Vart placerar jag bäst korallen?

#1 - 2 december 2007 11:18
Jag har idag en ganska bestämd bild på vad jag vill ha i mitt lilla akvarie ;)

Vill ha i en Euphyllia paradivisa men vet inte riktigt vart jag skulle sätta den så att den inte krigar med de andra invånarna.

Mitt rev ser ut enligt följande - http://bp2.blogger.com/_fxKkVn4GF_M/R0miSwu4ptI/AAAAAAAAABU/opQikMd7YuI/s1600-h/DSCN1008.JPG

Min idé var att sätta den rätt högt upp men då hamnar den i utblåset för min Koralia 900 l/h pump.

I övrigt har jag lite önskeplaner på följande koraller och invånare som ni gärna får kommentera med lämpliga/olämpliga samt om ni har erfarenheter av dessa.

[SIZE=4][COLOR=#4e82bc]Xenia elongata [COLOR=#000000](måste ha listan)[/COLOR][/COLOR][/SIZE][COLOR=#4e82bc]
[SIZE=4][B][SIZE=4][COLOR=#4e82bc]Zoanthus sociatus [COLOR=#000000](vill ha listan)[/COLOR][/COLOR][/SIZE][COLOR=#4e82bc]
[SIZE=4][B][SIZE=4][COLOR=#4e82bc]Pachyclavularia viridis[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=#4e82bc][B][SIZE=4][COLOR=#4e82bc]Parazoanthus gracilis[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=#4e82bc][B][SIZE=4][COLOR=#4e82bc]Sinularia polydactyla[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=#4e82bc][B][SIZE=4][COLOR=#4e82bc]Sinularia asterolobata[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=#4e82bc][B][SIZE=4][COLOR=#4e82bc]Alcyonium hibernicum [COLOR=#000000](vill ha listan)[/COLOR][/COLOR][/SIZE][COLOR=#4e82bc]
[SIZE=4][B][SIZE=4][COLOR=#4e82bc]Alcyonium coralloides [COLOR=#000000](vill ha listan)[/COLOR][/COLOR][/SIZE][COLOR=#4e82bc]
[SIZE=4][B][SIZE=4][COLOR=#4e82bc]Euphyllia paradivisa [COLOR=#000000](vill ha listan)[/COLOR][/COLOR][/SIZE][COLOR=#4e82bc]
[SIZE=4][B][SIZE=4][COLOR=#4e82bc]Blastomussa wellsi[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=#4e82bc][B][SIZE=4][COLOR=#4e82bc]Tubastrea faulkneri [COLOR=#000000](vill ha listan)[/COLOR][/COLOR][/SIZE][COLOR=#4e82bc]
[SIZE=4][B][SIZE=4][COLOR=#4e82bc]Nemanzophyllia turbida [COLOR=black](vill ha listan)[/COLOR][/COLOR][/SIZE][COLOR=#4e82bc]
[SIZE=4][B][SIZE=4][COLOR=#4e82bc]Montipora nodosa [COLOR=#000000](vill ha listan)[/COLOR][/COLOR][/SIZE][COLOR=#4e82bc]
[SIZE=4][B][SIZE=4][COLOR=#4e82bc]Trachyphyllia radiata[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=#4e82bc][B][SIZE=4][COLOR=#4e82bc]Epicystis crucifer [COLOR=black](vill ha listan)[/COLOR][/COLOR][/SIZE][COLOR=#4e82bc]
[SIZE=4][B][SIZE=4][COLOR=#4e82bc]Lysmata amboinensis[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=#4e82bc][B][SIZE=4][COLOR=#4e82bc]Clibanarius tricolor[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=#4e82bc][B][SIZE=4][COLOR=#4e82bc]Amphiprion ocellaris [COLOR=#000000](vill ha listan)[/COLOR][/COLOR][/SIZE][COLOR=#4e82bc]

[SIZE=4][COLOR=black]/Henke[/COLOR][/SIZE]
[/COLOR][/COLOR][/SIZE][/B][/COLOR][/SIZE][/B][/SIZE][/B][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/B][/SIZE][/B][/COLOR][/SIZE][/B][/COLOR][/SIZE][/B][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/B][/SIZE][/B][/COLOR][/SIZE][/B][/COLOR][/SIZE][/B][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/B][/COLOR][/SIZE][/B][/COLOR][/SIZE][/B][/COLOR][/SIZE][/B][/SIZE][/B][/COLOR][/SIZE][/B][/COLOR]
#2 - 2 december 2007 11:28
Den kommer inte att tycka om att hamna i utblåset.

