martinah86 skrev:jag kör oxå direkt från kranen hos mig. precis som ovanstående så bor jag i lägenhet. sällan stillastående vatten, spolar ett tag dock. tar inte iskallt men tar alltid lite kallare än akvariet, för det första så innehåller kallare vatten mer syre, och för det andra så brukar det trigga lek. mina fiskar blir alltid väldigt pigga och glada efter ett byte :)
När det gäller bakterierna funderar jag på om inte samma problem kommer/kan komma när man värmer i akvarier. Antar att i princip är det samma teknik, d v s varmvattenberedare respektive en värmare i akvariet. I akvariet kommer det ju inte upp några högre temperaturer som man skall ha i en varmvattenberedare. När det gäller koppar är jag medveten om det, men jag har kollat det mellan varven. Nivåerna hos mig är i alla fall minimala eller obefintliga med en Seratest.Mumin skrev:Det kan vara bakterier i varmvatten, men i så fall så är temperaturen på varmvattnet för lågt ställd. Faran med att dricka varmvatten är att det kan innehålla hälsovådliga nivåer av koppar som löser ut från rören, och koppar är mycket giftigt för fiskar.