varning om falska råd.

#1 - 31 augusti 2007 09:05
OBS VARNING!!!!!!!

Här på detta forum har många sagt till mig att man ska göra rent filtret i akvariumvatten i typ i en hink..

Var på zooaffär där man fick veta att man SKA ALDRIG göra rent i filter under de 2 första månaderna efter man har startat upp ett akvarium, fast man gör rent det i en hink med gammalt vatten från akvariumet så finns det bara kvar ca 25% av de goda bakterierna..

Men på detta forum skulle man göra rent filter andra veckan efter att fiskarna hade kommit in i akvariumet, fast i det gamla vattnet från karet.
Det som var rätt var att man skulle göra rent det i gamla vattnet, men man skulle ha dröjt ännu längre att göra rent filtret.

Pga information från detta forum har jag nu fått massor farliga värden av nitrit,, jag hoppas det går bort inom snar framtid innan flera fiskar går bort.:( Tur att jag såg det i rätt tid.

Visst jag har fått bra råd oxå men akta er för vilka råd ni får,, vill bara varna er att det finns folk här som ger ut falska råd. Eftersom en säger en sak och den andra säger en helt annan sak. Vilket ska man lita på?

Varför ger ni ut råd till folk, när det är bara lögn?:mad::mad::mad::mad::confused:
#2 - 31 augusti 2007 09:10
I vilken tråd var det? Filter skall man inte rengöra alls, förrän spruttet i dom blir alltför dåligt.
#3 - 31 augusti 2007 09:11
Blir flödet dåligt genom filtret måste du rengöra det.
Orsaken är ofta för mycket fisk och foder och ett för litet filter.
Det finns råd om att när filtret är rengjort använda bakteriekultur och/eller mata sparsamt de närmaste dagarna.
#4 - 31 augusti 2007 09:17
Ja du jag vet inte, jag fick också lite olika råd första gången jag frågade här, men dom flesta tyckte iaf efter kanske en-två månader ca..
Jag gjorde rent filtret efter ca2½ månad första gången efter uppstart, men fick ändå nitrit under nån dag, men det gick inte illa med nån av fiskarna som tur var.

Sen har allt funkat bra..

Jag tror ingen viljat ge dig fel råd med vilje, alla har nog testat sig fram med lite olika resultat kanske..

Men ja, jag personligen tycker ju också att det bör få bli ordentlig balans i karet innan man börjar byta filter..

Men tydligen kan man få räkna med lite nitrit varje gång man kramar ur filtret (i akvarievatten i en hink) för det försvinner väl alltid lite bakterier ändå.. :/

Men jag är också nybörjare sen i Maj i år.. så jag ber också om råd titt som tätt här på zoopet..
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 31 augusti 2007 09:19
Nackdelen med internet är att alla ger råd - oavsett om man kan något eller inte. Det är upp till en själv att själv kunna värdera vad som är rätt eller inte.

Var på zooaffär där man fick veta att man SKA ALDRIG göra rent i filter under de 2 första månaderna efter man har startat upp ett akvarium, fast man gör rent det i en hink med gammalt vatten från akvariumet så finns det bara kvar ca 25% av de goda bakterierna..

Man skall göra rent filtret när det behövs göra rent - dvs när kapaciteten minskar rejält. Detta gäller om det så är efter 2 veckor eller efter 2 år. Själv har jag så bra filter i mina akvarier att jag ALDRIG behöver göra rent dom.
Om du måste göra rent ditt filter efter 2 veckor så har du matat för mycket - övermatning är i 90% av alla fall orsaken till nitrit och INTE att man gjort rent filtret.
Så orsaken till din nitrit är inte ditt filterrengörande utan din matning.

Vad gäller att tvätta filtermaterial så går det precis lika bra att tvätta filtret i kranvatten (som har ungefär samma temp som akvarievattnet) som i akvarievatten.

Det finns också här på Zoopet flera avdelningar under "Artiklar" där det står om hur man skall starta ett akvarium, hur filter fungerar, om akvarievatten etc. etc.
#6 - 31 augusti 2007 09:23
Jo, jag glömde det, det är ju som dom andra här ovan skrivit, att man brukar rengöra den ju när man ser att den blåser ut dåligt..

Sen om det är tidigt eller sent är ju olika som sagt beroende på hur mycket fisk man har, eller om man matat mycket eller om man haft mycket växtdelar som blåst in i pumpen osv..

Men jag fick iaf rådet 1-2månad efter uppstart när jag frågade första gången, fast nån sa efter nån vecka också, men jag bytte efter 2½ mån när jag såg att pumpen blåste dåligt..
#7 - 31 augusti 2007 09:24
Meh. Vilka är "ni"? Jag har inte ens sett att du frågat.

Så här är det: När du nystartar ett akvarium finns det inga bakterier som kan ta hand om det ammonium fiskarna släpper ut, så ammonium ökar i koncentration från första stund du släpper i en fisk.

En del av ammoniumen blir ammoniak, som är mycket giftigt.
Efter någon dag till en vecka har bakterierna börjat växa, och snabbast växer de bakterier som gör om ammonium till nitrit, som är giftigt men inte så giftigt som ammoniak. Ammoniak-halten sjunker, nitrit-halten stiger.
Efter ytterligare en vecka eller så har även bakterier som gör om nitrit till nästan ogiftigt nitrat kommit igång, och nitrit-halten sjunker.

Hela den här processen kallas att akvariet "cyklar", när akvariet är igång sägs det ha "cyklat", dvs det kan hantera fisklasten utan att vattnet blir giftigt.

Varje gång du totalstädar akvariet så är du tillbaks på ruta 1, och akvariet måste cykla igen.

Medan akvariet cyklar bör man mata mycket försiktigt. Vid minsta misstanke att vattnet ändå blir giftigt, skall man göra stora vattenbyten (för att skona fisken). Det är alltså det du bör göra nu, om du inte redan gjort det.

Även om akvariet är cyklat kan man få nitrit eller ammoniak om man matat väldigt mycket för mycket, eller en fisk dör och ruttnar i akvariet, och återigen är räddningen alltså vattenbyten.

Vad gäller filter så behöver man normalt sett inte rengöra dem oftare än nån gång per år, när flödet genom dem börjar bli dåligt, och då kramar man ur dem så gott det går för att bli av med gunk, man använder aldrig t.ex. tvättmedel eller klorin. Filtret skall inte vara rent, ett rent filter har inga bakterier.

Enligt min mening är det helt likgiltigt om man rengör filtermassan under kranen eller i akvarievatten; jag använder personligen alltid kranvatten, och kloret i stockholms kranvatten verkar varken göra till eller ifrån.

Man skall aldrig rengöra sand och filter samtidigt. Det finns nämligen goda bakterier på bägge ställena.
#8 - 31 augusti 2007 09:26
Hmm, göra rent ett innerfilter efter bara två veckor i ett nystartat akvarium lät ju inget vidare. Kan ju knappast ha blivit skitigt på så kort tid.
Flytande bakteriekultur kan hjälpa till att få fart på filterbakterierna i nystartade akvarium. Massera in bakteriekulturen i de nya filtersvamparna innan de sätts i akvariet så borde det komma igång lite snabbare.

Synd att det har kommit ut felaktig information. Tycker själv att det har varit en hel del gissningar på forumet som varit tveksamma. Men alla är nybörjare i början och tycker det är kul att dela med sig av sina erfarenheter även om de kanske inte var de bästa. Även en hos en del tillverkare kan man läsa om deras mirakelprodukter som påstås göra att man kan starta upp ett akvarium med fisk på 24 timmar.

Men undrar du över något eller behöver hjälp så ska vi självklart ställa upp och hjälpa dig få ordning på akvariet då vi har ställt till det för dig.
#9 - 31 augusti 2007 09:29
Trevligt det här. Trådskaparen har fått massor av hjälp av olika personer här på sista tiden. Och det här är tacken?
#10 - 31 augusti 2007 09:52
Knyttet,, har inte pratat med dig nån gång så det gäller inte dig, då behöver du inte ta åt dig..har förresten inte pratat med nån av er förrut, så ni behöver inte ta åt er.

De sa iaf att jag skulle byta filtret oavsett om det var överbelastat eller inte.
NU efter hand vet jag att det inte fungerar och det bara förstör..

Men jag är alltid glad över den hjälp jag kan, har fått massor med hjälp och ider,, så allt har inte varit dåligt,, det var bara med detta filter.

En del personer säger olika, man vill höra på det bästa alternativet som har blivit motsatsen hos mig.

Men nu ska det börjar bli bättre i akvariumet,, har gjort ett delvatten byten på ca 40% och lagt i ca en tredje del av halv stora nitrit flaskan, + att gett fiskarna lite medel för dom som inte mått bra.

Så nu hoppas jag att det ska gå bra.
#11 - 31 augusti 2007 09:56
Jag skulle bara vilja flika in att jag själv, trots många år av akvariehållning, inte riktigt har haft kunskap om "hur det egentligen funkar". Jag har i alla år kört på "magkänsla" och det har som tur är gått mycket bra - tålamod och att ta god tid på sig har nog varit nyckeln till framgång för min del.
Jag har fått en otrolig input och lärt mig MASSOR om vattenkemi och hur saker och ting ligger till av alla duktiga akvarister här på forumet - Tack Alla, förresten!:)
My 5 cents[:o]

Edit; hoppas det fixar sig med vattnet, ElinJ!:)
#12 - 31 augusti 2007 10:19
Nej, jag tog inte åt mig, tänkte på dem som försökt hjälpa.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 31 augusti 2007 10:31
elinj skrev:
De sa iaf att jag skulle byta filtret oavsett om det var överbelastat eller inte.

NU efter hand vet jag att det inte fungerar och det bara förstör..

Du missar hela poängen - som jag skrev ovan så är din filterrengöring (oavsett om det var ett bra råd eller inte) INTE orsaken till dina nitritproblemen. Orsaken till detta är nästan alltid för mycket matning i akvariet, vilket i sin tur oftast beror på att man lägger i för många fiskar för tidigt i akvariet.
Så du "skjuter" fel budbärare.

En del personer säger olika, man vill höra på det bästa alternativet som har blivit motsatsen hos mig.

Olika personer har olika erfarenheter, men bara för att det funkar för en så behöver inte det innebära att det funkar för alla.
Så bra för att någon har påstått något som inte funkar för just dig så behöver det inte vara falskt.
Det finns inget facit som säger att gör man på ett visst sätt - så funkar det alltid, gör man tvärtom så funkar det inte. Förhållandena är ju så olika mellan olika akvarier - olika vattenvärden, olika fiskar, olika slags filter etc. etc.
Därför måste man lära sig att värdera den info som ges och utifrån det dra egna slutsatser som akvarist.
#14 - 31 augusti 2007 10:33
Det här var nog denna månads mest underhållande tråd, alla klasser!

elinj, när du kommit på att allt inte är svart eller vitt, rätt eller fel, så blir nog din tillvaro lite enklare... Både på nätet och i vardagen.

Vad beträffar råd i forum kontra akvarieaffärer så brukar råden i forum som detta stå sig väldigt bra i jämförelse. Här slipper man också aspekten att den som ger också vill sälja saker till den som frågar...
#15 - 31 augusti 2007 10:38
jo det är sant,, men istället för att säga att du ska göra så här, så kan man istället säga att det fungerar så har gjort det av mina erfarenheter, för allt kan kasnke inte fungera för den andra som har samma problem....säger man att fungerar så så litar man på det person och gör så och det inte fungerar så blir arg.

Har inte matat för mkt, har matat normalt, och normalt är varann dag, men en liten knippe mat flingfoder, eller 2 algtabletter eller en ruta mygglarver.

Kallar du det mkt mat Kjell??????
#16 - 31 augusti 2007 10:43
Man kan aldrig veta hur mkt expertis en anonym människa har på internet. På nätet kan alla skriva vad dom vill och det finns inget som säger att det som skrivs är sant. Därför råder jag dig att ta ALLT som du läser på internet med en nypa salt och inte blint lyssna på första bästa råd du får.
#17 - 31 augusti 2007 10:44
elinj skrev:
jo det är sant,, men istället för att säga att du ska göra så här, så kan man istället säga att det fungerar så har gjort det av mina erfarenheter, för allt kan kasnke inte fungera för den andra som har samma problem....säger man att fungerar så så litar man på det person och gör så och det inte fungerar så blir arg.

Har inte matat för mkt, har matat normalt, och normalt är varann dag, men en liten knippe mat flingfoder, eller 2 algtabletter eller en ruta mygglarver.

Det beror väl på hur stort kar du har, hur mkt fiskar, vilka fiskar etc...
#18 - 31 augusti 2007 10:46
200 l, med ca 30 fiskar.. 3svärdbärare, 7gyppu, 3black molly, 2 små antristus och 19neontetra. 2 st dvärgklogroda
#19 - 31 augusti 2007 10:48
elinj skrev:
200 l, med ca 30 fiskar.. 3svärdbärare, 7gyppu, 3black molly, 2 små antristus och 19neontetra. 2 st dvärgklogroda

när startade du karet?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 31 augusti 2007 10:48
petnym skrev:
Vad beträffar råd i forum kontra akvarieaffärer så brukar råden i forum som detta stå sig väldigt bra i jämförelse. Här slipper man också aspekten att den som ger också vill sälja saker till den som frågar...

Snittkunskapen rent generellt är ofta högre i affärerna än i olika forum - kanske beroende på att de svar som ges i affärena ofta är baserade på lokala förutsättningar (vattenvärden), medan svaren på Zoopet oftast utgår från de värden man har på sin egen ort (där frågeställaren sällan bor).

Tycker nog t.ex. att snittnivån på svaren i "Mitt första akvarium" tyvärr ofta inte håller måttet. Visst - det finns flera som lägger ner stor möda på att ge bra svar även i den kategorin och de skall ha all respekt för att de orkar med detta - men de som har mest erfarenhet av olika ämnen (ciklider, växter, vattenkemi, saltvatten, killis etc. etc.) brukar ofta hålla till och ge bra svar i "sin kategori" men kollar nästan aldrig i "Mitt första akvarium".

