Vart får man tag på Dammrudor?

#1 - 17 april 2005 17:23
Hej!
Har under helgen börjat gräva ur/rensa en damm som under åren växt igen.
Och vill att den skall hållas i trim, så vi har planer på att plantera ut fisk som tål svenska vintrar.
Tittade först på gräskarp, men till att börja med käkade den nåt hejdlöst med mat, och behöbde fruktansvärda ytor att röra sig i.
Så fann jag en annan fisk som skall vara som en stridsvag, dvs tål vad som helst!
Den kallas, dammruda.
Vart får man tag på denna?
Finns det nån som odlar den?
Vad kostar de c:a?
Hur många kan/bör man ha i en damm som är beräknad till 34'000 liter?
1.5-2m djup.
Tacksam för svar.

/Andreas
#2 - 18 april 2005 08:05
Jag har själv håvat upp en hel del dammrudor till min damm jag hade en gång. De är ganska vanliga i just små dammar och dylikt. Vet inte om det bedrivs någon direkt odling på dem.. låter tveksamt.

Bor du i lundatrakten så vet jag ett ställe där de finns att fånga, men annars så pröva att höra av dig till nån sportfiskeförening, en del specimenmetare metar efter rudor, så de kanske känner till nåt ställe. Om inte, ge dig ut till närmaste lilla naturliga damm och sätt ut en mjärde. (Får nog fråga om lov först förstås...hehe)

/Kalle
#3 - 18 april 2005 12:57
Man brukar fånga ruda med mjärde/skinnfiskhåv kring midsommar. Då ska dom tydligen vara igång. Hade tre stycken i en damm på 4 dm djup förut. Dom klarade sig i 4 år tills vattnet dunstade bort helt en sommar. Innan dom vart i satta i dammen hade jag cyklat omkull med dom, dom blödde rätt rejält. Men heter man Ruda så bryr man sig inte så mycket tydligen :-)
#4 - 18 april 2005 14:38
Det känns lite som om rudan, liksom kackerlackan, bara kommer rycka lite på sina fiskaxlar när väl USA tröttnat på resten av världen och bombat den "back to the stoneage" som Bush JR väl uttryckte sig. :)

/Kalle
#5 - 18 april 2005 16:36
Exakt. Läste i en fisketidning och dom har ett organ som producerar alkohol när dom går i ide. Och därför klarar dom botten frusna dammar. Ganska bra prestation att ligga 4 månader helt infrusen.
#6 - 18 april 2005 19:43
[QUOTE=jonisg]Exakt. Läste i en fisketidning och dom har ett organ som producerar alkohol när dom går i ide. Och därför klarar dom botten frusna dammar. Ganska bra prestation att ligga 4 månader helt infrusen.[/QUOTE]
De skall tydligen klarar att förbränna mjölksyra istället för syre kortare perioder om det inte finns syre i vattnet! :O
Men vet ni vad man skall köpa för mjärdar och vart de skall sättas ut om man bor i Göteborgs-området?
Vad skall de agnas med?

//Andreas
#7 - 18 april 2005 21:25
Jag skulle gå till antingen en sportfiskeaffär och inhandla en mjärde för fångst av agnfisk, eller till en redskapsaffär för yrkesfiskare (fast de har oftast bara större mjärdar).

Ett recept på grundmäsk till karpar (kan nog användas till rudor också) är malet vitt bröd med kryddning av t.ex. anis, koriander, fänkål, vallmomjöl, malda nötter, vaniljsocker, m.m. Blanda även in lite av t.ex. maggots, hackad mask, majskorn, fjädermygglarver.. alternativen är många som du ser..:) Ta en plastbehållare va lämplig storlek med lock, gör massa små hål i den och pressa ner agnet i den. Fixera sedan burken upphängd i mjärden så att doftämnena sprids i vattnet utan att alltför mycket av själva käket sprids i vattnet..

Lycka till!

/kalle
#8 - 5 maj 2005 21:22
[QUOTE=Damm_Forskaren]Hej!
Har under helgen börjat gräva ur/rensa en damm som under åren växt igen.
Och vill att den skall hållas i trim, så vi har planer på att plantera ut fisk som tål svenska vintrar.
Tittade först på gräskarp, men till att börja med käkade den nåt hejdlöst med mat, och behöbde fruktansvärda ytor att röra sig i.
Så fann jag en annan fisk som skall vara som en stridsvag, dvs tål vad som helst!
Den kallas, dammruda.
Vart får man tag på denna?
Finns det nån som odlar den?
Vad kostar de c:a?
Hur många kan/bör man ha i en damm som är beräknad till 34'000 liter?
1.5-2m djup.
Tacksam för svar.

