivna och dödade djur, även i tredjevärden.
Det intressanta är att det inte finns något större hat eller rädsla för dessa djur. De skjuts mestadels för skinnet inte den skada de gör. Vilket tillsammans med minskade habitat är ett stort problem.

Detta kan liknas vid Björn och Lo i Sverige vilket oftast inte ses som ett problem.

Vargar är ett skygga flockdjur som jagar tillsammans, ju större flocken är ju mer håller de sig för sig själva. Naturligtvis om det finns nog med bytesdjur i närområdet. Sedan vandrar en del djur ut ur flocken och letar upp en partner från en annan flock och bildar en ny flock. De lever i stort sätt ett monogamt liv. Ju mindre flockarna är och ju längre ifrån varandra de är ju större blir konfrontationen varg/människa. Deras behov av mat gör att de dras till områden där lättfångade byten finns och det blir ofta i närheten av människor.

Risken för konfrontation är störst med ensamma och nyetablerade flockar vid en naturlig tillväxt. Risken ökar drastiskt när vi försöker ge oss in i leken och spela vargpolis genom att decimera populationen och skapa ”vargöar” med relativt stora distanser mellan dem.
#154 - 3 november 2012 23:38
bossep skrev:
Där har du nog tänkt lite tokigt. Du kan inte bara tänka genetik utan beteende också. Därför blir Vargen en ganska svår problematik att lösa.

Jag har från och till jobbat med liknade problematik för främst Jaguar och Puma i samband med en så kallad biologisk korridor genom Centralamerika. Detta är MYCKET enklare än Vargfrågan. Dessa kattdjur är solitära låt vara med ett ganska stort revir men de flyttar runt en hel del de lever inte i ett socialt förhållande och byter oftast partner. På det viset blir genetiken löst med ett mindre antal djur.

Tamboskaps problematiken löser man ganska enkel via ersättning för rivna och dödade djur, även i tredjevärden.

Det intressanta är att det inte finns något större hat eller rädsla för dessa djur. De skjuts mestadels för skinnet inte den skada de gör. Vilket tillsammans med minskade habitat är ett stort problem.

Detta kan liknas vid Björn och Lo i Sverige vilket oftast inte ses som ett problem.

Vargar är ett skygga flockdjur som jagar tillsammans, ju större flocken är ju mer håller de sig för sig själva. Naturligtvis om det finns nog med bytesdjur i närområdet. Sedan vandrar en del djur ut ur flocken och letar upp en partner från en annan flock och bildar en ny flock. De lever i stort sätt ett monogamt liv. Ju mindre flockarna är och ju längre ifrån varandra de är ju större blir konfrontationen varg/människa. Deras behov av mat gör att de dras till områden där lättfångade byten finns och det blir ofta i närheten av människor.

Risken för konfrontation är störst med ensamma och nyetablerade flockar vid en naturlig tillväxt. Risken ökar drastiskt när vi försöker ge oss in i leken och spela vargpolis genom att decimera populationen och skapa ”vargöar” med relativt stora distanser mellan dem.

Jag vill verkligen inte utge mig för att vara någon expert i denna fråga, men jag har läst väldigt mycket om detta ämne, varför jag tror mig veta mer än dom flesta som tycker och tänker i denna fråga. Jag vet inte riktigt vad du menar med att jag tänker fel, men om det är genetiken du tycker att jag har fel om, så är forskarna eniga om att det är ett problem att den svenska vargstammen är mer inavlad än helsyskon. Eftersom den genetiska variationen är så liten, så löper vargarna en stor risk ifall det bryter ut någon sjukdom som därför kan slå ut hela stammen.

Vad jag menar är att OM det VERKLIGEN är vargstammen man värnar om, och det inte finns någon annan dold agenda att jävlas med småskalig tamdjurshållning och jägare, så måste väl prioriteten ligga på att ha en frisk vargstam, som har en gynsam bevarandestatus, inte om vargarna antalsmässigt är 200 eller 2000 st. Eftersom varje extra varg ställer till stora problem för dom gröna näringarna i vargbältet.

Något hat mot varg har jag aldrig stött på. Det är en myt som odlas av diverse s.k värnarorganisationer i sverige. Det som drabbade människor vänder sig emot är den politik som drivs när det gäller i första hand varg, för du är väl inte så naiv att du tror att vargen bestämt sig för att enbart etablera sig inom dom mellansvenska länen? Vargen skulle stortrivas i småland, men där finns det inga revir.....varför??:)

Rädslan för vargen och även för björnen är dock något som är rätt utbrett, vilket hänger ihop med urbaniseringen i samhället. Skogen och naturen för det stora flertalet är någonting man enbart kommer i kontakt med via tv, eller det lokala strövstråket mellan olika villaförorter. Jag hade med mig min sons kompisar ut i skogen härom veckan och deras mamma varnade barnen för att det fanns björn i skogen. Skogen har blivit något som är farligt för den moderna människan. Men detta med rädsla är inte något du kan anklaga dom drabbade i sverige för, eftersom dessa är bönder och jägare som lever i och med naturen, och vet hur man skall handskas med den.

När det gäller risker med varg, vilket bevisligen inte är speciellt stor, eftersom det är det talrikaste rovdjuret på norra halvklotet och vargdödade människor inte svämmar över i media. Det är två faktorer som enligt forskarna styr detta. Brist på bytesdjur samt långsam tillvänjning med människor.

Du skriver att risken med varg ökar ifall vi decimerar populationen, jag har inte en aning ifall du har rätt eller fel, men jag kan säga att forskarna inte håller med dig, tvärom faktiskt. så här skriver [COLOR=#000000][FONT=arial] Valerius Geist, professor emeritus i etologi
[/FONT][/COLOR]
Risken för vargattack är praktiskt taget noll:

1. Vargen är sällsynt.
2. Vargen jagas fortlöpande, sjuka och habituerade vargar tas bort.
3. Det finns gott om naturligt och varierande naturligt byte.
4. Det finns inga soptippar med organiskt material eller avsiktligt matande av vargar.
5. Rabies förekommande inte i omgivningen.
6. Aktiv viltvård av personer, som känner till vilka faktorer och situationer som leder till fara och vidtar snara åtgärder när så är påkallat.

[B]Mycket stor risk för vargattacker på människor:

1. Vargar är vanliga.
2. Vargar är skyddade från jakt och upplever människor som ofarliga.
3. Naturliga byten börjar sina.
4. Vargar får tillgång till köksavfall, matas eller har tillgång till åtlar som anläggs nära bostäder.
5. Tillgång till lättjagade tamdjur eller husdjur.
6. ”Experter” som hävdar att vargar är ofarliga och därmed invaggar människor i falsk säkerhet.
7. Vargar tillåts komma nära bebyggelse och människor och kommer undan oskadda vid angrepp på tamdjur och husdjur.
8. Istället för skyddsjakt på vargen anklagas offren för att ha burit sig ”fel” åt. Forskarna förklarar på ett ”vetenskapligt” sätt att beteendet var onaturligt.
[/B]
Jag vill poängtera att jag inte är någon motståndare till en vargstam i sverige, syftet jag hade med att börja skriva på denna tråd var att gå i svaromål mot att människor får skylla sig själva ifall tamdjur dödas, när det är mänskliga beslut som ligger bakom var vargen skall finnas och i vilken mängd. Det är lätt att raljera kring dessa frågor när man inte själv är drabbad.

En barndomskompis till mig fick 22 får dödade förra hösten. Naturligvis fick han lov att anmäla detta till länsstyrelsen. I och med detta snappade dalarnas tidningar upp detta och skrev en artikel om detta. Då fick hans barn ta emot mordhot per telefon. Om vargen har sådana vänner så behöver vargen inga fiender eller hur??

Det som behövs är empati för dom drabbade för att skapa acceptans för dom som skall leva med problemen. Inlägg som att jägare är egoister och tamdjursägare får skylla sig själva skapar bara fler vargmotståndare och förloraren är vargen. Förstår du min poäng Bosse?
#155 - 3 november 2012 23:51
bossep skrev:
Jag jobbar i ett projekt om hållbar matproduktion och problematiken du nämner med frakt över gränser och sådant. är du intresserad så kontakta mig via PM. Ett öppet synsätt är dock ett krav. Det är otroligt komplexa problem och allt är inte svart eller vitt.

