Varning för dåliga djuraffärer!

#1 - 10 november 2005 06:22
Igår fick jag höra av en vän till mig som jag inte pratat med på länge att de skaffat akvarium men att ingenting överlevde där, inte ens en ancistrusmal. De hade fått "hjälp" av affären med det mesta. Jag började ju undra vad det var för fisk och tyckte att labyrintfiskar är ju smart att ha som nybörjarfiskar då de inte är lika känsliga som andra att ha. De hade haft 4 slöjstjärtar bla. Konstigt tyckte jag... :confused: Sen så frågade jag hur stort akvariet är och efter lite mätande och uträknande kom vi fram till 19l!!!! :eek: Helt sanslöst! Hon hade även fått rekommendationen att 4 slöjstjärtar får utmärkt plats i det! Innan de 4 hade hon fått 3(!) barber ihop med en slöjstjärt som inte såg lycklig ut efter några dagar! :rolleyes: Jag tipsade henne om denna sida och sa åt henne att gå tillbaka med den överlevande slöjstjärten (om hon inte kan ge den till någon som kan ta hand om den för affären verkar ju inte kunna det) och köpa några neontetror och några räkor och se om intresset håller i sig och isf köpa ett större akvarium. Helt sanslöst att rekommendera sånt här till någon som är intresserad och vill väl men inte vet och är helt ny. Men nu har hon hamnat här iaf och snart kan hon ALLT och kommer att ha lyckliga akvarieinneboende. :D
#2 - 10 november 2005 10:57
Ställer mig frågande till att utropa en bojkott på andrahandsuppgifter.
Hade det varit DU som handlat i butiken och fått taskiga råd hade jag köpt det helt.

I själva frågan hurvida butiken e kompetent eller inte tar jag inte ställning alls.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 10 november 2005 11:10
Zoopets linje är att kritik är OK så länge den som kritiserar är offentlig - dvs den som kritiseras (förtalas) kan få kontakt med den som kritiserar och eventuellt vidta åtgärder (t.ex. en stämning).

Själv hade ALDRIG vågat riskera en rättegång för förtal om jag enbart hade andrahandsuppgifter att gå på.
Här handlar det ju om att MCkvinnan i en rättegång måste kunna BEVISA (då räcker det inte med ord mot ord, utan vittnen krävs) att påståendet stämmer - annars blir det hårt bröd och vatten en lång tid framöver:( .
#4 - 10 november 2005 12:37
Jag har delat din kompis öde, och det var inte kul. Köp köp köp var det enda jag fick höra... tråkigt när det blir så.
#5 - 10 november 2005 12:46
Går bra att ta bort inlägget. Tänker inte slåss för det. Vet dock att det jag hört stämmer men det är klart att JAG inte är den som blivit "lurad". Ville bara varna andra. Men som sagt, ta gärna bort inlägget.
#6 - 10 november 2005 12:54
Själv anser jag att köparna allt som oftast har minst lika stor del i köp som säljare. Man får inte blint förlita sig på att de anställda i ex. djuraffären är kunniga på området.
För att ta som exempel, då jag själv jobbade på en bensinmack för några år sen. Varje dag kom kunder som ställde frågor om sina bilar. Det kunde röra sig om allt mellan himmel och jord. Jag kan inte mycket om bilar men drog någon "vals" om att de skulle göra si eller så. Men jag påpekade iofs allt som oftast att jag inte va någon expert på området.
Ska jag t.ex. köpa en ny data eller nåt annat så kollar jag alltid upp grejerna innan köp. Försäljare kan va kunniga men likväl okunniga som synden!

Att öppet kritisera en butik på relativt lösa grunder är rätt vagt anser jag. Vid tillfället kan ju bristfällig personal arbetat osv. Din polare kan ju också misstolkat förevisningarna från personalen med mera...
Sen bygger din uppfattning av butiken mckvinnan, endast på en persons uppfattning, som dessutom är din väns.

Men som tur är har vi ju bytes/returrätt och en relativt bra kundsäkerhet i Sverige.
#7 - 10 november 2005 12:59
Hm... tror att allt blev galet pga mitt ordval.. valde ordet bojkotta... menade i själva verket att man nog ska veta vad man köper för fisk (vilket man ju alltid ska - jag vet) när man handlar där. Tycker bara det är så trist att vissa ska bli bortskrämda från en hobby som är otroligt givande om man bara får lite hjälp och kunskap på vägen. Visst man ska skaffa sig det osv i förväg - jag vet. Har redan bett ansvariga att ta bort detta inlägg. Tycker bara att det är tråkigt när det handlar om levande varelser att inte kunna säga att man inte kan istället för att utsätta dem för felaktig hantering.
#8 - 10 november 2005 13:02
Jag håller med dig att det är olyckligt när folk utger sig för att kunna saker fast de i själva verket är noviser på området.
Sen att det drabbar en nybörjare med katastrof direkt är ju inte heller något som är kul, men hoppas din kompis inte tappar gnistan utan ger akvaristiken en ny chans, med förhoppningsvis bättre resultat!
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 10 november 2005 13:12
Jag har plockat bort affärens namn.

