Värme

#1 - 5 april 2008 09:44
Hur är det egentligen med värmen på vattnet i akvariet.
Min pappa har haft stora problem med värmen i sitt akvarium och när jag var där och mätte senast så låg vattnet på ca 30 grader. Vilket jag också antar att det i stort sett har gjort under en längre tid.

Hur påverkar detta fiskar och växter egentligen? Det handlar om ett sällskapsavkarium med en mix ax ancistrus malar, platy, svärdbärare, gubby och lite tetror. (som trivs bäst i gradantal mellan 24-27 grader enligt zoopet)

I övrigt är allt som det ska, men jag tycker att han förlorar med fiskar och framförallt växter än vad han borde. Kan detta ha med att värmen på vattnet ligger några grader för högt?

Är fiskar och växter så pass känsliga att en i stort sett konstant temperatur på 30 grader påverkar dem på ett mycket negativt sätt? Eller beror problemen snarare på andra problem än värmen?

(det handlar som sagt inte om någon tillfällig höjning av temperaturen utan en konstant temp på 30 grader)
#2 - 5 april 2008 09:46
Visst kan både växter och fiskar må dåligt av för hög temp, men frågan är varför den ligger så högt?
Har han en doppvärmare som är felinställd? Innerpump som är på gång att skära och därför avger mer värme än den bör? Belysning?
#3 - 5 april 2008 11:10
den står lite dumt till och får rätt mycket sol på sig.. men eftersom akvariet är på 500 liter så är det lättare sagt än gjort att flytta det. Dock ska familjen flytta snart och då kommer akvariet att hamna på annan plats.
#4 - 5 april 2008 11:18
Är det en doppvärmare i karet?
För att det står och får sol på sig tycker jag det låter lite mycket med 30 grader utan det är något annat som får tempen att stiga.
#5 - 5 april 2008 13:40
Låter som en dålig doppvärmare. Ta bort den.
Alla temperaturer mellan 20 och 30 är OK för allt, men gå helst inte utanför det intervallet annat än med fisk du vet vill ha en annan temperatur.

Överväg att sätta upp nåt skydd mot solen. Kan annars bli väl varmt i sommar.

Annons