Jag var enbart ute att belysa den dubbelmoral som den moderna människan har. Vargen har blivit en symbol för den urbaniserade människans miljömedvetenhet. Ibland kan man få uppfattningen om att den svenska vargstammens numerär är vår tids största miljöproblem.

Min poäng är att det fortfarande finns en liten spillra av den svenska befolkningen som lever ett någotsånär miljövänligt liv med delvis självhushållning. Man har en småskalig tamdjurshållning, man odlar egna grönsaker, plockar bär och svamp, jagar och fiskar. Det är i huvudsak dessa människor som drabbas att en stark vargstam, och kritiseras i huvudsak för detta av den urbaniserade delen av befolkningen.

Man ojjar sig över att man inte får utrota några djur, och den biologiska mångfalden hej och hå. Samtidigt så åker man kors och tvärs på charterresor, handlar kinesrensad norsk lax i affären och köper ny I-phone så fort det kommer en ny modell. Isbjörnarna drunknar uppe i arktis, men den absolut viktigaste miljöfrågan enligt dessa nissar är om det finns 200 eller 300 vargar i dalarna och värmland. Detta anser jag vara ett stort hyckleri. Höll dessa människor enbart en lägre profil och klädsamt skämdes över sin miljöförstörande livsstil så skulle jag inte säga någonting, men att anklaga drabbade tamdjurshållande människor på landsbygden för än det ena och det andra är provocerande dubbelmoral anser jag.
#156 - 4 november 2012 00:36
bossep skrev:
Det må vara att jag rent känslomässigt vill ha mer varg. Inget fel i det tycker jag.

Siffran är dock inte helt tagen ur luften. Det har gjorts en stor studie av, jag tror Upsala Universitet och de kom fram till att med de 4 eller 5 ursprungsvargarna som bas så var inavel redan ett stort problem.

Jag har inte läst igenom Dag Lindgrens blogg men skall göra det. Jag hittar inte heller den studie jag nämner. Teoretiskt sätt skulle man kunna minska inavelsproblematiken genom att skjuta bort ett antal individer ur den befintliga stammen och ersätta dessa med friskt blod. Då skulle man teoretiskt sätt kunna hålla stammen sund med en relativt liten population. Problemet är att man då måste ta blod prov eller liknande innan man avlivar vargarna. Men släpper vi Genetiken lite så har vi nästa problem och det är flockarnas storlek och möjligheten för dessa att jaga. Där ligger nog det största hotet mot tamboskap och husdjur.

Sedan har vi andra djur som har återintroducerats i Sverige som troligtvis ställer till med större skada än Vargen. Jag tänker då på Vildsvin, bäver och diverse hjortdjur. Låt vara att de inte äter får och kalvar. Varför nämns aldrig hjortdjurens medverkan till exempelvis spridning av Borrelia via fästingar? Vilket kostar samhället en otrolig massa pengar.

Här kan vargen ses som ett nyttodjur. Den till skillnad från jägare tar bort de hjortar som är hårt angripna och försvagade av fästingangrepp. Jagare skjuter ofta de kraftigaste exemplaren i stället.

Jag vill också påpeka att jag inte är emot jakt. Tvärs om, vi människor har all rätt i världen att ta del av naturens skafferi. Jag anser också att en viss jakt på varg kan vara befogad om stammen är tillräckligt stor.

Nåväl vi kommer aldrig att bli ense i vargfrågan. Vår vargskräck ligger djupt rotad i vår historia och det är nog ett större hinder än både genetik och några rivna får.

Hej igen Bosse,

ojdå jag missade detta inlägg som jag tycker var väldigt bra skrivet och mycket att diskutera.

Du skriver att du inte tycker att det är något fel i att du önskar dig fler vargar i sverige. Men om jag har uppfattat det hela rätt så bor du ju inte ens i sverige längre!? Hur kan du då motivera fler vargar här? Du kan ju inte uppleva dom....jag menar det är ju inte precis nån brist på vargar globalt. Jag utgår ifrån att du inte är någon sadist som njuter av att människor får problem, så vari ligger din tillfredställelse?

Studien från uppsala universitet är inte längre aktuell. Den tog sin utgångspunkt i att vi har en isolerad vargstam dit det inte tillförs några nya gener. Naturvårdsverket har nu gjort en sårbarhetsanalys där det framgår att MVP ligger på 80 vargar i skandinavien, och nu har politikerna bestämt att GYBS ligger på 180 vargar, givet att det tillförs nya gener i stammen.

Detta är goda nyheter för vargen, eftersom vi inte kan hålla några vargar inom renbeteslandet i och med FN konventionen om ursprungsbefolkningars rättigheter, samt att det blir för stor ekonomisk skada att hålla vargrevir nere i jordbruksbygderna söder om dom stora sjöarna. Skulle vi tvingas ha en vargstam på exempelvis 1000 vargar inom vargbältet så hade lokalbefolkningen tagit "saken i egna händer". Håll nu tummarna för att inte EU ställer till det utan låter politikerna sätta GYBS på 180 varg i sverige.

Om du läser igenom Dag Lindgren blogg så kommer du att få en större förståelse för det jag skriver och mitt ställningstagande.

Du skriver att du anser att det finns andra djur i sverige som ställer till större skada än vargen. Exempelvis bäver och hjort. Jag tycker då att det är konstigt att vi inte har motsvarande bäverdebatt, som vi har om vargen. Jag har hört detta argument många gånger tidigare, men det är lätt förklarat med att exempelvis dovhjort och älg har även en positiv sida för markägarna genom att ge avkastning genom kött. Men jag hoppas att du har förstått av vi inte har någon naturlig population av exempelvis älg.

En naturlig ojagad svensk älgstam skulle ha en täthet omkring 40-45 älgar per 1000/ha, men samhället har bestämt att man kan acceptera mellan 8-10 älgar per 1000/ha. Varför tycker du att det är så annorlunda med varg. Om forskningen nu visar att GYBS för varg nu ligger på 180 vargar, så kan vi väl förvalta vargstammen på samma sätt som med älgar och dovhjort eller??

Slutligen så kan du inte hålla dig borta från antydningar om att det skulle vara någon rädsla för vargen som ligger bakom mina?? kommentarer på denna tråd. Jag lovar dig att jag inte är det minsta rädd att vistas ute i skogen. Då är jag mer rädd för att jag och min familj skall bli mordhotade av några dårar som läser dessa inlägg. Nej, det som ligger bakom mina invändningar till din text är min uppväxt bland människor som lever av och med naturen, som får en massa problem med introduktionen av varg i vår natur. Jag efterlyser enbart en förståelse för dom problem det skapar, och ett önskemål om så få vargar som möjligt, utan att det riskerar vargstammens fortlevnad i sverige. OK??
#157 - 4 november 2012 00:56
Animaniac skrev:
Jo, precis, människan verkar förvänta sig att djur ska rätta sig efter oss, och vad vi säger och vill, och det är, milt uttryckt, ganska korkat. Människan påstås vara anpassningsbar, men att anpassa sig till att kunna leva i hyfsad harmoni med resten av djurvärlden verkar rätt svårt. Vi påstås ju ha intelligensen att lösa så´na problem, kanske dags att visa det, istället för att mer eller mindre utrota de stackars arter som är lite "obekväma" för oss.

Och när länsstyrelsen tycker att en varghybrid(!) är genetiskt viktig tappar man ju hoppet om människans (eller i alla fall politikers) intelligens alldeles... Den är snarare ett hot mot den rena vargstammen, precis som tamhundarna i Australien, som ofta "kontaminerar" dingostammen.

Jag tycker att du sammanfattar det hela kanon!

Den svenska vargpolitiken är en enda stor lekstuga med naturen, där bönder och jägare i mellersta sverige får betala notan för detta.

jag bifogar länsstyrelsens bild som är tagen från helikoptern som sövde den genetiskt värdefulle ;)

Ingen gråben va?