Ändringen är godkänd av den som startade tråden - som även tyckte det var OK att deleta allt, men en allmän diskussion utan att någon pekas ut tycker jag är OK.
#10 - 10 november 2005 13:32
Tack för ändringen Kjell! Bara en kommentar till detta med att inte lita på personal. På något sätt litar jag ändå på att de i en specialaffär vet vad de pratar om. En bensinmack säljer ju bensin och övriga saker men de är ju inte specialiserade på bilar. Om du Mohlin hade jobbat på en mekanisk verkstad och där sagt si eller så hade du kunnat bli stämd eller i vilket fall som helst hade det gett den verkstaden enormt dåligt rykte. Det är ungefär så jag ser på djuraffärer. I vilket fall som helst förväntar man ju sig att personerna isf säger att de inte kan. Det kan ju vara så att det är tillfällig personal - det köper jag - men då tycker man att de är skyldiga att tala om att de inte kan.
I en specialiserad databutik/elektronikaffär räknar jag också med att personalen kan sitt område. Där kan man ju alltid klaga och lämna tillbaka datorer, men döda fiskar är ju döda oavsett om man får klaga eller får nya. :(
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 10 november 2005 13:47
Jag håller i princip med Mckvinnan att det borde finnas kunskap i en specialaffär. Samtidigt så är det väl tyvärr som så att många av oss gärna kollar i Zooaffärer och frågar där men sen handlar där det är billigast (t.ex. i supermarkets, internet, postorder etc.).
I förlängningen innebär det att specialaffärerana inte har råd att anställa kunnig personal utan ofta får nöja sig med typ praos, sådana som man får bidrag för (därmed inte sagt att det inte finns sådana som är kunniga också) etc. etc.
Eller så får de slå igen.
Denna utveckling sker ju idag i stor skala i Tyskland där den totala omsättningen har varit stabil men där flera hundra specialaffärer har tvingats slå igen och deras marknad har övertagits av supermarkets etc. De grossister som tillverkar kvalitetsprodukter har problem (flera har kursat) medan krimskramsprodukter (typ slott, plastväxter etc.) har ökat.
#12 - 10 november 2005 14:10
" annars blir det hårt bröd och vatten en lång tid framöver"

Dom får bra mat på fängelserna, bättre än våra gamlingar, sägs det.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 10 november 2005 14:21
[QUOTE=svea]" annars blir det hårt bröd och vatten en lång tid framöver"

Dom får bra mat på fängelserna, bättre än våra gamlingar, sägs det.[/QUOTE]
Tänkte väl snarare på att det inte blir så mycket pengar över till annat efter att alla böterr betalts:(
#14 - 10 november 2005 14:21
och våra stackars skolbarn...
#15 - 10 november 2005 14:57
Jag kan inte förstå varför det ska vara sån jävla hysteri om priser. Är väl bättre att man handlar där personalen är kunnig och varorna är bra! Än att handla lågpris och lågkvalitetsprodukter av personal som inte vet ens vilket håll man ska vända varan.
Att folk sen går till en specialist och ställer frågor och sen går till en lågprismarknad och handlar tycker jag är oherhört skamligt. Borde vara dödsstraff utan rättegång på sådant!

mckvinnan, stå på dig! Kryp inte in i skalet bara för att folk skriker stämmning. Har fullständig respekt till Kjell förvisso, håller med i vad han säger också. Men jag tycker fortfarande att man bör upplysa folk om sådant. Man kanske inte ska sitta och snacka en massa skit om en butik bara för att man har hört nånting av någon som har känt någon som har hört nånting... Men om de har "lurat" din vän till detta så har de ju gjort ett fel, och det bör de ju stå för. Sen kan det givetvis vara olyckliga omständigheter. Som sagt kanske det var någon prao eller nyanställd som de köpte fiskarna av. Men det ligger väl ändå i butikens ansvar att deras säljare ska ha tillräckligt med kunskap för att kunna sälja fiskarna.

