Varning för Marmorkräftan

#1 - 30 november 2012 16:02
Varning för Marmorkräftan tydligen
Marmorkräfta funnen i Märstaån
Någon som vet mer?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 november 2012 17:22
Sanslöst korkat att släppa ut dom. Tyvärr är det ju sådana idioter som gör detta som är orsaken till att det blir fler och fler restriktioner i Sverige och andra länder.

Just marmorkräftan är myndigheterna speciell orolig för eftersom den är [SIZE=2]partogenetisk (dvs alla är honor och fortplantar sig asexuellt) och dessutom tål kallt vatten.

Läste för övrigt nyligen att en person i Sverige fick böta 12.000 kr för innehav av 3 av dessa kräftor. [/SIZE]
#3 - 30 november 2012 19:34
Sanslöst korkat att släppa ut dom. Tyvärr är det ju sådana idioter som gör detta som är orsaken till att det blir fler och fler restriktioner i Sverige och andra länder.

Just marmorkräftan är myndigheterna speciell orolig för eftersom den är [SIZE=2]partogenetisk (dvs alla är honor och fortplantar sig asexuellt) och dessutom tål kallt vatten.

Läste för övrigt nyligen att en person i Sverige fick böta 12.000 kr för innehav av 3 av dessa kräftor. [/SIZE]

det är kanske så att någon fick nys om att det kostar skjortan att bli ertappad
med dom och därmed slängde ner dom i första bästa vattendrag.

missförstå mig rätt, tycker det är rätt med höga böter.

samtidigt så kan man tycka att man kanske skulle erbjuda amnesti till
de som lämnar in frivilligt.

förresten, är dom ätbara ??

.
#4 - 1 december 2012 11:36
De är i räkstorlek.
Detta var väl bara att förvänta sig.....
#5 - 1 december 2012 11:53
Försovitt det inte är en zooaffär så kan man ju undra lite hur man bär sig åt för att bli bötfälld för innehav av de här kräftorna, det borde inte vara det lättaste.
#6 - 1 december 2012 13:40
Bygert skrev:
Försovitt det inte är en zooaffär så kan man ju undra lite hur man bär sig åt för att bli bötfälld för innehav av de här kräftorna, det borde inte vara det lättaste.

Om man inte är så korkad att man annonserar ut dem till försäljning på blocket eller dylikt.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 1 december 2012 13:50
Nu har också SVA info om detta på sin hemsida men det är ju skrämmande hur okunniga denna expertmyndighet är.

De skriver bl.a.
[COLOR=#000000]Marmorkräftan är ett tropiskt kräftdjur som har sitt ursprung i Madagaskar, där den är hotad. Med människans hjälp har den spritt sig till bland annat Tyskland, Österrike, Nederländerna, England, Italien samt Georgia och Florida i USA.[/COLOR]

Marmorkräftan är INTE ett tropiskt krädtdjur som har sitt ursprung på Madagascar där den är hotad. Arten har sitt ursprung från Georgia och Florida i södra USA och har sedan spritts till bl.a. Madagascar där den tyvärr ställer till med stora problem på faunan. Så där vore de nog vara tacksamma för om de hade sluppit den.

Det är bra om myndigheter engagerar sig - men dåligt om de myndigheter som engagerar sig har noll koll, som så ofta är fallet.
#8 - 1 december 2012 19:32
Koll och koll, det räcker ju rätt långt om de tänkte lite.
Ett tropiskt djur som överlever i svenska vatten under vintern...
#9 - 1 december 2012 21:26
Guy Palm skrev:
Om man inte är så korkad att man annonserar ut dem till försäljning på blocket eller dylikt.

Följer myndigheterna sina regler så kan de inte göra just nåt åt en kräftannons så länge man har dem i bostaden.
#10 - 1 december 2012 23:57
Bygert skrev:
Följer myndigheterna sina regler så kan de inte göra just nåt åt en kräftannons så länge man har dem i bostaden.

Det är väl förbjudet att förvara dem, och det gör man väl om man har dem i bostaden?
#11 - 2 december 2012 00:26
Nu har också SVA info om detta på sin hemsida men det är ju skrämmande hur okunniga denna expertmyndighet är.

De skriver bl.a. [COLOR=#000000]Marmorkräftan är ett tropiskt kräftdjur som har sitt ursprung i Madagaskar, där den är hotad. Med människans hjälp har den spritt sig till bland annat Tyskland, Österrike, Nederländerna, England, Italien samt Georgia och Florida i USA.[/COLOR]

Marmorkräftan är INTE ett tropiskt krädtdjur som har sitt ursprung på Madagascar där den är hotad. Arten har sitt ursprung från Georgia och Florida i södra USA och har sedan spritts till bl.a. Madagascar där den tyvärr ställer till med stora problem på faunan. Så där vore de nog vara tacksamma för om de hade sluppit den.

Det är bra om myndigheter engagerar sig - men dåligt om de myndigheter som engagerar sig har noll koll, som så ofta är fallet.

[:-129]de har nada kunskap, de frågar inte heller för då skulle de blotta sin okunskap och om de gör det skulle de också ifrågasättas om de vet vad de arbetar med och om de inte vet det skulle de inte få behålla jobbet osv.

Janne
#12 - 2 december 2012 08:31
Mumin skrev:
Det är väl förbjudet att förvara dem, och det gör man väl om man har dem i bostaden?

Det kan diskuteras vad det där med förvara egentligen innebär men det är inte poängen. För att bli fälld skall det ju bevisas att man har olagliga kräftor och annonsen räcker inte och är inte olaglig i sig. Länsstyrelsen har inte rätt att tvinga sig in i en bostad för att kontrollera artskydd och en annons om kräftor har inte bedömsts som en tillräckligt konkret brottsmisstanke för att polisen skall kunna göra husrannsakan. Det som faktiskt skulle kunna göras är nog för krävande för att ta till för några kräftor så slutsatsen blir alltså att om myndigheterna inte går utanför sina befogenheter och om den som har kräftorna vägrar släppa in folk och nekar så händer inget.
#13 - 2 december 2012 08:57
Det finns ju ett antal trådar här på zoopet om folk som köpt dem som sötvattenshumrar i fackhandeln och DÄR måste ju större kunskap kunna framtvingas.
Vore intressant att veta hur ofta de förekommer i handeln och hur ofta de säljs privat.
#14 - 2 december 2012 09:21
Jag känner till åtskilliga som har de där kräftorna så jag tror de är rätt vanliga. Sen så det där med att ha dem i en zooaffär, det är ju enbart korkat.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 2 december 2012 12:41
Bygert skrev:

Det förstår jag inte riktigt. Visst än så länge har väl inte myndigheterna gjort husransakan hemma hos folk som haft kräftor, men att de inte skulle kunna detta ställer jag mig frågande till. Brottet att inneha kräftor har ju en straffsats på maximalt 2 års fängelse och då kan väl myndigheterna göra husransakan.

[SIZE=+2]Rättegångsbalken 28 Kap.

[/SIZE]1 § Förekommer anledning, att brott förövats, varå fängelse kan följa, må i hus, rum eller slutet förvaringsställe husrannsakan företagas för eftersökande av föremål, som är underkastat beslag, eller eljest till utrönande av omständighet

Men visst detta är ju knappast något som fram tills nu har prioriterats av myndigheterna, men kanske prioriterar de om efter detta!!!!!!!!!!!

Okunnigheten är dock som sagt stor hos myndigheter, men även hos press om dessa frågor och det är synd eftersom det vore bra om det vore kunniga människor som beslutade.
Länkade ovan till det okunniga uttalandet från SVA. Har ett annat exempel - tidningen Göteborgs Posten hade för en tid sedan en artikel över lämpliga husdjur och där hamnade kräftor på 3:e plats (minns inte exakt, men de var högt upp på listan i alla fall) och där klagade de i artikeln på att utbudet på kräftor var så dåligt i Zooaffärerna!!!!!!!!! Jag mailade dom och talade om för dom att det var en straffsats på upp till 2 års fängesle för innehav av kräftor - de svarade ungefär med - Oj då, det visste vi inte. Men de satte ändå inte in en dementi om vad de hade skrivit i tidningen.

