Vargklos Paludariumprojekt

#1 - 20 juni 2009 14:35
Denna tråd är avsedd som projekttråd för mitt Paludariumprojekt. Jag startade tidigare en annan tråd om detta, men efter några månaders uppehåll i tankearbetet startar jag en ny tråd i detta projektforum istället.

Projektet går ut på att skapa en kombinerad övervattens- och undervattensmiljö som en lummig "installation" i huset med växter i fokus. Undervattensdelen består av ett akvarium enligt bild, f.n. 350 liter stort enligt ritningen. Akvariet ska ha både växter och fiskar, men fiskdelen är av underordnad betydelse. Det räcker att det "rör sig" i vattnet för min del.

Själva rummet som paludariet ska stå i är ett trapphus, se bilder längst ned.

Bakom akvariet ska det vara en växtvägg hela vägen upp mot taket. Det ska vara en kombinerad växtlighet av både mossor och lite större växter, t.ex. orkidéer. Långsidans växtvägg blir ca 1,3 m2, och kortsidans vägg ca 0,8 m2.

Jag ska ha ett litet vattenfall halvvägs upp för långsidans växtvägg, och sedan en spraybevattning längs ovansidorna av de bägge väggarna så att väggarna hålls fuktiga och växtligheten lummig.

Jag har funderat på olika former av lösningar för att skapa väggarna, t.ex. BTNs stora Spring Rock modul. Jag har dock slutligen kommit överens med den välkände Sune Holm om att han bygger en "custom"-bakgrund till detta paludarium. Jag planerar dock att bygga in en intressant filtermatta med bevattning i bakgrunden, s.k. Epiweb.

Akvariet ska vara av tillräckligt tjockt glas för att slippa mittstag, utan istället ha en ca 10 cm hög kant ovanför vattenytan för enkel åtkomst. Jag är medveten om att den öppna miljön riskerar att skapa en hög luftfuktighet i resten av huset, men det får jag leva med.

Belysningsmässigt vill jag inte ha några lampor eller rör strax ovanför vattenytan av estetiska skäl, så det får bli en samling kraftiga spotlights från taket. Självfallet riskerar det att bli svårt att få sådan belysning att tränga ned till botten av det 50 cm djupa akvariet, så jag tar tacksamt emot tips inom detta område. Kanske går det att gömma några enskilda spotlights i väggen också?

Jag har inte tänkt helt klart om hur jag ska ordna med filter, men jag lutar åt att jag bygger en sump i utrymmet under karet. Det blir lite enklare att komma åt då tror jag. Det kommer ju att behövas två pumpar från sumpen, en pump för att driva vattenfallet, och en för att driva bevattningen av växtväggarna (lite högre tryck).

Utseendemässigt har jag följande exempel som inspiration:
Exempel 1
Exempel 2
Jag har tidigare funderat på en speciell biotop, t.ex. Amazonas, men jag har övergett det. Det är generell lummighet som gäller.

Jag avser att tapetsera hela det omgivande rummet med regnskogstapet för att förstärka "regnskogseffekten". Se exempel.

Kommentarer mottages tacksamt!
#2 - 20 juni 2009 14:44
Inspirerande projekt! Glöm bara inte att regnskogsväggen bygger en hel del ut från väggen också...
#3 - 20 juni 2009 14:48
petnym skrev:
Inspirerande projekt! Glöm bara inte att regnskogsväggen bygger en hel del ut från väggen också...

Japp, det var faktiskt huvudskälet varför jag inte valde en färdigköpt vägg med BTN Spring Rock eller annat, utan istället ska bygga custom.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 20 juni 2009 14:49
Jättekul idé som skall bli intressant att följa.

Det enda som jag är lite sketisk emot är detta

Jag avser att tapetsera hela det omgivande rummet med regnskogstapet för att förstärka "regnskogseffekten". Se exempel.

Känns som lite väl mycket av det "goda" - det känns som om det balanserar på en knivsegg - på ena sidan superhäftigt, på andra sidan superkitschigt;)
#5 - 20 juni 2009 14:53
Vilka fiskar ska du ha?
Sprutfisk skulle vara coolt:D
#6 - 20 juni 2009 14:56
Jag håller med Kjell om tapeten... Vidare så skulle jag överväga att ha allt bakom glas, då behöver du inte få problem med luftfuktigheten och dessutom får du möjlighet att husera någon typ av grodor i paludariet.

Här bjuder jag på lite inspirerande surfning:
http://www.vivaria.nl/photogallery/photovivarium/photovivariumc07.html
http://www.poison-frogs.com/e0301.html
http://www.blackjungle.com/terrarium.html

Titta även på paludarium-länkarna jag postat i grodforumet:
http://www.pilgift.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=445
#7 - 20 juni 2009 15:21
petnym skrev:
Jag håller med Kjell om tapeten... Vidare så skulle jag överväga att ha allt bakom glas, då behöver du inte få problem med luftfuktigheten och dessutom får du möjlighet att husera någon typ av grodor i paludariet.

Här bjuder jag på lite inspirerande surfning:

http://www.vivaria.nl/photogallery/photovivarium/photovivariumc07.html

http://www.poison-frogs.com/e0301.html

http://www.blackjungle.com/terrarium.html

Titta även på paludarium-länkarna jag postat i grodforumet:

http://www.pilgift.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=445

Tack för snabba tips!