Att snacka skit om dem eller bojkotta tycker jag nog är fel. Däremot så ligger det väl i konsumenternas intresse att veta detta. Finns ju många siter på nätet som man kan betygsätta butiker på och lägga omdömen, vet inte om det kan räknas som förtal och leda till stämmningsansökan?
Tycker för övrigt att du och din vän ska gå till butiken och berätta för dem vad de har gjort för fel. Kanske har de en bra förklaring till det. Hoppas på att de ger er någon kompensation. Även om de inte blir skyldiga till det så kan de ju göra det som en goodwill. Meddela gärna hur det gick :)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 10 november 2005 15:09
Är väl bättre att man handlar där personalen är kunnig och varorna är bra! Än att handla lågpris och lågkvalitetsprodukter av personal som inte vet ens vilket håll man ska vända varan.

Så kan man ju tycka, men verkligheten är nu inte riktigt sådan oavsett vad man tycker.

mckvinnan, stå på dig! Kryp inte in i skalet bara för att folk skriker stämmning. Har fullständig respekt till Kjell förvisso, håller med i vad han säger också. Men jag tycker fortfarande att man bör upplysa folk om sådant.

Jag har inte censurerat något - står man bara OFFENTLIGT för sin kritik och är beredd att ta dom juridiska konsekvenserna av det så är det helt Ok för min del.
#17 - 10 november 2005 15:34
Jo.. och det är väl ett välkänt faktum att verkligheten är åt helvete fel alldeles för ofta ;)

Var inte menat som någon kritik så, menade bara att man bör ju kunna skriva negativ kritik utan att bli stämd för det. Tog mig en extra flukt på reglerna på forumet, förstår vad du menar ;)

8/ Kritik
Kritik mot NAMNGIVNA privatpersoner eller företag är OK förutsatt att kritiken håller sig inom lagens råmärken samt att kritiken INTE skrivs under pseudonym (ange alltid ditt för och efternamn samt bostadsort).

Fast nu blev jag lite nyfiken ändå. Nu är väl inte juridik min starka sida direkt. Men säg att jag skriver att jag inte gillar ICA Kvantum i Nässjö för att de sålde sur mjölk till min kusin. Kan butiken då stämma mig för förtal? Vilket jag förlorar om jag inte kan bevisa att mjölken var sur?
(Påhittad kritik, ICA Kvantum i Nässjö är för övrigt en väldigt bra butik!)
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 10 november 2005 15:50
Men säg att jag skriver att jag inte gillar ICA Kvantum i Nässjö för att de sålde sur mjölk till min kusin. Kan butiken då stämma mig för förtal? Vilket jag förlorar om jag inte kan bevisa att mjölken var sur?

Självklart kan de stämma dig - frågan är väl om de har något för det. Det lär bero på om de kan visa att dina påståenden har åsamkat dom lidande. Detta lär hänga på 1/ hur kränkande påståendet är 2/ hur många som tagit del av det kränkande budskapet.
Så att säga något kränkande om en affär till sin granne lär inte anses som speciellt allvarligt, nästan oavsett hur kränkande det än är.
Att säga något kränkande på Zoopet om en akvarieaffär där ca. 4.000 akvarieintresserade kollar varje dag är åtskilligt "värre"
#19 - 10 november 2005 20:06
[QUOTE=mckvinnan]Tack för ändringen Kjell! Bara en kommentar till detta med att inte lita på personal. På något sätt litar jag ändå på att de i en specialaffär vet vad de pratar om. En bensinmack säljer ju bensin och övriga saker men de är ju inte specialiserade på bilar. Om du Mohlin hade jobbat på en mekanisk verkstad och där sagt si eller så hade du kunnat bli stämd eller i vilket fall som helst hade det gett den verkstaden enormt dåligt rykte. Det är ungefär så jag ser på djuraffärer. I vilket fall som helst förväntar man ju sig att personerna isf säger att de inte kan. Det kan ju vara så att det är tillfällig personal - det köper jag - men då tycker man att de är skyldiga att tala om att de inte kan.
I en specialiserad databutik/elektronikaffär räknar jag också med att personalen kan sitt område. Där kan man ju alltid klaga och lämna tillbaka datorer, men döda fiskar är ju döda oavsett om man får klaga eller får nya. :([/QUOTE]


En bensinmack är ju specialiserad på bensin och dylikt vilket har med bilar att göra vilket folk uppfattar som en specialisering på området, alltså på bilar bl.a.? Lever kvar mycket från gamla tider då de flesta mackar hade verkstad med mera vilket dock inte förekommer överallt idag. Därav folks tro att de som arbetar på mack "kan bilar" skulle jag tro. Nog talat om bensinmackar, detta är ett forum för akvaristik.