Sedan om det finns affärer i Sverige som säljer kräftor det vet jag inte, men det är i alla fall idag ganska ovanligt och som Bygert skriver så måste man vara sanslöst korkad som affärsinnehavare om man gör det. Information om förbudet har de också fått - dels så har Zoorf (branschorganisationen) flera gånger informerat affärerna om detta och dels har de fått info om detta när de gått akvaristikkursen (alla som ansvarar för en affär som säljer vattendjur måste ha gått en sådan kurs).
Men som någon skrev i en annan tråd - den siste idioten är inte född.......
#16 - 2 december 2012 13:06

Det förstår jag inte riktigt. Visst än så länge har väl inte myndigheterna gjort husransakan hemma hos folk som haft kräftor, men att de inte skulle kunna detta ställer jag mig frågande till. Brottet att inneha kräftor har ju en straffsats på maximalt 2 års fängelse och då kan väl myndigheterna göra husransakan.

Men visst detta är ju knappast något som fram tills nu har prioriterats av myndigheterna, men kanske prioriterar de om efter detta!!!!!!!!!!!

Okunnigheten är dock som sagt stor hos myndigheter, men även hos press om dessa frågor och det är synd eftersom det vore bra om det vore kunniga människor som beslutade.

Länkade ovan till det okunniga uttalandet från SVA. Har ett annat exempel - tidningen Göteborgs Posten hade för en tid sedan en artikel över lämpliga husdjur och där hamnade kräftor på 3:e plats (minns inte exakt, men de var högt upp på listan i alla fall) och där klagade de i artikeln på att utbudet på kräftor var så dåligt i Zooaffärerna!!!!!!!!! Jag mailade dom och talade om för dom att det var en straffsats på upp till 2 års fängesle för innehav av kräftor - de svarade ungefär med - Oj då, det visste vi inte. Men de satte ändå inte in en dementi om vad de hade skrivit i tidningen.

Sedan om det finns affärer i Sverige som säljer kräftor det vet jag inte, men det är i alla fall idag ganska ovanligt och som Bygert skriver så måste man vara sanslöst korkad som affärsinnehavare om man gör det. Information om förbudet har de också fått - dels så har Zoorf (branschorganisationen) flera gånger informerat affärerna om detta och dels har de fått info om detta när de gått akvaristikkursen (alla som ansvarar för en affär som säljer vattendjur måste ha gått en sådan kurs).

Men som någon skrev i en annan tråd - den siste idioten är inte född.......

Humor om en åklagare beslutar om att polisen skall kliva in i huset på grund av kräftor. Det skall finnas ett beslut om händertagande av person eller olagligt förekommande fysisk vara. Det här sker inte vid anonyma tips på generell basis..
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 2 december 2012 13:17
Humor om en åklagare beslutar om att polisen skall kliva in i huset på grund av kräftor. Det skall finnas ett beslut om händertagande av person eller olagligt förekommande fysisk vara. Det här sker inte vid anonyma tips på generell basis..

Det TROR inte jag heller - men om man annonserar på Blocket så!!!!!
Det har ju trots allt tydligen gjorts husrannsakningar när någon har annonserat om att de sålt en uppstoppad A-listad fågel, det gjordes en husransakan när någon anmälde en privatperson för djurplågeri av fiskar (det var EN mal som inte hade fått mat) etc.

Sedan är ju en kräfta en "olagligt förekommande fysisk vara". Så visst - möjligt är det.
Oavsett vilket att hålla kräftor (nu också äppelsnäckor) i Sverige ger akvarister ett dåligt rykte hos myndigheterna och leder till att de lyssnar ännu mindre på oss när de beslutar om nya lagar och restriktioner.
#18 - 2 december 2012 13:27

Det TROR inte jag heller - men om man annonserar på Blocket så!!!!!

Det har ju trots allt tydligen gjorts husrannsakningar när någon har annonserat om att de sålt en uppstoppad A-listad fågel, det gjordes en husransakan när någon anmälde en privatperson för djurplågeri av fiskar (det var EN mal som inte hade fått mat) etc.

Sedan är ju en kräfta en "olagligt förekommande fysisk vara". Så visst - möjligt är det.

Oavsett vilket att hålla kräftor (nu också äppelsnäckor) i Sverige ger akvarister ett dåligt rykte hos myndigheterna och leder till att de lyssnar ännu mindre på oss när de beslutar om nya lagar och restriktioner.

Man kan faktiskt tycka vad man vill, det är ju som sagt tyckeri på bred basis.

Jag är inte speciellt juridiskt kunnig men det går att läsa sig till vad som krävs, det är i princip omöjligt. Du måste ertappa någon för att få en grund, håller man som person ordning på sig själv så finns inte denna grund..
#19 - 2 december 2012 14:05
De flesta fiskar jag har hemma är troligen förbjudna i Australien. Jag fick ju en gång faktiskt ett förslag om att smuggla in ägg dit (ingenting hände dock). Hermafroditer och partenogenes har alltid fascinerat mej - har ju några Kryptolebias marmoratus på gång efter tre införskaffningsförsök i höstas. Vart vill jag komma? Jo jag måste erkänna att jag börjar tycka den där marmorkräftan låter intressant pga biologin deras. I Zoopet finns förresten en bild med förälder med avkomma - som tydligen deltagit i fototävlingen tror jag. Det var det ena.

Det andra då? Jo - vi förfasar oss över alla "invasiva" arter som invaderar vårat rike men det borde väl finns motsatsen - inhemska arter hos oss som betraktas som invasiva i andra länder? Eller är Sverige oskyldigast på planeten?
#20 - 2 december 2012 14:13
Svenska älgar simmar över sundet ibland.... ;)
Skämt åsido, Gråsparven kom väl till USA med emigranter på 1800-talet. Det är nog inte helt otänkbart att Kristina och Karl-Oskar bidrog med en och annan sparv..
#21 - 2 december 2012 14:43

Det här gapandet om att akvarister får kasst rykte är väl sådär också med tanke på hur det kan se ut inom andra områden..
#22 - 2 december 2012 14:59
Jo - "gråsparvar" har jag ju sett på Filippinerna...
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 2 december 2012 15:04
erikthur skrev:
Det andra då? Jo - vi förfasar oss över alla "invasiva" arter som invaderar vårat rike men det borde väl finns motsatsen - inhemska arter hos oss som betraktas som invasiva i andra länder? Eller är Sverige oskyldigast på planeten?

Om vi förfasas över det är väl inte så intressant om nu de som har makten förfasas över det. Sedan om orsaken till deras förfasande mest är politiskt hyckleri spelar kanske inte så stor roll när det är de som bestämmer och de är tacksamma över att det finns några att skylla på.
#24 - 2 december 2012 15:04

Det är väl bättre att uppmana till att folk gör rätt istället för att sitta och säga att hobbyn blir lidande.

Forumen attraherar en liten del av alla akvarister, något som lätt kan glömmas när vi sitter i vår insnöade värld.

Vi kan ju plocka in vapen som exempel, polisen kör ju ett väss ibland för att få in allt skrot som finns hos folk, så borde det gå att lösa den här frågan också om än i en annan form naturligtvis..
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 2 december 2012 15:11
Det här gapandet om att akvarister får kasst rykte är väl sådär också med tanke på hur det kan se ut inom andra områden..

Det är absolut så att det finns många som är bra mycket värre - men även om de är värre är de i alla fall inte så korkade att de inte ser till att skylla på andra.
Läste för några år sedan en engelsk rapport om invasiva arter i England och i stort sett samtliga invasiva arter var sådana som inplanterats för fiske och inte alls förekom inom akvariehobbyn. Vem fick skulden i rapporten - jo såklart så pekades akvaristerna ensidigt ut. Så kan det bli för att fiskeorgansiationerna har en mycket starkare lobbyverksamhet som politiker och myndigheter inte gärna ger sig på - medan akvaristerna inte klarar av att försvara sig.

