Vart få tag på zebrasnäckor?

#1 - 18 juli 2007 18:16
Vi söker efter zebrasnäckor, någon här som vet vart man kan få tag på det?
Hur många zebrasnäckor kan man ha i ett 540 liters akvarium tror ni?
Vi har nu 2 ampulluriasnäckor men det ska gå bra ihop med zebrasnäckor också.
#2 - 18 juli 2007 18:26
finns i gbgs akv. affärer iaf.., tex. herkules
#3 - 18 juli 2007 19:28
abbimicke skrev:
Vi söker efter zebrasnäckor, någon här som vet vart man kan få tag på det?

Hur många zebrasnäckor kan man ha i ett 540 liters akvarium tror ni?

Vi har nu 2 ampulluriasnäckor men det ska gå bra ihop med zebrasnäckor också.

Men var bor du då? Är det verkligen i min trappuppgång så råder jag dig att åka till Malmö. Akvarietjänst hade slut på dem när jag var där, men de kan u ha fått in nu. Annars köpte jag mina på ZOOAB. Tyvärr upptäckte jag idag att en hade rymt och torkat ihjäl.. :(
#4 - 19 juli 2007 06:49
Tack för era svar!
Vi bor i Örebro. En av vår ampullariasnäcka hade också rymt under natten, på morgonen när jag vaknade så råkade jag sparka på ampullariasnäckan för jag såg den inte så upptäckte jag den och flyttade den direkt till akvariet. Undrar hur länge den klarar sig på marken utan vatten?
#5 - 19 juli 2007 08:31
Ja, då blir det kanske lite långt till Malmö. :D

Jobbiga de är, de där djuren. Jag har ändå heltäckande ramp, så den måste ha planerat sin rymning väl. :(
#6 - 19 juli 2007 21:36
Min zebrasnäcka har nu återuppstått från de döda. :D
#7 - 19 juli 2007 22:36
abbimicke skrev:
Tack för era svar!

Vi bor i Örebro. En av vår ampullariasnäcka hade också rymt under natten, på morgonen när jag vaknade så råkade jag sparka på ampullariasnäckan för jag såg den inte så upptäckte jag den och flyttade den direkt till akvariet. Undrar hur länge den klarar sig på marken utan vatten?

vågar jag föreslå att ni skriver det i eran profil?...

amps klarar .. Mina amps har klarat sig iaf. 1 dygn utanför vatten......
(jag får kolla varje morgon och kväll vid ett av karen...)
#8 - 20 juli 2007 08:35
Ett tips är att be din(a) lokala djuraffär(er) ta hem Zebrasnäckor.
Det kan ta en vecka ungefär en vecka för de att få in dem men du slipper åka genom stora delar av Sverige för att hitta det du söker.
#9 - 20 juli 2007 09:01
kan zebrasnäckor få ungar som ampularia?
Bilagor:
#10 - 20 juli 2007 10:10
Jag har fått tag på zebrasnäckor det var faktiskt inte så svårt som man trodde :) Ska köpa 4 st zebrasnäckor idag och ska ha de i 540liters akvarium.
Läste att de kan få snäckorbabisar och de kan vara väldigt svårt att ta bort eftersom de sitter hårt.
#11 - 20 juli 2007 12:30
alcar skrev:
kan zebrasnäckor få ungar som ampularia?

Då måste de ha bräckt vatten, har jag för mig.
#12 - 20 juli 2007 13:25
Ja det stämmer att man måste ha bräckt vatten annars kläcks ägg inte.
#13 - 20 juli 2007 13:37
Fast som jag förstod det så är det väldigt svårt att få dem att överleva..
#14 - 20 juli 2007 13:41
Zebrasnäcka är aldrig odlad i fångenskap, trots att flera försökt.
Den jag hört om som kom närmast var en tysk kille som fick ut kringsimmande larver som levde i nån vecka.
#15 - 20 juli 2007 13:59
Hmm, jag hade för mig att jag läst någonstans att en hade klarat det, men jag kanske blandade ihop det med någon annan snäcka.
#16 - 20 juli 2007 18:55
Tror det var någon som lyckats i saltvatten? Men jag är inte helt säker på det.
Ägg kläcks inte i sötvatten men det gör de i saltvatten. Någon här som vet hur gamla zebrasnäckor blir ungefär?
#17 - 20 juli 2007 19:33
Ursäkta att jag bryter in ;)

Hur ser de ut zebrasnäckorna ngn som kan lägga upp en bild?

Har själv ingen erfarenhet av snäckor vad har man de till, städare?

Finns ingen fakta i artbeskrivningarna.

/lmo
#18 - 20 juli 2007 19:49
En kille rapporterade på Wirbellose.de's mailing-lista att han lyckats, men han drog senare tillbaks rapporten. Jag har inte sett någon annan rapport.

Jag har försökt kläcka äggen i saltvatten, men jag har såvitt jag vet inte ens fått larver.

I naturen lever de säkert i >5 år, den jag haft som levt längst är nu nånstans mellan två och tre år.

Så här ser de ut: http://www.aqua-global.de/Bilder/Neritina_ziczac.jpg
#19 - 20 juli 2007 20:51
Imo: Zebrasnäckor äter bara alger och det gör dem bra städare.
Men det finns nackdelar med zebrasnäckor om de lägger ägg på rutorna så kan det vara väldigt svårt att ta bort eftersom de sitter väldigt hårt. Ägg kläcks inte i sötvatten utan bara i saltvatten. Ja synd att det inte finns så bra artbeskrivningar på skaldjur här på zoopet. Zebrasnäcka tycker jag borde finnas i artbeskrivningar men de kanske inte har någon bild på zebrasnäcka och då skulle jag kunna lätt ta en bild på den.

Azur: En bra bild som visar hur den ser ut :) När jag sökte efter den så googlade jag runt och hittade bara dåliga bilder på zebrasnäckor. Bra att veta deras livslängden. Tack för rapporten.
#20 - 22 juli 2007 20:32
Några andra positiva delar med snäckor i allmänhet? :) Funderar på att införskaffa några...
#21 - 22 juli 2007 20:35
De är fina.. Men angående sebrasnäckorna: de skiter som en hel elefant!

Annons