Jag och min fru ska överväga fototapetdelen. Den är dock redan inköpt, så jag kan lika gärna sätta upp den och se hur det blir. I värsta fall vår den väl åka ned igen :)

Fiskar är inte det primära intresset, så det bestämmer jag först när allt är installerat och växterna är på plats.

Underbara länkar - tack petnym! Du har också en bra hemsida och artikel som jag läst. Jag står dock fast vid idén om att försöka ha en öppen lösning utan inglasning för att komma närmre inpå det hela. Länk nr 1 och nr 3 ovan går ju till paludarier med öppna lösningar, så det ska ju gå. Det gäller kanske att bevattna mindre med spray och lite mer med svaga vattenfall istället. Jag ser heller inte att jag skulle blir intresserad av grodor för detta projekt - det handlar ju i första hand om en regnskogsmiljö som en inredningsinstallation i huset.

Ge mig gärna tips på tekniska lösningar på bevattningen och t.ex. fabrikat på spraytekniken och spotlights.
#8 - 20 juni 2009 17:34
Välkommen till den verkliga världen Calle :)

MVH Lasse
#9 - 20 juni 2009 19:32
Lasse skrev:
Välkommen till den verkliga världen Calle :)

MVH Lasse

För mig handlar mitt akvarieintresse, både salt som sött, om att återskapa delar av naturen i min hemmamiljö. Alla delar av naturen, såväl ovan som under vattenytan, är lika verkliga för mig :)

Tanken är också att min fru ska få leva ut sitt intresse för orkidéer i denna installation också, så det blir ett "gemensamt projekt" ;)
#10 - 20 juni 2009 21:20
Nu är jag klar med en ritning av karet att lämna till akvarieaffären.

Bottenplattan får tre genomföringar. En genomföring för vatten ned till sumpen, och två genomföringar för vattentransport uppåt - en "lågtryck" till vattenfallet och en "högtryck" till bevattningen av väggen.

För att skydda väggen bakom från fuktskador sätter jag vanligt planglas mot väggen. Optimalt vore kanske att låta bakstyckena i akvariet fortsätta upp längs väggarna utan skarv, men jag tror det blir för dyrt (?) givet att akvariet kanske ska vara 10-12 mm glas och till väggen borde det väl räcka med 6 mm glas (?).

Hör av er om jag tänker fel!
#11 - 21 juni 2009 13:24
Som paludariumfrälst kommer jag bevaka din tråd :)
Fråga 1, hur löser du belysningen? den har jag själv försökt klura ut..
#12 - 21 juni 2009 14:03
flygrc skrev:
Som paludariumfrälst kommer jag bevaka din tråd :)

Fråga 1, hur löser du belysningen? den har jag själv försökt klura ut..

Tack för att du länkade till din egen tråd i signaturen - jag har läst din tråd med intresse, och jag har imponerats av den.

Jag själv är rimligt erfaren av saltvattenskar, men helt novis på sötvatten. jag har därför fortfarande ganska många grundläggande funderingar.

[LIST=1]
[*]Belysningen har jag inte alls funderat ut, men jag hoppas att det på något sätt ska gå att arrangera en samling spotlights i taket med varierande våglängd och timerstyrning för att lysa upp allt. Har någon tips?
[*]Skulle ni rekommendera ett större ytterfilter under karet, eller en mer traditionell filtersump. Jag behöver ju ändå en sump för att pumpa upp vatten till vattenfallet och bevattning av väggarna (för att slippa ha pumpar i karet).
[*]CO2 har jag inte tänkt ännu, men blir inspirerad av high-tech möjligheterna. Vilket "extra" skulle det ge tillväxten i karet?
[/LIST]
Många funderingar... ;)
#13 - 21 juni 2009 19:38
Vargklo skrev:
Tack för att du länkade till din egen tråd i signaturen - jag har läst din tråd med intresse, och jag har imponerats av den.

Jag själv är rimligt erfaren av saltvattenskar, men helt novis på sötvatten. jag har därför fortfarande ganska många grundläggande funderingar.

[LIST=1]

[*]Belysningen har jag inte alls funderat ut, men jag hoppas att det på något sätt ska gå att arrangera en samling spotlights i taket med varierande våglängd och timerstyrning för att lysa upp allt. Har någon tips?

[*]Skulle ni rekommendera ett större ytterfilter under karet, eller en mer traditionell filtersump. Jag behöver ju ändå en sump för att pumpa upp vatten till vattenfallet och bevattning av väggarna (för att slippa ha pumpar i karet).

[*]CO2 har jag inte tänkt ännu, men blir inspirerad av high-tech möjligheterna. Vilket "extra" skulle det ge tillväxten i karet?

[/LIST]Många funderingar... ;)

Jag kom så långt i mitt tänk att jag tror mest på att ha en MH lampa som man får komplettera med en förlängande reflektor (efter lampan) för att skicka ljuset ner i vattnet. Tänkte komplettera MH med några lysrör (Aquastar) med reflektor.
Vad jag tror är viktigt, är hur ljuskällorna är placerade för jag är av den uppfattningen att de inte ska synas utifrån paludariumet.