Så jag håller med dig - men jag har inte ett dugg inflytande på vad myndigheterna skall tycka
#26 - 2 december 2012 16:58
Det är absolut så att det finns många som är bra mycket värre - men även om de är värre är de i alla fall inte så korkade att de inte ser till att skylla på andra.

Läste för några år sedan en engelsk rapport om invasiva arter i England och i stort sett samtliga invasiva arter var sådana som inplanterats för fiske och inte alls förekom inom akvariehobbyn. Vem fick skulden i rapporten - jo såklart så pekades akvaristerna ensidigt ut. Så kan det bli för att fiskeorgansiationerna har en mycket starkare lobbyverksamhet som politiker och myndigheter inte gärna ger sig på - medan akvaristerna inte klarar av att försvara sig.

Så jag håller med dig - men jag har inte ett dugg inflytande på vad myndigheterna skall tycka

Något som jag ofta funderar över är vart SARF håller hus, de är i mångt osynliga förutom att Erik dyker upp ibland och är med i samtalen.

De borde synas mer och verka för en mer enad front, just Du kanske är med men det finns ju garanterat fler som är villiga att arbeta med en mängd olika frågor. På det här forumet så finns det ju mängder med namn som sitter på overkligt höga kunskaper. Du, Lasse, Bosse, Janne, Azur, Bygert och mängder utöver dessa. Det är inte svårt att verka på en gemensam front med NCS, Zoonen, Zoopet och Plantswap för att bara nämna några aktörer på marknaden. (det tillkommer ju mängder med föreningar också) Vi kanske ska jobba för att uppnå en enighet först för att öka slagkraften, som det är nu så är allt ganska otydligt om vem som gör vad.

Det kanske finns en enighet redan, då bör detta tydliggöras så att vi kan följa alla remisser och annat sköj..
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 2 december 2012 17:06
SARF går väl kräftgång (sorry kunde inte låta bli) för tillfället och har gjort så under några år. Dock är ju SARF summan av föreningarna och föreningsverksamheten är väl inte helller något vidare. Detta är säkert en av anledningarna till att akvaristiekn har svårt att göra sin stämma hörd.

Dock så svarade i alla fall SARF, NCS och NDS av akvarieorganisationerna på den senaste remissrundan och det var en bra bit bättre (eller i alla fall, bra mycket mindre dåligt) än vad andra husdjursorganisationer (för terrariedjur, fåglar och smådjur) orkade med. Dessutom svarade Tropicföreningen Amazonas samt Zoorf (branschföreningen).
#28 - 2 december 2012 17:17
SARF går väl kräftgång (sorry kunde inte låta bli) för tillfället och har gjort så under några år. Dock är ju SARF summan av föreningarna och föreningsverksamheten är väl inte helller något vidare. Detta är säkert en av anledningarna till att akvaristiekn har svårt att göra sin stämma hörd.

Dock så svarade i alla fall SARF, NCS och NDS av akvarieorganisationerna på den senaste remissrundan och det var en bra bit bättre (eller i alla fall, bra mycket mindre dåligt) än vad andra husdjursorganisationer (för terrariedjur, fåglar och smådjur) orkade med. Dessutom svarade Tropicföreningen Amazonas samt Zoorf (branschföreningen).

Det är nog läge att finna folket igen, det gör man nog inte genom ett lokalt föreningsliv i dagsläget. Jag hade ju ordförandeposten i Hyresgästföreningen Karlstad förut, 7500 medlemmar och det kom kanske 45-60 på våra årsmöten. Anledningen att jag tar upp det är ju naturligtvis för att visa att folk inte har samma intresse idag när det gäller föreningsliv vilket är jäkligt synd.

Jag tror att forum som dessa är direkt nödvändiga i dagsläget, här når vi folket som sitter hemma i soffan.

Gör vi inte något så kommer det gå att köra hobbyn i botten, utan en tendens till motstånd. Hur tänker du i frågan förutom att det kanske finns en viss trötthet inför problemet..

Nu kommer vi långt ifrån kräftorna men det är viktigt att ett frö gror snart..
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 2 december 2012 17:56
Det är nog läge att finna folket igen, det gör man nog inte genom ett lokalt föreningsliv i dagsläget. Jag hade ju ordförandeposten i Hyresgästföreningen Karlstad förut, 7500 medlemmar och det kom kanske 45-60 på våra årsmöten. Anledningen att jag tar upp det är ju naturligtvis för att visa att folk inte har samma intresse idag när det gäller föreningsliv vilket är jäkligt synd.

Jag tror att forum som dessa är direkt nödvändiga i dagsläget, här når vi folket som sitter hemma i soffan.

Gör vi inte något så kommer det gå att köra hobbyn i botten, utan en tendens till motstånd. Hur tänker du i frågan förutom att det kanske finns en viss trötthet inför problemet..

Nu kommer vi långt ifrån kräftorna men det är viktigt att ett frö gror snart..

På Zoopet och andra forum kan man diskutera och informera och det är i och för sig bra. Men minimum för att det skall hända något positivt är nog ändå att det finns akvarieföreningar/organsiationer som kan svara på remisser etc.
#30 - 2 december 2012 17:57
Vi får ta och reda ut det lagliga. När Länsstyrelsen som tillsynsmyndighet vill tvinga sig in för att kontrollera något är termen för det de vill ha tillträde, det är att tvinga sig in. När det gäller djurskydd så finns rätt till tillträda enligt 27 § Djurskyddslagen och det gäller för alla lokaler, även i bostäder. Misstänker Länsstyrelsen att djur far illa så kan de i yttersta fall slå in dörren med polis även till en bostad för att komma in och kontrollera läget.

Annorlunda är det med kräftförbudet, det ligger i Artskyddförordningen som är utfärdad med delegation under Miljöbalken, alltså är det där Miljöbalkens tillträdesregler som gäller. Det finns visserligen då regler för kontroller även där men i 28:6 finns en hänsynsregel som säger att tillträde till bostäder bara får ske när det är något som har anknytning till männsikors hälsa, det har inte artskydd. Länsstyrelsen har alltså ingen möjlighet att tvinga sig in för att kontrollera artskydd om det handlar om bostäder, det får vara hur klart som helst att något brottsligt pågår så kan man inte tvinga in sig ändå. Inte heller får man använda djurskyddsinspektion som någon slags förtäckt artskyddsinspektion.

Länsstyrelsen är alltså helt maktlös, däremot har polisen verktyget husrannsakan och det kan mycket väl användas även i bostäder. Husrannsakan är dock en mycket ingripande åtgärd och även om det då är korrekt att det skulle gå att husrannsaka efter olagliga kräftor så måste det till en rätt hög grad av mistanke för att ta till sådana medel. Det har då bedömts av någon slags central åklagare, minns ej vilken på rak arm, vilket en annons är en tillräckligt konkret misstanke för att få till en husrannsakan i sådana här fall. Svaret var nej, det behövs tydligare uppgifter om brott för att det skall motivera husrannsakan. Polisen är alltså också rätt bunden, en annons räcker inte för att gå in. Skriver man på nätet om sina kräftor och lägger ut bilder på dem kanske det räcker, det skall i alla fall vara tydligare än att man annonserar om att man säljer.

Man har alltså lyckats tota till regler som man i princip inte kan kontrollera och eftersom man använder samma regler för att jävlas med folk så gör det mig inte ett dugg att berätta om det här, det är korkat och verkar allmänt godtyckligt och då kan det gärna få spridas hur det ser ut med det här.

När det gäller regler för vilka djur man får ha allmänt så är de så korkade att de egentligen inte förtjänar att respekteras. Det talas ju här t ex om spridningsrisker, det kan ju då noteras att det är helt tillåtet att ha amerikansk kopparand som är införselförbjuden till EU och är ett klart hot mot den europeiska kopparanden, problemet finns helt klart. Däremot så får man inte enligt vvåra myndigheter i a f ha den europeiska kopparanden och det förbudet motiveras med spridningsrisk. Så korkade regler förtjänar ingen respekt. Det är dessutom så att man ofta haft en obehaglig vana att komma med plötsliga förbud utan övergångsregler, kräftorna var ett sånt exempel och det finns folk som har dem som har haft dem sen innan förbudet kom. Äppelsnäcksförbudet när det nu blir implementerat är ju bättre, där verkar inte innehav i sig bli förbjudet.

