vart går gränsen till djurplågeti?

#1 - 16 april 2009 10:34
Jag undrar, vart går gänsen till djurplågeri när det gäller fiskar?

Kikade på blocket och såg detta...man undrar hur länge den stackaren har simmat runt i det akvariet. Vem har plats med en sådan fisk??

http://www.blocket.se/vi/21019056.htm?ca=12_s
#2 - 16 april 2009 10:38
Att folka ska envisas med att skaffa sig såna djur. Undrar vad det beror på? Att de tycker det är "coolt"? Ren dumhet? Oförstånd?

Lika illa är det att det finns att få tag på överhuvudtaget.
#3 - 16 april 2009 10:47
misstänker att det är en kille som har akvariet, killar äääälskar hajar!
Min sambo + hans vänner vill att vi ska ha silverhajar för det är ju HAJAR! suck!

Jobbigt är att det finns ingenplats för en sådan fisk, och en sådan fisk är inte så lätt att ta död på heller utan att man mår dåligt av det =(
#4 - 16 april 2009 11:03
Nubi skrev:

Min sambo + hans vänner vill att vi ska ha silverhajar för det är ju HAJAR! suck!

Jobbigt är att det finns ingenplats för en sådan fisk, och en sådan fisk är inte så lätt att ta död på heller utan att man mår dåligt av det =(

Nu är ju inte silverhajar riktiga hajar egentligen, även om de kanske liknar hajar. Men silverhaj kräver ju ett rätt stort akvarium de oxå, gärna ett långt.

Men du har säkert rätt i dina misstankar.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 16 april 2009 12:11
Nubi skrev:
Jag undrar, vart går gänsen till djurplågeri när det gäller fiskar?

Kikade på blocket och såg detta...man undrar hur länge den stackaren har simmat runt i det akvariet. Vem har plats med en sådan fisk??

http://www.blocket.se/vi/21019056.htm?ca=12_s

Samma fisk odlas upp som matfisk (även i Sverige) och de går då oerhört mycket trängre än fisken på bilden.

Inte desto mindre ser jag ingen anledning till att NÅGON skaffar fiskar som denna till sitt akvarium, men att prata om djurplågeri känns ändå poänglöst.

Sedan har vi tidigare haft uppe i forumet att skall man kritisera händelser som sker på andra hemsidor än denna - så gör det på resp sida istället för här.
#6 - 16 april 2009 13:53
Nubi skrev:

Har nog inte så mycket med kön att göra, utan om hur seriös man är i sitt djurhållande, och rent allmänt. Ja, att folk skaffar "hajar" och se´n har dem i för små akvarier är nog för att de tycker att det är "coolt", och enligt min åsikt är det helt fel anledning att skaffa ett djur. Djuret blir nog lidande på ett eller annat sätt hos så´na ägare, killar som tjejer. Visst, att tycka att djuret man har är häftigt är väl en sak, men då ska också ett genuint intresse finnas, och kunskap om hur man sköter djuret i fråga på bästa sätt, och det är nog tyvärr inte så vanligt bland den typen av ägare.

Silverhajar är ingalunda lika olämpliga som akvariefiskar som t.ex paroonhajar, då de inte blir ens en bråkdel av paroonhajens storlek, och heller inte har samma levnadssätt och matvanor. Silverhajen är enligt mig en mycket trevlig, vacker och fredlig fisk, men eftersom den blir runt 30 cm så vill den ju ha en del utrymme att sträcka ut på. Dessutom är det en stimfisk. Paroonhajen (som är en mal) däremot är enligt mig helt förkastlig som akvariefisk, först och främst för att den blir flera meter lång.
#7 - 16 april 2009 19:39
Tycker otroligt synd om fisken! tror inte folk tänker sig för riktigt när de skaffar sig fiskar. Varit själv i den situationen, se bara vår mal. Han lär säkert behöva flytta den dagen han blir 20cm lång (nu är han bara 6cm lång)
#8 - 16 april 2009 19:39
Skickade ett mail och frågade hur länge han hade haft sin fisk i akvariet och om han inte tyckte att akvariet var liiite för trångt.

Samma fisk odlas upp som matfisk (även i Sverige) och de går då oerhört mycket trängre än fisken på bilden.