[ATTACH=CONFIG]57022[/ATTACH]
#158 - 4 november 2012 02:36
sjobbe:
Jag tror vi faktiskt tänker ganska lika. Skillnaden är nog en nolla på slutet i antalet.
Sedan syftade jag absolut inte på att DU var rädd för vargar. Jag förstår mycket väl problematiken
med riven och dödad tamboskap. MEN ett rikt land som Sverige borde ha råd att ersätta både småbönder och samer för rivna och dödade djur.
Jag bor som sagt till större delen i Centralamerika. Men jag är Svensk medborgare och som du betalar skatt i Sverige. Desutom bor jag i ett hus mitt i den vackra svenska Sörmlandsskogen Nästan på gränsen till Västmanland när jag är i Sverige. Stugan ligger på det som tidigare var min Morfars gård och jag har sätt stora förändringar sedan jag var barn och lekte i den skogen. Det mesta är Positivt! Jag har en otrolig mängd av djur runt om kring som jag bara kunde drömma om tidigare och en mycket större mångfald. Det är en av orsakerna till att jag funderar på att flytta hem.
En av orsakerna till att jag bott här nere är att jag tror mig göra mer nytta här. I Sverige i dag vore jag en arbetslös 59 åring och inte till nytta för någon.
Genetik. Vi är helt överens. Har vi en liten vargstam med stor mångfald är det mycket bättre en en stor vargstam som är starkt inavlad. I dag har vi en liten stam som är inavlad. Jag vill se en frisk Vargstam på något fler djur än du.
Vi har nog båda rätt och kanske fel. Men den inavlade lilla vargstam vi har i dag kunde gott skjutas bort om man inte gör något åt den.
Troligtvis är de några få individer som är försvagade eller lever i för små grupper som tar tamboskap.

Fråga. Finns det någon raport om Varg som besöker soptippar? Jag var i Mexico i ett område med Varg och deras kusin Coyotes och där levde i princip både rävar och coyotes på soptipen men ingen hade sätt vargar där. Jag tror man gjort samma iaktagelser i USA.
Det vore intresant om det finns något om det.
#159 - 4 november 2012 09:31
Lite teori från min sida om varför vargfrågan är så känslig -

1. Vi i gammal folktro såg vargen som djävulen, vilket kom med Kristendomen om jag inte minns fel. Se Nordamerikas Indianer, de har alltid hyllat vargen.
2. Vi är uppvuxna med att vargar är köttätande monster - tänk barnsagor.
3. Vargen är en rovdjur som kan röra sig snabbt och ljudlöst och komma i ett stort antal - det är väl inte alltid så bekvämt.
4. Folk är rädda för hundar och vad de orsakar varje år med bitskador, dödsfall och skrämsel. Varg och hund är rätt lika.
5. Folk lyckades utrota vargen vilket de var mycket stolta och glada över - klart som fan att de blir förbannade när vargen kom tillbaka!
6. De som utrotade vargen växte upp på en tid då det säkert pratades mycket varg. Varg - djävul - hemsk - den som bara förstör.
7. De som hörs mest i vargdebatterna är äldre män som var med eller vars föräldrar säkert var med och utrotade vargen (- vilket de säkerligen pratat gott om hemma i familjerna och bland vänner.) Man blir som man umgås finns ett uttryck.
8. Av någon anledning tycker Svenskar att vi ska kunna ha våra djur lösa för vind och våg. Husdjur som boskap.
9. Folk är rädda för förändring och att behöva anpassa sig till nya förhållanden. Människan är trots allt ett vanedjur.
10. Ja vargen tar älgar. Sveriges nationaldjur för många? = Konkurrens.
11. Det politiska - "Glesbygd vs Sthlm". Vilket troligtvis är en av de största anledningar till varghatet.

Det är lite av det jag kommit fram till efter att ha följt denna diskussion i ca 10 år. + läst på högskolan om det.

(Och jo, den här planeten skulle må mycket bättre Sjobbe om fler blev vegetarianer och veganer. Trots att vi importerar exotiska växter från när och fjärran, som att det skulle vara något negativt. Vi importerar ändå t.ex. bomull, virke, och fiskpinnar långtifrån. )
#160 - 4 november 2012 11:50
bossep skrev:
sjobbe:

Jag tror vi faktiskt tänker ganska lika. Skillnaden är nog en nolla på slutet i antalet.

Sedan syftade jag absolut inte på att DU var rädd för vargar. Jag förstår mycket väl problematiken

med riven och dödad tamboskap. MEN ett rikt land som Sverige borde ha råd att ersätta både småbönder och samer för rivna och dödade djur.

Jag bor som sagt till större delen i Centralamerika. Men jag är Svensk medborgare och som du betalar skatt i Sverige. Desutom bor jag i ett hus mitt i den vackra svenska Sörmlandsskogen Nästan på gränsen till Västmanland när jag är i Sverige. Stugan ligger på det som tidigare var min Morfars gård och jag har sätt stora förändringar sedan jag var barn och lekte i den skogen. Det mesta är Positivt! Jag har en otrolig mängd av djur runt om kring som jag bara kunde drömma om tidigare och en mycket större mångfald. Det är en av orsakerna till att jag funderar på att flytta hem.

En av orsakerna till att jag bott här nere är att jag tror mig göra mer nytta här. I Sverige i dag vore jag en arbetslös 59 åring och inte till nytta för någon.

Genetik. Vi är helt överens. Har vi en liten vargstam med stor mångfald är det mycket bättre en en stor vargstam som är starkt inavlad. I dag har vi en liten stam som är inavlad. Jag vill se en frisk Vargstam på något fler djur än du.

Vi har nog båda rätt och kanske fel. Men den inavlade lilla vargstam vi har i dag kunde gott skjutas bort om man inte gör något åt den.

Troligtvis är de några få individer som är försvagade eller lever i för små grupper som tar tamboskap.

Fråga. Finns det någon raport om Varg som besöker soptippar? Jag var i Mexico i ett område med Varg och deras kusin Coyotes och där levde i princip både rävar och coyotes på soptipen men ingen hade sätt vargar där. Jag tror man gjort samma iaktagelser i USA.

Det vore intresant om det finns något om det.

Jag tror också att våra åsikter inte skiljer sig så mycket. Jag tycker att det är rimligt att sverige hålller en långsiktig livskraftig stam. Om vi antar att detta sammanfaller med miljöministerns förslag om 180 varg, så är ditt önskemål med en nolla bakom alltså en tiodubbling av antalet individer, d.v.s 1800 st. Om vi hade möjlighet att sprida ut vargstammen jämnt över landet och har samma revirtäthet som i vargbältet så skulle vi nog komma upp i en stam om ca 2000 individer. Men konsekvensen av detta är att samerna får sluta med sin renhållning samt att staten skulle få enorma kostnader att hålla varg i jordbruksbygderna i södra sverige. Jag såg att enbart stängslingskostnaden för att skydda fårbesättningarna i västra götaland beräknades uppgå till 1,2 miljader, i ett enda län och en tamdjurssort. Sedan ger dessa stängsel inte ett 100% skydd, och vem tror du får betala för merkostnaden det innebär för bönderna att sköta dessa stängsel? Om du börjar att se helhetsbilden så måste du väl inse det orimliga i att hålla överstora stammar av ett av världens vanligaste rovdjur. Kom ihåg att sverige redan idag har världens tätaste lodjurstam, vi har en björnstam på över 3000 individer, och jag lovar dig att vargen inte bryr sig ifall det finns 180 eller 1800 vargar i just landet sverige, eftersom vargen inte känner till några nationsgränser.

Vad roligt att du leker med tanken om att flytta hem igen. Ja, sverige har verkligen varit framgångsrika med sin viltförvaltning sedan sjuttiotalet. Jag kommer exempelvis ihåg en episod när jag var uppe till fjälls med min far när jag var liten, och han gjorde en jättestor sak av att vi såg en Korp. Går du ut i skogen idag, så kommer du att se korp som flyger lite varstans. Jag var ute i upplands skärgård för en tid sedan och såg samtidigt fyra st havsörnar som seglade över mitt huvud. Och som vi diskuterat så springer det just nu omkring vargar i min skog för första gången sedan mitten på artonhundratalet. Så det är ju glädjande. Däremot så är biologisk mångfald så mycket mer än stora och vackra djur. Urbaniseringen av samhället fortlöper i rask takt, vilket leder till att färre människor brukar jorden, och håller betande djur både i byarna och i fäbodarna. Detta leder till att det öppna landskapet växer igen, och dom snabbt ökande rovdjurstammarna är ofta spiken i kistan för dom sista eldsjälarna, som lägger av med fäbodbruket. Om du tar en titt på dom rödlistade arter som finns i sverige, så tror jag det är ca 140 rödlistade arter som är helt beroende av skogsbetande djur för sin överlevnad. Några örter och insekter är inga kassakor för organisationer som WWF och SNF, utan detta faktum bortser man från helt i debatten. Varg, Lo och Järv är lätt att känna empati för och därför finns det inga stora insamlingsaktioner för att rädda det öppna landskapet. Var glad att du har ditt sommarställe utanför vargbältet och slipper dessa problem.