Så vill man ha störst chans att få bra svar - så ställ frågan i lämplig specialkategori.
#21 - 31 augusti 2007 10:53
som sagt läs min signatur
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 31 augusti 2007 10:53
elinj skrev:

Uppenbarligen eftersom du fått nitrit. Du har ju också lagt i alldeles för mycket fisk i ett nystartat akvarium
#23 - 31 augusti 2007 10:53
köpte du alla fiskar på en gång?
#24 - 31 augusti 2007 11:00
Nu har jag läst en del av trådskaparens trådar en gång till. Tycker det verkar rätt så uppenbart att nitriten inte bara beror på en urkramning av filtermassan efter två veckor. För många fiskar för snart i ett nystartat akvarium + antagligen för mkt mat verkar mycket mer troligt som orsaker.

Jag läste nu inte om alla trådar, men i en av dem jag läste så hade hon fått rådet att rengöra filtret endast om det börjar pumpa sämre.
#25 - 31 augusti 2007 11:18
jag undrar jag... jag har ett 500l med endast 9st fiskar, jag mataar ganska kraftigt för att alla ska få sin del... jag har en pump med nytt filter och en gammal pump som jag rengjorde redan efter en vecka, nu har jag haft det igång i ca 3 veckor ... jag lyssnar på dom råden jag kan få om hur man ska sköta ett akvarium rent allment och försöker bilda mig en egen uppfattning om hur detta bör gjöras... om det nu skulle gå fel som det har gjort för mig nu, en fiska har dött, ska jag då skylla det på dom som försöker ge mig råd och säger att gör si gör så... hum näe mitt akvarium = mitt fel...

Ta lärdom av dom mistag du nu har gjort och försök att inte göra om dom flera gånger...
#26 - 31 augusti 2007 11:20
när det gäller mig själv så har jag lärt mig en del via egna misstag, vissa saker har helt enkelt inte lyckats få fäste i skallen förrän jag har åkt på de där nitarna
#27 - 31 augusti 2007 16:17
har jag sagt att jag hade alla fiskar igång,, det jag svarade med fiskarna var att ni frågade vad jag har i karet, inte vilka eller hur mkt fisk jag startade upp karet med.
#28 - 31 augusti 2007 16:30
elinj skrev:
har jag sagt att jag hade alla fiskar igång,, det jag svarade med fiskarna var att ni frågade vad jag har i karet, inte vilka eller hur mkt fisk jag startade upp karet med.

När startade du karet då?
#29 - 31 augusti 2007 16:33
det var för ca 2 mån snart
#30 - 31 augusti 2007 16:34
elinj skrev:

enligt vad du skrev i en annan tråd så borde det vara startat i mitten av juli
#31 - 31 augusti 2007 16:36
elinj skrev:

30 fiskar på två månader är på tok för mkt för fort! Där har du andledningen till nitritchocken! Du hade fått massor med nitrit vare sig du gjort rent filtret eller inte.
#32 - 31 augusti 2007 16:36
mm snart 2 mån.. 4juli,, har inte skrivit juli,, kan du vissa mig vart jag har skrivit det????
#33 - 31 augusti 2007 16:38
elinj skrev:
mm snart 2 mån.. 4juli,, har inte skrivit juli,, kan du vissa mig vart jag har skrivit det????

det var ett inlägg skrivet den 4:e augusti, där skrev du att det var startat för ca 3 veckor sen. Tror det var en tråd som handlade om vattenbyten.

Räknar man tre veckor bakåt från 4:e augusti så blir den den 14:e juli
#34 - 31 augusti 2007 16:40
mm hade inget datum då, men har ett datum nu och det är 4 juli..var osäker så jag skrev ca 3 v..
#35 - 31 augusti 2007 16:43
elinj skrev:
mm hade inget datum då, men har ett datum nu och det är 4 juli..var osäker så jag skrev ca 3 v..

nån vecka hit eller dit gör nog ingen större skillnad ändå

Det är jättevanligt att det blir lite tokigt i början. Som sagt så reagerade jag på att du skyllde på ett tips du hade fått här. Det är alltså det som stör mig, jag är inte ute efter att vara dum mot dig i allmänhet eller så.
#36 - 31 augusti 2007 16:45
det förstår jag,,
vart ju lite arg på så sånt folk som säger att det fungerar jätte bra,, då gör man så och sen fungerar det inte,, man blir lite arg..

men det finns ju nybörjare som kanske litar på den bästa första som säger någe låter jätte bra..
#37 - 31 augusti 2007 16:48
elinj skrev:

En ruta mygglarver är VÄLDIGT mycket larver som en del fiskar missar och dem ramlar ner på botten och ligger och gosar sig till det sämre om du nu inte har bottenätande fiskar så kan det gå illa,jag är väldigt aktsam när jag matar med Mygglarver,man kan varva en del flingfoder och en del Larver i stället i mindre mängd:)
#38 - 31 augusti 2007 16:50
jag ser efter om de äter upp det och tar upp resten,, har ju grodor som äter upp det, så det jag lägger ner äts upp för det mesta
#39 - 31 augusti 2007 16:51
fast nu får de det varann dag och varann dag fodertabletter, tills nitrit värdet i karet blir bra.
#40 - 31 augusti 2007 16:53
elinj skrev:
jag ser efter om de äter upp det och tar upp resten,, har ju grodor som äter upp det, så det jag lägger ner äts upp för det mesta
Måste vara ett himla jobb att slamsuga efter Mygglarver var gång och framförallt att bara se dem på botten måste vara en pers i sig själv;)man kan mata med en bit istället också än en hel ruta:)
#41 - 31 augusti 2007 16:53
elinj skrev:
det förstår jag,,

vart ju lite arg på så sånt folk som säger att det fungerar jätte bra,, då gör man så och sen fungerar det inte,, man blir lite arg..

men det finns ju nybörjare som kanske litar på den bästa första som säger någe låter jätte bra..

Om någon ger ett helt knasigt råd så är det nog ganska vanligt att någon annan reagerar och hoppar in i tråden för att säga till att det var fel. Men många saker görs på olika sätt av olika akvarister. Man får lyssna på olika tips och bilda sig en egen uppfattning om vad som verkar bäst. Och så kan man ju tänka på om personen som gav rådet verkar veta vad h*n pratar om eller inte.

Och just det tipset som det handlar om här kanske fungerade jättebra för den personen som gav dig tipset. Då tycker så klart den personen att det var ett bra sätt.

När det gäller internet så måste man lära sig att allt man läser inte är sant och att alla som uttalar sig inte är experter.

Och återigen, jag tror verkligen inte att det var filtret som orsakade dina problem.
#42 - 31 augusti 2007 16:55
pers att se dom??? nä trevligt att se fiskarna att de mår bra att de äter.. slamsuga händer sällan. så det jobb som blir är inget jobbigt alls.
#43 - 31 augusti 2007 16:59
mm men för mkt mat var det inte,, men men,, vi får väl se vad som händer nu när man lägger i nitrivec,,annars frågar om råd igen ..
#44 - 31 augusti 2007 17:01
elinj skrev:
pers att se dom??? nä trevligt att se fiskarna att de mår bra att de äter.. slamsuga händer sällan. så det jobb som blir är inget jobbigt alls.
Vad jag menar är att man ska vara aktsam när man matar det har man igen,man måste tänka på att det är en sluten miljö för fisken och maten som blir över försvinner inte av sig själv:)
#45 - 31 augusti 2007 17:03
elinj skrev:
fast nu får de det varann dag och varann dag fodertabletter, tills nitrit värdet i karet blir bra.

Jag tycker nog inte du ska mata alls tills nitriten ser bättre ut.
#46 - 31 augusti 2007 17:03
nä det vet jag,, som sagt va..får man inte arbeta lite med karet är väl inget,, de som inte orkar det ska inte ha kar,, fisk är precis som andra djur kräver uppmärksam fast kanske inte på samma sätt.
#47 - 31 augusti 2007 17:04
matar sparsamt, precis som jag hört andra säger. är det fel??? ingen mat alls. mat måste de väl ha.
#48 - 31 augusti 2007 17:07
elinj skrev:
matar sparsamt, precis som jag hört andra säger. är det fel??? ingen mat alls. mat måste de väl ha.

Fiskar svälter inte i första taget. Vänta med mat tills nitritvärdet är bättre och mata mindre sedan.

Jag har hört en tumregel vad gäller fiskmat: "ta så mkt mat du tror fiskarna behöver, sen ger du hälften till fiskarna och lägger tillbaka hälften"
#49 - 31 augusti 2007 17:08
det låter vettigt..

en ens maltablett?

grodorna hur klarar dom sig då?
#50 - 31 augusti 2007 17:09
Jag är inne på Max.B:s linje jag med. När du har haft akvarium ett tag så kommer du att kunna gå lite efter magkänslan, och känner när du gör rätt och vad som gäller för just det problemet. Det roliga med akvariehobbyn är att man lär sig alltid något nytt, hur länge man än har hållt på.

Det är tråkigt att du tycker du fått galna svar, men det är lätt hänt att man tar åt sig ett svar i början som man själv tycker verkar vara bra, men i själva verket kan vara det sämsta man kan göra. Det som funkar bra hos mig kan vara rena katastrofen hos dig, och det är ofta små variationer mellan karen som kan göra detta.
Jag kan lova dig att efter ett tag när du läst inläggen här på Zoopet vet du vilka du ska lyssna lite nogare på, och vilka svar som man ofta kan sålla bort. Som Kjell skrev så får alla svara, sedan vad de kan och inte spelar ingen roll.
#51 - 31 augusti 2007 17:13
bra att du skrev ansjo, för som jag sagt förrut så litar jag lite på dig, har sagt vettigt saker förrut,,

det är precis som med allt annat antar jag efter jag har kollat in på denna diskussion att man lär sig av sina egna misstag lyssna och kolla på vad de andra har gjort..

Jag verkade kanske för mkt ego förrut,, men jag vart så tjurig.

Ursäkta mig alla ihopa.. jag lär mig av mina egna erfarenheter.
#52 - 31 augusti 2007 17:13
Oftast så brukar man ju tillsätta någon typ av bakterier Nitrivec eller någe när man gör rent filtret.
Eftersom lite av filterbakterierna försvinner.
Sen att nitrat värdena är höga är oftast överdrivet mycket matning av fiskarna.
Detta i kombination av lite växter gör att värdena är svåra att få stabila.
#53 - 31 augusti 2007 17:16
men vad tycker ni, ska jag sluta mata fiskarna och grodorna tills nitrit värdet är bra,, lägger i nitrivec igår och idag och ska göra det imorgon.. så får jag se sen
#54 - 31 augusti 2007 17:20
elinj skrev:
men vad tycker ni, ska jag sluta mata fiskarna och grodorna tills nitrit värdet är bra,, lägger i nitrivec igår och idag och ska göra det imorgon.. så får jag se sen

jag kan inte nåt om de där grodorna, så jag vågar inte uttala mig
#55 - 31 augusti 2007 17:22
tänkte på en annan sak,

när man gör ordning filtret, kan man lägga i nitrivec medel i filtret eller är det bästa att lägga det i vattnet iaf??

Bara en sak som ploppade upp i min skalle.
#56 - 31 augusti 2007 17:22
Knyttet skrev:
jag kan inte nåt om de där grodorna, så jag vågar inte uttala mig

Jag har två st dvärgklogrodor och dom klarade en nitritspik som jag drabbades av. Dom fick ingen mat på nästan en vecka men klarade sig fint ändå.
#57 - 31 augusti 2007 17:25
ok vad bra.. då matar jag dom inte tills nitrit är borta..

men hur länge brukar nitrit ligga i karet tills man får bort det.

eftersom jag började igår och försökte bekämpa bort nitrit, kan man börja se skillnad i morgon???
#58 - 31 augusti 2007 17:40
elinj skrev:
tänkte på en annan sak,

när man gör ordning filtret, kan man lägga i nitrivec medel i filtret eller är det bästa att lägga det i vattnet iaf??

Bara en sak som ploppade upp i min skalle.
Det kan du göra det är bara bra men dyrt i längden:)
#59 - 31 augusti 2007 17:47
ok,, för jag tänkte det borde ju vara bra, eftersom det är start positionen.och det renas och pumpas ut,,

vad menar du med att det skulle bli dyrt i längden?
om man ska lägga i nitrit varje gång man gör delsvatten
så kan man lägga i filtret dom ggr då man gör rent filtret? Det ska ju inte behövas göra rent filtret så himla ofta.
#60 - 31 augusti 2007 17:48
Jättetråkigt att de svar du fick gjorde att det blev tokigt! :(

Men jag skulle, för att återgå till vad tråden handlar om "falska svar", vilja veta vad du egentligen frågade om - eller snarare hur formulerade du din fråga? Utan att veta det är det ju svårt att veta hur dåliga svar du fick. Som man frågar får man svar, säger något gammalt ordspråk.. :)
#61 - 31 augusti 2007 17:53
Nu försöker jag få bra ider hur man kan komma igång på ett bra sätt..

jag glömer det gamla och går vidare.
#62 - 31 augusti 2007 17:55
elinj skrev:
ok,, för jag tänkte det borde ju vara bra, eftersom det är start positionen.och det renas och pumpas ut,,

vad menar du med att det skulle bli dyrt i längden?

om man ska lägga i nitrit varje gång man gör delsvatten

så kan man lägga i filtret dom ggr då man gör rent filtret? Det ska ju inte behövas göra rent filtret så himla ofta.
När du tillsätter det på filtret så tillsätter du nyttiga bakterier som bryter ner nitriten på sikt men det är dyrt i längden att köpa detta medlet i ett fungerande kar så uppkommmer inte nitrit,nu har du problem med det då byter du vatten tillsätter nitrivec som bryter ner nitriten om det är till i morgon kan inte nån svara på.

Då är det på det igen byte av vatten etc.Var gång man rengör ett filter så kan man tillsätta några droppar Nitrivec på filter massan för att få den bakterie flora som fisken trivs av att leva i om du nu kanske har en halv flaska kvar det vill säga.
#63 - 31 augusti 2007 17:57
ok..

då var vi där igen,, sköter man karet så ska man inte behöva tillsätta nitrivc bara den lilla mängd som man byter och tillsätter nytt, när man gör delvatten byten
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 31 augusti 2007 17:59

Det funkar precis lika bra att lägga det i akvarievattnet direkt som i pumpen - om du vill kan du ju hälla i det vid pumpens utblås så sprids det snabbt.

Jättetråkigt att de svar du fick gjorde att det blev tokigt!

Nu var det ju som sagt inte denna gång pga av några felaktiga råd som det blev nitrit i akvariet - utan det hade helt andra orsaker som flera redan påtalat.

men hur länge brukar nitrit ligga i karet tills man får bort det.

eftersom jag började igår och försökte bekämpa bort nitrit, kan man börja se skillnad i morgon???

