Värmare-värmebehandling

#1 - 8 april 2003 11:22
Visst är det dumt att de termostatstyrda värmarnas termostater endast går upp till 32 grader? Vid värmebehandling, främst då fisken drabbats av flaggelathopningar, är det ju önskvärt att kunna värma akvariet till runt 37 grader. Det borde med andra ord finnas alternativa värmare som går högre på termostaten. Nu gör det ju inte det, och därför får man lösa det på andra sätt, men är det verkligen inget värmarmärke som har någon lösning på detta problem? Som parentes kan jag nämna att jag har haft eller har de allra flesta märken, och inte ens Jäger går högre än till 32 grader. Någon som har någon annan erfarenhet?

Wolf
Bilagor:
#2 - 8 april 2003 13:35
Jag trodde att 32+ grader är dödligt för de flesta akvariefiskar, om de utsätts för detta i större utsträckning. Kanske mer av syrbrist än värmen i sig själv.
#3 - 8 april 2003 19:45
Det finns ställbara Jäger som går till 34 grader. Vidare finns ett märke som heter Scuba som bara har ställbar effekt. Du får dock själv hålla koll å vad max effekten blir i förhållande till tankstorlek.
Jag har dock inga problem att dra upp tempen på ett 110 liters till
35-36 grader ( vilket är så högt jag brukar gå ) Ser dock inga hinder för att gå upp till 37 grader.
mvh kaj.p
www.diskus-varberg.com

kaj.p
#4 - 8 april 2003 20:22
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
därför får man lösa det på andra sätt
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Hur har du då gjort?

Mvh atrix
----------------
540l: Nyinrett, ska komma Discus senare!
100l: lekakvarium
100l: sällskaps
10l: guppy lek
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=65921
#5 - 8 april 2003 20:33
Var precis ute och med nattvickning ( nykläckt artemia) till småttingarna. Såg då att även Tronics värmare går till 34 grader.

kaj.p
#6 - 9 april 2003 12:39
Ja, jag letade på mina kasserade 300 w Jäger på vinden idag, och såg att de gick till 34 grader. Så nu har jag skaffat två likadana nya värmare. Nu kommer det att gå lite lättare med värmebehandlingar i framtiden.

Mvh

Wolf

Annons