Varmt kranvatten skadligt?

#1 - 10 februari 2005 09:37
När ni gör era vattenbyten, fyller ni akvariet direkt med varmt kranvatten eller blandar ni först kallvatten med kokt vatten för att uppnå en lagom temperatur?

Anledningen att jag frågar är att jag har läst att vissa metallutfällningar sker från vattenledningarna då varmvatten passerar. Hittills har jag gjort små byten varje dag (10%) och då blandat kallvatten med kokt vatten i en spann som sedan hällts i akvariet. Nu ska jag övergå till 50% byten en gång i veckan istället och har inte lust att slabba med kokning och spann...

Blir det metallutfällningar och är de i sådana fall skadliga för fiskarna?
#2 - 10 februari 2005 09:41
Jag tar vatten direkt ur kran som är någon grad kallare än det i karet,det funkar bra för mig.Jag använder också sera aquatan när jag häller i vattnet,har aldrig haft några problem.
MVH Richard
#3 - 10 februari 2005 09:58
Det är koppar som kan vara farlig för fiskar, är du orolig så finns det CU test att köpa.

De flesta spolar ur det vatten som finns i rören.
Om kopparledningarna är gamla är risken för kopparutfällning mindre, rören har oxiderat.

Risken för kopparutfällning är störst om du har egen brunn med surt (lågt pH) vatten.

Jag är nojig därför har jag beredare av rostfritt stål och ledningar som är livsmedelsäkra.
#4 - 10 februari 2005 10:07
Jag bor i Göteborg och har kommunalt vatten, pH c a 8. Huset är ett äldre hus från 40-talet så jag antar att de rören kan räknas som ganska gamla. Dock håller badrum och stammar på att renoveras... Tror du att det kommer bli problem efter det? Som det är nu borde det inte vara någon fara, eller?
#5 - 10 februari 2005 10:27
mitt badrum är ganska nyrenoverat.. jag spolar vattnet ett tag men annars så brukar jag inte tänka så mycket på det.. har aldrig haft några problem... kanske är det inte det bästa men hittils har det aldrig varit problem iaf.. beror kanske på hur känsliga fiskarna är...
#6 - 10 februari 2005 10:38
Många storodlare och akvarieaffärer tar sitt vatten direkt ur kranarna och blandar då varmt och kallt vatten och det går ju uppenbart alldeles utmärkt.
#7 - 10 februari 2005 10:47
det är en stor skillnad i kopparhalt mellan kall och varmvatten... har gjort mätningar på det i skolan o det var en stor skillnad...

men till mina akvarium kör jag med ljummet vatten från kran o det funkar bra...

däremot bör man låta vattnet gå ett tag om det har stått stilla i ledningarna, ex över natten, då kan det vara höga halter av koppar i vattnet...
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 10 februari 2005 11:33
Normalt sett är det inga som helst problem med för mycket koppar i vattnet - dock finns det vissa situationer där det kan bli problem.
Jag hade en gång en lokal här i Partille med några hundra akvarier som låg i källaren på en hyresfastighet. Allt funkade bra tills dom en dag bytte ut såväl ledningarna som varmvattenberedaren för fastigheten - sedan funkade det inte alls.
Det fick faktiskt så långt att jag var tvungen att säga upp lokalen och flytta (jättekul med flera hundra akvarier med fisk) eftersom det blev alldeles för mycket problem med fiskarna.
Normalt så brukar man säga att har man koppar i ledning och beredare så är kopparhalten högre i kallvattnet än i varmvattnet. Detta blir man dock rätt lätt av med genom att spola ur ledningrana först.
I varmvattnet så är halten mindre men i gengäld blir man inte av med kopparn så lätt eftersom allt det varma vattnet innehåller koppar.
Men rent generellt så är det sällan som det uppstår problem pga detta - men man skall självklart vara uppmärksam på problemet om det byts ledningar och beredare i fastigheten där man bor.
#9 - 10 februari 2005 11:41
Jag har alltid predikat för att inte ta varmvatten i akvariet utan koka kallvatten, jag har då utgått från att man dricker ju inte varmvattnet själv så då skall inte fiskarna behöva simma i det!
Varmvattnet är ju stillastående i en tank innan man kranar upp det så man får krana länge om man skall ha "nytt" varmvatten. Man skall ju inte koka mat med varmvatten utan man skall koka kallvatten.
Jag har iofs inte så stora akvarier så för min del innebär ett vattenbyte 1 spann med kallvatten som jag blandar med 1,5 liter kokat vatten.
#10 - 10 februari 2005 11:57
Tack för alla svar. Jag får helt enkelt hålla fiskar och värden under uppsikt.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 10 februari 2005 12:01
[QUOTE=Huggew]Jag har alltid predikat för att inte ta varmvatten i akvariet utan koka kallvatten, jag har då utgått från att man dricker ju inte varmvattnet själv så då skall inte fiskarna behöva simma i det!
Varmvattnet är ju stillastående i en tank innan man kranar upp det så man får krana länge om man skall ha "nytt" varmvatten. Man skall ju inte koka mat med varmvatten utan man skall koka kallvatten.
Jag har iofs inte så stora akvarier så för min del innebär ett vattenbyte 1 spann med kallvatten som jag blandar med 1,5 liter kokat vatten.[/QUOTE]