Filtert är lite trixigt att gömma för att det blir inte så högt under karet om man inte har väldigt högt i rummet som karet ska stå i.
Jag tror mest på en sump som man kan rulla fram.

Det är väl inte osannolikt att CO2n även hjälper orchideerna lite fast de lärda säger att CO2 begränsning bara blir under vattnet.

Tänk på att den knäckta hörnan förvränger rätt så mycket, jag hade funderat på vinkeln och en större knäck om du ska ha det. Fundera på varifrån huvudbetraktningen är.

Tyvärr fixar jag inte själv med mitt paludariumprojekt just nu, lagom till att jag blivit klar med rummet i huset jag skulle ha det i så blev det tomtköp.
Just för man inte själv kan just nu är det extra roligt att läsa om någon som håller på med det.
#14 - 21 juni 2009 20:00
flygrc skrev:
Jag kom så långt i mitt tänk att jag tror mest på att ha en MH lampa som man får komplettera med en förlängande reflektor (efter lampan) för att skicka ljuset ner i vattnet. Tänkte komplettera MH med några lysrör (Aquastar) med reflektor.

Vad jag tror är viktigt, är hur ljuskällorna är placerade för jag är av den uppfattningen att de inte ska synas utifrån paludariumet.

Jag håller helt med. jag vill heller inte se något av belysningen utanför paludariet. Jag tänker mig därför någon form av baldakin ned från taket, typ 20 cm eller så.

Tipsa mig gärna om "små" MH-lampor som passar att bygga extra reflektorer på. Jag har idag 2 st 250 W MH till mitt 650 liters saltvattenskar, men det skulle bli ohyggligt överdimensionerat för denna installation. Kanske 2 st. 70W MH?

flygrc skrev:

Filtert är lite trixigt att gömma för att det blir inte så högt under karet om man inte har väldigt högt i rummet som karet ska stå i.

Jag tror mest på en sump som man kan rulla fram.

Det är faktiskt så jag tänker också - en sump på en platta med hjul under.

Vad krävs som filtermedia i en filtersump? Räcker det med filtervadd eller liknande?

flygrc skrev:

Tänk på att den knäckta hörnan förvränger rätt så mycket, jag hade funderat på vinkeln och en större knäck om du ska ha det. Fundera på varifrån huvudbetraktningen är.

Tack för tipset. Mitt 650 liters saltkar har brutna hörn, så jag känner till effekten. Huvudbetraktningen är i vilket fall som helst mestadels snett ovanifrån, dvs i praktiken på orkidéerna och den andra växtligheten på väggarna. Livet under vattenytan är mest tänkt som en "förlängning" av övervattensmiljön, så jag är inte så beroende av att optimera betraktningsvinklar för undervattenslivet för just detta kar.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 22 juni 2009 08:13
Vargklo skrev:
Jag håller helt med. jag vill heller inte se något av belysningen utanför paludariet. Jag tänker mig därför någon form av baldakin ned från taket, typ 20 cm eller så.

Tipsa mig gärna om "små" MH-lampor som passar att bygga extra reflektorer på. Jag har idag 2 st 250 W MH till mitt 650 liters saltvattenskar, men det skulle bli ohyggligt överdimensionerat för denna installation. Kanske 2 st. 70W MH?

.

Du har ett rätt högt akvarium 55 cm och jag vill nog påstå att det kommer att bli omöjligt att nå ned med med någorlunda acceptabel belysning i akvariet om den enbart skall sitta i taket. Visst om du krämar på riktigt rejält men det kommer att dra en hiskelig massa ström samtidigt som överdelen kommer att få enormt mycket ljus så att växtligheten där kommer att torka.
Om det är möjligt så had jag byggt ut landdelen en bit ut över akvariet och sedan placerat 1/2 lysrör med reflektorer under den. Belysningen hade fortfarande då varit svag men åtminstone tillräcklig för icke ljuskrävande växter.

Vad krävs som filtermedia i en filtersump? Räcker det med filtervadd eller liknande?

Filtervadd är tämligen värdelöst som biologiskt filtermaterial, använd filtermatta istället
#16 - 23 juni 2009 12:14
Vilka orkidéer ska du ha? Några svenska?
#17 - 24 juni 2009 20:38
Du har ett rätt högt akvarium 55 cm och jag vill nog påstå att det kommer att bli omöjligt att nå ned med med någorlunda acceptabel belysning i akvariet om den enbart skall sitta i taket.

Om det är möjligt så had jag byggt ut landdelen en bit ut över akvariet och sedan placerat 1/2 lysrör med reflektorer under den. Belysningen hade fortfarande då varit svag men åtminstone tillräcklig för icke ljuskrävande växter.

Tack för kloka synpunkter. Vattendjupet kommer visserligen endast att bli 45 cm (dvs 10 cm sarg ovan vattenytan som skvättskydd), men ändå. Jag får snacka med Sune Holm om att integrera en liten ramp på något intelligent sätt.

