detta är innehållet i det svarta gruset från Akva-stabil Danmark och samma gäller för Rådasanden den svarta
SiO2.....40-55%
Al2O3...23-35%
Fe2O3..4-17%
CaO.....1-8%
MgO.....0,8-4,8
K2O.....1,5-5,5%
Na2O...0,1-3,5%
SO3.....0,5%
TiO.......0,5-1,3%
ursprung: Vitreous cinders from coal burning power plants...
alltså det är rent slagg, och det vill dom få mej att tro att det inte är skadligt för fisken och eller allt annat levande i karet... FNYS !!!![:(!][:-5] detta gruset jag har problem med är ifrån Akva-stabil Danmark på deras sida heter det Haley samma innehåll som Rådasanden svart... så jag vill att ni sprider denna varning så mycket ni kan på nätet.. men nu ska tilläggas att det INTE är samma som den kvarts som djurmagasinet säljer...
på Akva-stabil säger dom att dom sålt detta gruset i 15år utan några problem.. men som ni kanske förstår så tror jag inte ett skvatt på att det är så.. Eller så är det så att dom som har problem med svart grus inte går vidare med det eller helt enkelt tröttnar på att fisken dör och lägger ner, eller byter gruset, går till akvarieaffären och blir erbjudna att köpa dyra kemikalier som funkar tillfälligt... jag är inte sådan, visst händer det att fisken dör av olika anledningar men då är ju något fel men när det dör 3-5 fiskar i veckan, då kan iaf inte jag acceptera det utan försöker få reda på vad det är som är fel och i detta fallet ÄR det gruset...
Ha de//