Det behövs absolut bättre samordning och kraftfullare aktioner när det gäller dumheter på hudjursområdet. Tyvärr känns deträtt motigt att komma nån vart, intresset är ofta magert. Och då får vi regler därefter också.
#31 - 2 december 2012 18:01
Jag håller med Mathias, men just detta försöktes komma igång för något år sedan genom Sällskapet Akvaristerna men somnade tyvärr in lika fort. Det måste finnas eldsjälar som kan hålla på med detta och få fart på övrigt folk, men rent krasst så har folk inte tid längre. Föreningsliv existerar knappast längre, och jag tror inte det blir bättre.
Du skrev om Hyresgästförening, jag är med i styrelsen för en koloniförening med ca 100 medlemmar, och 15 av dessa kommer på årsmötet och då är hälften styrelsemedlemmar. Numera är vi bara 6 st i styrelsen då vi inte får fyllt den sista platsen. Så för att vara riktigt negativ, att vara med och påverka i dag är inte lika intressant som det var för några år sedan, men å andra sidan är det troligen svårare idag att påverka något efter inträdet i EU än det var tidigare.
Sorry för OT, detta inlägg hade inte så mycket med kräftor att göra:p...
#32 - 2 december 2012 18:26
ansjo skrev:
Jag håller med Mathias, men just detta försöktes komma igång för något år sedan genom Sällskapet Akvaristerna men somnade tyvärr in lika fort. Det måste finnas eldsjälar som kan hålla på med detta och få fart på övrigt folk, men rent krasst så har folk inte tid längre. Föreningsliv existerar knappast längre, och jag tror inte det blir bättre.

Du skrev om Hyresgästförening, jag är med i styrelsen för en koloniförening med ca 100 medlemmar, och 15 av dessa kommer på årsmötet och då är hälften styrelsemedlemmar. Numera är vi bara 6 st i styrelsen då vi inte får fyllt den sista platsen. Så för att vara riktigt negativ, att vara med och påverka i dag är inte lika intressant som det var för några år sedan, men å andra sidan är det troligen svårare idag att påverka något efter inträdet i EU än det var tidigare.

Sorry för OT, detta inlägg hade inte så mycket med kräftor att göra:p...

Vi får väl dra tag i detta.

Jag vet inte ens om det finns en livskraftig förening i Karlstad, det är märkligt.

Vad säger du Bygert, har vi något vettigt där vi kan samlas och skriva texter om hur korkade de är på myndigheterna?
#33 - 3 december 2012 23:57

Jag vet inte ens om det finns en livskraftig förening i Karlstad, det är märkligt.

Vad säger du Bygert, har vi något vettigt där vi kan samlas och skriva texter om hur korkade de är på myndigheterna?

Det är ju inte lätt att påverka när de personer man vill påverka saknar all kompetens inom området, jag tror det är helt omöjligt innan man höjer kompetenskraven för de som är anställda inom olika myndigheter och får in folk med rätt kunskap. Det går ju inte att prata eller föra en diskussion med någon som fattar nada, det de gör är att utvärdera de svar de får in på remisser men svaren i sig spelar ingen roll... bara hur väl man kan uttrycka sig och göra sig trovärdig, sanning kommer i andra hand eftersom de inte vet vad som är korrekt eller helt galet.
Det är vad jag tror i alla fall...

Janne
#34 - 4 december 2012 07:50
Man kanske inte kommer så långt heller om man från början definierar tjänstemännen/kvinnorna som korkade/okunniga.
Min erfarenhet från många myndigheter är att det finns många med expertkunskap som brinner för det de kan och vill, men det kanske inte alltid är de som gör utlåtanden (på en av mina arbetsplatser så var det snarast som så att det var den som var villig att låna sig till Aktuellt/media som blev den som satt där - inte nödvändigtvis den med expertkunskap). Sedan ska man inte glömma den enormt komplexa situation som många inspektörer/tjänstemän sitter i. Kunskapen, lagen (eller snarare konflikterande lagar), rimlighetsprinciper, kommunautonomi, politisk påverkan och lite till... Kanske kan inte alla känna till just marmorkräfta (och det är ju kanske rätt rimligt eftersom det inte nödvändigtvis finns inom deras huvudområde - förrän nu). Jag avundas inte denna form av tjänstemän inom offentlig sektor - lika lite som läraryrket i dessa dagar.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 4 december 2012 10:06
Jag håller med fisheye och om man inte försöker påverka är det att ge upp. Det är väl också som när organisationer som Djurens Rätt (som vill förbjuda akvariefiskhållning) framför sina argument så kallar akvaristrena dom ofta för korkade puckon som inte begriper någonting. Men då säger de ju samtidigt att de själva är korkade puckon som inte begriper någonting - detta eftersom organsiationer som Djurens Rätt faktiskt ofta har väldigt väl underbyggda åsikter och de har dessutom vetenskapliga fakta som stöder deras argument samtidigt som de är mycket välorganiserade och det är ju därför som myndigheterna lyssnar på dom och inte på oss.

Jag håller absolut inte med Djurens Rätt i vad de tycker - men om vi skall kunna föra fram vår sak så duger det inte att kalla andra för puckon som inget begriper (vare sig det handlar om myndigheter eller organisationer som Djurens Rätt) utan det handlar om att vi själva tar fram fakta och vetenskapliga argumnet som stöder vår sak samtidigt som vi är välorganiserade.
#36 - 4 december 2012 12:46

-Jodå, vi finns och lever också, om vi än inte är så många: [COLOR=#0066cc]www.karlstadsaf.se[/COLOR]. Men vi hade alla velat se mera folk på möten och träffar, som vill engagera sig. Men när vi frågar är det väldigt, väldigt få som kan tänka sig att ingå som t ex sekreterare i styrelsen. Folk idag vill inte lägga ner något tid på sådant, verkar det som. :(
#37 - 4 december 2012 13:06
Jens A. skrev:
Folk idag vill inte lägga ner något tid på sådant, verkar det som. :(

Det är naturligtvis som alltid en fråga om prioriteringar. Om man tar en tjomme som mig med
den livssituation man har, så är det inte helt enkelt att få tiden att räcka till, och då tar man
och lägger prion på de delar som måste ta tid (iaf det som jag anser för tillfället måste få ta tid).

I mångt och mycket så är det i min (och folk med liknande sits) två saker som "ställer till det".

Naturligtvis egna yngel. Mina är nu 6 + 8 år. Och de har sina aktiviteter som de skall gå på.
De är för små för att ta sig till dessa aktiviteter själva. Så det blir minst en förälder som måste
dra iväg. Samt att när man lever lite offside, så är de allmäna kommunikationerna helt värdelösa,
vilket innebär att när man åker iväg med en eller två kottar, så kommer den andre inte en meter
eftersom det bara finns en bil i hushållet.

Sedan tar jobb mer och mer av tiden. Numera så förväntas det väldigt ofta att, om du har ett
hyfsat avancerat kontorsjobb, du kopplar upp dig hemifrån och lägger en timme eller två extra.
Antingen det, eller sitta kvar tills klockan är 18-19,00 på kvällningen.

Snabb uppställning nedan på mitt "veckoschema" mån-fred, inte lätt att där slänga in någon extra
timme här eller där. Och i praktiken ser helgerna likadana ut.