När det gäller orkidéer är det min frus avdelning, inte min. När vi kommer så långt kanske vi ska ta den diskussionen på ett orkidéforum för att inte bli helt Off Topic här ;)
#18 - 28 juni 2009 19:09
Finns väll IP klassade LED armaturer du kan ha som belysning över vattnet men ändå byggs in dom snyggt.
#19 - 28 juni 2009 19:48
Härligt Projekt!!Här är en länk till mina vaser,längre ner på sidan hittar du en lampa som jag köpte till min 65cm vas för att ljuset ska komma ner det har funkat jättebra växterna älskar det,kan det vara nåt fast i ditt fall lägger du dem på sidan med reflektorer under så tror jag att det skulle kunna funka
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124714&page=5
#20 - 11 juli 2009 07:59
Dags för en uppdatering!

De senaste två veckorna har det börjat hända saker. Jag beställde akvariet och väggskivorna av glas enligt ritningar ovan. Akvariet blev 10 mm glas med optiwhite på de tre framsidorna. Väggskivorna vanligt planglas. Christer på Akvarielagret hjälpte glatt till med monteringen på plats (se bild).

Ställning:
Ställningen är gjord för att kunna maximera det ändå ganska lilla utrymmet under. Planen är att klä in hela sumputrymmet med gipsplattor + fuktspärr + kakel, så att luftburen fukt och ev. läckage från kopplingar mm inte ska kunna nå ut. Närmsta vägen ut ur sumpen för ev. vattenläckage blir gå över trösklarna framåt ut i rummet. Jag ska sedan bygga tre st luckor med gångjärn som täcker ställningen.

El:
Jag har redan ett eluttag där ställningen ska vara (syns på bild), men jag låter bli att använda det då det inte är jordat. Detta ojordade uttag blir istället övertäckt när jag kaklar insidan av sumputrymmet. Elförsörjningen blir istället från ett angrånsande rum via en kabel (elflexslang) längs insidan av taket, sedan ned bakom akvariet och sedan till en fördelardosa inne i ställningen.

Jag har passat på att dra ytterligare två elflexslangar från sumputrymmet upp till taket för att kunna timerstyra två olika strömkretsar av belysning från taket, och möjligen även en ytterligare belysning närmre vattenytan (enligt diskussion i tidigare inlägg). Timers för belysningen blir då placerade på en panel direkt bakom en av dörrarna till ställningen under karet.

Vattencirkulation:
Jag lutar fortfarande åt principen med en ganska svag cirkulation av vatten ner genom en sump inne i ställningen. Nedrinningen till sumpen blir genom ett överrinningsrör, vilket ger konstant vattennivå i akvariet. Tillförseln av vatten sker genom två pumpar placerade i sumpen. En pump med lågt tryck föder ett vattenfall placerat halvvägs upp på väggen. En annan pump med högt tryck föder ett spray-bevattningssystem längs ovansidan av de två väggarna för bevattning/fuktning av växtligheten. Hörtryckspumpen ska sannolikt timerstyras och möjligen födas av en separat vattenbehållare med helt rent vatten (för att inte spraymunstycken ska täppas till).

Nästa steg blir att ta hit Sune för att skissa på bakgrunden!
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 11 juli 2009 09:27
Kul att se att det är på gång:D
#22 - 11 juli 2009 11:48
Calle du é för goo special på allt [:-106]

Prata med Tommy Norgren var hemma hos han för många år sedan å såg ett snyggt orkidee "akvarium"
Skall bli spännade hur detta blir.

Funderat om det finns nån LED ramp som funkar för akvariedelen typ TMC`s AQUARAY och IP67 klassad
http://www.tmc-ltd.co.uk/aquarium/aquaray-lighting.asp

GHL har ju inriktat sig lite mot terrarier oxså kanske nått för din styrning

Hälsa Familjen
/C
#23 - 11 juli 2009 14:17
Skippade du sidolisterna eller kommer de senare?
#24 - 11 juli 2009 15:41
Tack Christian,

Jag ska kolla upp belysningarna.

petnym skrev:
Skippade du sidolisterna eller kommer de senare?

Sidolisten på högersidan sitter faktiskt monterad. Det kan vara svårt att se på bilden, den är bara 5 cm bred. Sidolisten på vänstra sidan är inte monterad ännu. Jag bestämmer mig slutligen med sidolisterna när jag fått snacka med Sune Holm (han kommer hem till mig på fredag).
#25 - 12 juli 2009 15:47
skall du ha skjutdörrar i framkant eller är det öppet framtill
#26 - 12 juli 2009 19:17
wrang skrev:
skall du ha skjutdörrar i framkant eller är det öppet framtill

Om du menar glaset så ska det vara helt öppet framtill. Det kommer givetvis att bli hög luftfuktighet runtomkring i huset, men det får vi leva med :)
#27 - 18 juli 2009 20:08
Dags för en liten uppdatering igen!

Jag har fortsatt arbetet med ställningen, som nu har fått en elpanel inbyggd. Via elpanelen ska jag med timers och strömbrytare reglera de saker som ska tidsstyras, t.ex. belysning och bevattningspump för väggen. Sedan tillkommer ytterligare en uttagsskena inne i sumputrymmet för övriga strömförbrukare.
[ATTACH]21136[/ATTACH]

Jag har nu även klätt in hela insidan av sumpen med gips. Nästa steg är att lägga på ett tätskikt, och sedan blir hel helkaklat med vitt kakel inne i ställningens innandöme. På detta vis blir det som en vattentät "balja" inne i ställningen som kan fånga upp mindre läckage.
[ATTACH]21137[/ATTACH]

Höjdpunkten under den gångna veckan var givetvis att Sune Holm var på besök för att ta måtten och göra upp planerna för bakgrunden. Det kommer att bli ett "custom-bygge" just för detta paludarium, och jag kan knappt hålla mig av förväntan för vad Sune kan knåpa ihop. Sune kommer att behöva fram till september på sig, så det kommer att ta sin lilla tid innan jag kan visa upp hur det hela blir. Hur spännande som helst!