/Andreas[/QUOTE]
Synd att du bor i Gt, för vi har rudor och dom klarar sig jätte bra över vintrarna.
Bor i Oskarshamn. Vi har haft rudor över tjugo år. så det finns gått om dem.

Lycka till med rudorna.
/ Jonte
#9 - 5 maj 2005 22:29
Har inte själv fiskat efter ruda, men köpte nyligen det s.k. Gula Kortet, ett fiskekort som gäller vattendrag i Göteborgsområdet. I den foldern som följer med nämns två vatten på Hisingen som har ruda. Läs mer om fiskekortet på http://www.sportfiskarna-gbg.o.se/. Där står dock inget om ruda, det finns bara i den tryckta foldern man får när man köper kortet.
HazelCR
#10 - 27 maj 2005 13:01
När jag var grabb så fanns det en damm ditt vi åkte för få de små liven. Vi gjorde på två sätt. Det roligaste var att meta på deg, en liten vanlig vatten vetemjölsdeg. En mycket liten krok måste användas. Degen rullade vi till en liten kula som sattes längst ut på kroken. Flötet måste vara mycket känsligt, sedan gällde det att vara snabb och rycka snabbt. Teknik förståss. Vi blev bra på det.
Det andra sättet var med en sänkhåv och havregryn. Sänk håven ca 1 meter, vänta, kasta lite havregryn, efter en liten stund var det bara att håva in ett gäng rudor.
Valstasjön i närheten av orten hallstahammar i Västmanland, där fanns det mycket Ruda och gör det förmodligen fortfarande.
#11 - 27 maj 2005 14:20
Ruda är som sagt en fullständigt skottsäker fisk, men jag vill bara be alla att inte plantera ut ruda i naturliga vatten som inte redan innehåller fisk. Problemet med rudor är att de är nästan omöjliga att utrota när de väl kommit in - på djurgården brukar man torrlägga de små sjöar som finns ibland för att hålla nere antalet, men några överlever i slammet likförbaskat - och de går mycket hårt åt de groddjur som finns i små fiskfria vatten. Våra grodor och salamandrar har redan så ont om leklokaler att varje lekdamm som det kommer in ruda i spelar roll.
#12 - 22 augusti 2005 20:06
[QUOTE=HazelCR]När jag var grabb så fanns det en damm ditt vi åkte för få de små liven. Vi gjorde på två sätt. Det roligaste var att meta på deg, en liten vanlig vatten vetemjölsdeg. En mycket liten krok måste användas. Degen rullade vi till en liten kula som sattes längst ut på kroken. Flötet måste vara mycket känsligt, sedan gällde det att vara snabb och rycka snabbt. Teknik förståss. Vi blev bra på det.
Det andra sättet var med en sänkhåv och havregryn. Sänk håven ca 1 meter, vänta, kasta lite havregryn, efter en liten stund var det bara att håva in ett gäng rudor.
Valstasjön i närheten av orten hallstahammar i Västmanland, där fanns det mycket Ruda och gör det förmodligen fortfarande.[/QUOTE]

Jodå, i Valstasjön finns det mycket Ruda :)
#13 - 24 augusti 2005 21:33
Bor du i Göteborgstrakten så kan du ju alltid kolla i Ruddalen.
#14 - 26 augusti 2005 02:23
hehe rudor är inte utrotningshotade hmm nej, finns typ över allt, dom bästa vattnena för stor ruda är ursjön och paviken på gotland !,

där svenska rekordet kommer ifrån på 3000 gr av Kristoffer Smeby en kompis till mig , jag har också tagit ruda på 2500 gram där vilket räknas som väldigt stort i sportfiskevärlden !,
smårudor kan man ju ta me håv eller vafan som helst , bara mäska upp dom, ett kastnät skulle nog funka bra !,

även om damrudorna inte är lika vackra som riktiga rudor eftersom dom riktiga är så hödryggade pågrund av skydd från predatorer!, rudor dör inte så lätt på vintern pågrund av att dom är djävligt smarta, ja vet dammar som bottenfrusigt och ändå har dom klarat sej, !