Att en butik är specialiserad på ett område är ju ingen garanti för att de är kunniga, dock ska väl de anställda vara "experter" i de flesta fall men men avarter finns ju.

Om jag arbetat på en mekanisk verkstad och gett en presumtiv kund ett tips, förslag på ett problem etc, finns så vitt jag vet inget som kan fälla mig. Visst man kan stämma mig men hur lätt är det att bevisa att jag sagt si eller så? Hade jag däremot utfört en reparation felaktigt hade det ju varit legitimt att fälla mig, men sen infaller väl saker som om jag som reparatör haft legitimation etc? Dåligt ryckte för verkstaden säger väl sig självt.

Att personal som är inkompetent inte berättar att de är just inkompetenta på området vilket i detta fall är akvaristik. Har väl ofta tror jag att göra med att man inte vill visa sig okompetent, okunnig, dum etc. I grunden är ju alla just bara människor. Alla kan ju göra misstag, men att erkänna att man är t.ex. okunnig är inte alltid så lätt.
Har ett bra citat som e ungefär såhär: "Hålla tyst för att inte visa att man är dum eller öppna den för att bevisa det."

Slutligen tycker jag att folk har sig själv att skylla till viss del också. Är man t.ex. dum nog att inte se det logiska i helkorkad lösning får man skylla sig själv. Men det är ju min högst personliga åsikt! Självfallet håller jag ju med om att de som arbetar i t.ex. en djuraffär ska vara kunniga på det de sysslar med men verkligheten ser annorlunda ut tyvärr!

Ps. mckvinnan jag heter Mohlén och inte Mohlin! ;P ds.
#20 - 11 november 2005 09:56
[color=black]Mohl[color=red]é[/color]n[/color]: Klart att man kan vara oärlig om man vill och låtsas att man kan saker man egentligen inte kan. Men då får man också räkna med att det blir bakslag och att man får dåligt rykte. Sen så tycker jag personligen inte att folk är inkompetenta eller dumma för att man säger att: Fiskar är inte mitt område (vilket jag gott och väl kan förstå - han kanske är expert på gnagare och passar i en djuraffär ändå) så jag kan tyvärr inte svara på det.
Sen just dilemmat med bilmekaniker gör att jag är himlans glad över att ha nära och kära som fixar de hojar och bilar som behöver åtgärdas så man slipper fundera om det är korrekt eller inte. :D

yOda: Tack för ditt stöd! Jag kommer att meddela vad som händer. Nu bor jag ju inte där hon bor men vid tillfälle kommer vi nog att besöka butiken i fråga och jag kommer att ifrågasätta deras rekommendationer. Som jag sa tidigare så var det enda jag ville med detta inlägg att varna andra för deras råd då de enligt mig är helt galna. Brukar ta sådana saker direkt med affären om jag har möjlighet. Kommer även att besöka en annan butik som säljer "fisk-kit" med 1 kamphane i ett 2 liters akvarium till priset av 180kr. Det ska den leva i sedan sin resterande tid 1-2 år. Dessutom förvarar butiken dem i små pizza-sallad plastbunkar istället för att häva ned dem i sina akvarium där det finns fiskar de funkar ihop med. :mad:

Sen undrar jag hur vi ska få till någon ändring på hur affärer sköts om vi inte tillsammans kan informera varandra och visa att vi är en stark köpgrupp?! Hur ska det bli någon ändring om inte vi kan sprida information till varandra vilka affärer som är seriösa och inte och därigenom få de som är seriösa och verkligen brinner för sin akvariehandel att få kredit för det och förhoppningsvis ändra inställning till fiskhållning i djuraffärer? Vill ju bara att fiskar och akvarister ska ha de bästa förutsättningarna.....
#21 - 11 november 2005 13:28
Nu flyttar fåglarna från Jönköping! Ser ett stort V på himlen med säkert 100 fåglar.. riktigt nice! :).. ohwell..

