Vart ska vi resa?

#1 - 28 december 2008 14:12
Nu behöver jag er hjälp... Jag brukar ju klara av det här på egen hand - men nu är jag faktiskt alldeles villrådig. :confused: :d

Jag håller på att fundera över vart vår (jag och min sambo) nästa resa ska gå. Min sambo och jag har nämligen lite olika åsikter om vad som är ett bra resmål... ;) Jag trivs bäst på öarna i väster (storbritannien, Irland etc) medan min sambo tycker att det är ganska tråkigt. Jag vill allra helst åka till Wales (eller Nya Zeeland) och min sambo föredrar Maldiverna eller nåt sånt.

Vidare vill jag aktivera mig på min semester. Jag vill kunna promenare, cykla, hyra bil, paddla kanot, rida, fotografera, snorkla... Min sambo vill ligga still. [|)] Jag blir fruktansvärt rastlös av att ligga på en strand i två veckor. Jag älskar däremot att bada och att snorkla... [:-96] :)

Min sambos bild av den perfekta stranden är typ vit sand, turkost vatten och vajande palmer. Och så ska den vara lååång. Min drömstrand är liten (dock med klart fint vatten), gärna med inslag av berg eller stora stenar....och en massa grönska. [^] Gärna lite undangömd...

Vidare är det viktigt för mig att naturen är vacker. Eftersom jag vill se (och fotografera!) så mycket som möjligt av stället jag besöker så vill jag att det ska vara vackert. Jag tycker mycket om karg och vild natur - berg, sjöar, gröna kullar och hedar (typ norra Skottland).

Och så måste det vara varmt i vattnet om jag ska snorkla... :D

Jag vill inte ha horder med svenska turister (helst inga alls ;)) så typ Thailand och såna ställen är uteslutet.

Jag har kollat runt på Maldiverna (hur kul är det att sitta på en atoll i två veckor??? :confused:), Mauritius, Kambodja, Kap Verde, Dominikanska republiken och andra öar däromkring....men jag tycker fortfarande att Wales är vackrast. Ingenting stämmer med vad jag söker. :(

Är det någon som har något förslag på en bra kombination av Maldiverna och Wales???
#2 - 28 december 2008 14:16
Kanske någonstans på grekland? Eller egyptens kuster mot röda havet?
Bilagor:
#3 - 28 december 2008 14:58
Malta?, Cypern?, Azoererna?
#4 - 28 december 2008 15:14
Är din partner verkligen rätt för dig? ;)

Azorerna borde passa er båda :)
#5 - 28 december 2008 15:15
3 guppy skrev:
Malta?, Cypern?, Azoererna?

Jag tänkte också på cypern, men det överrens stämmer nog inte med många av kraven.
Guest
#6 - 28 december 2008 15:46
Kroatien!
#7 - 28 december 2008 18:50
#8 - 28 december 2008 19:04
Malta är klockrent,,,,,jag och min sambo var där för nått år sedan och vi träffade bara på ett annat par ifrån sverige. De man stötte på var engelsmän, danskar. Finns mycket fina utflykter att göra där.

Kroatien är en annan grej men tyvärr så har det blivit mycket turister på många ställen. Hvar är en ö att se samtidigt finns det många småöar runt omkring man kan åka runt på varje dag.
#9 - 28 december 2008 19:15
Är du medveten om att Thailand är stort? Du behöver inte dra till phuket eller phi phi..

Jag hatar med turister, eller wannabebackpackers. Men i thailand kan man få vara för sig själv om man vill. Det är stort som sagt..
Annars malaysia eller indonesien. Finns massor med fina ställen. Ljuvliga ställen rent ut av..

Annars Australien kanske. Bara att välja och vraka, öken eller regnskog, berg eller strand osv osv..

Lycka till..
#10 - 28 december 2008 19:47
Tack för alla tips... :) Det är svårt att hitta något bra när vi har så olika intressen när det gäller resor (eller rättare sagt: jag älskar att resa och min sambo stannar lika gärna hemma på semestern)

Kreta har vi varit på ett ar gånger, så Grekland blir det nog inte igen. Egypten vill inte min sambo åka till (fråga mig inte varför... :confused:). Cypern har jag också varit på - vattnet är ju fint och så men jag söker nog något annorlunda. Malta/Gozo och Azorerna har jag funderat på - men det känns som att jag mest skulle uppskatta de ställena. Kroatien är säkert jättefint men min sambo hatar verkligen stenstränder och vägrar att bada... Han vill ha sand. :) Jo då, visst är Thailand stort. Men halva Sveriges befolkning åker ju dit varje år. Lite egen fantasi måste man ju ha. ;) :) Nä, Thailand är inget som direkt lockar faktiskt. Guadeloupe kollade jag faktiskt på tidigare idag - kanske kan vara något. Får forska vidare på det... :) Australien har jag faktiskt alltid velat besöka - men min sambo är inte riktigt lika intresserad.

