Varning för Marmorkräftan tydligen
Marmorkräfta funnen i Märstaån
Någon som vet mer?
Kjell Fohrman skrev:Sanslöst korkat att släppa ut dom. Tyvärr är det ju sådana idioter som gör detta som är orsaken till att det blir fler och fler restriktioner i Sverige och andra länder.
Just marmorkräftan är myndigheterna speciell orolig för eftersom den är [SIZE=2]partogenetisk (dvs alla är honor och fortplantar sig asexuellt) och dessutom tål kallt vatten.
Läste för övrigt nyligen att en person i Sverige fick böta 12.000 kr för innehav av 3 av dessa kräftor. [/SIZE]
Bygert skrev:Försovitt det inte är en zooaffär så kan man ju undra lite hur man bär sig åt för att bli bötfälld för innehav av de här kräftorna, det borde inte vara det lättaste.
[COLOR=#000000]Marmorkräftan är ett tropiskt kräftdjur som har sitt ursprung i Madagaskar, där den är hotad. Med människans hjälp har den spritt sig till bland annat Tyskland, Österrike, Nederländerna, England, Italien samt Georgia och Florida i USA.[/COLOR]
Kjell Fohrman skrev:Nu har också SVA info om detta på sin hemsida men det är ju skrämmande hur okunniga denna expertmyndighet är.
De skriver bl.a. [COLOR=#000000]Marmorkräftan är ett tropiskt kräftdjur som har sitt ursprung i Madagaskar, där den är hotad. Med människans hjälp har den spritt sig till bland annat Tyskland, Österrike, Nederländerna, England, Italien samt Georgia och Florida i USA.[/COLOR]
Marmorkräftan är INTE ett tropiskt krädtdjur som har sitt ursprung på Madagascar där den är hotad. Arten har sitt ursprung från Georgia och Florida i södra USA och har sedan spritts till bl.a. Madagascar där den tyvärr ställer till med stora problem på faunan. Så där vore de nog vara tacksamma för om de hade sluppit den.
Det är bra om myndigheter engagerar sig - men dåligt om de myndigheter som engagerar sig har noll koll, som så ofta är fallet.
Mumin skrev:Det är väl förbjudet att förvara dem, och det gör man väl om man har dem i bostaden?
Bygert skrev:Följer myndigheterna sina regler så kan de inte göra just nåt åt en kräftannons så länge man har dem i bostaden.
[SIZE=+2]Rättegångsbalken 28 Kap.
[/SIZE]1 § Förekommer anledning, att brott förövats, varå fängelse kan följa, må i hus, rum eller slutet förvaringsställe husrannsakan företagas för eftersökande av föremål, som är underkastat beslag, eller eljest till utrönande av omständighet
Kjell Fohrman skrev:Det förstår jag inte riktigt. Visst än så länge har väl inte myndigheterna gjort husransakan hemma hos folk som haft kräftor, men att de inte skulle kunna detta ställer jag mig frågande till. Brottet att inneha kräftor har ju en straffsats på maximalt 2 års fängelse och då kan väl myndigheterna göra husransakan.
Men visst detta är ju knappast något som fram tills nu har prioriterats av myndigheterna, men kanske prioriterar de om efter detta!!!!!!!!!!!
Okunnigheten är dock som sagt stor hos myndigheter, men även hos press om dessa frågor och det är synd eftersom det vore bra om det vore kunniga människor som beslutade.
Länkade ovan till det okunniga uttalandet från SVA. Har ett annat exempel - tidningen Göteborgs Posten hade för en tid sedan en artikel över lämpliga husdjur och där hamnade kräftor på 3:e plats (minns inte exakt, men de var högt upp på listan i alla fall) och där klagade de i artikeln på att utbudet på kräftor var så dåligt i Zooaffärerna!!!!!!!!! Jag mailade dom och talade om för dom att det var en straffsats på upp till 2 års fängesle för innehav av kräftor - de svarade ungefär med - Oj då, det visste vi inte. Men de satte ändå inte in en dementi om vad de hade skrivit i tidningen.
Sedan om det finns affärer i Sverige som säljer kräftor det vet jag inte, men det är i alla fall idag ganska ovanligt och som Bygert skriver så måste man vara sanslöst korkad som affärsinnehavare om man gör det. Information om förbudet har de också fått - dels så har Zoorf (branschorganisationen) flera gånger informerat affärerna om detta och dels har de fått info om detta när de gått akvaristikkursen (alla som ansvarar för en affär som säljer vattendjur måste ha gått en sådan kurs).