Måndag:
Upp 05,30
Kör till jobb: 06,15
Jobbar: 07,00 - 16,00
Hämtar ungar på skola: 16,45
Ungar på fotboll: 17,30 - 19,00
Hem och föda barn: 19,15-19,45
Få ungar i säng: 20,00-20,30
Äta själv: 20,30 - 20,45
Dricka kaffe: 20,45-20,46
Koppla upp jobbet: 20,46-21,45
Fixa inför morgondagen: 21,45-22,30
I säng: 22,30

Tisdag
Upp 05,30
Ungar på Simning: 17,30 - 19,30
Hem och föda barn: 19,45-20,15
Få ungar i säng: 20,15-20,45
Äta själv: 20,45 - 21,00
Dricka kaffe: 21,00-21,01
Koppla upp jobbet: 21,01-22,30
Fixa inför morgondagen: 22,30 - 22,45
I säng: 22,45

Onsdag:
Upp 05,30
Unge på schack: 16,45 - 17,30
Hem och föda barn: 17,30 - 18,30
Läxor med barnen: 18,30 - 19,30
Äta själv: 19,30 - 20,00
Dricka kaffe: 20,00 - 20,01
Koppla upp jobbet: 20,00 - 21,30
Fixa inför morgondagen: 21,30-21,45
Gulla med frugan: 21,45-21,46
Glo på TV: 21,46 - 22,30

Torsdag
Upp 05,30

Fredag:
Upp 05,30
Städa/tvätta: 16,45 - 18,45
Föda familjen: 18,45-19,30 (lång gemensam middag)
Göra nått ihop med ungarna: 19,30 - 20,30
Få ungar i säng: 20,30 - 21,00
Koppla upp jobbet: 21,01 - 22,00
Glo på TV: 22,00 - 22,30
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 4 december 2012 13:18
Det är naturligtvis som alltid en fråga om prioriteringar. Om man tar en tjomme som mig med

den livssituation man har, så är det inte helt enkelt att få tiden att räcka till, och då tar man

och lägger prion på de delar som måste ta tid (iaf det som jag anser för tillfället måste få ta tid).

I mångt och mycket så är det i min (och folk med liknande sits) två saker som "ställer till det".

Naturligtvis egna yngel. Mina är nu 6 + 8 år. Och de har sina aktiviteter som de skall gå på.

De är för små för att ta sig till dessa aktiviteter själva. Så det blir minst en förälder som måste

dra iväg. Samt att när man lever lite offside, så är de allmäna kommunikationerna helt värdelösa,

vilket innebär att när man åker iväg med en eller två kottar, så kommer den andre inte en meter

eftersom det bara finns en bil i hushållet.

Sedan tar jobb mer och mer av tiden. Numera så förväntas det väldigt ofta att, om du har ett

hyfsat avancerat kontorsjobb, du kopplar upp dig hemifrån och lägger en timme eller två extra.

Antingen det, eller sitta kvar tills klockan är 18-19,00 på kvällningen.

Snabb uppställning nedan på mitt "veckoschema" mån-fred, inte lätt att där slänga in någon extra

timme här eller där. Och i praktiken ser helgerna likadana ut.

Måndag:

Upp 05,30

Tisdag

Upp 05,30

Ungar på Simning: 17,30 - 19,30

Hem och föda barn: 19,45-20,15

Få ungar i säng: 20,15-20,45

Äta själv: 20,45 - 21,00

Koppla upp jobbet: 21,01-22,30

Fixa inför morgondagen: 22,30 - 22,45

I säng: 22,45

Onsdag:

Upp 05,30

Unge på schack: 16,45 - 17,30

Hem och föda barn: 17,30 - 18,30

Läxor med barnen: 18,30 - 19,30

Äta själv: 19,30 - 20,00

Dricka kaffe: 20,00 - 20,01

Koppla upp jobbet: 20,00 - 21,30

Fixa inför morgondagen: 21,30-21,45

Gulla med frugan: 21,45-21,46

Glo på TV: 21,46 - 22,30

Torsdag

Upp 05,30

Fredag:

Upp 05,30

Städa/tvätta: 16,45 - 18,45

Föda familjen: 18,45-19,30 (lång gemensam middag)

Göra nått ihop med ungarna: 19,30 - 20,30

Få ungar i säng: 20,30 - 21,00

Koppla upp jobbet: 21,01 - 22,00

Glo på TV: 22,00 - 22,30

Men du har i alla fall tid över till att skriva ett så långt inlägg om att du inte har någon tid över;)

Visst går allting i perioder i vad man hinner med - ibland blir det mer tid över och ibland ingen alls. Jag har i alla fall alltid hunnit med att vara aktiv i föreningar trots att jag som egen företagare har haft 70 timmars arbetsvecka, haft en heltidarbetande fru och små barn. Egentligen får jag nog säga att så lite tid som jag idag lägger ner på föreningsarbete (när jag till 50% är sjukpensionär och barnen är vuxna) så lite tid har jag nog aldrig lagt ner tidigare[:o]

Så visst har vi alla andra saker som måste göras - men kan man organisera (och det måste man ju kunna som småbarnsförälder) och har intresse så finns det alltid lite tid över.
#39 - 4 december 2012 16:03
Men du har i alla fall tid över till att skriva ett så långt inlägg om att du inte har någon tid över;)

Visst går allting i perioder i vad man hinner med - ibland blir det mer tid över och ibland ingen alls. Jag har i alla fall alltid hunnit med att vara aktiv i föreningar trots att jag som egen företagare har haft 70 timmars arbetsvecka, haft en heltidarbetande fru och små barn. Egentligen får jag nog säga att så lite tid som jag idag lägger ner på föreningsarbete (när jag till 50% är sjukpensionär och barnen är vuxna) så lite tid har jag nog aldrig lagt ner tidigare[:o]

Så visst har vi alla andra saker som måste göras - men kan man organisera (och det måste man ju kunna som småbarnsförälder) och har intresse så finns det alltid lite tid över.

Det såg du väl i schemat att det ingår i hans arbetsuppgifter he he
#40 - 4 december 2012 18:45
rejält OT, men:
@Ken: och då har du inte ens börjat med Björklunds skol-läx-system. Hujedamej. Koppling till annan tråd - ja det var bättre förr även om Karin Söder hade samma läx-hets-politik.
@Kjell: Min bestämda åsikt är att de som är mest föreningsaktiva är de som har mest att göra. Under mina år i scoutrörelsen var det alltid föräldrar med barn och mycket på jobbet som aldrig bangade ett litet extra uppdrag. Andra kunde knappt hämta sina ungar...Konstigt det där. Nåväl.
#41 - 4 december 2012 18:54
Jag tror marmorkräftan har tagit slut i den här tråden...
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 4 december 2012 19:21
erikthur skrev:
Jag tror marmorkräftan har tagit slut i den här tråden...

ja vi går lite kräftgång i den här tråden:p
#43 - 4 december 2012 19:33
Jens A. skrev:
-Jodå, vi finns och lever också, om vi än inte är så många: [COLOR=#0066cc]www.karlstadsaf.se[/COLOR]. Men vi hade alla velat se mera folk på möten och träffar, som vill engagera sig. Men när vi frågar är det väldigt, väldigt få som kan tänka sig att ingå som t ex sekreterare i styrelsen. Folk idag vill inte lägga ner något tid på sådant, verkar det som. :(

Tiden har delvis förändrats, dock inte alltid folks intressen.

I andra 'hobbys' har jag sett de traditionella klubbarna minskar i medlemsantal, de har väldigt svårt att få ihop styrelse etc medans 'moderna' internetklubbar många gånger exploderar i medlemsantal etc.
Ofta anordnas sedan möten på olika platser i landet för medlemmarna etc.

Tror det behöver tänkas om, borde väl gå att ha ett årsmöte och internetröstning? tex
#44 - 4 december 2012 19:46
Ja tänk vad mycket tid alla hade fått över om alla hade slängt ut sina datorer!
Mitt bredbandsmodem slutade fungera för nåt halvår sen och det tog ett par veckor innan jag fick igång ett nytt. Det var otäckt vad mycket jag fick gjort dom två veckorna, och då är man ändå ensamstående med tre grabbar i åldern 4-11 år :D
#45 - 4 december 2012 20:17
Malmö akvarieförening tog nyligen ett nytt grepp och tog in Nils Carlsson som föreläsare. Nils Carlsson är expert på invasiva arter. http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/article750465/De-fula-fiskarna-invaderar.html

Tyvärr missade jag det själv med av de som var där sas att det var bland det bästa de hört. Något o hänga på för andra föreningar när tillfällen ges.
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 4 december 2012 20:38
kaj.p skrev:
Malmö akvarieförening tog nylgienett nytt grepp och tog in Nils Carlsson som föreläsare. Nils Carlsson är expert på invasiva arter. http://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/article750465/De-fula-fiskarna-invaderar.html

Tyvärr missade jag det själv med av de som var där sas att det var bland det bästa de hört. Något o hänga på för andra föreningar när tillfällen ges.