Det finns inget svar utan hur snabbt det går är avhängigt av flera olika saker. Det kan gå på 2 timmar, det kan ta en månad.
Sedan när det försvinner så bör man även fortsättningsvis ta det lugnt med matning samt fortsätta med bakteriekultur en tid eftersom risken för "återfall"
är stort.
#65 - 31 augusti 2007 18:03
elinj skrev:
ok..

då var vi där igen,, sköter man karet så ska man inte behöva tillsätta nitrivc bara den lilla mängd som man byter och tillsätter nytt, när man gör delvatten byten
För att förhindra uppkomst av nitrit.
Mata måttligt..
Vattenbyten regelbundet..
enligt mig ha fisk som fyller sin funktion i karet och växter dem har sin funktion i karet dem ser inta bara fina ut dem är nyttiga också;)
Men det viktigaste enlig mig mata med måtta så slipper du eländet:)
#66 - 31 augusti 2007 18:06
Kjell Fohrman

så man kan säga om jag blir kvitt med nitrit kanske i morgon eller denna vecka, så kan det vara bra att kanske använda medlet kanske 1 vecka efter att det inte vissar några tecken.

jag är mkt lugnare nu eftersom det är på gång att bli bättre nu..
inte alls lika tjurig längre, så därför läger jag det bakom mig. och fortsätter framåt. man lär sig av sina misstag, man känner sitt akvariumet bättre än nån annan..
#67 - 31 augusti 2007 18:09
har 2 st antristus malar.. vet faktist inte om mina växter är bra,, fast fina är dom inte heller riktigt, men fiskarna gillar att simma bland dess blad.har fler växter fast de har inte blivit så stora än men det kan väl bero på nitrit..

tack stene för tipset.
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 31 augusti 2007 18:13
elinj skrev:
Kjell Fohrman

så man kan säga om jag blir kvitt med nitrit kanske i morgon eller denna vecka, så kan det vara bra att kanske använda medlet kanske 1 vecka efter att det inte vissar några tecken.

Ja minst en vecka, gärna två. Vara försiktig med matning bör man vara ännu längre. Det är oerhört mycket vanligare att fiskar dör av för mycket mat, än för lite mat
#69 - 31 augusti 2007 18:13
elinj skrev:
har 2 st antristus malar.. vet faktist inte om mina växter är bra,, fast fina är dom inte heller riktigt, men fiskarna gillar att simma bland dess blad.har fler växter fast de har inte blivit så stora än men det kan väl bero på nitrit..

tack stene för tipset.
Att växterna inte har växt kan bero på många saker det är inte som Humle du har i trädgården det tar sin lilla tid:D
#70 - 31 augusti 2007 18:16
jojo,, men jag tror att växterna mår bra ändå,, eftersom en del har fått utskott från bladen.

ca 1mån, med sparsamt med mat,, eller alltid helst va.

ska jag hålla på med nitrit varje dag eller varann dag när jag har sett att det inte finns några spår av nitrit.
#71 - 31 augusti 2007 18:58
Själv har vi två filter och om vi rengör ett filter så har vi den andra kvar i karet.
Vad kör du för nitrit test? dropp, stick? jag har hört att dropptest är bäst och den reagerar fortare än sticks.
#72 - 31 augusti 2007 19:08
elinj skrev:

Jag har läst igenom tråden, kan inte riktigt släppa det där med maten.

Du skrev att du har 30 fiskar och du ger dom 2 algtabletter? Bara där tycker jag personligen att det är för mycket.

När jag hade som flest fiskar var det nog ett 40-50 tal. Då gav jag dom kanske 1 maltablet inemellan om dom inte fick flingfoder, och bara en tablett var ju på tok för mycket för mina 40-50 fiskar.

Och som någon annan skrev; 1 ruta med mygglarver är jättemycket, och även om du har grodor som äter upp resterna kan jag garantera att de inte tar allt.

Som många andra skrivit; mata mindre.

Ge fiskarna fastande dagar då och då, kanske nån gång i veckan.
#73 - 31 augusti 2007 19:12
elinj skrev:
OBS VARNING!!!!!!!

Här på detta forum har många sagt till mig att man ska göra rent filtret i akvariumvatten i typ i en hink..

Men på detta forum skulle man göra rent filter andra veckan efter att fiskarna hade kommit in i akvariumet, fast i det gamla vattnet från karet.

Det som var rätt var att man skulle göra rent det i gamla vattnet, men man skulle ha dröjt ännu längre att göra rent filtret.

Pga information från detta forum har jag nu fått massor farliga värden av nitrit,, jag hoppas det går bort inom snar framtid innan flera fiskar går bort.:( Tur att jag såg det i rätt tid.

Visst jag har fått bra råd oxå men akta er för vilka råd ni får,, vill bara varna er att det finns folk här som ger ut falska råd. Eftersom en säger en sak och den andra säger en helt annan sak. Vilket ska man lita på?

Varför ger ni ut råd till folk, när det är bara lögn?:mad::mad::mad::mad::confused:

Först vill jag bara beklaga att du fått en liten tokig start i ditt akvarium, men, se det som en god erfarenhet att ta med sig. Själv har jag startat upp ett akvarium ungefär samtidigt med dig (sällskapsakvarium 600 liter) och det har flutit på väldigt bra. En av anledningarna är att jag letat reda på mycket matnyttig information i trådar på detta forum, ställt egna frågor, samt rådgjort med min lokala Zoo-butik. Detta tillsammans med mina tidigare erfarenheter har hjälp mig att (peppar peppar) på kort tid få igång ett fungerande växt/fisk-akvarium. Växterna växer som sjuttons, fiskar växer,leker, och ser väldigt nöjda ut.

Vad jag vill säga med detta mitt inlägg är att ingenting är riktigt lätt och allt är inte svart eller vitt. Om man använder sunt förnuft, skyndar långsamt, lyssnar mycket på de som redan kan, så ökar möjligheterna till framgång väsentligt. Jag inser oxo att man inte alltid kan förlita sig på någon annan enstaka persons uppfattning, men, läser man alla inlägg i en tråd(eller letar i gamla trådar om ämnet)får man för det mesta en god insikt i vad som är minst tokigt :)

Lycka till i fortsättningen.....
#74 - 31 augusti 2007 19:19
Nu ska jag slänga i lite ny ved i brasan;)!
Jag går lite mot strömmen och undrar vad det är för fiskar ni har som äter så lite? Jag kan förstå råden att inte mata så mycket den första tiden eller om man har nitrit i karet, men att tex 30-40 fiskar får en tablett att dela på anser jag vara för lite.
Men det är klart, det beror givetvis på vad det är för fisk man har, men skulle jag släppa i en ruta mygglarver i mitt kar skulle den ta slut innan den nådde vattenytan.
Jag matar mina sällskapsfiskar en gång om dagen, och ger dem inte mer än vad de äter upp på någon minut, och det är minsann inte en ruta;)!
Sedan är det en nackdel att mata för lite med, det är ingen större fara för de vanliga fiskarna, men har man pansarmalar så kan de vara lite försiktiga av sig och då kommer de för sent till det dukade bordet.

Jag hoppas att ni förstår vad jag vill ha sagt med detta inlägget, och det är lite det som frågan handlade om från början, att man kan inte säga vad den och den ska ha utan att det råder delade meningar:p, utan man får ta det som råd från förhoppningsvis kunnigt folk som vet vad de snackar om.
#75 - 31 augusti 2007 19:26
Jag e nog fasiken blåst, men 30 fiskar 2 algtabletter eller ännu värre 40-50 fiskar och 1 mal tablett haha

Jaja då får mina fiskar FÖR mycket mat då jag kastar ner 8-12 till 30 fiskar och flingfoder...

eller en 1/3 bit från en myggkarta 100gram till knappt 30fiskar + 5-7 maltableter
jag matar varje dag jag har ingen Nitrit!!
Men jag e ju blåst så det kan ju kvitta...

Visst mina 2-400 malar får ju bara 15-20 mal tabletter 2ggr om dagen var annan dag sedan är det en halv karta räkmix och artemia som gäller
#76 - 31 augusti 2007 19:29
ansjo skrev:
Nu ska jag slänga i lite ny ved i brasan;)!

Jag går lite mot strömmen och undrar vad det är för fiskar ni har som äter så lite? Jag kan förstå råden att inte mata så mycket den första tiden eller om man har nitrit i karet, men att tex 30-40 fiskar får en tablett att dela på anser jag vara för lite.

Men det är klart, det beror givetvis på vad det är för fisk man har, men skulle jag släppa i en ruta mygglarver i mitt kar skulle den ta slut innan den nådde vattenytan.

Jag matar mina sällskapsfiskar en gång om dagen, och ger dem inte mer än vad de äter upp på någon minut, och det är minsann inte en ruta;)!

Sedan är det en nackdel att mata för lite med, det är ingen större fara för de vanliga fiskarna, men har man pansarmalar så kan de vara lite försiktiga av sig och då kommer de för sent till det dukade bordet.

Jag hoppas att ni förstår vad jag vill ha sagt med detta inlägget, och det är lite det som frågan handlade om från början, att man kan inte säga vad den och den ska ha utan att det råder delade meningar:p, utan man får ta det som råd från förhoppningsvis kunnigt folk som vet vad de snackar om.
Det är alltid mat som åker förbi kvittar vad för fiskar man har;)
#77 - 31 augusti 2007 19:46
nu har en black molly dött, min enda fina hane jag hade.fin ryggfena..

Ska ej skaffa mig ny förs nitrit är borta..
#78 - 31 augusti 2007 19:47
kanske skulle lagt till att när jag gav mina fiskar en algtablett... då tog det kanske 30 min innan den var slut, och då är det ju för mycket ^^
#79 - 31 augusti 2007 19:50
Annaica skrev:
Jag har läst igenom tråden, kan inte riktigt släppa det där med maten.

Du skrev att du har 30 fiskar och du ger dom 2 algtabletter? Bara där tycker jag personligen att det är för mycket.

När jag hade som flest fiskar var det nog ett 40-50 tal. Då gav jag dom kanske 1 maltablet inemellan om dom inte fick flingfoder, och bara en tablett var ju på tok för mycket för mina 40-50 fiskar.

Och som någon annan skrev; 1 ruta med mygglarver är jättemycket, och även om du har grodor som äter upp resterna kan jag garantera att de inte tar allt.

Som många andra skrivit; mata mindre.

Ge fiskarna fastande dagar då och då, kanske nån gång i veckan.

det det jag gör,, varann dag får de mat. sen varierar jag med maten.. 1.a dagen algtabletter 3.e dagen flingfoder 4.e dagen röda mygglarver..
sen ska ju en antristus ha en algtablett, har ju 2 stycken. så då ska de ha 2 st.
#80 - 31 augusti 2007 19:53
abbimicke skrev:
Själv har vi två filter och om vi rengör ett filter så har vi den andra kvar i karet.

Vad kör du för nitrit test? dropp, stick? jag har hört att dropptest är bäst och den reagerar fortare än sticks.

jag använder dropp.. det går jätte snabbt att avläsa vad nitrit har för värde.
#81 - 31 augusti 2007 20:02
Varje problem är unikt och svaren kan inte tolkas svart eller vitt.
en del av tjusningen är ju faktiskt att man själv löser problemen.
svaren är kanske en vägledninig men omöjlig att anamma.

#82 - 31 augusti 2007 20:04
jo jag har märkt det.. tyvärr..

men men.. jag bara hoppas att nitritit ska släppa snart.. så att mina fiskar kan må bättre snart.
#83 - 31 augusti 2007 20:06
har tyvärr gjort samma misstag.
har du teststickor för att hålla koll?
#84 - 31 augusti 2007 20:10
elinj skrev:
det det jag gör,, varann dag får de mat. sen varierar jag med maten.. 1.a dagen algtabletter 3.e dagen flingfoder 4.e dagen röda mygglarver..

sen ska ju en antristus ha en algtablett, har ju 2 stycken. så då ska de ha 2 st.

Är de stora malar... i så fall ja, då behöver de en var. Är dom små skulle jag personligen inte gett mer än 1.
#85 - 31 augusti 2007 20:11
har dropp..
har ett medel som heter nitrivec som jag droppar i igår, idag och morgon,, så får jag se hur det ser ut snart,,
#86 - 31 augusti 2007 20:12
ok de är små,, då ger jag väl 1 till dom, men fiskarna då.. blir det väl 1 till??

men inte förs nitrit är borta
#87 - 31 augusti 2007 20:31
kan varmt rekomendera tetra test (stickor) för dom läser av ph,kh,gn,no2,no3.
då har du koll på nitrit och om du är i farozonen. tyvärr så brukar man mata för mycket o få detta som ett brev på posten. jag fick (blev rekomenderad)
göra flera vattenbyten enl rek av zoo, men antar att det blir känsligare men å andra sidan så är du nog tvungen till det.

mvh peter
#88 - 31 augusti 2007 20:41
vill bara säga att jag matar mina två med en 1/4 per fisk io med att de är små.
detta fick jag även som råd vid nitrit
#89 - 31 augusti 2007 20:47
Om det tar jättelång tid innan en algtablett tar slut... så skulle jag börja fundera på om en kanske också är för mycket.
#90 - 31 augusti 2007 22:16
Algtabletterna är inte som "vanlig" mat och malar äter heller inte som "vanliga" fiskar och tar längre tid på sig för att få i sig maten.
Att en algtablet inte tar 2 minuter för att försvinna är helt naturligt, men skulle den ligga kvar på morgonen efter är det en helt annan sak, därför går det inte att mata med dessa tabletter som med annan mat.
#91 - 1 september 2007 01:01
obpean skrev:
kan varmt rekomendera tetra test (stickor) för dom läser av ph,kh,gn,no2,no3.

då har du koll på nitrit och om du är i farozonen. tyvärr så brukar man mata för mycket o få detta som ett brev på posten. jag fick (blev rekomenderad)

göra flera vattenbyten enl rek av zoo, men antar att det blir känsligare men å andra sidan så är du nog tvungen till det.

mvh peter

Skaffa en kristallkula i stället - den är exaktare än sådana stickor:)

MVH Lasse
#92 - 1 september 2007 01:28
En fråga ang detta inlägg...
Rätta mig om jag har fel !
Skall man hälla i nitrivec om man har nitrit i akvariumet ?
Jag trodde att man droppade i nitrivec när man tex körde
igång ett akvarium och kanske droppa i lite vid vattenbytena.
Vore inte det bättre med vattenbyten om man har nitrit och sedan
hälla i nitrivec ??
Är inte nitrivec en bakterieculture i flaska ;) ?
Mvh Wilda
#93 - 1 september 2007 05:57
Blev förvånad att ni gav så lite mat till fiskar.
Själv ger vi 6 små maltabletter och två stora maltabletter om dagen till malar.
Vi ger flingor, crips energi, crips color och varje kväll ger vi en ruta mygglarv också med resten foder. Vi kanske matar alledes för mycket men vi har inte fått något problem i karet iallafall. Vi gör vattenbyte en gång i veckan.
#94 - 1 september 2007 06:15
Även om du skulle vara ett proffs så går det åt pepparna ibland, enligt min åsikt så är det inte 100% säkert att det lyckas varje gång man startar ett nytt akvarium oavsett erfarenhet. Men man kan säga så här, om du lyssnar på erfarna personer så är chansen större att lyckas. Och enligt min mening så är general felet att det ska in fisk i massor redan vid start, varför går det inte att vänta ett par veckor innan man sätter in lite fisk för att sedan sakta öka. Det finns preparat åt alla håll och kanter man kan köpa för dyra pengar, men det kommer aldrig att ersätta tålamod.
Kjell Fohrman
Administrator
#95 - 1 september 2007 07:26
Wilda skrev:
En fråga ang detta inlägg...