Men som någon skrev i en annan tråd - den siste idioten är inte född.......
Mathias Nilsson skrev:Humor om en åklagare beslutar om att polisen skall kliva in i huset på grund av kräftor. Det skall finnas ett beslut om händertagande av person eller olagligt förekommande fysisk vara. Det här sker inte vid anonyma tips på generell basis..
Kjell Fohrman skrev:Det TROR inte jag heller - men om man annonserar på Blocket så!!!!!
Det har ju trots allt tydligen gjorts husrannsakningar när någon har annonserat om att de sålt en uppstoppad A-listad fågel, det gjordes en husransakan när någon anmälde en privatperson för djurplågeri av fiskar (det var EN mal som inte hade fått mat) etc.
Sedan är ju en kräfta en "olagligt förekommande fysisk vara". Så visst - möjligt är det.
Oavsett vilket att hålla kräftor (nu också äppelsnäckor) i Sverige ger akvarister ett dåligt rykte hos myndigheterna och leder till att de lyssnar ännu mindre på oss när de beslutar om nya lagar och restriktioner.
erikthur skrev:Det andra då? Jo - vi förfasar oss över alla "invasiva" arter som invaderar vårat rike men det borde väl finns motsatsen - inhemska arter hos oss som betraktas som invasiva i andra länder? Eller är Sverige oskyldigast på planeten?
Mathias Nilsson skrev:Det här gapandet om att akvarister får kasst rykte är väl sådär också med tanke på hur det kan se ut inom andra områden..
Kjell Fohrman skrev:Det är absolut så att det finns många som är bra mycket värre - men även om de är värre är de i alla fall inte så korkade att de inte ser till att skylla på andra.
Läste för några år sedan en engelsk rapport om invasiva arter i England och i stort sett samtliga invasiva arter var sådana som inplanterats för fiske och inte alls förekom inom akvariehobbyn. Vem fick skulden i rapporten - jo såklart så pekades akvaristerna ensidigt ut. Så kan det bli för att fiskeorgansiationerna har en mycket starkare lobbyverksamhet som politiker och myndigheter inte gärna ger sig på - medan akvaristerna inte klarar av att försvara sig.
Så jag håller med dig - men jag har inte ett dugg inflytande på vad myndigheterna skall tycka
Kjell Fohrman skrev:SARF går väl kräftgång (sorry kunde inte låta bli) för tillfället och har gjort så under några år. Dock är ju SARF summan av föreningarna och föreningsverksamheten är väl inte helller något vidare. Detta är säkert en av anledningarna till att akvaristiekn har svårt att göra sin stämma hörd.
Dock så svarade i alla fall SARF, NCS och NDS av akvarieorganisationerna på den senaste remissrundan och det var en bra bit bättre (eller i alla fall, bra mycket mindre dåligt) än vad andra husdjursorganisationer (för terrariedjur, fåglar och smådjur) orkade med. Dessutom svarade Tropicföreningen Amazonas samt Zoorf (branschföreningen).
Mathias Nilsson skrev:Det är nog läge att finna folket igen, det gör man nog inte genom ett lokalt föreningsliv i dagsläget. Jag hade ju ordförandeposten i Hyresgästföreningen Karlstad förut, 7500 medlemmar och det kom kanske 45-60 på våra årsmöten. Anledningen att jag tar upp det är ju naturligtvis för att visa att folk inte har samma intresse idag när det gäller föreningsliv vilket är jäkligt synd.
Jag tror att forum som dessa är direkt nödvändiga i dagsläget, här når vi folket som sitter hemma i soffan.
Gör vi inte något så kommer det gå att köra hobbyn i botten, utan en tendens till motstånd. Hur tänker du i frågan förutom att det kanske finns en viss trötthet inför problemet..
Nu kommer vi långt ifrån kräftorna men det är viktigt att ett frö gror snart..
ansjo skrev:Jag håller med Mathias, men just detta försöktes komma igång för något år sedan genom Sällskapet Akvaristerna men somnade tyvärr in lika fort. Det måste finnas eldsjälar som kan hålla på med detta och få fart på övrigt folk, men rent krasst så har folk inte tid längre. Föreningsliv existerar knappast längre, och jag tror inte det blir bättre.
Du skrev om Hyresgästförening, jag är med i styrelsen för en koloniförening med ca 100 medlemmar, och 15 av dessa kommer på årsmötet och då är hälften styrelsemedlemmar. Numera är vi bara 6 st i styrelsen då vi inte får fyllt den sista platsen. Så för att vara riktigt negativ, att vara med och påverka i dag är inte lika intressant som det var för några år sedan, men å andra sidan är det troligen svårare idag att påverka något efter inträdet i EU än det var tidigare.