rudan gräver nämligen ner sej i dyn när en viss temp nås och rudans kropp börja faktiskt av sej självt tillverka sprit ! väldigt lite sprit men de räcker för en ruda att supa ner sej en hel vinter och ligga där !, frågan är hur fet bakfylla han får på våren !! hehe

mvh Cribba
#15 - 10 oktober 2007 16:59
mata dammruda

vad kan mata dammrudor om man har dom i akvarium
#16 - 10 oktober 2007 17:25
Nästan vad som helst. Foder avsett för guldfisk är förmodligen helt perfekt (rudan är nära släkt med guldfisk).
#17 - 11 oktober 2007 22:35
haha det här var en bra bump! mycket intressant, skulle själv vilja ha några.
#18 - 13 oktober 2007 06:18
ja men dom äter inte fiskfoder torfoder

ja ha
men jag matar mina guldfiskar med torfoder och jag har inte sett dammrudorna äta det men dom kanske äter när jag int är där;)
#19 - 13 oktober 2007 08:56
Bara en fråga - varför vill ni ha dammruda?
Det är inte en vacker fisk på något vis, den äter inte jättemycket växter (till skillnad från t.ex. mört!), den massförökar sig som guldfisk, och i en två meter djup 34 kubiks damm kan man ha praktiskt taget vilken vinterhärdig fisk som helst, man behöver inte välja utifrån tålighet...

Om det hela bara är riktat att hålla efter växter hade jag nog personligen planterat in kräftor i en sån damm... De kan man i alla fall äta!
Plus gräskarp. De går ju fånga ut och äta de med när de blir för stora.

(Detta under förutsättning att det är en konstgjord damm, inte en naturdamm. Kräftor är ännu värre för grodor och salamandrar än vad ruda är.)
#20 - 14 oktober 2007 02:34
http://www.jsfk.se/upload/Bilder/Klubbrekord/TakeshiRuda1950gr.jpg
http://www.tinca.se/Fotogalleri/Tony_ruda_2298_P2.jpg
http://www.tinca.se/Fotogalleri/Tony_ruda_2298_s1.jpg
...inte vackra!?! ...du e konstig azur. :rolleyes:

VISSERLIGEN! så fick man ju reda på att det kanske är skillnad på ruda och dammruda (?) i denna tråden, det kännde inte jag till innan, men jag skulle gärna haft några ändå, i mitt kar alltså... säkert inte lika kul i damm, det är nog sant.
#21 - 14 oktober 2007 08:29
Jag skulle också vilja ha rudor men jag bor i lägenhet vilket jag säger fan för :( För jag kan ju inte ge dom det dom behöver om jag bor i lägenhet, har iafl en pytteliten gräskarp :) än så länge går han i akvarium men han ska få flytta till en polares damm när han blir stor o stark :) . Gräskarp är ju en rolig fisk! Och de flesta damm odlare har ju sånna inne, varför inte köpa sånna? Men dom kan hoppa rejält mkt så det kan gå illa om dammen inte är nätad...
#22 - 14 oktober 2007 10:43
På vilket sätt är Gräskarp rolig?
#23 - 14 oktober 2007 11:02
Ha, Nu Va Det Fel På Dammruda Också

men kan dom äta torrfoder elle
så syn att du kritiserar dammruda för dammruda är en bra fisk till dammar enligt mig
:)
#24 - 14 oktober 2007 11:38
Det är några som har Ruda här, de äter Koi/Guldfiskfoder.
Men de syns inte så väl när det blivit en "algmatta" på dammduken.
Ruda från sjöar som det inte är rovfisk i brukar inte vara lika höga och kan ha en "gulare" färg och röda fenor.
#25 - 14 oktober 2007 12:38
THE_DUDE skrev:
...inte vackra!?! ...du e konstig azur. :rolleyes:

Jaja, man skall ju inte diskutera smak men nej, jag tycker inte det där är vackra fiskar, inte jämfört med t.ex. guldfisk eller guldid. Eller mört. Eller ens med sutare eller brax.
Det där är dessutom sjöruda, så stora och högryggade kommer de inte bli i dammen, utan de kommer att se ut så här:
http://www.agr.unideb.hu/allattan/hal/carcar.jpg
Dvs precis som vildformen av guldfisk.

Det är troligt att min mycket låga uppfattning om ruda påverkats av att den är skadlig för andra smådjur i tidigare fiskfria vatten där den inplanteras. Det kanske är lite orättvist, men jag betraktar den som närmast ohyra.

gärna haft några ändå, i mitt kar alltså...

Pja, jag vet var du kan få tag i ett par miljoner om du bor i Stockholmstrakten. De massförökar sig i dammar där det inte finns rovfisk, så små-sjöarna på Djurgården eller t.ex. Gullsjön här i Täby är knökfulla av tusenbröder av vildformsguldfisk-lika rudor.

@kramfors: jag sa inte att gräskarpar (eller kräftor för den delen) är roliga, men om avsikten bara är att hålla efter vattenväxter gör de ett mycket bättre jobb än dammruda, massförökar sig inte, samt blir större och är godare att äta.
#26 - 14 oktober 2007 13:18
Azur skrev:
.