På bilden syns ett "bakgrundsprov" som Sune tog med sig - det är gjort med hans nyaste teknik med skumgummi som är täckt med en latexfilm, och sedan färgat substrat. Det blir perfekt för att kunna hålla hela väggen fuktig genom en bevattningsslang längs överkanten.
[ATTACH]21138[/ATTACH]

När det gäller belysning har jag fått ett intressant tips om en affär i Tyskland - Terrarientechnik. De har några intressanta spotlights som är IP68-klassade! Det kunde ju vara kul.
#28 - 18 juli 2009 20:27
Kul att se.

Lite saker på den sidan som säkert är till nytta också
Pump, 7 bar for sprinkler system
#29 - 18 juli 2009 21:02
wrang skrev:
Kul att se.

Lite saker på den sidan som säkert är till nytta också

Pump, 7 bar for sprinkler system

Tack,
Jag har kikat på det också. Dock är ju dessa spraysystem gjorda för att bevattna en vägg genom att spruta vatten genom luften. Tanken med Sunes konstruktion är att bevattningen ska kunna ske inifrån bakgrunden istället. Således skulle det nog räcka med ett lågtryckssystem som endast droppar ned vatten på bakgrunden högst uppe. Sedan ska bakgrunden leda fukten till alla växter på bakgrunden. Gardena har liknande system för bevattning av rabatter (mycket billigare än speciella terrarieprylar).
#30 - 2 september 2009 21:06
Calle kolla denna funktion men att fästa en fläkt smidigt på glaset
[ATTACH]22737[/ATTACH]
Smart att använda neodym magneter som hållare.

http://www.dusk.se/

nån sida för ditt http://www.dusk.se/Vivariu.htm
#31 - 5 september 2009 21:22
wrang skrev:
Calle kolla denna funktion men att fästa en fläkt smidigt på glaset

Smart att använda neodym magneter som hållare.

http://www.dusk.se/

nån sida för ditt http://www.dusk.se/Vivariu.htm

Tack för tips, här finns en del att kika på!

Bilden nedan visat dagsaktuell status av projektet (elen är hemmakopplad och inte färdig ännu. All installation är dock för utomhusbruk) Jag har just monterat upp två av de åtta spotlightsen, totalt 350 W med alla 8. Se länk. Jag letar fortfarande efter en MH med bra riktverkan (högst 20 graders spridningsvinkel) som klarar att belysa undervattensväxterna från 1,5 meters höjd ovanför vattenytan.

Någon som har tips på en MH med bra riktverkan?
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 5 september 2009 21:31
Ser riktigt intressant ut:d
#33 - 5 september 2009 21:32
Du kanske skall leta bland spotligts som används som butiksbelysning... Typ något sånt här: http://www.butiksbelysning.se/armature.php?id=1048 Stor risk att det blir lite dyrt dock...
#34 - 5 september 2009 21:38
#35 - 5 september 2009 21:39
Vargklo skrev:
Tack för tips, här finns en del att kika på!

Bilden nedan visat dagsaktuell status av projektet (elen är hemmakopplad och inte färdig ännu. All installation är dock för utomhusbruk) Jag har just monterat upp två av de åtta spotlightsen, totalt 350 W med alla 8. Se länk. Jag letar fortfarande efter en MH med bra riktverkan (högst 20 graders spridningsvinkel) som klarar att belysa undervattensväxterna från 1,5 meters höjd ovanför vattenytan.

Någon som har tips på en MH med bra riktverkan?

Jag har letat efter liknande armaturer utan lycka :( det enklaste är nog att gömma en MH eller två i en gren som hänger över vattnet.

Har du sett den här annonsen förresten? http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=8076
#36 - 5 september 2009 21:40
petnym skrev:
Du kanske skall leta bland spotligts som används som butiksbelysning... Typ något sånt här: http://www.butiksbelysning.se/armature.php?id=1048 Stor risk att det blir lite dyrt dock...

Detta var bästa förslaget hittills!

Men är färgtemperaturen rätt? Det står "Färgtemperatur:3000, 4000" i specen. Givet att mina spotlights jag har idag ligger på typ 3000, så borde jag väl ha uppemot 6500 K på den kompletterande MH? Men lampor går kanske att köpa separat?

Jag får bevaka Blocket efter beg lampor. Butiker läggs ju ned var och varannan dag.

petnym skrev:

Nu såg jag detta förslaget också. Ja, färgtemperaturen och spridningsvinkel stämmer nu, så det skulle kanske funka. men den ser otymplig ut (32 cm lång) och jag vet inte om jag vågar sätta upp en 9 kg tung lampa i min takkonstruktion. Jag monterade medvetet mina två tunga ringkärnetrafos till spotarna på en hylla vid taket i rummet bredvid för att inte ha så mycket vikt hängande över karet.
#37 - 5 september 2009 21:42
addo skrev:
Jag har letat efter liknande armaturer utan lycka :( det enklaste är nog att gömma en MH eller två i en gren som hänger över vattnet.