Nej, jag har inte läst om några rapporter om vargar på soptippar. Däremot blir det allt vanligare att vi läser om närgångna vargar som förföljer människor som är ute och går med hundar i koppel, samt människor som är ute och rider med häst.

Vi får hoppas att inte professor Geist varningslista om dom sju stegen för haubitering stämmer.
#161 - 4 november 2012 12:55
Likan skrev:

1. Vi i gammal folktro såg vargen som djävulen, vilket kom med Kristendomen om jag inte minns fel. Se Nordamerikas Indianer, de har alltid hyllat vargen.

3. Vargen är en rovdjur som kan röra sig snabbt och ljudlöst och komma i ett stort antal - det är väl inte alltid så bekvämt.

4. Folk är rädda för hundar och vad de orsakar varje år med bitskador, dödsfall och skrämsel. Varg och hund är rätt lika.

5. Folk lyckades utrota vargen vilket de var mycket stolta och glada över - klart som fan att de blir förbannade när vargen kom tillbaka!

6. De som utrotade vargen växte upp på en tid då det säkert pratades mycket varg. Varg - djävul - hemsk - den som bara förstör.

7. De som hörs mest i vargdebatterna är äldre män som var med eller vars föräldrar säkert var med och utrotade vargen (- vilket de säkerligen pratat gott om hemma i familjerna och bland vänner.) Man blir som man umgås finns ett uttryck.

8. Av någon anledning tycker Svenskar att vi ska kunna ha våra djur lösa för vind och våg. Husdjur som boskap.

9. Folk är rädda för förändring och att behöva anpassa sig till nya förhållanden. Människan är trots allt ett vanedjur.

11. Det politiska - "Glesbygd vs Sthlm". Vilket troligtvis är en av de största anledningar till varghatet.

Det är lite av det jag kommit fram till efter att ha följt denna diskussion i ca 10 år. + läst på högskolan om det.

(Och jo, den här planeten skulle må mycket bättre Sjobbe om fler blev vegetarianer och veganer. Trots att vi importerar exotiska växter från när och fjärran, som att det skulle vara något negativt. Vi importerar ändå t.ex. bomull, virke, och fiskpinnar långtifrån. )

Hej Likan,
Ja dina teorier är väl värda lika mycket som någon annans. Jag tror också att den rädsla som finns hos den urbaniserade delen av befolkningen mycket bottnar i saker som du berör. Rädsla är inte alltid rationell, flera av mina grannar här i villaområdet vågar sig inte ut och löpträna av rädsla för att möta Varg. Det spelar ingen roll vilka argument jag använder för att bedyra hur små riskerna är. är. Rädslan finns där, och begränsar deras liv. Samtidigt är det ett kardinalfel att utmåla vargen som ofarlig också. Vargen är ett stort och potent rovdjur, som kräver respekt. Om inte annat så visar väl exemplet från kolmården vad som händer ifall man hanterar varg som det vore en tamhund.

Vi människor har ett behov att förenkla problem och göra det svart och vitt, för att kunna ställa sig på "den goda sidan" i debatten. Meningsmotståndare vill man gärna förminska för att på detta sätt göra deras åsikter mindre trovärdiga. Det förs exakt samma vargdebatt i nordamerika om varg såsom vi gör i sverige. Den drabbade delen av befolkningen utmålas som korkade inavlade rednecks som hatar varg. Det är slående vilka likheter det finns med debatten i sverige.

Jag tycker mig kunna ana samma inställning i din analys av problemen. Jag tolkar din analys som att det egentligen inte finns några problem kopplade till varg, utan det är den lågutbildade och konservativa landsbygdsbefolkningen företrädesvis äldre män som behöver utbildas, så vips så är alla problem ur världen. Detta är ju som sagt en rätt vanlig åsikt som den urbaniserade människan har även här i sverige.

Du skriver att du läst på högskolan. Om du läst ekonomi på högskolan så fick lära dig om den effektiva marknadshypotesen. Den hypotesen lärs ut på ekonomiska universitet över hela världen. Problemet är bara att alla som jobbar med marknader vet att hypotesen inte stämmer i verkligheten. Varför uppstår det i så fall prisbubblor? Har du fått lära dig på högskolan att det inte finns några problem med varg, så kan du göra en studieresa till Estland och fråga varför man beslutat halvera stammen där för att ta ett exempel.

Jag tror mig veta att människan behöver protein för att må bra, vilket vegetarianer får exempelvis genom att äta sojabönor. Vet du om att det skövlas stora arealer av regnskog bara för att tillgodose efterfrågan ifrån västvärlden. Jag tror nog att du är rätt ensam om att tycka att en ökning av import av varor är positivt för den globala uppvärmningen, men jag kanske har fel. Jag tror att vi skall försöka att öka konsumtionen av lokalproducerad mat, och här är naturens överskott det mest klimatsmarta eller har jag fel?
#162 - 4 november 2012 13:48
sjobbe skrev:
....utan det är den lågutbildade och konservativa landsbygdsbefolkningen företrädesvis äldre män som behöver utbildas, så vips så är alla problem ur världen. Detta är ju som sagt en rätt vanlig åsikt som den urbaniserade människan har även här i sverige.

Nej det har jag aldrig sagt. Helt din åsikt/tolkning.

sjobbe skrev:

Jag tror mig veta att människan behöver protein för att må bra, vilket vegetarianer får exempelvis genom att äta sojabönor. Vet du om att det skövlas stora arealer av regnskog bara för att tillgodose efterfrågan ifrån västvärlden. Jag tror nog att du är rätt ensam om att tycka att en ökning av import av varor är positivt för den globala uppvärmningen, men jag kanske har fel. Jag tror att vi skall försöka att öka konsumtionen av lokalproducerad mat, och här är naturens överskott det mest klimatsmarta eller har jag fel?

Då kan jag informera om att den största delen av sojan som produceras i Sydamerika går till KÖTTPRODUKTION i andra länder. Sverige importerar tonvis med Soja varje år, som vi ger till våra köttdjur för att de ska växa fortare. + att det är billigt foder. Detta väldigt förenklat förklarat. Men så är det. Klart att fler veganer bidrar till höjd sojakonsumtion men största delen, alltså långt mer än hälften går till köttproduktionen. Så t.ex. den lokala griskotlett folk köper har säkert med stor sannolikhet ätit soja från S. Amerika.

Nej jag har ingen artikel eller liknande att länka till och tänker inte leta fram någon heller.

Världen och den globala uppvärmningen är mer komplex än som är vettigt att diskutera såhär, så därför går jag inte vidare med det.

Mitt förra inlägg kunde jag bara inte låta bli, men inget jag tänkte fortsätta att diskutera, då jag inte vill diskutera det helt enkelt. Vilket kanske är konstigt då jag ändå skrev ett inlägg men så är det. Jag ledsnade att diskutera detta för många många år sedan då jag var mycket insatt i detta men insåg jag att det tog mycket mer energi från mig än det gav så då slutade jag.

Kortfattat tycker jag bara att det är så synd att det är så mycket hat inblandat, från alla håll, i vargdebatterna. Det gynnar ingen.

Så detta var allt för mig i denna tråd, tjing. :)
#163 - 4 november 2012 14:19
Likan skrev:
Nej det har jag aldrig sagt. Helt din åsikt/tolkning.