@kramfors: jag sa inte att gräskarpar (eller kräftor för den delen) är roliga, men om avsikten bara är att hålla efter vattenväxter gör de ett mycket bättre jobb än dammruda, massförökar sig inte, samt blir större och är godare att äta.

Viss anser att Gräskarp förorenar och äter vattenrenande växter som tex vattenpest, hornsärv.
Här i Västernorrland tror jag att man inte får sätta ut Gräskarp i sjöar.
I den sjö där jag hade sommarstuga fick vi inte plantera Gräskarp för fiskekonsulenten på Länstyrelsen.
Vi har också en damm ett minne från då det togs lera till ett tegelbruk som är "full" med Ruda, där planterades Gräskarp för 10-15 år sedan om det finns Gräskarp där nu är tveksamt.
#27 - 15 oktober 2007 21:21
Kramfors skrev:
På vilket sätt är Gräskarp rolig?

på samma sätt som koi är rolig! ...fast gräskarp kan ju lätt bli dubbelt så stor som koi, och därför även dubbelt så rolig. så står det i min bok i alla fall...
#28 - 15 oktober 2007 21:53
Azur skrev:
sutare eller brax.

där har vi SNYGGA firrar! sådana SKA jag ha nån gång, det är ett som är säkert.

Azur skrev:
Det där är dessutom sjöruda, så stora och högryggade kommer de inte bli i dammen,

jo insåg det iom. denna tråden, det va lite tråkigt.

Azur skrev:
utan de kommer att se ut så här:

http://www.agr.unideb.hu/allattan/hal/carcar.jpg

Dvs precis som vildformen av guldfisk.

njaa lite lite skillnad är det allt (iaf. från dom vildguldfiskar jag har sett)

Azur skrev:
Pja, jag vet var du kan få tag i ett par miljoner om du bor i Stockholmstrakten. De massförökar sig i dammar där det inte finns rovfisk, så små-sjöarna på Djurgården eller t.ex. Gullsjön här i Täby är knökfulla av tusenbröder av vildformsguldfisk-lika rudor.

tack för tipset! fast bor i gbg så det får bli hisingen eller nått.

för att gå lite mer on-topic...

dammrudan: har du fått dina dammrudor att äta ännu eller? gör ett vatten byte annars, och testa med lite daggmask, alla fiskar jag haft blir galna av det ja lovar [;)] och om rudor är som guldfisk även i betende så borde det nog funka på dom också.
#29 - 17 oktober 2007 16:51
jag har 4 dammrudor i mitt akvarium och dom mår jätte bra och är roliga för dom rör på sig rätt mycket
men dom är inte så fina men jag är nöjd
direkt från dammen :D
#30 - 17 oktober 2007 18:25
ruda

Rudan är en jätte vacker fisk (särskilt de från sjöbodasjön) men i en damm så syns den inte särskilt bra jämfört med en röd guldfisk eller koi i olika fina färger!!!!!!!!!!!!
#31 - 25 oktober 2007 18:51
classekoi skrev:
Rudan är en jätte vacker fisk (särskilt de från sjöbodasjön) men i en damm så syns den inte särskilt bra jämfört med en röd guldfisk eller koi i olika fina färger!!!!!!!!!!!!

ja dom e roliga
:)
#32 - 9 juni 2017 15:24
När jag i min barndom bodde i Skåne brukade vi fånga sådana som vi kallade Karuser/ Dammrudor i Märgelgravar med en vanlig håv med långt skaft. Hade även i ett akvarium men livslängden blev något år och de ökade inte särskilt i vikt.
#33 - 30 april 2018 13:24
Jag har ett aquaponiskt växthus med mycket vatten i. Tyvärr blir det ned till 8 grader på vintrarna. Någon som vet var man kan få tag på rudor i närheten av Hörby i Skåne?
#34 - 13 juni 2018 20:40
[QUOTE=Folkeg;n2384794]Jag har ett aquaponiskt växthus med mycket vatten i. Tyvärr blir det ned till 8 grader på vintrarna. Någon som vet var man kan få tag på rudor i närheten av Hörby i Skåne?[/QUOTE]

Jag har sett att det finns en i Klippan som odlar dem och säljer
#35 - 14 juni 2018 08:50
[QUOTE=Folkeg;n2384794]Jag har ett aquaponiskt växthus med mycket vatten i. Tyvärr blir det ned till 8 grader på vintrarna. Någon som vet var man kan få tag på rudor i närheten av Hörby i Skåne?[/QUOTE]

Med 8'C som minimumtemperatur så går det att ha en del andra roliga arter också, läst om en fransman som lyckades övervintra Corydoras paleatus i en damm utomhus trots frost. Så finns en del mindre arter att välja på.

Annons