Inte desto mindre ser jag ingen anledning till att NÅGON skaffar fiskar som denna till sitt akvarium, men att prata om djurplågeri känns ändå poänglöst.

Sedan har vi tidigare haft uppe i forumet att skall man kritisera händelser som sker på andra hemsidor än denna - så gör det på resp sida istället för här.
Guest
#9 - 16 april 2009 20:03
Och du hoppas på ett svar?
Börjar tröttna på sånna här trådar asså...
#10 - 17 april 2009 11:06
Jupp!
han undrade om jag var intresserad i att köpa.
#11 - 18 april 2009 14:20
var förbi Rollesakvariecenter igår och kollade på fiskar, då jag fick syn på detta monster http://www.ladda-upp.com/bilder/18708/el-C3-A5l . han som äger det sa att de var en kvinna i 60 års åldern som haft den i ett 200Liters akvarium ! ! den var 120cm lång och dubbelt så grov som en falukorv. det kallar jag djurplågeri ! ålen blir 2.5m lång när den är fullvuxen, Rolle sa att tanten hade kommit in med ålen i en hink. han blev så chockad att han inte ens han fråga hur gammal den var eller nånting!

På bilden ligger ålen i ett 400 liters akvarium!
#12 - 18 april 2009 14:47
var förbi Rollesakvariecenter igår och kollade på fiskar, då jag fick syn på detta monster http://www.ladda-upp.com/bilder/18708/el-C3-A5l . han som äger det sa att de var en kvinna i 60 års åldern som haft den i ett 200Liters akvarium ! ! den var 120cm lång och dubbelt så grov som en falukorv. det kallar jag djurplågeri ! ålen blir 2.5m lång när den är fullvuxen, Rolle sa att tanten hade kommit in med ålen i en hink. han blev så chockad att han inte ens han fråga hur gammal den var eller nånting!

På bilden ligger ålen i ett 400 liters akvarium!

Rolle är så rolig att ha å göra med :D Riktigt trevlig och hjälpsam.

Ålen är riktigt fet. Ligger oftast och degar hela dagarna, tar luft då och då. Den är tydligen, trots sin storlek, väldigt blygsam med käket :)
#13 - 18 april 2009 14:52
hehe aa precis ! han är riktigt trevlig, blev skiträdd när jag såg ålen :D jaja måste varit en tokig gammal tant ! ;)
#14 - 18 april 2009 15:16
lol ett 200 liters kar brukar väll vara ungefär en meter, var ålen då längre än karet. stackars fisk. undra hur hon fick ner den i hinken....aja tur att "rolle" tog hand om den
#15 - 18 april 2009 15:27
Link_Mag skrev:
lol ett 200 liters kar brukar väll vara ungefär en meter, var ålen då längre än karet. stackars fisk. undra hur hon fick ner den i hinken....aja tur att "rolle" tog hand om den

200L brukar väl vara 120cm typ. Ålen är väl ungefär en meter lång, inte riktigt 120 iaf ;) Men en jättefisk
#16 - 18 april 2009 15:52
det är ändå förjävligt.

ps. standard måtten på ett 222l e 110x45x45
#17 - 18 april 2009 16:01
Link_Mag skrev:
det är ändå förjävligt.

ps. standard måtten på ett 222l e 110x45x45

Då var det trångt :D
#18 - 18 april 2009 18:11
hur får man ner en ål i en hink? hur får man tag i den överhuvudtaget? jag skulle ALDRIG våga stoppa ner mina händer i det akvariet.
#19 - 18 april 2009 18:22
Nubi skrev:
hur får man ner en ål i en hink? hur får man tag i den överhuvudtaget? jag skulle ALDRIG våga stoppa ner mina händer i det akvariet.

Den gamle damen som lämnade in den sa åt akvariehandlaren att hon hade en elektrisk mal på ca 1 meter som hon ville lämna in. Han tvekade då och sa att elektriska malar inte blir så stora i akvarium. Hon var dock säker på sin sak då hon fick STÖTAR när hon rengjorde akvariumet. [:o]
#20 - 20 april 2009 14:34
den kan ju dock skicka både låg och stark ström, jag skulle då inte vela få en stöt av den när den skicka stark ström !

Annons