Där har du nog tänkt lite tokigt. Du kan inte bara tänka genetik utan beteende också. Därför blir Vargen en ganska svår problematik att lösa.
Jag har från och till jobbat med liknade problematik för främst Jaguar och Puma i samband med en så kallad biologisk korridor genom Centralamerika. Detta är MYCKET enklare än Vargfrågan. Dessa kattdjur är solitära låt vara med ett ganska stort revir men de flyttar runt en hel del de lever inte i ett socialt förhållande och byter oftast partner. På det viset blir genetiken löst med ett mindre antal djur.
Tamboskaps problematiken löser man ganska enkel via ersättning för rivna och dödade djur, även i tredjevärden.
Det intressanta är att det inte finns något större hat eller rädsla för dessa djur. De skjuts mestadels för skinnet inte den skada de gör. Vilket tillsammans med minskade habitat är ett stort problem.
Detta kan liknas vid Björn och Lo i Sverige vilket oftast inte ses som ett problem.
Vargar är ett skygga flockdjur som jagar tillsammans, ju större flocken är ju mer håller de sig för sig själva. Naturligtvis om det finns nog med bytesdjur i närområdet. Sedan vandrar en del djur ut ur flocken och letar upp en partner från en annan flock och bildar en ny flock. De lever i stort sätt ett monogamt liv. Ju mindre flockarna är och ju längre ifrån varandra de är ju större blir konfrontationen varg/människa. Deras behov av mat gör att de dras till områden där lättfångade byten finns och det blir ofta i närheten av människor.
Risken för konfrontation är störst med ensamma och nyetablerade flockar vid en naturlig tillväxt. Risken ökar drastiskt när vi försöker ge oss in i leken och spela vargpolis genom att decimera populationen och skapa ”vargöar” med relativt stora distanser mellan dem.
Jag vill verkligen inte utge mig för att vara någon expert i denna fråga, men jag har läst väldigt mycket om detta ämne, varför jag tror mig veta mer än dom flesta som tycker och tänker i denna fråga. Jag vet inte riktigt vad du menar med att jag tänker fel, men om det är genetiken du tycker att jag har fel om, så är forskarna eniga om att det är ett problem att den svenska vargstammen är mer inavlad än helsyskon. Eftersom den genetiska variationen är så liten, så löper vargarna en stor risk ifall det bryter ut någon sjukdom som därför kan slå ut hela stammen.
Vad jag menar är att OM det VERKLIGEN är vargstammen man värnar om, och det inte finns någon annan dold agenda att jävlas med småskalig tamdjurshållning och jägare, så måste väl prioriteten ligga på att ha en frisk vargstam, som har en gynsam bevarandestatus, inte om vargarna antalsmässigt är 200 eller 2000 st. Eftersom varje extra varg ställer till stora problem för dom gröna näringarna i vargbältet.
Något hat mot varg har jag aldrig stött på. Det är en myt som odlas av diverse s.k värnarorganisationer i sverige. Det som drabbade människor vänder sig emot är den politik som drivs när det gäller i första hand varg, för du är väl inte så naiv att du tror att vargen bestämt sig för att enbart etablera sig inom dom mellansvenska länen? Vargen skulle stortrivas i småland, men där finns det inga revir.....varför??:)
Rädslan för vargen och även för björnen är dock något som är rätt utbrett, vilket hänger ihop med urbaniseringen i samhället. Skogen och naturen för det stora flertalet är någonting man enbart kommer i kontakt med via tv, eller det lokala strövstråket mellan olika villaförorter. Jag hade med mig min sons kompisar ut i skogen härom veckan och deras mamma varnade barnen för att det fanns björn i skogen. Skogen har blivit något som är farligt för den moderna människan. Men detta med rädsla är inte något du kan anklaga dom drabbade i sverige för, eftersom dessa är bönder och jägare som lever i och med naturen, och vet hur man skall handskas med den.
När det gäller risker med varg, vilket bevisligen inte är speciellt stor, eftersom det är det talrikaste rovdjuret på norra halvklotet och vargdödade människor inte svämmar över i media. Det är två faktorer som enligt forskarna styr detta. Brist på bytesdjur samt långsam tillvänjning med människor.
Du skriver att risken med varg ökar ifall vi decimerar populationen, jag har inte en aning ifall du har rätt eller fel, men jag kan säga att forskarna inte håller med dig, tvärom faktiskt. så här skriver [COLOR=#000000][FONT=arial] Valerius Geist, professor emeritus i etologi
[/FONT][/COLOR]
Risken för vargattack är praktiskt taget noll:
1. Vargen är sällsynt.
2. Vargen jagas fortlöpande, sjuka och habituerade vargar tas bort.
3. Det finns gott om naturligt och varierande naturligt byte.
4. Det finns inga soptippar med organiskt material eller avsiktligt matande av vargar.
5. Rabies förekommande inte i omgivningen.
6. Aktiv viltvård av personer, som känner till vilka faktorer och situationer som leder till fara och vidtar snara åtgärder när så är påkallat.
[B]Mycket stor risk för vargattacker på människor:
1. Vargar är vanliga.
2. Vargar är skyddade från jakt och upplever människor som ofarliga.
3. Naturliga byten börjar sina.
4. Vargar får tillgång till köksavfall, matas eller har tillgång till åtlar som anläggs nära bostäder.
5. Tillgång till lättjagade tamdjur eller husdjur.
6. ”Experter” som hävdar att vargar är ofarliga och därmed invaggar människor i falsk säkerhet.
7. Vargar tillåts komma nära bebyggelse och människor och kommer undan oskadda vid angrepp på tamdjur och husdjur.
8. Istället för skyddsjakt på vargen anklagas offren för att ha burit sig ”fel” åt. Forskarna förklarar på ett ”vetenskapligt” sätt att beteendet var onaturligt.
[/B]
Jag vill poängtera att jag inte är någon motståndare till en vargstam i sverige, syftet jag hade med att börja skriva på denna tråd var att gå i svaromål mot att människor får skylla sig själva ifall tamdjur dödas, när det är mänskliga beslut som ligger bakom var vargen skall finnas och i vilken mängd. Det är lätt att raljera kring dessa frågor när man inte själv är drabbad.
En barndomskompis till mig fick 22 får dödade förra hösten. Naturligvis fick han lov att anmäla detta till länsstyrelsen. I och med detta snappade dalarnas tidningar upp detta och skrev en artikel om detta. Då fick hans barn ta emot mordhot per telefon. Om vargen har sådana vänner så behöver vargen inga fiender eller hur??
Det som behövs är empati för dom drabbade för att skapa acceptans för dom som skall leva med problemen. Inlägg som att jägare är egoister och tamdjursägare får skylla sig själva skapar bara fler vargmotståndare och förloraren är vargen. Förstår du min poäng Bosse?