Det där beror på...
Om man har nya kopparledningar och/eller ny varmvattensberedare är det inget bra råd. Kopparhalten blir alltför hög.
I stället för att bara tro saker är det alltid bättre att veta, dvs i det här fallet mäta upp kopparhalten. Jag som bor i nyrenoverat hus med nya ledningar och allt annat i VVS-väg också nytt har en kopparhalt mellan 0.5 - 2.0 mg/l i varmvattnet beroende på när på dygnet jag mäter. Leder inte till någon omedelbar massdöd hos fiskarna men sniglarna hade dött av det och massdöd bland sniglarna är lika illa, förstör naturligtvis vattnet.
F.ö är en kopparhalt på 0.3 mg/l vad man strävar efter för att behandla Oodinium, efter avslutad behandling ska kopparhalten ner igen.
Tobbe
Även en del fiskar är känsliga för koppar - jag tvingades en gång lägga ner en stor malawiodling med ca. 300 akvarier pga av att för mycket fisk dog efter att fastigheten hade bytt hela vattensystemet (både rör och beredare var i koppar).
I normalfallet är det dock inga som helst problem att köra med tempererat vatten.
Om fastigheten har bytt till ett nytt vattensystem med nya rör och beredare så kan man rent generellt då säga att kopparhalten normalt sett då är högre i kallvattnet (vatten som står stillastående i kopparledningar) än i varmvattnet, men om man först tömmer rörsystemet så går kopparhalten ner nästan till 0. I varmvattnet är kopparhalten visserligen lägre men man blir inte kvitt den genom att tömma systemet som man gör med kallvattnet. Så om man har kopparproblem så använd bara kallvatten (efter att rösrsystemet först tömts), byt mindre vatten varje gång (annars blir det för kallt i akvariet) , men oftare.