Well jag har i alla år använt tempererat vatten och det har nästan aldrig varit några problem (för undantag se ovan) och då hjälpte det inte ens när jag enbart bytte med kallvatten.
#12 - 10 februari 2005 12:12
Hmm... dricker man själv inte mest kallvatten för att det är så enormt mycke godare än pissljummet ;)
#13 - 10 februari 2005 12:33
Om kopparhalten överstiger 2,0 mg/liter räknas vattnet som otjänligt.
#14 - 10 februari 2005 12:54
[QUOTE=Kramfors]Om kopparhalten överstiger 2,0 mg/liter räknas vattnet som otjänligt.[/QUOTE]

Hur många mg/liter funkar att ha i akvariet utan att fiskarna mår dåligt..?
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 10 februari 2005 13:12
[QUOTE=nilvert][QUOTE=Kramfors]Om kopparhalten överstiger 2,0 mg/liter räknas vattnet som otjänligt.[/QUOTE]

Hur många mg/liter funkar att ha i akvariet utan att fiskarna mår dåligt..?[/QUOTE]
Har inga siffror men känsligheten varierar oerhört mycket mellan olika arter - t.ex. så är ju saltvattensfisk och afrikanska ciklider kända för att vara väldigt känsliga
#16 - 10 februari 2005 14:36
Att hälla i varmt vatten är ingen hitt, men hur är det om man spolar upp några hinkar med halvkallt vatten i några hinkar och låter dom stå över natten. För att sedan hälla i det i akvariet dagen efter plus ljummet vatten direkt från kranen (om man inte har en maaaassa hinkar att ha vatten i) :)

Skulle det vara ett bättre alternativ än att ta allt från kranen, eller spelar det ingen större roll?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 10 februari 2005 14:48
[QUOTE=KE]Att hälla i varmt vatten är ingen hitt, men hur är det om man spolar upp några hinkar med halvkallt vatten i några hinkar och låter dom stå över natten. För att sedan hälla i det i akvariet dagen efter plus ljummet vatten direkt från kranen (om man inte har en maaaassa hinkar att ha vatten i) :)

Skulle det vara ett bättre alternativ än att ta allt från kranen, eller spelar det ingen större roll?[/QUOTE]
Vad gäller kopar så spelar det nog ingen större roll - däremot så försvinner säkert en del klor förutsatt att man luftar vattnet.
#18 - 10 februari 2005 16:02
0,0 måste vara svaret på CU halt i vattnet.
Tex vid behandling Oodinium ska kopparvärdet vara 0,3 vilket är giftigt för vissa fiskar och "lägre" djur och mikroorganismer..
Men det värdet är en kort tid 3-5 dagar sedan är det noga med att filtrera över kol i några dagar och tillsätta ett vattenberedningsmedel som neutralisera resten av kopparen.