Rätta mig om jag har fel !

Skall man hälla i nitrivec om man har nitrit i akvariumet ?

Jag trodde att man droppade i nitrivec när man tex körde

igång ett akvarium och kanske droppa i lite vid vattenbytena.

Vore inte det bättre med vattenbyten om man har nitrit och sedan

hälla i nitrivec ??

Är inte nitrivec en bakterieculture i flaska ;) ?

Mvh Wilda

Nu är jag ingen expert på nitrivec eftersom jag aldrig använt just det medlet, men bakteriekulturer är bra att använda både vid uppstart samt när man har nitrit i akvariet.
#96 - 1 september 2007 08:16
det är 3.e dagen idag och har fortfarande väldigt höga värden,,

de flesta av fiskarna börjar bli slö och ligger uppe vid vatten ytan och andas där uppe..
#97 - 1 september 2007 08:23
Du har inte funderat på att byta vatten men inte rengöra filtret menar om dina fiskar börjar bli slöa då får man aggera och att dunka i nitrivec gör inte allt det kan vara andra faktorer som gör dina fiskar slöa byta 30% vatten och kolla mår de bättre vänta en timme innan du kollar vatnet hålls nitritet nere eller ligger stabilt vänta om det ökar igen byt ytterligare 30%
#98 - 1 september 2007 08:47
elinj skrev:
det är 3.e dagen idag och har fortfarande väldigt höga värden,,

de flesta av fiskarna börjar bli slö och ligger uppe vid vatten ytan och andas där uppe..

Som Peter sa - nu är det läge att ta till vattenbytartricket. Om de är väldigt slöa så byt gärna mer än 30 %. Lägg i en matsked vanligt bordsalt per 100 liter när du bytt (helst jodfritt). salttilsatsen kommer kanske att knäcka dina växter men kommer troligtvis att bidra till att dina fiskar överlever. Fortsätt med nitrivecen efter vatten bytet. Sluta helt med matningen. Om du har en värmare, stäng av den. Nitriten påverkar fisken genom att minska möjligheten för dem att ta upp syre - lägre temperatur ger mer syreinnehåll i vattnet. Se till att pumpen "piskar" ytan så att du får en bra syresättning. Om fisken uppträder på detta sätt så måste du byta vatten - då har du passerat de steg som jag beskrev i tråden/inlägget http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1013671&postcount=31

Du är i ett läge nu där du troligtvis kan förlora dina fiskar - därför måste du ta en viss risk med vattenbyten - det kanske inte är fel med 50-60 % vattenbyten dagligen tills fisken uppträder normalt igen. Fisken skall reagera possitivt på vattenbytena - gör den inte det så var det fel strategi. När du har fått fisken att uppträda normalt - behandla karet som en nystart - läs igenom mitt inlägg ovan. Gör inte rent filtret om det är normal cirkulation i det - är det helt täppt så måste du rengöra även det.

MVH Lasse
#99 - 1 september 2007 09:05
nu när jag ska göra vattenbyten lägger jag i nitrit ska jag väl även kolla ph värdet i vattnet. Men när jag ska byta ska jag lägga i salt varje gång jag byter vatten innan det har kommit igång riktigt bra igen. salet ska ej vara jod????

filtret är i full cirkulation.
#100 - 1 september 2007 09:08
peterhaack skrev:
Du har inte funderat på att byta vatten men inte rengöra filtret menar om dina fiskar börjar bli slöa då får man aggera och att dunka i nitrivec gör inte allt det kan vara andra faktorer som gör dina fiskar slöa byta 30% vatten och kolla mår de bättre vänta en timme innan du kollar vatnet hålls nitritet nere eller ligger stabilt vänta om det ökar igen byt ytterligare 30%

när jag har bytt vattnet ska jag vänta en timma och kolla nitrit värdet sen byta vatten igen med 30%??

har jag fattat det rätt?
#101 - 1 september 2007 09:27
kolla fiskar så det inte tjippar längre och kolla nitritvärdet efter en timme kolla igen håll koll på fisken hela tiden
#102 - 1 september 2007 09:56
elinj skrev:
OBS VARNING!!!!!!!

Försökte igår hitta tråden där någon gett dig rådet att rengöra filtret efter 2 veckor... men har bara sett folk ge dig rådet att inte göra rent filtret.

Och som det skrivits ganska mycket, man får inte höga nitritvärden av att göra rent sitt filter ;)
#103 - 1 september 2007 09:58
Annaica skrev:
Försökte igår hitta tråden där någon gett dig rådet att rengöra filtret efter 2 veckor... men har bara sett folk ge dig rådet att inte göra rent filtret.

Och som det skrivits ganska mycket, man får inte höga nitritvärden av att göra rent sitt filter ;)

som jag har sagt tidigare,, jag glömer det gamla och går vidare, så sluta tjata om det..
#104 - 1 september 2007 10:00
peterhaack skrev:
kolla fiskar så det inte tjippar längre och kolla nitritvärdet efter en timme kolla igen håll koll på fisken hela tiden

men om det inte är bra efter en timma ska jag byta vatten då igen och lägga i nitrit igen sen vänta en timma.sen gör om det hela tiden,, eller vad???
#105 - 1 september 2007 10:09
nä du skall kolla så ditt nitrit går ner eller håller sig stabilt om det stiger igen och fisken börjar tjippa så får du göra om proseduren...

Vad du vill åstakomma är att ditt filter får jäman nivåer med nedbrytnings bakterier just nu så bryts det mesta ner till nitrit ist för nitrat... du vill få ditt filter att fungerar som ett biologiskt filter och har nedbrytaden effekt..
varför jag vill ha att du bara byter lite i taget är för att du skall kunna göra det oftare idag men inte mer än två ggr.
Är det lika dant imorgon så gör du samma sak alltså man byter 60% varje dag men i små steg större steg och man hinner inte se skillnaden gå tillbaka..

Lycka till
#106 - 1 september 2007 10:17
Själv har jag så bra filter i mina akvarier att jag ALDRIG behöver göra rent dom.

Vad har du för filter då? En BTN en med filter bakom eller?
Själv har jag lite problem med ett innerfilter som blir dåligt snabbt. Men har bytt en växt som tappade mycket blad som satte igen insuget. Hoppas det hjälper.
#107 - 1 september 2007 10:21
ska byta ca en tredje del av vattnet idag och imorgon med kolla nitrit värdet på måndag sen får jag se vad jag ska göra sen. hörde med kompisen från zooaffären som rekomenderade detta.. så samma som ni säger fast inget nitrivec. ta nitrit värdet på måndag. de ska även inte ha någon mat alls
aå får vi se hur det går
#108 - 1 september 2007 10:22
Nu är jag ingen expert på nitrivec eftersom jag aldrig använt just det medlet, men bakteriekulturer är bra att använda både vid uppstart samt när man har nitrit i akvariet.

Okej !
Tack för ditt svar :)
Mvh Wilda
Kjell Fohrman
Administrator
#109 - 1 september 2007 10:24
elinj skrev:
men om det inte är bra efter en timma ska jag byta vatten då igen och lägga i nitrit igen sen vänta en timma.sen gör om det hela tiden,, eller vad???

Bara så det återigen inte uppstår några missförstånd.
Du skall självklart inte lägga i "nitrit" i ditt akvarium. Det är ju nitriten som skall väck och då lägger du i en bakteriekultur.
#110 - 1 september 2007 10:27
Bara så det återigen inte uppstår några missförstånd.

Du skall självklart inte lägga i "nitrit" i ditt akvarium. Det är ju nitriten som skall väck och då lägger du i en bakteriekultur.

inte nitrit, kan inte stava. menade nitrivec..
Kjell Fohrman
Administrator
#111 - 1 september 2007 10:44
elinj skrev:
inte nitrit, kan inte stava. menade nitrivec..

Jo det är ju bäst - tänk om någon följt ditt råd här att lägga i nitrit då hade ju fiskarna dött;)
Man skall som sagt ta all info på internet med en nypa salt[:o]
#112 - 1 september 2007 10:51
mm, tur att att du såg det
#113 - 1 september 2007 11:49
Jo det är ju bäst - tänk om någon följt ditt råd här att lägga i nitrit då hade ju fiskarna dött;)

Man skall som sagt ta all info på internet med en nypa salt[:o]

dagens garv :)
#114 - 1 september 2007 11:51
spännande diskussion det här med hur mycket 30 fiskar äter.

Bara här hemma så har jag märkt att 30 minimala platy-yngel äter ganska lite jämfört med vad t ex 30 scalarer skulle göra. (har bara 3 scalarer, men man kan ju föreställa sig deras matmängd gånger 10)
#115 - 1 september 2007 11:58
nu så har jag gjort en delvattens byte,
ändrade pumpen lite, men i samma hörn som förrut inte rengjort den..
Har nu pumpen på den lägsta nivån, men fick mer sprut där fram än vad jag har haft förrut... ska kolla nitrit värdet om en timma.. se om det har blivit bättre..

lade inte i någe nitrivec följde rådet från zookompisen..

Hoppas det blir bättre nu..

de får dessutom ingen mat i dag eller imorgon..
#116 - 1 september 2007 11:59
Håller tummarna
#117 - 1 september 2007 12:00
mm det gör jag med.. tack förrresten

jag är jätte glad att det är mer sprut där fram,, men nitrit värdet förhoppnings bättre nu

men har ett yngel karoch den flyter fram och tillbaka, mindre bra..
#118 - 1 september 2007 12:05
Men asså - har du inte bytt vatten?

Har man skit i vattnet är det enklaste att göra ett stort vattenbyte. Ibland säger folk att man inte skall byta vatten under uppstart i akvarium, med motiveringen att det tar bort nitriten som bakterierna äter.
Grejen är bara att om det finns nitrit alls så innebär det att det finns mer än bakterierna hinner ta hand om, så ett vattenbyte tar bara bort överskott. Även om det vore sant att vattenbyte gör uppstarten långsammare - vad har man för nytta av en snabb uppstart om fisken dör?

En mycket bra regel att minnas: det finns inga problem med vattenkvaliteten som inte kan fixas med stora vattenbyten med vatten av god kvalitet.
#119 - 1 september 2007 12:07
Azur skrev:
Men asså - har du inte bytt vatten?

Har man skit i vattnet är det enklaste att göra ett stort vattenbyte. Ibland säger folk att man inte skall byta vatten under uppstart i akvarium, med motiveringen att det tar bort nitriten som bakterierna äter.

Grejen är bara att om det finns nitrit alls så innebär det att det finns mer än bakterierna hinner ta hand om, så ett vattenbyte tar bara bort överskott. Även om det vore sant att vattenbyte gör uppstarten långsammare - vad har man för nytta av en snabb uppstart om fisken dör?

En mycket bra regel att minnas: det finns inga problem med vattenkvaliteten som inte kan fixas med stora vattenbyten med vatten av god kvalitet.

har gjort ett vatten byte på ca 50% .. så det har jag gjort.. har gjort det idag 1 sept efter att jag har lagt i medlet, sen såg jag
att det var fortfarande högt värde på nitrit, så jag bestämde mig att byta stor mängd av vattnet. sen ska jag kolla på en timma se om de har blivit bättre.
#120 - 1 september 2007 16:40
Har märkt att fiskarna mår bättre nu när jag gjorde del byttet och att sprutet där fram på pumpen har blivit mkt bättre,, blir mer bubblor nu än förrut då var det bara lite vågit på vattenytan..

De är upp vid vattenytan men inte alls så där länge som förrut, nu simmar de upp och vänder.. neontetrorna simmar tillsammans igen i bakgrunden. Som de gjorde innan.

Black molly honan och även en blå guppy hane som jag trodde skulle försvinna har börjat simma ordentliggt igen. :)

Men det är fortfarande höga värden av nitrit :(
#121 - 1 september 2007 17:40
Snittkunskapen rent generellt är ofta högre i affärerna än i olika forum.
hehe, min lokala handlare hade några Röd juvelciklid (Hemichromis lifalili) i ett kar tillsammans med en ensam liten Zebraciklid (Cryptoheros nigrofasciatus) som var totalt sönderstressad och fenbiten, jag frågade vad den röda elakingen hette, gissa vad han svarar.... "Prinsessan av Burundi" hmmm till och med jag såg ju att det inte var det men men... sry, lite offtopic
#122 - 1 september 2007 17:47
mm det finns bra och dåliga försäljare,, men eftersom de säljer fisk ska de även kunna lite mer än vad ett forum ..
#123 - 1 september 2007 18:50
elinj skrev:
mm det finns bra och dåliga försäljare,, men eftersom de säljer fisk ska de även kunna lite mer än vad ett forum ..

på tal om djuraffärer så är det ju många handlare som vet mer än dom talar om. Försöker sälja så mkt som möjligt. Om fiskarna dör så kan dom ju sälja fler...

