Vart får man tag i lite "Finare" kampfiskar?

#1 - 5 oktober 2012 16:49
Hej.
Jag har sökt upp på internet efter lte "exklusivare" kampfiskar utan resultat :/
Är det någon som vet någon uppfödare/eller någon som säljer Half Moon eller liknande? :)
(Gärna hane+hona)
Skulle vara super lycklig om jag fick några svar :D
Mvh Papegoj Moi :)
#2 - 5 oktober 2012 17:28
Har du kollat upp aquabid ?
Förutom plånbok i rätt storlek behövs nog också kunskap om värmepack dock så här års.
#3 - 5 oktober 2012 20:13
Zoomässan i Kungsbacka har halv-moon inne emellanåt :)
#4 - 6 oktober 2012 10:38
okej :) tack för svaren båda två :)
#5 - 6 oktober 2012 12:02
Min lokala zoo handlare tar in dom flesta varianterna av Kampfisk.
Går att säga till han vad man letar efter med så tar han hem det åt en.
#6 - 6 oktober 2012 12:03
Okej, vart ligger den zoo affären? :)
#7 - 6 oktober 2012 12:04
Är det någon som vet om det är dyrt att importera från typ Thailand? :)
#8 - 6 oktober 2012 14:14
Snabbaste sättet att hitta något är nog just via aquabid (länk ovan). Thailändarna säljer mycket just via aquabid. Om man inte vill bjuda över på auktioner kan det i alla fall löna sej att regga upp sej på aquabid. Då får man även tillgång till de auktioner som avslutats upp till 45 dagar tidigare och kan kontakta säljarna via en fråga. Jag (och givetvis även andra) har använt den metoden när man vill ha tag i något som just nu inte auktioneras ut men väl funnits på marknaden tidigare. Men smakar det så kostar det nog....
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 6 oktober 2012 14:57
erikthur skrev:
Snabbaste sättet att hitta något är nog just via aquabid (länk ovan). Thailändarna säljer mycket just via aquabid. Om man inte vill bjuda över på auktioner kan det i alla fall löna sej att regga upp sej på aquabid. Då får man även tillgång till de auktioner som avslutats upp till 45 dagar tidigare och kan kontakta säljarna via en fråga. Jag (och givetvis även andra) har använt den metoden när man vill ha tag i något som just nu inte auktioneras ut men väl funnits på marknaden tidigare. Men smakar det så kostar det nog....

Dessutom måste man ordna med veterinärbesiktning i det första EU-land som fisken kommer till. Fixa tulldokument etc. - dvs det kostar flera tusen kronor bara i skatter, avgifter och transport.

Billigare är att åka ner på någon av de akvariemässor som anordnas i Tyskland och Holland och köpa fiskar på auktionen där - priserna där brukar ligga på 300 till 1.000 för en fisk.
#10 - 6 oktober 2012 15:11
Ja så är det nog om man skall följa lagen till punkt och prickar - eller hur man nu uttrycker det...
#11 - 6 oktober 2012 15:42
Dessutom måste man ordna med veterinärbesiktning i det första EU-land som fisken kommer till. Fixa tulldokument etc. - dvs det kostar flera tusen kronor bara i skatter, avgifter och transport.

Billigare är att åka ner på någon av de akvariemässor som anordnas i Tyskland och Holland och köpa fiskar på auktionen där - priserna där brukar ligga på 300 till 1.000 för en fisk.

Men det är ju ganska många som han import från Thailand..?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 6 oktober 2012 16:15
Men det är ju ganska många som han import från Thailand..?

Förstår inte vad du menar, men även om det bara handlar om en fisk så krävs det veterinärbesiktning.
#13 - 6 oktober 2012 16:30
okej. :)
#14 - 6 oktober 2012 16:53
Men på aquabid kan man se var säljaren befinner sej - nu vet jag inte hur många som säljer kampfisk inom EU precis - men då behövs väl inte veterinärintyg etc...

Vad gäller killis har jag tidigare blivit kontaktad av hobbyfolk från Australien som velat smuggla in arter dit (de har mycket strängare regler än vi inom EU). Inte gjort något olagligt dock. Men också en fråga - vad hade världen idag varit om Gandhi, Nelson Mandela och Martin Luther King t ex följt gällande lagar????
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 6 oktober 2012 17:02
erikthur skrev:
Men på aquabid kan man se var säljaren befinner sej - nu vet jag inte hur många som säljer kampfisk inom EU precis - men då behövs väl inte veterinärintyg etc...

Vad gäller killis har jag tidigare blivit kontaktad av hobbyfolk från Australien som velat smuggla in arter dit (de har mycket strängare regler än vi inom EU). Inte gjort något olagligt dock. Men också en fråga - vad hade världen idag varit om Gandhi, Nelson Mandela och Martin Luther King t ex följt gällande lagar????

Lite löjligt inlägg. Smugglare finns alltid och visst finns det sådana som bryter mot lagen för ett gott ändamål (vilket jag också tycker att man kan göra).
Men att jämföra det dessa herrar har gjort med det som en simpel fisksmugglare gör i Sverige för att han är så snål och inte vill betala för sig är patetiskt.

Att köpa in fisk inom EU är lagligt.
#16 - 6 oktober 2012 17:58
Stingslig må man vara på hemmaplan - då är det "law and order" som gäller. det får räcka som kommentar denna gång.
#17 - 6 oktober 2012 20:13
http://www.embrabettas.blogspot.se/ föder upp några olika sorters kampfisk, köpt själv av henne och det är riktigt fina fiskar hon lyckas föda upp :)

Angående att importera från Thailand så finns det så kallade transhippers i bland annat Tyskland som har alla papper som behövs för att legalt importera en fisk, men ja, det kostar någon tusenlapp.
#18 - 7 oktober 2012 08:31
Okej =)
men då vet jag lite mer. :)
Men om jag förstått det hela rätt så kan man importera fiskar inom EU lagligt?
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 7 oktober 2012 09:25
Men om jag förstått det hela rätt så kan man importera fiskar inom EU lagligt?

Ja, men det finns ändå en del regler.
Se denna Zoopet-artikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=265
#20 - 7 oktober 2012 14:57
Så det bästa är väll att leta uppfödare i Europa, eller att be någon som ska till någon mässa i Europa att köpa åt en :)
#21 - 7 oktober 2012 19:14
Okej, vart ligger den zoo affären? :)

Butiken finns i min hemstad Gävle.
Beroende på vart i landet du bor(ingen bostadsort ifylld) så kan han säkert ta hem det du vill ha.
Om du skickar mej ett PM med det du letar efter så kan jag be sambon min att fråga när hon går dit och jobbar.
#22 - 9 oktober 2012 05:50
okej tack :)
#23 - 9 oktober 2012 05:51
Bor tyvärr i stockholm ;)
#24 - 9 oktober 2012 06:28
Beställ av Akvarielagret.
Dessa finns att få tag i.
http://fisklista.akvarielagret.se/?query=betta+splendens&fish_list%5Bsupplier_id%5D=
#25 - 9 oktober 2012 15:07
Gud vad stort sortiment dem kunde ta in :) Tack! :)

Annons