Har du sett den här annonsen förresten? http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=8076

Nej, jag vill undvika lampor inne i installationen (men kanske som nödlösning längre fram)

Ja, jag har sett annonsen. Dessvärre hittar jag ingen info om spridningsvinkeln (inte heller på distributörens hemsida LampGustaf), men den ser ut att ha en bred vinkel.

EDIT:
Hittade en annons på Blocket: http://www.blocket.se/stockholm/Butiksbelysning___Spotlight_23126377.htm?ca=11&w=2

Kanske kan funka?
#38 - 6 september 2009 17:58
Idag var en riktigt rolig dag - Sune Holm kom och installerade bakgrunden, och det blev verkligen över förväntan!

Bakgrunden är gjort mestadels av hård filtermatta med fastsatt barkmjöl, och en hård plastsektion inne i hörnan med en avgjutning av ett berg och ett vattenfall högst uppe. I väggen finns ett dussintal fickor för olika större växter. Sedan ska givetvis olika mossor växa på ytan. Detta blir spännande!

Sune under uppsättningen:
[ATTACH]22899[/ATTACH]

En nöjd skulptör framför sitt verk:
[ATTACH]22900[/ATTACH]

Min fru har redan börjat inhandla orckidéer och andra växter, och tittar efter bra platser:
[ATTACH]22901[/ATTACH]

Lite tillbehör till inredningen som Sune lämnat:
[ATTACH]22902[/ATTACH]

Bevattningssystemet är från Gardena:
[ATTACH]22903[/ATTACH]

Munstyckena för bevattningen syns högst uppe:
[ATTACH]22904[/ATTACH]

Så som det ser ut nu:
[ATTACH]22905[/ATTACH]
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 6 september 2009 18:06
1981 (på Akvariets Dag i Halmstad) var första gången jag hörde Sune hålla ett föredrag om hur man kan tillverka en bakgrund till ett akvarium. Idag, 28 år senare, gör "konstnären" Sune fortfarande mästerverk ser jag :D.
#40 - 6 september 2009 18:11
Wow vilket project! Kul att följa något som inte bara är "ett vanligt akvarium" Ser fram emot att se det färdigt :D
#41 - 6 september 2009 18:50
Bit för bit, är verkligen nyfiken på alla lösningar.
Blir inte vattnet färgat av "barkmjölet"?
#42 - 6 september 2009 19:03
flygrc skrev:
Bit för bit, är verkligen nyfiken på alla lösningar.

Blir inte vattnet färgat av "barkmjölet"?

Enligt Sune ska brunfärgningen vara övergående. Jag kan ändå inte sätta igång med fiskar och undervattensväxter innan jag fått all belysning på plats, så det dröjer lite.

Just nu funderar vi på bottensubstrat. Sune rekommenderar grus/sten av blandad storlek för att få ett naturtroget intryck, dvs inte de sorterade storlekar som sälja i affärer. Sune själv har tydligen en rullstensås i närheten av Arlanda där han tar några spadtag varje gång han behöver något.
#43 - 7 september 2009 19:08
Nu har jag limmat alla rör och testkört bevattningssystemet. Jag tror att det blir bra redan på första försöket. Det är totalt ett tiotal bevattningsmunstycken på Gardenaslangen högst upp på bakgrunden, och vattnet letar sig ned igenom hela bakgrunden (som ju består av filtervadd). Det återstår att se efter planteringen om jag behöver komplettera med några ytterligare munstycken. Eftersom det inte är spraybevattning utan droppbevattning, så hoppas jag kunna klara mig undan alltför mycket luftfuktighet.

Den gröna slangen på bilden ska anslutas till en pump för vattenfallet nedför bergssidan i hörnan.
#44 - 7 september 2009 19:11
Riktigt häftigt :D
#45 - 7 september 2009 20:04
[:-106][:-106][:-106]
Det här är spännande!
#46 - 7 september 2009 20:14
Ser redan potentialen :) nästan synd att ladda i växter :D
Håller med om tänket att blanda olika storlekar på gruset ser bra ut men det är inte helt ovanligt med sorterad sand/grus i naturen, speciellt i strömmande vatten,
#47 - 7 september 2009 20:26
...och så här blir det efter att min fru planterat första omgången växter :)
#48 - 7 september 2009 20:39
Nackdelen med att ha sambo är att hon är svårövertalad när det gäller att konvertera vardagsrummet till en regnskog...:(
Du lyckas dock bra med din fru, snyggt jobbat!:D
#49 - 12 september 2009 21:16
Arbetet går så sakteliga framåt. Jag har fyllt karet med vatten och satt igång cirkulationen genom filtersumpen under karet.

Vattnet är helt brunt, och jag får väl fortsätta att byta vatten ett par veckor framöver, antar jag. Flödet är fortfarande lite för starkt, så jag ska skaffa mig en svagare returvattenpump.

Jag har fortfarande bara 2 spotlights direkt över paludariet. De resterande sex spotlightsen är dessvärre restnoterade hos leverantören fram till mitten av oktober, så jag kommer att avvakta med att plantera med växter ett tag nu.

