Vart gör ni av alla yngel?

#1 - 6 oktober 2007 18:25
Jag har ett litet kar över som jag skulle vilja ha vanliga guppys i. Men när min kompis hade guppies fick de yngel hela tiden så de fick spola ner dem i toaletten föratt det inte skulle bli överbefolkat.. Hur löser ni det, gör ni samma sak eller? Kan man köpa bara hanar och är det svårt att se skillnad på dem?

EDIT: Jag VET att det är grymt att spola ner yngel i toaletten, och jag planerar INTE att göra det. Det var därför jag skapade den här tråden.
#2 - 6 oktober 2007 19:00
man ser skillnad direkt på honor och hanar,hanarna är färg granna och honorna är oftast ganska tråkiga i färgerna.man kan sälja fiskar på auktioner eller annonsera ut dom här på zoopet eller byta in dom på zooaffärer det finns lösningar på allt.
#3 - 6 oktober 2007 19:23
fairing skrev:
man ser skillnad direkt på honor och hanar,hanarna är färg granna och honorna är oftast ganska tråkiga i färgerna.man kan sälja fiskar på auktioner eller annonsera ut dom här på zoopet eller byta in dom på zooaffärer det finns lösningar på allt.

Ah okej. Finns det någon som har bra bildexempel?
Ja, men det verkar ganska jobbigt att hålla på så hela tiden liksom, alla kan ju inte vilja ha guppies hela tiden?
Sen undrar jag hur många som är lagom i ett 60l och går de att ha dem tillsammans med någon annan fisk? Och äter de körsbärsräkor?
#4 - 6 oktober 2007 20:47
nej dom äter ej räkor eller ja en och annan bäbis kan strycka med men även guppy bäbisar kan äka med.det blir inte så många guppisar jag har försökt att föröka mina men det går inte fårt inte,och det strycker med en och annan.
#5 - 7 oktober 2007 11:22
Innan din kompis spolade ner fiskarna tog han/hon väl livet av dom? [:O]

Grymt att spola ner levande fisk i avloppet. :(
#6 - 7 oktober 2007 11:27
mm håller med Jens A jag hoppas de var döda redan när de spolades ner annars är det grymt.För övrigt är det som redan flera sagt att alla yngel överlever inte och får man för många så finns det alltid någon som vill ha de.
#7 - 7 oktober 2007 14:10
Ja, jag vet att det är grymt men hon brydde sej inte :( Men hon gav sitt akvarium till mej senare så hon har slutat med det. Men jag vill ju inte göra samma sak..

Och hur många kan man ha i ett 60l? Och kan man ha flera fiskar också, om man har ett stim i ett 60l? Vilka passar isåfall?
#8 - 7 oktober 2007 14:45
Du får väl ha någon lite större fisk i också, som uppskattar guppyngel.. till lunch.
#9 - 7 oktober 2007 15:07
Du får väl ha någon lite större fisk i också, som uppskattar guppyngel.. till lunch.

Jo.. men det finns väl ingen sån som inte äter körsbärsräkor?
#10 - 7 oktober 2007 15:10
Njae, vuxna körsbär är väl rätt mycket större än guppyyngel? men körsbäryngeln blir nog förrätt...
#11 - 7 oktober 2007 15:13
Men jag vill ha kvar mina körsbärsyngel :)
#12 - 7 oktober 2007 15:38
Frågar igen.. Hur många guppy kan man ha i ett 60l, och vilka andra fiskar skulle passa tillsammans med dem?
#13 - 7 oktober 2007 20:29
taxidermy skrev:
Frågar igen.. Hur många guppy kan man ha i ett 60l, och vilka andra fiskar skulle passa tillsammans med dem?

Det beror på skulle jag säga. Är man erfaren kan man ha flera än om man är nybörjare, man har bättre koll med lite erfarenhet. Jag tycker du skall börja med en liten grupp, säg 3-4 hanar och minst lika många honor. Vill du ha sällskap så skall du köpa små tetror, de äter en del yngel så de inte blir för många. Vill du ha kvar räklignarna så skall du inte ha dem med fiskar, om du inte satsar på Microrasboror eller Iratherina werneri, t.ex. Leta upp fiskar med extremt liten mun så att räkbäbisarna inte går in. då går de säkra....men bättre då att ha räkorna i ett 20-liters och fiskarna i ett större....
Jag har ett 60-liters med 50-100-talet fiskar i olika storlek och ålder, (mest guppy och platy) men jag har å andra sidan en hel del erfarenhet att falla tillbaka på....;):D
#14 - 7 oktober 2007 21:02
taxidermy skrev:
Jag har ett litet kar över som jag skulle vilja ha vanliga guppys i. Men när min kompis hade guppies fick de yngel hela tiden så de fick spola ner dem i toaletten föratt det inte skulle bli överbefolkat.. Hur löser ni det, gör ni samma sak eller? Kan man köpa bara hanar och är det svårt att se skillnad på dem?

Hur stort är akvariet? Det finns andra fina fiskar som inte sprutar ut barn hela tiden.