Då kan jag informera om att den största delen av sojan som produceras i Sydamerika går till KÖTTPRODUKTION i andra länder. Sverige importerar tonvis med Soja varje år, som vi ger till våra köttdjur för att de ska växa fortare. + att det är billigt foder. Detta väldigt förenklat förklarat. Men så är det. Klart att fler veganer bidrar till höjd sojakonsumtion men största delen, alltså långt mer än hälften går till köttproduktionen. Så t.ex. den lokala griskotlett folk köper har säkert med stor sannolikhet ätit soja från S. Amerika.

Nej jag har ingen artikel eller liknande att länka till och tänker inte leta fram någon heller.

Världen och den globala uppvärmningen är mer komplex än som är vettigt att diskutera såhär, så därför går jag inte vidare med det.

Mitt förra inlägg kunde jag bara inte låta bli, men inget jag tänkte fortsätta att diskutera, då jag inte vill diskutera det helt enkelt. Vilket kanske är konstigt då jag ändå skrev ett inlägg men så är det. Jag ledsnade att diskutera detta för många många år sedan då jag var mycket insatt i detta men insåg jag att det tog mycket mer energi från mig än det gav så då slutade jag.

Kortfattat tycker jag bara att det är så synd att det är så mycket hat inblandat, från alla håll, i vargdebatterna. Det gynnar ingen.

Så detta var allt för mig i denna tråd, tjing. :)

Tack för ditt svar Linkan, nu lärde jag mig något nytt. Jag ska också ta och lägga ner diskussionen, jag blev provocerad av vissa inlägg i denna tråd, men har lugnat ner mig nu [:o]
#164 - 4 november 2012 19:47
Likan skrev:

Det var bra du skrev det så slapp jag. Jag håller helt med.

Det är just sådana här frågor jag jobbar med.
Det är faktiskt riktigt komplexa problem om man går till botten med det. Många av frågeställningarna kan besvaras med både jag och nej samt om man gör rätt. Men vad är rätt kommer då som et brev på posten.
Men det är of topic här tycker jag.
#165 - 4 november 2012 20:58
bossep skrev:
Det var bra du skrev det så slapp jag. Jag håller helt med.

Det är just sådana här frågor jag jobbar med.

Det är faktiskt riktigt komplexa problem om man går till botten med det. Många av frågeställningarna kan besvaras med både jag och nej samt om man gör rätt. Men vad är rätt kommer då som et brev på posten.

Men det är of topic här tycker jag.

Jag borde aldrig att gett mig in på ämnet om global uppvärmning och matproduktion, det är ironiskt att jag trampade i samma klaver som många gör i vargfrågan. Man börjar att yttra sig om saker som man inte har tillräcklig kunskap om. För detta ber jag dig och andra som kan ha tagit anstöt om ursäkt. [:o]

Jag har försökt att beskriva för Er att det handlar om verkliga problem, som finns överallt på jordklotet där det finns varg. Allt framgångsrikt bevarandearbete tar sin grund i att lokalbefolkningen som skall leva med rovdjuren måste ha en acceptans för detta.
Ta och läs igenom Likans lista en gång till.

Känns det trovärdigt att jägare som måste sluta jaga med hund, eller fäbodbrukare som måste lägga ner, samer som får sina renhjordar splittrade, känner frustration för detta, eftersom dom läste rödluvan och vargen som barn, eller att deras farfarsfar utrotade vargen, eller för att dom känner en rädsla för hundar, eller för att dom tror att vargen egentligen är djävulen....Jag har svårt att tro att ni inte driver med mig?! Ahhhhh.....Ni skojar med mig va :D

Hur som helst så är det viktiga att vi har en livskraftig vargstam i sverige. Extremister som önskar noll vargar eller tusentals kommer gudskelov att inte få sin vilja fram. Jag lägger ner min medverkan på denna tråd nu....mina diskus leker ;)
#166 - 4 november 2012 22:29
sjobbe skrev:
Jag borde aldrig att gett mig in på ämnet om global uppvärmning och matproduktion, det är ironiskt att jag trampade i samma klaver som många gör i vargfrågan. Man börjar att yttra sig om saker som man inte har tillräcklig kunskap om. För detta ber jag dig och andra som kan ha tagit anstöt om ursäkt. [:o]

Jag har försökt att beskriva för Er att det handlar om verkliga problem, som finns överallt på jordklotet där det finns varg. Allt framgångsrikt bevarandearbete tar sin grund i att lokalbefolkningen som skall leva med rovdjuren måste ha en acceptans för detta.

Ta och läs igenom Likans lista en gång till.

Känns det trovärdigt att jägare som måste sluta jaga med hund, eller fäbodbrukare som måste lägga ner, samer som får sina renhjordar splittrade, känner frustration för detta, eftersom dom läste rödluvan och vargen som barn, eller att deras farfarsfar utrotade vargen, eller för att dom känner en rädsla för hundar, eller för att dom tror att vargen egentligen är djävulen....Jag har svårt att tro att ni inte driver med mig?! Ahhhhh.....Ni skojar med mig va :D

Hur som helst så är det viktiga att vi har en livskraftig vargstam i sverige. Extremister som önskar noll vargar eller tusentals kommer gudskelov att inte få sin vilja fram. Jag lägger ner min medverkan på denna tråd nu....mina diskus leker ;)

Du behöver inte be mig om ursäkt för något.
Vi kan ha en diskusion som kan vara givande utan att ha samma åsikt.
En sådan leder ofta till något bättre än om vi tycker exakt lika. Vad vi skall göra är att respektera den andres åsikt vilket jag tror vi båda gjort.
Mat produktion och konsumption samt global uppvärmning diskuterar jag med glädje men inte i en tråd om vargar. Jag misstänker att vi har ganska lika uppfattning om det också.
Rädslan för Varg finns även på ställen där det inte finns varg!
Enligt mig finns det 3 typer av djur som driver fram denna typ av rädsla, vargar, ormar och hajar. I de flesta fall beror det på okunskap.
Samtliga av dessa djur kan vara potentiellt livsfarliga, vilket jag alldrig ifrågasatt. Men jag vidhåller att man i sverige har råd med de eventuella skador som dessa djur kan äsamka på exempelvis tamboskap. Tyvärr kan man inte ersätta den känslomässiga biten.
Men i det stora hela bör dessa nyttodjur få leva och frodas på ett naturligt sätt.
Jag TROR också att en stor del av Varghatet i dag inte kommer från djurhållande bönder utan från fritids jägare som ser Gråben som ett hot mot deras tidsfördriv och möjlighet till ett par kilo viltkött i frysen.
#167 - 4 november 2012 23:49
Jag TROR också att en stor del av Varghatet i dag inte kommer från djurhållande bönder utan från fritids jägare som ser Gråben som ett hot mot deras tidsfördriv och möjlighet till ett par kilo viltkött i frysen.[/QUOTE]

Haha, nu lockade du mig att svara en gång till :D

Jag kan ju enbart svara på det jag har erfarenhet om, d.v.s mina gamla hemtrakter. Där är det definitivt så att djurhållande bönder och jägare ofta är samma sak. Att jaga, fiska, odla, småskalig tamdjurshållning, plocka bär o svamp är inga aktiva val man gjort, utan man ser det som en naturlig del av sitt sätt att leva. Jag kallar det för att leva av delvis självhushållning.

Självklart är det så idag att en absolut marjoritet av dessa människor har ett vanligt arbete att gå till varje dag, vilket gör att man kanske med urbaniserade ögon kan kalla dessa människor för fritidsbönder, fritidsjägare, fritidsfiskare, med anspelning på att det är något som man gör som en hobby, likt spela golf. Men om du skulle fråga dessa människor så kommer du definitivt inte få något medhåll.

Sedan är jag naturligtvis medveten om att det finns många urbaniserade människor som idag är s.k nöjesjägare och nöjesfiskare.
Men du hittar inte många av dom människor som jag värnar bland landets put and take vatten, det kan jag lova dig ;)

Konflikten jägare/varg kan jag lova dig till största delen handlar om dödade jakthundar. Kan du hitta ett sätt att skydda jakthundar så kommer hela konflikten att vara över.

I grannkommunen så finns det ett område där det fortfarande inte finns några revirmarkerande vargar. Här har man inte haft koll på björnstammens snabba tillväxt. Detta har lett till att det jaktliga uttaget har varit för stort och älgstammen har kraschat. Jag känner ett antal personer som jagar i detta område, och inte ett ont ord om någon björn har jag hört trots att dessa människor inte fått många kilo viltkött i frysen. Därav min slutsats att hela konflikten åtminstone i dessa trakter är kopplad till tamdjur. Ren, får, nöt, hund.