Akvarister unite!
Lite av mitt måtto är att man inte ska prata illa om något eller någon. Jag tycker att man ska lyfta fram de saker som är bra och inte de som är dåliga. Lite som du säger, den butiken kanske inte är så jättebra på just fiskar, men de kanske är extremt bra på gnagare eller andra djur. Då ska man ju inte "svartlista" dem för att de inte kan fiskar. Jag har t.ex. hört att Gecko zoo inte är så kunniga på sina fiskar, däremot ska de vara väldigt bra på ödlor (därav namnet tippar jag ;)). Är det någon kompis som vill köpa fiskar så skickar jag dem till Torpa Zoo som jag tycker är helt klart överlägset vad det gäller både kunskap och utbud. Är det däremot någon som vill ha ödlor eller någon annan reptil så skickar jag dem till Gecko zoo. Jag tycker ju inte att Gecko zoo ska kånka bara för att de inte är så kunniga på fiskar.
Känns som mitt inlägg blev mest flummigt, men jag hoppas ni förstår hur jag menar ;)
Rekomendera de som är bra! Är det någon som ger direkt dåliga råd (som t.ex. kan leda till lidelse eller för tidig död för djuren) så tycker jag nog att det bör nämnas.
Det jag skrev om Gecko Zoo var för övrigt inte menat som kritik utan mer som ett exempel, inget ont menat mot dem. För att följa zoopets regler så skriver jag dock
under ;)


Johan Celén, Nässjö
#22 - 11 november 2005 17:06
Hur det än är så måste man tåla kritik, och kunna vända den till något positivt..
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 11 november 2005 17:25
Dock finns det ibland två sidor av ett mynt.

Den fräsmta anledningen till att jag slutade med akvarieaffär varhelt enkel att det oftast inte spelade någon roll om man gav bra råd - folk struntade ändå i att följa dem.
Sedan när det då självklart gick åt skogen så kom de tillbaka till affären och klagade och gnällde och skulle ha ersättning. Om man i det läget skulle agera smart ekonomiskt (det gällde ju att få det till att gå runt) så gällde det att försöka bita ihop och inte säga vad man tänkte utan istället le och ge ersättning - gjorde man inte så fick man till slut inte så många kunder kvar.

Självklart var inte alla kunder sådana, men ett par varje dag var mer än nog för att jag skulle tröttna.
#24 - 11 november 2005 19:24
[QUOTE=Kjell Fohrman]Dock finns det ibland två sidor av ett mynt.

Den fräsmta anledningen till att jag slutade med akvarieaffär varhelt enkel att det oftast inte spelade någon roll om man gav bra råd - folk struntade ändå i att följa dem.
Sedan när det då självklart gick åt skogen så kom de tillbaka till affären och klagade och gnällde och skulle ha ersättning. Om man i det läget skulle agera smart ekonomiskt (det gällde ju att få det till att gå runt) så gällde det att försöka bita ihop och inte säga vad man tänkte utan istället le och ge ersättning - gjorde man inte så fick man till slut inte så många kunder kvar.

Självklart var inte alla kunder sådana, men ett par varje dag var mer än nog för att jag skulle tröttna.[/QUOTE]

Du tog orden ur min mun Kjell! Vet precis hur det är och det gäller nog för alla som jobbat/jobbar i någon form av butik. Vare sig det är en djuraffär eller en mataffär etc.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 11 november 2005 20:13
Mitt inlägg skall dock absolut inte ses som ett försvar för att det är OK att ge usla råd i en affär. Även om inte kunden alltid har rätt så har kunden självklart ibland rätt.

Apropå två sidor - så såg kanske en del av er programmet Plus och inslaget om det läckande akvariet fär några dagar sedan (har varit uppe i en tråd på Zoopet) och jag fick lite insideinformation (bara indirekt) från andra sidan så att säga och den versionen var helt annan än som den framställdes i programmet.
Meningslöst att älta vidare men det finns som sagt ofta två sidor av ett mynt.
#26 - 15 november 2005 13:52
[QUOTE=mckvinnan]
Kommer även att besöka en annan butik som säljer "fisk-kit" med 1 kamphane i ett 2 liters akvarium till priset av 180kr. Det ska den leva i sedan sin resterande tid 1-2 år. Dessutom förvarar butiken dem i små pizza-sallad plastbunkar istället för att häva ned dem i sina akvarium där det finns fiskar de funkar ihop med. :mad:
[/QUOTE]

Detta är ju helt absurt, just kampfiskar tycks förvaras/hållas i alltför ofta minimala utrymmen, man kan höra kommentarer som "men de bor ju bara i en dypöl från början" samt "de äter ju, så då räcker 5liter eller en glasskartong"

Blir enbart arg och ledsen när man hör sånt här.

Inom akvariehobbyn finns det knappast för stora utrymmen, däremot finns det gott om för små.
#27 - 16 november 2005 02:05
Med tanke på att administratören var rädd för stämningar när det klagades på ett företag:

"När det gäller förtalsbrott kan detta endast rikta sig mot fysiska personer och inte mot juridiska enheter (jfr Holmberg m.fl., Brottsbalken del I, 6:e uppl., s. 247 f.)."