Sen finns det oxå dom som tar in "tuffa" fiskar och inte varnar om vilken svår fisk det är. Tx såg jag i en djuraffär nära mig att dom sålde [COLOR=blue]Hajmalar[/COLOR]. :(
Och, på en djuraffärs hemsida står det att en [COLOR=blue]Elefantnosfisk[/COLOR] bara behöver 60L...
#124 - 1 september 2007 18:53
jo det finns såna försäljare,,

de säljer för att få pengar.. men det lönar sig inte i slutet,, håller dom på för länge slutar kunder att komma till dom,, har än så länge gått till en jätte bra zooaffär nära mig.man kan alltså inte lura en kund för många ggr,, ryktet sprids fort.

visst han försöker sälja det dyraste, men man får kolla lite,,
#125 - 1 september 2007 21:46
Varför har du pumpen på lägsta nivån? Du behöver all fart du kan få genom pumpen - ju bättre syresättning desto bättre. Sedan förstår jag inte alls din Zookompis råd att inte fortsätta med nitriveck - i ditt fall skulle jag fortsätta hela tiden med det. Din nitrit går inte ner förrän dit filter är "moget" - då kommer nitriten dock att försvinna snabbt. Under tiden måste du försöka begränsa nitritens skadlighet - ser du att fisken uppträder konstigt, slött och står i ytan så byt vatten. Att sätta till lite salt begränsar skadeverkan också - men byter du 50 % av vattnet så måste du sätta till motsvarande mängd salt igen.

MVH Lasse

Edit: Mata inte innan du får kontroll på nitriten. Matar du och filtret inte är igång så kommer du bara att späda på nitriten.
#126 - 1 september 2007 22:10
Lasse skrev:
Lägg i en matsked vanligt bordsalt per 100 liter när du bytt (helst jodfritt). salttilsatsen kommer kanske att knäcka dina växter men kommer troligtvis att bidra till att dina fiskar överlever.

MVH Lasse

Jag tänkte bara komma in med en liten kommentar till detta.
En matsked bordsalt låter väldigt lite, 1 dl havssalt per 100 liter är väll standard?
#127 - 2 september 2007 08:36
Lasse skrev:
Varför har du pumpen på lägsta nivån? Du behöver all fart du kan få genom pumpen - ju bättre syresättning desto bättre. Sedan förstår jag inte alls din Zookompis råd att inte fortsätta med nitriveck - i ditt fall skulle jag fortsätta hela tiden med det. Din nitrit går inte ner förrän dit filter är "moget" - då kommer nitriten dock att försvinna snabbt. Under tiden måste du försöka begränsa nitritens skadlighet - ser du att fisken uppträder konstigt, slött och står i ytan så byt vatten. Att sätta till lite salt begränsar skadeverkan också - men byter du 50 % av vattnet så måste du sätta till motsvarande mängd salt igen.

MVH Lasse

Edit: Mata inte innan du får kontroll på nitriten. Matar du och filtret inte är igång så kommer du bara att späda på nitriten.

jo när jag vaknade tänkte jag faktist varför han sa det, att tömma akvariumet utan att tillsätta nytt nitrevec blir ju mer skadliga ämnen.. ellerhur???

Tror jag ska till en zooaffär att köpa medlet,, slut är det oxå.. Hoppas det är en affär som är öppet..

har nu på morgonen tagit bort 2 black molly, 0 av 3 st kvar nu..

men men,, de tog ju hela tiden maten så att de andra inte fick chansen att få mat.
#128 - 2 september 2007 08:58
Elinj: gör som alla har sagt hittills och bilda dig en egen uppfattning av hur just ditt akvarium fungerar med ditt kommunala vatten mm. det kommer gå bra :D
#129 - 2 september 2007 09:03
Elinj: du skall inte pumpa i överflödigt med nitrivec, några droppar lär räcka, annars blir det väldigt oekonomiskt.
Men som sagt mata mindre osv nu i början så ska du se att allt går bra.
Jag rengör i princip aldrig mina filter och det funkar prima för mig, har dock ganska stor filtermassa i mina kar.

Men som även är sagt, du lär dig av dina egna erfarenheter vad som gått fel mm. Varje misstag lär du ju dig något av.
Och alla gör vi ju misstag i början.
Lycka till!
#130 - 2 september 2007 09:07
Eprex skrev:

En matsked bordsalt låter väldigt lite, 1 dl havssalt per 100 liter är väll standard?

Ja i normala fall när man med salttilsatsen vill utjämna osmosförhållandena under stress (eller sjukdom) brukar man rekommendera just 1 till 3 promille salt (100 gram - 300 gram per hundra liter) salt (natriumklorid) . När det gäller att minska känsligheten för nitrit räcker det enligt litteraturuppgifter med så lite som en matsked per 100 liter. Jag föreslog den lägre siffran pga försök att inte skada hennes växter så mycket. Och när det gäller att minska nitritgiftigheten är det kloriden man är ute efter så det funkar inte med ektozoon (som enligt uppgifter inte innehåller klorid)

MVH Lasse
#131 - 2 september 2007 09:20
Elinj: du skall inte pumpa i överflödigt med nitrivec, några droppar lär räcka, annars blir det väldigt oekonomiskt.

Håller inte med här, jag skulle ge 20 ml/ hundra liter varje dag tills problemet är ur världen - döda fiskar är också ganska oekonomiskt. Det är svårt att överdosera bakteriestartkulturer (ur giftighetsaspekten alltså). Och det behöver inte vara nitrivec - de flesta startkulturer fungerar bra.

MVH Lasse
#132 - 2 september 2007 10:01
Jag kommer ihåg ett föredra som Kjell Fohrman höll för några år sedan då han berättade ett bra recept på hur man kan göra en egen bakteriekultur, kommer dock inte ihåg hur man gjorde men det var bara några enkla saker som man kan ta från naturen eller liknande.
Kjel du får gärna berätta :)
#133 - 2 september 2007 10:03
har fått ett annat råd nu från en annan zooaffär, där de sa att man ska inte använda någe nitrevec alls,, de hade tydligen aldrig använt det och det har fungerat,, bara ständingt och jämt byta en tredje del av vattnet varje dag tills problem är borta..

Suck vad det ska vara jobbigt att få bort nitrivec..
#134 - 2 september 2007 10:05
Eprex skrev:

men hallå är inte saltet frätande mot fiskar???
#135 - 2 september 2007 10:23
elinj skrev:

Nja vissa fiskar klarar inte salt, så kolla upp hur det är för just dina fiskar.
Men så små mängder som ja 1dl per 100 liter eller ännu mindre är inte skadligt för de fiskar som nu tål lite salt vilket de flesta gör.

Såg att du hade black molly va?
De är ju nästintill bräckvattensfiskar vad jag har fattat det som eller iaf. så kan de gå i bräckvatten, rätta mig nu om jag har fel?
#136 - 2 september 2007 10:50
Molly kan gå i bräckt vatten så när de odlas i massmängder odlas de i salt vatten eftersom det är billigare. Att ständigt och jämt ha molly i salt är dock onödigt, salt kan dock läggas i för att skydda fiskarna när det behövs - det kan hjälpa fisken att slå tillbaka mot sjukdomar.

En del malar tål inte salt vet jag, inte heller filterräkor; vanliga körsbär m.m tål salt, men vanlig Ancistrus tål det samt L75, L022 och L023 [de jag har testat med]. Pansarmalar vet jag inte då jag inte har några själv dock.

Salt är inte frätande utan i rätt koncentration skyddar de fiskens slemhinnor - nitriten du haft/har i karet är dock frätande för fisken. När du dock är "färdig" med saltet ska du komma ihåg att ta det försiktigt med att avdosera det, häll i en tredjedel av den ursprungliga mängden salt när du gör vattenbyten och trappa successivt ner under ett par vattenbyten.

När det kommer till din nitrit så råder jag dig till att, om du kan, byta vatten ofta tills nitriten försvunnit helt - helst byta varje dag om du kan cirka 30%, om du testar vattnet för nitrit så ser du att den går ner efter varje vattenbyte, så det är vad du ska göra för fiskarnas skull.

Nitrivec eller inte tänker jag inte lägga mig i, jag anser personligen inte att det behövs och har aldrig använt det mer än när jag var nybörjare och precis som du skaffade ett för litet kar för fiskbeståndet och fick nitrit och fiskdöd och blev rekommenderad av zooaffären. Efter det har jag startat upp 6 ytterligare kar utan att ens titta på Nitrivec och inte haft nitritproblem då jag kunnat lite mer :)
#137 - 2 september 2007 11:37
jag har även guppy, svärdbärare, neontetra och antristus mal, två grodor, klarar de av att ha salt i karet.??

har sett att den ena guppyn har fått fjäll som pekar ut, har blivit tjock hon har yngel i magen, men fjällen ha inte pekat ut förrut. En del guppy har fått små prickar men vita vet jag inte riktigt att de är. Guppyn har tagit mest stryck. och då black mollyn då.

Har även en hona som har gått över sin normala tid (har yngel den med )
nu ligger hon i en yngelkasse, är lite osäker på henne för att hon är bara lugn ligger nära botten av gallerdel.
#138 - 2 september 2007 12:16
har även en liten fråga ,,, eftersom jag inte ska mata fiskarna,, är det lika dant för dom som är i yngelkassan ska jag inte mata dom heller?? vill bara vara på den säkra sidan bra.
#139 - 2 september 2007 13:06
om det är samma vatten så nej
Bilagor:
#140 - 2 september 2007 14:28
elinj skrev:
jag har även guppy, svärdbärare, neontetra och antristus mal, två grodor, klarar de av att ha salt i karet.??

har sett att den ena guppyn har fått fjäll som pekar ut, har blivit tjock hon har yngel i magen, men fjällen ha inte pekat ut förrut. En del guppy har fått små prickar men vita vet jag inte riktigt att de är. Guppyn har tagit mest stryck. och då black mollyn då.

Har även en hona som har gått över sin normala tid (har yngel den med )

nu ligger hon i en yngelkasse, är lite osäker på henne för att hon är bara lugn ligger nära botten av gallerdel.

Avliva genast alla fiskar med utstående fjäll och uppsvälld mage. Det kan vara bukvattensot som sprider sig som pesten! Risken att det smittar och alla fiskar dör är stor!
Kjell Fohrman
Administrator
#141 - 2 september 2007 14:32
elinj skrev:
har fått ett annat råd nu från en annan zooaffär, där de sa att man ska inte använda någe nitrevec alls,, de hade tydligen aldrig använt det och det har fungerat,, bara ständingt och jämt byta en tredje del av vattnet varje dag tills problem är borta..

Suck vad det ska vara jobbigt att få bort nitrivec..

Då har affären fel
Kjell Fohrman
Administrator
#142 - 2 september 2007 14:33
elinj skrev:

Nej, och definitivt inte i det mängderna det pratas om här
Kjell Fohrman
Administrator
#143 - 2 september 2007 14:36
Eprex skrev:
Jag kommer ihåg ett föredra som Kjell Fohrman höll för några år sedan då han berättade ett bra recept på hur man kan göra en egen bakteriekultur, kommer dock inte ihåg hur man gjorde men det var bara några enkla saker som man kan ta från naturen eller liknande.

Kjel du får gärna berätta :)

Nja recept är väl fel att säga. Men lika effektivt som en bakteriekultur i handeln är att krama ur en filterpatron från ett akvarium som är i bra balans i nitritakvariet. Ännu bättre är att krama ur patronen i en hink med kranvatten och vänta till skiten har sjunkit och sedan hälla i det klara vattnet.
#144 - 2 september 2007 14:51
Nja recept är väl fel att säga. Men lika effektivt som en bakteriekultur i handeln är att krama ur en filterpatron från ett akvarium som är i bra balans i nitritakvariet. Ännu bättre är att krama ur patronen i en hink med kranvatten och vänta till skiten har sjunkit och sedan hälla i det klara vattnet.

Ja, men sen var det något annat du berättade på ett GAF möte, tror att man skulle använda nån jord eller liknande?
#145 - 2 september 2007 14:57
Loelle skrev:
Avliva genast alla fiskar med utstående fjäll och uppsvälld mage. Det kan vara bukvattensot som sprider sig som pesten! Risken att det smittar och alla fiskar dör är stor!

ok ser dock inga med svullen magen.
Men honan då som är seg men har yngel... ligger nästan lite för nära gruset. Alla guppisar verkar vara väldigt trött. ska jag avvakta och se.
#146 - 2 september 2007 14:59
så ska jag fortsätta använda nitrivec eller annat medel för att underlätta att ta bort nitrit??

fast hur mkt ska jag använda då (200 l kar )
Kjell Fohrman
Administrator
#147 - 2 september 2007 15:59
Eprex skrev:
Ja, men sen var det något annat du berättade på ett GAF möte, tror att man skulle använda nån jord eller liknande?

Det var ju så man gjorde förr. Dvs man tog lite ogödslad jord från ett trädgårdsland och rörde runt det rejält i en hink med vatten. Sedan får det stå över natten så att vattnet klarnar och sedan häller man det klara vattnet i akvariet
Kjell Fohrman
Administrator
#148 - 2 september 2007 16:00
elinj skrev:
så ska jag fortsätta använda nitrivec eller annat medel för att underlätta att ta bort nitrit??

fast hur mkt ska jag använda då (200 l kar )

Kör dubbel dos mot vad som rekommenderas på förpackningen
#149 - 2 september 2007 16:02
Det var ju så man gjorde förr. Dvs man tog lite ogödslad jord från ett trädgårdsland och rörde runt det rejält i en hink med vatten. Sedan får det stå över natten så att vattnet klarnar och sedan häller man det klara vattnet i akvariet

Juste, så var det :)
Jag har aldrig använt mig av några bakterikulturer eller liknande, men kommer ihåg att du berättade det.
Kjell Fohrman
Administrator
#150 - 2 september 2007 16:05
Eprex skrev:
Juste, så var det :)

Jag har aldrig använt mig av några bakterikulturer eller liknande, men kommer ihåg att du berättade det.

Inte illa att du kommer ihåg det - det var ju några år sedan:D
Jag skall för övrigt hålla ett nytt föredrag i samma ämne på ett GAF-möte inom kort.
#151 - 2 september 2007 16:28
Du har hela tiden kommit med att du har nitrit - antar att du testat det - hur många ppm (mg/l) har du. Sedan får du bestämma dig - vilken linje du skall följa - de råden du får här eller andra råd. Bestämd dig för vilket du skall följa och gör så konsekvent. Hoppa inte mellan olika metoder. Mitt råd är fortfarande - byt vatten om fisken är påverkad, använd 1 matsked salt per 100 liter, ge 40 ml nitrivec varje dag (om karet är 200 liter), mata inte (det gäller givetvis ynglen också om de är i samma vatten - de påverkar ju vattnet). Tala också om här hur mycket nitrit du har. Nitrit är det skadliga ämnet och nitriveck är ett preparat som just skall göra det som det heter - ta väck nitriten.

