Varmare vatten!!!!

#1 - 22 oktober 2003 18:52
Hej!

Nu är det så att en av mina diskusar är lite slö och äter inte!! Jag satt värmaren på 32 grader för en vecka sen, men det är bara 28!!!! Måste jag köpa en till värmare!? Den som jag använder nu är sprillans ny!!
#2 - 22 oktober 2003 19:34
är du säker på att värmaren är i rätt storlek för akvariet o inte för liten då??
mats
#3 - 25 oktober 2003 08:53
JODÅ!!!
DEN ÄR SKITSTOR!
#4 - 25 oktober 2003 09:01
Att värmarens termostat inte stämmer riktigt med temperaturangivelsen är inget ovanligt. Dessvärre är det inte heller så ovanligt att termometern misstämmer på en-ett par grader (själv kör jag med tre termometrar; en visar 25, en 26 och en 27 grader). Först måste man alltså ta reda på vid vilken "riktig" temperatur värmaren slår av, och sen justera värmaren så den slår av vid rätt temperatur - förutsatt att värmaren räcker till. Kan du inte se på värmaren om den går hela tiden eller om den slår av vid 28 grader (det brukar lysa en lampa nånstans)?
Sen är det förstås också viktigt att vattnet cirkulerar där värmaren står. Står den i ett stillastånde hörn kan den ju värma vattnet i just det hörnet till 32 grader varpå den slår av, medan resten av akvariet håller 28.
#5 - 25 oktober 2003 09:02
men om du är säker på att den ska kunna värma upp ditt akvarium o den inte gör det tycker jag du ska gå o reklamera den där du köpte den..
#6 - 25 oktober 2003 09:40
Hur många watt är den på och hur stort är akvariet?
#7 - 25 oktober 2003 10:01
Jag fick ett tips från en erfaren akvarist att alltid ha två värmare (åtminstone i större akvarium) och att de skulle vara dimensionerade för ett mindre akvarium än det man har.

Fördelarna med det skulle vara att om termostaten gick sönder på en så den går på max värme hela tiden (det händer tydligen ibland) så blir inte fiskarna kokta, eller om en går helt sönder så gav den andra åtminstone en del värme.
#8 - 25 oktober 2003 11:03
Hej

Jag tror heller inte det är ovanligt med en värmare som inte ger den värme som man ställer in den för. I mitt 50liters akvarie står värmaren på 30grader. Ändå är det bara 27grader i vattnet. Det kan vara pga att givaren felkalibrerats. Om det fortfarande går att skruva upp värmaren tror jag inte att man behöver skaffa sig en ny. Men om den redan står i "toppläge" så är det kanske idé med en ny.
#9 - 25 oktober 2003 12:44
Ursprungligen skickat av Hajen_89

JODÅ!!!

DEN ÄR SKITSTOR!

Varför ens bry sig att svara när detta är all info man får?

Annons