Låter intressant
#47 - 4 december 2012 23:51
fisheye skrev:
Man kanske inte kommer så långt heller om man från början definierar tjänstemännen/kvinnorna som korkade/okunniga.

Min erfarenhet från många myndigheter är att det finns många med expertkunskap som brinner för det de kan och vill, men det kanske inte alltid är de som gör utlåtanden (på en av mina arbetsplatser så var det snarast som så att det var den som var villig att låna sig till Aktuellt/media som blev den som satt där - inte nödvändigtvis den med expertkunskap). Sedan ska man inte glömma den enormt komplexa situation som många inspektörer/tjänstemän sitter i. Kunskapen, lagen (eller snarare konflikterande lagar), rimlighetsprinciper, kommunautonomi, politisk påverkan och lite till... Kanske kan inte alla känna till just marmorkräfta (och det är ju kanske rätt rimligt eftersom det inte nödvändigtvis finns inom deras huvudområde - förrän nu). Jag avundas inte denna form av tjänstemän inom offentlig sektor - lika lite som läraryrket i dessa dagar.

Kjell Fohrman[INDENT] Jag håller med fisheye och om man inte försöker påverka är det att ge upp. Det är väl också som när organisationer som Djurens Rätt (som vill förbjuda akvariefiskhållning) framför sina argument så kallar akvaristrena dom ofta för korkade puckon som inte begriper någonting. Men då säger de ju samtidigt att de själva är korkade puckon som inte begriper någonting - detta eftersom organsiationer som Djurens Rätt faktiskt ofta har väldigt väl underbyggda åsikter och de har dessutom vetenskapliga fakta som stöder deras argument samtidigt som de är mycket välorganiserade och det är ju därför som myndigheterna lyssnar på dom och inte på oss.

Jag håller absolut inte med Djurens Rätt i vad de tycker - men om vi skall kunna föra fram vår sak så duger det inte att kalla andra för puckon som inget begriper (vare sig det handlar om myndigheter eller organisationer som Djurens Rätt) utan det handlar om att vi själva tar fram fakta och vetenskapliga argumnet som stöder vår sak samtidigt som vi är välorganiserade.

De behöver inte vara korkade eller okunniga och ärligt talat fattar jag inte vad ni menar, rätt folk på rätt plats har inte med okunnighet eller hur korkade de är att göra. Om jag tex. driver ett företag och behöver en viss kompetens inom ett visst område så anställer jag väl inte en person som saknar den kompetens jag behöver?? Om en person som sitter i en beslutsposition måste lita på de experter de har anställda eller anlitat som experter inte uppfyller de krav som är rimliga blir det svårt att fatta rätt beslut, den som då uttrycker sin mening och sina argument bäst vinner.

För att förtydliga, tror ni att Zoopet skulle funka med Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt som moderator och fisk expert?
Det är inte personen i sig som sitter där med beslutsfattandet som felar.

Mvh Janne[/INDENT]
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 5 december 2012 08:52
Janne E skrev:
De behöver inte vara korkade eller okunniga och ärligt talat fattar jag inte vad ni menar, rätt folk på rätt plats har inte med okunnighet eller hur korkade de är att göra. Om jag tex. driver ett företag och behöver en viss kompetens inom ett visst område så anställer jag väl inte en person som saknar den kompetens jag behöver?? Om en person som sitter i en beslutsposition måste lita på de experter de har anställda eller anlitat som experter inte uppfyller de krav som är rimliga blir det svårt att fatta rätt beslut, den som då uttrycker sin mening och sina argument bäst vinner.

För att förtydliga, tror ni att Zoopet skulle funka med Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt som moderator och fisk expert?

Mvh Janne[/INDENT]

Den främsta anledningen till att myndigheterna fungerar dåligt är nog att det inte finns någon stabilitet där - dvs när en nyanställd efter en tid har satt sig in i frågorna så är det dags för denne att gå vidare till ett annat jobb och en nyanställd som inte alls är insatt kommer in igen.

Sedan rent allmänt så vad jag ville ha fram med mitt inlägg var att vi mimimalt kan påverka vad myndigheterna har för folk anställda så där för är istället det intressanta vad vi istället gör. Kan vi själva samla oss i organsiationer och framföra späckad faktainfo som talar för vår sak så kan vi definitivt påverka. Gör vi inget alls eller bara lyckas samla ihop löst sammanfogade argument för vår sak så kommer vi inte att nå fram och kunna övertyga de som fattar besluten. Det är på oss själva det ankommer och inte på "motpartens" kunskapsnivå.
#49 - 5 december 2012 11:22
Janne E skrev:

Mvh Janne[/INDENT]

vet i katten hur man gör, men detta tangerar både Janne E's inlägg, och Kjells svar på det inlägget.

det är ju inte alltid helt enkelt att anställa rätt folk med rätt kompetens.

om en fråga landar på ett statligt verk eller liknande, och den frågan har aldrig funnits innan,
kanske inte ens i närheten, så är det inte lätt att i förväg veta vilken kompetens man behöver.

det kanske inte är så i detta fallet, eftersom frågan som så, tangerar många andra liknande frågor,
och då borde kompetensen finnas, eller iaf skall man veta vart den finns, och där rådfråga.

men ibland är det inte helt enkelt att deffa vad man behöver.
#50 - 6 december 2012 00:40
Det är på oss själva det ankommer och inte på "motpartens" kunskapsnivå.

Om en person som sitter i en beslutsposition måste lita på de experter de har anställda eller anlitat som experter inte uppfyller de krav som är rimliga blir det svårt att fatta rätt beslut, den som då uttrycker sin mening och sina argument bäst vinner.

Janne
#51 - 6 december 2012 11:23
Det där med folk på myndigheter, det är inte alltid självklart vad som är bäst. Värst är de som tror att de kan och det är också problem om det kommer in någon som kan mycket om en viss del, för sällskapsdjur har det ställt till mycket elände när vissa sorter får gräddfil och annat som inte är intressant för just den person som råkar ta beslut får problem. Bäst skulle jag säga är det gamla idealet med den oväldige tjänstemannen som kanske inte kan så mycket om ämnet men som intresserat tar till sig information och grundar beslut på fakta och inte tyckande. Det vi då absolut måste se till är ju då att få in fakta så att det blir bra beslut.

Visst lever föreningen i Karlstad, det är ju kanske inte direkt trängsel på mötena men det brukar vara trevligt snack. Varför inte ta och titta in på julmötet, det är ju bara att titta in och se om det är intressant.

http://www.karlstadsaf.se/
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 6 december 2012 12:45
Den 19 december sammankallar tydligen Sigtuna Kommun och Havs- och vattenmyndigheten till ett samverkansmöte för åtgärder mot marmorkräftan.
Så denna fråga tar de uppenbarligen på stort allvar.
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 10 december 2012 18:37
Nu har SVA ändrat på sin hemsida - undrar om de läser Zoopet;)
#54 - 10 december 2012 18:45
Nu har SVA ändrat på sin hemsida - undrar om de läser Zoopet;)

Jag är skyldig till att tipsat dom :)
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 10 december 2012 19:17
flygrc skrev:
Jag är skyldig till att tipsat dom :)

Ha, ha - det var ju lite kul att de ändrade sig efter ditt tips:D.
Jag får tipsa Hellström, om det nu är han som kommer från SVA på mötet nästa onsdag, om att han borde läsa på Zoopet innan de skriver ner sina konstigheter.
#56 - 10 december 2012 20:50
Ha, ha - det var ju lite kul att de ändrade sig efter ditt tips:D.

Jag får tipsa Hellström, om det nu är han som kommer från SVA på mötet nästa onsdag, om att han borde läsa på Zoopet innan de skriver ner sina konstigheter.

Ja det vet jag inte om det var därför dom ändrade sig men jag skrev till dom med en länk till denna tråd [:-15]
#57 - 18 december 2012 19:35
Detta är alltså det enda akvariedjur där förbud verkligen var motiverat - och så går nån akvarist och med flit släpper ut dem. Fan.