Nu föreslår jag att vi lägger energin på akvariefisk istället Bosse. Ok så?
#168 - 5 november 2012 03:07
sjobbe skrev:

Haha, nu lockade du mig att svara en gång till :D

Jag kan ju enbart svara på det jag har erfarenhet om, d.v.s mina gamla hemtrakter. Där är det definitivt så att djurhållande bönder och jägare ofta är samma sak. Att jaga, fiska, odla, småskalig tamdjurshållning, plocka bär o svamp är inga aktiva val man gjort, utan man ser det som en naturlig del av sitt sätt att leva. Jag kallar det för att leva av delvis självhushållning.

Självklart är det så idag att en absolut marjoritet av dessa människor har ett vanligt arbete att gå till varje dag, vilket gör att man kanske med urbaniserade ögon kan kalla dessa människor för fritidsbönder, fritidsjägare, fritidsfiskare, med anspelning på att det är något som man gör som en hobby, likt spela golf. Men om du skulle fråga dessa människor så kommer du definitivt inte få något medhåll.

Sedan är jag naturligtvis medveten om att det finns många urbaniserade människor som idag är s.k nöjesjägare och nöjesfiskare.

Men du hittar inte många av dom människor som jag värnar bland landets put and take vatten, det kan jag lova dig ;)

Konflikten jägare/varg kan jag lova dig till största delen handlar om dödade jakthundar. Kan du hitta ett sätt att skydda jakthundar så kommer hela konflikten att vara över.

I grannkommunen så finns det ett område där det fortfarande inte finns några revirmarkerande vargar. Här har man inte haft koll på björnstammens snabba tillväxt. Detta har lett till att det jaktliga uttaget har varit för stort och älgstammen har kraschat. Jag känner ett antal personer som jagar i detta område, och inte ett ont ord om någon björn har jag hört trots att dessa människor inte fått många kilo viltkött i frysen. Därav min slutsats att hela konflikten åtminstone i dessa trakter är kopplad till tamdjur. Ren, får, nöt, hund.

Nu föreslår jag att vi lägger energin på akvariefisk istället Bosse. Ok så?

Jag kommer från den miljö du beskriver. Jag är nog några är äldre än du och kommer ihåg alla konserverings burkar och konserverings grytor under sommar och höst. Får att inte nämna det förbaskade potatislandet..
Det har alltid varit ganska naturligt för mig att svamp bär och annat funnits på bordet. Så också älgstek, rådjur osv. Jag lyckades också nedlägga en räv som decimerade mormors höns ganska radikalt. Jag har mer förståelse för en fårbonde som knäpper en Varg enligt skjut, gräv, tig som decimerar hans flock än den av länstyrelen och svenska jägarbundet organiserade varg jakten som testats. Det är ursklijningslös vargslakt. Som sker för att uppfylla några politikers mål. Det gäller att nedlägga så många vargar man kan på kortast möjliga tid så att ingen annan har lyckan att uppfylla kvoten.

Nå lämnar vi det för den här gången! Men debatten tar nog inte slut för det. Akvariefiskar i den bemärkelse du nog tänker har jag inga just nu. Jag äter mina!
#169 - 13 november 2012 05:14
vargen kommer i Dalarna

Rädda vargen???
Skolbarn hölls inne på grund av varg.
Närgången varg orsakar stor rädsla i Dalarna

Och några vill ha 2000 inavlade vargar i Sverige... Inte jag.
#170 - 13 november 2012 05:22
mer i ämnet

Barnen hålls inlåsta av rädsla för vargen
Givetvis skall barnen inte vara ute och leka med sådana lekkamrater....
#171 - 13 november 2012 06:14
erikthur skrev:
Rädda vargen???

Skolbarn hölls inne på grund av varg.

Närgången varg orsakar stor rädsla i Dalarna

Och några vill ha 2000 inavlade vargar i Sverige... Inte jag.

Vem har sagt 2000 inavlade Vargar?
#172 - 13 november 2012 06:19
erikthur skrev:
Barnen hålls inlåsta av rädsla för vargen

Givetvis skall barnen inte vara ute och leka med sådana lekkamrater....

Håller med. Detta är inte normalt beteende för en vild varg.
Det borde nog sättas ut en fälla alternatvt en sövnings pil. Så vargen kan undersökas och kanske identifieras och flyttas.
Det skulle inte förvåna mig om den rymt från något hängn eller liknande.
#173 - 13 november 2012 06:44
bossep skrev:
Vem har sagt 2000 inavlade Vargar?

Det blir ju konsekvensen om man låter den nuvarande inavlade stammen bara växa till som någon (Bygert tror jag) tidigare påpekat.
#174 - 13 november 2012 08:27
erikthur skrev:
Det blir ju konsekvensen om man låter den nuvarande inavlade stammen bara växa till som någon (Bygert tror jag) tidigare påpekat.

Nya gener måste in annars borde man nog ta bort de vargar som finns. Det kanske går att räta upp det hela med lite nya gener men jag tror de redan blivit för många generationes inavel. Synd om vi inte skulle kunna ha en stark och bra stam i Sverige.
#175 - 13 november 2012 10:37
Så... då har han hittat nåt nytt...

Jag ser inget speciellt märkligt med den där vargen, skall vi ha vargar (och det tycker jag) så kommer det att bli en del ungdjur som villar bort sig och hamnar på helt olämpliga ställen. För att undvika att det leder till elände gäller det dels att se till att vargarna betraktar människor som en stor risk som man skall undvika, dels att ta bort de vargar som hamnar i bebyggelse innan det går riktigt galet.

Det har ju sagts här att man bör släppa upp vargarna till 2000 innan man börjar jaga. Att få acceptans för att plantera ut nödvändiga obesläktade djur i det läget ser jag som fullkomligt orealistiskt, de 2000 vargarna kommer alltså att vara lika inavlade som de vi har nu.

Det är inte så att ett inavlat bestånd på nåt sätt är odugligt eller smittat, kommer det bara in nytt blod så blir den resulterande avkomman problemfri, inavlade djur är problematiska i avel med varandra men ingen risk om de paras med obesläktade djur. Det finns alltså ingen som helst poäng med att skjuta bort de vargar vi har och börja om, det som behöver göras att att få in obesläktade djur för att bryta inaveln. Det är inga väldiga mängder det handlar om, som max ett djur om året. På det sättet kan man hålla en begränsad vargstam och ändå ha den genetiskt sund. Eftersom det finns beslut på att inte ha varg i renskötselområdet (vilket det är ett bra beslut eller inte spelar ingen roll, det är så det ser ut) så är det inte troligt att det kommer att vandra in nog med djur för att få det att fungera den vägen och en ökning av stammen löser alltså inte inavelsproblemet. Det gör däremot inplantering av få djur men för att få acceptans för det är det absolut nödvändigt att också ha en policy för vargstammens storlek och jakt.
#176 - 13 november 2012 14:25
vargen kommer ... i skåne

Nu visar det sej att den stora mängden rivna skånska får var orsakade av varg:
Varg härjade bland skånska får
#177 - 13 november 2012 15:44
Rovdjurssamordnare Henrik Thurfjell..släkting till dig Erik?
#178 - 13 november 2012 16:54
Eftersom det endast tycks finnas en Henrik Thurfjell i Sverige (enligt Ratsit) kan jag konstatera att han disputerade på vildsvin ung 10 år efter jag lämnat Uppsala och han är 25 år yngre. Så - troligen släkt men ingen jag träffat. Ägnar du dej möjligen åt konspirationsteorier nuförtiden?
#179 - 13 november 2012 18:57
Det finns ju också 455 personer i Sverige som heter varg. Få nu in dem också i de där släkthistorierna.

Det är väl tråkigt om Erik skall vara ensam om att lägga upp alla varglänkar, här är en också;

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/djurnatur/article15766581.ab

Sensmoralen borde vara den att man aldrig skall ge sig på en babusjka, i all synnerhet inte en med yxa i näven.
#180 - 13 november 2012 19:19
Bygert skrev:
Det finns ju också 455 personer i Sverige som heter varg. Få nu in dem också i de där släkthistorierna.

