Värmebölja i Aquael akvarium!

#1 - 18 maj 2006 20:39
Har precis köpt ett Aquael paket. 105 L med välvd framruta. Problemet är att tempen i vattnet rusar upp till 30 grader på bara några dygn fast doppvärmaren inte ens är på. Det ända som jag kan tänka mig som värmer vattnet är lysrören, men det är väl byggt för att man ska kunna ha tänt utan att det ska rusa i temperatur? :)
Någon som haft samma problem eller har några förslag på vad man kan göra.?? Har även testat och ha matluckan öppen för att få lite mer ventilation vid lysrören, men det verkar inte hjälpa heller :(
#2 - 18 maj 2006 21:26
Vad har du för temperatur i rummet? Hur mäter du temperaturen i karet? Mäter termometern rätt?
#3 - 18 maj 2006 21:35
[quote=Barr]Vad har du för temperatur i rummet? Hur mäter du temperaturen i karet? Mäter termometern rätt?[/quote]

Har 21 grader i rumet. Ja jag tror att den mäter rätt, är en ny sera termometer, känns ju att det är för varmt i vattnet...
#4 - 19 maj 2006 00:25
Det låter mycket konstigt tycker jag... Tror inte att en ljusramp kan avge så mycket energi att det kan hålla ett 100-liters akvarium nästan tio grader varmare än omgivningen. Annars kan man ju räkna ut hur många watt det krävs och försöka härleda det på så sätt, men det skulle ju bli ett litet projekt... Är du helt säker på att doppvärmaren är avstängd? Ingen inbyggd värmeslinga i botten eller liknande? Du har inte byggt in det i någonting och på så vis isolerat det? Dubbelkollat termometern och temperaturen både i rummet och i vattnet?

Edit: Inget ytterfilter, eller för den delen innerfilter, med inbyggd värmare?
#5 - 19 maj 2006 00:44
[quote=Barr]Det låter mycket konstigt tycker jag... Tror inte att en ljusramp kan avge så mycket energi att det kan hålla ett 100-liters akvarium nästan tio grader varmare än omgivningen. Annars kan man ju räkna ut hur många watt det krävs och försöka härleda det på så sätt, men det skulle ju bli ett litet projekt... Är du helt säker på att doppvärmaren är avstängd? Ingen inbyggd värmeslinga i botten eller liknande? Du har inte byggt in det i någonting och på så vis isolerat det? Dubbelkollat termometern och temperaturen både i rummet och i vattnet?

Edit: Inget ytterfilter, eller för den delen innerfilter, med inbyggd värmare?[/quote]

Ja jag är helt säker på att dopvärmaren är ur, för jag har dragit ur kontakten :) och någon värmeslinga fins inte, kör med pump och dopvärmare som följde med aquael paketet, kan inte tänka mig att det är värme i pumpen som förljde med, står inget om det iaf. Är ett innerfilter. Ja rummet är jag helt säker på tempen, men dubbelkollat termometern i akvariet har jag ju iof. inte gjort, men det känns ju att det är varmare än 25 grader iaf. Tycker det är hel skumt det här, har aldig varit med om något sånt här förut..
#6 - 19 maj 2006 00:48
om du är säker på att temperaturen i rummet stämmer kan du ju mäta luften i rummet med mätaren i akvariumet, så ser du ju om den stämmer eller inte
#7 - 19 maj 2006 01:13
[quote=andreassofus]om du är säker på att temperaturen i rummet stämmer kan du ju mäta luften i rummet med mätaren i akvariumet, så ser du ju om den stämmer eller inte[/quote]

Ja det har du ju rätt i, har jag inte tänkt på, men jag ska testa det :)
#8 - 19 maj 2006 09:08
[quote=Crickan]Ja det har du ju rätt i, har jag inte tänkt på, men jag ska testa det :)[/quote]

ja termometern verkar det inte vara något fel på, för den visar att det är 21½ i rummet, så de är nog akvariet som är något fel på :confused:
#9 - 19 maj 2006 09:24
jag har ett 160l utan värmare i. och ca 24-25grader i rummet, vattnet håller sig ungefär samma temperatur, så ja förstår inte riktigt vad som värmer upp vattnet? mycket märkligt
#10 - 19 maj 2006 09:27
[quote=Crickan]ja termometern verkar det inte vara något fel på, för den visar att det är 21½ i rummet, så de är nog akvariet som är något fel på :confused:[/quote]

tycker ändå du ska kolla med en andra termometrar.
har 2st akvarietermometrar och vid 17 grader visar båda rätt men ju varmare det blir ju mer fel visar dom och vid 30grader visar dom över 4 grader i differans.

en vanlig inne/ute termometer funkar, bara stoppa utesensorn i vattnet.
#11 - 19 maj 2006 10:31
Kan vara innerfiltret

Mitt innerfilter värmer vattnet en aning. Själva "motorn" alstrar endel värme. Jag skulle prova att stänga av pumpen och kolla ialla fall.

[quote=Crickan]Ja jag är helt säker på att dopvärmaren är ur, för jag har dragit ur kontakten :) och någon värmeslinga fins inte, kör med pump och dopvärmare som följde med aquael paketet, kan inte tänka mig att det är värme i pumpen som förljde med, står inget om det iaf. Är ett innerfilter. Ja rummet är jag helt säker på tempen, men dubbelkollat termometern i akvariet har jag ju iof. inte gjort, men det känns ju att det är varmare än 25 grader iaf. Tycker det är hel skumt det här, har aldig varit med om något sånt här förut..[/quote]
#12 - 19 maj 2006 10:55
Ligger solen på?
Hur länge har du lysrören tända?
Står det framför ett element?
#13 - 19 maj 2006 11:22
[quote=30liter]Mitt innerfilter värmer vattnet en aning. Själva "motorn" alstrar endel värme. Jag skulle prova att stänga av pumpen och kolla ialla fall.[/quote]

jo förvisso men dom mindre pumparna drar inte så mycke ström och kan då inte värma så mycke.