Alg medel brukar också innehålla koppar.
#19 - 10 februari 2005 20:55
Runt 75-80% av alla akvariefiskar i Sverige dör av nitritförgiftning eller följdsjukdomar till följd av nitritförgiftning. Jag skulle uppskatta att någon promille, på sin höjd, dör av kopparförgiftning.

Därför tycker jag att man nog hellre skall göra sina vattenbyten än att avstå därför att man inte orkar låta vatten stå och bli rumsvarmt, eller koka. Jag är övertygad om att den kopparn som eventuellt finns i vattnet är mindre skadlig än vad det är att hoppa över vattenbyten. Det som människor beskriver här med hinkar som skall stå över natten, kokning av vatten eller att byta alla rören till rostfritt låter som jobbigt och nojjigt i överkant.
#20 - 10 februari 2005 22:01
Normalt tror jag bara man behöver bekymra sig för koppar om man har egen brunn med surt vatten OCH en varmvattenberedare i koppar. Det är dessutom en ovanlig kombination, man installerar rostfri eller emaljerad med sådant vatten sedan länge eftersom de annars fräts sönder.

Nåja, jag råkar ha just den kombinationen och har kommit fram till följande: Snäckor är känsligast för koppar och växter är känsligare än fiskar för koppar.

I mitt varmvatten så dör snäckorna om jag blandar några procent varmvatten vid vattenbyten. Fyller jag ljummet vatten så blir växterna genomskinliga och förtvinar efter en vecka. Med fiskarna har jag inte märkt något mer än lite missbildade yngel.

Men det är inget större problem, använder numera bara kallvatten till vattenbyten. Det går utmärkt att byta 25% vatten och fylla med bara kallvatten, fiskarna verkar må bra ändå. Och snart skall jag förhoppningsvis byta varmvattenberedare.
Lucas_no1
#21 - 11 februari 2005 08:38
Jag har ingen jätte koll på det här men borde det inte vara bättre att ta varmt vatten som stått stille i beredaren?
Klor borde ju avdunsta en del i beredaren eller?

Mitt lekpar diskus som går i ett hundra liters ger jag vatten som stått i hink i ca 12 timmar då har det luftats av och mina torvstrumpar har sänkt ph värdet från 8 till 6,5 jag har också i vattenberedningsmedel i det vattnet.

I mitt stora kar där ingen lek sker byter jag direkt med en slang från kranen.
#22 - 11 februari 2005 13:09
Jag har själv aldrig provat med varmvatten men som sagt jag kokar inte min mat i varmvattnet utan i kallvattnet som där är betydligt bättre cirkulation på så därför får inte fiskarna det vattnet heller, därmed inte sagt att det är faligt utan det har ni som provat bevisat att det inte behöver vara

Shagrat "Hmm... dricker man själv inte mest kallvatten för att det är så enormt mycke godare än pissljummet. Inte jag heller! ;)
#23 - 11 februari 2005 13:11
Litet tillägg skulle jag skaffa större akvarie så blir det säkert så att jag kommer att temperera med varmvatten
#24 - 11 februari 2005 15:58
Har man en varmvattenberedare med plattvärmeväxlare så kan man utan minsta risk fylla med vatten med rätt temp. Vattnet värms ju då till rätt temperatur i samma ögonblick som man vrider på kranen.
#25 - 11 februari 2005 16:50
Lustigt, jag inbillade mig nånstans att de flesta varmvatten beredare av de sista tio åren eller så inte var i koppar + att de är emaljerade invändigt.... borde inte det minska just mängden koppar varmvatten (mindre ökning jämfört med kallvattnet?) i självproducerande fastigheter? Riktigt vad fjärrvärme centraler använder vågar jag inte gissa på.