Glömde nämna att min sambo gärna reser på vintern - så det får gärna vara "vintervarma" resmål...
#11 - 28 december 2008 20:44
kroatien.....vem har sagt att det inte finns annat än stenstränder där,,,,,det gäller bara att hitta de fina stränderna........
Guest
#12 - 28 december 2008 20:48
Stenarna är bekväma om du frågar mig ^^. Iaf på dom gamla stränderna. Och man slipper all småsand som fastnar överallt.. (Gradac, trpanj, makarska)
#13 - 28 december 2008 20:52
Har ni funderat på Kambodja eller Vietnam som inte så många turister har hittat till ännu? Kanske en avstickare till Angkor Wat i Kambodja när ni ändå är i krokarna. Sedan bör ni åka minst tre veckor på en sådan resa då det finns så oändligt mycket att se i Asien, och snacka inte ens om maten:p!
Att det sedan är samma prisbild som det var i Thailand för 20 år sedan, gör inte saken sämre:).
#14 - 28 december 2008 21:15
Jo, jag vet att det finns annat än sten i Kroatien. Men mycket stenstränder är det. Jag tycker dock om sten... Inte riktigt vad vi är ute efter ändå.

Mmm...har kollat på både kambodja och Vietnam...men jag vet inte. Det är så himla svårt. Inget är lika vackert som Wales ju! ;) :) Jag kanske tvingar med sambon dit i alla fall... :D
#15 - 28 december 2008 21:17
Han kan åka med oss när vi drar till Thailand, så kan du hoppa av vid de Brittiska öarna och dyka och snorkla i iskalla Atlanten istället:D!

Du har inte funderat på Gekås?
#16 - 28 december 2008 21:21
Åh...Gekås - där sa du nåt! :) Fast förresten - jag har ju redan varit där flera gånger. Vill ju se något nytt. ;)

Jag vill snorkla i varmt vatten (minst 25 grader) men ha den brittiska naturen...går det?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 28 december 2008 21:22
När skall ni åka? Vart man skall åka beror ju lite på hur vädret ätr på resp. ställe under den period ni skall åka.

Här är en gammal tråd där jag betygsatte lite olika öar i eller nära medelhavet http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=122998&highlight=Palestina+barn
Bilagor:
#18 - 28 december 2008 21:23
Kanske...om hotellrummet har badkar:p!
Nej, nu ska jag inte förstöra din tråd mer, men det ska bli kul att följa vart det bär hän för er:).
#19 - 28 december 2008 21:25
Jag har inte riktigt planerat när vi ska åka än. Min sambo åker gärna på vintern och då gärna till ett varmare klimat. För min del går egentligen bra med vilken årstid som helst...
Guest
#20 - 28 december 2008 21:25
AUSTRALIEN!! :)

Hitta nåt där som kan roa din man. (om du nu inte skall byta ut han, det hade jag nog gjort ;) )

Allt handlar eg om hur man lägger upp det. Leta fördelarna till han och säg lite såhär:
Fast eg vill ju inte jag resa dit för det passar dig mycket bättre, men vad gör jag inte för att du skall bli nöjd.;):D
#21 - 28 december 2008 21:32
jag skulle rek Kroatien!har själv varit där:d visar dagar lata vi oss andra dagar gjorde vi massa ex snorkla.. plus finns det en del torg med akvariumfiskstånd eller hur det stavas:confused:
#22 - 28 december 2008 21:33
AUSTRALIEN!! :)

Jo, till Australien ska jag definitivt åka någon gång - med eller utan sambo. ;) Men då känner jag att jag behöver både mer tid och pengar till en sådan resa...
#23 - 29 december 2008 00:22
florida...
#24 - 29 december 2008 17:28
Efter många funderingar så lutar det faktiskt åt Guadeloupe (tack petnym). Pointe Grand Vigie (se petnyms länk) hade ju nästan lite "brittisk natur"... ;) :D Och fina stränder till min sambo... Och en vulkan till mig. Och fint varmt snorkelvatten till mig... :) Och lite regnskog till mig också... Och hästar till mig... Mycket bra. Där kan jag nog hålla mig sysselsatt. :D

Funderar bara över om vi ska åka på vintern eller sommaren. Såg att det var säsong hela året (förutom på hösten då det var en annan säsong - för orkaner). Vintern (speciellt december då min sambo helst vill åka) var dyrare men då gick det däremot direktflyg (om man åker med Langley). Fast vi vill ändå åka från Köpenhamn då Arlanda blir en väldigt omväg för oss... Verkar vara samma medeltemp i vattnet och i luften hela året, fast sommaren är lite blötare. Men vadå? I regnskogen ska det väl regna?? ;)

Får fundera vidare... :)
#25 - 29 december 2008 18:02
Vandal skrev:
florida...

Usch nej, flängde runt där i höstas.. Bara sura Amerikanare som slickar röv till man betalat dom för något, sen är dom dryga..

Aldrig mera staterna..
#26 - 29 december 2008 18:22
Men det hör ju alla att det är Varberg du söker!! (ja, inte just nu kanske)
#27 - 29 december 2008 19:04
Aldrig mera staterna..
Har aldrig varit i Florida, men däremot i Kalifornien. Los Angeles var väl kanske ingen hit men jag tyckte att San Francisco och San Diego var rätt mysiga ställen. Och så är det ganska fin natur längs kusterna. Och sen så får man ju inte glömma Monterey med Monterey Bay Aquarium Fast åka tillbaka dit? Nja, mycket tveksamt...
Men det hör ju alla att det är Varberg du söker!!
Ja! Eller kanske Halmstad... ;) :rolleyes:
#28 - 30 december 2008 15:28
Nu sitter jag här med bokningen till Guadeloupe framför mig... Är lite osäker. Vågar man boka en resa i juni då det är lågsäsong och "regnperiod"? Hur mycket regnar det egentligen? Det står att det endast kommer kortare skurar och klarnar upp fort igen. Vågar man lita på det? Någon som vet? Temperaturen är ju dock densamma som under den torrare perioden...

Annons