Världens lataste ancistruspappa

#1 - 20 juni 2007 19:23
Kollade runt lite i mitt odlingskar där det går 3 st ancistrus ensamma för att jag hoppas på lite yngel. Och se där, en stor klump ägg, i den blå filtermassan på filterhörnan med motorfilter. Den stolte fadern tycker väl att han är skitsmart som har kommit på ett sätt där han slipper fläkta själv, det är ju jättebra cirkulation där ändå. Men vad tror ni, det kommer väl gå åt skogen när dom kläcks, dom åker väl rätt igenom den blå filtermattan och blir malda yngel.

Funderar på att stänga av den pumpen och slänga i ett litet luftdrivet filter istället. Men riskten är ju att det blir dålig vattenkvalitet om den väl ingrodda filtermattan blir utan cirkulation.

Jag är som ni förstår i behov av smarta ideer med andra ord. Någon som har några på lager?
#2 - 20 juni 2007 19:33
ok tyvärr så är det svårt detta.

Det du iallafall inte bör göra är att stänga av pumpen. Stänger du av pumpen och ska sätta in ett nytt så får du ta ut all filtermaterial osv eftersom vattnet annars förgiftas som du säkert själv vet.

men du, kan du inte förflytta äggen?
#3 - 20 juni 2007 19:39
flytta pumpen?:rolleyes:
#4 - 20 juni 2007 19:47
Jag har haft "nykläcktingar" på filtermattan och de klarade sig fint. Några satt i porerna ett tag, men så småningom kom de ut och började fara ut... så det verkar som om de är för stora för att sugas igenom.
Om du är orolig för dem så kan du lägga romklumpen i en yngelkasse och köra syresten i, det funkar lika bra som med hjälp av pappan... så gör jag när hannen viftar ut romkakan ibland...

Tänk på att plocka bort honorna nu, annars finns det risk att det blir flera lekar och överbefolkat... varje yngel behöver 1l vatten för att växa bra.
#5 - 20 juni 2007 20:11
Tack för era svar. Jag testar denna gång att låta dom sitta kvar på filtermattan. Tycker det ser ut att vara cirka 30-40 ägg så dom har en 4 l var att sprattla i om alla kläcks. Skall man ta bort hanen också efter ett tag eller gör han bara nytta hos de små?
#6 - 20 juni 2007 20:55
Om inte ynglen behöver skyddas kan man ta bort hannen redan när ynglen kläckts, men om han får plats så kan han gå kvar... Det viktiga är att man låter hannen äta i en par veckor innan man släpper honom till honorna igen, och att man har plats för ynglen som sagt... Det är också rätt hopplöst för en ny yngelkull att få käk om den går med några veckor äldre syskon.

Annons