10w för en 1000L/H kanske ger 5-7w värme.
#14 - 19 maj 2006 13:02
Jag har ett liknande problem. Inte lyckats lura ut vad det beror på ännu :(

Ville bara säga att även om det verkar helknassigt, så är du inte ensam.
#15 - 19 maj 2006 19:09
[quote=Johan73]Ligger solen på?
Hur länge har du lysrören tända?
Står det framför ett element?[/quote]

Fins ingen sol som kommer i närheten av akvariet... har lysrören tända 10 timmar ungefär och det finns inget element i närheten heller. Så det ända som jag kan komma fram till ät ju att det är lysrören som värmer upp det hela... Får pröva bora lufthål på baksidan av locket, men det borde ju inte behövas tycker man. Men jag ska testa med en annan termometer också och se så att den jag har inte visar 2 3 grader fel, för då är det ju ingen jättefara.
#16 - 19 maj 2006 19:26
Låter jäkligt skumt tycker jag. Jag skulle nog gå på affären (?) du köpt det av och reklamera det alternativt fråga dem om råd.
#17 - 19 maj 2006 19:37
Jag har samma problem. Står det något på ditt lysrör? På mitt står det inget. Jag har 54 liter med AquaEl Fan-2 samt doppvärmare från AquaEl, 75W. Du har väl FAN-3 och 90W...:confused: Skumt det här, det är lättare att hålla temperaturen i mina kar med glödlampa på 25W... De akvarierna är också från AquaEl. Ett har jag haft RenaAir 50 i (tomt) och i ett har jag inget filter (kampfiskhane, pumpen för stark) men har haft Elite Stingray 10. Verkar också som om Elite är bättre än FAN-2....
#18 - 20 maj 2006 09:36
Jag har haft samma problem som Er både med mitt 90L hörn, 200L, 112L och mitt nuvarande 450L AquaEl akvarium. Idag gör det inget att det är runt 30 grader i det eftersom jag har diskus. Eftersom rampen är så jä***a tät är det inte konstigt att det blir varmt. Jag löste problemet med att borra ett antal, ca 1cm, hål hela vägen på höjden i bak kanten på ljusrampen. Det synns heller inte. Kom ihåg att ta ur ljusrör vid borrning så de inte går sönder.

Vad det gäller AquaEls doppvärmare kan man hålla lite koll på dem. Flera jag känner inklusive jag råkade få trasiga doppvärmare/eller gick sönder innom kort. Det innebar kokta fiskar för oss. Vi köpte tillslut doppvärmare av märkena Jäger och Tetratec och de har hållt i något år utan att vi haft problem.

//Camilla
#19 - 20 maj 2006 09:50
[quote=Crickan]Har precis köpt ett Aquael paket. 105 L med välvd framruta. Problemet är att tempen i vattnet rusar upp till 30 grader på bara några dygn fast doppvärmaren inte ens är på. Det ända som jag kan tänka mig som värmer vattnet är lysrören, men det är väl byggt för att man ska kunna ha tänt utan att det ska rusa i temperatur? :)
Någon som haft samma problem eller har några förslag på vad man kan göra.?? Har även testat och ha matluckan öppen för att få lite mer ventilation vid lysrören, men det verkar inte hjälpa heller :([/quote]Jag har ett 112L aquael kar med 2st aquaelpumpar (fan3+fan2) +2st 18W rör och det värmer upp ca:3gr. har 21gr inne! att ditt höjs 9gr är mystiskt:confused: uppstår det nån friktion i ditt filter, känns den varm? Har du 2st 18W lysrör...
#20 - 20 maj 2006 14:50
Mitt juwel akvarium på 260 l värms upp från ca 21-22 grader till 28-28.5 av 3x38w lysrör med luckorna stängda..

Är ett problem det där.. Men som sagt, finns ju lite olika sätt o lösa det på..

Jag försöker ha ena luckan öppen ett par timmar om dan, så håller det runt 27, men det är ju inte så snyggt o ha det stå öppet..
#21 - 20 maj 2006 15:44
Doppvärmare verkar vara överflödiga i AquaEl akvarium med lysrör[:(!] Själv tog jag bort min...
#22 - 20 maj 2006 15:52
ingen som tänkt på att borra några hål och limma fast en liten datorfläkt ?
finns ju små 40x40mm och driver man dom med 7-8v istället för 12v så är dom helt tysta.
#23 - 20 maj 2006 22:41
mät innan ljuset tänds på morgonen

hade jag varit du så hade jag ju börjat med att kolla vad tempen är i karet på morgonen innan belysningen gått igång så ser du "vilotemp" innan ljuset startar e det mycket högt då med så e det ju knappast ljusrampen
#24 - 25 augusti 2006 09:05
Hej..... Är de bra att ha akvariet nära elementet???
#25 - 26 augusti 2006 22:28
Jag har haft samma probkem med hög temperatur i ett 110L Juwel kar. I somras när det var riktigt varmt dukade 4 Julidochromis under av värmen (30 grader i karet). Nu när det är svalare ligger tempen (med öppen "lucka") på knappt 26 grader, utan doppvärmare. Både pump och lysrör värmer nog upp vattnet, jag misstänker att problemet ligger i att karet har en heltäckande ramp. Det blir helt enkelt för bra på att bevara värmen. Får köra med en lucka öppen och fylla på vatten lite oftare eftersom avdunstningen då ökar.

Annons