Sorry för OT, detta inlägg hade inte så mycket med kräftor att göra:p...
Mathias Nilsson skrev:Vi får väl dra tag i detta.
Jag vet inte ens om det finns en livskraftig förening i Karlstad, det är märkligt.
Vad säger du Bygert, har vi något vettigt där vi kan samlas och skriva texter om hur korkade de är på myndigheterna?
Mathias Nilsson skrev:Vi får väl dra tag i detta.
Jag vet inte ens om det finns en livskraftig förening i Karlstad, det är märkligt.
Vad säger du Bygert, har vi något vettigt där vi kan samlas och skriva texter om hur korkade de är på myndigheterna?
Jens A. skrev:Folk idag vill inte lägga ner något tid på sådant, verkar det som. :(
Ken Olofsson skrev:Det är naturligtvis som alltid en fråga om prioriteringar. Om man tar en tjomme som mig med
den livssituation man har, så är det inte helt enkelt att få tiden att räcka till, och då tar man
och lägger prion på de delar som måste ta tid (iaf det som jag anser för tillfället måste få ta tid).
I mångt och mycket så är det i min (och folk med liknande sits) två saker som "ställer till det".
Naturligtvis egna yngel. Mina är nu 6 + 8 år. Och de har sina aktiviteter som de skall gå på.
De är för små för att ta sig till dessa aktiviteter själva. Så det blir minst en förälder som måste
dra iväg. Samt att när man lever lite offside, så är de allmäna kommunikationerna helt värdelösa,
vilket innebär att när man åker iväg med en eller två kottar, så kommer den andre inte en meter
eftersom det bara finns en bil i hushållet.
Sedan tar jobb mer och mer av tiden. Numera så förväntas det väldigt ofta att, om du har ett
hyfsat avancerat kontorsjobb, du kopplar upp dig hemifrån och lägger en timme eller två extra.
Antingen det, eller sitta kvar tills klockan är 18-19,00 på kvällningen.
Snabb uppställning nedan på mitt "veckoschema" mån-fred, inte lätt att där slänga in någon extra
timme här eller där. Och i praktiken ser helgerna likadana ut.
Måndag:
Upp 05,30
Kör till jobb: 06,15
Jobbar: 07,00 - 16,00
Hämtar ungar på skola: 16,45
Ungar på fotboll: 17,30 - 19,00
Hem och föda barn: 19,15-19,45
Få ungar i säng: 20,00-20,30
Äta själv: 20,30 - 20,45
Dricka kaffe: 20,45-20,46
Koppla upp jobbet: 20,46-21,45
Fixa inför morgondagen: 21,45-22,30
I säng: 22,30
Tisdag
Upp 05,30
Ungar på Simning: 17,30 - 19,30
Hem och föda barn: 19,45-20,15
Få ungar i säng: 20,15-20,45
Äta själv: 20,45 - 21,00
Dricka kaffe: 21,00-21,01
Koppla upp jobbet: 21,01-22,30
Fixa inför morgondagen: 22,30 - 22,45
I säng: 22,45
Onsdag:
Upp 05,30
Unge på schack: 16,45 - 17,30
Hem och föda barn: 17,30 - 18,30
Läxor med barnen: 18,30 - 19,30
Äta själv: 19,30 - 20,00
Dricka kaffe: 20,00 - 20,01
Koppla upp jobbet: 20,00 - 21,30
Fixa inför morgondagen: 21,30-21,45
Gulla med frugan: 21,45-21,46
Glo på TV: 21,46 - 22,30
Torsdag
Upp 05,30
Ungar på fotboll: 17,30 - 19,00
Hem och föda barn: 19,15-19,45
Få ungar i säng: 20,00-20,30
Äta själv: 20,30 - 20,45
Dricka kaffe: 20,45-20,46
Koppla upp jobbet: 20,46-21,45
Fixa inför morgondagen: 21,45-22,30
Fredag:
Upp 05,30
Städa/tvätta: 16,45 - 18,45
Föda familjen: 18,45-19,30 (lång gemensam middag)
Göra nått ihop med ungarna: 19,30 - 20,30
Få ungar i säng: 20,30 - 21,00
Dricka kaffe: 21,00-21,01
Koppla upp jobbet: 21,01 - 22,00
Glo på TV: 22,00 - 22,30
Kjell Fohrman skrev:Men du har i alla fall tid över till att skriva ett så långt inlägg om att du inte har någon tid över;)
Visst går allting i perioder i vad man hinner med - ibland blir det mer tid över och ibland ingen alls. Jag har i alla fall alltid hunnit med att vara aktiv i föreningar trots att jag som egen företagare har haft 70 timmars arbetsvecka, haft en heltidarbetande fru och små barn. Egentligen får jag nog säga att så lite tid som jag idag lägger ner på föreningsarbete (när jag till 50% är sjukpensionär och barnen är vuxna) så lite tid har jag nog aldrig lagt ner tidigare[:o]
Så visst har vi alla andra saker som måste göras - men kan man organisera (och det måste man ju kunna som småbarnsförälder) och har intresse så finns det alltid lite tid över.