MVH Lasse
Bilagor:
#152 - 2 september 2007 16:31
Inte illa att du kommer ihåg det - det var ju några år sedan:D

Jag skall för övrigt hålla ett nytt föredrag i samma ämne på ett GAF-möte inom kort.

Ja jag såg detta, jag tänkte faktiskt gå med i GAF igen så jag kommer väll lagom till det mötet :) det var väll den 11/9 va? (lite off-topic nu men)

Jag bor ju i kåhög för övrigt så skulle man kunna få komma och titta på ditt bygge någon dag? :p
Kjell Fohrman
Administrator
#153 - 2 september 2007 17:16
Eprex skrev:
Ja jag såg detta, jag tänkte faktiskt gå med i GAF igen så jag kommer väll lagom till det mötet :) det var väll den 11/9 va? (lite off-topic nu men)

Jag bor ju i kåhög för övrigt så skulle man kunna få komma och titta på ditt bygge någon dag? :p

Jepp det var den 11.
Du får väl se till att bli goldis och komma hit på Zoopetklubbvästmötet i december - då lär 3.000 liters akvariet vara klart i alla fall.
#154 - 2 september 2007 17:18
Jepp det var den 11.

Du får väl se till att bli goldis och komma hit på Zoopetklubbvästmötet i december - då lär 3.000 liters akvariet vara klart i alla fall.

Ja, jag får väll göra det :)
Ska bli intressant att se det!
#155 - 2 september 2007 18:02
Lasse skrev:
Du har hela tiden kommit med att du har nitrit - antar att du testat det - hur många ppm (mg/l) har du. Sedan får du bestämma dig - vilken linje du skall följa - de råden du får här eller andra råd. Bestämd dig för vilket du skall följa och gör så konsekvent. Hoppa inte mellan olika metoder. Mitt råd är fortfarande - byt vatten om fisken är påverkad, använd 1 matsked salt per 100 liter, ge 40 ml nitrivec varje dag (om karet är 200 liter), mata inte (det gäller givetvis ynglen också om de är i samma vatten - de påverkar ju vattnet). Tala också om här hur mycket nitrit du har. Nitrit är det skadliga ämnet och nitriveck är ett preparat som just skall göra det som det heter - ta väck nitriten.

MVH Lasse

har kört ett hela tiden,, genom att byta vatten , under tre första dagarna lägga i nitrivec, sen skulle jag sluta med nitrivec, när inte det var klart tills idag skulle jag fortsätta med nitrivec + vattenbyten, sedan fortsätta med detta tills nitrivec försvinner. var därför jag frågade hur mkt nitrivec jag skulle ha. Varför jag frågade om jag skulle ge yngelna , det var för att höra om jag gjorde rätt och det gjorde jag.
#156 - 2 september 2007 18:04
Om akvarieaffären säger en sak och olika på forumet en annan så bör du välja en taktik istället för att göra lite som akvarieaffären säger och lite vad andra säger, gör något fullt ut istället
#157 - 2 september 2007 18:05
Eprex skrev:
Om akvarieaffären säger en sak och olika på forumet en annan så bör du välja en taktik istället för att göra lite som akvarieaffären säger och lite vad andra säger, gör något fullt ut istället

kolla ovanför,, så får du se vad jag gör.
#158 - 2 september 2007 19:59
wwww w
#159 - 2 september 2007 20:47
wihma91 skrev:
wwww w

Va? :confused:
#160 - 2 september 2007 21:35
wihma91 skrev:
wwww w

spela spel samtidigt som man surfar på zoopet är inget bra ;)
#161 - 3 september 2007 07:10
m0rphaza skrev:
spela spel samtidigt som man surfar på zoopet är inget bra ;)

haha förstår det.. kan bli mkt fel då ;)
#162 - 3 september 2007 14:59
Nitrit är det skadliga ämnet och nitriveck är ett preparat som just skall göra det som det heter - ta väck nitriten.

MVH Lasse[/quote]

Jag har kanske missuppfattat det hela?? Jag har levt i tron att nitrivec (och denitrol, som jag själv använt vi något tillfälle) är en bakteriekultur som hjälper filtret att snabbare bygga upp en bra bakterieflora, inte att det konkret, tar bort nitriten.
Har jag helt fel:confused:
#163 - 3 september 2007 15:17
vad jag har fattat det så tar nitriveck bort de onyttiga bakterierna, som kallas för nitrit..

Man ska lägga i nitrivec i karet när man nyss har startat upp den och när man har fått nitrit i karet,, men även lägga i en lite dos av det när man har bytt delsvatten byten. vid 14.e dag.
#164 - 3 september 2007 15:40
Agnez skrev:

Jag har kanske missuppfattat det hela?? Jag har levt i tron att nitrivec (och denitrol, som jag själv använt vi något tillfälle) är en bakteriekultur som hjälper filtret att snabbare bygga upp en bra bakterieflora, inte att det konkret, tar bort nitriten.

Nej du har rätt Agnez
#165 - 3 september 2007 15:45
elinj skrev:

Men du vet ju att du började med på tok för många fiskar från första början. Och det för att de i affären sa att det gick så bra så. Så jag vill nog påstå att det var just det rådet som har lett till nitritkatastrofen. Vad gäller filtret är det så som flera har sagt i denna tråd att man inte ska rengöra det oftare än vad som behövs. Och som Azur säger ska filtret inte vara rent.
#166 - 3 september 2007 16:06
elinj skrev:
vad jag har fattat det så tar nitriveck bort de onyttiga bakterierna, som kallas för nitrit..

Nja, inte riktigt. Nitrit är inga bakterier, utan ett kemiskt ämne som är giftigt för fiskarna. Nitrivec däremot är 2 olika sorters bakterier som bryter ner både ammonium/ammoniak och nitrit.

elinj skrev:
Man ska lägga i nitrit i karet när man nyss har startat upp den och när man har fått nitrit i karet,, men även lägga i en lite dos av det när man har bytt delsvatten byten. vid 14.e dag.

Jag antar att du menar att man ska tillsätta Nitrivec (inte nitrit) vid uppstart av akvarium va?

Så här är det: för att nitrifikationsbakterierna som finns i Nitrivec ska kunna leva och föröka sig måste de ha näring. Så man ska faktiskt inte tillsätta Nitrivec i ett akvarium där det inte finns en källa till ammonium. Det finns 2 olika sätt att gör det på:

1. Det vanligaste är att börja tillsätta Nitrivec (eller annan bakteriekultur) en eller ett par dagar innan de första fiskarna flyttar in (att börja tillsätta bakteriekultur tidigare är bara slöseri med pengar) och så fortsätter man att tillsätta det varje dag under minst 10 dagar, men helst längre (det brukar ta lite drygt 1 månad innan akvariet är färdigcyklat).

2. Ett annat sätt är att cykla akvariet helt utan fiskar genom att man själv tillsätter några droppar ammoniak varje dag, plus bakteriekultur. Man mäter nitrithalten och när den är tillbaka på noll (ca 1 månad efter det att man har börjat) är det dags att skaffa fiskarna. Gör man på detta vis kan man skaffa alla fiskar samtidigt eftersom akvariet redan har cyklat färdigt.

OBS! Dessa två olika sätt går ju inte att kombinera. Antingen kör man det ena eller det andra.

Att tillsätta bakteriekultur efter varje vattenbyte behövs inte då merparten av bakterierna inte finns i vattnet, utan sitter i filtret och på inredningen. Däremot kan man om man vill tillsätta bakterierkultur när man rengjort filtret (vilket bara ska göras när det behövs).
#167 - 3 september 2007 16:18
Agnez skrev:

Nej det har du inte, fast bakterierna tar ju bort nitriten genom att de omvandlar den till nitrat ;)

Sen skulle jag nog inte säga att bakteriekulturen gör processen snabbare (bakterierna behöver ju lika lång tid för att föröka sig), utan den tillför en mycket större mängd bakterier att börja med än de ytterst få som finns naturligt i vattnet, vilket i sin tur minskar risken för giftiga ammoniak och/eller nitrithalter. Fast ingen bakteriekultur hjälper i fall man överbelastar akvariet från början.
#168 - 4 september 2007 08:09
Eprex skrev:
Nej du har rätt Agnez

Skönt att veta!:D
Trådens start var ju just om att elinj tyckte det var dåligt att folk givit henne felaktiga råd.
Till elinj:
Antingen har du fått felaktiga råd eller så har du helt enkelt missuppfattat råden...precis som du gjort med varför du tillsätter nitrivec.

Till batski: Tack för all bra info, du har lärt mig mycket här på zoopet:)
#169 - 4 september 2007 10:06
nitrevec var fel från mig,,

men det andra var faktist så att de hade gett mig felaktiga råd. de flesta här har letat efter en tråd, men det kan ni bara glöma att leta, fick råd med privata meddelande , som jag sedan raderade för att det hade gett mig detta svårigheter, men visst till visst del är det mitt fel med,

men nu har nitrit värdet sjunkit lite och har börjat sett väldigt många små små bubblor i själva vattnet,, är det för att syret är bättre eller vad kan det vara för någe?:confused:
#170 - 4 september 2007 10:31
elinj skrev:
nitrevec var fel från mig,,

Tänkte nästan det :)

elinj skrev:
men det andra var faktist så att de hade gett mig felaktiga råd. de flesta här har letat efter en tråd, men det kan ni bara glöma att leta, fick råd med privata meddelande , som jag sedan raderade för att det hade gett mig detta svårigheter, men visst till visst del är det mitt fel med,

Tråkigt att du har fått felaktiga råd, även om folk menar väl så har väl även de som säger fel i sin tur fått fel råd eller missförstått det. Det bästa är när man får förklaringar till varför saker och ting fungerar som de gör. Det är ju alltid bäst att förstå varför man ska göra saker på ett visst sätt.

elinj skrev:
men nu har nitrit värdet sjunkit lite och har börjat sett väldigt många små små bubblor i själva vattnet,, är det för att syret är bättre eller vad kan det vara för någe?:confused:

Vet du vad nitrithalten ligger på nu? Bubblorna är nog luft/syre som följer med i vattnet vid vattenbyten.
#171 - 4 september 2007 10:35
Agnez skrev:

Till batski: Tack för all bra info, du har lärt mig mycket här på zoopet:)

Det var så lite så :) Visst är Zoopet bra!
#172 - 4 september 2007 10:50
batski skrev:
Tänkte nästan det :)

Tråkigt att du har fått felaktiga råd, även om folk menar väl så har väl även de som säger fel i sin tur fått fel råd eller missförstått det. Det bästa är när man får förklaringar till varför saker och ting fungerar som de gör. Det är ju alltid bäst att förstå varför man ska göra saker på ett visst sätt.

Vet du vad nitrithalten ligger på nu? Bubblorna är nog luft/syre som följer med i vattnet vid vattenbyten.

jag tog ett i morse o då låg det på 3,3mg/l.

men vad skönt att det har kommit Luft/syre till akvariumet har inte haft det nån gång förrut. Alltså bubblor så..

har en annan liten fråga om just en sak jag inte förstår vad det betyder, NO2 -N.
#173 - 4 september 2007 11:31
elinj skrev:

Ok, 3,3mg/l är förtfarande väldigt skadliga nivåer (beroende på art kan redan 1mg/l eller tom 0,5mg/l vara dödligt). Så du måste fortsätta med vattenbyten.

elinj skrev:
men vad skönt att det har kommit Luft/syre till akvariumet har inte haft det nån gång förrut. Alltså bubblor så..

Det finns alltid syre i vattnet (annars hade inte fiskarna kunna leva) men för det mesta syns det inte. Bubblorna hjälper tyvärr inte fiskarna. När det finns ammoniak eller nitrit i vattnet hämmas faktiskt syreupptaget (de får alltså svårt att andas). Det du kan göra är att tillsätta Ektozonsalt i vattnet (1 tesked per 50 liter vatten). Det hjälper syreupptaget och lindrar skadorna något. Men om du tillsätter salt är det viktigt att komma ihåg att tillsätta det (samma dosering) till det nya vattnet varje gång du byter, eftersom fiskarna inte mår bra när salthalten minskar plötsligt.

elinj skrev:
har en annan liten fråga om just en sak jag inte förstår vad det betyder, NO2 -N.

NO2 är förkortningen på den vetenskapliga benämningen för nitrit. Nitrat heter NO3.
#174 - 4 september 2007 11:55
elinj skrev:

NO2-N nitritkväve mängden av kväve bundet som nitrit
NO2 mängden nitrit.
Nitritinnehållet (NO2) är ca 3.2 gånger större än (NO2-N) eftersom då räknas även syrets vikt med.
#175 - 4 september 2007 12:02
Kramfors skrev:
NO2-N nitritkväve mängden av kväve bundet som nitrit

NO2 mängden nitrit.

Nitritinnehållet (NO2) är ca 3.2 gånger större än (NO2-N) eftersom då räknas även syrets vikt med.

Tack Kramfors! Jag hade missat det där med N:et [:o]
#176 - 4 september 2007 12:14
Agnez skrev:
Nitrit är det skadliga ämnet och nitriveck är ett preparat som just skall göra det som det heter - ta väck nitriten.

MVH Lasse

Har jag helt fel:confused:[/quote]

Givetvis har du rätt - det är en bakteriekultur som skall ta bort nitriten - slarvig förenkling av mig

Lasse
#177 - 4 september 2007 12:20
elinj skrev:

Om du har 3,3 mg/l som NO2-N så innebär det att din nitritnivå (NO2) är på över 10 mg/l. Jag tvivlar på att du har fisk som lever på den nivån om du inte har salt i. Jag tvivlar på att testen visar rätt. Byt vatten ofta i detta fall - mata inte!

MVH Lasse
#178 - 4 september 2007 15:07
Hej
När jag tänker efter så har jag alltid kramat ur " vattenfiltret " i kranvatten,
detta gjorde jag även ca 2 veckor efter uppstart " nybörjare som man är ;) "
Jag har aldrig kollat några värden i vattnet mer än en gång då jag tog med det
till en Herkules zoo för att kolla vattenvärdet ( en ggn ) Det var mkt bra.
Jag har alltid kollat så att fiskarna äter upp all mat som jag ger dem.