Bevattningen av väggen fungerar bra, medan jag fortfarande inte hittat en pump med exakt rätt styrka till vattenfallet.
#50 - 12 september 2009 21:23
Byt till ljummet vatten var gång så går det bruna av snabbare.
Så det kanske inte gör något att du inte fått lamporna ännu:rolleyes:
Annars kanske du kan lägga någon ramp på tvären över kanterna så länge.

Men , ska du inte ha glasdörrar för överdelen? tänkte mest på att hålla fukten inne.
#51 - 13 september 2009 16:33
Sådär, efter två nästa kompletta vattenbyten med ljummet vatten (tack för tipset) ser det nu betydligt bättre ut!

När det gäller glasskivor framför så ska jag inte ha det. En av själva poängerna med installationen är att uppleva en närhet till naturen :)
#52 - 13 september 2009 19:29
Vargklo skrev:
Sådär, efter två nästa kompletta vattenbyten med ljummet vatten (tack för tipset) ser det nu betydligt bättre ut!

Du hade inte för bråttom mellan vattenbytena, det ska ju få dra ut lite:p

Vargklo skrev:

När det gäller glasskivor framför så ska jag inte ha det. En av själva poängerna med installationen är att uppleva en närhet till naturen :)

men , då är det ju en damm;)
#53 - 13 september 2009 20:16
Har följt tråden sedan den startade, så nu är det väl dags för ett första betyg;)

Imponerande[:-106][:-106][:-106][:-106][:-106]
#54 - 14 september 2009 17:01
Tack för uppskattningen!
#55 - 15 september 2009 09:23
Ruskigt snyggt!!!! Fan vilken läcker bakgrund! Är den gjord av sån här ( http://www.cyberzoo.se/Filtermaterial/Svart-Filtermatta-100x50x10cm.htm ) filtermatta alltså??? Blir ju sugen på att prova detta själv.
#56 - 15 september 2009 19:15
micket skrev:
Ruskigt snyggt!!!! Fan vilken läcker bakgrund! Är den gjord av sån här ( http://www.cyberzoo.se/Filtermaterial/Svart-Filtermatta-100x50x10cm.htm ) filtermatta alltså??? Blir ju sugen på att prova detta själv.

Japp, det är precis den typen av filtermatta. Det är ganska enkelt att skulptera med den - bara att skära med en vass brödkniv och sedan silikona ihop tjocka lager om man ska ha trädstammar. Just den flytande latexblandningen att klä ytan med är dock en hemmablandad mix som Sune gjort själv, jag är osäker på om den går att köpa i affärer. Sune hade dock med sig flaskor till försäljning på Ciklidstämman som han sålde till hugade spekulanter.
#57 - 15 september 2009 19:22
Fy tusan vad snyggt det blev:D! Detta kan du verkligen vara stolt över!
#58 - 15 september 2009 19:37
Avundsjuk!
#59 - 15 september 2009 19:40
Vargklo skrev:
Japp, det är precis den typen av filtermatta. Det är ganska enkelt att skulptera med den - bara att skära med en vass brödkniv och sedan silikona ihop tjocka lager om man ska ha trädstammar. Just den flytande latexblandningen att klä ytan med är dock en hemmablandad mix som Sune gjort själv, jag är osäker på om den går att köpa i affärer. Sune hade dock med sig flaskor till försäljning på Ciklidstämman som han sålde till hugade spekulanter.

Måste testa detta! Vågar man fråga vad din bakgrund kostade?!? [:-82]
#60 - 19 september 2009 21:22
Nu har jag fått igång vattenfallet! Det låter fortfarande lite väl mycket för att jag ska kunna ha på det när man sover i närheten, så det får bli en timerlösning.

Jag visar också två närbilder på bakgrunden. Första bilden visar att man kan se filtervaddens struktur på ytan. Inom 2-3 månader förväntar jag mig dock att stor del av ytan är övervuxen av mossor och annan växtlighet.

Nästa bild visar hur jag enkelt lyfter ur bakgrunden, som alltså inte är helt fäst mot glasskivan bakom. Bakre delen av bakgrunden är mörk av fuktighet, vilket visar att vatten transporteras bra genom bakgrunden och ger en bra grogrund för allehanda växtlighet.
#61 - 20 september 2009 07:11
Hur har du fäst bakgrunden så att den inte viker sig dubbel sen när tyngden av all växtlighet tillkommer? Är det någon slags stomme som håller upp den?
#62 - 20 september 2009 16:46
petnym skrev:
Hur har du fäst bakgrunden så att den inte viker sig dubbel sen när tyngden av all växtlighet tillkommer? Är det någon slags stomme som håller upp den?

Bra reflektion, man skulle kunna tro att den skulle kunna säcka ihop.

