Varifrån kommer informationen?

#1 - 11 februari 2024 08:02
Ny här i forumet efter att ha snokat runt en hel del :)
Men. Jag undrar varifrån informationen om de olika fisksorterna kommer? Vem skriver texterna, letar upp faktan osv?

Att jag undrar är för att jag ibland blir aningen fundersam till det som skrivs. Tex när det står att en fisk ska ha pH-värde 7-8, samtidigt som i princip alla andra hemsidor skriver pH 5,5-7 om samma fisk. Eller när det står att en fisk ska ha 20-25 grader varmt, och andra sidor säger 24-27. Och så vidare.

Jag tycker det är jättebra(!) att ha ett så stort register som är så lätt att söka i, och där man kan få så mycket bra, basic fakta för att kunna börja välja rätt fisk till det akvarium man vill ha fler invånare till. Men. Då gäller det ju också att faktan som presenteras stämmer så gott det går, och när Zoopet gång på gång är "de enda" som har helt annan information än vad som annars sägs... Kan vi verkligen lita på det som står här?
#2 - 11 februari 2024 08:28
Personligen litar jag mer på artbeskrivningen här på zoopet än andra källor på nätet men Forhman som nog skrivit de flesta om inte alla artbeskrivningar måste ju samla in informationen och det vet jag inte hur det görs?
Otroligt mycket arbete och tid som är taget i anspråk för att färdigställa den här basen av information så vi ska nog vara ödmjuka om nåt ändå skulle vara tokigt:)
#3 - 11 februari 2024 15:21
Zoopet kan man lita på, däremot är det inte så säkert att man kan lita på internet i allmänhet.

Vet du att man ofta behöver skilja på vad odlad akvariefisk bör hållas i gentemot vildfångad.

Zoopets författare har extremt lång erfarenhet av att hålla fisk i Sverige och dessutom kan medlemmar lägga till sina kommentarer.

Zoopet kan man lita på.

admin
Christian Alfredsson
#4 - 11 februari 2024 16:15
Kjell Fohrman har skrivit alla. Han kollar många källor plus har koll själv.

Hittar du någon som du är osäker på så rapportera den så uppdaterar han. Ibland kommer nya rön om fiskar.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 12 februari 2024 11:42
Jag har skrivit nästan alla artbeskrivningar. Dels bygger dom på min egen erfarenhet (har odlat en hel del fisk genom åren, även haft affär (då en av Europas största), har varit fiskgrossist och haft egen import, samtidigt som jag under ca. 50 år har haft massor av egna privata akvarier igång. Självklart ger detta dock bara en grundläggande bas för att skriva artbeskrivningar. Jag tittar sedan ALLTID på vad olika bra böcker skriver om fisken (har flera hundra fiskböcker) samt kollar alltid på olika hemsidor som t.ex. seriouslyfish, fishbase, planetcatfish, cichlidae.com, ciklider.se etc.. Ibland när motstridifa fakta ges och/eller inte har hittat tillräckligt med information om en art så googlar jag på artens namn och då brukar man oftast hitta andra som skrivit om arten. Jag känner också många kunniga akvarister (både i Sverige och utomlands) och kan ringa och fråga dom. Det är trevligt när helt nya arter dyker upp, men det utgör också ett problem eftersom det inte finns någon akvarieinformation om dessa. Då kan jag kolla med importörer (t.ex. Mikael från Imazo) och då får jag åtminstone reda på varifrån de kommer och vet då i regel reda på sådant som temperaturen, surhetsgraden på vattnet och biotopförhållanden. Sedan när man ser hur fisken ser ut (t.ex. munnen) och vilket släkte den tillhör så kan man sedan med viss sannolikhet räkna ut ytterligare info för att få fram information. Men visst kan det bli fel i en del artbeskrivningar och allefterhand dyker också ny information upp för en art (speciellt för helt nya arter när de efter en tid har hållits i akvarier). Många artbeskrivninar skrevs ju för länge sedan (de första för mer än 20 år sedan) så man har lärt sig mer om arten). Därför om man upptäcker något som man anser vara fel så kan läsaren vid varje artbeskrivning klicka på en ikon och där ange vad anser är fel så att vi får reda på detta. Jag kollar då upp vad som står i artbeskrivningen och jämför detta med aktuella artfakta. Om något är fel så ändras då så klart den infon.

Annons