Att spola ned fiskar i toaletten är extremt grymt och inte godkänt enligt lag som avlivingsmetod.
#15 - 8 oktober 2007 01:26
jag låter mina yngel simma i tanken klarar dom sig så gör dom de....
#16 - 8 oktober 2007 06:21
sunken skrev:
jag låter mina yngel simma i tanken klarar dom sig så gör dom de....

...och gör man så så brukar det inte bli FÖR många, det brukar stabilisera sig på en "lagom" nivå.:p;):D
#17 - 8 oktober 2007 07:17
batski skrev:
Hur stort är akvariet? Det finns andra fina fiskar som inte sprutar ut barn hela tiden.

Att spola ned fiskar i toaletten är extremt grymt och inte godkänt enligt lag som avlivingsmetod.

Det är 60l.. Jo, men jag gillar guppy, eftersom de är färgglada och inte käkar räkor(eller?), funderade annars på någon dvärgciklid men de äter ju mina räkor..

Ja, jag vet att det är grymt. Jag gillar inte henne, hennes guppys dog när hon var bortrest, sedan gav hon sitt akvarium till mej och frågade vart alla guppys var någonstanns.
"Men dina guppys dog ju när du var i England?"
"Ja hehehhe, det är lätt att göra nybörjarfel!! Mina fiskar dog också i början, det är inget att skämmas över!!" Sedan ringde hon en annan kompis och sa att jag hade dödat hennes fiskar.
Till saken hör att hon aldrig brydde sej om att kolla upp något om fiskar innan hon köpte dem utan hade platy, ett stim sorgmanteltetror, metallpansarmalar, någon annan mal samt ett stim guppy i ett 22l. Det känns så dumt att bli utskälld av henne(hon tror fortfarande att jag dödat dem). Ursäkta, men jag måste bara gnälla lite.. [:o]
#18 - 8 oktober 2007 08:07
taxidermy skrev:
Det är 60l.. Jo, men jag gillar guppy, eftersom de är färgglada och inte käkar räkor(eller?), funderade annars på någon dvärgciklid men de äter ju mina räkor..

Det finns flera arter som inte käkar räkor, men gillar du guppies så är det en annan sak. Själv hade jag endlers i mitt 110 liters och omplacerade så många yngel som jag bara kunde. Till slut började jag känna mig stressad av att de bara fick barn på löpande band, så jag bestämde mig för att omplacera alla och skaffa fiskar som inte får barn så ofta.

Nu bor det sen ett par veckor tillbaka 4 Betta imbellis i det akvariet. Om ytterligae ett par veckor har jag tänkt att ett stim på 10 Boraras briggitae (moskitorasboror) ska flytta in.

Var även sugen på Pseudomugil gertrudae (prickiga blåögonfiskar) men bestämde mig för bettorna.

Några andra fina och färglada fiskar:

- Hyphessobrycon amandae (amandatetra)
- Boraras maculatus (dvärgrasbora)
- Dario dario (bengaldario)

taxidermy skrev:
Ja, jag vet att det är grymt. Jag gillar inte henne, hennes guppys dog när hon var bortrest, sedan gav hon sitt akvarium till mej och frågade vart alla guppys var någonstanns.

"Men dina guppys dog ju när du var i England?"

"Ja hehehhe, det är lätt att göra nybörjarfel!! Mina fiskar dog också i början, det är inget att skämmas över!!" Sedan ringde hon en annan kompis och sa att jag hade dödat hennes fiskar.

Till saken hör att hon aldrig brydde sej om att kolla upp något om fiskar innan hon köpte dem utan hade platy, ett stim sorgmanteltetror, metallpansarmalar, någon annan mal samt ett stim guppy i ett 22l. Det känns så dumt att bli utskälld av henne(hon tror fortfarande att jag dödat dem). Ursäkta, men jag måste bara gnälla lite.. [:o]

Låter som en riktigt fin människa - not! :mad: [:(]
#19 - 8 oktober 2007 11:00
batski skrev:
Det finns flera arter som inte käkar räkor, men gillar du guppies så är det en annan sak. Själv hade jag endlers i mitt 110 liters och omplacerade så många yngel som jag bara kunde. Till slut började jag känna mig stressad av att de bara fick barn på löpande band, så jag bestämde mig för att omplacera alla och skaffa fiskar som inte får barn så ofta.

Nu bor det sen ett par veckor tillbaka 4 Betta imbellis i det akvariet. Om ytterligae ett par veckor har jag tänkt att ett stim på 10 Boraras briggitae (moskitorasboror) ska flytta in.

Var även sugen på Pseudomugil gertrudae (prickiga blåögonfiskar) men bestämde mig för bettorna.

Några andra fina och färglada fiskar:

- Hyphessobrycon amandae (amandatetra)

- Boraras maculatus (dvärgrasbora)

- Dario dario (bengaldario)

Låter som en riktigt fin människa - not! :mad: [:(]

Nä, att lura på kompisen ett för litet akvarium och sedan anklaga henne för att ha dödat fiskarna-skurk....
Så du har inga Endler kvar?
#20 - 8 oktober 2007 15:43
tummen skrev:

Så du har inga Endler kvar?

Nope! De har flyttat allihop.
#21 - 9 oktober 2007 08:18
HUR går det med alla yngel?????

Annons