Det är endast fysiska personer ("privatpersoner") som omfattas av lagen, inte juridiska (företag). Det är således helt lagenligt att ha vilka synpunkter man vill om ett företag.
#28 - 27 december 2005 12:37
Ska man sälja en sak så tycker jag att man ska ha lite kunskap om det i allafall om kunden frågar . Det kan ju vara en nybörjare som behöver lite kloka råd . Men ska man skaffa en sak så bör man väl själv kolla upp en del saker med kanske så att man inte står där med skägget i brevlådan . Själv så försöker jag få tag i lite uppgifter om det jag ska skaffa innan jag köper . Men det är inte alltid lätt när man ska skaffa sig något nytt . För ett antal år sen när jag skaffade mitt första akvarium och var ganska så okunnig så hadde jag snälla sällskapsfiskar . Så tänkte jag att det skulle vara trevligt ned något nytt i mitt akvarie . Jag gick till en akvarieaffär och såg en trevlig liten fisk och frågade om den gick bra tillsammans med vanliga sällskapsfiskar typ black molly , guppy osv . Och fick svaret att det skulle gå bra . När det var dags sen att släppa i dom så urartade det så småningom till en liten slakt i akvariet . Fick reda på senare att den fisken jag köpte skulle helst hållas till sin egen sort för att inte bli aggresiv . Det var länge sen nu och läxan jag lärde mig var att ta reda på lite fakta själv . Men man lär av sina misstag .
#29 - 27 december 2005 14:50
När jag skulle köpa en pakistan botia så fick jag 2 kejsartetror istället! Jag var 8 år så jag visste inte hur en botia såg ut men när jag identifierade fisken och gick tillbaka till zooaffären fick jag min pakistanbotia gratis. Den lever fortfarande.
#30 - 27 december 2005 19:24
Hej

Sverker på plus ska man ta med stooor nypa salt.Vet ett flertal tillfällen när man hör honom prata så lyser det igenom att han generaliserar grovt och inte har tagit reda på båda sidor av myntet.Vad bevisar tex att ägaren till det trasiga akvariet har gjort rätt?.Eftersom det var deras första kar kan man kanske gissa (vet inte om det är så) att dom inte vetat hur VIKTIGT det är att akvariet står 100% i lod.Det kan ju tex tänkas att golvet gav efter lite.Det hände tex mig.Fick efterjustera.Mittfötterna kan ju tex ha dragits för hårt vilket gjort att karet fått "banan" form.Har själv stått bakom disken i en av Sveriges största hemelektronik kedjor.Ni anar inte hur många klåpare det finns där ute som tror att garanti är det samma som fri repararation oavsett hur man beter sig med grejjorna ....
Fredrik
#31 - 27 december 2005 19:39
På tal om intressanta rekommendationer så var jag inne på ZooButiken utanför Halmstad dagen innan julafton (julklappshandlande) och där såldes det "guldfiskskålar" på ca 10l där de rekommenderade att man hade 2 guldfiskar i plus att man bytte 30% vatten i veckan. De sålde också Paron-hajar som tydligen bara blev 50 cm.

Nu verkar visserligen inte fisk vara deras starka sida men... jaja...

/Joacim Ahlstrand (så inte Kjell blir nervös ;) )
#32 - 27 december 2005 20:50
Plus är troligen det sämsta konsument programmet! Jag har inte sett ett enda avsnitt där dom berömmer något. Sverker är bara en sån där som vill klaga på allt och alla! Deras måtto verkar vara:"Även om kunden har gjort fel så har dom alltid rätt". Plus är det mest skrattretande programmet jag sätt. Dom utmålar konsummenten som ett offer. För att ett konsument program ska vara bra så måste dom ta upp varför affären inte ger dom ersättning. Att dom smutskastar butiken är kanske bra för tittarsiffrorna men inte rättvist! Dom tar nästan aldrig upp någon annans synvinkel än konsumenten.