Vi kan nog kallt räkna med svepande och idiot-hårda regler på akvaristiken nu, på allt där förbud inte är motiverat.

Min rekommendation är att Märstaån bör sprejas med insektsmedel per omgående, innan kräftorna hinner sprida sig, men jag undrar om naturvårdsverket/jordbruksverket/HaV har balls att göra nåt sånt.
Kjell Fohrman
Administrator
#58 - 18 december 2012 19:43
Azur skrev:
Detta är alltså det enda akvariedjur där förbud verkligen var motiverat - och så går nån akvarist och med flit släpper ut dem. Fan.

Vi kan nog kallt räkna med svepande och idiot-hårda regler på akvaristiken nu, på allt där förbud inte är motiverat.

Min rekommendation är att Märstaån bör sprejas med insektsmedel per omgående, innan kräftorna hinner sprida sig, men jag undrar om naturvårdsverket/jordbruksverket/HaV har balls att göra nåt sånt.

Vi får se imorgon på mötet - vi skall då bl.a. beskåda brottsplatsen. Det skall bli intessant:D
#59 - 19 december 2012 17:49
Kräftexperter samlade till krismöte

Referat från DN:
Kräftexperter samlade till krismöte
...
#60 - 19 december 2012 18:21

Vi är akvarierister :)
Kjell Fohrman
Administrator
#61 - 19 december 2012 22:02
erikthur skrev:

Ja det var ett jäkla intresse från pressen - TV lokalt var också där och spelade in.
Återkommer imorgon om en kort rapport från mötet (kan dock säga att vissa som var på mötet hade läst denna tråd;)) - är lite seg nu. Åkte hemifrån kl. 06.00 imorse och kom precis hem
#62 - 20 december 2012 09:00
Såg just att HaV tänker återuppfinna hjulet: de ska göra grundforskning om hur marmorkräfta samspelar med flodkräfta och signalkräfta, och resultatet väntas klart i vår. Sen kommer de säkert att göra en utredning om vilka metoder som fungerar för att bekämpa marmorkräfta. Sen ska metoderna fälttestas och utredas.
Sen kommer de att välja att bara hindra vidare spridning genom att informera allmänheten att inte flytta kräftor, för vid det laget finns marmorkräfta redan i hela Mälarsystemet och går inte längre att bekämpa.

Grejen är att allt det här redan är gjort. Det finns ett antal studier i USA och Storbrittannien och Tyskland om hur marmorkräfta påverkar andra kräftarter (inte bra), och hur man bäst bekämpar marmorkräfta (biocider är det enda som fungerar).

Jag tycker det är skandal att det inte fanns någon beredskapsplan för hur man hanterar en nyupptäckt och ännu mycket lokaliserad invasiv art. Det borde legat en mapp märkt "i händelse av marmorkräfta" på naturvårdsverket åtminstone sedan man tog beslut om att förbjuda import av levande kräftor, men istället för att vara förberedda och proaktiva är man yrvakna och reaktiva. Jag hade hoppats de lärt sig läxan från det för sena svaret på rävens dvärgbandmask, men så var tydligen icke fallet.
Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 20 december 2012 11:14
Lovade en liten kort raport från mötet.
De som hade deltagare där var HaV, Länstyrelsen, LU, SVA, Zoorf och Sigtuna kommun. Totalt var det 15 st deltagare.
En av dessa var Thorbjörn Hongsloi (representerade SVA) och det var kul att träffa honom igen eftersom det är några år sedan vi sist sågs - för er som inte vet vem han är så är ju han Sveriges främste expert på fisksjukdomar (det är jag som påstår det, jag har aldrig hört honom säga så) och arten Apistogramma hongsloi är ju namnsatt efter honom.

Mötet började 10.00 och avslutades ca. 16.30 och hölls i Sigtuna kommunhus förutom att vi var ute en vända på "fyndplatsen" som låg ca. 10 minuters promenad från kommunhuset.

I denna lilla bäck så hade det upphittades 12 st marmorkräftor (inte 3 st som det har stått i pressen). De flesta av fynden var dock yngel och inte vuxna exemplar (några var dock vuxna). Den som hade hittat dom var Robin som sedan många år var akvarist och därför hade känt igenom dom (han hade t.o.m. en gång för en himla massa år sedan själv haft marmorkräftor). Han hade varit ute med sina barn för att med en tät håv fiska upp smådjur och trots att det även då (ca. 10-12 november) var kallt så hade det förstås inte frusit som det nu hade gjort på flera ställen i den lilla bäcken. Robin hade först fångat 3 som han lämnade till SVA men de bad honom att kolla om det fanns fler och då fick han alltså upp totalt 12 st. Dessa finns nu (i levande skick) på SVA där de bl.a. håller på att undersöka vad de nu kan föra med sig för sjukdomar. Denna undersökning kommer dock först att vara slutförd framåt våren.

Mycket av diskussionen på mötet handlade så klart om det akuta läget - vad skall göras nu och vad kan göras nu.

Först gick man igenom vad marmorkräftan är för något och vad den stora faran är med denna. Sedan redovisade en representant för Länsstyrelsen på Gotland hur de hur de där med ett relativt skonsamt gift (skonsamt för miljön, men inte för kräftorna) hade lyckats utrota signalkräftan från de dammar där den hade inplanterats. Han menade att detta gift som dessutom var rätt billigt egentligen var det enda alternativet - dock ett dilemma i sig var att detta inte längre finns tillgängligt i Sverige och att detta skulle vara svårt att få tag på - under alla omständigheter så skulle det behövas en massa tillstånd från olika myndigheter för att få importera och sedan behövs det ju också tillstånd för att få använda det. Det diskuterades även andra möjliga alternativa sätt att utrota kräftan ifråga men de flesta var dock ense om att detta ändå troligen var den enda möjliga vägen.

Ett annat dilemma var också vattenvägarna - där fyndet hade gjorts var det ju bara en liten bäckfåra men där runtomkring finns det ett stort system med dammar och även flera kilometerlånga tunnelsystem - dagvattnet från Märsta centrum leds nämligen ner här. Så det diskuterades om var kräftorna skulle kunna tänkas ha spritt sig och därmed var man skulle sätta in åtgärderna.
Lite av ett problem är ju också att många myndigheter är inblandade (varav några inte var på mötet) och att det inte är helt klart vilka som ansvarar för vad och det finns helt enkelt inte någon åtgärdsplan som är klar att sjösätta den dag problemen dyker upp. Dessutom har ju även flera av myndigheterna problem med minskande anslag och har lite personal och då är det ju ännu "tacksammare" att skjuta över ansvaret på någon annan. Nåväl de som var på mötet var i alla fall ense om att något måste göras och att man per omgående måste ta itu med det specifika problemet just här och de som var närmast berörda skulle ta tag i detta.

Av naturliga skäl kom mycket av mötet att handla om den akuta situationen och om vad som kan göras. För min del var jag mest intresserad av frågan om varför situationen hade uppstått och hur man skulle kunna undvika sådant som detta i framtiden. Jag är tämligen övertygad om att detta inte var vare sig första eller sista gången som utsläpp som dessa kommer att inträffa och att det är ytterst viktigt att man har en plan för att i framtiden minska riskerna för detta. En del av detta diskuterade och det gjordes i en mycket positiv anda och vi var alla överens om att mer samarbete behövs i framtiden och en del initiativ togs i denna riktning.

Nedan har jag lagt in några foton från när vi var ute på fyndplatsen.