Jag kan bara konstatera att den faktiskt sitter uppe mycket bra. Vattenfallet i hörnan är ju gjort av hårdplast (=avgjutning av berg), som stagar upp det hela i innerhörnan. Annars hålls det uppe av det faktum att bakgrunden är sammanpressad i sidled. Högst uppe på kortväggen fick jag dock fästa den med en glutta silikon, då den annars buktade ut något pga att bakgrunden gjordes för bred där. Men det var inte för att det behövdes stöd i höjdled. Jag kan konstatera att denna typ av filtervadd är mycket sbail att bygga med!
#63 - 4 oktober 2009 18:14
Hur går det? Har du inte lite nya bilder att bjuda på?
#64 - 10 november 2009 19:59
Spännande tråd
#65 - 11 november 2009 00:59
Sitter av ett lugnt nattskift så jag läste igenom tråden. Jag blev verkligen imponerad. Otroligt snyggt.
#66 - 11 november 2009 01:34
Ah det var dags igen! Kommer ihåg att jag kikade på nån tråd där du visade dina ritningar m.m Kul att du kommit igång och en bra bit på vägen med projektet!

Mvh

Markus
#67 - 11 november 2009 07:02
snyggt!!!
#68 - 4 december 2009 02:41
Hur har det gått? Hur ser det ut nu?

Vad är det för grovlek på filtermattan som använts? Grov 10, medium 20 eller fin 30 ppi? Skulle det funnits någon fördel att använda en annan grovlek än den som valdes? En grov matta kanske gör att porerna i mattan syns mer?

Vet du ungefär hur mycket latex som går åt för att täcka en viss yta, säg 50x50 cm?
#69 - 5 december 2009 21:39
Tack för uppskattningen. Projektet ser idag exakt ut som på bilderna i inlägg #51. Jag har fått hem en sändning med 6 nya spotlights, men jag har så mycket på jobbet att jag inte hinner sätta upp dem just nu. Senast till jullovet... och då ska det bli både mer växter och lite fisk i karet!

När det gäller konstruktionen så var jag ju själv inte delaktig i den tekniska uppbyggnaden, utan det uppdraget lade jag ut på Sune Holm. Jag har därför ingen större aning om filterstorlek eller åtgång på flytande latex. Jag kan kanske ta ännu lite fler bilder framöver.
#70 - 5 december 2009 22:01
jag har kollat denna tråd med största intresse. Och detta prjekt är något i särklass!
Otroligt vackert! helt underbart! och jag kan tänka mej att det är tusen gånger bättre irl! WOW säger jag bara!!
#71 - 29 december 2009 15:26
Nu har jag äntligen fått lite tid på jullovet att knuffa mitt Paludariumprojekt framåt. Nu har jag totalt sex spotlights i taket som pekar åt lite olika håll och med olika spridningsvinklar - varierande mellan 10 grader och 35 grader, och mellan 35W och 50W. Belysningen är fördelad på två strömkretsar så att det bara är tre riktade spotar på morgon och kväll, och sedan fullt blås på dagen. På de bifogade bilderna är alla lampor tända.

Karet är också befolkat med fisk - kardinaltetror, guldgurami, kampfiskar, kulis och en pleco.
#72 - 29 december 2009 15:32
Vad ska man säga...?
Skitsnyggt och det skapar en "villhafaktor":D! Det är bara att gratulera!
#73 - 29 december 2009 15:39
Grattis!!!. Otroligt snygg helhet. Visar igen att man kan förverkliga vad som helst. Det är bara fantasin som sätter gränser.
#74 - 1 januari 2010 16:31
Tack för uppskattningen :)
Bilagor:
#75 - 1 januari 2010 16:43
fina bilder
#76 - 1 januari 2010 17:35
Även jag vill ge dig [:-102][:-102][:-102][:-102][:-102] för ett lyckat projekt!

Det märks att du "öga" för det här:)
#77 - 2 januari 2010 09:48
Ett fantastiskt kul projekt måste jag medge, man blir riktigt sugen själv;)
Din "pinocchio" ser ut att trivas, den kommer nog att passa bra då den verkligen drar nytta av fuktig luft.
Har du tänkt samla på någon speciell typ av orkideer?

//NiXoN
#78 - 2 januari 2010 09:53
Smått impad!!
#79 - 2 januari 2010 09:56
Snyggt! Vad är planerna framöver? Fler växter? Mossa på bakgrunden?
#80 - 2 januari 2010 11:41
Kanonfint!
#81 - 2 januari 2010 12:29
Läst igenom tråden nu så jag borde egentligen inte blivit förvånad över hur sjukt snyggt det blev, Men det blev jag ändå, Helt klart imponerande planerat och genomfört med toppenresultat :)
#82 - 2 januari 2010 14:47
Mycket vackert!

Misstänker att du känner dig såhär:
" target="_blank">
#83 - 2 januari 2010 18:26
petnym skrev:
Snyggt! Vad är planerna framöver? Fler växter? Mossa på bakgrunden?

Japp, nu när äntligen belysningen är på plats är det dags att tänka på växtligheten. Mossor så att bakgrunden blir grönare är givet, sedan kanske andra mindre gröna växter. Tips på inköpsställen mottages tacksamt!
#84 - 2 januari 2010 19:50
Helt galet snyggt!!!
Måste kännas underbart att ha förverkligat detta!
Hatten av!!

Hur är det med växterna din fru sätter upp, de avsöndrar inte nånting som kan vara illa om det hamnar i vattnet? Eller om nåt blad trillar ner?
#85 - 2 januari 2010 19:55
Har läst igenom hela tråden nu, vilket projekt!
Otroligt snyggt och jag är mer än lite avundsjuk :p
#86 - 25 november 2010 01:15
jaha vart tog denna tråden vägen ..

Annons