Det du bör tänka på med euphyllian är att de expanderar ganska mycket, så den behöver utrymme. Mitt tips är att de behöver minst 10 cm fritt utrymme.

Om du sätter den högt så kommer den när den sväller/expanderar ta mycket ljus för de nedanför.
#3 - 2 december 2007 11:31
Hmmm, nu kommer den ju inte precis framför men ändå i blåset...
Kanske om jag riktar om strålen lite...

Kan man inte ansa den ofta och på så vis ha den på lite mindre yta?

/Henke
#4 - 2 december 2007 11:40
Nej euphyllian tål inte att ansas, men du kan ju köpa en mycket liten gren.

Grenarna kan naturligtvis ansas, men de växer så långsamt i akvariet så det blir knappast nått problem, utan det är på själva grentoppen där polyperna finns som expanderar mer och mer ju bättre de trivs. Topparna delas också och blir då större och dessa tål inte att ansas. Man bör tillochmed akta sig för att ta på dem så mycket som möjligt.
#5 - 2 december 2007 12:07
Min euphyllia gillar lite lungnare flöde och inte så extremt mycket ljus, utan att veta flödet i ditt kar kan man inte säga vart den trivs.

Ordentlig lista med tanke på burkens storlek, vissa arter är dock lite mer krävande eller har specialkrav.
Korallgurun Borneman har en mindre possitiv syn på sinularia arterna, han kallade dom giftfabriker om jag inte minns fel. Gorgonior som inte är fotosyntetiska ställer stora krav på foder och alternerande vattenflöden.
Tubastrean behöver mat (varje polyp då den inte är fotosyntetisk).

//NiXoN
#6 - 2 december 2007 12:36
NiXoN skrev:

Korallgurun Borneman har en mindre possitiv syn på sinularia arterna, han kallade dom giftfabriker om jag inte minns fel.

//NiXoN

Jo det är flera som har samma åsikt, men sen finns der ju även de som haft sinularia och närbesläktade (som sägs uppvisa samma fenomen) utan några som helst problem.

Men egen erfarenhet är däremot mycket dåliga när det gäller mjukkoraller av typen sinularia.
#7 - 3 december 2007 09:23
NiXoN skrev:
Min euphyllia gillar lite lungnare flöde och inte så extremt mycket ljus, utan att veta flödet i ditt kar kan man inte säga vart den trivs.

Ordentlig lista med tanke på burkens storlek, vissa arter är dock lite mer krävande eller har specialkrav.

Korallgurun Borneman har en mindre possitiv syn på sinularia arterna, han kallade dom giftfabriker om jag inte minns fel. Gorgonior som inte är fotosyntetiska ställer stora krav på foder och alternerande vattenflöden.

Tubastrean behöver mat (varje polyp då den inte är fotosyntetisk).

//NiXoN

För närvarande har jag ingen bra bild på detta MEN ska försöka beskriva lite här hur jag har arrangerat cirkulationen.

http://bp2.blogger.com/_fxKkVn4GF_M/R0miSwu4ptI/AAAAAAAAABU/opQikMd7YuI/s1600-h/DSCN1008.JPG

Utgår man från denna så har jag till vänster vid vattenytan en 650 l/h med en Hydor BioFlo kopplad, det vill säga att vattnet snurrar 360 grader konstant.

Till höger bak vid sumpinsuget sitter en Koralia Nano 900 l/h och den blåser lätt bakifrån och fammåt vid ytan. Det var under denna ström som jag tänkte ha Euphyllian då men då kanske den inte trivs där?

/Henke

Annons