Såg en reklam för svt's REA där dom skulle kolla varför chips påsar innehåller så mycket luft, kan redan svaret. SVAR: Därför att chipsen inte ska bli krossade när varje idiot försöker hitta påsen med mest chips i, just därför.
#33 - 27 december 2005 20:53
[QUOTE=Hugin]Jag har inte sett ett enda avsnitt där dom berömmer något. [/QUOTE]

du har fullständigt missat hela poängen med programmet.
de finns inte för att berömma utan just för att ta upp dåligt och att då sätta igång och berömma är ju helt fel.
#34 - 27 december 2005 20:58
Trodde programmet gick ut på att hjälpa konsumenten att hita bra varor inte att klaga på allt. Fast då är väl det bättre att vända sig till konsumentverket trots att plus klagat på dom med.
#35 - 27 december 2005 21:09
undrar fortfarande hur du tänker ?

att visa vad som är dåligt hjälper ju kunder att hitta det som är bra.
och det är omöjligt att visa nåt dåligt utan att klaga.

mycket av det som tas upp kommer ju från tittare med dåliga erfarenheter också och det är ju omöjligt utan att klaga.

och sen vad som är bra eller inte är fel av ett program att göra då dom favoriserar när dom gör det vilket dom inte får.
sen är även bra ett definitionsmässigt begrepp vilket också gör det helt fel att ta upp sånt som är bra.

sen sätter det press på oetiska företag också och hjälper konsumenter att få rätt.

Trodde programmet gick ut på att hjälpa konsumenten att hita bra varor inte att klaga på allt.

dom skull ebehöva utöka programtiden med 64 timmar per dag för at hinna klaga på allt, är en ytterst liten del dom i praktiken klagar på och sen inte hjälper konsumenterna.
va har du fått de ifrån `??? för det är just det dom gör genom att informera om oetiska företag å dåliga produkter.
Bilagor:
#36 - 27 december 2005 21:22
Eftersom dom bara visar hur konsumenten såg det så får man inte se den "andra sidan av myntet". Det är troligare att konsumenten gjort fel en företaget. Om företagen får bevis att deras varor inte blivit misskötta då brukar dom betala. Och ett akvarium är ömtåligt och brukar inte gå sönder om man sköter det dvs ser till att det står i våg samt ser till att det finns en frigolitskiva under m.m. och man brukar få skötsel instruktioner när man köper ett.

Ps. ett dygn har 24 timmar.
#37 - 27 december 2005 21:48
jo vissa reportage dom har med kan jag hålla med om är lite väl "enkelsidiga" men dom flesta reportage jag sett dom gjort har dom tagit upp båda sidorna.

just akvarie är en väldigt krånglig grej då det är så mycke småsaker som kan strula och där hade det varit bättre att antingen gett fan i reportaget eller gått mer på djupet, kan inte minnas att det framkom nån orsak till läckaget typ.

men en del reportage som dom gjort på bergvärme till exempel har varit bra och gör att folk ifrågasätter istället för att acceptera vad hantverkarn säger om till exempel driftskostnader.

alldeles för lite ifrågasätts i det här samhället angående hantverkare till exempel och där gör plus en del bra.

[QUOTE=Hugin]ps. ett dygn har 24 timmar.[/QUOTE]
fel, ett dygn är 23.9 timmar
#38 - 28 december 2005 05:53
[QUOTE=Raven]
[QUOTE=Hugin]ps. ett dygn har 24 timmar.[/QUOTE]
fel, ett dygn är 23.9 timmar[/QUOTE]

Njae, medelsoldygnet brukar, som definition, ha 24 timmar medans medelstjärndygnet ligger på ca 23 timmar 56 minuter och 4.09054 sekunder. (alltså ca 23.9 timmar)
Vanligtvis menar folk medelsoldygnet när de talar om dygn men jag är inte främmande för att vi använder medelstjärndygn som ny default.

Jag tror inte att mitt inlägg förde diskussionen framåt för fem öre men det är tidigt och detta roade mig :)

/J
#39 - 28 december 2005 10:00
Är det verkligen programledaren som är skurken i dramat...? Han gör väl bara sitt jobb som alla andra...? Och han drar ju tittare på att vara stenhård emot företagen, det är lite av en trend i Sverige tror jag... Skulle han våga granska SVT vore det trevligt, de överger ju de analoga sändningarna trots att alla inte har möjlighet att få in de digitala även om de har box.... Sen att de begår helgerån som Blossom Tainton som julvärd borde ju också tas upp... :D

Det med chipspåsarna är en helt otrolig grej, vad spelar det egentligen för roll hur mycket luft det är i dem...? Chipsvikten är ju ändå den samma i varenda påse! Folk borde fatta att det görs med maskin och att alla har liga stor "chipsmassa" oavsett vilken volym påsen får av tillsatt luft. Men det är lite typiskt människan att klämma på allt i sin framfart... :D
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 28 december 2005 10:08
PLus är ju ett företag som står på (och skall stå på) konsumenternas sida mot företag och myndigheter. Detta är helt OK och sådna program behövs.
Vad som är fel att de ibland tar upp fall och då bara lyssnar på den ena sidan eftersom de då inte ger en sann bild av det hela.
#41 - 28 december 2005 11:01
Vad jag kan påminna mig att en representant för företagen är inbjuden att förklara sig.
#42 - 28 december 2005 12:09
[QUOTE=Kramfors]Vad jag kan påminna mig att en representant för företagen är inbjuden att förklara sig.[/QUOTE]