Oveb, Plattvärmeväxlare, vad är det för nått? inte det samma som en inline värmare antar jag (som mest används i industriella tillämpningar, för att värma vatten till avsed temp, på den tid det tar det att 'rinna genom röret' (olika långt, beroände på kapacitet, längre, betyder även grövre i det här fallet), inte nått jag sett nån använda, men det ska visst inte vara så mycket dyrare än vanliga varmvatten beredare, kanske kommer att slå i tex stugor, eller andra 'tillfälliga boände utrymmen')

Jag fyller baljan med något varmare vatten än akvariets vintertid, och något kallare sommartid, ovanpå det gör jag ett 15-50%igt vattenbyte ungefär en gång i veckan vintertid (drar det ut på tiden, blir det ett större bytte, osv...), sommartid byttar jag 33% nästan dagligen (får 35-45c varmt i lägenheten på sommaren) för att hålla temperaturerna på rimliga nivåer...
B!
#26 - 11 februari 2005 17:19
[QUOTE=Mr B]Oveb, Plattvärmeväxlare, vad är det för nått?[/QUOTE]

** skäms lite **

Jag vet bara att det är en liten silvrig sak som sitter i min oljepanna och att det varmvatten jag tar ut var kallt alldeles nyss...
#27 - 11 februari 2005 18:28
plattvvx

[QUOTE=oveb][QUOTE=Mr B]Oveb, Plattvärmeväxlare, vad är det för nått?[/QUOTE]

** skäms lite **

Jag vet bara att det är en liten silvrig sak som sitter i min oljepanna och att det varmvatten jag tar ut var kallt alldeles nyss...[/QUOTE]

En plattväxlare är plattor där tex hetvatten cirkulerar på ena sidan och kallvatten på den andra och simsalbim så har du fått varmvatten ut!
#28 - 11 februari 2005 19:03
Plattvärmeväxlare är inte så ovanligt i nya system. Men det är ingen varmvattenberedare i vanlig mening. Det finns inget varmvatten lagrat. Det är fördelen, varmvattnet är lika färskt som kallvattnet. Om man har surt brunnsvatten är det en bra ide att sätta in ett kalkfilter. Det både minskar kopparhalten i vattnet och sparar på ledningarna.
#29 - 11 februari 2005 20:00
[QUOTE=Danei]...Om man har surt brunnsvatten är det en bra ide att sätta in ett kalkfilter. Det både minskar kopparhalten i vattnet och sparar på ledningarna.[/QUOTE]
...eller sätter man in en emaljerad/rostfri beredare, byter till PEX-slangar och och njuter av att få regnskogsvatten direkt ur kranen så att tetrorna trivs.
#30 - 11 februari 2005 20:21
[QUOTE=Danei]Plattvärmeväxlare är inte så ovanligt i nya system. Men det är ingen varmvattenberedare i vanlig mening. Det finns inget varmvatten lagrat. Det är fördelen, varmvattnet är lika färskt som kallvattnet.
[/QUOTE]

Lite magisk iallafall eftersom jag kan ta ut 800 liter varmt vatten med denna pannan och den gamla som var dubbelt så stor knappt orkade att fylla badkaret...

[QUOTE=Danei]
Om man har surt brunnsvatten är det en bra ide att sätta in ett kalkfilter. Det både minskar kopparhalten i vattnet och sparar på ledningarna.
[/QUOTE]

Nej f-n... Då börjar man odla diskus :)
#31 - 11 februari 2005 22:40
Jag fyller så kallt vatten jag kan få ur kranen direkt i karet vid vattenbyte. Fiskarna verkar inte bry sig överhuvudtaget. De har inte heller visat sig må dåligt av att ha fått denna behandling uppåt 40 ggr nu skulle jag tro, en gång i veckan :)
#32 - 17 februari 2005 20:03
Jag har i alla år tagit vatten direkt från termostatblandaren i badrummet och sedan tillsatt vattenberednings medel.Har inte varit några som helst problem med detta.
Min vatten beredare är emaljerad inuti....
#33 - 17 februari 2005 20:09
Vid de senaste vattenbytena har jag använt tempererat kranvatten, mina fiskar verkar må lika bra som tidigare och jag själv får mindre jobb och slabb.

Tack för alla era svar i denna fråga!

Annons