Foto nedan vänster visar fyndplatsen - till höger i "dammen" finns det också ett litet utlopp från en ännu mindre bäck (där ligger is just nu) och det var någon meter in i den som fyndet gjordes.
Foto nedan höger visar Robin som berättar om fyndet för den närvarande expertgruppen
Foto ovan höger visar vattenvägarna i området - dessutom finns det en flera olika tunnlar och kulvertar
Foto ovan vänster visar en reporter som förbereder för en TV-intervju
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 20 december 2012 11:33
2 kommentarer
1/ Om det är något ni undrar över vad gäller mötet så fråga på - kanske kan jag svara
2/ Jag kommeterade ju lite tidigare i tråden tokigheterna som SVA hade skrivit på sin hemsida och som de sedan hade korrigerat efter att de fått ett tips om vad som stod på Zoopet. Anders Hellström tog själv upp detta med mig och nämnde att det inte var han som stod för informationen på deras hemsida, utan att den som hade lagt in det hade hämtat sin info från en annan myndighets hemsida (som vi inte nämner här) och han tyckte att det var bra att vi hade skrivit om felet här så att de kunde rätta, men att ännu bättre förstås hade varit om jag hade tipsat honom direkt. Jag höll med.
För övrigt kan väl nämnas att även i ett TT-telegram från mötet så stod det att arten kommer ifrån Madagascar - det finns uppenbarligen många som borde läsa Zoopet:p

[COLOR=#ff0000]3/ OCH DET VIKTIGASTE AV ALLT
Det är förbjudet att hålla sötvattenskräftor i Sverige och släpp för fan ALDRIG, ALDRIG ut dom i naturen. I detta fall så finns det en risk att det blir en miljökatastrof och även OM det inte blir så så kommer det att kosta myndigheterna miljontals kronor att helt i onödan (pga av en korkad "akvarists" agerande) sanera dessa vattenområden. [/COLOR]
#65 - 20 december 2012 13:35
Kjell, vet du hur det ser ut i vattendragen nere i kontinenten, tex Tyskland? Där finns även många fler sorters kräftor att köpa, och fler potentiella "utsläppare" som tröttnar på sina djur...?
#66 - 20 december 2012 14:00
ansjo skrev:
Kjell, vet du hur det ser ut i vattendragen nere i kontinenten, tex Tyskland? Där finns även många fler sorters kräftor att köpa, och fler potentiella "utsläppare" som tröttnar på sina djur...?

samt att ju längre söder om östersjön man kommer, desto roligare klimat har man,
dvs fler arter som kan överleva och pöka med gott resultat,
Kjell Fohrman
Administrator
#67 - 20 december 2012 14:08
ansjo skrev:

Det finns redan flera etablerade invasiva stammar av denna art i bl.a. Tyskland och Holland: man kan väl dock säga att problemet är lite större här än där. Där har ju redan Signalkräftan som planterades ut på 60-talet (om jag minns rätt) helt slagit ut den lokala ursprungliga kräftan - så där är det redan kört.

Så är det ju inte riktigt här - eftersom vi i många vattendrag fortfarande har kvar den europeiska flodkräftan. Det är ju lite med denna motivering som myndigheterna i Sverige och Norge har infört ett förbud för "alla" sötvattenskräftor
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 21 december 2012 15:18
En snutt om marmorkräfte mötet på SVT Play http://www.svtplay.se/video/925935/20-12-21-45
Det börjar 3.15 in i programmet. Jag skymtar visserligen då och då i bild men bara för någon sekund - det är jag som gar en Elfsborgs-toppluva (dvs i gulsvart):)
#69 - 21 december 2012 15:36
Aningen demoniserande inslag mot marmorkräftan - man får nästan intrycket att det har lite med världens undergång att göra. En dag som denna...
;)
Kjell Fohrman
Administrator
#70 - 21 december 2012 16:48
erikthur skrev:
Aningen demoniserande inslag mot marmorkräftan - man får nästan intrycket att det har lite med världens undergång att göra. En dag som denna...

;)

I intervjuerna framförs i en del fall åsikter som inte jag delar till fullo och som jag också framförde på mötet - så det får stå för dom som intervjuades.
Under alla åsikter tycker jag att det är viktigt att poängtera allvaret i dessa frågor.
#71 - 22 december 2012 10:03

Ett annat dilemma var också vattenvägarna - där fyndet hade gjorts var det ju bara en liten bäckfåra men där runtomkring finns det ett stort system med dammar och även flera kilometerlånga tunnelsystem - dagvattnet från Märsta centrum leds nämligen ner här. Så det diskuterades om var kräftorna skulle kunna tänkas ha spritt sig och därmed var man skulle sätta in åtgärderna.

Ansåg man att någon spolat ned dem på toaletten snarare än aktiv utsättning i naturen?
#72 - 22 december 2012 14:06
Det verkar uppenbarligen vara mycket svårt att rapportera korrekt och sakligt i det här ärendet. Senast idag ett debattinlägg i GP angående att en bild på en vanliga, kokta kräftor illustrerat en artikel om marmorkräftan. Inlägget beklagar att det slarvas med bildval i journalistiken.

[COLOR=#333333][FONT=verdana]"Att ta första, bästa arkivbild devalverar värdet av alla bilder i GP, också de viktiga och angelägna, skriver journalistikprofessorn Per Lindström."
[/FONT][/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#73 - 22 december 2012 16:14
Ansåg man att någon spolat ned dem på toaletten snarare än aktiv utsättning i naturen?

Nej, de flesta utgick nog från att det var någon "akvarist" som hade släppt ut dom direkt där de hittades. Visst det kan inte bevis men det mesta talar för det.
#74 - 22 december 2012 18:22
hawkse skrev:
Det verkar uppenbarligen vara mycket svårt att rapportera korrekt och sakligt i det här ärendet. Senast idag ett debattinlägg i GP angående att en bild på en vanliga, kokta kräftor illustrerat en artikel om marmorkräftan. Inlägget beklagar att det slarvas med bildval i journalistiken.

[COLOR=#333333][FONT=verdana]"Att ta första, bästa arkivbild devalverar värdet av alla bilder i GP, också de viktiga och angelägna, skriver journalistikprofessorn Per Lindström."

[/FONT][/COLOR]

Metro Stockholm har illustrerat artiklar om bävrar med bild på kapybaror och om ålar med bild på nejonögon. Men vem förväntar sig att en bildredaktör skall vara biologiskt skolad.
Kjell Fohrman
Administrator
#75 - 22 december 2012 19:19
hawkse skrev:

[/FONT][/COLOR]

Om det bara hade varit fotona som hade varit fel så:p

Det stod ju i GP och i andra tidningar att arten härstammar från Madagaskar. GP har ju (som jag skrivit tidigare) skrivit att sötvattenskräftor är utmärkta att ha i akvarium och klagat på att akvarieaffärerna i Göteborg har för dåligt utbud av kräftor.

Så pressen behövs om lögnen skall fram;)
#76 - 9 januari 2013 18:40
Arbetet med marmorkräftan går vidare:
Ingen pest hos kräftor i Märstaån
#77 - 14 januari 2013 11:13
Den är lika mycket tropisk art som en torsk är hund. Är det bara praoelever som jobbar som journalister?
#78 - 15 januari 2013 13:43
Ännu mer OT, men jag måste bara nämna att jag har mycket goda erfarenheter av att prata med djurens rätt medlemmar. Så länge man är ödmjuk och inte sticker under stol med de djurhållningsproblem som akvariehållning kan och till viss del alltid innebär.

Tar man upp aspekter där ett liv i fångenskap är att föredra framför ett i det vilda, samt att majoriteten alla fiskarter faktiskt blir mer eller mindre tama i fångenskap och exempel på fiskarter som är absolut olämpliga att hålla i fångenskap. Om man sen relaterar hur majoriteten av alla fiskhållningsproblem beror på okunskap precis som alla andra djurhållningsproblem så har alla jag pratat med hållit med om att det är ok för pålästa ansvarsfulla människor att hålla på med akvarium.

Jag är övertygad om att de svartvita åsikter som Djurensrätt ofta ger uttryck för beror av att personer med tvärsäkra åsikter ofta brinner mer för sina åsikter än vad människor i allmänhet gör, detta leder nog till att denna typ av människor brukar klättra till höga positioner inom organisationen där de kan ge större uttryck för sina åsikter. Med andra ord tror jag inte att övertygelsen att det undantagslöst är fel att hålla djur i bur är speciellt starkt rotad på gräsrotsnivå inom Djurens rätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#79 - 24 januari 2013 15:40
En artikel om mötet är nu inlagd på Zoopet. den kan hittas på denna sida

Annons