Varning för Svensk klodyvel

#1 - 28 juli 2003 18:02
Hej, idag när jag var och fångade lite vattengråsuggor så såg jag en Klodyvel ca 3,5cm, och när jag tog upp den så stack den mig! det sved som bara den och det påminnde om ett geting stick..ville bara varna för dom som inte visste om att de kan sticka.
#2 - 28 juli 2003 18:18
Vad är en klodyvel?
#3 - 28 juli 2003 18:19
det är en sk vattenskorpion
#4 - 28 juli 2003 18:24
säger mig inte så mycket.....
#5 - 28 juli 2003 18:44
Den är vatten levande men andas luft med ett andningsrör som sitter längst bak på kroppen, den har oxå "klor" som den fångar yngel coh andra vatten insekter med.
#6 - 28 juli 2003 18:45
jasså du.... och vart ska man se upp för dessa "monster"? sjöar?
#7 - 28 juli 2003 19:04
Alla innesjöar och små vatten drag, de trivs inte där det är stark störm pga att de är dåliga simmare, dom finns oxå bara på grunt vatten med mycket växter
#8 - 28 juli 2003 19:15
Klodyvlar är riktigt roliga, har haft en i en big pack kartong och matat den med vattengråsuggor och buksimmare. Jag brukar ha ett litet akvarium med vatteninsekter igång varje sommar, och har alltid velat ha en stavliknande vattenskorpion, men de finns inte vid vårat landställe :( .

Någonting som är ännu värre att bli biten av, som också finns i svenska vatten är larven av en sorts dykarbagge som blir uppemot 4-5 cm lång. Denna larv som är röd-orange till färgen, blir upp till 5-6 cm och är oerhört rovgirig och äter allt som kommer i närheten och rör på sig, inklusive människofötter och händer. På sommrarna har jag som tradition att fånga en sådan larv, lägga den i ett litet 50 liters akvarium, inreda det med mycket sten, löv, lite vasstrån och sådant och mata den med diverse smådjur som jag sträcker åt den med stålpincett. Stoppar man ned ett finger går den till direkt angrepp vilket INTE är skönt :).
#9 - 28 juli 2003 19:35
Hej, var bor du? stavliknande vattenskorpioner finns vid "arlandabadet" en bit från arlanda, dom ser nästan ut som vandrande pinnar [:-29]
#10 - 28 juli 2003 20:28
Ryggsimmaren (Notonecta lautea) kan också "bitas" och kallas ibland för vattenbi. Väldigt tjusiga och rovgiriga de också. /Cecilia
#11 - 28 juli 2003 20:57
Jag bor på södermalm i stockholm, men på sommrarna är jag oftast i värmland, där har jag tyvärr aldrig sett till några, och det är där jag har det lilla insektsakvariet.

Tack för tipset ändå! Borde kanske åka och kolla, har aldrig sett en stavliknande vattenskorpion med egna ögon, bara på bild.
#12 - 21 september 2003 18:49
jag hade en afrikans klodyvel på ca 9cm, när man fick ett bett av den skrek man till, och sen hade man ont i handen i några timmar.
#13 - 21 september 2003 20:07
jocke89! tack jag precis kommit på vad jag fångade när jag var liten vid arlanda badet!
#14 - 17 april 2006 16:52
har sett bilder på en stor "smal vattenskorpion" som fångar ett byte på ett annat forum..

(jaja tråden är gammal men ämnet är intressant! :D)
Bilagor:
#15 - 17 april 2006 23:47
ingen länk ?
#16 - 18 april 2006 02:11
Jag minns att när jag var liten fångade jag en rätt cool grej i en damm vid sommarstället. Jag tror att det var en trollsländelarv...
Den hade som två gripklor på huvudet och den jagade glupskt grodyngel. När den hade slagit sina klor i grodynglets kropp, sög den sedan ut innehållet i ynglet. Allt som blev kvar var et tomt, sladdrigt skal...
#17 - 16 februari 2007 17:39
låter som klodyvel, men om den var tjock så var det nog en trollsländelarv ^^
#18 - 19 februari 2007 10:22
Sök upp det sunkigaste stället i sjön där man inte vill gå barfota gärna vass o
annan växtlighet-grunt luktar illa sumpigt där hittar du garanterat klodyveln
ta en spade o gräv
#19 - 19 februari 2007 12:00
De flesta människor är helt omedvetna om det stora djurliv som finns under vattenytan förutom fiskar.

Kul att så många här på Zoopet har så stora kunskaper! Är det någon som någon gång satsat på att ha dessa djur (insekter och kräftdjur) i akvarium?
#20 - 19 februari 2007 15:49
åååh! mitt favoritämne diskuteras! bottenfauna!!! :D jag har också märkt hur omedvetna folk är om det djurliv som faktsikt finns under ytan! speciellt när jag är ute och håvar då brukar folk titta fram och fråga vad jag fångar för fisk... men då säger jag att det är småkrypen jag är ute efter... :)

jag vill försöka med vattengråsugga, krax här på zoopet har ju det, skulle vara kul att prova.. annars brukar jag mata med bäcksländor, knottlarver, mygglarver och dagsländor... himla kul att se fiskarna jaga..:)
#21 - 19 februari 2007 16:49
Ranatra linearis är rätt läckra, går att pincettmata med dött som mysis tex. Klodyveln funkar lika men kan drukna om vattnet blir för djupt utan något att klättra på. Trollsländelarver finns ju både inte så glupska sen lite mer avlånga hur glupska som helst. Funkar oxå med pincettmatning. Gammarus går ju bra som mat åt dom förra. Mumsar i sig allt möjligt från botten tex mygglarver. Gråsuggor traskar omkring på botten och mumsar på allt möjligt dom oxå. Dykarbaggelarver är hemska på matsidan, något som rör sig i närheten bara måste ju vara ätbart verkar det som dom tycker. Baggarna är glupska dom oxå.
#22 - 19 februari 2007 17:19
nåt som är kul är ju husbyggande nattsländelarver... de bygger upp sina hus av de som de hittar i omgivningen. tex snäckskal, växter, stenar! riktigt snygga! :)
#23 - 19 februari 2007 19:09
Flicksländans larv, dvs flickländenymfer är väldigt vackra och simmar på ett ganska lustigt ormliknade vis. Ett krux är ju att de flesta av de insekter som nämnts är rovdjur, så det slutar lätt med att det äter upp varandra. Många av dem, som trollsländelarver och dykarbaggar är dessutom kapabla att peta i sig småfisk..

Jag som är både flugfiskare och flugbindare har i många år försökt att imitera dessa insekter i forma av fiskeflugor. Kunde vara kul och lärorikt att ha olika insekter, framförallt insektslarver (nymfer, nattsländepuppor..) i ett akvarium. Att lära sig hur de rör sig, när de gör det, vilka platser de helst gömmer sig på etc., etc. Men jag tror inte att jag kommer att bli poppis hos min sambo och min dotter om jag fyller ett kar med "otäcka kryp" :(
#24 - 19 februari 2007 19:31
otäcka kryp? vad pratar du om? :) de blir lite läskiga när man tittar i stereolupp och artbestämmer dem och de blir 20 ggr större..:)

Annons