varning för vissa sorter svart grus/sand

#1 - 27 april 2010 19:52
detta är innehållet i det svarta gruset från Akva-stabil Danmark och samma gäller för Rådasanden den svarta

SiO2.....40-55%
Al2O3...23-35%
Fe2O3..4-17%
CaO.....1-8%
MgO.....0,8-4,8
K2O.....1,5-5,5%
Na2O...0,1-3,5%
SO3.....0,5%
TiO.......0,5-1,3%
ursprung: Vitreous cinders from coal burning power plants...

alltså det är rent slagg, och det vill dom få mej att tro att det inte är skadligt för fisken och eller allt annat levande i karet... FNYS !!!![:(!][:-5] detta gruset jag har problem med är ifrån Akva-stabil Danmark på deras sida heter det Haley samma innehåll som Rådasanden svart... så jag vill att ni sprider denna varning så mycket ni kan på nätet.. men nu ska tilläggas att det INTE är samma som den kvarts som djurmagasinet säljer...
på Akva-stabil säger dom att dom sålt detta gruset i 15år utan några problem.. men som ni kanske förstår så tror jag inte ett skvatt på att det är så.. Eller så är det så att dom som har problem med svart grus inte går vidare med det eller helt enkelt tröttnar på att fisken dör och lägger ner, eller byter gruset, går till akvarieaffären och blir erbjudna att köpa dyra kemikalier som funkar tillfälligt... jag är inte sådan, visst händer det att fisken dör av olika anledningar men då är ju något fel men när det dör 3-5 fiskar i veckan, då kan iaf inte jag acceptera det utan försöker få reda på vad det är som är fel och i detta fallet ÄR det gruset...
Ha de//
#2 - 27 april 2010 20:02
gonzo44 skrev:
detta är innehållet i det svarta gruset från Akva-stabil Danmark och samma gäller för Rådasanden den svarta

SiO2.....40-55%

Al2O3...23-35% (aluminiumsilikat)

Fe2O3..4-17%

CaO.....1-8%

MgO.....0,8-4,8

K2O.....1,5-5,5%

Na2O...0,1-3,5%

SO3.....0,5%

TiO.......0,5-1,3%

ursprung: Vitreous cinders from coal burning power plants...

alltså det är rent slagg, och det vill dom få mej att tro att det inte är skadligt för fisken och eller allt annat levande i karet... FNYS !!!![:(!][:-5] detta gruset jag har problem med är ifrån Akva-stabil Danmark på deras sida heter det Haley samma innehåll som Rådasanden svart... så jag vill att ni sprider denna varning så mycket ni kan på nätet.. men nu ska tilläggas att det INTE är samma som den kvarts som djurmagasinet säljer...

på Akva-stabil säger dom att dom sålt detta gruset i 15år utan några problem.. men som ni kanske förstår så tror jag inte ett skvatt på att det är så.. Eller så är det så att dom som har problem med svart grus inte går vidare med det eller helt enkelt tröttnar på att fisken dör och lägger ner, eller byter gruset, går till akvarieaffären och blir erbjudna att köpa dyra kemikalier som funkar tillfälligt... jag är inte sådan, visst händer det att fisken dör av olika anledningar men då är ju något fel men när det dör 3-5 fiskar i veckan, då kan iaf inte jag acceptera det utan försöker få reda på vad det är som är fel och i detta fallet ÄR det gruset...

Ha de//

Du är inte ensam att var missnöjd. Hade den svarta Rådan i mitt Lido 120 med räkor i. Växterna dog och växte knappt, räkor dog en efter en. Byte ut till Baskarpssand, som dag och natt!
#3 - 27 april 2010 20:09
jag vet många som är missnöjda med det.. det som retar mej så in i h-vete är att grosisten säger att det inte är några problem.... själv har jag ett 720L med det gruset i nu och jag tänker inte ge mej förän dom tar tillbaka det 100L grus... Djurmagazinet säljer ett kolsvart grus som är kvarts helt ofarligt enligt dom och många här på forumet..
#4 - 27 april 2010 20:40
gonzo44 skrev:

SiO2.....40-55%

Al2O3...23-35% (aluminiumsilikat)

Kollade runt lite efter att ha lästovanstående och av vad mina kemikunskaper såväl som wikipedias så är Al2O3 inte aluminiumsilikat utan aluminiumoxid vilket så vitt jag vet ofarligt för vattnet.

Vet inte om det betyder något men det jag läste det som att du bygger påståendet att gruset är farligt på just förekomsten av aluminiumsilikat, vilket det enligt den kemiska betäckning du angav inte gör.
#5 - 28 april 2010 12:41
jag är ingen kemist och kan inte mycket om sådant, Därför har jag skickat gruset på analys.. resultatet ser ni här ovan aluminiumsilikat är felskrivit av mej och jag ber om ursäkt för det..
#6 - 28 april 2010 21:07
gonzo44 skrev:
jag är ingen kemist och kan inte mycket om sådant, Därför har jag skickat gruset på analys.. resultatet ser ni här ovan aluminiumsilikat är felskrivit av mej och jag ber om ursäkt för det..

Jag menade inte att anklaga dig eller något sådant, hoppas du inte hyser agg mot mig nu utan jag vill också veta om det här gruset är farligt eller ej. :)

Frågan är då alltså om frånvaron av just aluminiumsilikat betyder att det här gruset är ofarligt eller ej... Vore kul om någon riktigt kunnig kemist kunde titta in i den här tråden och förklara om någon av komponenterna kan vara direkt farlig för fiskar och/eller växter. :) Om ni känner en kunnig person så tycker jag det är era skyldigheter som akvarister att slänga iväg ett pm/samtal/mejl till dem och be dem ge oss the hard truth! And we can handle it! :D
Bilagor:
#7 - 29 april 2010 11:13
Nej Nej Keibo!!!! jag känner mej inte anklagad på något sätt.. Snarare tvärt om, det är bara bra om man blir tillrättavisad, hur ska man annars veta att man har fel/skrivit fel,
ja vi får hoppas det leder någon vart med detta om gruset, det verkar ju vara endel som har problem med just svart grus,,, men det verkar finnas en räddning för oss som vill ha svart grus och det är baserat på kartsit om nu jag har förstått det rätt,
Jag ska själv åka in till djurmagasinet Jönköping och hämta 100L som jag beställde där i måndags =))) dom säljer överhuvud taget inte den svarta Råda ellet den från akastabil för att det är problem med den.. Ha de/ =)
#8 - 29 april 2010 11:47
Alexander Ylipää skriver i en annan tråd om svart grus.. Citat:
Eftersom jag är ansvarig på akvariesidan på DjurMagazinet i Luleå kanske jag kan få förklara lite.

Vissa fiskar reagerar på just den svarta rådan. Just för att den är så pass finkornig och ibland vass (speciellt malar tycker inte om det) Sen kan även fisken reagera på aluminiumsilikatet. Just av dessa anledningar så rekommenderar vi det för terrariebruk. Slut Citat:
jag tycker det är fantastigt bra att dom säger till kunden att dom inte rekomenderar det till annat än terrarier.... Många plus+++++++++ till Djurmagasinet Luleå

#9 - 29 april 2010 15:52
Vore skönt med en låsning av den här tråden så att vi slipper disskutera samma sak i två trådar. Lycka till med din svarta sand gonzo44 och berätta & fota gärna och bifoga dem då gärna i den andra tråden. Eller varför inte starta en projekttråd? ;)
#10 - 3 maj 2010 19:56
Någon som har erfarenhet av Flisby diabas svarta grus? (2-5mm). Köpt på djurkompaniet.

Annons