Det är väl tråkigt om Erik skall vara ensam om att lägga upp alla varglänkar, här är en också;

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/djurnatur/article15766581.ab

Sensmoralen borde vara den att man aldrig skall ge sig på en babusjka, i all synnerhet inte en med yxa i näven.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg_Vikernes
#181 - 13 november 2012 19:45
Kommer detta bli en långkörare i skitkastning mot varandra likt rottistråden månntro..?
#182 - 13 november 2012 20:05
NIC skrev:
Kommer detta bli en långkörare i skitkastning mot varandra likt rottistråden månntro..?

Tror jag inte. Den här tråden är mycket bättre.

Såg att bilden jag lade upp skulle kunna uppfattas som en passning till Bygert men så är naturligtvis inte fallen, spann vidare på farliga vargar och vilsna sådana helt enkelt :)

Bygert tillhör guldklimparna på forumet, man tycker inte alltid lika med det är lätt att förstå tycket då vi bor en mil ifrån varandra. I övrigt, en mycket kunnig person.
#183 - 13 november 2012 20:31
@ NIC - Det är väl bara just Mathias som slirat lite ur spår så här långt...
Jag menar idag...
#184 - 13 november 2012 21:11
erikthur skrev:

Jag menar idag...

:)
#185 - 13 november 2012 21:55
erikthur skrev:
Eftersom det endast tycks finnas en Henrik Thurfjell i Sverige (enligt Ratsit) kan jag konstatera att han disputerade på vildsvin ung 10 år efter jag lämnat Uppsala och han är 25 år yngre. Så - troligen släkt men ingen jag träffat. Ägnar du dej möjligen åt konspirationsteorier nuförtiden?

Nä, jag tycker bara att det är ett komiskt sammanträffande att din släkting tycks ha rätt att utfärda likvideringsordrar på oönskade vargar....
Men han tycks iaf ha en nyktrare inställning till rovdjuren än du har.
#186 - 13 november 2012 22:30
Såg nyss en bild i tidningen på vad som påstods vara en varg (jäkla ältande), och jag tänkte att det finns inte en chans att den är renrasig... Visst, det kan ha varit varg i den, men den såg också ut att ha väldigt mycket Schäfer i sig, med mörk rygg, och bruna sidor. Kroppshållning och svans kändes också fel. Men det är klart, media skulle väl kunna få en förrymd pudel att bli en varg...
#187 - 14 november 2012 05:18
BTW - Enligt Jönköpingsposten i morse hade man siktat varg vid Dumme Mosse igen
#188 - 14 november 2012 08:29
erikthur skrev:

Jag menar idag...

Mja... Visst slirar han lite ibland den gode Mathias men på slutet igår tycker jag väl ändå att han började låta väldigt vettig...:D
#189 - 14 november 2012 12:40
erikthur skrev:
BTW - Enligt Jönköpingsposten i morse hade man siktat varg vid Dumme Mosse igen

Jaha?
#190 - 15 november 2012 10:56
http://www.expressen.se/nyheter/varg-skjuten-efter-hotet-mot-skolbarnen/ Står inte hur vargen blivit skadad, konstigt beteende tycker jag dock. Är glad att inga barn kom till skada, tråkigt med skadade djur som kommer in där de inte ska vara.
#191 - 1 december 2012 11:01
erikthur skrev:

Varg angrep hund

Och staten har betalat vetrinärkostnaderna - summa 30tusen
Vargriven hund ersätts
#192 - 13 december 2012 16:53
Varg simmade över Nissan inte alls långt från Halmstad i dag
http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.1873695-varg-simmade-over-nissan-vid-sennan
#193 - 13 december 2012 18:47
Guy Palm skrev:
Varg simmade över Nissan inte alls långt från Halmstad i dag

http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.1873695-varg-simmade-over-nissan-vid-sennan

Vargar borde betraktas som kriminella![:o]
De lyssnar inte på politiker och skiter fullständigt i länsstyrelsernas gränser.
Dessutom tycks de nu i lönndom skaffa sig simborgarmärke också!
Logiken säger att en så lömsk och företagsam varg naturligtvis river en massa får.:D
#194 - 13 december 2012 19:24
Varg finns ju tydligen helt klart i Götaland. På senare tid varit så många observationer att ryktet går att det rör sej om i hemlighet utsatta vargar vilket dock länstyrelsen förnekar.
#195 - 13 december 2012 19:29
erikthur skrev:
Och staten har betalat vetrinärkostnaderna - summa 30tusen

Vargriven hund ersätts

Skandal att staten ska behöva betala för en lösspringande hund..
#196 - 13 december 2012 19:36
stefanr72 skrev:
Skandal att staten ska behöva betala för en lösspringande hund..

Det verkar ju verkligen sjukt ja. Försäkringsbolag får väl betala ut kanske. Men ägaren själv måste ju få betala självrisken. Jag hade ju inte fått pengar om något random djur skadat min hund? Vad som helst kan ju hända, kan ju bli skadad av ett vildsvin, rådjur, älg, vad som helst.
#197 - 13 december 2012 19:45
Statens vilt = statens skuld - vad fattar ni inte mer?
Kjell Fohrman
Administrator
#198 - 13 december 2012 20:40
Tänk vad kul det vore att träffa på en varg när man är ute och går:D
#199 - 13 december 2012 20:44
Staten äger ju knappast vilda djur. Naturen äger oss, inte tvärt om.
#200 - 13 december 2012 21:27
Glöm dina romantiska fantasier - enligt svensk lag tillhör vargen statens vilt.
#201 - 13 december 2012 23:49
erikthur skrev:
Statens vilt = statens skuld - vad fattar ni inte mer?

Men ändå.... vargar skall springa lösa, hundar inte...
#202 - 14 december 2012 04:39

Simmar menar du?:D
#203 - 14 december 2012 06:43

Du får hälsa på Arnold, det var 2 km från hans affär.
Kjell Fohrman
Administrator
#204 - 14 december 2012 08:49
bossep skrev:
Simmar menar du?:D

Fast jag simmar nog inte;)
Kjell Fohrman
Administrator
#205 - 14 december 2012 08:51
Guy Palm skrev:
Du får hälsa på Arnold, det var 2 km från hans affär.

Vad som nu är kvar av den - hörde att det tyvärr hade brunnit bredvid. Tråkigt.

Har ju annars själv (i likhet med vargen) passerat förbi Åled några gånger i år eftersom jag opererades på Spenshult.
#206 - 14 december 2012 11:01
Vem som egentligen äger naturen är en mer filosofisk fråga som inte är så enkel. Klart är att en död vild varg är statens utom när den fällts i licensjakt, då är skinnet jägarens och resten statens. Levande vargar är snarast ingens egendom men det är staten som tagit på sig rätten att besluta om dem.

Mer intressant är att staten rimligen får ta på sig nåt slags ansvar när man tar beslut som radikalt förändrar villkoren för människor. Vill man att det skall finnas vargar som orsakar diverse problem där de varit borta i generationer och där människors levnadssätt anpassats till en tillvaro utan varg, då är det högst rimligt att staten tar nåt slags ansvar för saken.

Många hundar bör med fördel vara kopplade men för arbetande hundar är det inte alltid praktiskt. Sök-, vall- och jakthundar mm kan inte alltid lösa uppgiften på ett bra sätt om de är kopplade. Jakthundar behövs inte bara för vanlig jakt utan också för att söka efter påkört vilt. Har man inte möjlighet att jaga med lös hund så kanske man inte tycker det är värt besväret att träna upp hundar vilket i förlängningen får den effekten att det som trafiken ställer till får än värre konsekvenser eftersom det som blivit påkört inte söks upp och avlivas utan får självdö. Där är vi redan, i vissa trakter vägrar man söka efter påkört vilt p g a vargsituationen.
#207 - 14 december 2012 11:35
Varför ska vargen särbehandlas i detta fallet? Du får ju inget av staten om en älg trampar ihjäl din hund?
#208 - 14 december 2012 11:47
Einarsson skrev:
Varför ska vargen särbehandlas i detta fallet? Du får ju inget av staten om en älg trampar ihjäl din hund?

