Värme och ytterfliter

#1 - 17 januari 2004 09:30
Hej

Undrar hur mycket värme ett ytterfilter alstrar, med andra ord om det blir varmt eller om vattnet hjälper till och kyler. Varför jag undrar detta är om man skulle kunna bygga en ljudämparlåda till det och ha ytterfiltret där i. För skulle ha det ungeför 1-2m ifrån skallen när jag sover och vill inte ha en brumande pump som jäklas med en när man ska sova. Så min fråga är om pumpen skulle bli för varm för att ha en en ganska tättslutande låda och då skulle köra ihop sig pga värmen.

MVH Markus
#2 - 17 januari 2004 09:40
Jag tror inte det är nån fara med värmen.mitt stora filter är inbyggt det svåra är att få det tyst.
jag har prövat massor med olika varianter och den som funkar bäst är att hänga filtret i luften ett par cm ovan för golvet
det är så tyst att jag inte behövde min fina isolerade dörr.
Man lär sej av misstagen
#3 - 17 januari 2004 17:09
Eheim ytterfiltren är i alla fall vattenkylda, så de kan byggas in utan att de blir för varma. Mina professional och Professional II är så tysta att de inte stör nattsömnen ( har 2 stycken stående i ett skåp, knappt en meter från min huvudkudde!) Eheim cirkulationspumpen 1060, heter numera 1260 tror jag, den låter en del, tyvärr. Har den stående på mjukt underlag, men den surrar på ändå.

Annons