erikthur skrev:Jag tror marmorkräftan har tagit slut i den här tråden...
Jens A. skrev:-Jodå, vi finns och lever också, om vi än inte är så många: [COLOR=#0066cc]www.karlstadsaf.se[/COLOR]. Men vi hade alla velat se mera folk på möten och träffar, som vill engagera sig. Men när vi frågar är det väldigt, väldigt få som kan tänka sig att ingå som t ex sekreterare i styrelsen. Folk idag vill inte lägga ner något tid på sådant, verkar det som. :(
kaj.p skrev:Malmö akvarieförening tog nylgienett nytt grepp och tog in Nils Carlsson som föreläsare. Nils Carlsson är expert på invasiva arter. http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/article750465/De-fula-fiskarna-invaderar.html
Tyvärr missade jag det själv med av de som var där sas att det var bland det bästa de hört. Något o hänga på för andra föreningar när tillfällen ges.
fisheye skrev:Man kanske inte kommer så långt heller om man från början definierar tjänstemännen/kvinnorna som korkade/okunniga.
Min erfarenhet från många myndigheter är att det finns många med expertkunskap som brinner för det de kan och vill, men det kanske inte alltid är de som gör utlåtanden (på en av mina arbetsplatser så var det snarast som så att det var den som var villig att låna sig till Aktuellt/media som blev den som satt där - inte nödvändigtvis den med expertkunskap). Sedan ska man inte glömma den enormt komplexa situation som många inspektörer/tjänstemän sitter i. Kunskapen, lagen (eller snarare konflikterande lagar), rimlighetsprinciper, kommunautonomi, politisk påverkan och lite till... Kanske kan inte alla känna till just marmorkräfta (och det är ju kanske rätt rimligt eftersom det inte nödvändigtvis finns inom deras huvudområde - förrän nu). Jag avundas inte denna form av tjänstemän inom offentlig sektor - lika lite som läraryrket i dessa dagar.
Kjell Fohrman[INDENT] Jag håller med fisheye och om man inte försöker påverka är det att ge upp. Det är väl också som när organisationer som Djurens Rätt (som vill förbjuda akvariefiskhållning) framför sina argument så kallar akvaristrena dom ofta för korkade puckon som inte begriper någonting. Men då säger de ju samtidigt att de själva är korkade puckon som inte begriper någonting - detta eftersom organsiationer som Djurens Rätt faktiskt ofta har väldigt väl underbyggda åsikter och de har dessutom vetenskapliga fakta som stöder deras argument samtidigt som de är mycket välorganiserade och det är ju därför som myndigheterna lyssnar på dom och inte på oss.
Jag håller absolut inte med Djurens Rätt i vad de tycker - men om vi skall kunna föra fram vår sak så duger det inte att kalla andra för puckon som inget begriper (vare sig det handlar om myndigheter eller organisationer som Djurens Rätt) utan det handlar om att vi själva tar fram fakta och vetenskapliga argumnet som stöder vår sak samtidigt som vi är välorganiserade.
Janne E skrev:De behöver inte vara korkade eller okunniga och ärligt talat fattar jag inte vad ni menar, rätt folk på rätt plats har inte med okunnighet eller hur korkade de är att göra. Om jag tex. driver ett företag och behöver en viss kompetens inom ett visst område så anställer jag väl inte en person som saknar den kompetens jag behöver?? Om en person som sitter i en beslutsposition måste lita på de experter de har anställda eller anlitat som experter inte uppfyller de krav som är rimliga blir det svårt att fatta rätt beslut, den som då uttrycker sin mening och sina argument bäst vinner.
För att förtydliga, tror ni att Zoopet skulle funka med Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt som moderator och fisk expert?
Det är inte personen i sig som sitter där med beslutsfattandet som felar.