Vargen särbehandlas inte utan ingår i systemet där ersättning kan utgå för skador orsakade av fredat vilt. Älgen är inte fredad utan får jagas och faller alltså utanför systemet. Däremot kan man få ersättning för skador av säl, björn, tranor, vitkindade gäss osv.
#209 - 14 december 2012 12:03
Ja det suger när man blir attackerad av tranor. :D
#210 - 14 december 2012 12:08
Skulle vara kul att se en undersökning för hur mycket pengar vargen kostar i form av skador jämfört med typ vildsvinen som är precis _ÖVERALLT_ och dessutom i äckligt stora mängder.
#211 - 14 december 2012 12:26
Tänk vilka skador människan åsamkar överallt där den drar fram! Skövlar, förgiftar, dödar av girighet! Naturen är det sista halmstrået för mänskligheten och vi måste låta den existera på sina villkor! Om man försöker ställa sig utanför alltihop och se helheten så blir man bestört när man ser vad vi är kapabla till! Men som sagt det finns alltid en konsekvens och den kommer den som lever inte undan från och konsekvensen kommer slå hårt och urkiljningslöst!
#212 - 14 december 2012 12:27
Animaniac skrev:
Instämmer!
#213 - 14 december 2012 13:40
Einarsson skrev:
Ja det suger när man blir attackerad av tranor. :D

Runt en och en halv miljon betalade man ut för skador av tranor i fjol. De som blev drabbade tyckte säkert det var jättekul.
#214 - 14 december 2012 13:42
Einarsson skrev:
Skulle vara kul att se en undersökning för hur mycket pengar vargen kostar i form av skador jämfört med typ vildsvinen som är precis _ÖVERALLT_ och dessutom i äckligt stora mängder.

Vildsvinen kan man göra nåt åt om man vill. Därför är bråket om dem internt och inte alls så infekterat som vargfrågan.
#215 - 14 december 2012 13:49
åheim skrev:
Tänk vilka skador människan åsamkar överallt där den drar fram! Skövlar, förgiftar, dödar av girighet! Naturen är det sista halmstrået för mänskligheten och vi måste låta den existera på sina villkor! Om man försöker ställa sig utanför alltihop och se helheten så blir man bestört när man ser vad vi är kapabla till! Men som sagt det finns alltid en konsekvens och den kommer den som lever inte undan från och konsekvensen kommer slå hårt och urkiljningslöst!

Det låter ju sympatiskt att låta naturen existera på sina egna villkor men tyvärr, det är ärligt talat bara romantiska plattityder utan förankring i verkligheten. Det vi har att hantera är att det finns ett antal miljarder människor som vill ha mat och många av dem vill till råga på allt ha bilar, telefoner, akvarier och en massa annat, allt kräver resurser som skall hämtas nånstans. Frågan är inte om vi skall skada naturen utan hur vi skall göra skadorna mindre. Mindre skador kräver att vi nyttjar naturens resurser på ett så bra sätt som möjligt och då måste det finnas människor ute i hela landet som kan ta fram det vi behöver på ett bra sätt. Försöker vi göra svensk natur till nåt slags reservat alltihop så flyttar vi bara problemet till nåt annat ställe där det blir ännu värre.
#216 - 14 december 2012 13:53
Bygert skrev:
Vildsvinen kan man göra nåt åt om man vill. Därför är bråket om dem internt och inte alls så infekterat som vargfrågan.

Kan och kan, varenda smålänning jag känner hemma försöker för allt i världen att göra något åt det. Men varenda bonde med jaktlicens kan springa ut i skogen och det skulle ändå inte hjälpa. De har blivit EXTREMT många.
#217 - 14 december 2012 14:02
Ja det är en otäck utveckling och framtid vi skapat åt mänskligheten Bygert. Vi kan aldrig vara måttfulla och vi förtränger och stänger ute den verklighet som väntar runt hörnet. Vi har bara levt på detta slösande konsumerande sätt i drygt hundra år och redan orsakat så mycket ödeläggelse. Vi kommer sannolikt fortsätta på detta sätt ända tills det helt enkelt är stopp, vi är trots vår "intelligens" inte kapabla att ändra vårt leverne utan vi fokuserar på tillväxt tillväxt tillväxt, en bubbla som kommer spricka en dag! Det jag skrev i tidigare inlägg är inga romantiska plattityder bygert utan den riktiga sanningen, den orubbliga sanningen, som kommer slå oss alla på käften, så hårt så huvudet trillar av!;)
#218 - 14 december 2012 14:05
åheim skrev:
Det jag skrev i tidigare inlägg är inga romantiska plattityder bygert utan den riktiga sanningen, den orubbliga sanningen, som kommer slå oss alla på käften, så hårt så huvudet trillar av!;)

+1. När naturen väl säger ifrån på riktigt så är vi inte så himla tuffa längre.
#219 - 14 december 2012 14:07
Einarsson skrev:
Kan och kan, varenda smålänning jag känner hemma försöker för allt i världen att göra något åt det. Men varenda bonde med jaktlicens kan springa ut i skogen och det skulle ändå inte hjälpa. De har blivit EXTREMT många.

Tja, kan och kan, man FÅR i alla fall göra nåt åt saken. Och i och med det så är det ingen poäng att tjafsa särskilt mycket med nån annan om saken, löser man inte problemet så får man skylla sig själv.
#220 - 14 december 2012 14:10
Lite mer varg lite mindre vildsvin...
#221 - 14 december 2012 14:11
åheim skrev:
ja det är en otäck utveckling och framtid vi skapat åt mänskligheten Bygert. Vi kan aldrig vara måttfulla och vi förtränger och stänger ute den verklighet som väntar runt hörnet. Vi har bara levt på detta slösande konsumerande sätt i drygt hundra år och redan orsakat så mycket ödeläggelse. Vi kommer sannolikt fortsätta på detta sätt ända tills det helt enkelt är stopp, vi är trots vår "intelligens" inte kapabla att ändra vårt leverne utan vi fokuserar på tillväxt tillväxt tillväxt, en bubbla som kommer spricka en dag! Det jag skrev i tidigare inlägg är inga romantiska plattityder bygert utan den riktiga sanningen, den orubbliga sanningen, som kommer slå oss alla på käften, så hårt så huvudet trillar av!;)

Det som är en romantisk plattityd är att vi måste låta naturen leva på sina egna villkor. Att vi överkonsumerar och är på väg mot avgrunden är inte plattityder utan är fakta. Det problemet löser vi inte utan att ha med människor i ekvationen och då håller det helt enkelt inte att bara skydda, vi måste bruka.
#222 - 14 december 2012 14:13
åheim skrev:
Lite mer varg lite mindre vildsvin...

Lite färre vargar där de är som flest och lite fler där de är få. Och mycket färre vildsvin där de är många nu.
#223 - 14 december 2012 14:14
Bygert skrev:
Tja, kan och kan, man FÅR i alla fall göra nåt åt saken. Och i och med det så är det ingen poäng att tjafsa särskilt mycket med nån annan om saken, löser man inte problemet så får man skylla sig själv.

Finns mycket saker man "kan fixa" själv men får hjälp med när man inte löser det, istället för att man ska få skylla sig själv. T.ex jobb/inkomst. ;)
#224 - 14 december 2012 14:18
Einarsson skrev:
Finns mycket saker man "kan fixa" själv men får hjälp med när man inte löser det, istället för att man ska få skylla sig själv. T.ex jobb/inkomst. ;)

Får man elände med vildsvin som man mycket väl har möjlighet att göra nåt åt så är det statens sak att hjälpa en men om man får elände med varg där staten förbjuder en att göra nåt åt saken så får man skylla sig själv. Är det så du menar?
#225 - 14 december 2012 14:22
Jag sa bara att de ofta hjälper till med elände man även har möjlighet att göra något åt själv, så därför kan man göra det även med vildsvinsproblemet. ;)

EDIT: Sen kanske de mycket väl gör det, till viss grad, det har jag ingen koll på. Men i många områden av sverige är det inte tillräckligt iaf.

EDIT igen: Detta har ju uppenbarligen inte så jättemycket med vargen att göra dock. Så kanske har glidit ifrån trådämnet lite. :)

Annons