Värmen i akvariet.

#1 - 8 oktober 2006 10:01
Är det för varmt i mitt akvarie, temperaturen ligger på ca 28 grader. I den ena akvarieaffären sades det till mig att en bra temperatur ligger på 24 grader (!) och i den andra, den mer pålitliga sade dom till mig att 27-28 grader är passligt eftersom jag har malar i mitt akvarium. Vill ju inte att firrarna ska ha det för kallt, men inte är det väl bra med för varmt vatten heller? :confused:
#2 - 8 oktober 2006 10:14
hej

jag har ungefär lika mkt varmt i mina kar som ditt...jag har ungefär 26-28 grader i mina akvrium

MVH Macke_fisk
#3 - 8 oktober 2006 10:32
Det spelar ingen roll. Alla temperaturer mellan 20 och 30 grader är 100% ok med alla akvariefiskar du kan få tag i.

24-27 är dock ganska standard, om du vill ha ett riktmärke.
#4 - 8 oktober 2006 10:46
Är det för varmt i mitt akvarie, temperaturen ligger på ca 28 grader. I den ena akvarieaffären sades det till mig att en bra temperatur ligger på 24 grader (!) och i den andra, den mer pålitliga sade dom till mig att 27-28 grader är passligt eftersom jag har malar i mitt akvarium. Vill ju inte att firrarna ska ha det för kallt, men inte är det väl bra med för varmt vatten heller? :confused:
temp beror på vilka invånare du har... men generellt så är 26gr ypperligt!
#5 - 8 oktober 2006 12:11
Okej, tack! Om det hjälper er så har jag barber, scalare, malar, zebrafiskar, platyn, mollyn och tetror i mitt akvarium. :D
Man kan väl säga att jag har en så kallad fisksoppa :P
Så jag kan hålla mina 28 grader?
#6 - 8 oktober 2006 12:38
Om du vill trigga malarna till lek ska du sänka tempen ;)

mitt kar ligger på 22-23 :)
#7 - 8 oktober 2006 12:40
Jag har runt 26 i mina akvarier, och det funkar bra. Hade tidigare varmare, upp mot 29 grader då min doppvärmare fick fnatt och jag var bortrest. När jag kom hem igen hade växterna tagit stryk... Men om dina fiskar och växter verkar må bra så funkar det ju i ditt kar :)
#8 - 8 oktober 2006 14:18
Du bör ha 26 -C för att scalarerna ska må bra Det är jätte viktigt med rätt temperatur i akvariet
#9 - 8 oktober 2006 18:09
Hej

Jag har ungefär 28 +- någon grad och det fungerar bra.Inte kan jag tänka mig att tempen inte varierar i de vattendrag de lever i vilt tillstånd.
Fredrik
#10 - 9 oktober 2006 05:38
Fiskar är inte vidare känsliga för vilken temperatur man har dem i, men känsligare för snabba temperaturväxlingar.
Har man väldigt hög temperatur (i förhållande till normaltemperatur och innom rimliga gränser) finns det risk att vattnet blir syrefattigt eftersom varmare vatten inte kan "hålla" lika mycket syre.
Har man väldigt låg temperatur så verkar det som om fiskarna kan bli mer infektionskänsliga
#11 - 9 oktober 2006 20:24
Jag håller mina 27-28 grader, eftersom mina fiskar inte verkar lida av det. Och fiskar är väl som alla andra djur, känsliga för hastiga temperaturändringar.
#12 - 12 oktober 2006 14:21
jag har 26 grader i mitt akvarium för när jag simtränar är det en perfekt vattentemperatur och precis som jag så verkar mina fiskar trivar de också
#13 - 12 oktober 2006 20:28
simon200 skrev:
jag har 26 grader i mitt akvarium för när jag simtränar är det en perfekt vattentemperatur och precis som jag så verkar mina fiskar trivar de också

Hörru! på din sida står det ju att du inte simmar i karet ;)

Annons