Mvh Janne[/INDENT]
Janne E skrev:De behöver inte vara korkade eller okunniga och ärligt talat fattar jag inte vad ni menar, rätt folk på rätt plats har inte med okunnighet eller hur korkade de är att göra. Om jag tex. driver ett företag och behöver en viss kompetens inom ett visst område så anställer jag väl inte en person som saknar den kompetens jag behöver?? Om en person som sitter i en beslutsposition måste lita på de experter de har anställda eller anlitat som experter inte uppfyller de krav som är rimliga blir det svårt att fatta rätt beslut, den som då uttrycker sin mening och sina argument bäst vinner.
För att förtydliga, tror ni att Zoopet skulle funka med Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt som moderator och fisk expert?
Det är inte personen i sig som sitter där med beslutsfattandet som felar.
Mvh Janne[/INDENT]
Kjell Fohrman skrev:Det är på oss själva det ankommer och inte på "motpartens" kunskapsnivå.
Om en person som sitter i en beslutsposition måste lita på de experter de har anställda eller anlitat som experter inte uppfyller de krav som är rimliga blir det svårt att fatta rätt beslut, den som då uttrycker sin mening och sina argument bäst vinner.
Kjell Fohrman skrev:Nu har SVA ändrat på sin hemsida - undrar om de läser Zoopet;)
flygrc skrev:Jag är skyldig till att tipsat dom :)
Kjell Fohrman skrev:Ha, ha - det var ju lite kul att de ändrade sig efter ditt tips:D.
Jag får tipsa Hellström, om det nu är han som kommer från SVA på mötet nästa onsdag, om att han borde läsa på Zoopet innan de skriver ner sina konstigheter.
Azur skrev:Detta är alltså det enda akvariedjur där förbud verkligen var motiverat - och så går nån akvarist och med flit släpper ut dem. Fan.
Vi kan nog kallt räkna med svepande och idiot-hårda regler på akvaristiken nu, på allt där förbud inte är motiverat.
Min rekommendation är att Märstaån bör sprejas med insektsmedel per omgående, innan kräftorna hinner sprida sig, men jag undrar om naturvårdsverket/jordbruksverket/HaV har balls att göra nåt sånt.
erikthur skrev:
ansjo skrev:Kjell, vet du hur det ser ut i vattendragen nere i kontinenten, tex Tyskland? Där finns även många fler sorters kräftor att köpa, och fler potentiella "utsläppare" som tröttnar på sina djur...?
ansjo skrev:Kjell, vet du hur det ser ut i vattendragen nere i kontinenten, tex Tyskland? Där finns även många fler sorters kräftor att köpa, och fler potentiella "utsläppare" som tröttnar på sina djur...?
erikthur skrev:Aningen demoniserande inslag mot marmorkräftan - man får nästan intrycket att det har lite med världens undergång att göra. En dag som denna...
;)
Kjell Fohrman skrev:
Ett annat dilemma var också vattenvägarna - där fyndet hade gjorts var det ju bara en liten bäckfåra men där runtomkring finns det ett stort system med dammar och även flera kilometerlånga tunnelsystem - dagvattnet från Märsta centrum leds nämligen ner här. Så det diskuterades om var kräftorna skulle kunna tänkas ha spritt sig och därmed var man skulle sätta in åtgärderna.
Erik Åhlander skrev:Ansåg man att någon spolat ned dem på toaletten snarare än aktiv utsättning i naturen?
hawkse skrev:Det verkar uppenbarligen vara mycket svårt att rapportera korrekt och sakligt i det här ärendet. Senast idag ett debattinlägg i GP angående att en bild på en vanliga, kokta kräftor illustrerat en artikel om marmorkräftan. Inlägget beklagar att det slarvas med bildval i journalistiken.
[COLOR=#333333][FONT=verdana]"Att ta första, bästa arkivbild devalverar värdet av alla bilder i GP, också de viktiga och angelägna, skriver journalistikprofessorn Per Lindström."
[/FONT][/COLOR]
hawkse skrev:Det verkar uppenbarligen vara mycket svårt att rapportera korrekt och sakligt i det här ärendet. Senast idag ett debattinlägg i GP angående att en bild på en vanliga, kokta kräftor illustrerat en artikel om marmorkräftan. Inlägget beklagar att det slarvas med bildval i journalistiken.
[COLOR=#333333][FONT=verdana]"Att ta första, bästa arkivbild devalverar värdet av alla bilder i GP, också de viktiga och angelägna, skriver journalistikprofessorn Per Lindström."
[/FONT][/COLOR]