Undra om man har haft nybörjartur, inga fiskar har dött heller.
Det tillkommer bara mera * L *

Så hur kommer det säg att en del får all skit och andra får ingen ;)
Nu när jag vet bättre så tar jag hand o mina fiskar o akvarium mkt bättre.
Tack för alla goda råd som jag har fått på Zoopet !
Mvh Wilda
#179 - 4 september 2007 15:41
Lasse skrev:
Om du har 3,3 mg/l som NO2-N så innebär det att din nitritnivå (NO2) är på över 10 mg/l. Jag tvivlar på att du har fisk som lever på den nivån om du inte har salt i. Jag tvivlar på att testen visar rätt. Byt vatten ofta i detta fall - mata inte!

MVH Lasse

Nä det var NO2 som var 3,3mg/l inte det andra.
#180 - 4 september 2007 15:44
[quote=batski;1015630]Ok, 3,3mg/l är förtfarande väldigt skadliga nivåer (beroende på art kan redan 1mg/l eller tom 0,5mg/l vara dödligt). Så du måste fortsätta med vattenbyten.

Det har jag redan förstått att jag ska göra tills det har kommit ner normalt, så att de kan leva utan problem

Det finns alltid syre i vattnet (annars hade inte fiskarna kunna leva) men för det mesta syns det inte. Bubblorna hjälper tyvärr inte fiskarna. När det finns ammoniak eller nitrit i vattnet hämmas faktiskt syreupptaget (de får alltså svårt att andas). Det du kan göra är att tillsätta Ektozonsalt i vattnet (1 tesked per 50 liter vatten). Det hjälper syreupptaget och lindrar skadorna något. Men om du tillsätter salt är det viktigt att komma ihåg att tillsätta det (samma dosering) till det nya vattnet varje gång du byter, eftersom fiskarna inte mår bra när salthalten minskar plötsligt.

Men bubblorna är väl inget farligt eller?? Har faktist sett att mina fiskar mår bra,, ingen fisk är uppe vid vattenytan för att hämta andningen.Måste då till sätta salt då.
#181 - 4 september 2007 15:56
batski skrev:
Ok, 3,3mg/l är förtfarande väldigt skadliga nivåer (beroende på art kan redan 1mg/l eller tom 0,5mg/l vara dödligt). Så du måste fortsätta med vattenbyten.

NO2 är förkortningen på den vetenskapliga benämningen för nitrit. Nitrat heter NO3.

har förstått att man ska fortsätta att ta delvattens byten till det är vissar att det inte finns några nitrit i akvariumet.
Har sett att mian fiskar inte mår dåligt, finns inga fiskar som är uppe vid vattenytan. alla är där de var förrut. hanarna jagar motsatta kön i samma art.

Jag vill helst inte använda salt. Är det för att de ska få bättre syreuppfattning.
Nyss kollade jag på värdet och det vara mellan 3,3 och 1,6 mg/l.
#182 - 4 september 2007 17:16
Jag undrar om en sak. När nitrit har försvunnit, hur länge ska man vänta på att ge fiskarna mat?
#183 - 4 september 2007 17:23
elinj skrev:
Jag undrar om en sak. När nitrit har försvunnit, hur länge ska man vänta på att ge fiskarna mat?

När all nitrit är borta kan du börja mata igen fast väldigt sparsamt! Och håll koll på vattnet med jämna mellanrum så du snabbt ser om det börjar blit mkt nitrit igen.
#184 - 4 september 2007 17:29
Svaren kanske är missvisande kortfattade???

Jag har också fått det rådet och det fungerade för mig.. Hoppas att det inte var jag som gav dig rådet utan helhet... Jag har en känsla av att när man har varit på Zoopet ett tag och diskuterat igenom saker så när man sedan för femtioelfte gången ska ge rådet vidare så kanske man missar en massa info om när den åtgärden behövs... Eller att påpeka att så här gör jag eller tycker jag... Alla gör ju olika och många olika saker fungerar för olika kar...

I den här frågan så anser jag att det beror på hur smutsigt filtret är och hur kraftfullt filter man har... Som ett litet innerfilter, om man har matat för mycket och om man har en massa gamla växtdelar i karet så är det bra att få bort de mesta avfallet och sedan tillsätta nitrivec... Det fungerade för mig.. Och nitriten har aldrig kommit tillbaka efter de där första veckorna... I mitt fall är nog för att jag fick igång växterna ordentligt med näring och Loka + att jag fick Posthornssnäckor som hjälper balansen..

Anledningen till att man skulle ta smutsvattnet var att det innehåller en hel del bakterier och sedan skulle man försiktigt krama ur och typ borsta av växtdelar och så.. För att inte tömma filterpatronen på allt smuts och alla nyttobakterier...
När jag byter vatten så dammsuger jag en del av botten, eftersom jag inte har så effektivt filter så är det en del smuts.. Filtret behöver kramas ur nästan varje vecka för pumpen förlorar effektivitet... Jag kramar alltid ur den i rejält smutsigt akvarievatten och jag får som sagt var inte nitrit... Det är bekvämt att använda akvarievattnet och så länge det fungerar så... ;)

Innan jag startade mitt kar frågade jag massor av människor och sedan plockade jag ut essensen, det jag trodde på och gjorde så... Det har fungerar jättebra... (Nitriten fick jag pga paniklösning med nytt kar till räkorna..) Det bästa rådet var "bakteriebomben", en tablett som man hade i minst en vecka före man köpte fisk, som gav mjölkvatten... Kostar 15 kr st.. Prisvärt, jag ska köpa en till sådan när jag ska göra rent hela karet.... ;)

Som sagt, alla gör tabbar och man lär så länge man lever.. ;)
#185 - 4 september 2007 17:53
så det ska vara bara 0 eller kan man börja mata när det ligger mellan 0,9 och 0,3??? Fiskarna har ju haft utan mat nu nästan en vecka, men jag antar att det bästa är att vänta tills det har gått ner ända ner till 0.

Har ett värde på 1,6mg/l tror jag det stod på för ca 2timmar.
#186 - 4 september 2007 17:57
Katharina skrev:
Jag har också fått det rådet och det fungerade för mig.. Hoppas att det inte var jag som gav dig rådet utan helhet... Jag har en känsla av att när man har varit på Zoopet ett tag och diskuterat igenom saker så när man sedan för femtioelfte gången ska ge rådet vidare så kanske man missar en massa info om när den åtgärden behövs... Eller att påpeka att så här gör jag eller tycker jag... Alla gör ju olika och många olika saker fungerar för olika kar...

I den här frågan så anser jag att det beror på hur smutsigt filtret är och hur kraftfullt filter man har... Som ett litet innerfilter, om man har matat för mycket och om man har en massa gamla växtdelar i karet så är det bra att få bort de mesta avfallet och sedan tillsätta nitrivec... Det fungerade för mig.. Och nitriten har aldrig kommit tillbaka efter de där första veckorna... I mitt fall är nog för att jag fick igång växterna ordentligt med näring och Loka + att jag fick Posthornssnäckor som hjälper balansen..

Anledningen till att man skulle ta smutsvattnet var att det innehåller en hel del bakterier och sedan skulle man försiktigt krama ur och typ borsta av växtdelar och så.. För att inte tömma filterpatronen på allt smuts och alla nyttobakterier...

När jag byter vatten så dammsuger jag en del av botten, eftersom jag inte har så effektivt filter så är det en del smuts.. Filtret behöver kramas ur nästan varje vecka för pumpen förlorar effektivitet... Jag kramar alltid ur den i rejält smutsigt akvarievatten och jag får som sagt var inte nitrit... Det är bekvämt att använda akvarievattnet och så länge det fungerar så... ;)

Innan jag startade mitt kar frågade jag massor av människor och sedan plockade jag ut essensen, det jag trodde på och gjorde så... Det har fungerar jättebra... (Nitriten fick jag pga paniklösning med nytt kar till räkorna..) Det bästa rådet var "bakteriebomben", en tablett som man hade i minst en vecka före man köpte fisk, som gav mjölkvatten... Kostar 15 kr st.. Prisvärt, jag ska köpa en till sådan när jag ska göra rent hela karet.... ;)

Som sagt, alla gör tabbar och man lär så länge man lever.. ;)

jag kan säga det att det är inte du som har sagt det, kommer inte ihåg ditt namn så nej jag tror inte det.
Man gör sina tappar och lär sig av dom. Fast det är tråkigt att det var så många fiskar som skulle rycka .. men jag har fått nya yngel under denna tid så jag har många nya fina yngel i min yngelkassa.
#187 - 4 september 2007 17:57
elinj skrev:
så det ska vara bara 0 eller kan man börja mata när det ligger mellan 0,9 och 0,3??? Fiskarna har ju haft utan mat nu nästan en vecka, men jag antar att det bästa är att vänta tills det har gått ner ända ner till 0.

Jag hade panik när mitt var 0,8... Det var det högsta värdet jag hade... Jag fattar inte att dina nitritvärden inte går ner?! Jag matade litegrann fast jag hade nitrit, men som sagt, det var jag.. Hade inte hjärta [:o]

Har du några sniglar??? Trivs och växer dina växter??? ;) Har inte läst hela tråden.. Men visst har ditt kar varit igång länge???
#188 - 4 september 2007 17:59
elinj skrev:
jag kan säga det att det är inte du som har sagt det, kommer inte ihåg ditt namn så nej jag tror inte det.

Man gör sina tappar och lär sig av dom. Fast det är tråkigt att det var så många fiskar som skulle rycka .. men jag har fått nya yngel under denna tid så jag har många nya fina yngel i min yngelkassa.

Med så höga värden så kan du nog vara glad att inte alla har dött.. ;) Som sagt, det fungerade för mig och jag har aldrig haft så höga värden trots att jag gjorde rent filtret flera gånger... ;)
#189 - 4 september 2007 18:06
Katharina skrev:
Med så höga värden så kan du nog vara glad att inte alla har dött.. ;) Som sagt, det fungerade för mig och jag har aldrig haft så höga värden trots att jag gjorde rent filtret flera gånger... ;)

Det började gå ner igår,, så jag är väldigt glad att det har gått ner så långt ner, för jag hade max på skalan. då dog en hel del fisk för mig.

Men nu är det inga problem alls.
har några sniglar som har kommit med i gruset när jag köpte det antarliggen.
Har inte sett de här fiskarna så här lekfulla förrut.
jag tycker det har hänt massor sen igår em.

så nu tror jag inte det är så långt kvar.

Jag antar att det inte har gått snabbt för att jag inte hade så bra cirkulation, men nu har jag jätte bra. jag trodde jag hade bra cirkulation men tydligen inte, det vara bara några vågor på yttan men nu kommer det massor av vågor av bubblor under vattnet. :) Fixade till det där med cirkulationen iför går.
#190 - 4 september 2007 18:17
elinj skrev:
Det började gå ner igår,, så jag är väldigt glad att det har gått ner så långt ner, för jag hade max på skalan. då dog en hel del fisk för mig.

Men nu är det inga problem alls.

har några sniglar som har kommit med i gruset när jag köpte det antarliggen.

Har inte sett de här fiskarna så här lekfulla förrut.

jag tycker det har hänt massor sen igår em.

så nu tror jag inte det är så långt kvar.

Jag antar att det inte har gått snabbt för att jag inte hade så bra cirkulation, men nu har jag jätte bra. jag trodde jag hade bra cirkulation men tydligen inte, det vara bara några vågor på yttan men nu kommer det massor av vågor av bubblor under vattnet. :) Fixade till det där med cirkulationen iför går.

Jag hade också bubblor ibörjan, det behöver jag inte sedan växterna har kommit igång.. Bara ibörjan...

Det blir nog bra... Försök att få tag i Posthornssnäckor.. De är de bästa städarna enligt Janne på Södermalms Akvarieaffär.. De blir max 2 cm och de rosa är tydligen riktigt poppis... Jag fick med Posthorn när jag köpte växter och de hjälper alltså balansen.. Sen berättade Janne att man kan se på sniglarna om det är dags att byta vatten eller börja leta fel, då sitter de allihopa uppe vid ytan eller rent av ovanför och om man petar ner dem så kryper de upp på en gång igen.. Då är det dags att börja byta vatten för ett par dagar senare börjar fisken att dö... Så de är som ett vattenalarm.. ;)
Sniglarna äter gamla växtdelar som annars blir avfall som ska tas omhand... Annars låter de bli levande växter förutom några sorter som de ser som sallad... Men det unnar jag min städpatrull...

Du blir nog av med nitriten nu ska du se... Sen ska du hålla koll på nitraten, för om du har mycket nitrit nu så ska det omvandlas så då kan du kolla nitraten lite då och då... :D
#191 - 4 september 2007 18:22
Katharina skrev:
J

Du blir nog av med nitriten nu ska du se... Sen ska du hålla koll på nitraten, för om du har mycket nitrit nu så ska det omvandlas så då kan du kolla nitraten lite då och då... :D

Hur kollar man nitraten då??
Det har jag inte fått reda på:(
#192 - 4 september 2007 19:01
elinj skrev:
Hur kollar man nitraten då??

Det har jag inte fått reda på:(

De där nyttobakterierna som tar hand om nitriten omvandlar den till nitrat och om man har mycket smuts i karet så att man får mycket bakterier som måste bryta ner mycket nitrit så blir det mera nitrat... nitrat är inte lika farligt som nitrit men man ska inte ha för höga värden.. Det finns ett dropptest med tabell och om det blir för mycket nitrat så ska du byta lite mer vatten och dammsuga botten lite mer osv...

Men det behöver du inte tänka på förrän om flera månader.. Än så länge har du ju farlig nitrit som inte omvandlas som det ska till ofarlig nitrat.. ;)
#193 - 4 september 2007 19:04
Katharina skrev:
De där nyttobakterierna som tar hand om nitriten omvandlar den till nitrat och om man har mycket smuts i karet så att man får mycket bakterier som måste bryta ner mycket nitrit så blir det mera nitrat... nitrat är inte lika farligt som nitrit men man ska inte ha för höga värden.. Det finns ett dropptest med tabell och om det blir för mycket nitrat så ska du byta lite mer vatten och dammsuga botten lite mer osv...