ofta ja men i tid och otid tackar företagen nej till att delta.
#43 - 28 december 2005 12:49
Då får företagen skylla sig själva.
#44 - 28 december 2005 13:25
[QUOTE=Kramfors]Då får företagen skylla sig själva.[/QUOTE]
Eller inte!:p
Varför skulle dom vilja vara med i ett program som inte tar deras parti. Om deras produkter skulle utmålas som dåliga så skulle det vara dålig publicitet, vilket kan skada företagets namn.
#45 - 28 december 2005 13:42
[QUOTE=Hugin]Varför skulle dom vilja vara med i ett program som inte tar deras parti. [/QUOTE]
programmet står på dom svagas sida dvs kunderna så du har fortfarande missat hela poängen med programmet.
sen bjuds företagen in just för att man ska få se båda sidorna av en diskussion och inte bara ena.

Om deras produkter skulle utmålas som dåliga så skulle det vara dålig publicitet, vilket kan skada företagets namn.


gör avsevärt mycket mer skada att avböja att komma än att komma.
ett företag som avböjer verkar mycket oetiskt och vågar inte stå för vad dom gör och är inte intresserade av sitt rykte för fem öre utan bara intresserade av att sälja och skiter fullständigt i kunderna.
#46 - 28 december 2005 13:56
Om det kommer ut dvs.
#47 - 28 december 2005 14:11
Ingen PR är dålig PR, eller hur är det nu man säger? ;-)
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 28 december 2005 14:12
[QUOTE=Raven][QUOTE=Hugin]Varför skulle dom vilja vara med i ett program som inte tar deras parti. [/QUOTE]
programmet står på dom svagas sida dvs kunderna så du har fortfarande missat hela poängen med programmet.
sen bjuds företagen in just för att man ska få se båda sidorna av en diskussion och inte bara ena.

Om deras produkter skulle utmålas som dåliga så skulle det vara dålig publicitet, vilket kan skada företagets namn.


gör avsevärt mycket mer skada att avböja att komma än att komma.
ett företag som avböjer verkar mycket oetiskt och vågar inte stå för vad dom gör och är inte intresserade av sitt rykte för fem öre utan bara intresserade av att sälja och skiter fullständigt i kunderna.[/QUOTE]

Nu är det ju som så att det är TV som står för inspelningen och också redigerera fritt i intervjuerna med alla parter. Detta gör att de kans styra detb som de vill - lite som dokusåpor i TV där vissa utses att vara smarta, viossa dunna, viss själviska etc. nästan avsett om de är det i verkligheten eller inte.

Jag har själv blivit uthängs i press (Inte PLus) och vet att vill en reporter ha fram en viss åsikt så spelar det ingen roll vad man säger. De redigerar/klipper ändå om det tills de får fram det de vill.
Hade det varit en direktsänd intervju så hade det varit en sak - men som det är nu så förstår jag att inte vissa vill ställa upp.

Likafullt försvarar jag självklart program som PLus - det behövs t.o.m. mer program av den typen
#49 - 28 december 2005 14:43
Jo det behövs nog mer meningsfulla program. Men såna program har inte specielt höga tittarsiffror och inga tittarsiffror inga pengar. Specielt störande är alla "realityshower" inte mycket reality i dom. Och all reklam! Man pröjsar för att se på tv inte tv shop! Men tv4 som pressar in all reklam dom kan ha reklampaus 3-5 per film ibland mer verkar inte ha fattat det, och nu vill alla tv kanaler sända mer reklam! Det bästa är nog att köpa en inspelningsbar dvd-spelare och spela in allt och sen spola förbi reklamen.

Svt brukar inte ha specielt mycket bra på tv men man slipper åtminstone reklam. Fast dom hade robinson som var det sämsta jag sätt! Dom slaktade varaner och skräpade när i naturen, dom fick vatten och mat av kamera teamet och sen klagade dom på "hur svårt allt var" sen grinade dom som småungar när dom röstades ut! Dom tjafsa om att delta fast pengarna var det som lockade dom flesta. Några personer var ett undantag, dom skulle kanske kunna överleva på en äkta ö utan kameror.

Meningsfulla program behövs verkligen. Discovery chanel har några program som är både roliga och meningsfulla t.ex. mythbusters.











Annons