Varierad kost?

#1 - 14 oktober 2003 00:14
Hejsan,

Funderar på hur jag mer kan variera kosten för mina små vänner i akvarierna...

Just nu får dom: Flingfoder, Frysta mygglarver o Fryst Cyklops...

Någon som har nåt tips?

Det är till: Guppys, Svärdbärare, Ancistrus, Otocinclus o Sorgmanteltetror...

Mvh. Sara
#2 - 14 oktober 2003 00:16
Hej Corona Jag tycker att det låter som om de får en riktigt bra variation redan =)
men det är bara vad jag tycker
#3 - 14 oktober 2003 00:18
Gröna ärtor och gurka brukar jag mata med oxå, mest för ancistrusen och siamesiska algätarna, men även platy och black molly smaskar i sig ärtorna i alla fall. Ser rätt roligt ut när tre black molly vill ha samma ärta å simmar omkring med den i munnen och försöker smita undan.
#4 - 14 oktober 2003 00:20
Hur gör man med ärtorna då?

Köper frysta o tinar dom o sen lägger i dom?
Hur mycket ärtor ska man lägga i? Ska man räkna nån viss mängd per fisk lr?

Mvh. Sara
#5 - 14 oktober 2003 00:23
Jag tror att det går bra att mixa dom MEN jag vet inte om jag skulle rekomedera ärtor... PG det finns Riktigt mycket gifter i det Mer än vad vi vill veta så frågan är om fiskarna mår bra av denna kost ?
#6 - 14 oktober 2003 00:25
Ja frysta, jag brukar skölja dem under kranen och tar bort skalet från dem. Jag brukar slänga i 2-3 st ärtor när belysningen släckts så att ancistrusen ska hinna äta lite på dem under natten, sen brukar de finnas kvar lite på morgonen ändå som de andra fiskarna äter på. Man får nog prova sig fram lite, är i alla fall inte bra å slänga i för mycket då blir det ju bara liggande och ruttnar.
#7 - 14 oktober 2003 00:26
Ursprungligen skickat av Do`h

Jag tror att det går bra att mixa dom MEN jag vet inte om jag skulle rekomedera ärtor... PG det finns Riktigt mycket gifter i det Mer än vad vi vill veta så frågan är om fiskarna mår bra av denna kost ?

Jag har inte märkt att de skulle må dåligt av ärtorna i alla fall, verkar vara rätt många som matar med ärtor.
#8 - 14 oktober 2003 00:31
Jag sa inte att man Absolut inte FICK mata med ärtor Men JAG rekomenderar det inte !
Skillnad??
Vet inte exakt hur mycket gifter det finns i ärtor skulle vara kul att få veta !
Sen återigen BARA för att många gör en sak ,måste man själv göra det då ?Det är ju inte säkert att fiskarna mår dåligt men det är heller inte säkert att de mår bra ??
hade en gibbiceps som dog troligen för att jag matat med ärtor ...
Men alla gör som dom vill!
#9 - 14 oktober 2003 00:52
Hur är det med gurka? Att ancistrusar brukar gilla det vet jag, men dom andra fiskarna, kan dom göra det tro? =)

För saken är ju oxå den att gurka, det har jag alltid hemma iallafall, eftersom jag har marsvin =)

Mvh. Sara
#10 - 14 oktober 2003 10:07
Dina ancistrus, otoncinclus och svärdbärare uppskattar vegetarisk, fiberrik kost som omväxling.
#11 - 14 oktober 2003 16:16
Ursprungligen skickat av Do`h

Jag sa inte att man Absolut inte FICK mata med ärtor Men JAG rekomenderar det inte !

Skillnad??

Vet inte exakt hur mycket gifter det finns i ärtor skulle vara kul att få veta !

Sen återigen BARA för att många gör en sak ,måste man själv göra det då ?Det är ju inte säkert att fiskarna mår dåligt men det är heller inte säkert att de mår bra ??

hade en gibbiceps som dog troligen för att jag matat med ärtor ...

Men alla gör som dom vill!

och hur vet du att det va ärtorna? det va förmodligen nåt annat skulle jag vilja säga..ärtor är ju bara komplementfoder.
vad jag hört/läst så dör inga malar av ärtor, så jag skulle nog vilja påstå att din mal var en engångsföreteelse..
min gibbiceps fick massa ärta när han va liten, & han har växt 10cm på längden minst sen dess... en riktig bjässe nu..
#12 - 15 oktober 2003 00:05
Hur är det med annat då?

Eftersom jag har marsvin, så brukar jag ha bla. både Morötter o Broccoli hemma... Kan man ge dom det?
Hur "förbereder" man det då? Eller man kan bara lägga i lite?

Mvh. Sara =)
#13 - 15 oktober 2003 00:18
Broccoli tipsade de om att man kunde mata ancistrusen med i affären där jag köpte mina, de odlar tydligen dem själva oxå så de borde ju kunna lite. Har dock inte testat det själv då jag aldrig har det hemma hehe. Gurkan brukar jag ta en bred skiva av och sköljer av den och sticker i en tesked i den så att den sjunker. Sen tar jag bort den efter 1-2 dagar om de inte har ätit upp den.
#14 - 16 oktober 2003 20:23
Både ancistrusarna och räkorna i mitt kar älskar verkligen majs!
finns att köpa fryst på affären. Tina bara upp och ta av skalet!
Mvh/ Jenny

Annons