Men det behöver du inte tänka på förrän om flera månader.. Än så länge har du ju farlig nitrit som inte omvandlas som det ska till ofarlig nitrat.. ;)

vad bra. då vet jag det. det är bra att veta lite mer om saker och ting.:)

tack.
#194 - 4 september 2007 19:07
elinj skrev:

Jag vill helst inte använda salt. Är det för att de ska få bättre syreuppfattning.

Nyss kollade jag på värdet och det vara mellan 3,3 och 1,6 mg/l.

Med de där värden borde du använda salt. Ektozonsalt är inte riktigt som vanligt salt, utan är sammansatt för akvariebruk och det är inte farligt i så låga doser. Vissa arter (som t ex vissa corydoras) kan dock vara känsliga mot salt.

Lite salt förbättrar fiskarnas syreupptaget och lindrar besvär och skador. Det kan hända att fiskar som blivit skadade under en nitritspik senare dör av skadorna, även efter det att nitrithalten har gått ner.

Salt kan även bota svamp och andra besvär. Har man t ex B. molly bör man faktiskt alltid ha lite salt i vattnet. Även guppies och endlers trivs med lite salt i vattnet (men de kan även vara utan när allting är som vanligt).

elinj skrev:

Du ska nog inte börja mata än. 1,6mg/l är fortfarande skadliga värden och för en del fiskar kan det tom vara dödligt. Som sagt, allt över 0,2mg/l är för högt. Om du är orolig över att fiskarna har varit utan mat så länge kan du nog ge dem lite mat och sen efter en stund göra ett stooort vattenbyte och sen hälla i en reell överdos bakteriekultur. Sen får du vänta några dagar innan du ger dem mat igen. Jag har aldrig gjort det, men det borde gå.

Givetvis ska nitriten vara noll, men du kan sluta med vattenbyten när den sjunkit ner till ca 0,05mg/l. Fortsätt mata sparsamt ett tag till och håll koll på nivåerna som de inte börjar stiga igen.
#195 - 4 september 2007 19:11
batski skrev:
Med de där värden borde du använda salt. Ektozonsalt är inte riktigt som vanligt salt, utan är sammansatt för akvariebruk och det är inte farligt i så låga doser. Vissa arter (som t ex vissa corydoras) kan dock vara känsliga mot salt.

Lite salt förbättrar fiskarnas syreupptaget och lindrar besvär och skador. Det kan hända att fiskar som blivit skadade under en nitritspik senare dör av skadorna, även efter det att nitrithalten har gått ner.

Salt kan även bota svamp och andra besvär. Har man t ex B. molly bör man faktiskt alltid ha lite salt i vattnet. Även guppies och endlers trivs med lite salt i vattnet.

Men kan man köpta salt i vanlig zooaffär?

Du ska nog inte börja mata än. 1,6mg/l är fortfarande skadliga värden och för en del fiskar kan det tom vara dödligt. Som sagt, allt över 0,2mg/l är för högt. Om du är orolig över att fiskarna har varit utan mat så länge kan du nog ge dem lite mat och sen efter en stund göra ett stooort vattenbyte och sen hälla i en reell överdos bakteriekultur. Sen får du vänta några dagar innan du ger de mat igen. Jag har aldrig gjort det, men det borde gå.

Givetvis ska nitriten vara noll, men du kan sluta med vattenbyten när den sjunkit ner till 0,05mg/l. Fortsätt mata sparsamt ett tag till och håll koll på nivåerna som de inte börjar stiga igen.

Nä men då låter jag bli,, vill inte att det ska gå ännu längre tid än vad det har gått.
#196 - 4 september 2007 19:18
Katharina skrev:
nitrat är inte lika farligt som nitrit men man ska inte ha för höga värden..

Nitrat i låga koncentrationer är tom önskvärt i akvariet, för växterna behöver nitrat för att må bra och växa. Det bästa är om det ligger mellan 10-20mg/l, men det är inte farligt om det skulle vara något över 20mg/l. Nitrat över 40mg/l skulle jag dock inte rekommendera, särskilt om det finns yngel i akvariet.
#197 - 4 september 2007 19:21
elinj skrev:
Men kan man köpta salt i vanlig zooaffär?

Ja Ektozonsalt kan man köpa i zooaffär. Det är lite dyrt, men kan även beställa Ektozonsalt-kopia från: http://www.crowntails.com/bettashop/index.php
#198 - 4 september 2007 19:22
ok.. så över 40mg/l ska man inte ha.

Men man borde väl alltid ha lite nitrat i akvariumet, för tomt är det väl inte??

Oj nu kom en till fundering, om man nu under dom närmaste dagarna få ett värde av 0 nitrit, kan man börja mata då eller ska man vänta ett par dagar till?
#199 - 4 september 2007 19:24
batski skrev:
Ja Ektozonsalt kan man köpa i zooaffär. Det är lite dyrt, men kan även beställa Ektozonsalt-kopia från: http://www.crowntails.com/bettashop/index.php

Hur dyrt är dyrt???;)
#200 - 4 september 2007 19:51
elinj skrev:
ok.. så över 40mg/l ska man inte ha.

De flesta fiskar tål nog nitrat över 40mg/l, men yngel är ju känsligare än vuxna och det är ju ändå helt onödigt att ha så höga halter nitrat, så jag försöker hålla mig runt 15-20mg/l för växternas skull.

elinj skrev:
Men man borde väl alltid ha lite nitrat i akvariumet, för tomt är det väl inte??

I ett nystartat akvarium finns det praktiskt taget så gott som noll nitrat, så jag brukar tillsätta nitrat (plus lite fosfat och micronäring) i mina nystartade akvarier.

elinj skrev:
Oj nu kom en till fundering, om man nu under dom närmaste dagarna få ett värde av 0 nitrit, kan man börja mata då eller ska man vänta ett par dagar till?

Du kan börja mata försiktigt redan runt 0,05. Men fortsätt hålla koll på halterna tills testet visat noll i några dagar.

elinj skrev:
Hur dyrt är dyrt???;)

Minns tyvärr inte riktigt vad Ektozonsalt kostar, för jag fick en stor förpackning när jag köpte mitt 250 liters :D Fast jag vet att det inte är så billigt.
#201 - 4 september 2007 20:00
Vad tycker ni jag ska börja med, när jag får mata dom lite försiktigt..
Algtabletter, flingor, frysta mygglarver, flingor ska jag ta till små ynglena.
#202 - 4 september 2007 20:02
elinj skrev:
Vad tycker ni jag ska börja med, när jag får mata dom lite försiktigt..

Algtabletter, flingor, frysta mygglarver, flingor ska jag ta till små ynglena.

Jag skulle börja med flingor. Röda mygg har jag för mig smutsar ner extra mkt i vattnet. Algtabletter är svårt att bara ta lite lite av, blir så mkt smul.
#203 - 4 september 2007 20:08
ok då tar jag flingor,, låter faktist väldigt vettigt,
men grodorna då,, de måste väl få mat,, ska jag ta en liten fjärde del av en ruta och sätta ner där grodorna brukar vara.
#204 - 4 september 2007 20:14
elinj skrev:
ok då tar jag flingor,, låter faktist väldigt vettigt,

men grodorna då,, de måste väl få mat,, ska jag ta en liten fjärde del av en ruta och sätta ner där grodorna brukar vara.

Jag tror inte att det är någon fara. Men, när jag hade nitritproblem och bara gav ett par flingor som mat så håvade jag upp grodorna till en liten burk och matade med mygglarver i den. Efter en liten stund satte jag tillbaka grodorna men inte vattnet från burken. Det funkade iaf för mig.
#205 - 4 september 2007 20:16
ok,, det funkade,, men avfallet som kommer från grodorna då..

men det var väldigt smart.. det borde jag testa..

men burken ska väl vara lite vatten i,, för de ska ju inte torka ut.
#206 - 4 september 2007 20:17
elinj skrev:
ok,, det funkade,, men avfallet som kommer från grodorna då..

men det var väldigt smart.. det borde jag testa..

men burken ska väl vara lite vatten i,, för de ska ju inte torka ut.

Ta vatten från akvariet, det är dom ju vana vid
#207 - 4 september 2007 20:23
Loelle skrev:
Ta vatten från akvariet, det är dom ju vana vid

tack för tipset.
#208 - 5 september 2007 07:57
nu har jag noll, idag gav jag fiskarna grodorna lite mat, har ju inte fått mat på ca 1veckas tid nu, grodorna fick mat i en skål med en halv ruta frysta mygglarver. när de var klara släppte jag tillbaka grodorna men inte med vattnet, utan bara tog upp grodorna och lade idom. oj vilken enirgi dom fick.
men jag fortsätter fortfarande att lägga i nitrivec precis som jag har fått som råd,, . fick rådet i måndags, och sen är det 0 idag. För jag ville starta om från början. Är så glad att jag följde det rådet.
#209 - 5 september 2007 12:19
elinj skrev:
nu har jag noll, idag gav jag fiskarna grodorna lite mat, har ju inte fått mat på ca 1veckas tid nu, grodorna fick mat i en skål med en halv ruta frysta mygglarver. när de var klara släppte jag tillbaka grodorna men inte med vattnet, utan bara tog upp grodorna och lade idom. oj vilken enirgi dom fick.

men jag fortsätter fortfarande att lägga i nitrivec precis som jag har fått som råd,, . fick rådet i måndags, och sen är det 0 idag. För jag ville starta om från början. Är så glad att jag följde det rådet.

Va roligt att det ordnat sig! Glöm inte att fortsätta testa vattnet ett tag frammåt så du inte får återfall. Lycka till!
#210 - 5 september 2007 14:33
elinj skrev:

Verkligen SKÖNT att det är över! Ja precis, fortsätt med Nitrivec och mata sparsamt (typ varannan dag) ett tag till. Och kom ihåg att testa vatten som Loelle redan skrivit.

Lycka till!
#211 - 6 september 2007 16:05
mm jag gör delvatten byte nu, tills själva flaskan nitrivec är slut som jag har fått som råd,

Mm det är verkligen jätte skönt.
flingor och algtablett och försöka ge grodorna mat i en skål bredvid akvariumet, har hört att en del fiskar kan vara allergiska mot röda mygglarver.Ge dem mat med varannan dag. Kan inte det vara bra så att de kan fast varannan dag?
#212 - 6 september 2007 16:26
elinj skrev:
mm jag gör delvatten byte nu, tills själva flaskan är slut som jag har fått som råd

Om du inte längre har någon nitrit är det hel onödigt att hålla på och göra vattenbyten. Det är tom bättre för bakteriefloran om du inte gör det.

elinj skrev:
mm det är verkligen jätte skönt.

men är det inte bra att ge dom varannan dag med mat i fortsättningen iaf. så att de kan ha en fasta dag imellan åt.

Du kan fortsätta mata dem varannan dag i några veckor, men sen är det bättre att gå över till en gång om dagen och efter ytterligare nån vecka kan du börja mata dem ett par gånger om dagen. Det är ju bättre med mindre portioner oftare än med större portioner mer sällan. I naturen äter fiskarna flera gånger om dan (när det inte är ont om mat) men oftast ganska lite vid varje tillfälle. Sen gör det ingenting om de är utan mat nån dag ibland, men det finns ingen anledning att svälta dem när balansen i akvariet fungerar som den ska.
#213 - 6 september 2007 18:51
Men hur är det med de små yngelna jag har i yngelkassan, kan jag ge dom varje dag 1-2 flingor. Eller ska jag dom också få mat varannan dag.
#214 - 6 september 2007 19:23
elinj skrev:
Men hur är det med de små yngelna jag har i yngelkassan, kan jag ge dom varje dag 1-2 flingor. Eller ska jag dom också få mat varannan dag.

Det viktiga är nu att du inte ökar matningen för fort. Har du bara kommit över "puckeln" så brukar systemen vara ganska stabila. Fortsätt med nitriveck till flaskan är slut. Vattenbytena kan du hoppa över (de dagliga) så länge du inte har nitrit. Det är dock alltid bra att göra kanske ett 20 % byte i veckan som standard. Vill du ge ynglen någon flinga om dagen - gör det men som sagt var ge dina stora fiskar mat varannan dag och om några dagar kan du börja ge dem samma mängd fast varje dag. Öka inte matningen för fort,

MVH Lasse
#215 - 7 september 2007 12:30
så nitrevec är ok att jag gör.
men behöver inte göra vattenbyten,, det underlättar ju lite.

vad bra för jag tänkte att de behöver ju ha lite mer mat än de andra får.
#216 - 7 september 2007 15:16
elinj skrev:
så nitrevec är ok att jag gör.

men behöver inte göra vattenbyten,, det underlättar ju lite.

Precis. Att man ska göra upprepade vattenbyten när man har nitrit är just för att få bort nitriten. Har man ingen (eller bara väldigt låga och oskadliga nivåer) nitrit finns det ingenting man måste få bort, utan du är det bara att fortsätta tillsätta bakteriekultur och vänta på att bakterierna ska göra sitt jobb.
#217 - 7 september 2007 16:22
ok,, vad bra.

För det är fortfarande så gult det kan vara alltså 0.
#218 - 7 september 2007 16:33
Det låter toppen :)
#219 - 7 september 2007 16:34
tänkte på en sak,,

eftersom det är lördag imorgon, kan man ge dom en liten gurk bit eller 2 st räckor fast jag gav dom idag flingor och en alg tablett?

Fast det bästa våre någ att jag väntade ett tag va?
#220 - 7 september 2007 21:49
elinj skrev:
tänkte på en sak,,

eftersom det är lördag imorgon, kan man ge dom en liten gurk bit eller 2 st räckor fast jag gav dom idag flingor och en alg tablett?

Fast det bästa våre någ att jag väntade ett tag va?

Fiskarna vet inte att det är lördag :p Jag tror dom tycker bättre om att ha en giftfri miljö att leva i än att få lördagsgodis :p Jag skulle vänta med det tills nästa lördag eller lördagen efter det.
#221 - 8 september 2007 09:29
mmm tänkte nästan det,,

jag kör lördags godis bara för att jag har en dotter som är 5 år, ni vet i den åldern då de säger, varför får jag jag inte dom? osv.

Då gör jag som nu. varannan dag bara smått.
#222 - 30 december 2007 19:59
Dont fix anything thats working. gammalt klokt talesätt.

ÄVEN om det tar 1 år för en pump att sätta igen (inte så troligt) men det finns ingen anledning att göra rent ett filter om det fungerar som det skall.

Har man inga dåliga värden och bra flöde så finns det ingen anledning.

Annons